eitaa logo
محمد عرب صالحی
615 دنبال‌کننده
804 عکس
907 ویدیو
91 فایل
حجت الاسلام دکتر محمد عرب صالحی ◽️ استاد‌تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ◽️ پژوهشگر، نویسنده ◽️ مدرس سطوح عالی حوزه و دانشگاه 💠کانال معرفی کتب، مقالات، مصاحبه‌ 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/arabsalehi_m
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرونده حقوقی علامه امینی برای جرج جرداق •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• https://eitaa.com/arabsalehi_ir/175
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پروفسور مسعود درخشان استاد تمام و اقتصاد دان بزرگ ایران از برکت وجود امیرالمؤمنین و اهلبیت علیهم السلام میگوید. بشنوید https://eitaa.com/arabsalehi_ir/176
نقدی بر هرمنوتیک فلسفی گادامر.pdf
415.9K
📄 🔰 نقدی بر هرمنوتیک فلسفی گادامر ✍🏻 📌 چکیده: ♦️ این مقاله نقد مختصری است بر پاره‌ای از دیدگاه‌های گادامر که به‌عنوان «هرمنوتیک فلسفی» مشهور گردیده و طی آن دربارۀ هستی‌شناسی فهم و تاریخ‌مندی ذاتی فهم نظریه‌پردازی شده است. از جنبه‌های مختلفی می‌توان به تحلیل و نقد آرای ایشان پرداخت؛ اما به‌دلیل ظرفیت محدود یک مقاله، موضوعات خاصی انتخاب و دربارۀ آن به بحث نشسته‌ایم. ♦️ در این نوشتار از سه جهت به نقد نظریۀ تاریخ‌مندی فهم پرداخته شده است؛ ابتدا بحث مهم نسبی‌گروی مطرح و علی‌رغم انکار گادامر، با دلایل متقن، نسبی‌گروی معرفت‌شناختی از لوازم انکارناپذیر هرمنوتیک فلسفی دانسته شده است؛ سپس به نگاه گادامر به معنای «حقیقت» در علوم انسانی پرداخته و آن را مورد نقد قرار داده است؛ این مسئله از مباحث بسیار مهم و سرنوشت‌ساز در علوم انسانی است که شایستۀ تحقیقی ریشه‌ای و گسترده است. ایراد خودشکن‌بودن نظریۀ گادامر مبنی بر تاریخ‌مندی ذاتی فهم از دیگر مباحثی است که این مقاله بر آن اصرار دارد و در نهایت به موضوع مهم ذهن‌گرایی در نظریۀ گادامر پرداخته و این ایراد را با توجه به مبانی گادامر در مسئلۀ فهم وارد نمی‌داند؛ گرچه اصل مبنا قابل بحث است. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/310634 🆔 @arabsalehi_ir
نقد و بررسی برنامه تلویزیونی ▫️حجت الاسلام و المسلمین علی امینی‌نژاد مدرس عالی حکمت اسلامی حوزه علمیه قم - برنامه تلویزیونی "زندگی پس از زندگی" از برنامه‌های موفق صدا و سیماست که تاثیرات مثبت به روی مردم گذاشته است لذا توجه کنیم که نقد امروز ما، نشانه اهمیت‌دادن به برنامه و نقدی همدلانه است. - ما از موضوع دینی و اسلامی باید فضا را روشن کنیم که چه موضعی در مورد تجربه‌های نزدیک به مرگ داشته باشیم لذا این که برخی عزیزان نقد کلی کرده‌اند و برنامه را تماما نفی کرده‌اند، درست نیست. - حرف اصلی این برنامه را نمی‌شود انکار کرد. از لحاظ عقلی، دینی و عرفانی، اصل مسأله ثابت شده است. - یکی از برکات برنامه این بود که توجه داد به این که انسان در این عالم ماده منحصر نشده است؛ انسان حقایق تجردی دارد، عالم غیب وجود دارد و هست. - یکی از نکات مثبت دیگر برنامه، پرداختن به مساله غیب است که در دل این برنامه تواتر از غیب شکل گرفت. - ایمان به غیب در بسیاری از مخاطبین این برنامه بیشتر شد. توجه کنیم که مسأله ازدیاد ایمان منحصر در قرآن و روایات