شرح و تفسیر زیارت نامه حضرت فاطمه (سلام الله علیها)
🔹قسمت اول
مقصود از «خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ» چیست که خداوند پیش از آفرینش حضرت فاطمه(سلام الله علیها) وی را آفرید؟ در پاسخ باید گفت: بر پایه برخی از روایات، وجود مقدس اهل بیت(علیهم السلام) در مرتبه آفرینش دو نوع وجود و دو نشاء دارند؛ ...
▪️زیارت نامه ذیل، که در تهذیب شیخ طوسی(جلد ششم، صفحه۱۰) و درمفاتیح الجنان شیخ عباس قمی به عنوان زیارتنامه دوم حضرت فاطمه(سلام الله علیها) از امام باقر(علیه السلام) نقل شده است، پنج فراز دارد و هر فرازش در بردارنده پیام هایی قرآنی، کلامی، عرفانی و سیاسی است. در آستانه شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) تلاش می کنیم به اندازه فهم ناقص خود، فرازهای پنج گانه زیارتنامه را مورد شرح وتفسیر قرار دهیم.
🏴 شرح فراز اول: یَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ
اگر بخواهیم نسبت به پیام هایی که در این فراز از زیاتنامه نهفته است، معرفت وشناخت پیدا کنیم، امکان ندارد مگر آن که به چند پرسش کلیدی که این متن در برابر ما قرار می دهد، پاسخ داده شود.
پرسش نخست این است مقصود از «خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ» چیست که خداوند پیش از آفرینش حضرت فاطمه(سلام الله علیها) وی را آفرید؟ در پاسخ باید گفت: بر پایه برخی از روایات، وجود مقدس اهل بیت(علیهم السلام) در مرتبه آفرینش دو نوع وجود و دو نشاء دارند؛
مرتبه و نشاء اول، نشاء و مرتبه ی جسمانی است، یعنی اهل بیت علیهم السلام از صلب و رحم پاک معین و در ظرف زمان و مکان معین پا به عرصه این عالم گذاشتند و پس از گذشت زمانی رحلت کرده و به شهادت رسیده و یا می رسند.
▪️نشاء و مرتبه دوم؛ وجود نوری و مرتبه ی تجردی است که همان آفرینش پیش ازآفرینش جسمانی است، یعنی خداوند متعال پیش از خلق و آفرینش جسمانی، روح مطهر آنان را از وجود نوری خود خلق کرد؛ ازهمین رو در روایت آمده است که پیامبر گرامی(ص) در توصیف آفرینش خود و اهل بیتش فرمود:
((انَّ اللَّهَ خَلَقَنِی وَ خَلَقَ عَلِیاً وَ فَاطِمَهَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَینَ قَبْلَ أَنْ یخْلُقَ آدَمَ ع حِینَ لَا سَمَاءَ مَبْنِیهً وَ لَا أَرْضَ مَدْحِیهً وَ لَا ظُلْمَهَ وَ لَا نُورَ وَ لَا شَمْسَ وَ لَا قَمَرَ وَ لَا جَنَّهَ وَ لَا نَارَ فَقَالَ الْعَبَّاسُ فَکیفَ کانَ بَدْءُ خَلْقِکمْ یا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ یا عَمِّ لَمَّا أَرَادَ اللَّهُ أَنْ یخْلُقَنَا تَکلَّمَ بِکلِمَهٍ خَلَقَ مِنْهَا نُوراً ثُمَّ تَکلَّمَ بِکلِمَهٍ أُخْرَى فَخَلَقَ مِنْهَا رُوحاً ثُمَّ مَزَجَ النُّورَ بِالرُّوحِ فَخَلَقَنِی وَ خَلَقَ عَلِیاً وَ فَاطِمَهَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَینَ فَکنَّا نُسَبِّحُهُ حِینَ لَا تَسْبِیحَ وَ نُقَدِّسُهُ حِینَ لَا تَقْدِیسَ فَلَمَّا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى أَنْ ینْشِئَ خَلْقَهُ فَتَقَ نُورِی فَخَلَقَ مِنْهُ الْعَرْشَ فَالْعَرْشُ مِنْ نُورِی وَ نُورِی مِنْ نُورِ اللَّهِ وَ نُورِی أَفْضَلُ مِنَ الْعَرْشِ ثُمَّ فَتَقَ نُورَ أَخِی عَلِی فَخَلَقَ مِنْهُ الْمَلَائِکهَ فَالْمَلَائِکهُ مِنْ نُورِ عَلِی وَ نُورُ عَلِی مِنْ نُورِ اللَّهِ وَ عَلِی أَفْضَلُ مِنَ الْمَلَائِکهِ ثُمَّ فَتَقَ نُورَ ابْنَتِی فَخَلَقَ مِنْهُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ فَالسَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ مِنْ نُورِ ابْنَتِی فَاطِمَهَ وَ نُورُ ابْنَتِی فَاطِمَهَ مِنْ نُورِ اللَّهِ وَ ابْنَتِی فَاطِمَهُ أَفْضَلُ مِنَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ ثُمَّ فَتَقَ نُورَ وَلَدِی الْحَسَنِ فَخَلَقَ مِنْهُ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ فَالشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ مِن نُورِ وَلَدِی الْحَسَنِ وَ نُورُ الْحَسَنِ مِنْ نُورِ اللَّهِ وَ الْحَسَنُ أَفْضَلُ مِنَ الشَّمْسِ وَ الْقَمَرِ ثُمَّ فَتَقَ نُورَ وَلَدِی الْحُسَینِ فَخَلَقَ مِنْهُ الْجَنَّهَ وَ الْحُورَ الْعِینَ فَالْجَنَّهُ وَ الْحُورُ الْعِینُ مِنْ نُورِ وَلَدِی الْحُسَینِ وَ نُورُ وَلَدِی الْحُسَینِ مِنْ نُورِ اللَّهِ وَ وَلَدِی الْحُسَینُ أَفْضَلُ مِنَ الْجَنَّهِ وَ الْحُورِ الْعِینِ الْخَبَرَ». (بحارالأنوار، ج،۱۵،ص۱۰)
🔺نگارنده: حجت الاسلام و المسلمین سید محمدتقی قادری
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
قسمت دوم در پست بعدی
👇👇
شرح و تفسیر زیارت نامه حضرت فاطمه (سلام الله علیها)
🔹قسمت دوم
▪️پرسش دوم این است که مقصود از عالَمی که پیش از این عالَم، وجود مقدس حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در آن مورد امتحان قرار گرفت، چیست؟ باید گفت: مقصود از عالَمی که پیش از این عالَم، حضرت فاطمه در آن مورد امتحان قرار گرفته اند، عالم «ذر» یا همان عالم «الست» یا عالم «قالوا بلی» است که از جنس ماده و زمان نیست بلکه عالمی فراتر از عالم ماده و مجرد از آن می باشد؛ که هرچند نتوان ماهیت وحقیقت آن عالم را درک کرد ولی به دلیل آیات ذیل که دلالت بر وجود چنین عالمی دارند، نمی توان حقیقت آن عالم را انکار کرد چرا که در آیه (81) سوره آل عمران آمده است؛
((وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ قالَ أَ أَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلى ذلِكُمْ إِصْرِي قالُوا أَقْرَرْنا قالَ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدِين: و [به خاطر بياوريد] هنگامى را كه خداوند، از پيامبران [و پيروان آها]، پيمان مؤكّد گرفت، كه هر گاه كتاب و دانش به شما دادم؛ سپس پيامبرى به سوى شما آمد كه آنچه را که با شماست تصديق مىكند، به او ايمان بياوريد و او را يارى كنيد! سپس [خداوند] به آنها گفت: «آيا به اين موضوع، اقرار داريد؟ و بر آن، پيمان مؤكّد بستيد؟»؛ گفتند: «[آرى] اقرار داريم!»؛ [خداوند به آنها] گفت: «پس گواه باشيد! و من نيز با شما از گواهانم.))
▪️ونیز در آیه (172) سوره اعراف
((وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِى آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى شَهِدْنا : [به ياد آر] زمانى را كه پروردگارت از صلب و پشت فرزندان آدم ذريه و نسل آنان را برگرفت و آنان را بر خويشتن گواه ساخت. [و گفت:] آيا من پروردگار شما نيستم؟ گفتند: آری؛ گوهی دادیم» (اعراف، آیه ۱۷۲)
پرسش سوم این است که مقصود از موضوعی که در عالم ذر یا عالم اَلَست ازحضرت زهرا(سلام الله علیها) میثاق گرفته شده است، چه بوده است؟ باید گفت: هرچند ماهیت امتحان برای ما روشن نیست ولی با مطالعه آیات قرآن و شواهد روایی، یکی از دو احتمال زیر و یا هر دوی این احتمال ها، می تواند همان موضوعی باشد که خداوند از آن حضرت میثاق گرفته است؛
