eitaa logo
آرامش
85 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
350 ویدیو
16 فایل
با سلام و ارادت خدمت اعضا محترم مخصوصا اساتید معظم و معزز کانال آرامش در خدمت شماست. احکام ، اخلاق ، مطالب مربوط به آرامش تقدیم می شود. ارادتمند شما مالک رجبی دارابی لینک آرامش https://eitaa.com/joinchat/1860763669C17664b1fee
مشاهده در ایتا
دانلود
گلبرگ احکام سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم 💠 باطل كردن روزه بر اثر جهل به حكم شخصى که بر اثر جهل به مسأله، عمداً روزه‌‏اش را افطار کرده، چه وظیفه ای دارد؟ آيا فقط قضا بر او واجب است يا اين‌که کفّاره هم بايد بدهد؟ ✅ پاسخ : 🔹آیت الله خامنه ای: اگر به سبب بى‌اطلاعى از حکم شرعى، کارى را انجام دهد که روزه را باطل مى‌‌کند مثل اينکه نمى‌‌دانست خوردن دارو نيز مانند ساير خوردنى‌ها روزه را باطل مى‌‌کند و در روز ماه رمضان دارو خورد، روزه‌اش باطل است و بايد آن را قضا کند ولى کفّاره بر او واجب نيست. 🔹آیت الله مکارم: كارهايى كه روزه را باطل مى‏كند اگر عمداً و با علم و اطّلاع انجام دهد، علاوه بر اين‏كه روزه او باطل مى ‏شود و قضا دارد، كفّاره نيز دارد؛ ولى اگر به خاطر ندانستن مسأله باشد كفّاره ندارد، ولى قضای آن واجب است. 🔹آیت الله سیستانی: اگر انسان نداند كه بعضی از آنچه به عنوان مفطرات ذکر شد، روزه را باطل می‌كند و به علّت ندانستن حکم، آن را انجام دهد، چنانچه آن مفطر، خوردن یا آشامیدن یا جماع باشد، در هر صورت روزه اش باطل می‌شود و اگر سایر مفطرات بوده است چند صورت دارد: الف. اگر در یادگیری مسأله کوتاهی کرده باشد(که در این صورت جاهل مقصّر محسوب می‌شود) روزه‌اش باطل می‌شود. ب. اگر در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده و هنگام انجام مبطل، تردید هم نداشته است (که در این صورت جاهل قاصر می‌باشد) روزه‌اش صحیح می‌باشد. ج. چنانچه فرد، در هنگام انجام مفطر، برای ارتکاب آن، حجّت شرعی داشته باشد (که در این صورت هم جاهل قاصر محسوب می‌شود) روزه‌اش باطل نمی‌شود. سایت آیات عظام خامنه ای، مکارم و سیستانی اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « ٨»         روز جمعه، ١۴٠٢/٠١/١١ مناسبت روز: در نهمین روز ماه مبارک رمضان قرار داریم و امروز نیز به یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم می‌پردازیم: 💠 «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقينَ»: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! تقوا داشته و از گناهان بپرهیزید و با صادقان و راستگویان همراه باشید.» (توبه/١١٩) در این آیه، خداوند به مؤمنین تأکید می‌فرماید که باید دو اصل را رعایت کنند؛ اولاً تقوا داشته باشند، و ثانیاً با «صادقین» همراه باشند. واژه «صادقین» جمعِ «صادق» از ماده «صدق» است و صدق در لغت به معنای مطابقت قول و عمل با واقع و حقیقت است، لذا گفتاری را که با واقعیت خارجی مطابقت دارد را گفتار صادقانه می‌گویند؛ اما در این آیه، مراد از صدق تنها صدق در گفتار نیست بلکه صداقت همه جانبه است؛ لذا «صادقین» به‌صورت مطلق به‌کار رفته، یعنی کسی که در همه جهات صادق است و این نوع صداقت تنها شامل کسانی می‌شود که درای «مقام عصمت» باشند، زیرا باید از هرگونه دروغ و بی صداقتی در کلام و عمل، مصون و مُبرّی باشند؛ لذا مفسرین، این آیه را از «آیات‌المهدی» به‌شمار آورده و مصداق این آیه در زمان حاضر را تنها نمونه‌ی انسان کامل و امام معصوم در روی زمین، حضرت مهدی (عج) دانسته و دستور خداوند برای همراهی با «صادقین» را، دستور همراهی با حضرات معصومین و امام زمان (عج) دانسته‌اند و در این زمینه به احادیث متعددی از «کتب شیعه و سنی» در ذیل این آیه اشاره نموده‌اند که «مراد از صادقین، رسول اکرم (ص) و اهل بیت ایشان هستند» [شواهد التنزیل، ج۱، ص۲۶۲]؛ و در روایات دیگری نیز «امیرالمؤمنین (ع) و اهل بیت ایشان» را «صادقین» نامیده‌اند؛ [الدرّ المنثور، ج۴، ص۲۸۷؛ و الغدیر، ج۲، ص۳۰۶]؛ چنانچه در روایتی آمده: «‌وقتی آیه صادقین نازل شد، فردی از پیامبر اکرم (ص) پرسید: آیا صادقین، عام است یا خاص؟ پیامبر(ص) پاسخ دادند: کسانی که مأمور به همراهی با صادقین شده‌اند، عام هستند و همه‌ی مؤمنان را شامل می‌شود؛ ولی صادقین، خاص است و به برادرم علی(ع) و دیگر جانشینان من تا روز قیامت اختصاص دارد» [بحارالأنوار، ج۳۳، ص۱۴۹؛ و ینابیع‌الموده، ص۱۱۵] و در برخی از روایات اسلامی نیز «صادقین» را به صورت مطلق به «اهل بیت عصمت و طهارت (ع)» تفسیر کرده‌اند؛ چنانچه امام باقر (ع) در جواب به اینکه «صادقین» در این آیه چه کسانی هستند‌‌، فرمودند: «منظور از صادقین، ما اهل‌بیت هستیم» (تفسیر اهل بیت/نور الثقلین/ البرهان/ الکافی، ج۱، ص۲۰۸) امام رضا (ع) نیز در جواب همین سؤال، فرمودند: «صادقین در این آیه، ائمه اطهار (ع) هستند...» (همان) اما چند نکته پیرامون آیه ١١٩ سوره توبه: 1️⃣ صداقت از ملاک‌های مهم ایمان و یکی از صفات مشترک همه انبیاء و اولیای الهی است؛ 2️⃣ از آنجا که خداوند در این آیه، مؤمنین را به همراهی با صادقین در همه زمان‌ها و دوره‌ها، فرمان داده، لذا روشن می‌شود که وجود «انسانی معصوم و حجت حیّ الهی» در هر زمانی لازم و قطعی است؛ 3️⃣ آیه صادقین بر افضلیت امام معصوم دلالت دارد؛ زیرا بر تقدیم شخص افضل بر شخص مفضول تصریح کرده؛ و چون براساس این آیه، همراهی با صادقین بر تمام مؤمنین واجب شده، لذا پیروی از غیرصادقین برای مؤمنین جایز نمی‌باشد؛ 4️⃣ بر اساس این آیه، تكامل جوامع اسلامی در سايه‌ى ايمان، تقوا و اطاعت از امام معصوم به دست می‌آید: «آمنوا... اتقوا... مع الصادقين» 5️⃣ و آخرین نکته این‌که باید بدانیم که هر چه ما در گفتار و کردار و زندگی به صدق و راستی نزدیکتر شویم، سنخیت بیشتری با اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) پیدا می‌کنیم و به امام زمان (عج) نزدیکتر می‌شویم. التماس دعا
. 👇👇👇کانال عمومی 👇👇👇              (تقویم همسران) اولین و جامعترین مجموعه کانالهای تقویم نجومی اسلامی. ✴️ جمعه 👈 11 فروردین / حمل 1402 👈9 رمضان 1444👈 31 مارس 2023 @taghvimehamsaran 🏛مناسبت های اسلامی ودینی. 🔵امور دینی و اسلامی. ❇️امروز روز خوبی برای امور زیر است: ✅مسافرت. ✅شروع به کار و شغل. ✅قرض و وام دادن و گرفتن. ✅امور زراعی و کشاورزی. ✅غرس درخت. ✅و دیدار با روسا خوب است. ✅برای دریافت تقویم هر شب کافی است کلمه تقویم همسران را در تلگرام و ایتا و سروش جستحو کنید و به کانال ما بپیوندید. 👶برای زایمان مناسب و نوزاد ولادتش آسان و طالب علم گردد. 🚘مسافرت خوب است. 💑 انعقاد نطفه و مباشرت: امشب: برای در جمعه شب (شب شنبه )،دلیلی بر کراهت یا استحباب وارد نشده است. 💠به کانال ما در موضوع حرز امام جواد علیه السلام و سایر ادعیه سری بزنید...👇 @Herz_adiye_hamrah 🔭 احکام و اختیارات نجومی. 🌓امروز قمر در برج اسدو برای امور زیر مناسب است: ✳️خرید احشام و حیوانات. ✳️عهدنامه نوشتن. ✳️خواستگاری عقد و ازدواج. ✳️جراحی. ✳️جابجایی و نقل و انتقال. ✳️رفتن به خانه نو. ✳️شروع به کار. ✳️و خرید خانه و ملک نیک است. 🔵نگارش ادعیه و حرز و نماز و بستن حرز خوب است. @taghvimehamsaran 💇💇‍♂ اصلاح سر و صورت: طبق روایات، (سر و صورت)، باعث درد و بیماری می شود. @taghvimehamsaran 💉حجامت. خون دادن فصد و زالو انداختن... یا حجامت ، باعث درد اعضا می شود. @taghvimehamsaran ✂️ ناخن گرفتن. جمعه برای ، روز بسیار خوبیست و مستحب نیز هست. روزی را زیاد ، فقر را برطرف ، عمر را زیاد و سلامتی آورد. 👕👚  دوخت و دوز. جمعه برای بریدن و دوختن، روز بسیار مبارکیست و باعث برکت در زندگی و طول عمر میشود... ✴️️ وقت استخاره. در روز جمعه از اذان صبح تا طلوع آفتاب و بعد از زوال ظهر تا ساعت ۱۶ عصر خوب است. @taghvimehamsaran 😴 تعبیر خواب... خواب و رویایی که امشب. (شبِ شنبه)دیده شود تعبیرش در ایه ی 10 سوره مبارکه "یونس علیه السلام" است. دعواهم فیها سبحانک اللهم و تحیتهم فیها... و از مفهوم و معنای آن استفاده می شود که از خواب بیینده عمل صالح یا خیری به وجود آید که در دنیا و اخرت به او نفع رساند. ان شاءالله چیزی همانند ان قیاس گردد... کتاب تقویم همسران صفحه 115 ❇️️ ذکر روز جمعه.   اللّهم صلّ علی محمّد وآل محمّد وعجّل فرجهم ۱۰۰ مرتبه ✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۲۵۶ مرتبه موجب عزیز شدن در چشم خلایق میگردد . 💠 ️روز جمعه طبق روایات متعلق است به . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد 🌸زندگیتون مهدوی 🌸 📚 منابع مطالب. تقویم همسران نوشته حبیب الله تقیان انتشارات حسنین علیهما السلام قم: پاساژ قدس زیر زمین پلاک 24 تلفن 09032516300 025 377 47 297 0912 353 28 16
     👇تقویم نجومی اسلامی شنبه👇       👇👇👇کانال عمومی👇👇👇                   (تقویم همسران) (اولین و جامعترین مجموعه کانالهای تقویم نجومی اسلامی) @taghvimehamsaran ✴️ شنبه 👈 12فروردین /حمل 140‌2 👈10 رمضان 1444👈اول آوریل 2023 🕌 مناسبت های دینی و اسلامی. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْک یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاْنْبِیاءِ وَ نَصَرَتْهُ مَا اسْتَطاعَتْ وَ دافَعَتْ عَنْهُ الاْعْداءَ. سلام بر کسی که اموال خود را در راه یاری رسول خدا صلی الله علیه و آله انفاق کرد و تا جان داشت از او در برابر دشمنان حمایت کرد. سلام بر کسی که هر گاه جبرئیل بر پیامبر وارد میشد سلام خاص خدا را برای او ابلاغ می کرد. 