eitaa logo
محمد عرب صالحی
615 دنبال‌کننده
804 عکس
908 ویدیو
91 فایل
حجت الاسلام دکتر محمد عرب صالحی ◽️ استاد‌تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ◽️ پژوهشگر، نویسنده ◽️ مدرس سطوح عالی حوزه و دانشگاه 💠کانال معرفی کتب، مقالات، مصاحبه‌ 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/arabsalehi_m
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمونه‌ای از برنامه‌های پخش شده از شبکه همدان با موضوع مهدویت و رسانه از مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شیری https://eitaa.com/arabsalehi_ir/197
آیت الله فاطمی نیا:از اولياء الهی، سينه به سينه، يك يادگاری دارم كه عمل به آن بركات فراوانی دارد. ماه مبارک رمضان، اين ضيافت الهی را با يک زيارت جامعه كبيره به آخر برسانيد. در اثر اين عمل اين ضيافت چنان رنگين خواهد شد كه آثارش از عقول ما خارج است و روزی به كار خواهد آمد كه آن روز هيچ چيز ديگری به كار نخواهد آمد https://eitaa.com/arabsalehi_ir/199
یک شبهه و پاسخ آن ❇️ شروع هر ماه قمری، یک پدیده ی نجومی و تکوینی است و ربطی به فقها ندارد . موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و تمام موسسات نجومی دنیا، دوشنبه را اول ماه می دانند و اصرار فقها در دخالت در این مورد امری نادرست است. صرف وجود لفظ "رویت" در روایات صرفا بیان مصداقی از انواع راه های بدست آوردن "یقین" شروع ماه است و لذا "موضوعیت" ندارد و صرفا "طریقیت" دارد. اینک متخصصین علم نجوم با دقتی بالا تا صد سال آینده می توانند "تولد ماه" را پیش بینی کنند. اصرار بر روش های کهنه صرفا لجاجتی است در کنار دیگر لجاجت های گذشته ی فقها که باعث اخلال در صفوف وحدت مسلمین سراسر جهان شده است. 🔸پاسخ علمی👇👇 ۱. درست است شروع ماه قمری یک امر تکوینی است اما موضوع وجوب روزه این امر تکوینی نیست. در روایت صریح و با سند صحیح هست که هلال ماه رمضان که دیده شد روزه واجب است و هلال ماه شوال که دیده شد نباید روزه گرفت پس حکم روی دیدن ماه رفته نه روی ماه واقعی ولو دیده نشود. حالا در نحوه دیدن بین مجتهدان اختلاف است که ایا فقط با چشم عادی باید دیده شود یا دیدن با چشم مسلح هم کافی است مثل اختلافی که بین دو پزشک متخصص بروز می کند ۲. منجمان هم در پیش بینی های خود اختلاف دارند و بعضا خلاف هم در می‌آید بنابراین موکول کردن امر به نظر منجمان هم باز مشکل را حل نمیکند ۳. منجمین فقط می‌توانند محل قرار گرفتن ماه را مشخص کنند اما اینکه اول ماه شده یا نه کار آنان نیست. خود منجمین مکرر پیش آمده که محل قرارگرفتن هلال ماه را مشخص کرده اند اما بخاطر نحوه قرار گرفتن ماه نسبت به زمین و اینکه آیا ارتفاعات ماه بطرف زمین باشد یا سطوح هموار و پست، خود موضوعی است که در تحقق اول ماه یا ادامه ماه سابق تاثیر فراوان دارد. لذا همان منحمان بنا بر پیش‌بینی خود می‌گویند هلال ماه باید دیده شود غافل از آنکه در آن مورد آن قسمتی از ماه که بطرف زمین بوده