نیست و همین برنامه‌ها هم می‌تواند ایمان به آخرت را در مردم تشدید کند. - در میان علمای ما هم افرادی بودند که به دنبال جمع‌آوری این قبیل مشاهدات از غیب بوده‌اند تا نتایج علمی از آن بگیرند مثل کاری که شیخ اشراق انجام می‌دهد. البته سطح کار شیخ اشراق بسیار بالاتر و عمیق‌تر است. ☘نکته اصلی، انصراف از عالم ماده است که باعث می‌شود انسان بی آن که به مرگ طبیعی بمیرد، از عالم ماده خارج شود. پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: "موتوا قبل ان تموتوا" - تفاوت کسانی که مرگ اختیاری دارند با تجربه‌گرها در این است که اگرچه هر دو قیامت صغرای انفسی برایشان رخ می‌دهد اما در مرگ اختیاری شخص با اراده شخصی از عالم ماده منصرف می‌شود و نه به صورت قهر و اجبار. - عالم مثال و برزخ، لایه‌ها و مراتب بسیاری دارد؛ از لایه‌های نزدیک به عالم ماده تا لایه‌های نزدیک به عالم عقل. تجربه‌گرها لایه‌های نزدیک به عالم ماده و مرز ورود به عالم مثال را تجربه کرده‌اند. - در تجربه‌گرها انصراف کامل از عالم ماده رخ نداده است لذا اساسا این مرگ نیست که بعد سوال شود پس حضرت عزرائیل را چرا ندیدند یا سکرات موت را چرا نداشتند؟ این‌ها به دلیل انصراف جزئی از عالم ماده، غیب را دیده‌اند و مرگ به معنای انصراف کامل از عالم ماده برایشان رخ نداده است. پس توجه کنیم که اصلا در این جا مرگ رخ نداده است! - هر کس با تهذیب نفس و سیر و سلوک می‌تواند به شکل اختیاری از عالم ماده منصرف شود و غیب را ببیند. - پس تجربه تجربه‌گرها: 🍃اولا کشف صوری است، 🍃ثانیا در طلیعه ورود به عالم مثال، 🍃ثالثا محدود به شخص است و نه همه انسان‌ها، 🍃رابعا قهری و اجباری است و نه از سر سیر و سلوک، 🍃خامسا ناظر به وجهی از وجوه عالم مثال است و 🍃نهایتا این نوع از انصراف از عالم ماده کمال و سعادت محسوب نمی‌شود. 🍃در عین حال که برنامه "زندگی پس از زندگی" برنامه خوبی است اما مراقبت‌ها باید باشد که منجر به پلورالیزم عملی، اخلاقی و اعتقادی نشود. این که شخص مقید به شریعت نباشد و در عین حال ببیند در عالم غیب با او خوب برخورد شد و بعد نتیجه بگیرد که پس دلت پاک باشد، خطری است که متوجه همگان است. در جواب باید گفت اولا مرگ رخ نداده است، ثانیا بحث اهل نجات و اهل حق خلط شده است. - تفکیک اهل حق و اهل نجات مهم است. کافر هم ممکن است غیب را ببیند و با روی خوش با او برخورد کنند اما اگر چنین باشد از باب اهل نجات بودن اوست، نه این که او اهل حق و سعادت است. ضمن این که باید مجددا توجه کنیم که مرگ رخ نداده است! - استنتاج کلی از دریافت‌های جزئی تجربه‌گرها ولو حق باشد، خطاست و ممکن است منجر به پلورالیزم اعتقادی، اخلاقی و عملی شود. - در تجربه تجربه‌گرها خلیط‌ها زیاد است. فرهنگ شخص، عقاید شخص، مزاج شخص، تفکرات و خیالات شخص همه تاثیرگذار است و حق و باطل در هم آمیخته است. این که مثلا شخص حضرت عباس علیه‌السلام را در عالم برزخ بدون دست دیده است به خاطر همین است که در دنیا می‌دانسته که ایشان بی‌دست به شهادت رسیده‌اند. لذا در آن جا هم ایشان را بدون دست دیده‌اند، حال آن که حقیقت حضرت در عالم غیب فرای این مطالب است. - باید استحکام علمی خاص در برنامه وجود داشته باشد و گروه علمی بزرگی از حوزه و دانشگاه پشت برنامه باشد که در برنامه، فضای نخبگانی ایجاد شود. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/179
