eitaa logo
گروه علمی زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان
1.3هزار دنبال‌کننده
542 عکس
83 ویدیو
165 فایل
✅ اهداف کانال: 📌دانش افزایی و ارتقاء سطح ادب عربی طلاب، دانشجویان و تمامی علاقه مندان به دانش های «زبان و ادبیات قرآن کریم» و «زبان و ادبیات عربی» 📌اطلاع رسانی رویدادهای ادبی «حوزه علمیه خراسان»
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆میلاد با سعادت کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی «علیه السلام» را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم «عجل الله تعالی فرجه الشریف»، مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله امام خامنه ای و منتظران ظهور حضرتش، تبریک و شادباش عرض می کنیم. 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 🆔 @Arabicliteraturehozehkh
هدایت شده از پیش فرض کانال های ادبی
دو گانه و سیره سیاسی هیچ یک از ائمه اطهار علیهم السلام به اندازه سیره سیاسی امام حسن علیه السلام مورد تحریف مورخین و محدثین وابسته به خلفاء قرار نگرفته است. یکی از خطرناک ترین و پیچیده ترین تحریفات در مورد سیره سیاسی امام حسن علیه السلام ، دو گانه سازی کاذب و است. هدف اصلی این تحریف ، معرفی اسلام رحمانی و سازش طلب به عنوان اسلام حقیقی و در قالب و معرفی اسلام جهادی و ظلم ستیز به عنوان اسلام منحرف و در قالب است. با مطالعه زندگی نامه امام حسن مجتبی علیه السلام در برخی کتب تاریخ اسلام ، متوجه مقدمات زیر برای طراحی دو گانه کاذب و می شویم : : امام حسن "ع" به پیامبر "ص" نزدیکتر از امام حسین "ع" بود و پیامبر "ص" امام حسن "ع" را بیشتر دوست داشت و ایضا امام حسن "ع" بیشتر از امام حسین "ع" به پیامبر "ص" شبیه بود. : امام علی "ع" امام حسین "ع" را بیشتر از امام حسن "ع" دوشت داشت و امام حسین "ع" را بیشتر به خود نزدیک و شبیه می دانست. : امام حسین "ع" منتقد جدی شیوه حکمرانی امام حسن "ع" و از جمله صلح ایشان با معاویه بود و بر خلاف نظر ایشان طالب جنگ و خشونت بود. : ریشه صلح طلبی امام حسن "ع" ، شباهت فکری و خلقی ایشان به پیامبر "ص" بود و ریشه جنگ طلبی امام حسین "ع" ، شباهت فکری و خلقی ایشان به امام علی "ع" بود. : اسلام حقیقی است که نماد آن سازش و صلح طلبی در مقابل ظالمین و مستکبرین است و اسلام انحرافی است که نماد آن جنگ طلبی و خشونت ورزی و کینه توزی است. مقدماتی که گفته شد و نتیجه ای که گرفته شد ، حاصل مطالعات و تحلیل احادیث دروغین محدثین وابسته به بنی امیه است که صفحات کتب تاریخ اسلام را متاسفانه سیاه کرده است. وای به حال آنان که با اقتدا به سیره امام حسن علیه السلام را سازش در مقابل مستکبرین تفسیر کردند. 🗳امکان ارسال درباره این محتوا، از طریق شناسه: 🆔 @sepenta110 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 🆔 @Arabicliteraturehozehkh