قسمت فرورفتگی های ماه بوده و این مانع از پیداشدن ماه برای اهل زمین می شود ۴. بسیار عجیب است که غیرمتخصصین که هیچ ورودی به مباحث تخصصی فقهی و شرعی ندارند چگونه به خود جرأت می دهند که در همه امور دینی و تخصصی شرعی اظهار نظر کنند و حتی متخصصین فن رو به باد استهزا میگیرند. آیا به فقها اجازه می‌دهند در امور پزشکی نظر بدهند و آیا اگر نظر دادند کسی قبول میکند.. چه شده است ما را که همه جا در امور مهم به متخصص فن مراجعه می کنیم ولی نسبت دین و شرع و خدا که می‌شود همه صاحبنظر و متخصص می‌شویم https://eitaa.com/arabsalehi_ir/200
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظر امام خمینی ره در مورد آثار معلم شهید استاد مطهری ره این تعبیر را امام در مورد هیچ کس بکار نبرده است https://eitaa.com/arabsalehi_ir/201
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐💐❤️❤️تبریک عید سعید فطر و شکوه یک ماه بندگی و اطاعت خداوند از همه قبول باشه💐💐❤️❤️ https://eitaa.com/arabsalehi_ir/204
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌• 📺 «خواهش می‌کنم نپُرسید!» ‌ ‌نکاتی جدید از واکنش علامه طباطبایی به شهادت استاد مطهری ره ‌ https://eitaa.com/arabsalehi_ir/205
شهید مطهری: آیت‌الله خمینی دستور داده هواخواهانش آقای خامنه‌ای را حمایت کنند گزارش ساواک از سخنان شهید مطهری در تاریخ ۵٢.١٢.١٩: یاد شده(آیت‌الله مطهری) از این‌که نماز جماعت سیدعلی خامنه‌ای را در مشهد تعطیل کرده‌اند به شدت ناراحت شده و اظهار داشته همه مراکز حساس را که اثری دارد می‌بندند... وی گفت: سیدعلی خامنه‌ای از نمونه‌های ارزنده‌ای است که برای آینده موجب امیدواری است و در این مدت کوتاه در مشهد کارهای پرثمری انجام داده که یکی از آن‌ها جمع کردن جوانان روشنفکر و بیدار بوده و به همین جهت مورد توجه [امام] خمینی هم واقع شده و خمینی هم دستور داده که هواخواهان وی خامنه‌ای را حمایت کنند.. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/208.
بررسی نظریه تلازم گفتاری بودن خطابات قرآنی با تاریخ مندی قرآن از نگاه نصر حامد ابوزید با رویکرد اصولی.pdf
652.4K
📄 🔰 بررسی نظریه تلازم گفتاری بودن خطابات قرآنی با تاریخ مندی قرآن از نگاه نصر حامد ابوزید با رویکرد اصولی ✍🏻 ✍🏻 صدیقه نیک‌طبع 📌 چکیده: ♦️ در راستای نظریه جهان شمولی خطابات الهی که تاریخی به بلندای تاریخ بعثت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) دارد، نظریه تاریخ مندی قرآن و برخی آموزه های آن، نظریه ای است که اخیراً توسط برخی نواندیشان دینی منسوب به جریان فکری نومعتزله- از جمله نصر حامد ابوزید- ارایه شده است. آنها متأثر از تاریخی نگری در غرب و همچنین تأثیرپذیری از نظریه گفتاری و شفاهی بودن متون مقدس، گفتاری بودن سبک قرآن را مؤید و شاهد تاریخیت قرآن می دانند. ♦️ بررسی این موضوع افزون بر لوازمی که بر آن مترتب است، از جهت سابقه بحث شفاهی بودن خطابات در کتب اصولی و وجه ارتباط یا تمایز آن با نظریه تاریخ مندی قرآن و اینکه چگونه از اصل مشترک گفتاری بودن، نتایج متفاوتی گرفته شده است، دارای اهمیت است. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به نقد و بررسی این موضوع، با تأکید بر اصل «گفتاری بودن وحی» از یک سو و تکیه بر مبانی اصولیان در موضوع خطابات شفاهی می پردازیم و معلوم می گردد ادعای ملازمه بین گفتاری بودن و تاریخیت قرآن ادعایی سست و بدون پشتوانه عقلی است؛ بلکه علاوه بر مبانی متعدد کلامی، مبانی اصولیان هم، مانع از ملازمه بین سبک گفتاری و تاریخی بودن قرآن می شوند. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/390754 🆔 @arabsalehi_ir
سیدحسین نصر که خود را رهبر مسلمانان سنت‌گرای غرب می‌داند با اشتیاق تمام در حال سلفی‌گرفتن با جناب بایدن https://eitaa.com/arabsalehi_ir/213
🔰 مهم ترین خطای سروش و همفکران او روش شناختی است 🎤 مصاحبه خبرگزاری مهر با دکتر 📌 مقدمه: 🔸 به گزارش خبرگزاری مهر، به دنبال اظهارات اخیر دکتر سروش در موضوع رحمانیت و خشونت در اسلام و تعارضات فراوان آن با آموزه‌های مسلم دین، بر آن شدیم سیر تطور فکری ایشان در حوزه‌های مختلف را از ابتدا تا کنون در مصاحبه با صاحبنظران و متفکران این حوزه‌ها به بحث و گفتگو بنشینیم. باشد که نسل جوان و جویای واقعیت پاسخ بسیاری از ابهامات خود را دریابد و منشأ بسیاری از افکار و اندیشه‌ها را بازشناسد و بزنگاه‌ها و اشکالات واضح، تناقضات، مغالطات، همچنین لوازم معرفتی برخی افکار روشن گردد. نخستین گفتگو با حجت‌الاسلام دکتر محمد عرب‌صالحی رئیس پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تطور فکری دکتر سروش در وحی‌شناسی و دین‌شناسی را به بحث نشستیم که متن گفتگو تقدیم می‌گردد: لینک مشاهده مصاحبه کامل👇🏻 🌐 https://www.mehrnews.com/news/5118384 🆔 @arabsalehi_ir
قرآن، متغیرات و مسائل نو.pdf
280.6K
📄 🔰 قرآن، متغیرات و مسائل نو ✍🏻 📌 چکیده: ♦️ این مقاله به نقد و بررسی نظریه‌ای پرداخته که قائل به نقص قرآن و عدم جامعیت آن نسبت به همه زمان‌ها و مکان‌ها و همه مسائل جدید و متغیر است؛ نتیجه این دیدگاه ضرورت ادامه تجربه نبوی توسط دیگران برای پرکردن این خلأهاست. در ادامه به مناسبت، متعرض نگاه صدرالمتألهین و مولوی به قرآن شده و به نسبت مثنوی با قرآن پرداخته و ادعای رقیب مبنی بر اینکه امثال این بزرگان، آورده‌هایی جدید، علاوه بر قرآن داشته‌اند را به‌نحو متقن و مستند باطل می‌کند. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 https://rjqk.atu.ac.ir/article_5557.html 🆔 @arabsalehi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای شیعه شدن پسر عبدالباسط 🔺حجت الاسلام و المسلمین شیخ نجم الدین طبسی به نقل خاطره ای می پردازد که در آن به داستان شیعه شدن پسر اشاره می کند👆 https://eitaa.com/arabsalehi_ir/217