▪️احتمال اول: خداوند از ارواح همه انسان ها از جمله حضرت فاطمه(سلام الله علیها) تعهد گرفته است و آنان نیز میثاق و پیمان بستند که اگر به این عالم بیایند، به درک و دریافت توحیدی و نیز به پرستش ذات اقدس تعالی پای بند باشند و به ندای فطری خود پاسخ عملی بدهند و حق تعالی را هم آن گونه که هست بشناسند و به او اعتراف داشته باشند، و هم آن گونه که شایسته است، بپرستند وستایش کنند؛ شاهد براین ادّعا، آیه ۶۰ سوره مبارکه یس است:« أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ: اى فرزندان آدم مگر با شما عهد نكردم كه شيطان را مپرستيد؛ زيرا وى دشمن آشكار شماست» و نیز آیه ۶۱ همان سوره است: «وَأَنِ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ: و اين كه مرا بپرستيد؛ اين است راه راست»؛ و حضرت فاطمه سلام الله علیها نه تنها خود بر چنین باور و میثاقی پای بند بوده است، بلکه دیگران را نیز دستگیری و به میثاق الهی هدایت و راهنمایی می نموده است؛ ازهمین رو درخطبه فدکیه خدا را به زیباترین وجه توصیف نموده و فرموده است:
((وَ اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ، کَلِمَةٌ جَعَلَ الْاِخْلاصَ تَأْویلَها، وَ ضَمَّنَ الْقُلُوبَ مَوْصُولَها، وَ اَنارَ فِی التَّفَکُّرِ مَعْقُولَها، الْمُمْتَنِعُ عَنِ الْاَبْصارِ رُؤْیَتُهُ، وَ مِنَ الْاَلْسُنِ صِفَتُهُ، وَ مِنَ الْاَوْهامِ کَیْفِیَّتُهُ. اِبْتَدَعَ الْاَشْیاءَ لا مِنْ شَىْءٍ کانَ قَبْلَها، وَ اَنْشَاَها بِلاَاحْتِذاءِ اَمْثِلَةٍ اِمْتَثَلَها، کَوَّنَها بِقُدْرَتِهِ وَ ذَرَأَها بِمَشِیَّتِهِ، مِنْ غَیْرِ حاجَةٍ مِنْهُ اِلى تَکْوینِها، وَ لا فائِدَةٍ لَهُ فی تَصْویرِها، اِلاَّ تَثْبیتاً لِحِکْمَتِهِ وَ تَنْبیهاً عَلی طاعَتِهِ، وَ اِظْهاراً لِقُدْرَتِهِ وَ تَعَبُّداً لِبَرِیَّتِهِ، وَ اِعْزازاً لِدَعْوَتِهِ، ثُمَّ جَعَلَ الثَّوابَ عَلی طاعَتِهِ، وَ وَضَعَ الْعِقابَ عَلی مَعْصِیَتِهِ، ذِیادَةً لِعِبادِهِ مِنْ نِقْمَتِهِ وَ حِیاشَةً لَهُمْ اِلى جَنَّتِه))
🔺نگارنده: حجت الاسلام و المسلمین سید محمدتقی قادری
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
قسمت سوم 👈اینجاست👉
هدایت شده از 🚩 یاران اربعینی
4_5771755229083079813.mp3
27.6M
شرح و تفسیر زیارت نامه حضرت فاطمه (سلام الله علیها)
🔹قسمت سوم
در عبادت و پرستش نیز آن چنان خدا را عبادت و پرستش می کرد که از امام صادق(ع) درباره این که چرا فاطمه، «زهرا» نامیده شده است، نقل شده است:
((سَأَلْتُ أَبَاعَبْدالله(ع) عَنْ فَاطِمَةَ لِسُمِّيَتِ اَلزَّهْرَاءَ فَقَالَ لِأَنَّهَا كَانَتْ إِذَا قَامَتْ فِي مِحْرَابِهَا زَهَرَ نُورُهَا لاهل السموات کما تزهر نورالکواکب لاهل الارض» (بحار، ج۴۳، ص۱۳)
و همچنین حسن بصرى كه يكى از عُباد و زُهاد دنياى اسلام است، درباره فاطمه زهرا (عليها السلام) مى گويد: « به قدرى دختر پيغمبر صلى الله عليه و آله عبادت كرد و در محراب عبادت ايستاد كه پاهاى آن بزرگوار از ايستادن در محراب عبادت ورم كرد» (مهجه البیضا ء، ج٤، ص۲۰۸)
بردارد، و در برخى از روايات آمده است كه: «گاهى مردم مدينه نيمه شب در حين عبور از در خانه حضرت زهرا(عليها السلام)، او را در محراب عبادت مى يافتند و نورى را از خانه او متجلى و ساطع مى ديدند؛ از پيامبر(صلى الله عليه و آله) علت را مى پرسيدند؛ رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: به هنگامى كه فاطمه(عليها السلام) در محراب عبادت است، هزاران فرشته بر او درود مى فرستند و او را سيده زنان عالم خطاب مى كنند. او اهل سجده هاى طولانى و قيام و ركوع طولانى بود و خداى را با تمام وجودش عبادت مى كرد» (بحار، ج۱۳، ص۱۱)
▪️احتمال دوم: مقصود از میثاق انبیاء، انتظارسازی پیامبران پیشین نسبت به پیامبر آخرالزمان است. یعنی در عالم ذر از تمام پیامبران پیمان گرفته شده است که هم خودشان به پیامبر آخرالزمان ایمان داشته و در مقام نصرت رسانی پیامبر آخرالزمان باشند.
