eitaa logo
آرایه های ادبی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
253 ویدیو
124 فایل
با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد این کانال برای دوستداران ادبیات گردآوری شده با آرزوی توفیق سپاس بابت همراهی‌تون @safieghomanjani @nabzeghalam
مشاهده در ایتا
دانلود
15.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔑ضرب آهنگ 🐥 🦄 🥁 🦄رکن : 🐝 🦄 : زنده دل 👨🏻‍🏫 واسه دوستاتم بفرست😍 ✅انتشار مجاز ➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @arayehha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درباره شعر از بیژن جلالی.pdf
1.56M
درباره شعر منتخبی از اشعار جدید و قدیم جلالی C᭄‌❁‌‎‌‌࿇༅═‎═‎═‎═‎═‎═‎┅─ ‌‌‎‌‌‌ ‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌ @arayehha ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌┄┅✿░⃟‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌♥️❃‎‌‌‎─═༅࿇࿇༅═─🦋🎶═‌
همچنین هر شهوتی اندر جهان خواه مال و خواه جان و خواه نان هر یکی زاین ها تو را مستی کند چون نیابی آن خمارت می زند جز به اندازه ضرورت زاین مگیر تا نگردد غالب و بر تو امیر دفتر سوم 📘چقدر دیدگاه زیبایی برای میزان برخورداری از چیزهایی که در دنیا میتوانی کسب کنی از هر نوعی که باشد اینها همانند شرابی هست که اگر کمی بیشتر از ظرفیتت مصرف کنی ترا مست میکنند و کنترل تورا در دست خودشان میگیرند پس فقط به اندازه ضرورت از آنها کسب کن @arayehha
‍ ‍ ** صدف بشکن، برون کن دُرّ شهوار بیفکن پوست، مغزِ نغز بردار " شیخ‌محمود شبستری " # وزن‌ عروضی، اختیارات شاعری، ردیف و قافیه وزن : مفاعیلن مفاعیلن مفاعیل اختیارات شاعری : اختیار وزنی بلند بودن هجای پایانی در مصراع‌های اوّل و دوم - اختیار زبانی بلند تلفظ کردن مصوّت کوتاه در هجای هفتم مصراع دوم ردیف : - قافیه‌ها : شهوار - بردار َ# آرایه‌های ادبی صدف - دُر : مراعات‌نظیر پوست - مغز : مراعات‌نظیر و تضاد مغز - نغز : جناس ناقص اختلافی صدف و پوست : مجاز از ظاهر و صورت حروف و الفاظ دُر و مغز : مجاز از درون و باطن واژگان، معانی ارزشمند و ژرف، اندیشه‌های ناب # معنی و مفهوم بیت این بیت در بیان ماهیت صورت و معنی است. برای دست‌یابی به دُرّ گرانبها و شاهانه باید صدف را بشکافی؛ همان‌طور که برای رسیدن به مغز و بهره‌گیری از آن باید پوستش را کنار بگذاری. به عبارت دیگر اگر می‌خواهی به معانی ژرف و ارزشمند دست پیدا کنی و به کشف حقایق نائل گردی، باید حروف، صوت و الفاظ را شکافت و به درون و عمق آن‌ها راه یافت. 🍁🍂 C᭄‌❁‌‎‌‌࿇༅═‎═‎═‎═‎═‎═‎┅─ ‌‌‎‌‌‌ ‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌ @arayehha ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌┄┅✿░⃟‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌♥️❃‎‌‌‎─═༅࿇࿇༅═─🦋🎶═‌