◽️ دیدار مدیران فدراسیون جهانی خوجه شیعه اثنا عشری با رییس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی 🔸 در راستای تعاملات علمی بین المللی دکتر شیخ مدیر کل آموزش اسلامی فدراسیون جهانی خوجه شیعه اثنا عشری و هیأت همراه با حجت الاسلام والمسلمین دیدار و گفتگو کردند. 🆔 @iictchannel
45.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نصایح رهبری به سید مقاومت از زبان خود ایشان بسیار جالب است حتما با دقت ببینید و بشنوید https://eitaa.com/arabsalehi_ir/225
*جنایات وهابیون در تخریب بقیع و حمله به مشاهد مشرّف (کربلا و نجف )* محمد بن عبدالوهاب که از آغاز جواني، بسياري از عقائد مذهبي مردم نجد را زشت مي شمرد، پس از رانده شدن از شهر عُيَينه، رهسپار دِرعيه (از شهرهاي معروف نجد) شد و با محمد بن مسعود، امير درعيه ارتباط برقرار کرد و پس از اين، جنگ هايي ميان آنان و اهل نجد و حجاز و يمن و عراق و سوريه درگرفت. در اين راستا، کساني که با عقائد او موافق بودند و دعوت او را مي پذيرفتند، با او بيعت مي کردند؛ وگرنه کشته مي شدند و اموالشان غارت مي شد.[1] آنان بر اساس اعتقادات نادرست، جنايت هاي بزرگي را مرتکب شدند؛ انهدام آثار تاريخي اسلام، مانند محل تولد پيامبر ص، خانه حضرت خديجه، ‌بيت ابوبکر، محل تولد حضرت زهرا، بيت حضرت حمزة، بيت الارقم (محل اجتماع مشورتي پيامبر ص)، قبور شهدا، محل تولد امام حسن ع و امام حسين ع، سرقت جواهرات موجود در قبه سبز و ويران ساختن قبور بقيع[2] (چهار امام شيعه و نزديک به 10 هزار صحابي آنجا دفن شده اند). بر پايه همين ديدگاه نادرستشان در روز هجدهم ذي حجة 1216ق، همزمان با عيد سعيد غدير که بيشتر مردم کربلا به نجف رفته بودند، به کربلا حمله کردند و مردم آن جا را از دم تيغ گذراندند.[3] شيخ عثمان بن بشر نجدي از مورخان وهابي در قرن 13ق در شرح اين واقعه[4] مي نويسد: وهابيان به صورت غافل گيرانه وارد کربلا شدند، بسياري از اهل آن جا را در کوچه ها و بازارها و خانه ها کشتند، گنبد روي قبر حسين را خراب و آنچه در داخل قبه و حوالي آن بود چپاول کردند و سنگ روي قبر را که با دانه هاي زمرد و ياقوت و جواهرات ديگر آراسته شده بود کندند و آنچه در شهر يافتند، از اموال، اسلحه، لباس، فرش، طلا و قرآن هاي نفيس ربودند و نزديک ظهر از شهر بيرون رفتند، در حالي که قريب به هزار تن از اهل کربلا را کشته بودند.[5] امير مسعود با سپاهي از بيست هزار مرد جنگي به شهر کربلا حمله ور شد و چنان رسوايي در شهر به وجود آورد که به وصف نمي آيد؛ حتي گفته شده است که در يک شب بيست هزار تن به قتل رسيدند. پس از اين واقعه، کربلا به وضعي درآمد که شعرا براي آن مرثيه مي گفتند.[6] لونکريت مي نويسد: قريب پنجاه نفر را نزد ضريح و پانصد نفر را بيرون ضريح و در صحن به قتل رساندند. به هر کس که برخوردند، بی رحمانه کشتند و بر پيران و خردسالان نيز رحم نکردند. بعضي، تعداد کشتگان را هزار تن و بعضي ديگر، پنج برابر تخمين زده اند.