در حصار های اندیشه : 1- : اسلام شناسی صحابی و مسئله ولایت برخی از اصحاب پیامبر "ص" به اعتراف علمای اهل سنت ، از آنجا که برای پیامبر "ص" شان زعامت سیاسی قائل نبودند ، از دستور ایشان برای پذیرش جانشینی امام علی "ع" پیروی نکردند. یکی از علمای اهل سنت در این باره گفته است👇 صحابی پیامبر "ص" خلافت و جانشینی پیامبر "ص" را همچون یک امر دینی و شرعی مانند نماز و روزه تحلیل نمی کردند. بلکه حکومت و خلافت را یک مسئله دنیوی دانسته و در اموری مانند انتخاب فرمانداران ، سیاستهای جنگی و مدیریت کلان جامعه و مانند آن در مسائل حاکمیتی ، بر خود لازم نمی دیدند که از نظر پیامبر "ص" تبعیت کنند بلکه مطابق آنچه خود مصلحت می دیدند عمل می کردند. [منبع:شرح نهج البلاغة؛نویسنده:ابن ابي الحديد؛جلد:12؛صفحه : 82] 2- : توصیه های یک مشاور یهودی تبار وقتی خلیفه ثانی نظر کعب الاحبار (مشاور یهودی تبار خلفاء) را در مورد به خلافت رسیدن امام علی "ع" پس از خود پرسید ، او دینداری امام علی را مانع سیاست ورزی ایشان دانسته و امام را گزینه مناسبی برای خلافت ندانست. 👇 ابن عباس می گوید : روزی خلیفه ثانی به مشاور خود کعب الاحبار گفت : من می خواهم برای خود جانشین انتخاب کنم چرا که گمان می کنم مرگم نزدیک است. نظر تو راجع به علی بن ابی طالب در اینباره چیست؟ دوست دارم تحلیل تو را در مورد به حکومت رسیدن علی بن ابی طالب مطابق با مبانی تورات بفهمم. کعب الاحبار در پاسخ خلیفه ثانی گفت : علی بن ابی طالب شایسته حکومت کردن نیست. چرا که علی بن ابی طالب دینداری متعصب و نفوذ ناپذیر است و فردی اینچنین به کار سیاست نمی آید. چرا که میدان سیاست ، میدان عملگرایی و منفعت سنجی است. [منبع:شرح نهج البلاغة؛نویسنده:ابن ابي الحديد؛جلد:12؛صفحه:81] 3- : تحلیل معاویه از مقام رسالت معاویه در نامه ای خطاب به امیر المومنین ، با انکار شان امامت و زعامت سیاسی پیامبر "ص" سعی کرد ادعای امیر المومنین در جانشینی از پیامبر "ص" در مسئله حاکمیت را انکار کند. 👇 معاویه در نامه ای به امام علی "ع" نوشت : محمد "ص" فقط رسالت کرد و هیچ مقام دیگری (اعم از زعامت سیاسی و ...) نداشت. امیر المومنین "ع" نیز در جواب نامه مذکور نوشتند : اینکه تو امامت پیامبر "ص" را انکار کردی و گمان کردی که او فقط رسالت کرد و امام نبود ، در واقع امامت همه انبیاء صاحب مقام امامت را انکار کردی ولی ما بر رسالت ، نبوت و امامت پیامبر "ص" شهادت می دهیم. [منبع:الغارات-ط الحديثة؛نویسنده:الثقفي الکوفي،ابراهیم؛جلد:1؛صفحه:202و203] 4- : سیاست در دایره تقوای حزب قاعدین حزب قاعدین که با عدول از مبانی اسلام ناب بر طبل جدایی دین از سیاست می کوبیدند ، سیاسی بودن امام علی "ع" را نماد دنیا طلبی و نتیجتا منافی تقوا میدانستند. 👇 امیر المومنین علی "ع" : شگفتا از سعد و از پسر عمر که گمان می کنند من به خاطر دنیاطلبی می جنگم!! آیا پیامبر "ص" نیز به خاطر دنیاطلبی می جنگید؟! اگر ایندو گمان می کنند که پیامبر "ص" به خاطر در هم شکستن بت ها و پرستش خداوند رحمان می جنگید ، پس من هم برای دفع گمراهی و نهی از فحشاء و فساد می جنگم. آیا مثل من با محبت دنیا سنحیده می شود؟! به خدا قسم اگر دنیا در مقابل من در قالب یک انسان در بیاید ، او را با شمشیر میزنم. [منبع:شرح نهج البلاغة؛نویسنده:ابن ابي الحديد؛جلد:20؛صفحه:328و329] 5- : نسبت توحید و حکومت در فتوای خوارج خوارج با سر دادن شعار "لا حکم الا لله" از منظری خاص ، فتوا به جدایی دیانت از سیاست می دادند. آنها در واقع