و هم امت خودشان را در این دو جهت نسبت به پیامبر آخرالزمان آماده سازند؛ از همین رو از امام علی(ع) در تفسیر آیه «وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ قالَ أَ أَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلى ذلِكُمْ إِصْرِي قالُوا أَقْرَرْنا قالَ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدِين » (آل عمران، آیه۸۱) ، روایت شده است: «عن ابی ایوب عن علی بن ابی طالب قال: لم یبعث الله عزوجل نبیاً آدم فمن بعده الّا اخذ علیه العهد فی محمّد لئن بُعِثَ و هو حی لیؤمننّ به و لینصرنّه و یأمره فیأخذ العهد علی قومه فقال: و اذ اخذ الله میثاق النبیین لما آتیتکم من کتاب وحکمه: خداوند هیچ پیامبری را از آدم(علیه السلام) گرفته تا پیامبران بعدی به رسالت مبعوث نکرد، مگر آن که از او عهد گرفت که اگر در مدت زندگی او آن حضرت مبعوث شد باید به وی ایمان آورده و یاری اش کند و به او فرمان داد که بر همین منوال هر پیامبری از قومش پیمان بگیرد.
با این توضیح می توان نتیجه گرفت میثاق و امتحانی که خداوند در عالم ذر و اَلَست وقالوا بلی از حضرت زهرا(سلام الله علیها) گرفته است، این است که آن حضرت نه تنها به رسول الله(ص) ایمان آورد و نصرت برساند، بلکه به ولی و امام زمان خود-یعنی امام علی(ع)- ایمان آورد و به آن حضرت یاری برساند؛ که آن حضرت(سلام الله علیها) هم درشرایطی که همه مردم به واقعه غدیر پشت کرده بودند، نه تنها به ولایت امام علی(ع) مومن بود، بلکه در نصرت رساندن حضرت علی(ع) از جانشان هزینه کردند؛ ازهمین رو می گوییم: « امْتَحَنَکِ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ.
▪️شرح فراز دوم: فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صَابِرَةً
فهم درست و صحیح از این قسمت از زیارتنامه مبتنی بر این است که دو نکته توضیح داده شود:
🔺نگارنده: حجت الاسلام و المسلمین سید محمدتقی قادری
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
قسمت چهارم در پست بعدی 👇👇
شرح و تفسیر زیارت نامه حضرت فاطمه (سلام الله علیها)
🔹قسمت چهارم
▪️نکته اول: عروج و صعود ازعالم «ناسوت» و رسیدن به عالم «لاهوت» و به مقام «راضیه مرضیه» که بدون واسطه ندای «یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی» (سوره فجر) را بشنود، جز از راه عبور از دالان ابتلائات، مشکلات و سختی ها امکانات پذیر نیست؛ ازهمین رو قرآن کریم در آیه ۶ سوره انشقاق می فرماید: «یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه: ای انسان به درستی که تو در راه پروردگارت تلاش می کنی و بالاخره او را دیدار خواهی کرد.
▪️نکته دوم: حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در وفای به میثاق و عهد عالم الست و قالوا بلی، در ایمان به ولی و امام زمانش و نصرت رساندن به وی، با چهار ابتلا و مصیبت که هرکدام از آن ها تلخ تر ازدیگری بود، روبه رو شد که اگر صبر نبود قطعاً او همانند بقیه مردم آن زمان از ورود به این میدان عقب می نشست و این بار تکلیف را به دوش نمی کشید.
🏴اولین مصیبت، رجعت و بازگشت امت اسلامی به ویژه خواص از مهاجر و انصار به جاهلیت بود که درکمتر از هفتاد روز بعد از واقعه غدیر و انجام بیعت مهاجر و انصار با امام علی(ع)، در زیر سقف سقیفه جمع شده بودند تا نظام قبیله ای یا شیخوخیت را جایگزین نظام ولایی نمایند و رهبر جهان اسلام از بین قبیله های اوس، خزرج، تیم و عدی انتخاب شود. تحمل این مصیبت برای حضرت بسیار سخت و دشوار بود؛ چرا که می دیدید پس از بیست و سه سال فداکاری رسول گرامی، بهترین اصحابش که از نقبای آن حضرت به شمار می آمدند، میثاق و بیعت غدیر را زیر پا گذاشته اند و اسیر نفسانیات شده اند؛ این مصیبتی بود که کسی چون حضرت فاطمه(سلام الله علیها) می توانست با آن صبر فاطمی خود، آن را تحمل کند.
🏴دومین مصیبت و ابتلا که به مراتب تلخ تر ازمصیبت قبلی است، معمولی کردن شخصیت و جایگاه آن حضرت-که دارای مرتبه«جمع الجمع» بود- توسط غاصبین خلافت بود که می خواستند آن حضرت، آن گونه که بوده است، در بین امت اسلامی دیده نشود؛ ازهمین رو وقتی حضرت، به ابوبکر مراجعه می کند و از او می خواهد فدک را بازگرداند ودست ازغصب خلافت ابوبکر برای این که شخصیت عصمت کبری را بشکند، از او شاهد مطالبه می کند؛ با این که لازم نبود شاهد معرفی کند-چون فدک دراختیار آن حضرت بود- ولی حضرت فاطمه(سلام الله علیها)، ام ایمن و امام علی(ع) را معرفی کرد که ابوبکر همین شاهد ها را هم نپذیرفت. همه این کارها انجام نمی شد جز این که می خواست شخصیت آن حضرت را بشکند و این مصیبت، بدترین مصیبتی بود که حضرت فاطمه(سلام الله علیها) گرفتار آن شده بود و با صبر و استقامت بی نظیرش تحمل می کرد.