[7] ميرزا ابوطالب اصفهاني، مقيم هندوستان در سفرنامه خود از هنگام بازگشت از لندن و عبور به کربلا و نجف مي نويسد: قريب بيست و پنج هزار وهابي با اسب هاي عربي و شترهاي نجيب وارد نواحي کربلا شدند و صداي «اقتلوا المشرکين و اذبحوا الکافرين؛ مشرکان را بکشيد، کافرين را سر ببريد» سر دادند. بيش از پنج هزار نفر را کشتند و زخمي ها را حساب نيست. در صحن مقدس، خون از بدن هاي بي سر روان و گنبد و حجره هاي صحن از لاشه هاي مقتولان پر شده بود. شدت آن حادثه به حدي دل خراش و سنگين بود که من بعد از يازده ماه که مجدداً‌ وارد کربلا شدم، هنوز اين حادثه تازگي داشت و پيوسته نقل مي شد و راويان آن اثناي حکايت مي گريستند و از شنيدن آن موها بر اندام راست مي شد...».[8] سنت جون فيلبي مي نويسد: شمشير بر گردن هاي اهل کربلا نهادند و مردم را بي رحمانه کشتند و همه اشياي قيمتي را غارت کردند.[9] دکتر محمد عوض الخطيب مي نويسد: لشکري حدود بيست هزار نفر از اعراب نجد، کربلا را محاصره کردند و سپس وارد شهر شدند و اهل آن جا را به سرعت کشتند. حتّي براي کودکان نيز راه نجاتي نبود. خزائن و جواهرات نفيس را بردند، ضريح را از جاي کندند... سرانجام موقعيت بسيار وحشتناک و قربانگاه بس بزرگي بود که خون به سيلاب تبديل شده بود.[10] وهابيان بعد از حمله به شهر مقدس کربلا، اهالي اين شهر را قتل عام و به حرم حسيني هتک حرمت کردند و عده اي از علما، مانند مولا عبدالصمد همداني، نویسنده کتاب بحرالمعارف را به شهادت رساندند. سپس با همان لشکر راهي نجف شدند. چون اهل نجف، جريان کربلا و غارت مدينه را شنيده بودند، کمي آمادگي داشتند و براي دفاع برخاستند. حتي زن ها نيز از منزل بيرون آمده، مردان خود را تشجيع مي کردند، تا اسير قتل و غارت وهابي ها نشوند. در سال 1215ه.ق نيز گروهي از آنها براي انهدام مرقد علي ع عازم شده بودند؛ لیکن در مسير با گروهي از اعراب درگير شدند و شکست خوردند.[11] در سال 1221 بار ديگر به نجف حمله کردند و نزديک بود شهر را تسخير کنند، لکن معجزات و کرامات علي ع ظاهر گرديد و عده اي از آنها کشته شدند و بقيه برگشتند. در جمادي الثاني سال بعد، دگر بار به نجف هجوم آوردند. اهل نجف که آمادگي کامل داشتند، از شهر دفاع کردند. در سال 1225 نيز به نجف و کربلا حمله کردند، راه زوّار را بستند و عده حدود يکصد و پنجاه نفر از زايران را بين کوفه و نجف کشتند. خلاصه، حملات پي در پي آنها به شهر نجف، با ناام
يدي تمام، به شکست و خواري مبدّل گرديد[12] و در مدت نزديک به 10 سال چندين بار شديدترين حملات را به اين دو شهر روا داشتند.[13] وهابيان در ذي قعده سال 1217ه.ق به دستور عبدالعزيز و به فرماندهي عثمان مضايفي، به شهر طائف در دوازده فرسنگي مکه حمله و مردم را قتل عام کردند. از زشت ترين کارهاي آنها، قتل عام مردمي بود که بر کوچک و بزرگ رحم نکردند، طفل شيرخوار را بر روي سينه مادرش سر بريدند، جمعي را که مشغول فرا گرفتن قرآن بودند، کشتند و چون در خانه ها کسي باقي نماند، به مغازه ها و مساجد حمله کردند و هر کس را يافتند، حتي گروهي را که در حال رکوع و سجود بود، کشتند؛ به حدي که تمام اين شهر به خاک و خون کشيده شد و عده کمي از پيرمردان و زنان و بچه ها را که باقي مانده بودند، از شهر طائف بيرون و به وادي «وج» بردند و در سرماي شديد، بدون غذا و لباس رها کردند و کتاب ها را که ميان آنها تعدادي قرآن و نسخه هايي از صحيح بخاري و مسلم (از کتاب هاي بسيار مهم اهل تسنن) و ديگر کتب فقه و حديث بود، در کوچه و بازار افکندند و پايمال کردند.