🏴 وفات حضرت ام المومنین خدیجه کبری سلام الله علیها" 3 هجری قمری " 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🔘 وصول نامه های کوفیان به دست امام حسین علیه السلام " 60 هجری "😭 🌙⭐️ احکام دینی و اسلامی. ❇️ امروز روز بسیار مبارک و خوبی برای امور زیر است: ✅قولنامه و قرداد نوشتن. ✅پیمان نامه امضاء کردن. ✅رسیدگی به حساب اموال. ✅مسافرت. ✅آغاز به نگارش کتاب و پایان نامه و مقاله. ✅امور زراعی و کشاورزی. ✅و خرید و فروش خوب است. ✅ برای پیوستن به کانال تقویم نجومی اسلامی و دریافت تقویم هر روز کافی است کلمه " تقویم همسران " را در تلگرام یا ایتا و سروش جستجو کنید و به ما بپیوندید. 💠به کانال ما در موضوع حرز و ادعیه همراه سری بزنید حرز مطمئن و مناسب...👇 @Herz_adiye_hamrah 👶زایمان مناسب و نوزاد پاک دامن و با حیا و صبور خواهد بود. 🚖 مسافرت: مسافرت خوب است. 🔭 احکام و اختیارات نجومی. 🌓 امروز قمر در برج اسد و از نظر نجومی روز مناسبی برای امور زیر است: ✳️خرید حیوانات و احشام. ✳️عهدنامه نوشتن. ✳️جراحی. ✳️جابجایی و نقل و انتقال. ✳️خواستگاری و عقد و امور ازدواجی. ✳️رفتن به خانه نو. ✳️شروع به کار و شغل. ✳️ و خرید ملک و خانه و آپارتمان خوب است. 🔵نگارش ادعیه احراز و نماز و بستن آن خوب است. 🔲 این اختیارات تنها یک سوم مطالب سررسید همسران است بقیه امور را در تقویم مطالعه بفرمایید. @taghvimehamsaran 👩‍❤️‍👨 انعقاد نطفه و مباشرت. 👩‍❤️‍👨 امشب : دستوری وارد نشده است. 💇💇‍♂ اصلاح سر و صورت. طبق روایات، (سر و صورت) در این روز از ماه قمری،باعث عزت و احترام می شود. 💉💉 حجامت. خون دادن فصد زالو انداختن خون_دادن یا در این روز از ماه قمری ،موجب درد و الم می شود. 😴😴 تعبیر خواب امشب: خواب و رویایی که شب یکشنبه دیده شود تعبیرش از ایه 11 سوره مبارکه "هود علیه السلام" است. الا الذین صبروا و عملوا الصالحات... و از مفهوم و معنای آن استفاده می شود که کاری برای خواب بیننده پیش آید که در نظر مردم سخت باشد و چون صبر کند موجب نیکنامی و آرامش ایام عمرش می گردد. ان شاءالله و شما مطلب خود را بر آن قیاس کنید. 💅 ناخن گرفتن. شنبه برای ، روز مناسبی نیست و طبق روایات ممکن است موجب بیماری در انگشتان دست گردد. 👚👕دوخت و دوز. شنبه برای بریدن و دوختن، روز مناسبی نیست آن لباس تا زمانی که بر تن آن شخص باشد موجب مریضی و بیماری اوست.(این حکم شامل خرید لباس و پوشیدن نمی شود) 🙏🏻 وقت در روز شنبه: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۰ و بعداز اذان ظهر تا ساعت ۱۶ عصر. 📿 ذکر روز شنبه : یارب العالمین ۱۰۰ مرتبه 📿 ذکر بعد از نماز صبح ۱۰۶۰ مرتبه که موجب غنی و بی نیاز شدن میگردد . 💠 ️روز شنبه طبق روایات متعلق است به (ص). سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد. @taghvimehamsaran 📚 منبع مطالب : تقويم همسران نوشته ی حبيب الله تقيان انتشارات حسنین قم تلفن. 09032516300 0253 77 47 297 0912353 2816 📛📛📛📛📛📛📛📛
         روز برگ شیعه  سلام علیکم بِسْمِ اللَّهِ الرحمن الرحیم سلام علی آل یس  موضوع:  خدیجه(س)، مادر امّت  12 بهمن 1402 ه ش   «وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ، أُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ، فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ...»، (واقعه، آیات ١٠ تا ١٢) «پيشگامان پيشگام (در دین و خوبی ها)، آنها مقربان درگاه الهی هستند، ودر باغ هاى پر نعمت بهشت جاى دارند...»  امروز، دهم ماه رمضان 1444 ه ق سالروز رحلت زوجةالرسول، ام الزهراء، ام المؤمنین، حضرت خدیجه کبری (س) است که ضمن عرض تسلیت، سخن امروز را آغاز می نماییم‌؛ تبار و شخصیت حضرت قبل از ازدواج با پیامبر(ص): حضرت خدیجه(س) از قبیلة قریش بوده و پدرشان «خُوَیلد» و مادرشان «فاطمه بنت زائده» بودند که هر دو از ریشه دارترین و اصیل ترین خاندان های عرب در حجاز به شمار می رفتند؛ ایشان در سرزمینی به دنیا چشم گشودند که در آنجا کمترین ارزشی برای زنان قائل نبودند و به دید حقارت به جنس زن نگاه می‌شد و مردان جاهل آن سرزمین یکی از افتخارات خود را، زنده به گور کردن دختران خود می‌دانستند. حضرت خدیجه (س) در چنین سرزمینی، با همت و تلاش‌ خود، ثابت نمودند که هر فردی، در هر موقعیتی که باشد می‌تواند خلاف جریان رایج، پرچم‌داری، برای رسیدن به موفقیت‌ها باشد و اثبات نمودند، این بهانه که به علت موقعیت و فرهنگ زمان، راه پیشرفت، بسته‌بود، پذیرفته نمی‌شود؛ ایشان در عرب جاهلیت، به چنان جایگاهی رسیدند که شخصیتشان مورد احترام خاص و عام، قرار گرفته و عنوان «سیده نسوان» و «سیده نساء قریش»، (١) به ایشان داده شد و بسیاری از مردان به‌عنوان خدمه‌ی کاروان‌های تجاری، تحت مدیریت این بانوی بزرگ قرار گرفته و مورخین آن زمان، به جایگاه بالای اجتماعی و حُسن شهرت ایشان، اعتراف نموده‌اند(٢). ازدواج با محمد امین (ص): یکی از قواعد مهم، در زمان