eitaa logo
🚩 یاران اربعینی
29.2هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
10.2هزار ویدیو
132 فایل
اولین و تخصصی ترین کانال اربعین انچه برای سفر به عتبات در طول سال نیاز دارید خصوصا زمان اربعین فقط ادمین تبادل و تبلیغات @Adminarbaeeniy ادرس صفحه اینستاگرام @arbaeeniy_yaran
مشاهده در ایتا
دانلود
28.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
2⃣همراه باشید با گزارش تصویری🎥 رویداد 🔵به وقت چهارم آبان ۱۴۰۳ 🤷‍♀رویداد 🔔 رفاقت حال و هوای بچه ها رو مشاهده میکنید؟ اینجا رسانه حرف اولو میزنه 📱موبایل اجراش میکنه. 🇮🇷 از‌ سری برنامه های کنگره ملی شهدای کاشان ┄═❁๑🍃๑🌺🌺๑🍃๑❁═‌‌‍‌‎‌‌‌‍‌‎‌┄ 🏷 💢 @shohadakashan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه حسن زاده آملی ره: محاسبه یعنی دفتر اعمال وجودی خودت را شب و روزی، یک وقت بگذاری به حساب بنشیني، خودت را به حساب چرتکه بزنی | عضوشوید 👇 @arbaeeniy_yaran
چرا روز جمعه را جمعه نامیدند ⁉️ ⬇️ مردی از امام باقر علیه السلام پرسید: چرا جمعه را جمعه نامیدند؟ حضرت فرمودند: 💞 همانا خداوند متعال، در روز جمعه٬ مخلوقاتش را جمع نمود برای میثاق گرفتن بر ولایت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و وصی او امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام. 💓 پس این روز را جمعه نامیدند زیرا کل خلق ، در آن جمع شدند‌. 📗 الکافی: ج۳،ص۴۱۵.   💖 اللهم صل علی امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب علیه السلام 💖 | عضوشوید 👇 @arbaeeniy_yaran
هدایت شده از 🚩 یاران اربعینی
1_1363290415.mp3
16.08M
🎧 🔝 مرحوم سیدبن‌طاووس(رحمة‌الله‌علیه) می‌گوید: اگر از هر عملی، در غافل شدی... از صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی غافل نشو! چرا که در این دعا سری است که خدا ما را از آن آگاه کرده است. 🎤 مهدی نجفی✅ | عضوشوید 👇 @arbaeeniy_yaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از عاشقانه ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت سوره جمعه استاد عبدالباسط 👈کانال عاشقانه ها کانال اختصاصی قرآن و ادعیه https://eitaa.com/joinchat/354353447C802ad04ae5
هدایت شده از 🚩 یاران اربعینی
4_5969624733187048976.mp3
6.74M
ترتیل سوره جمعه قاری: سید امیرحسین ساجدی هرکــس سوره جمعه را در هر شب جمعه بخـواند کــفـاره گنــاهان مـا بین دو جـمعــه خواهــد بود انتشار تلاوت ها صدقه جاریه است. 👈کانال عاشقانه ها کانال اختصاصی قرآن و ادعیه https://eitaa.com/joinchat/354353447C802ad04ae5
