eitaa logo
آرشیو مطالب(سخنرانی)
2.2هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1هزار ویدیو
26 فایل
💠 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ 💠 https://eitaa.com/joinchat/2017460411C29baaffe93 تعرفه وتبلیغات👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼 @kianatv ─┅═ ༅✤ ⃟ ⃟ ‌✤༅═┅─ #کانال_آرشیو_مطالب_سخنرانی #احادیث_روایات_صوت_متن_سخنرانی @archive_mataleb_sokhanrani
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ داستان کوتاه (شماره 252) 🔹 گناه کبیره و شفاعت؟ محمّد بن ابى عمير می گويد: از امام كاظم (ع) شنيدم كه مى‌فرمود: خداوند - جز اهل كفر، جحود و اهل ضلالت و اهل شرك - كسى را براى هميشه و جاويدان در جهنم نگه نمى‌دارد و هر مسلمانی كه از گناهان كبيره دورى كند، از گناهان صغيره اش مورد سؤال قرار نمى‌گيرد. چون خداوند در قرآن مى‌فرمايد: «اگر از گناهان کبیره اى كه از آن نهى شده‌ايد اجتناب كنيد، ما از گناهان كوچك شما مى‌گذريم و شما را در جايگاه خوب و ارزشمند بهشتی وارد مى کنيم.» من به حضرت عرض كردم: يابن رسول اللّه! پس شفاعت برای کدامیک از گناهكاران واجب است‌؟ امام فرمود: پدرم از پدرانش و آنها از امام على (ع) و او از رسول خدا (ص) نقل فرموده: «شفاعت من تنها شامل كسانى از امّتم می شود كه مرتكب گناهان كبيره شده‌اند. ولى براى خوبان امتم هيچ راه و تسلّطى نيست». من به حضرت عرض كردم: يابن رسول اللّه! چگونه براى كسانى كه مرتكب گناهان كبيره شده‌اند، شفاعت شامل می شود در حالى‌ كه خداوند در قرآن مى‌فرمايد: «بندگان گرامى خدا جز براى كسى كه خدا از او راضى است، و کسانی که همواره از خوف خدا هراسانند، درخواست شفاعت نمى‌كنند» در حالی که هر كس مرتكب گناهان كبيره شود، خدا از او راضی نيست. حضرت فرمود: هيچ مؤمنى نيست كه گناهى را مرتكب شود مگر آنكه از انجام آن بدش می آيد و از انجام آن پشيمان می شود. پيامبر اکرم (ص) هم فرموده: «پشيمانى براى توبه كافى است.» امام کاظم همچنین فرمود: «هركس كار خوبى شادش كند و از كار بد، بدش آيد، مؤمن است و هركس بر گناهى كه مرتكب مى‌شود، پشيمان نشود، مؤمن نيست و شفاعت براى او واجب نمى‌شود و ظالم خواهد بود. خداوند هم مى‌فرمايد: ظالمان هيچ پشتیبان و هيچ شفاعت كننده‌اى كه شفاعتش پذیرفته شود، نخواهند داشت.» من به امام عرض كردم: اى فرزند رسول اللّه! چگونه كسى كه گناهى مرتكب مى‌شود و بر آن پشيمان نمى‌شود، مؤمن نيست‌؟» امام فرمود: هر مؤمنى كه گناه كبيره‌اى مرتكب مى‌شود در حالى‌ كه بداند به زودى بر آن بازخواست مى‌شود، پشيمان مى‌شود و هرگاه پشيمان شود، توبه مى‌كند و استحقاق شفاعت دارد و هرگاه بر آن پشيمان نشود بر آن اصرار مى‌ورزد و كسى كه اصرار مى‌ورزد، براى او آمرزشى نيست، زيرا او به عقوبت آنچه مرتكب شده، ايمان ندارد و اگر به عقوبت آن ايمان داشت، پشيمان مى‌شد. پيامبر اکرم (ص) فرموده: با وجود استغفار، گناه كبيره‌اى نمی ماند و با اصرار و پافشارى بر استغفار، گناه صغيره‌اى هم نمی ماند. و امّا قول خداوند که فرموده: «بندگان گرامى خدا جز براى كسى كه (خدا) از او راضى و خشنود است، درخواست شفاعت نمى‌كنند»، قطعاً آنان جز كسى را كه خدا دينش را پسنديده، شفاعت نمى‌كنند و دين، همان اقرار و اعتراف به جزاى بر خوبيها و بديها است. پس كسى كه خدا دينش را پسنديده باشد، بر گناهانى كه مرتكب مى‌شود، پشيمان می شود چرا كه از عاقبت خويش در روز قيامت آگاه است. 📚 التوحيد , جلد۱ , صفحه۴۰۷