عرب جاهلیت، حفظ طبقات اجتماعی بود؛ لذا ازدواج افراد ثروتمند با افراد فقیر، عبور از خط قرمزهای جامعه، محسوب می شد، از همین رو، ازدواج خدیجه کبری (س)، (که بیش از چهارصد غلام و کنیز خدمت او را می کردند و حدود 80 هزار شتر، اموال تجاری او را حمل می کردند)، (٣) با جوان یتیم عرب، محمد امین (ص) با واکنش شدید جامعه آن روزگار مواجه شد؛ از جمله اینکه زنان مکه با حضرت خدیجه (س) قطع ارتباط کرده و ایشان را تحریم نمودند! بر اساس آنچه در تاریخ نقل‌شده، حضرت محمد (ص) در آن زمان یکی از مسئولین کاروان‌های تجاری حضرت خدیجه (س) بودند و تمام سرمایه مادی و اجتماعی ایشان، فقط سجایای اخلاقی و پاکی در عمل بود! ✨حضرت خدیجه (س) با آن شخصیت ویژه اجتماعی که بنا به شهادت ابن شهرآشوب از قول سید مرتضی در «شافی» و همچنین شیخ طوسی در «التلخیص» تا آن زمان، همتایی برای ازداوج نیافته بودند،(۴)، در سن ٢۵ سالگی (۵) و یا ٢٨ سالگی، (۶)، چنان شیفته صداقت، حسن خلق و درست‌کاری و پاکی وجود محمد امین (ص) شدند که تمام داشته‌های مادی خود را به ایشان اهداء نموده و فرمودند: «اَلْبَیْتُ بَیْتُکَ وَ اَنَا اَمَتُکَ؛ خانه (من) خانه شما، و من هم کنیز شما هستم».(٧). اولین زن مسلمان: مورخین و مفسرین در تعیین مصادیق «السّابقون السابقون» در اسلام، حضرت خدیجه (س) و حضرت علی(ع) را اولین ایمان‌آورندگان برشمرده‌اند و همچنین به پیشگامی حضرت خدیجه (س) به همراه امیرالمؤمنین (ع) در برپایی اولین نماز جماعت به امامت پیامبر(ص) اشاره کرده و آنان را اولین نمازگزاران عالم اسلام معرفی کرده‌اند(٨). سرچشمه کوثر، مادر ١٢ نور الهی! یکی از برترین و مهمترین افتخارات  و  مقامات حضرت خديجه (س)، به دنیا آوردن، پرورش دادن و مادری حضرت صدیقه کبری (س) است که در واقع ایشان، علاوه بر حضرت زهرا (س)، مادر بزرگ، یازده امام معصوم (ع) از امام حسن (ع) تا حضرت مهدی (عج) هستند! ٢۴سال خدمت صادقانه: حضرت خدیجه (س) در ٢۴ سال زندگی مشترک با پیامبر گرامی اسلام (ص)، خدمات بسیاری برای آن بزرگوار و دین اسلام انجام دادند؛ حمایت های مالی، روحی،و عاطفی از حضرت، و تصدیق و تأیید پیامبر (ص) در روزگاری که هیچ کس تأییدشان نمی کرد و یاری ایشان در برابر آزار مشرکان، گوشه هایی از این خدمات ارزشمند است؛ پیامبر (ص) درباره ایشان فرمودند: «خدا زنی بهتر از خدیجه به من نداد؛ هنگامی که مردم تکذیبم می‌کردند، او مرا تصدیق کرد و هنگامی که مردم مرا تحریم کردند، با ثروتش یاریم کرد... »، (٩). و بالاخره پس از نیم قرن، زندگی پرافتخار و حدود ربع قرن خدمت صادقانه به پیامبر و دین خدا، مادر تمام مؤمنین جهان، سه سال قبل از هجرت در روز دهم ماه مبارک رمضان در مکه از دنیا چشم پوشیده و به دست پیامبر اکرم (ص) و با کفن هدیه الهی، در قبرستان معلاة به خاک سپرده شدند.
پی نوشت: ١. دلائل النبوة، مقدمه، ص۱۶. ٢. الانساب الاشراف، ج۱، ص۹۸. ٣. بحار، جلد ١۶‌، ص٢١. ۴. المناقب آل ابی طالب، ج۱، ص۱۵۹. ۵. دلائل النبوة، ج۲، ص۷۱. ۶. مستدرک، ج۳، ص۲۰۰. ٧. بحارالانوار، ج١٧ ص٣٠٩. ٨. أسد الغابه، ج‏۶، ص۷۸ و الاستیعاب، ج۳، ص۱۰۸۹. ٩. شیخ مفید، الافصاح، ۱۴۱۴ق، ص۲۱۷. التماس دعا
روزبرگ_شیعه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرحیم السلام علیک یا ابا صالح المهدی ادرکنا موضوع امروز: «دوازدهم فروردین، عید ملی و مذهبی»         امروز 12 فروردین 1402 ه ش مناسبت روز: دوازدهم فروردین، یکی از روزهای تاریخی و مهم ایران اسلامی است؛ در این روز، ملت بزرگ ایران با رأی ٩٨‌/٢ درصدی خود، ساختار و نظام سیاسی کشور ایران را، پس از ٢۵٠٠ سال، از نظام سلطنتی، به نظام اسلامی و حکومت جمهوری و مردمی تغییر دادند؛ لذا ضمن گرامیداشت روز «جمهوری اسلامی» و تبریک این «عید ملی و مذهبی»، سخن امروز را آغاز می‌نمائیم؛ پس از قرن‌ها، ترویج تئوری جدایی دین از سیاست، و سیطره نظام‌های حکومتی لائیک بر دنیا؛ و منحصر نمودن قوانین شرعی و الهی، به‌عنوان امری خصوصی در زندگی فردی انسان‌ها! در روز پرشکوه ١٢ فروردین سال ١٣۵٨ شمسی، نظامی در ایران متولد شد که نور اسلام عزیز را، دگرباره، نه فقط در ایران، بلکه در سراسر جهان متجلّی ساخت و باعث بیداری اسلامی جهانیان گردید؛ و تمامی نظریه‌های ضد دینی و لائیک را باطل کرده و حکومتی مردمی براساس موازین و آموزه‌های الهی، و با شعار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» ایجاد نمود! در واقع «جمهوری اسلامی»، شکل نوینی از نظام‌ دموکراسی است که تلاش می‌کند با الهام از قوانین و تعالیم نجات بخش مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، الگوی جدیدی در زندگی اجتماعی و سیاسی بشر امروزی ارائه دهد؛ تا بر اساس آن، تمامی نیازهای مادی و معنوی انسان، در کنار یکدیگر فراهم شود؛ لذا در زمان تعیین نظام سیاسی