🔻 ما که همیشه سر سفره نعمت و مرحمت الهی بوده‌ایم و زندگیمان را می‌کرده‌ایم و اگر محتضر هم بوده‌ایم راحت بوده‌ایم یعنی طبیعی بوده است پس خیلی‌ به آن (توضیح مشکلات و ناراحتی‌ها برای دیگران) پرداختن یک نوع خلأ است. 🔸 مثلاً بگوییم آخ من دیشب دستم می‌خارید. این‌ها فایده ندارد. مخصوصا ما که همیشه روزگار را به الطاف الهی بدهکار گذرانده‌ایم. 🔹 می‌گویند فلان عارف داشت از کوچه رد می‌شد و یک نفر داشت از روی بام خاکسترش را توی کوچه می‌ریخت. در سابق این‌کار را خیلی می‌کردند. آن عارف از حمام بیرون آمده بود و بقچه‌اش را در بغل داشت و خاکستر روی سرش ریخت. او هم با حال مهموم و غصه‌دار، در کناری نشست. 🔸 گفتند: چه شده؟ گفت: در این فکرم که من مستحق آتشم. حالا به خاکستر قناعت شده است. این لطف خداست. چقدر من پیش هستم که باید در آتش بسوزم ولی کارم با خاکستر رد شد! | عضوشوید 👇 @arbaeeniy_yaran
هدایت شده از مداحی ناب
نماهنگ عشق حسین.mp3
3.71M
📣 بدون عشق حسین عشق به من نمیاد وقتی نفس میکشم میشنوم اینو زیاد صدای قلب منه امام حسینو میخواهد بروز ترین کانال مداحی مناسبتی https://eitaa.com/joinchat/1861222786Cc9e81ff8e1 کانال مداحی ناب را دنبال کنید 👆
🔴 پیروزی بزرگ ایران و پدافند هوایی بچه های انقلابی ارتش و سپاه در مقابله با موشک های اسرائیلی را تبریگ می‌گوییم.... شکست سختی برای اسرائیل رقم خورد و ما آماده وعده صادق ۳ هستیم ... الله اکبر ‌‌... الله اکبر.. الله اکبر ... | عضوشوید 👇 @arbaeeniy_yaran
🟡 ادعای رسانه های صهیونیستی: در حملات دیشب، سید جواد شهید شد!! 🔹احتمال صحت این خبر وجود دارد، اما لازم به تذکر است که این بار اول نیست که ایشان به شهادت می‌رسد!🙃 | عضوشوید 👇 @arbaeeniy_yaran
ما در وضعیت فعلی دوتا وظیفه داریم: ۱. به مسئولین خود اعتماد کنیم و بدانیم آنها با اطلاع دقیق از وضعیت بهترین تصمیم را خواهند گرفت. ۲. مسائل رو درست تبیین کنیم. اینکه بزند نزند، چیکار کند، متخصصش من و شما نیستیم. یاعلی... | عضوشوید 👇 @arbaeeniy_yaran
مفهوم یابی حرکت و شهادت امام حسین (ع) در آیات قرآن – ۱ مراد از « لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ» در آیه چهارم سوره اسراء چیست؟ در روایتی از امام صادق (ع) به نقل از «صالح بن سهل» آمده است که امام فرمودند: مقصود از «مرّتین» یکى قتل حضرت امیرالمؤمنین (ع) است و دیگرى نیزه‌هایی بود که به حسن بن على(ع) زده شد و مراد از «لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیراً» شهادت حضرت امام حسین(ع) است. کرب و بلا: رسول خدا در روزهای پایانی عمر شریفشان به دو امانت گران‌قدر که در میان امت خود باقی گذاشتند اشاره و تأکید فراوان داشتند؛ کتاب خدا و عترت. بی‌تردید ارتباط تنگاتنگ و دوسویه‌ای میان قرآن و خاندان رسالت وجود دارد و با تأمل در تفاسیر معتبر و کتب فقهی و تفسیری مستند می‌توان به ارتباط مفهومی آیات با اتبیاء الهی به‌ویژه ائمه اطهار (ع) پی برد. شخصیت و نبوت رسول خدا (ص)، ولایت امیر مؤمنان علی (ع)، عصر انتظار و تحقق حکومت مستضعفین و شهادت سیدالشهدا (ع) ازجمله موضوعاتی است که به استناد برخی منابع در آیات متعددی از قران کریم بدان اشاره شده است. در اینجا قصد داریم برخی آیات مرتبط با نهضت حسینی و شهادت اباعبدالله الحسین (ع) معرفی و بررسی اجمالی نماییم. مراد از « لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ» در آیه چهارم سوره اسراء چیست؟ یکی از آیاتی که بنا بر برخی منابع مستند، موضوع شهادت امام حسین (ع) از آن برداشت می‌شود؛ آیه چهارم سوره مبارکه «اسراء» است که چنین می‌فرماید: «وَ قَضَیْنا إِلى‌ بَنی‌ إِسْرائیلَ فِی الْکِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبیراً: و در کتاب آسمانى [شان‌] به فرزندان اسرائیل خبر دادیم که قطعاً دو بار در زمین فساد خواهید کرد و قطعاً به سرکشى بسیار بزرگى برخواهید خاست.» علامه طباطبایی ذیل این آیه شریفه چنین بیان داشته است: کلمه «علو» به معناى ارتفاع و در آیه مورد بحث کنایه از طغیان به ظلم و تعدى است، زیرا(علّو) عطف بر فساد شده است. و معناى آیه این است که ما به قوم بنی‌اسرائیل در کتاب که همان تورات باشد اعلام نمودیم که سوگند می‌خورم و قطعى می‌گویم شما گروه بنی‌اسرائیل به زودى در زمین فساد خواهید کرد و این فساد را در دو نوبت پشت سر هم انجام خواهید داد.۱ در تفسیر «نور» پیرامون این آیه چنین آمده است: ممکن است دو نوبت فساد بنی‌اسرائیل؛ یک بار به خاطر شهادت «شعیا» و مخالفت «ارمیا» و یک بار هم به خاطر قتل «زکریا» و «یحیی» بوده باشد، البتّه احتمال ماجراهای دیگری نیز داده شده است.۲ اما در کتاب شریف «کافی» روایتی از امام صادق (ع) نقل شده است که این آیه دلالت بر شهادت امام حسین (ع) دارد. صالح بن سهل می‌گوید: از «ابى عبد اللَّه، جعفر بن محمد (ع) پیرامون این آیه سؤال کردم، آن حضرت در ذیل آیه شریفه فرمودند: مقصود از «مرّتین» یکى قتل و شهید نمودن حضرت امیرالمؤمنین (ع) است و دیگرى نیزه‌هایی بود که به حسن بن على(ع) زده شد و مراد از «لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیراً» شهادت حضرت امام حسین(ع) است.۳ همچنین در شرح تفسیری آیه چهارم سوره اسراء در تفسیر نمونه چنین آممه است: در روایات مختلفى می‌بینیم که آیات فوق بر حوادث تاریخ مسلمانان نیز تـطـبـیـق شـده اسـت ازجمله فـسـاد اول و دوم اشـاره بـه قـتـل عـلى (ع ) و ضربه بر پیکر امام حسن (ع ) است.۴ پی‌نوشت‌ها: ۱- تفسیر المیزان، جلد سیزدهم، علامه محمدحسین طباطبایی. ۲- تفسیر نور، سیمای سوره اسراء، حجت‌الاسلام محسن قرائتی. ۳- ترجمه کامل الزیارات، صفحه ۱۹۵، الکافی، جلد ‌۸ ، صفحه ۲۰۶ - البرهان فی تفسیر القرآن، جلد ‌۳، صفحه ۵۰۳- ۵۰۲. ۴- تفسیر نمونه، جلد دوازدهم، آیت اله مکارم شیرازی | عضوشوید 👇 @arbaeeniy_yaran
🔶وعده قرانی نابودی صهیونیسم در آخرالزمان 🔺نظریات تفسیری درباره زمان تحقق عذاب بنی اسراییل بخش اول خداوند در برخی از آیات قرآن کریم نسبت به فساد قوم بنی‌اسرائیل در زمین و از برخورد قاطعانه مومنان با آن‌ها خبر می‌دهد.