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جدیدترین توصیه آیة الله العظمی مکارم شیرازی در مورد شب ۲۳ ماه مبارک رمضان که امروز توسط یکی از دوستان بزرگوار از معظم له اخذ و ارسال شد https://eitaa.com/arabsalehi_ir/180
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 مگر در شب قدر چه اتفاقی می‌افتد که عبادت چنین ارزش وصف‌ناپذیری پیدا می‌کند؟ پاسخ استاد شهید مرتضی مطهری را بشنوید https://eitaa.com/arabsalehi_ir/181
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پلیس لندن درشب شهادت امام ع درحسینیه شعیان درحال خوردن نذری😋😋😋💪✌️ https://eitaa.com/arabsalehi_ir/183
تاریخی نگری و مرز های دانش.pdf
1.26M
📄 🔰 تاریخی نگری و مرز های دانش ✍🏻 📌 چکیده: ♦️ مقاله حاضر بیانگر تعریف، پیشینه، خاستگاه و دگرگونی های معنایی هیستوریسیزِم در طی زمان است. سپس در مقام نقد اندیشه تاریخی نگر، به تبیین ایده های دو منتقد این تفکر یعنی «روی کلوزر» و «کارل پیج» می پردازد. نگارنده نیز معتقد است این نظریه، فاقد بنیانی محکم و از تبیین روشمند مبانی خود ناتوان است. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/222868 🆔 @arabsalehi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پروفسور درخشان: ما اقتصاددانان در اندیشه‌های لیبرالیسم و سرمایه‌داری لیبرال زندانی شده‌ایم. ✅ ذهن یک مسلمان را چنان شکل می‌دهند که کافر شده است اما نماز هم می‌خواند. ✅ شیطان بر اساس علم عمل می‌کند. ✅ غرب و شرق، یعنی کسانی که ما را در چارچوب اندیشه‌های خود زندانی کردند. ✅ زندان را تحت عنوان آزادی به ما فروختند! ✅ مارکس یک نابغه نادان بود. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/186
حرکت جوهری انسان و خودبرون افکنی دازاین در فلسفه ملاصدرا و هایدگر.pdf
360.9K
📄 🔰 حرکت جوهری انسان و خودبرون افکنی دازاین در فلسفه ملاصدرا و هایدگر ✍ ✍محمدعلی روزبهانی ✍مهدی صدفی 📌 چکیده: ♦️ از مهم ترین مباحث فلسفه دین، مباحث انسان شناختی است، چون انسان هم گیرنده دین و هم مخاطب آن است. از رهگذر نگاه ما به انسان، نگاه ما به دین نیز شاید تغییر کند. مقاله حاضر نگاه دو فیلسوف، یکی از شرق و دیگری از غرب را در مورد انسان مقایسه می کند. ملاصدرا با طرح حرکت جوهری در مرکز فلسفه خود، به تبیین انسان و جهان و نسبت میان آنها پرداخته است. این طرح که بر اصالت وجود مبتنی است، حرکت اشتدادی انسان در مراتب هستی را بنیان نهاده است و پیدایش انسان در طبیعت، زندگی دنیوی و در نهایت مرگ او را به تفصیل تبیین می کند. ♦️ برخلاف ملاصدرا که به زبان فلسفه کلاسیک سخن می گوید، هایدگر در تلاش برای خلق زبان فلسفی جدیدی است، چراکه زبان فلسفی کلاسیک را برای تفسیر هستی شناسی جدید ناکافی می داند. فلسفه او نیز بر اصالت وجود مبتنی است و شباهت های بسیاری میان اندیشه های او با صدرا وجود دارد. هایدگر نیز انسان- دازاین - را پیوسته در حال شدن و صیرورت می داند که همواره در حال برون شدن از خود است و رو به آینده دارد. این جستار بر آن است تا با تبیین حرکت جوهری ملاصدرا در انسان و سیر اشتدادی انسان در مراتب هستی و همچنین بررسی خودبرون افکنی دازاین و نسبت دازاین با عالم در فلسفه هایدگر، شباهت ها و مفارقت های اندیشه دو فیلسوف را واکاوی کند. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/337325 🆔 @arabsalehi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینید سیاستمدار الجزایری و کارشناس یونسکو کلید رمز پیشرفت جوامع اسلامی را در کجا دیده است افتخار کنید به انقلاب و شهیدان واقعا شنیدنی است https://eitaa.com/arabsalehi_ir/188