کشور، پس از سرنگونی نظام شاهنشاهی، امام راحل از همان ابتدا تأکید فراوانی بر استقرار «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر» داشتند! بر این اساس، اصل «جمهوریت» و اصل «اسلامیت»، اصولی جدایی‌ناپذیر در نظام حکومتی ایران شد و ملت قهرمان ایران تا به امروز، برای تثبیت و استمرار این نظام مقدس، هزینه‌های مادی و معنوی، و شهیدان زیادی تقدیم نموده‌اند؛ «جمهوریت» به معنای حکومت برخاسته از اراده و رأی مردم و یا همان «دموکراسی» است، که گنجانده شدن این واژه برای انقلاب، نشان از احترام امام راحل به رأی مردم دارد؛ چنانچه ایشان همواره می‌فرمودند: «مردم ولی‌نعمت ما هستند!» البته آنچه نظام ما را از دیگر نظام‌های جمهوری در جهان جدا می‌نماید، «اسلامیت» آن است که این اصل نیز براساس رأی مستقیم ملت مسلمان ایران در ١٢ فروردین ماه سال ١٣۵٨ شکل گرفت! در کنار این دو اصل، یکی از شعارهای مهم مردم در ایام انقلاب، «آزادی» بود که با استقرار نظام جمهوری اسلامی، شکل عملی به خود گرفت و قشرهای مختلف با حضور در تمامی صحنه‌ها، آزادانه به خواسته‌های مشروع خود، جامه عمل پوشانده و در تعیین سرنوشت خود، مشارکت نمودند! گرچه لغت «آزادی» همانند بسیاری از واژه‌ها، در جهان امروز، مورد سوء استفاده قرار گرفته، و توسط نظام سلطه، مصادره، و به نام آن، جنایت‌های زیادی انجام، و حقوق بسیاری از مردم، تضییع شده است! ولی این واژه در اسلام، معنای بلندی دارد و بر این اساس، مردم طبق قانون برای تعالی و کمال خود و جامعه، از حقِ آزادی انتخاب، آزادی بیان و... برخوردارند وکسی نمی‌تواند این حقوق را از مردم سلب نماید! و در مکتب اهل‌بیت (ع)، حتی سلب آزادی و حق انتخاب از خود نیز نوعی ظلم به خویشتن، محسوب می‌شود! «استقلال» نیز یکی دیگر از شعارها و خواسته‌های مردم از نظام جمهوری اسلامی ایران بود که با استقرار آن، ملت ایران از وابستگی به شرق و غرب و همه‌ی ابرقدرت‌های پوشالی دنیا، رهایی یافت و در عرصه بین الملل، با حفظ اصول و ارزش‌های انسانی و اسلامی به دفاع از حقوق خویش پرداخت! بر همین اساس، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره)، با نگاه ژرف و دوراندیشانه، در پیامی به ملت ایران، ١٢ فروردین را روز «عید» و «جشن استقلال و آزادی ملت» مسلمان ایران، نامیده و فرمودند: «صبح گاه ١٢ فروردین که روز نخستین حکومت «اللّه» است، از بزرگ‌ترین اعیاد مذهبی و ملی ماست! ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند؛ روزی که... سلطه‌ی شیطان، برای همیشه رخت بربست و «حکومت مستضعفین» که حکومت خداست، به جای آن نشست...» (صحیفه امام، ج۶، ص۴۵٢) همچنین رهبر فرزانه انقلاب، حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نیز «روز جمهوری اسلامی» را از ایام‌اللّه دانسته و فرمودند: «۱۲ فروردین، فقط روز عید مردم ایران نیست، بلکه عید همه کسانی است که مسلمانند...» در پایان، باید اذعان نمود که هرچند متأسفانه ما هنوز با آرمان‌های امامین انقلاب، فاصله‌ی زیادی داریم اما باید تمامی مساعی خویش را به کار بندیم تا «نظام جمهوری اسلامی» را به معنای واقعی محقق نموده تا انشاالله این نظام مقدس را به مقدمه حکومت عدل و داد مهدوی و تمدن بزرگ اسلامی تبدیل کنیم التماس دعا
روزبرگ_شیعه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « (٩)»         روز شنبه، ١۴٠٢/٠١/١٢ مناسبت روز: امروز در تقویم شمسی «روز جمهوری اسلامی» و در تقویم قمری به‌روایت مشهور سالروز رحلت ، و اولین زن مسلمان، حضرت (س) است، بانویی که تمام هستی‌اش را در راه خدا و خدمت به پیامبر خدا فدا نمود و لایق سلام و مباهات خداوند متعال گردید؛ بانویی که حضرت رسول (ص) در وصفش فرمودند: «مثل پیدا نخواهد شد؛ خدیجه در آن هنگام که مردم مرا تکذیب کردند، مرا تصدیق نمود؛ و مرا با ثروت خود برای پیشرفت دین خدا یاری کرد؛ خدا به من دستور داد تا خدیجه را به قصر زمرّدین در بهشت که هیچ رنج و زحمتی در آن نیست، بشارت دهم» [بحارالأنوار، ج۴٣، ص١٣١] لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند حضرت ام‌المؤمنين (س) و همچنین شهدای جمهوری اسلامی ایران وبا تفسیر کوتاه یکی دیگر از «آیات المهدی» آغاز می‌نمائیم؛ 💠 «بَقِیتُ‌اللَّهِ خَیرٌ لَکمْ إِنْ کنْتُمْ مُؤْمِنین»: «آنچه خداوند برای شما باقی گذارده، برایتان بهتر است، اگر ایمان داشته باشید» (هود/٨۶) مفسرین در معنای ظاهری، این آیه را متعلق به حضرت شعیب (ع) دانسته‌اند که در ادامه سفارش‌های خود به مردم مَدیَن، آن‌ها را به پرهیز از مال حرام، و بر خیر بودن مال حلال توصیه می‌نماید؛ چراکه «بقيّةاللَّه»، به معناى درآمد و سودى است كه از يك کار خداپسندانه براى انسان باقى مى‌ماند و صددرصد حلال است. امّا مفسرین، در ادامه بر اساس روایات تفسیری اهل‌بیت (ع) از اسرار این آیه و لایه‌های درونی آن، پرده برداشته و آورده‌اند که به هر وجود مباركى كه به اراده‌ى خداوند براى بشريّت باقى مى‌ماند، «بقيةاللَّه» گفته مى‌شود! و مراد از «بَقِیة‌اللَّه» در این آیه، به‌طور عام، همهٔ اهل‌بیت (ع) و به‌طور خاص، آخرین ذخیره و حجت الهی، حضرت مهدی (عج) هستند؛ زیرا آن وجود شريف به خواست خداوند براى هدايت بشر، ذخيره و باقى نگه‌ داشته شده‌اند؛ چنانچه امام صادق (ع) يكى از نام‌ها و القاب مبارک حضرت مهدی (عج) را «بقيةاللَّه» دانسته و توصیه نموده‌اند که در مواجهه با امام غائب، ایشان را به اين نام سلام دهید: «السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ‌اللَّهِ فِی أَرْضِه» و سپس این آیه را تلاوت نمودند: «بَقِیتُ‌اللَّهِ خَیرٌ لَکمْ إِنْ کنْتُمْ مُؤْمِنین» (بحارالأنوار، ج ۴۶، ص٢۵٩) امام باقر (ع) نیز فرمودند: «هنگامی‌ که (مهدی) ظهور نماید، به کعبه تکیه می‌دهد و ٣١٣ نفر از (یاران خاص حضرت) نزد ایشان جمع می‌شوند و اولین سخنی که بیان می‌فرمایند، این آیه است: «بَقِیتُ اللَّهِ خَیرٌ لکم إِنْ کنْتُمْ مُؤْمِنین» و سپس ادامه می‌دهند که منم «بقیة‌الله» در روی زمین و جانشین و حجت خدا بر شما؛ پس هیچ سلام کننده‌ای به ایشان سلام نمی‌کند، جز این‌که می‌گوید: السَّلَامُ عَلَیکَ یا بَقِیةَاللَّهِ فِی أَرْضِه» (تفسير کَنزُ الدَّقائِق، ذیل آیه مذکور) و اما چند نکته از آیه ٨۶ سوره هود: 1️⃣ نفهمیدن این حقیقت که ائمه اطهار خیر مطلق هستند (بَقِیتُ اللَّهِ خَیرٌ لَکمْ) و قدرناشناسی مردم در رابطه با اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، سبب شد تا برای حفظ آخرین ذخیرهٔ الهی، چاره‌ای جز غیبت ایشان باقی نماند و جهان به بلای بزرگ «غیبت» گرفتار شود! چنانچه خداوند در آیه ۵٣ سوره انفال می‌فرماید: «خداوند، هیچ نعمتی را که به گروهی داده، تغییر نمی‌دهد، جز آنکه آن‌ها خودشان، آن را تغییر دهند (وکفران نعمت نمایند)» 2️⃣ مال حرام سبب جدایی از «بَقِیةاللَّه» می‌شود! چنانچه امام حسین (ع)، عصر عاشورا خطاب به کوفیان فرمودند: «شما امر مرا اطاعت نمی‌کنید و گوش به سخن من نمی‌دهید! زیرا شکم‌های شما از مال حرام پر شده و به قلب‌های شما مهر (قساوت) زده شده است...» (بحارالأنوار، ج ۴۵، ص۸) 3️⃣ بر اساس این آیه، هیچ‌گاه زمین خالی از حجت الهی نمی‌ماند و همواره خداوند، «بقية‌اللَّه» را در زمین برای هدایت بشر، ذخیره و حفظ می‌نماید! 4️⃣ برخی از القاب امام زمان (عج)، نسبت توحیدی دارند، مانند: بقیة‌الله، خلیفةالله، ولیّ‌الله، سراج‌الله، سبیل‌الله و...؛ و علت انتساب این القاب به امام زمان، ارتباط مستقیم اصل امامت با اصل توحید است و بیانگر این موضوع است که جهلِ به امام معصوم، نشانگر وجود نقص در توحید آدمی است؛ و دین بدون معرفت به امام و حجت الهی، چیزی جز ظلالت و گمراهی نیست؛ چنانچه امام صادق (ع) به خواندن این دعا در زمان غیبت، توصیه فرمودند: «اَللّهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی»: «خدایا حجّت خود را به من معّرفی کن زیرا اگر حجّت تو را نشناسم از دین خود گمراه شده‌ام.» (بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۴۶) التماس دعا
مصیبت عام الحزن پیغمبر سال اندوه پیغمبر السلام علیک یا زوجه الرسول یا ام المومنین دلها را روانه میکنیم در این دل شب سحر ماه رمضان محضر بزرگ بانوی اسلام حضرت خدیجه التماس دعا پیغمبر اکرم زغمت زار بگرید خون است دل فاطمه مگذار بگرید در فاصله حدود 35 روز بعد از در گذشت ابوطالب علیه السلا حضرت خدیجه علیهاالسلام نیز در شصت و پنج سالگی زندگی را وداع گفت با رحلت حضرت خدیجه غم سنگین تری بر قلب پیغمبر نشست . ابوطالب یاور اجتماعی و خدیجه همدم داخلی رسولخدا بود خدیجه در داخل منزل یکتا غمخوار او به شمار میامد و از دست دادن این یار مخلص و با وفا بر آنحضرت بسیار سخت بود تا آنجا که به روایت مهم پیغمبر این سال را عام الحزن نامیده . بنابر نقل تاریخ امشب شام غریبان وفات حضرت خدیجه کبری علیهالسلام است.. دلهای شما را روانه کنم به قبرستان حجون در مکه خانم بزرگی که تمام ثروت را در اختیار اسلام و پیغمبر قرار داد .. با اینکه غنی بود گرسنگی کشید.. روی خاکها خوابید ..