عده‌ای از علمای دینی اعتقاد بر تحقق این وعده الهی در آخرالزمان دارند که بر اساس تحقیقات ارائه‌شده‌، فرضیه دوم دقیق‌تر و صحیح‌تر است. موضوع «نابودی اسرائیل» از جمله موضوعات مهمی است که پس از پیروزی انقلابی اسلامی ایران توسط امام خمینی(ره) به گفتمان اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران و حتی جهان اسلام تبدیل شد و این گفتمان پس از امام راحل توسط رهبر معظم انقلاب ادامه یافت. رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی عمومی در هیجدهم شهریورماه سال 1394 در دیدار اقشار مختلف مردم با ایشان و در پاسخ به زیاده‌گویی سران رژیم صهیونیستی فرمودند: «بعد از اتمام این مذاکراتِ هسته‌ای، شنیدم صهیونیست‌ها گفتند فعلاً با این مذاکراتی که شد، تا 25 سال از دغدغه‌ی ایران آسوده‌ایم؛ بعد از 25 سال فکرش را میکنیم. بنده در جواب عرض میکنم اوّلاً شما 25 سال آینده را نخواهید دید. ان‌شاءالله تا 25 سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت؛ ثانیاً در همین مدّت هم روحیّه‌ی اسلامیِ مبارز و حماسی و جهادی، یک لحظه صهیونیست‌ها را راحت نخواهد گذاشت؛ این را بدانند» در این راستا نخبگان و اندیشمندان جامعه هر کدام بر اساس تخصص هنری، سیاسی، نظامی و دینی خود وارد میدان شدند و در قالب‌های مختلف در این مسیر نقش‌آفرینی کردند. قطعاً می‌توان گفت مهم‌ترین راهکار پیگیری مسأله نابودی اسرائیل و دامن زدن بر آن، نگاهی است که قرآن معرف آن است که در این بین تلاش‌هایی صورت گرفته است. علیرضا شریف از کارشناسان مسائل دینی و دارای مدرک دکترای تخصصی الهیات گرایش علوم قرآن و حدیث از جمله این اندیشمندان است. وی درباره نابودی اسرائیل یادداشتی را نیز با عنوان «وعده قرآنی نابودی صهیونیسم در آخرالزمان» منتشر کرد. با وی درباره آینده رژیم صهیونیستی به گفت‌وگو پرداختیم. تسنیم:بحث نابودی اسرائیل طی 25 سال آینده از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح و اکنون تبدیل به گفتمان اصلی انقلاب اسلامی شده است. شما تحقیقات گسترده‌ای را درباره روند نابودی اسرائیل داشته‌اید، لطفا در آغاز گفت‌وگو به وعده الهی نیز در این باره اشاره‌‌ای گذرا داشته باشید بله؛ اتفاقاً این موضوع بحثی است که علما و مفسران زیادی را به تحقیق و بررسی واداشته است و آن، مربوط به آیات ابتدایی سوره اسراء است. خداوند از آیه اول این سوره ماجرایی را طرح می‌‏کند. این ماجرا سیر شبانه‌‏ای است که مقدمه معراج رسول‌الله(ص) است نه خود معراج؛ زیرا صحبت از بالا رفتن و معراج نیست بلکه تماماً در زمین اتفاق افتاده است و در این خصوص کتاب‌ها و مقالاتی نیز وجود دارد. در آیات 4 و 5 سوره اسراء خداوند می‌فرماید «و در کتاب به فرزندان اسرائیل خبر دادیم که‏ قطعاً دو بار در زمین فساد خواهید کرد، و قطعاً به سرکشی بسیار بزرگی برخواهید خاست‏؛ پس آنگاه که وعده نخستین آن دو فرا رسد، بندگانی از خود را که سخت نیرومندند بر شما می‏‌گماریم‏ تا میان خانه‏‌ها به جستجو درآیند و این تهدید تحقّق‏‌یافتنی است‏.» خداوند به دو بار فساد بنی‌اسرائیل بر روی زمین اشاره می‌کند. به نظر بنده -که در ادامه دلالیش را عرض خواهم کرد - به صورت اجمال اینکه برای برچیدن فساد اول بنی‌اسرائیل، افرادی را به کار