🔠عیوب قافیه🫸 1️⃣پسوند و پیشوند اگر تکراری باشند و با حذف آنها هیچ واژه مشترکی باقی نماند عیب قافیه محسوب می‌شود.👇😊 زیباتر ، زشت تر❌ 2️⃣تفاوت در حرف زدی که آخرین حرف مشترک در حروف اصلی قافیه است.💁🏻👇 یار جسمانی بود روش چو مرگ صحبتش شوم است باید کرد ترک 3️⃣حروف قافیه باید هم از لحاظ نوشتاری هم تلفظ یکسان باشند در غیر این صورت عیب قافیه محسوب می‌شود.🙅🏻👇 مرغ بی اندازه چون شد در قفس گفت حق بر جان فسون خواند و قصص 4️⃣تکرار علامت های جمع که با حذف آنها حروف مشترکی باقی نماند.🙇🏻👇 در وفای عشق تو مشهور خوبانم چو شمع شب نشین کوی سربازان و رندانم چو شمع 5️⃣تفاوت در مصوت کوتاه در قاعده ۲ 🙆🏻 نشسته به یک دست او زردهُشت که با زند و اُست آمده ایت از بهِشت ⚠️نکته:اگر حروف الحاقی داشته باشیم دیگر تفاوت در مصوت کوتاه عیب قافیه نخواهد بود.👇 سراسر همه دشت پر کُشته بود زمین چون گل ارغوان گَشته بود ✔️ کانال آرایه های ادبی👇👇 🆔 @arayehha
4_5774028353409388336.mp3
431.4K
رباعی شمارهٔ ۱۷۲ در گوش دلم گفت فلک پنهانی حکمی که قضا بود ز من میدانی در گردش خویش اگر مرا دست بُدی خود را برهاندمی ز سرگردانی ➖➖➖➖➖➖➖ خیام نیشابوری - در گوشِ دلم گفت: به من الهام شد - فَلَک: این کره خاکی که همیشه در حال گردش است هم به دور خود و هم به دور خورشید، روزگار - حُکم: سرنوشت، تقدیر - قضا بود: نوشته شده بود، از پیش تعیین شده بودپ - گردشِ خویش: سردرگمی، روزمرگی - مرا دست  بُدی: توانایی تغییر دادن را داشتم - بِرَهاندَمی: خودم را رها (آزاد) می کردم - سَرگردان:  اسیرِ روزمرگی، کسی که در بندِ منِ ذهنی خویش گرفتار است و راهِ زندگی  را گم کرده است در قدیم این باور وجود داشت که از روی موقعیت ستارگان می توان سرنوشتِ انسانها را پیش بینی کرد که حکیم عمر خیام بعنوان یک اخترشناس با این رباعی این باور را نفی می کند. وقتی ستارگان و سیاراتِ آسمان بر روی برنامه و قوانین دقیق در گردش هستند و از خود هیچ اختیاری ندارند، چگونه ما که در برابرِ آنها هیچ هم نیستیم، می توانیم در این جهانِ بیرونی از خود اختیاری داشته باشیم @arayehha
5428872617.pdf
277.4K
جزوه جامع قواعد قافیه، حروف اصلی و الحاقی، انواع قافیه و ... @arayehha
4_5906580463027229957.mp3
9.13M
🟪 وزن: فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن 🟪 از اوزان همسان تک لَختی 🟦 خواننده: امیر عظیمی بشوَم! یا بشَوی! یا بشوَد، عاشقِ تو دلِ بیچاره یِ من، عاشق و بیـمار شُده بخرم! یا بخری! یا بخرَد! نازِ تو را دلِ بی عاطـفه ات، باز طَلب کار شده! بروَم! یا برَوی! یا برَود! با دلِ تو دلِ تنهایِ من، از آه!! تلَنــبار شده من از آن روز که در بندِ توام، آزادم… پادشاهم که به دست تو اسیر افتادم برسَم! یا بِرسی! یا برسـد! آخرِ راه دلِ دلواپسِ من؛ مانده و سَربار شده بکنم! یا بکـنی! یا بکند! از همه دل دلِ بی حوصله ام… بی کس و غَم دار شده بِزنم! یا بزنی! یا بزنَد! قــیدِ تو را… دلِ من؛ خانه یِ ویرانه و آوار شده @arayehha
فهرست اوزان همسان و ناهمسان.pdf
368.6K
فهرست اوزان همسان و ناهمسان @arayehha