🏴سومین مصیبت و بلیه ای که آن حضرت با آن رو به رو بود، این بود که وقتی آن حضرت به سراغ اصحاب رسول الله(ص) رفتند و نصرت خواهی می کردند، اصحاب با این که هم تجربه نظامی داشتند -چرا که هفتاد غزوه و سریه را کرده بودند- و هم از عده و تعداد نفر بالاترین جمعیت شهروندان مردم مدینه را تشکیل می دادند و هم ازنظر عده وامکانات، تسلیحات کاملی را دراختیار داشتند، به ندای نصرت خواهی حضرت فاطمه(سلام الله علیها) پاسخ نمی دادند؛ از همین رو در خطبه فدکیه اصحاب را مورد ملامت قرار داده اند و می فرماید: « ماهذه الغمیزه فی حقی و السنه عن ظلامتی ... ء اُهضَم تراث ابی و انتم بمرأی مِنّی و مسمع... و انتم ذوالعدد والعده والاداه و القوه و عندکم السلاح و الجُنه توافیکم الدعوه فلا تجیبون و تاتیکم الصرخه فلا تغیثون: چیست این ضعف شما نسبت به حق من؟! چرا ظلمی را که بر من وارد شده است، به سر می برید و خوابید؟! ... در حالی من را می بینید و سخنم را می شنوید، نسبت به میراث پدرم مورد ظلم واقع می شوم ؟... درحالی که دارای عِده و عُده، ابزار و پیرو هستید و در حالی که نزد شما سلاح وسپر می باشید، پشت سرهم صدای دعوت من به شما می رسد، اما اجابت نمی کنید و صدای فریاد واستغاثه به شما می رسد، ولی جواب نمی دهید.
🔺نگارنده: حجت الاسلام و المسلمین سید محمدتقی قادری
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
قسمت پنجم اینجاست
👇👇
فضائل حضرت فضه👇
.
.
فضه، اصالتاُ از اهالی نوبیه بود.[۱]
نوبیه شهری است در جنوب سودان[۲]
یا جنوب مصر و شرق نیل.[۳]
برخی او را هندی[۴]
و برخی دیگر دختر پادشاه هند معرفیاش کردهاند.[۵]
در منزل حضرت زهرا(س)
فضه، کنیز حضرت زهرا(س) بود.[۶]
پس از نزول آیه «فقل لهم قولا میسورا»
پیامبر(ص) وی را به خانه حضرت زهرا(س)
فرستاد و او را فضه نامید.[۷]
حضرت فاطمه(س) کارهای خانه را بین خود و فضه تقسیم کرد
یک روز خود و یک روز فضه کارها را انجام میداد.[۸]
او در ماجرای بیماری حسنین، که علی(ع) و فاطمه(س)نذر کردند
در صورت بهبودی آنان سه روز روزه بگیرند، با آنان همراه شد
و چنین نذری کرد.
آیات ۷ و ۸ سوره انسان درباره این ماجرا نازل شده است.[۹]
شهادت حضرت فاطمه(سلاماللهعلیها)
حضرت علی(ع) هنگام دعوت به وداع فرزندان خود با پیکر مادر
فضه را هم خطاب قرار داده و گفته است:
«یا أُمَّ کلْثُومٍ یا زَینَبُ یا سُکینَةُ یا فِضَّةُ یا حَسَنُ یا حُسَینُ هَلُمُّوا تَزَوَّدُوا مِنْ أُمِّکم؛
؛ای ام کلثوم،ای زینب،ای سکینه،ای فضه،ای حسن،ای حسین، بشتابید و با مادرتان وداع کنید.»[۱۰]
فضه بعد از شهادت حضرت زهرا(س)، به علی(ع)رسید.[۱۱] پس از آن بیست سال زندگی کرد. فضه را زنی صالح و باتقوا دانستهاند.[۱۲]
علی(ع) او را به همسری ابوثعلبه حبشی درآورد. فضه، از او یک پسر به دنیا آورد. بعداز مرگ ابوثعلبه، فضه با ابوملیک غطفانی ازدواج کرد و پس از این ازدواج پسرش از ابوثعلبه از دنیا رفت.[۱۳] فضه از ابوملیک دارای فرزندانی شد،[۱۴] دختری به نام شهرة بنت مسکة بنت فضّة که کرامتی هم برای او نقل میکنند، از نوادگان اوست.[۱۵] در بعضی از منابع، از شکایت شوهر دوم از وی نزد عمر بن خطاب سخن به میان رفته و او به نفع فضه قضاوت کرده است.[۱۶]
مالک بن دینار میگوید: زمانی که برای زیارت خانه خدا راهی حج بودیم، زنی لاغر اندام را دیدم که بر حیوانی لاغر و ناتوان سوار است ولی حیوان در راه بازماند. من او را سرزنش کردم که چرا با چنین مرکبی توشه سفر بسته است و میخواهد راهی بدین درازی را بپیماید، اما زن سر به آسمان بلند کرد و گفت: «نه در خانهام گذاردی و نه به خانهات رساندی.