می‌گیرد که از آن‌ها با عبارت «عِبادًا لَنا أُولی بَأْسٍ شَدیدٍ» یاد می‌کند و هنوز در تاریخ پس از اسلام که این آیه در آن زمان نازل شده است، به چنین افرادی بر نخورده‌ایم که چنین رفتاری با بنی‌اسرائیل داشته باشند. خداوند با بیان عبارت «عِبادًا لَنا أُولی بَأْسٍ شَدیدٍ»، عملاً به صفات آن‌ها اشاره می‌کند و همین افراد را در سوره‌ مائده و مجادله به نام گروه حزب‌الله معرفی می‌کند. ما نیز در آینده‌ای نه چندان دور و به فرمایش رهبر معظم انقلاب، کمتر از 25 سال آینده، انتظار این را داریم که از رژیم اسرائیل اثری باقی نمانده باشد. | عضوشوید 👇 @arbaeeniy_yaran
🔶وعده قرانی نابودی صهیونیسم در آخرالزمان 🔺نظریات تفسیری درباره زمان تحقق عذاب بنی اسراییل بخش دوم ابهت حزب‌الله در آیه رحمانی قرآن طبعا به طور طبیعی باید حزب‌الله شکل بگیرد و قوت شکل‌گیری و هیبت و هیمنه‌ او به صورتی باشد که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره فرمود و خداوند تصویر آن را در آیات 50 و 51 از سوره مدثر بیان فرموده است. در این آیات می‌فرماید «کَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُسْتَنْفِرَةٌ ؛فَرَّتْ مِنْ قَسْوَرَةٍ؛ گویی گورخرانی رمیده‌‏اند که از شیر فرار می‌کنند.» حزب‌الله مانند شیری است که گورخران با دیدن او و یا شنیدن صدای غرش او به هم می‌ریزند و پا به فرار می‌گذارند و در حین فرار بسیاری از ایشان در زیر دست و پای خودشان هلاک می‌شوند و به نابودی‌شان منجر شود، چنان که خداوند در آیه دوم سوره حشر نیز به آن اشاره می‌کند. دورانی برپا شود که هیبت و عظمت حزب‌الله به قدری باشد که حتی بتوان نام آن مقطع از زمان را مقطع «قسوره» گذاشت. همچنین شاید بتوان گفت اولین بروز حزب‌الله در ماجرای انقلاب اسلامی است. ماجرای اصلی هم از آیه 54 سوره‌ مائده شروع شد. آنجا که خداوند فرمود: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ؛ اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید، هر کس از شما از دین خود برگردد، به زودى خدا گروهى [دیگر] را مى‌‏آورد که آنان را دوست مى‏‌دارد و آنان [نیز] او را دوست دارند. [اینان‏] با مؤمنان، فروتن، [و] بر کافران سرفرازند. در راه خدا جهاد مى‌‏کنند و از سرزنش هیچ ملامتگرى نمى‌‏ترسند. این فضل خداست. آن را به هر که بخواهد مى‌‏دهد، و خدا گشایشگر داناست.» تسنیم:این‌جا یک سئوال مبنایی مطرح می‌شود که اساساً چرا خداوند نابودی اسرائیل را مطرح می‌کند؟ در قرآن، واژه فساد به 6 قوم نسبت داده شده است و همگی را خداوند به شدت عقوبت و هلاک کرده است که عبارتند از: 1ـ قوم یأجوج و مأجوج 2ـ قوم ثمود 3ـ قوم لوط 4ـ قوم شعیب 5ـ قوم فرعون 6ـ قوم بنی‌اسرائیل؛ و فساد این قوم صرفاً یک پیشگویی نیست بلکه در تورات، خداوند حکمی بر آنها قضا می‌‏کند. این حکم الهی، درآیه چهارم سوره اسراء، با عبارت «لَتُفْسِدُنَ‏ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْن‏؛ در زمین دوبار فساد می‌کنند» اعلام