[14] حمله به مدينه امير مسعود در سال 1220ه.ق به مدينه حمله کرد و پس از يک سال و نيم محاصره، شهر را به اشغال درآورد، قاضي شهر را که از طرف دولت عثماني منصوب بود از شهر بيرون کرد و مردم را از زيارت مرقد مطهر پيامبر اکرم | و بزرگان مدفون در بقيع منع کرد؛[15] آن گاه به وهّابيان دستور داد تا به تخريب آثار و قبور بقيع بپردازند؛ به قبرستان بقيع حمله بردند، و آنچه از قبه ها و آثار بر روي قبور بود تخريب و با خاک يکسان کردند. از جمله قبور چهار امام معصوم (امام حسن مجتبي، امام زين العابدين، امام محمد باقر و امام جعفر صادق ع) و هم چنين قبر عبدالله، پدر پيامبر ص خراب کردند و هر آنچه از اشياي قيمتي و گران بها يافت مي شد به غارت بردند.[16] اين ها نمونه هايي از جنايات وهابيون عليه مسلمانان و بالاخص شيعيان بود. اينان با تخريب آثار اسلامي و مشاهد مشرفه (مانند تخريب بقيع و حمله هاي پي در پي به کربلا و نجف) و به خاک و خون کشيدن مسلمانان ننگ ابدي را به خود خريدند. اين گروه پيوسته مورد غضب و نفرت مسلمانان و پيروان راستين پيامبر عظيم الشأن| و اهل بيت عصمت و طهارت ^ بوده و هستند. ------------ [1] ر.ک: ابن غنّام، تاریخ نجد، ‌الفصل الثالث (الغزوات) تا فصل چهارم، ص 95 -203؛ ناصر السعید، تاریخ آل سعود، ج 1، ‌ص 31، سید محسن امین، ‌تاریخچه نقد و بررسی وهابی ها، ص 13- 76. [2] تاریخ آل سعود، ج 1، ص 174- 176. [3] همان، ج 1، ص 33 و محمد هادی امینی، تاریخ مکه، ترجمه محمد آخوندی، ص 181. [4] نویسنده و مورخ معروف وهابی در قرن 13 ه.ق. [5] عثمان بن بشر نجدی حنبلی، عنوان المجد فی تاریخ نجد، تحقیق محمد بن ناصر الستری، ج 1، ص 121. [6] تاریخچه نقد و بررسی وهابی ها، ص 162. [7] علی اصغر فقیهی، وهابیان، ص 164. [8] میرزا ابوطالب اصفهانی، مسیر طالبی، ص 408. [9] سنت جون فیلبی، تاریخ نجد و دعوت الشیخ محمد، ص 142- 143؛ تاریخچه نقد و بررسی وهابی ها، ص 162، و عمر دیسراوی، ‌تعریف. [10] محمد عوض الخطیب، صفحات من تاریخ جزیرةالعرب الحدیث، ص 176. [11] شیخ جعفر آل محبوبه، ‌ماضی النجف و حاضرها، ج 1، ص 325- 326. [12] صفحات من تاریخ الجزیرةالعرب الحدیث، ص 177. [13] صلاح الدین مختاری، تاریخ المملکة العربیة السعودیة، ج 1، ‌ص 92. [14] جمیل افندی صدفی زهاوی، فجرالصادق، ص 22. [15] عمر عبدالسلام، مخالفة الوهابیة للقرآن و السّفة، ص 83. [16] تاریخ المملکة السعودیة، ج 1، ص 91. ------------ برای آشنائی افزون تر ر.ک: نقد اندیشه های وهابیت؛ اکبر اسدعلیزاده؛ ‌مرکز مطالعات و پژوهشهای فرهنگی حوزه علمیه https://eitaa.com/arabsalehi_ir/227