eitaa logo
آرایه های ادبی
1.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
260 ویدیو
124 فایل
با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد این کانال برای دوستداران ادبیات گردآوری شده با آرزوی توفیق سپاس بابت همراهی‌تون @safieghomanjani @nabzeghalam
مشاهده در ایتا
دانلود
آرامگاه حافظ در سال 1315 خورشیدی به کوشش علی اصغر حکمت و علی ریاضی با طراحی آندره گدار فرانسوی و همیاری ساخته شد @arayehha
‍ ۲۲ امرداد زادروز شهلا زرلکی (زاده ۲۲ امرداد ۱۳۵۵ تهران) نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی او فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی است که نخستین تجربه‌های نویسندگی‌اش به سال‌های نوجوانی باز می‌گردد. وی فعالیت مطبوعاتی را با نوشتن یادداشت و نقد سینمایی در سال ۱۳۷۷ در روزنامه سلام آغاز کرد و از سال ۱۳۷۸ به‌طور مستمر به نگارش مقاله و نقد ادبی در ماهنامه‌های فرهنگی متعدد از جمله نقد سینما، بیدار، کتاب ماه ادبیات و فلسفه پرداخت. همچنین سابقه همکاری با روزنامه‌های همشهری، صبح امروز و شرق را هم دارد و عضویت در شورای سردبیری فصلنامه نگره از دیگر سوابق فعالیت و همکاری او به نشریات و رسانه‌ها به عنوان نویسنده و منتقد است. مجموعاً در دو دهه فعالیت وی، قریب یکصد مقاله و یادداشت در نقد آثار ادبی و سینمایی منتشر کرده است. از دیگر فعالیت‌هایش، ویراستاری فصلنامه رسانه در فاصله سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۵ است که این نشریه در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر می‌شود. کتابشناسی: نقد ادبی: جادوگر سرزمین سامبا بررسی آثار پائولو کوئیلو، ۱۳۸۰ نشر فرهنگ کاوش. انسان‌گرای تمام‌ عیار بررسی آثار ژوزه ساراماگو، سال ۱۳۸۱ نشر فرهنگ کاوش. زنان علیه زنان جستاری روانشناختی در آثار آلبا دسس پدس، سال ۱۳۸۲ نشر فرهنگ کاوش. خلسه خاطرات (بررسی آثار گلی ترقی) ۱۳۸۹ انتشارات نیلوفر. چراغ‌ها را من روشن می‌کنم (بررسی آثار زویا پیرزاد) ۱۳۹۲ انتشارات نیلوفر. ما دایناسور بودیم (مجموعه داستان) ۱۳۸۷، نشرچشمه. پژوهش و مطالعات زنان: در خدمت و خیانت زنان، گفتارهایی درباره زنان، چاپ اول انتشارات رسا ۱۳۹۲. چاپ جدید نشرچشمه. این کتاب دو سال و نیم پیش از انتشار با نام «زن‌ها و آدم‌ها» به ناشر سپرده شد اما به پیشنهاد وزارت ارشاد نامش تغییر کرد. این کتاب با موضوع زن و رویکرد روانشناسی و جامعه‌شناسی نوشته شده است و چهارفصل دارد و هر فصل به بخش‌های فرعی دیگری تقسیم شده‌ است. مقولات و موضوعاتی که در این اثر در ارتباط با زن مورد بررسی قرار می‏‌گیرند، عبارتند از: ضرورت یا عدم ضرورت ازدواج (خارپشت‏‌های عاشق)، مسائل مربوط به قاعدگی و هستی زنانه (کروموزوم افسرده و جنون ماهانه)، دشمنی و دوستی زنان با یکدیگر (زنان علیه  زنان)، فمینیسم، ریشه‏‌های تاریخی پسر خواهی، وضعیت خانگی و اجتماعی زن، چهل‏‌سالگی