در لحظات آخر عمرش دخترش فاطمه زهرا پنج سال داشتند که پشت سر جنازه مادر اشک میریخت و گریه میکرد هنگامیکه خدیجه سلام الله علیها بیمار شد و فراق پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم را احساس کرد وصایایی به پیامبر کرد خدیجه از آن حضرت خواست تا پیامبر در حق او دعا کند تا او را در قبر قرار دهد . وصیت دیگرش اینکه گفت به فاطمه میگویم تا به شما بگوید خدیجه لحظاتی با فاطمه به تنهایی صحبت کرد گفت ای محبوب من و نور دیده ام به پدرت بگو مادرم میگوید من از قبر بیمناکم و از شما میخواهم تا آن جامه ایی که هنگام نزول وحی بر تن داشتید با آن مرا کفن کنید فاطمه تقاضای مادرش را به پدر رسانید و رسولخدا با نهایت رغبت پذیرفت اما جبرائیل نزد رسولخدا آمد گفت یا رسول الله کفن خدیجه از طرف ما است چون او اموال خودش را در راه خدا داد و جبرائیل کفنی آورد گفت این کفن خدیجه و از کفنهای بهشتی است که خدا به او هدیه داده رسولخدا حضرت خدیجه را با دو جامه کفن کرد یکی جامه ی خودش و دیگری کفنی که جبرائیل آورده است . آری بر بدن خدیجه سلام الله علیها دو کفن کردند اما بدن فرزندش حسین علیه السلام در کربلا بی کفن ماند . حق ان لاتکفنوا علویا بعد ما کفن حسین الضاری و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون استفاده شده از کتاب تاریخ اسلام سید علی میر شریفی ج 1 ص 111 و مقتل آیت الله نظری منفرد در سوگ آل آلله ص 295 و 296
✴️ یکشنبه👈 ‌ 13فروردین /حمل 1402 👈11 رمضان 1444👈 2 آوریل 2023 🏛 مناسبت های دینی و اسلامی. 🌳🌲روز طبیعت. ⭐️احکام دینی و اسلامی. ❇️امروز روز خوب و مبارکی برای امور زیر است: ✅مسافرت. ✅قرض و وام دادن و گرفتن. ✅شکار و صید و دام گذاری. ✅خرید و فروش. ✅مناظره و گفتگو. ✅آغاز بنایی و خشت بنا نهادن. ✅و شروع به شغل و دام گذاری خوب است. 👼مناسب زایمان و نوزاد مبارک و عمری طولانی دارد. 🚘سفر: مسافرت خوب است. 🔭 احکام نجوم. 🌓امروز تا عصر : قمر در برج اسد است و از نظر نجومی برای امور زیر نیک است: ✳️خرید احشام و حیوانات. ✳️عهدنامه نوشتن. ✳️خواستگاری عقد ازدواج. ✳️جراحی. ✳️جابجایی و نقل و انتقال. ✳️رفتن به خانه نو. ✳️شروع به کار و شغل. ✳️و خرید خانه و ملک نیک است. 💇‍♂ اصلاح سر و صورت: طبق روایات ، (سر و صورت) در این روز از ماه قمری ،باعث غم و اندوه است. 💉🌡حجامت. خون دادن فصد و زالو انداختن یا #زالو انداختن در این روز، از ماه قمری، موجب خبط دماغ و اختلال مغزی است. 💑مباشرت: مباشرت امشب خوب و فرزند به سرنوشت و قسمت خود قانع باشد.ان شاءالله. 😴😴تعبیر خواب: خوابی که شب " دوشنبه " دیده شود طبق آیه ی 12 سوره مبارکه " یوسف علیه السلام" است. ارسله معنا غدا یرتع و یلعب.... و چنین استفاده میشود که عزیزی از خواب بیننده دور افتد و عاقبت آن دور افتاده خیر و نیک باشد .ان شاالله. و به این صورت مطلب خود رو قیاس کنید. 💅 ناخن گرفتن: یکشنبه برای ، روز مبارک و مناسبی نیست و طبق روایات ممکن است موجب بی برکتی در زندگی گردد. 👕👚 دوخت و دوز: یکشنبه برای بریدن و دوختن روز مناسبی نیست . طبق روایات موجب غم واندوه و حزن شده و برای شخص، مبارک نخواهد بود‌( این حکم شامل خرید لباس نیست) ✴️️ استخاره: وقت در روز یکشنبه: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۲ و بعداز ساعت ۱۶ عصر تا مغرب. ❇️️ ذکر روز یکشنبه : یا ذالجلال والاکرام  ۱۰۰ مرتبه ✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۴۸۹ مرتبه که موجب فتح و نصرت یافتن میگردد . 💠 ️روز یکشنبه طبق روایات متعلق است به و . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد. 🌸بامید پرورش نسلی مهدوی ان شاءالله🌸 📚 منابع مطالب. کتاب تقویم همسران:نوشته حبیب الله تقیان انتشارات حسنین علیهما السلام قم:پاساژ قدس زیر زمین پلاک 24
«گلبرگ_احکام» مناسبت: «روز طبیعت» موضوع: «احکام_محیط زیست» ❓شکستن شاخه‌ی درختان چه حکمی دارد؟ ✅ بی‌جهت نباید شاخه‌ی درختان را شکست! و اگر درخت متعلق به مردم یا اموال بیت‌المال باشد، این کار حرام شرعی است... ❓آیا شرعاً باید افراد را از ریختن زباله در فضای عمومی و لطمه‌زدن به محیط زیست نهی کنیم؟ ✅ اگر ما معنای منکر را بدانیم، می‌فهمیم که این کار (قطعاً) نهی از منکر است...؛ از نظر فقهی به هر کار ناپسند، منکر می‌گویند؛ حالا ممکن است مکروه باشد یا حرام! نهی دیگران از کار حرام، واجب است و نهی از کار مکروه، مستحب است! بنابراین اگر حتی نگوییم که ریختن زباله در مکان‌های عمومی حرام است! «که در مواردی قطعاً ریختن زباله و لطمه‌زدن به محیط زیست حرام است!»، نهی کردن دیگران از این کار، مصداق نهی از منکر واجب يا (حداقل) مستحب است! لذا ما باید از لطمه‌زدن به محیط زیست (خودداری و) جلوگیری کنیم. ❓تکلیف ما درباره‌ی آداب چمن گره‌زدن در روز طبیعت چیست؟ ✅ اصل این مسئله مبنایی ندارد و از نظر دینی هم تأیید نشده است و اثر و فایده‌ای هم برای آن غرضی که افراد چمن را گره می‌زنند ندارد؛ علاوه بر اینکه اگر چمن متعلق به فضاهای عمومی باشد گاهی اصلاً این کار جایز نیست که وارد بشوید و اگر زمین کاشته‌شده‌ی مردم هست، نباید وارد آن بشوید و اگر صاحب زمین راضی نباشد مرتکب حرام شده‌اید و اگر خسارتی هم وارد شود، باید جبران کنید. ❓آیا انجام مراسم روز سیزدهم فروردین (سیزده بدر) اشکال دارد؟ ✅ فی نفسه حرام نیست؛ هر چند چنین چیزی مبنای شرعی ندارد.