ساحت سیاست ورزی و حکمرانی بشری را در تضاد با توحید دانسته و به منظور پاسداشت از توحید ، حکم به تضاد سیاست و شریعت می دادند. از نظر آنها امکان تحقق حکمرانی دینی در صحنه زندگی بشر وجود نداشت. امیر المومنین به زیبایی از اندیشه خوارج پرده بر می دارد 👇 در مقابل شعار خوارج كه مى‌گفتند: «لا حُكْمَ الّا لِلّهِ؛فرمانى جز فرمان خدا نيست» امام علی "ع" فرمود: سخن حقّى است كه از آن اراده باطل شده! آرى درست است فرمانى جز فرمان خدا نيست ولى اينها مى‌گويند: زمامدارى جز براى خدا نيست، در حالى‌كه مردم به زمامدار نيازمندند، خواه نيكوكار باشد يا بدكار، تا مؤمنان در سايه حكومتش به كار خويش مشغول و كافران هم بهره‌مند شوند و مردم در دوران حكومت او، زندگى را طى كنند و به وسيله او اموال بيت المال جمع آورى گردد، و به كمك او با دشمنان مبارزه شود؛جاده‌ها امن و امان، حقّ ضعيفان از نيرومندان گرفته شود، نيكوكاران در رفاه و مردم از دست بدكاران، در امان باشند! 🗳امکان ارسال درباره این محتوا، از طریق شناسه: 🆔 @sepenta110 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 🆔 @Arabicliteraturehozehkh
▪️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا وَلِىَّ اللهِ، اَنْتَ اَوَّلُ مَظْلُوم وَ اَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ، ▪️صبَرْتَ وَ احْتَسَبْتَ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ، فَاَشْهَدُ اَنَّکَ لَقیتَ اللهَ وَاَنْتَ شَهیدٌ، ▪️عذَّبَ اللهُ قاتِلَکَ بِاَنْواعِ الْعَذابِ، وَجَدَّدَ عَلَیْهِ الْعَذابَ، ▪️جئْتُکَ عارِفاً بِحَقِّکَ، مُسْتَبْصِراً بِشَاْنِکَ، مُعادِیاً لاَِعْدآئِکَ وَمَنْ ظَلَمَکَ، ▪️الْقى عَلى ذلِکَ رَبّى اِنْ شآءَ اللهُ، یا وَلِىَّ اللهِ، اِنَّ لى ذُنُوباً کَثیرَةً، فَاشْفَعْ لى اِلى رَبِّکَ، ▪️فاِنَّ لَکَ عِنْدَاللهِ مَقاماً مَحْمُوداً مَعْلُوماً، وَاِنَّ لَکَ عِنْدَاللهِ جاهاً وَشَفاعَةً وَ قَدْ قالَ اللهُ تَعالى وَلا یَشْفَعُونَ اِلاَّ لِمَنِ ارْتَضى. ◼️فرارسیدن ایام غم بار شهادت اسوه متقیان، امیر مومنان، حضرت علی «علیه السلام»، تسلیت باد! 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 🆔 @Arabicliteraturehozehkh
💻 درباره 🔉 💎بیان تجربیات استاد مهدوی راد در امر تحصیل، تدریس و پژوهش 👨‍🏫استاد محمد علی مهدوی راد 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 🆔 @Arabicliteraturehozehkh
💎 السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَكْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ ، وَ يَا خَيْرَ شَهْرٍ فِي الْأَيَّامِ وَ السَّاعَاتِ. 🌙حلول ماه شوال و عید سعید فطر بر تمامی مسلمانان و مومنان تبریک باد! 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 🆔 @Arabicliteraturehozehkh
💻معرفی_منبع درباره 🔉 💎تدریس کتاب دلائل الاعجاز ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ (جلسه ۴۷ تا ۵۱) (صوت درس های قبلی، پیش از این در همین کانال بارگذاری گردیده و این درس ها ادامه دارد ....) 👨‍🏫استاد علی نوروزی 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 🆔 @Arabicliteraturehozehkh