✅ آثار سیاسی چیست؟ 📣 امام خامنه ای: اگر امام (ره) آن عوامل اصلى معنويت، ارتباط با خدا، كار براى رضاى او، و انجام را نمى‏داشت، نه انقلاب به پيروزى مى‏رسيد، نه شما مردم اين‏گونه عاشقش مى‏شديد، نه مى‏توانست اين طوفان را در دنيا به وجود آورد، و نه قادر بود در مقابل تهديد و ارعاب دشمن، مثل كوه بايستد. (امام خامنه ای، 18/ 03/ 1368) ✍️ یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 173
🌺 توصیه های امام صادق (ع) به عبدالله بن جُندَب (شماره 2) 🔹 خوشا به حال چه کسی؟ ✅ خوشا به حال بنده‌ اى كه هيچ گونه غبطه و حسرتى بر داشته‌ هاى مادى اهل گناه نخورد! خوشا به حال بنده‌ اى كه دنبال آخرت باشد و براي آن بكوشد! خوشا به حال بنده‌اى كه آرزوهاى دروغين، او را سرگرم نکند! 📖 طوبَى لِعَبْدٍ لَمْ يَغْبِطِ اَلْخَاطِئِينَ عَلَى مَا أُوتُوا مِنْ نَعِيمِ اَلدُّنْيَا وَ زَهْرَتِهَا طُوبَى لِعَبْدٍ طَلَبَ اَلْآخِرَةَ وَ سَعَى لَهَا طُوبَى لِمَنْ لَمْ تُلْهِهِ اَلْأَمَانِيُّ اَلْكَاذِبَةُ 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه ۳۰۱ به بعد
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 59) س: عادت های غلط و رفتارهای زشت را که پس از چهل سال شاکله و قالب ما را ساخته، چگونه و با چه وسیله¬ای برطرف کنیم؟ ج: کم کم شروع کن بر خلاف آن عمل کن؛ درست میشود. همان طور که دیوار را چیده¬ای و بالا آورده¬ای، آجرها را یکی یکی بردار؛ تمام میشود. دیوار چطور بالا میرود؟ آجرها را روی هم میگذاریم و دیوار بالا می¬رود. اگر دیوار کج رفت، چه کنیم؟ باید آجرها را یکی یکی برداریم و پایین بیاییم؛ این گونه درست میشود؛ اما چون عادت کرده ای، دلت نمی آید. شروع کن؛ درست میشود ان شاء الله. چهل سال که سهل است؛ اگر صد سال هم عادت کنی، وقتی خلاف آن عمل کنی، عادت ضعیف می شود. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت
✅ نظر خدا درباره حق الناس و حق الله چیست؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: مجازات هر بدی، عین همان بدی است و حقوق شخصی هر کس پایمال شود، اجازه مطالبه حق خود را دارد. به همین دلیل هر کس از حق شخصیِ خود بگذرد و رابطه میان خود و ظالم را اصلاح کند، پاداشش بر عهده خداست. بدون شک خدا ظالمان را که حقوق دیگران را زیر پا می گذارند، دوست ندارد.* با این حال قطعاً افراد مظلومی که با مقابله‌به‌مثل، از حقوق خود دفاع می کنند، ایرادی بر آنها نیست. * راه مجازات فقط علیه کسانی باز است و ایراد فقط متوجّه کسانی است که با زیر پا گذاشتن حقوق واجب مردم، به آنها ظلم می کنند و به نا حق به آنها زور می گویند. چنین کسانی در قیامت عذابی زجرآور نصیبشان خواهد شد.* و البته کسانی که در مقابل ظلمی که به حقوق شخصیِ آنها شده، صبور باشند و از آن بگذرند، این نشانه اراده‌ی قوی آنها و از امور ضروری زندگی است.