شده است. در این حکم، دو بار انجام فساد برای آنان مطرح شده است؛ بنابراین به استناد آیات پنجم و هفتم سوره مبارکه اسراء، فساد بنی اسرائیل یک «وعده» و به استناد آیه5 نابودی آنها نیز همچنین است. پس با این حساب خداوند دو وعده‏ به بنی‌اسرائیل داده شده است. اولی به استناد: « فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما» (اسراء،5) و دومی به استناد: «فَإِذا جاءَ وَعْدُ اْلآخِرَةِ» (اسراء،7) ظاهر این دو آیه حاکی از وعده‏ الهی به سرکوب فساد‌هاست و وعده خداوندی تخلف‌ناپذیر است: «وَ کانَ وَعْدًا مَفْعُولاً» (اسراء،5) اما اینکه چرا خداوند مسأله نابودی بنی‌اسرائیل را مطرح می‌کند باید گفت، همان طور که می‌دانیم خداوند براى حضرت موسى(ع) و هدایت بنى‌‏اسرائیل، کتاب فرستاد. «فرستادن کتاب»، وفاى به همان وعده نیکویى است که خدا به پدران آن‏ها یعنى به سرنشینان کشتى حضرت نوح(ع) داده بود. هم‏چنین اجراى سنت الهى است که در امت‌هاى گذشته نیز جریان داشت. خداوند به استناد آیه‏ دوم سوره اسراء به بنی‌اسرائیل امر کرد از هدایت پیروی کرده و غیر از خدا را وکیل قرار ندهید. ولی بنی‏‌اسرائیل به جای عمل کردن به آنچه از آنان انتظار می‌‏رفت که همان «اطاعت از امر خدا» و «شکور بودن» است، دست به کفران و عصیان زدند. پس طبیعی است که بر اساس قانون الهی دچار عقوبت شوند. | عضوشوید 👇 @arbaeeniy_yaran
🔶وعده قرانی نابودی صهیونیسم در آخرالزمان نظریات تفسیری درباره زمان تحقق عذاب بنی اسراییل 🔺بخش سوم جنگ‌افروزی و فساد دو ویژگی قرآنی بنی‌اسرائیل اما از سوی دیگر از آنان انتظار می‏‌رفت به تأسی از حضرت نوح(ع) که خدا او را در آیه‏ سوم سوره اسراء «عبد شکور» نامیده است، آنان نیز مطیع و شکرگزار خداوند باشند. درحالی که به استناد آیه‏ 64‏ سوره مبارکه‏ مائده در خلال تاریخ پیوسته بنی‌اسرائیل دو کار انجام می‌دهند: «افروختن آتش جنگ‌ها» و «سعی در فساد در زمین». «... هر بار که آتشی برای پیکار برافروختند، خدا آن را خاموش ساخت‏. و در زمین برای فساد می‏‌کوشند. و خدا مفسدان را دوست نمی‏‌دارد. (مائده،64) در این آیه، عبارت «إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَةِ» و نیز فعل مضارع نشان از استمرار دارد. آنان پیوسته در فساد سعی می‏‌کنند. به تصریح آیه چهارم سوره اسراء اینطور آمده است: «و در کتاب آسمانی‏[شان‏] به فرزندان اسرائیل خبر دادیم که‏: «قطعاً دو بار در زمین فساد خواهید کرد، و قطعاً به سرکشی بسیار بزرگی برخواهید خاست‏.» بنابراین بر این اساس از میان فسادهای مکرّر، دو مرتبه از آن، مثال زدنی و بسیار شدید و فراگیر است. به گونه‌‏ای که سراسر زمین را در بر می‏‌گیرد و سرانجام در پی دو فساد وسیع، خداوند آنها را به وسیله‏ «عِباداً لَنا اُولی بَأسٍ شَدیدٍ» سرکوب می‌کند.