یا فاطمة الزهراء ...
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
یکی از قبرستان های مهم جهان اسلام قبرستان باب الصغیر
واقع در جنوب دمشق می باشدکه ۱۴مقام در انجا قرار دارد
از زنان پیامبر ام حبیبه و ام سلمه تا بلال حبشی
وحضرت فضه خادمه حضرت زهرا است
.
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀 زهرا در آتش بود، حیدر داشت میسوخت...
🖤 فرارسیدن ایام شهادت حضرت صدیقه کبری، فاطمه زهرا سلامالله علیها تسلیت باد.
#شهادت_حضرت_زهرا #حسن_بیاتانی #حیدر #فاطمیه
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
شرح و تفسیر زیارت نامه حضرت فاطمه (سلام الله علیها)
🔹قسمت پنجم
چهارمین مصیبت که باور آن سخت است و اگر کسی ازغصه برای آن دق کند، نباید آن را بعید دانست؛ این بود که در دانه پیامبر(ص) درکمتر ازده روز پس از رحلت، به دلیل حمایت از ولایت مورد تهاجم قرار گرفت؛ که قلم شرم دارد این مصیبت ها را بیا ن کند؛ چرا که در گزارش این مصیت ها واژگانی آمده است که باید برای آن خون گریه کرد. ابن تیمیه درمنهاج السنه (ج۸، ص۲۹۱) می نویسد: «انه کبس البیت: به خانه فاطمه هجوم برد». ابن حجر عسقلانی درمیزان الاعتدال (ج۱، ص۲۸۳) می نویسد: « ان عمر رفس فاطمه: عمر به شکم فاطمه لگد زد». عبدالفتاح عبدالمقصود درکتاب«الامام علی بن ابی طالب»(ج۴،ص۷، ۲۷۴) گزارش می دهد: «واقترب وقوع الباب ثم ضرب واقتحمه...: عمر نزدیک آمد و در زد، سپس با مشت و لگد به درکوبید تا به زور وارد شد... صدای زهرا در آستانه خانه بلند شد طنین استغاثه ای بودکه دختر پیامبر سرداد. چون تحمل چنین مصیبتی صبر بالائی را می طلبید، امام باقر(ع) به زائر می آموزد که خطاب به حضرت بگوید: «فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صَابِرَةً
شرح فراز سوم: و زعمنا انّا لکِ اولياء و مصدقون و صابرون لکل ما اتانا به ابوک واتی به وصیه
اگر بخواهیم به کنه و حقیقت این فراز سوم راه پیدا کنیم امکان پذیر نیست مگر آنکه چند نکته به درستی توضیح داده شود
نکته اول؛ این فراز در بیان مشخصه فاطمیون است و آن این که فاطمیون کسانی اند که اولا؛ از نظر قلبی از عمق وجودشان ((محب و دوست دار )) آن حضرت اند، ثانیا؛ از نظر فکری و ایمانی به پدرش به عنوان نبی، و به همسرش عنوات وصی باور دارند: (ومصدقون وصابرون لکل ماتانا به ابوک صلی الله علیه واله واتی به وصیه )
🔺نگارنده: حجت الاسلام و المسلمین سید محمدتقی قادری
قسمت چهارم 👈اینجاست👉
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
قسمت ششم در پست بعدی👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 #ایام_فاطمیه
♨️پیامبر زنده است به فاطمه زهرا!
👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی
🎙 #آیت_الله_وحید_خراسانی
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
هدایت شده از مداحی ناب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای خدا جز تو کسی رو جزا قاضی نیست
مادرم از دو نفر تا به ابد راضی نیست
حاج #علی_انسانی🎙
#ایام_فاطمیه💔
https://eitaa.com/joinchat/1861222786Cc9e81ff8e1
کانال مداحی ناب را دنبال کنید 👆
هدایت شده از مداحی ناب
مداحی آنلاین - گل چادر گلدارت - کریمی.mp3
4.1M
گل چادر گلدارت
🎙 #محمود_کریمی
#ایام_فاطمیه
https://eitaa.com/joinchat/1861222786Cc9e81ff8e1
کانال مداحی ناب را دنبال کنید 👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مستند کوتاه| روز تلخ اعلیحضرت!