روزبرگ_شیعه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «اسلام و سیزده‌به‌در»         یکشنبه ‌ 13فروردین / 1402 11 رمضان 1444 2 آوریل 202 مناسبت روز: سیزدهم فروردین ماه هر سال، روز پایان جشن‌های نوروزی است، که مردم بنا بر سنتی دیرینه، از خانه‌ها بیرون می‌آیند و به دشت و صحرا و باغ می‌روند تا آخرین روز عید را در طبیعت، ودر کنار سبزه و گیاه و آب روان چشمه‌ها و جویبار‌ها بگذرانند؛ در تقویم‌های رسمیِ ایران نیز، بعد از انقلاب اسلامی، این روز، به‌عنوان «روز طبیعت» نامگذاری شده و از تعطیلات رسمی کشور است؛ در تاریخ آمده که ایرانیان باستان در آغاز سال نو، پس از دوازده روز جشن‌ شکرگزاری به دلیل آفرینش دوازده ماه سال، روز سیزدهم نوروز را در باغ و صحرا سپری می‌کردند تا با آمادگی کامل، کار و تلاش در سال جدید را آغاز نمایند، لذا به همین مناسبت در روزبرگ امروز رسم «سیزده‌به‌در» را از دیدگاه اسلام بررسی می‌نمائیم؛ برخی از مردم بر این باورند که عدد سیزده و سیزدهمین روز سال، «نحس» است و باید نحسی آن را در طبیعت از وجود خود، دور کنند! و در مقابل، افرادی نیز سیزده‌به‌در را برگرفته از خرافات و جهالت می‌دانند و کاملاً آن را نفی و نهی می‌کنند؛ اما دین مترقی اسلام که دین اعتدال است، همواره با هرگونه افراط و تفریط در عقیده و عمل، مخالف بوده و رویکرد بزرگان دینی ما نیز در برخورد با سنت‌های پیشینیان هر قوم، در صورتیکه مخالف اصول و احکام دینی نباشد، هیچ گاه نفی و نهی کامل نبوده است! لذا در اسلام باید «سیزده‌به‌در» را از دو زاویه متفاوت بررسی کرد: 1️⃣ «سیزده‌به‌در نحس!» در قرآن کریم، دو بار کلمه‌ی «نحس» آمده و هر دو هم در مورد قوم عاد است و جالب آن که هردو نیز درباره روز و ایام، به کار برده شده است: «فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ» (قمر/١٩) و «فِي أَيَّامٍ نَحِسَاتٍ» (فصلت/١۶)‌‌‌؛ پس اسلام، طبق ظاهر این آیات، وجود نحسی در برخی از ایام را تأیید کرده است! اما درباره معنای کلمه «نحس» در این آیات، در میان مفسران، اختلاف نظر وجود دارد؛ برخی آن را «روز پر باد و غبار» و برخی دیگر به معنای «شومی روز»، و گروهی نیز به معنای «روز ترسناک و سخت» تفسیر نموده‌اند؛ اما با نگاه دقیق‌تر به این آیات، درمی‌یابیم که در آنها تصریح شده که روزی که قوم گنه‌کار عاد به کیفر اعمال زشت خود برسند، آن روز برایشان نحس، شوم و ترسناک است! لذا بر این مبنا، منشأ و علت نحوست و شومی، مربوط به اعداد و روز و ایام نیست! بلکه به واسطه اعمال زشت و ناپسند انسان‌هاست! در روایات نیز بر این موضوع تأکید گردیده، چنانچه یکی از اصحاب امام هادی (ع) قصد زیارت امام (ع) را کرد، در راه، با سواری برخورد کرد و کتفش مجروح و لباسش پاره شد؛ هنگامی که به محضر امام رسید، عرضه داشت: این روز، چه روز بدی است، خداوند مرا از شرّ آن حفظ فرماید! حضرت در جواب فرمودند: «چرا اشتباه خودت را بر عهده روز می‌گذاری که هیچ گناهی ندارد!» و اضافه فرمودند: «آنچه به بشر می‌رسد، نتیجه اعمال خود اوست، گناه ایام چیست که روزها را متهم می‌کنید؟» بر این اساس، آنچه باید بشر آن را نحس بداند و از آن اجتناب نماید، اعمال زشت و ناپسند آدمی است که بالاخره هم روزی، گریبان او را خواهد گرفت! وگرنه ایام و اعداد، هرگز در ذاتشان نحوستی ندارند!        2️⃣ «روز طبیعت» اما اگر مراسم سیزده‌به‌در، به عنوان «روز طبیعت» و خارج شدن از فضای آلوده شهر و پناه بردن به دل طبیعت و استفاده از نعمت‌ها و زیبایی‌های هستی و هوای پاکیزه، و تفریح و استراحت سالم و بدون گناه باشد، از نظر اسلام، رسم بسیار پسندیده و خوبی است‌‌‌! به خصوص اگر این کار، همراه با تفکر و اندیشه در زنده شدن مجدد درختان و گیاهان، و ذکر  عظمت و قدرت نامحدود خالق یکتا باشد! چنانچه خداوند در آیه ٢٠ سوره عنکبوت می‌فرماید: «قُلْ سِیرُواْ فِى الْأَرْضِ فَانظُرُواْ کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ...»: «بگو در زمین سِیر کنید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است...» همچنین در روایات نیز بر تفریح سالم و بهره‌مندی از نعمت‌های حلال الهی تأکید گردیده، چنانچه پیامبر گرامی اسلام فرمودند: «انسان عاقل، ایام خود را به چهار بخش تقسیم می کند...و بخشی از ساعات را برای تفریح و بهره‌مندی از نعمت‌های حلال خداوند می‌گذارد!» (وسایل الشیعه ج۱۶ ص۹۷)؛ همچنين در روایتی دیگر فرمودند: «تفریح داشته باشید، همانا من ناراحتم که در دین شما خستگی و بی‌نشاطی به وجود آید!»(نهج الفصاحه ص۲۵۹)؛                 در پایان بديهی است که تکمیل کننده این تفریح سالم، دوری از خرافاتی مانند «گره زدن سبزه» و همچنین دوری از هرگونه گناه و معصیت است که مسلماً آلوده نمودن و تخریب و آسیب رساندن به فضاهای سبز و درختان و محیط زیست از جمله همین گناهان است!