به تبع دو فساد فوق، خداوند نیز دو عکس‌العمل در قبال دو عمل آنها انجام می‌دهد: اول اینکه خدا وعده داده است که هر‏گاه آنان جنگ‌افروزی کنند، آتش جنگ‌شان را خاموش نماید: «کُلَّما أَوْقَدُوا نارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللّهُ» (مائده،64) دوم اینکه به خاطر سعی‌ در فساد، خدا حبّش را از آنها دریغ می‌کند: «وَ یسْعَوْنَ فِی اْلأَرْضِ فَسادًا وَ اللّهُ لا یحِبُّ الْمُفْسِدینَ»(مائده،64) که در نهایت منجر به عذابشان می‌شود. تسنیم: پس در این بین تکلیف گروه دیگری از یهودیانی که به قول خداوند در قرآن« رُهبان» هستند، چه می‌شود؟ عبارت «کثیراً منهم؛ کثیری از ایشان» در آیه 64 سوره مائده، خبر از دو گروه شدن بنی‌‏اسرائیل دارد و بیانگر این است که تمام افراد این قوم دچار طغیان و کفر نمی‌‏شوند بلکه عده زیادی از آن‏ها طغیان می‌کنند و در نتیجه مستوجب عذاب الهی می‌شوند و بخش دیگر همچنان مؤمن و پایبند به تعالیم حضرت موسی(ع) تا قیامت باقی خواهند ماند. البته در آیات دیگر همین سوره نیز این تقسیم‌بندی در مورد یهود وجود دارد. افراد مورد بحث ما درحقیقت افرادی با عقاید افراطی صهیونیستی هستند نه همه یهودیان. آنطور که در آیات اولیه سوره اسراء اشاره به دو فساد بنی‌‏اسرائیل شده است. عده‌‏ای از مفسران معتقدند این فسادهای بنی‏‌اسرائیل در زمان‏‌های گذشته انجام شده است و از این میان عده‏ قابل توجهی از تفاسیر، وقوع این فساد و سرکوبی آن را در زمان بخت‌‏النصر بیان می‏‌کنند. در یک تحقیق علمی ضمن رد دلایل وقوع فساد، قبل از اسلام، به نقد و بررسی امکان وقوع فساد در آخرالزمان پرداختم و نهایتاً احتمال وقوع حداقل یکی از فساد‏های بنی‌‏اسرائیل در زمان معاصر را قوی‏‌تر از دیگر احتمالات معرفی کرده‌ام. در آیاتی از سوره مائده، دسته‌ای از مؤمنان واقعی یهود از میان بقیه استثنا شده‌‏اند، ولی جمع کثیری از آنها بر فساد و جنگ‌‏افروزی اصرار دارند که البته خصوصیات آنها با صهیونیست مطابقت دارد. طبق روایات و دلایل مطرح شده در این نوشتار، مصداق «أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ»، یاوران امام زمان(عج) هستند که با سرکوب فساد بنی‏‌اسرائیل، به این وعده الهی تحقق می‏‌بخشند. به عنوان مثال در جلد دوم تفسیر عیاشی از امام باقر(ع) نقل می‌کند: «بَعَثْنا عَلَیْکُمْ‏ عِباداً لَنا أُولِی‏ بَأْسٍ‏ شَدِیدٍ» ثم قال: و هو القائم و أصحابه أولی بأس شدید؛ این صاحبان قوا، قائم و اصحابشان هستند. مصادیق فسادهای بنی‌اسرائیل در تاریخ، فراوان است از طرفی ، در آیات اولیه سوره مبارکه اسراء اشاره به دو فساد بنی‏‌اسرائیل شده است. کشف مصداق این فسادها چنان ‏که در ادامه خواهد آمد، در میان مفسرین مختلف شیعه و سنی محل نزاع بوده است. در تفاسیر روایی در ذیل این آیات، روایات متعددی جمع‌آوری شده است. روایات موجود به دو گروه بزرگ تأویلی و تفسیری تقسیم می‏‌شوند. به عنوان نمونه در مورد روایات تأویلی می‌‏توان به آن‏هایی اشاره کرد که با بیان تشابه میان یهود و گروهی از امت اسلامی سعی در قبیح شمردن و بیان افکار مخالفین ولایت و مقایسه آنان با پیروان ولایت دارند. | عضوشوید 👇 @arbaeeniy_yaran