روزی که «کنفرانس تهران» در ۶ آذر ۱۳۲۲ با حضور چرچیل، روزولت و استالین در قلب پایتخت ایران برگزار شد، صاحب مملکت اصلا از آن خبر نداشت؛ وقتی هم که باخبر شد، سران بریتانیا، شوروی و ایالات متحده برایش تره هم خرد نکردند. آمدند و نشستند و گفتند و خندیدند و رفتند.
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اینستاگرام یاران اربعینی را به همین آدرس دنبال کنید
@arbaeeniy_yaran
ای مهربونم ای عشق
بدم میدونم ای عشق...❤️
#یا_ابالفضل_العباس (ع)
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
هدایت شده از 🚩 یاران اربعینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
« إنَّ الحُسَینَ مِصباحُ الهُدی وَ سَفینَةُ النَّجاة »
همانا حسین؏ چراغ هدایت، و کشتی نجات است.
.
صَباحاً اَتَنَفَسُ.. بِحُبِ الحُسَین💚
🍃رو به شش گوشهترین
قبلهی عالم
هر صبح بردن نام
حسیـــن بن علی میچسبد:
چِــقَدَر نـام تــو زیبـاست
اَبــاعَبـــــدالله...
هرکسی داد سَلامی به تو
و اَشکَش ریخت ،،،
او نَظـَرکَــردهی زَهــراست...
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ
وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ
وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ
وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
وعَلی العباس الحسُیْن...
ارباب بيکفن ســــــــلام...
#صبحم_بنامتان_اربابم
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
انسان شناسی ۱۷۲.mp3
11.55M
#انسان_شناسی ۱۷۲
#استاد_شجاعی
#استاد_میرباقری
من خدا رو دوست دارم!
دلم برای خدا تنگ میشه!
نگاه و محبت خدا برام مهمه!
دلم میخواد خدا منو ویژه دوست داشته باشه ...
خدا هم دلتنگ من بشه ...
باید چکار کنم؟
@arbaeeniy_yaran
42.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
•°🌿🖤•°
دنیــــــــــام فاطمه
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
هدایت شده از 🚩 یاران اربعینی
ماجرای صحبت خصوصی معاویه با امام حسین علیه السلام درباره یزید
در یکی از گفتگوهایی که میان معاویه و امام حسین (علیه السلام) در مورد مسأله ولایت عهدی یزید واقع شده است، معاویه امام حسین (علیه السلام) را دعوت میکند که من با شما صحبت خصوصی دارم. حضرت پذیرفتند، و با او صحبت کردند. معاویه گفت: تمام مردم مدینه حاضرند ولایت عهدی یزید را بپذیرند؛ فقط شما چهار نفر هستید که این مسأله را نمیپذیرید؛ سرکرده این افراد هم شما هستید. اگر شما ولایت یزید را قبول کرده و بیعت کنید، دیگران هم قبول خواهند کرد و مصلحت و یکپارچگی امت اسلامی به این وسیله تأمین شده و از خونریزی جلوگیری میگردد. چرا شما زیر بار نمیروید و نمیخواهید با یزید بیعت کنید؟ حضرت (علیه السلام) فرمود تو این همه حکومت کردی، این همه خون ریختی و این همه فساد کردی. دیگر در آخر عمر خود وِزر و وبالی برای بعد از زندگی خود فراهم نکن؛ دیگر گناه یزید را به گردن نگیر؛ چگونه تو حاضر میشوی او را بر مردم مسلط کنی، در حالی که در میان مردم کسانی هستند که مادرشان، پدرشان و خودشان از مادر، پدر و خود او بهتر و برای مردم نافع تر هستند.
تو به چه انگیزهای میخواهی حتماً یزید را مسلط کنی؟ معاویه گفت: گویا میخواهی خودت را مطرح کنی؟ یعنی تو میخواهی بگویی که مادر و پدرت از مادر و پدر یزید بهتر است و خودت از یزید بهتری؟ حضرت (علیه السلام) فرمود: اگر بگویم چه میشود؟ معاویه گفت: اما این که گفتی مادرت از مادر یزید بهتر است راست گفتی. چون اگر جز این نبود که فاطمه (علیها السلام) از قریش بود و مادر یزید از قریش نیست کافی بود طرز فکر را ملاحظه کنید! این همان عصبیت ملی گرایی و قوم گرایی است البته علاوه بر این که مادر تو از قریش است، دختر پیغمبر (صلی الله علیه وآله) هم هست. پس مسلماً مادر تو بهتر است. اما این که گفتی پدر تو از پدر یزید بهتر است، جای تأمل دارد. چون میدانی که پدر یزید و پدر تو با هم مبارزه کردند و خدا به نفع پدر یزید حکم کرد. ملاحظه کنید که تا چه اندازه باید انسان بی شرم باشد که بخواهد در مقابل حسین بن علی (علیه السلام) برتری معاویه را بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) اثبات کند و اما خودت، که گفتی از یزید بهتر هستی، نه، این گونه نیست. یزید برای جامعه اسلامی خیلی بهتر از توست.