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 توصیه پرفسور درخشان استاد تمام اقتصاد به مطالعه کتاب انسان 250 ساله ♾ لینک دانلود کتاب: yun.ir/5bx2ra https://eitaa.com/arabsalehi_ir/189
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تحلیل و نقد هستی شناسی و گستره عقل در آرای قرآنی تفکیکیان متاخر.pdf
1.23M
📄 🔰تحلیل‌ و نقد هستی‌شناسی و گستره کاربرد‌عقل در آراء قرآنی‌تفکیکیان‌متأخر ✍ ✍فریده پیشوایی 📌 چکیده: 🔸 هدف این مقاله تحلیل و نقد هستی‌شناسی عقل در آراء«تفکیکیان متاخر» یعنی پیروان کنونی این جریان فکری و تبیین کاستی‌های کاربست آن در فهم قرآن است و این موضوع را در آراء قرآنی مرحومان ملکی‌ میانجی تهرانی، حکیمی وآیت‌الله سیدان بررسی کرده است. نتایج این مطالعه که به شیوه توصیفی-تحلیلی مبتنی بر اطلاعات کتابخانه‌ای است، نشان می‌دهد تفکیکیان متاخر، ضمن مخالفت سرسختانه با عقلِ فلسفی به معنای خاص آن، عقلِ مورد پذیرش خود را با عناوین متمایزی همچون عقل فطری(عقل انواری)، خودبنیاد دینی و ضروری معرفی می‌کنند تا تفاوت آن را با عقل فلسفی نشان دهند، اما در واقع امر، عقل مطلوب ایشان، همان عقل تحلیل‌گر یا عقل مدرک بدیهیات است و در قالب قضایای منطقی، ارجاع عمومات و مطلقات به مخصصات و مقیدات و فهم قرآن با قرائن متصله و منفصله ظهور یافته است. 🔸نیز این فرضیه ثابت می‌شود که گرچه تفکیکیان متاخر نسبت به پیشینیان خود تا حدودی به عقل بهاء داده‌اند، اما این کارکرد باز هم حداقلی است و تنها در محدوده اثبات اصل برخی عقاید، درک حرمت، وجوب، حسن و قبح برخی امورکارآیی دارد. حاصل اینکه این جریان فکری، مبتنی بر تفکیک ازپیش‌ساخته خود در بین منابع تفسیر، دست عقل فلسفی را از دایره فهم و درک معانی عمیق قرآن کوتاه و نوعا به سطوح ظاهری معنای آیات اکتفاءکرده‌ است. لینک دریافت مقاله 👇🏻 🌐 https://rjqk.atu.ac.ir/article_14084.html 🆔 @arabsalehi_ir
📢روز قدس امسال در بارزترین سرزمین جنگ فقر و غنا، یمن الله اکبر از این مقاومت و صبر!!! 🇮🇷 https://eitaa.com/arabsalehi_ir/195
🔸انا لله و انا الیه راجعون😭😭 حجت الاسلام محمد شیری از اساتید و روحانیان فعال استان همدان بر اثر سانحه رانندگی به دیار باقی شتافت 🔸مصیبتی جانکاه و بس سخت است برای بنده که فقط طی چند نشست علمی، شیفته اخلاق و مرام و ادب و چهره بشاش او شده بودم تسلیت به همه اساتید، دوستان و هم‌دوره‌ای های ایشان که قطعا بیش از بنده دلبسته ایشان بودند. خدایا در این نیمه شب ماه مبارک روح این عزیز را با اولیای خودت محشور کن، به بازماندگان و خانواده گرامی اش، به دوستان داغدارش صبر و اجر عنایت کن! خدایا تو خود میدانی که عنوان سربازی امام زمان عج بر دوستان این مجموعه برازنده بود و حالا یکی از آن مخلصان، دیگر در بین ما نیست😭😭😭 بار پروردگارا این کوه غم را با بشارتی بزرگ از جان و قلب ما بزدای😭😭😭😭 و عاقبت ما را هم ختم بخیر کن https://eitaa.com/arabsalehi_ir/196