و یائسگی است. زنان، دشتان و جنون ماهانه (پژوهشی تاریخی، اسطوره ای درباره قاعدگی و نشانگان پیش از آن) نشرچشمه ۱۳۹۵. کتاب «زنان، دشتان و جنون ماهانه» نیز یک اثر پژوهشی است و به مساله قاعدگی زنان در دین، تاریخ و اسطوره پرداخته است. اعتراف‌باز ( خرده‌روایت‌های اعترافی). جوایز: وی جایزه «نقد ادب و هنر» در حوزه نقد ادبی را از سوی بنیاد نویسندگان و هنرمندان وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را در سال ۱۳۸۵ به خاطر «آثار دارای ارزش کیفی و قدرت تاثیرگذاری بر جامعه» دریافت کرد. داوری جوایز ادبی و هنری: او در دهه هشتاد در زمینه داوری جوایز ادبی و هنری بسیار فعال بوده‌ است که از آن جمله داوری در جایزه‌های ادبی یلدا در سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۳ همچنین داوری سه دوره جایزه ادبی مهرگان (دوره هفتم و هشتم و نهم) ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ است. همچنین در چهار دوره جایزه روزی روزگاری از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ داور این رقابت ادبی بود. همچنین داوری در جایزه ادبی پروین اعتصامی در سال ۱۳۸۵ عضو هیئت داوران جشنواره ادبی صلح و دوستی و نیز جشنواره هنر مسیحی ایران ۱۳۸۷، جشنواره مشارکت ادبی اصفهان ۱۳۸۷ بیست و دومین جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان ۱۳۸۶ و جایزه ادبی والس، سایت ادبی والس برای رمان‌های سانسور شده و غیر قابل چاپ از دیگر تجارب داوری این نویسنده و منتقد ادبی است. @arayehha
‍ ‍ ۲۲ امرداد زادروز مهدی بهادری‌نژاد (زاده ۲۲ امرداد ۱۳۱۲ تهران) استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و از اعضای پیوسته فرهنگستان علوم ایران او در سال ۱۳۳۱ تحصیلات دانشگاهی را در رشته مهندسی مکانیک در دانشکده فنی دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال ۱۳۳۵ با کسب رتبه اول، فارغ‌التحصیل شد. پس از مدتی کار در یک شرکت مهندسی مشاور در تهران، با استفاده از بورس تحصیلی دولتی، برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و پس از کسب مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه ویسکانسین، در سال ۱۳۴۳ از دانشگاه ایلینوی مدرک دکتری گرفت. تدریس و پژوهش: وی پس از گرفتن دکتری، برای دو سال در آمریکا به‌ تدریس پرداخت و سپس به ایران بازگشت و در دانشگاه شیراز به‌ تدریس مشغول شد و در سال ۱۳۵۱ به‌ مرتبه استادی رسید. او در سال ۱۳۶۶ به‌ دانشگاه صنعتی شریف رفت و به آموزش و پژوهش مشغول شد. علاوه بر این دانشگاه‌ها، به‌ مدت ۱۲ سال در سه دانشگاه در آمریکا و یک دانشگاه در کانادا به‌تدریس و تحقیق پرداخته‌است. همچنین معادل سه تابستان در دو مرکز تحقیقاتی در اتریش و ایتالیا فعالیت پژوهشی داشته‌است. وی بیش از ۱۳۰ بار به ۳۴ کشور جهان جهت ارائه مقالات تحقیقاتی و ایراد سخنرانی در کنفرانس‌ها و سمینارهای بین‌المللی، یا بازدید