* اما هر کس را خدا به خاطر آنکه حاضر به رعایت حقوق واجب خدا و مردم نیست، از راه به در کند، طبعاً بعد از خدا هیچ پشتیبانی نخواهد داشت. * محمد! در قیامت هم همین ظالمان را که حقوق خدا و مردم را زیر پا گذاشته‌اند، وقتی عذاب جهنّم را دیدند، خواهی دید که به خدا التماس می کنند: «آیا راهی برای بازگشت به دنیا هست تا آن حقوق را جبران کنیم؟» * و خواهی دید که با خفّت و خواری سربه‌زیرانداخته و در حالی که از شدّت ترس، زیرچشمی نگاه می کنند، به آتش جهنّم عرضه می شوند و مؤمنانی که آن صحنه را می بینند، خواهند گفت: «بدون شک زیانکاران همان کسانی هستند که با رعایت نکردن حقوق واجب خدا و مردم، به خود و خانواده خود در قیامت ضرر زده‌اند.» همه بدانند که ظالمانی که با پایمال کردن حقوق واجب خدا و مردم، در حق خدا و مردم ظلم می کنند، در عذابی دائمی خواهند بود* و هیچ پشتیبانی نخواهند داشت که در مقابل خدا به آنها کمک کند. ضمن اینکه هر کس را خدا به خاطر آنکه حاضر به رعایت حقوق واجب خدا و مردم نیست، از راه به در کند، طبعاً هیچ راه چاره‌ای نخواهد داشت. ای کافران! قبل از آنکه روزی فرا برسد که از نظر خدا راه بازگشتی برای آن نیست، دعوت خدا به رعایت حق‌الله و حق‌الناس را بپذیرید. در آن روز در برابر عذاب خدا نه پناهگاهی خواهید داشت و نه راهی برای انکار گناهانتان. 📖 و جَزاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُها فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمينَ (40) وَ لَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولئِكَ ما عَلَيْهِمْ مِنْ سَبيلٍ (41) إِنَّمَا السَّبيلُ عَلَى الَّذينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَ يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ (42) وَ لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ إِنَّ ذلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ (43) وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ وَلِيٍّ مِنْ بَعْدِهِ وَ تَرَى الظَّالِمينَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذابَ يَقُولُونَ هَلْ إِلى‏ مَرَدٍّ مِنْ سَبيلٍ (44) وَ تَراهُمْ يُعْرَضُونَ عَلَيْها خاشِعينَ مِنَ الذُّلِّ يَنْظُرُونَ مِنْ طَرْفٍ خَفِيٍّ وَ قالَ الَّذينَ آمَنُوا إِنَّ الْخاسِرينَ الَّذينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْليهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَلا إِنَّ الظَّالِمينَ في‏ عَذابٍ مُقيمٍ (45) وَ ما كانَ لَهُمْ مِنْ أَوْلِياءَ يَنْصُرُونَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ سَبيلٍ (46) اسْتَجيبُوا لِرَبِّكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللَّهِ ما لَكُمْ مِنْ مَلْجَإٍ يَوْمَئِذٍ وَ ما لَكُمْ مِنْ نَكيرٍ (47) 📚 سوره شوری، آیات 40 تا 47 آیه شماره 408
🔹 از علی آموز ... ✅ دستورالعمل نجات از مهلکه های دنیا و اصلاح آخرت چیست؟ 🌷 امام علی (ع): قطعاً اگر از دستورات و خدا اطاعت کنی، از مهلکه ها نجاتت می دهد و آخرتت را اصلاح می کند. 📖 إنَّكَ إِنْ أَطَعْتَ اللَّهَ نَجَّاكَ وَ أَصْلَحَ مَثْوَاكَ. 📚 تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 183
🌺 توصیه های امام صادق (ع) به عبدالله بن جُندَب (شماره 5) 🔹 مهمترین دغدغه انسان؟ ✅ ای پسر جُندَب! هر كس شب را به روز برساند و غصّه اش چیزی غیر از رهایى از آتش جهنم باشد، امرى بزرگ را كوچك شمرده و در برابر سودى ناچيز از پروردگارش دورى کرده است. ✍️ شرح: تنها راه رهایی از آتش جهنم، انجام و ترک است. مهمترین دغدغه باید این باشد. 📖 يا اِبْنَ جُندَب مَنْ أَصْبَحَ مَهْمُوماً لِسِوَى فَكَاكِ رَقَبَتِهِ فَقَدْ هَوَّنَ عَلَيْهِ اَلْجَلِيلَ وَ رَغِبَ مِنْ رَبِّهِ فِي اَلرِّبْحِ اَلْحَقِيرِ 📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۳۰۱ به بعد