حضرت (علیه السلام) با تعجب تمام گفتند: میگویی یزید شرابخوار از من بهتر است؟ سیاست معاویه را ببینید، در جواب حضرت گفت: آقا! از پسر عمویت غیبت نکن! (چون از دو تیره از قریش بودند، به یکدیگر پسر عمو میگفتند) معاویه امام حسین (علیه السلام) را نصیحت میکند و میگوید خشونت به خرج نده! از پسر عمویت غیبت و بدگویی نکن! یزید هیچ وقت از تو بدگویی نمیکند، بنا بر این او از تو بهتر است. یزیدِ سگ باز، شرابخوار و بی شخصیّت را با حسین بن علی (علیه السلام) که جوهره انسانیّت و شرف است مقایسه میکند و میگوید یزید از تو بهتر است! و با لحنی حق به جانب و مقدس مآبانه دلیل میآورد که برتری او بر تو به این دلیل است که تو غیبت یزید را میکنی ولی او غیبت تو را نمیکند! (الفتوح، ج ۴، صص ۲۴۴-۲۴۰) عین همین سیاست را تمام سیاست بازان دنیای ما نیز اجرا میکنند. اگر به خاطر داشته باشید، در زمان شاه نیز عَلَم میگفت: اعلی حضرت نماز شامشان ترک نمیشود! شنیده بود که مؤمنان میگویند خواندن نماز شب خیلی مهم است. گمان میکرد نماز شب، همان نماز شام است؛ لذا گفته بود: این علما چه میگویند که شاه دین ندارد؟ اعلیحضرت نماز شامشان ترک نمیشود! نظیر همین مطلب را امروز درباره بعضی از مسؤولین داریم. خنّاسان درباره یک مسؤول ضد اسلامی میگویند او حافظ قرآن است! حافظ نهجالبلاغه است! نماز شبش هم ترک نمیشود! سیاست همان است.
قستی از بخش نهم از سلسله درسهای عاشورایی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی میباشد که در ماه محرم ۱۴۲۱ ایراد گردید
🕌در کانال یاران اربعینی حتما عضو شوید :
👇👇👇
@arbaeeniy_yaran
#خبر_خوب
🔴 بیش از ۶۵ درصد مردم شهر تهران زندگی در خانههای ویلایی را بر زندگی در آپارتمانهای کوچک ترجیح میدهند.
آخرین پژوهشهای آماری انجام شده در شهر تهران نشان میدهد که عموم مردم تهران آماده مهاجرت از خانههای آپارتمانی کوچک 🏢 در تهران و مجاورت آن به خانههای ویلایی وسیع 🏡 در مجاورت شهرهای کوچک، متوسط و روستاها با امکان اشتغال کارگاهی و خانگی هستند.
طبق این پژوهش:
🔹بیش از ۸۰ درصد مردم شهر تهران موافق این هستند که دولت باید در مناطقی که امکان تامین زمین وجود دارد نهضت ملی مسکن را بصورت شهرکهای یک طبقه حیاطدار بسازد.
🔸بیش از ۷۰ درصد بر این باورند که آلودگی و تراکم کلانشهرها باعث شده رویای آنها بجای زیستن در شهرهای بزرگ و پر امکانات به رویای زیستن در حومههای سبز و خلوت تبدیل شود.
🔹نزدیک به ۶۰ درصد با فرض درآمد یکسان، مشاغل تولیدی و خدماتی در مقیاسهای کوچک خانگی خودگران و خویشفرما را بر شغلهای کارمندی و استخدامی ترجیح میدهند.
🔸بیش از ۶۵ درصد با فرض قیمت و هزینه یکسان، زندگی در خانههای ویلایی وسیع در مجاورت شهرهای کوچک، متوسط و روستاها با امکان اشتغال کارگاهی و خانگی و خدمات محلی را بر زندگی در آپارتمانهای کوچک و انبوه در مجاورتهای شهرهای بزرگ و کلانشهرها ترجیح میدهند.
🔹نزدیک به ۴۰ درصد امکان و آمادگی زیادی برای جابجایی عملی و سکونت در خانههای ویلایی وسیع مولّد را از سال آینده دارند.
#خانه_وسیع
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آگاه_شو
خونههای سازمانی ایران رو دیدی؟
حالا خونههای سازمانی آمریکا رو ببین!!😱
۷۰ درصد مردم آمریکا توی این خونههایی ویلایی زندگی میکنن
حالا چرا مسئولان ما اصرار دارن که مردم رو توی آپارتمانهای قوطی کبریتی جا بدن؟!🧐
#نشر_حداکثری
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran
هدایت شده از مداحی ناب
@madahi_۲۰۲۳_۱۱_۲۸_۰۸_۳۱_۵۵_۹۴۰.mp3
5.82M
باز این چه شورش است...
کربلایی حسین طاهری
شور
https://eitaa.com/joinchat/1861222786Cc9e81ff8e1
کانال مداحی ناب را دنبال کنید 👆