از فعالیت‌های پژوهشی مسافرت کرد و همچنین در سال ۱۳۸۰ در اولین دوره انتخاب چهره‌های ماندگار، به‌عنوان چهره ماندگار کشور انتخاب شد. در کارنامه او بیش از ۱۰۰ مقاله علمی به زبان‌های انگلیسی و فارسی، تألیف دوجلد کتاب علمی - عرفانی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و اسپانیایی، یک کتاب عرفانی به‌ زبان فارسی و سه کتاب در زمینه مهندسی مکانیک به‌ زبان فارسی دیده می‌شود. وی در ۳۰ خرداد ۱۳۸۵ در مراسمی که در کتابخانه ملی ایران برگزار شد، توسط فرهنگستان علوم به.عنوان چهره برجسته علمی برگزیده شد و نشان درجه یک دانش و لوح سپاس فرهنگستان توسط رئیس جمهور به‌وی اعطا شد. او یکی از ۱۲۵ استاد دانشگاه صنعتی شریف بود که طی بیانیه‌ای در ۵ خرداد ۱۳۸۸، خواستار تبلور عقلانیت در مدیریت کشور و مشارکت فعال در انتخابات شدند. در این بیانیه از خارج کردن تدریجی متخصصان باتجربه از دایره تصمیم‌گیری، تکیه بر شعارهای عوام‌پسند مانند مبارزه با مافیا و مظلوم‌نمایی باوجود در اختیار داشتن تمام ابزار قدرت، تحقیر مردم و سعی در تطمیع آنان به‌نام عدالت‌طلبی از خزانه ملی، شکستن حرمت بزرگان و اندیشمندان و همچنین سوءاستفاده از احساسات پاک دینی و عدالت‌طلبانه مردم در جهت فعال کردن شکاف‌های فرهنگی و طبقاتی، با ایجاد تضاد و تفرقه در سطح ملی و ... انتقاد شده بود. @arayehha
🖋📋 واژه‌های بیگانه در دستور زبان پارسی           : فروزه‌ها، فروزگان، زاب‌ها : زینه‌های فروزه : ساده زاب، فروزه‌ی ساده : فروزه‌ی برتر، فروزه‌ی فزونی، فروزه‌ی زاب : فروزه‌ی زابشی، فروزه‌ی چگونگی : فروزه‌ی بسته، بربسته زاب : فروزه‌ی بی‌آیین، بی‌روش فروزه، فروزه‌ی شنیداری : خوی زاب : برترین زاب، والا زاب (پیشنهاد نگارنده) : فروزه‌ی شماری، زاب شماری (پیشنهاد نگارنده) : فروزه‌ی پویش، فروزه‌ی کنایی، پوینده زاب : آمیزه زاب، فروزه‌ی آمیخته : مانزاب (مان: از مانستن) : شاخه زاب، برگرفته زاب، فروزه‌ی جُدامَدی : فروزه‌ی ساده، فروزه‌ی آوند یا : فروزه‌ی پوییدگی، پذیرانام : بسته زاب، وابسته زاب، وابسته فروزه : فروزه : آوا، بانگ، نوا، سَدا : ریخت، نما (در دستور زبان)، ساخت، ساختن، پیوند واج : زیاده، گزافه، گزافه‌نمایی، بزرگ‌نمایی دنباله دارد 🖋📋 برجسته‌ترین بازخن‌ها (منابع): ۱- پیوست‌های فرهنگ ساختاری زبان پارسی، ضیاالدین هاجری ۲- فرهنگ نظام با ریشه‌شناسی، محمدعلی داعی‌الاسلام ۳- فرهنگ ریشه‌شناختی اخترشناسی، محمد حیدری ملایری @arayehha
🖋📋 واژه‌های بیگانه در دستور زبان پارسی            : آویزه‌های وابسته‌ساز : وابسته سازگان آمیخته : وات‌های نایی : زینه‌ی فروزه (دُعا): آزبا، آرزو، نیایش، درخواست :دوم تن جم : دوم تن تک : دوچهری، دوریه‌ای : پیوندگر : پیوند : پایه، بُنلاد، ریشه‌ی کنِش، ستون : ایستاده، اَجُنبان، خاموش، ناگوییک : خاموشاندن، (در دستور)، بی‌آوا کردن : استیش زده، نشانِ واتِ بی‌آوا : بی‌آیین، بی‌روش، شنیدنی : سوم تن جم، سوم تن چندین : سوم تن تکین : آواج(=هجا)، آوات، واژ، سازه : واچکدیس، وَچک واره : واژه واره (شَدّ) : فشاره، فشارده : سازه‌شناسی : فروزگان کارورزی، فروزهای پویندگی : فروزه‌های سنجشی، فروزهای روشمند، فروزهای آیینی دنباله دارد 🖋📋 برجسته‌ترین بازخن‌ها (منابع): ۱- پیوست‌های فرهنگ ساختاری زبان پارسی، ضیاالدین هاجری ۲- فرهنگ نظام با ریشه‌شناسی، محمدعلی داعی‌الاسلام ۳- فرهنگ ریشه‌شناختی اخترشناسی، محمد حیدری ملایری @arayehha
🖋📋 واژه‌های بیگانه در دستور زبان پارسی            : دوکژه، نَوناندن : فسرده، بَربَست، دج، برناگرفته : رَمَن، از اوستایی جم، انبوهه، بیشال : گفتار، سخن، وَچَک، سهان : گفت پردازنده، سهان کروازی :سهان نابون، گفت ناپَردَخته، گفته‌ی نارسا : فرآمدکِنش، دستآوردکِنش، دستیافت کنش : باشنده، بودباش←(پیشنهاد نگارنده) : از پارسی هال، پیشاست، اکنون، کنون، هم‌اکنون : پایه‌ها، کنون‌ها : پایه‌های نام، کاته‌ی نام‌ها : پی‌های فروزه، کاته‌های فروزه : پایه، جاور، چگونگی، کنون، کنونگی، کنونه، کاته : کاته‌ی ندا، پایه خوانده، پایه بانگ : کاته‌ی کُنشی، پایه‌ی کارورزی، پایه‌ی پویندگی : پایه‌ی فزایش، پایه‌ی فزاینده، کاته پیوند : پایه‌ی پذیرا، پایه‌ی پوییدگی : انداختن پی‌های سخن (گفتار، وَچک)، هَزبش، پی‌های سخن : هزبش، انداختن، انداختگی، سترس، اندازش←(پیشنهاد نگارنده) : آویزه‌های روشن‌ساز، آویزگان پیوندی روشن‌ساز، واج پیوند واپشی : آویزه‌ی پیوندی گفتن : آویزه‌ی پیوندی آمیخته، وات آمیزه‌ی پیوند، وات بندآمیخته دنباله دارد 🖋📋 برجسته‌ترین بازخن‌ها (منابع): ۱- پیوست‌های فرهنگ ساختاری زبان پارسی، ضیاالدین هاجری ۲- فرهنگ نظام با ریشه‌شناسی، محمدعلی داعی‌الاسلام ۳- فرهنگ اخترشناسی، محمد حیدری ملایری @arayehha
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فارسی را پاس بداریم (۵) نگارخانه یا گالری؟ بگوییم ✅ نگارخانه نگوییم ❌ گالری @arayehha
فراخوان همایش «زبان و خط فارسی گفتاری» منتشر شد 🔸 فرهنگستان زبان و ادب فارسی به‌حکم وظیفه‌ای که در پاسداری از زبان و خط فارسی برعهده دارد و با توجه به گسترش روزافزون صورت‌های غیرمعیار زبان و خط فارسی و بروز سلیقه‌های گوناگون و متضاد در این زمینه، بر آن است همایشی را با هدف ساماندهی به دستور خط و فرهنگ املایی فارسی گفتاری برگزار نماید. 🔸آخرین مهلت دریافت نسخۀ کامل مقاله سی‌ام آبان ۱۴۰۳ است. نتایج ارزیابی آثار رسیده سی‌ام آذر ۱۴۰۳ اعلام خواهد شد. 🔴 متن کامل فراخوان را در وبگاه فرهنگستان به نشانی زیر بخوانید: 🌐 https://apll.ir/?p=16700
۱۳ اوت است. هدف این رو به افزایش آگاهی عمومی از نقش اهدای عضو در نجات جان افراد نیازمند پیوند است @arayehha
۱۳ اوت است. از جمله هدف‌های نام‌گذاری این روز انتقاد به باورهای خرافی و رفع محدودیت‌هایی است که گاه در جامعه یا محیط کار با آن مواجه می‌شوند @arayehha