✅ چرا بعضی از ملتهای بی تقوا در امور مادی پیشرفته اند؟ 📣 امام خامنه ای: اينكه مى ‏بينيد بعضى از ملتها دين و هم ندارند، اما از زندگى مادّى و على ‏الظّاهر مطلوبى برخوردارند، به خاطر آن است كه كار دنيا را خوب انجام مى‏ دهند؛ منتها اين ‏گونه زندگى عاقبت خوشى ندارد و با فساد همراه مى ‏شود و آن شخص را از بين خواهد برد. (امام خامنه ای ، 18/ 04/ 1368) ✍️ یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 176
👌 چگونه خود را بیمه کنیم؟ ✅ سخن خدا در قرآن: هر کس داشته باشد، خدا در بن بستهای زندگی برای او راه خروج قرار می دهد و روزیِ او را از جایی که به حساب نمی آورد، می رساند. 📣 توضیح: راه رفع نگرانی درباره مشکلات احتمالی آینده و تأمین روزیِ فردا فقط . خدای تضمین کرده که اگر کسی داشته باشد، نگران مشکلات آینده و روزی خود نباشد. پس با انجام و ترک می توان رهایی از مشکلات احتمالی آینده و روزی خود را تا آخر عمر تضمین کرد. 📖 ومَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجعَل لَهُ مَخرَجا * ويَرزُقهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ 📚 سوره طلاق، آیه 2 و 3 آیه شماره 1
✅ چه کنیم زندگی مان آسان شود؟ 🌹 سخن خدا در قرآن: هر کس داشته باشد، خدا زندگی اش را آسان می کند. 📣. توضیح: تقوا یعنی انجام و ترک 💠 ومَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجعَل لَهُ مِن امرِهِ يُسرا. (طلاق، 4) آیه شماره 2
🔹 از علی آموز ... ✅ نشانه برتری نفس یک انسان بر نفس دیگران چیست؟ 🌷 امام علی (ع): نشانه برتری نفس یک انسان این است که در اطاعت از دستورات و خدا از دیگران سبقت بگیرد. 📖 منْ فَضِيلَةِ النَّفْسِ الْمُسَارَعَةُ إِلَى الطَّاعَةِ. 📚 تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 182
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 64) س: ایمان مُعار به چه ایمانی می گویند؟ ج: ایمان عاریتی. از ماده ی «عار یعیر» است. خیلی ها وسط کار برمی گردند و ایمان را از دست می دهند. معلوم می شود که عاریه بوده است. عاریه برمی گردد؛ اما مال خودم که برنمی گردد. بنابراین ایمانِ بعضی ها در اثر گناه برمی گردد و معلوم می شود عاریه بوده است. ایمان مُعار یعنی ایمانی که عاریتی است و ثابت و همیشگی نیست. ايمان دو جور است: گاهي مُعار است و گاهي ثابت. کسانی كه گناه مي كنند، ايمانشان عاريتي است. يك حادثه پيش مي آيد و از دست مي رود. عاريه است و عاريه به ديگري برمي گردد؛ اما ایمانی كه ثابت است، نه. فتنه مي آيد و مي رود و ایمان خيلي ها دست نمي خورد. اين ها ثابتند. س: پس ايمان مُعار با تقوا قابل جمع نيست؟ ج: نه؛ اصلاً عاريتی بودنش به خاطر نبود تقواست. س: آیا به کسی که ايمان معار دارد، مي شود گفت تقوا دارد ولي متزلزل است؟ ج: شما كه از كار مردم كاملاً اطلاع نداري. گاهي كار بيرونش را مي بيني، اما واقعش چیز دیگری است. زمينه ی ایمان در اثر گناه، آماده ی عاريتی بودن است. بايد انتظار داشت كه روزي بپرد. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت