eitaa logo
آرشیو مطالب(سخنرانی)
2.2هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1هزار ویدیو
26 فایل
💠 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ 💠 https://eitaa.com/joinchat/2017460411C29baaffe93 تعرفه وتبلیغات👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼 @kianatv ─┅═ ༅✤ ⃟ ⃟ ‌✤༅═┅─ #کانال_آرشیو_مطالب_سخنرانی #احادیث_روایات_صوت_متن_سخنرانی @archive_mataleb_sokhanrani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀 ⭕️ ببینید دین صرفاً به آدم نمیگه که دنبال علاقه های بدت نرو. نمیگه که من میدونم تو از این کار خوب خوشت نمیاد ولی باید انجام بدی! ✅بلکه حرف اصلی دین یه چیز دیگه هست... میدونید دین به آدم چی میگه؟ 👈میگه عزیز دلم؛ "تو چرا علاقه هات رو تغییر نمیدی؟ " ✅ خب علاقه هات رو تغییر بده! این که خیییلی راحت تره.😊 💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀
💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀 ✅ خب حالا خووووب دقّت کنید! این یه حرف خیلی دقیق هست که باید به خوبی جا بیفته تا بسیاری از "سوء تفاهم ها" نسبت به دین حل بشه. 💢 تا این سوء تفاهم ها حل نشه، نگاه آدما اینه که دین، داره به انسان زور میگه! اونوقت آدم ها یا سراغ دین نمیان و یا اگه اومدن هم هی میخوان فرار کنن! 😒 خب اینجوری که نمیشه! بذارید این سوء تفاهم دیرینه که از ابتدای زندگی بشر همراهش بوده رو امشب حل کنیم.✔️ 💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀
💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀 🌹 خدا به آدم زور نمیگه... میگه عزیز دلم بیا کم کم علاقه هات رو تغییر بده. آروم آروم باهات کار میکنه... ⭕️ میدونید مهم ترین فرق فرهنگ زشت تمدّن با تمدّن چیه؟ در فرهنگ بردگی غربی که خود اروپایی ها هم ازش ناراحتن به آدم ها میگن "برو دنبال علاقه هات". ✅ امّا دین چی میگه؟ 👈 میگه اوّل علاقه هات رو تغییر بده. بعد برو دنبالشون... 👌 اوّل علاقه هات رو طرّاحی و مدیریّت کن بعدش هر چقدر خواستی برو دنبالشون... ✨و این فوق العاده ترین عملیاتی هست که در زندگی بشر میتونه اتّفاق بیفته... 💕😊💥🎉 انقدر جذّابه که نگو.... خیییلی سرگرم کننده و نشاط آور و قدرت آفرین... 💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀
💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀 انشاءالله که مطلب رو به خوبی دریافت کردید.😥 از شما بزرگواران خواهش میکنم اگه درسی رو متوجّه نشدید یکی دو بار دیگه هم بخونید. ✅ إن شاءالله بعداً بیشتر صحبت میکنیم. 💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀
💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀 🔷 اسب‌سواری به تاخت می‌رفت. پیاده‌ای فریاد زد: آهای مرد! کجا می‌روی؟ 🔶 مردِ سوار، همان‌طور که می‌رفت گفت: نمی‌دانم! از اسب بپررررس... 🔺 به‌راستی! با این گوشی و اینترنت پرسرعت‌ش کجا می‌رویم؟! 💢🌀💢🌀💢🌀💢🌀
🌸 ادامهء بحث غیبت کردن 🌸
🌲🌴🌲🌴🌲🌴🌲🌴🌲🌴 ❌انواع : ❌ صریح روایات و کلمات فقها آن است که در ذکر نقص و عیب دیگری، فرقی نیست که نقص بدنی باشد یا نَسَب یا خُلق، در گفتار و کردار، در دین یا دنیا، یا در امور راجع به او، مانند لباس و خانه و مَرکَب و مانند اینها. و بعضی برای هر یک مثالهائی ذکر کرده اند. 🍂 امّا غیبت راجع به ، مثل اینکه بگوید: فلانی (چشم چپ است) ، یا (یک چشمی است ) ، یا (کچل است ) ، یا (کوتاه قد)، (دراز)، (سیاه یا زرد) و نظائرش، از وصفهائی که صاحبش از شنیدنش ناراضی و ناراحت می شود. 🍂غیبت در ، مثل اینکه بگوید: فلانی پدرش فاسق، یا خبیث، یا خسیس بوده. یا بگوید؛ نانجیب و مثل اینها. 🍂 و غیبت در ، مثل اینکه بگوید: فلانی بد اخلاق، بخیل، متکبّر، یا ترسو، یا ضعیف و ریاکار، یا دزد و ظالم است. 🍂 غیبت در کارهای مربوط به ، مثل این است که بگوید: فلانی دروغگو، یا شراب خوار، یا در نماز مسامحه کننده است. 🍂 در کارهای ، مانند اینکه بگوید؛ فلانی ادب ندارد، حق نشناس است، جای خود را نمی شناسد، پرگو و پرخور و پرخواب است. 🍂و ، مانند اینکه بگوید: لباسش کثیف، پاره، کهنه، دراز، کوتاه است. و همچنین سایر اموری که راجع به او است، اگر به بدی یاد شود، به طوری که او را خوش نیاید و کراهت داشته باشد. ❌باید دانست که فرقی در حکم غیبت نیست که عیب دیگری را، به وسیلۀ زبان فاش کند یا به فعل و اشاره، به طور صریح بگوید یا به کنایه، به طوری که دانسته گردد. ❌و گاهی غیبت به بدتر است، مثل اینکه بگوید: الحمد الله که خدا ما را به حُبّ ( دوست داشتن ) ریاسَت، یا مجالست با ظلمه، یا حبّ مال، دچار نکرد. یا بگوید؛ پناه بر خدا از حرص، یا از بخل، یا بیشرمی، خدا ما را از شرّ شیطان نگهدارد. و غرض از این عبارات، کنایه از شخصی باشد که مرتکب این اعمال است. ❌و بسا باشد که بعضی اشخاص باز، وقتی که می خواهند از کسی غیبت کنند، اوّل شروع به مَدحَش( ستایش) می کنند و می گویند: فلانی چقدر خوب شخصی است، ولی چه حیف که گرفتار شیطان شده و فلان جور است. و گاهی از راه ، اظهار غم و غصّه برای طرف می کند و می گوید: آه چقدر غصّه خوردم و برای فلانی دلم سوخت که فلان عمل از او سر زد. ❌اگر به راستی دوست او باشد و غصّه اش را دارد، نباید رازش را فاش کند و نام او را به بدی ببرد. 🌴🌲🌴🌲🌴🌲🌴🌲🌴🌲
🌴🌲🌴🌲🌴🌲🌴🌲🌴🌲 ❌غیبت شخص غیر معیّن و مردّد: 🍂 غیبت در صورتی غیبت است که از شخص معیّنی باشد. پس اگر از شخص، بدون نام و نشان غیبت کند، مانعی ندارد. مثل اینکه بگوید: یک نفر را دیدم که چنین و چنان بود. و هرگاه از یک نفر مردّد بین چند نفر، غیبت کند، مثل اینکه بگوید: یکی از پسران فلانی چنین و چنان است، حرام است. زیرا همه آنها را ناراحت و اذیّت کرده است. و اگر از یک نفر مردّد بین افراد زیاد، غیبت کند، مثل اینکه بگوید؛ یک نفر اصفهانی یا شیرازی چنین و چنان بود، جایز است. و نیز جایز است اگر بگوید؛ بعض اصفهانیها یا شیرازیها فلان عیب را دارند. ولی اگر بگوید؛ تمام شیرازیها یا اصفهانیها فلان عیب را دارند، پس شکّی در حرمت آن نیست بلکه ظاهر این است که، در این صورت غیبت تمام اهل آن شهر را کرده است. 🍂 اگر بگوید، بیشتر اهالی فلان شهر، فلان عیب را دارند، خلاف احتیاط، بلکه حرمتش خالی از قوت نیست. 🌴🌲🌴🌲🌴🌲🌴🌲🌴🌲
🌴🌲🌴🌲🌴🌲🌴🌲🌴🌲 و آن: ❌چون غیبت کردن از است، اگر کسی به آن مبتلا شد، واجب است فوراً از آن شود. از حیث اینکه مخالفت پروردگار خود کرده و پس از به نیز نماید، و عازم باشد که دیگر گرد چنین گناهی نرود. 🍂 و چون ظاهر بعضی روایات آن است که، شخص غیبت کرده شده بر غیبت کننده حقّی پیدا می کند، باید در صورتی که ممکن است از او طلب نماید، و او را از خود، کند. 🍂 و چنانچه در مقابل غیبتی که کرده، او را به یاد کند بهتر است در صورتی که غیبت شده، مرده یا دسترسی به او نیست، یا اینکه از موضوع غیبت بی خبر است، و به واسطۀ شنیدن آن غضبناک و ناراحت می شود و نقض غرض می گردد، در این موارد برایش طلب و کند، و از خدا بخواهد که او را خوشنود فرماید. 🍂 چنانچه در دعای ٣٩ ، و دعای روز دوشنبه، این مطلب بیان شده است. 🌴🌲🌴🌲🌴🌲🌴🌲🌴
🌴🌲🌴🌲🌴🌲🌴🌲🌴🌲🌴 ♦️موارد : 🍂 در ۱۰ مورد است که فقها، غیبت کردن را جایز شمرده اند. و در اینجا به آنچه در فرموده اکتفا می شود. ✔️ ۱ــ غیبت کردن از کسی که فسقش، آشکار باشد نه پنهانی، مثل اینکه ظرف شراب را آشکارا در خیابان و بازار به دست گرفته بیاشامد. چنانچه در روایت است «هر گاه ، را بجا آورد، احترامی ندارد و غیبت او نیست» ١. 🍂 و همچنین کسی که پردۀ را انداخت، یعنی در حضور مردم از گناه کردن حیا نکرد، پس غیبت ندارد. یعنی غیبت کردنش حرام نیست ٢. 🍂باید دانست که قدر مسلّم، جواز غیبت، همان گناهی است که در آشکارا بجا می آورد. امّا جواز غیبتش نسبت به گناهانی که در پنهانی بجا آورده، معلوم نیست. هر چند شیخ می فرماید: اگر گناه آشکارش شدیدتر از گناه پنهانش باشد، ذکر آن هم مانعی ندارد؛ لیکن در ترک آن است. 🍂و نیز باید دانست که غیبت به فسق( آشکارا گناه کردن )، در صورتی جایز است که خودش اقرار به گناه داشته باشد. بنابراین اگر برای عمل خود، عذر صحیحی اظهار کند، غیبتش جایز نیست. مثلاً شراب را برای مداوا و علاج مرض ادّعا می کند که می خورم، و مقلّد کسی هستم که آن را در این صورت جایز می داند. 🍂 و مثل اینکه در روز ماه رمضان افطار می کند به عذر اینکه مریض یا مسافر یا عذرهای دیگری که قابل پذیرفتن است دارد. و مثل کسی که از یاران ظلمه است و برای عملش عذری می تراشد، به شرطی که آن عذر ظاهر الفساد نباشد و احتیاط در ترک غیبت او است در غیر شهر و محلّی که آن گناه را در آن آشکارا بجا می آورد. 📚پاورقی: ١) -اذا جاهر الفاسق بفسقه فلا حرمة له و لا غیبة (مکاسب محرمه ص ٢٧ ج ۴) . ٢) -من القی جلباب الحیاء فلا غیبة له ( ص ٢٧ ج ۴). 🌴🌲🌴🌲🌴🌲🌴🌲🌴🌲
🌴🌲🌴🌲🌴🌲🌴🌲🌴🌲 🍂 مورد دوّم از موارد دهگانهء : ✔️ ۲ــ در مقام شکایت مظلوم از ظالمی که به او ستم کرده، و بیان ظلمی که به او شده، غیبت دیگر، مانعی ندارد. 🍂 چنانچه در می فرماید: «کسی که از ستمکار انتقام کشد پس از ستم شدنش، پس بر این ستم شدگانی که پیروز شدند و تلافی ستمی که برایشان شده می نمایند، عقاب و عتابی نیست (و گناهی در انتقام کشیدن از آنها نیست) جز این نیست که گناه و عقاب، بر کسانی است که بر مردمان ستم می کنند و از حدّ بیرون می روند بدون جهت و حجّتی، برای ایشان است عذاب دردناکی» ١. 🍂و در سورۀ می فرماید: «خداوند آشکار کردن گفتار به بدی را، دوست نمی دارد مگر آشکار کردن کسی که بر او ستم کرده باشند» ٢. 🍂و آن است که، اظهار تظلّم نزد کسی کند که امید دادخواهی از او داشته باشد. امّا کسی که می داند دادخواهی از او نخواهد کرد، یا نمی تواند بکند، نزد او از ظالم نکند و ذکر ظلمش را ننماید. 📚 پاورقی: ١) - وَ لَمَنِ اِنْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولٰئِکَ مٰا عَلَیْهِمْ مِنْ سَبِیلٍ إِنَّمَا اَلسَّبِیلُ عَلَی اَلَّذِینَ یَظْلِمُونَ اَلنّٰاسَ وَ یَبْغُونَ فِی اَلْأَرْضِ بِغَیْرِ اَلْحَقِّ أُولٰئِکَ لَهُمْ عَذٰابٌ أَلِیمٌ (سوره ، آیه ٣٩) . ٢) - لاٰ یُحِبُّ اَللّٰهُ اَلْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ اَلْقَوْلِ إِلاّٰ مَنْ ظُلِمَ. . . (سوره ، آیه ١۴٨) . 🌴🌲🌴🌲🌴🌲🌴🌲🌴🌲
نبود این قصه حتی تو خیالش یه زن با بچه ی کم سن و سالش دم درب حرم غرقِ به خونه بدا شیراز و وضع بی مثالش 👉