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمونه‌ای از برنامه‌های پخش شده از شبکه همدان با موضوع مهدویت و رسانه از مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شیری https://eitaa.com/arabsalehi_ir/197
آیت الله فاطمی نیا:از اولياء الهی، سينه به سينه، يك يادگاری دارم كه عمل به آن بركات فراوانی دارد. ماه مبارک رمضان، اين ضيافت الهی را با يک زيارت جامعه كبيره به آخر برسانيد. در اثر اين عمل اين ضيافت چنان رنگين خواهد شد كه آثارش از عقول ما خارج است و روزی به كار خواهد آمد كه آن روز هيچ چيز ديگری به كار نخواهد آمد https://eitaa.com/arabsalehi_ir/199
یک شبهه و پاسخ آن ❇️ شروع هر ماه قمری، یک پدیده ی نجومی و تکوینی است و ربطی به فقها ندارد . موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و تمام موسسات نجومی دنیا، دوشنبه را اول ماه می دانند و اصرار فقها در دخالت در این مورد امری نادرست است. صرف وجود لفظ "رویت" در روایات صرفا بیان مصداقی از انواع راه های بدست آوردن "یقین" شروع ماه است و لذا "موضوعیت" ندارد و صرفا "طریقیت" دارد. اینک متخصصین علم نجوم با دقتی بالا تا صد سال آینده می توانند "تولد ماه" را پیش بینی کنند. اصرار بر روش های کهنه صرفا لجاجتی است در کنار دیگر لجاجت های گذشته ی فقها که باعث اخلال در صفوف وحدت مسلمین سراسر جهان شده است. 🔸پاسخ علمی👇👇 ۱. درست است شروع ماه قمری یک امر تکوینی است اما موضوع وجوب روزه این امر تکوینی نیست. در روایت صریح و با سند صحیح هست که هلال ماه رمضان که دیده شد روزه واجب است و هلال ماه شوال که دیده شد نباید روزه گرفت پس حکم روی دیدن ماه رفته نه روی ماه واقعی ولو دیده نشود. حالا در نحوه دیدن بین مجتهدان اختلاف است که ایا فقط با چشم عادی باید دیده شود یا دیدن با چشم مسلح هم کافی است مثل اختلافی که بین دو پزشک متخصص بروز می کند ۲. منجمان هم در پیش بینی های خود اختلاف دارند و بعضا خلاف هم در می‌آید بنابراین موکول کردن امر به نظر منجمان هم باز مشکل را حل نمیکند ۳. منجمین فقط می‌توانند محل قرار گرفتن ماه را مشخص کنند اما اینکه اول ماه شده یا نه کار آنان نیست. خود منجمین مکرر پیش آمده که محل قرارگرفتن هلال ماه را مشخص کرده اند اما بخاطر نحوه قرار گرفتن ماه نسبت به زمین و اینکه آیا ارتفاعات ماه بطرف زمین باشد یا سطوح هموار و پست، خود موضوعی است که در تحقق اول ماه یا ادامه ماه سابق تاثیر فراوان دارد. لذا همان منحمان بنا بر پیش‌بینی خود می‌گویند هلال ماه باید دیده شود غافل از آنکه در آن مورد آن قسمتی از ماه که بطرف زمین بوده قسمت فرورفتگی های ماه بوده و این مانع از پیداشدن ماه برای اهل زمین می شود ۴. بسیار عجیب است که غیرمتخصصین که هیچ ورودی به مباحث تخصصی فقهی و شرعی ندارند چگونه به خود جرأت می دهند که در همه امور دینی و تخصصی شرعی اظهار نظر کنند و حتی متخصصین فن رو به باد استهزا میگیرند. آیا به فقها اجازه می‌دهند در امور پزشکی نظر بدهند و آیا اگر نظر دادند کسی قبول میکند.. چه شده است ما را که همه جا در امور مهم به متخصص فن مراجعه می کنیم ولی نسبت دین و شرع و خدا که می‌شود همه صاحبنظر و متخصص می‌شویم https://eitaa.com/arabsalehi_ir/200