💎 جلوه ای از عبادت و عظمت زینب کبری سلام الله علیها
✍انچه در احوالات و خصائص اخلاقی این بانوی بزگوار مومنه و مطهره آمده است، اهتمام ورزی به عبادت و علی الخصوص نماز های شب و نافله است
تا جایی که امام زمانش یعنی سید الشهداء امام حسین علیه سلام به حضرت زینب سلام الله علیها می فرماید: در نماز های شبت ما را هم دعا کن!
حضرت سید الشهداء (علیه السلام) در روز عاشورا، هنگام وداع به خواهرش فرمود:
«یا اختی لا تنسینی فی نافلة اللیل»؛
«ای خواهر! مرا در نمازهای شب، فراموش نکن.»
📕نام کتاب : وفيات الأئمة نویسنده : من علماء البحرين والقطيف جلد : 1 صفحه : 441
📕نام کتاب : زينب الكبرى عليها السلام من المهد الى اللحد نویسنده : السيد محمد كاظم القزويني جلد : 1 صفحه : 222
📕كتاب « زينب الكبرى » للشيخ جعفر النقدي ، ص ٥٨.
=============
🔻عمه ام پیوسته در محراب عبادت ایستاده بود، نماز و نیایش داشت و پیوسته اشک های او سرازیر می شد».
📕 محلاتى، زينب عقيله بنى هاشم، 29؛ نقدى، زينب كبرى، 62؛ العلوى، عقبات الانوار، 20؛ دخيل، اعلام النساء، 6/ 19
▪️دوستان خود را از فیض این پست بهره مند سازید و نشر دهید
▪️ایـن کانال را بـه دوســتان خـود معــرفی کنید
💎 من اگر از ابن عباس این جمله را شنیده بودم ...
✍🏻 خطبه "شقشقیه" از خُطب مشهور حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام است که شیعه و عمری مذهب آن را نقل کردهاند و شروح مختلفی بر آن نوشته شده و عبارات پربار آن را تبیین نمودهاند ولی باز حق مطلب أدا نشده، چون فهم کلام امیرالبیان را هرکسی نشاید. فضای کلیِ خطبه، مطاعن غاصبان خلافت است _ و نقد سیرهٔ حکومت و رفتار و أعمال آنان _ با عباراتی کلی ولی پر کنایه، که حاکی از خونِ دل حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام است.
اما آن بخش از این خطبه که مقصود حقیر است، این است که انتهای خطبه، ابن عباس میگوید: همانطور که حضرت مشغول بیان کلام نورانی خود بودند:
➖... وَ قَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ السَّوَادِ عِنْدَ بُلُوغِهِ إِلَى هَذَا الْمَوْضِعِ مِنْ خُطْبَتِهِ فَنَاوَلَهُ كِتَاباً، فَأَقْبَلَ يَنْظُرُ فِيهِ، فَلَمَّا فَرَغَ مِنْ قِرَاءَتِهِ، قَالَ لَهُ ابْنُ عَبَّاسٍ رَحْمَةُ اللَّهُ عَلَيْهِ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ! لَوِ اطَّرَدَتْ مَقَالَتُكَ مِنْ حَيْثُ أَفْضَيْتَ. فَقَالَ لَهُ: هَيْهَاتَ يَا ابْنَ عَبَّاسٍ، تِلْكَ شِقْشِقَةٌ هَدَرَتْ ثُمَّ قَرَّتْ. قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ : فَوَاللَّهِ مَا أَسَفْتُ عَلَى كَلَامٍ قَطُّ كَأَسَفِي عَلَى هَذَا الْكَلَامِ أَلَّا يَكُونَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (عليه السلام) بَلَغَ مِنْهُ حَيْثُ أَرَادَ.
مردی از اهل عراق نامهای به دست مباركش داد، حضرت لب فروبست و به خواندن نامه مشغول شد، پس از قرائت آن، من عرض كردم: اى اميرالمؤمنين، چه خوب است دنباله سخن را از همان جا كه گذاشته بوديد از سر گيريد! فرمودند: چه دور است آن حال نسبت به اين حالت، اى ابن عبّاس آن گفتار شِقشقهاى * بود كه بانگ برآورْد و نمودار شد و باز در جاى خود قرار گرفت. ابن عبّاس گوید: به خدا قسم هرگز براى هيچ چيز آنقدر اندوهگين نگشتم كه بر قطع رشته كلام امير المؤمنين عليه السّلام محزون شدم، كه سخن را به هدف نهائى خود كه اراده كرده بود نرسانيد.
📕 بحارالأنوار، ج ۲٩ ص ۵۴۶
👈🏻 علامه مجلسی رحمه الله، در بخشی از شرح مفصل خود بر خطبه مذکور، ذیل عبارت فوق، کلام جالب توجهی نقل میکند:
و حكى ابن أبي الحديد، عن ابن الخشّاب أنّه قال: لو سمعت ابن عباس يقول هذا لقلت له: و هل بقي في نفس ابن عمّك أمر لم يبلغه لتتأسّف! و اللَّه ما رجع عن الأوّلين و لا عن الآخرين.
ابن أبی الحدید از خشّاب نقل کرده که گفت: اگر این کلام را از ابن عباس شنیده بودم، به او میگفتم که آیا بعد از این خطبه، چیزی در دل پسر عمویت ماند که نگفته باشد که تو تاسف میخوری؟ به خدا سوگند، از اولین و آخرینشان چیزی فرو نگذاشت!
📕 بحارالأنوار، ج ۲٩ ص ۵۴٨
یعنی آنقدر این خطبه، رسا و پربار و کوبنده میباشد، که اگر حضرت چیز دیگری در مطاعن آنان نمیگفت، همین یک خطبه کافی بود. اگر این خطبه با دقت و تأمل و شرح علما خوانده شود، لطایف و ظرایف آن بهتر فهم میشود، و هر خوانندهای از عبارات و تعابیر و عمق کلام حضرت متعجب خواهد شد. مفصل ترین شرح این خطبه، شرحی است که علامه مجلسی رحمه الله ( در بحارالانوار ج ٢٩ ص ۵٠۵ ) آورده؛ ایشان مصادر و منابع این خطبه را مفصل ذکر میکند و به اختلاف نسخ اشاره نموده و بعد از نقل خطبه، به شرح فقرات آن از "معانی الأخبار شیخ صدوق رحمه الله" آغاز میکند و با مطالب دیگر ادامه میدهد.
* چنانکه از مجموع سخنان لغویون و شارحان خطبه استفاده میشود، شِقشقه چیزی است مانند شُش که هنگام هیجان یا غضب از دهان شتر بیرون میآید که با چرخیدن صدا در گلویش همراه است و سپس در جای خود آرام میگیرد، که در مواقع عادی چنین چیزی پیش نمیآید. حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام در اینجا چون لحظهای غضبناک شده و آن کلمات مانند شعلهای از دل مبارکش زبانه کشیده و بعد در حالت عادی خود قرار گرفته است، چنین تشبیهی فرمودهست.
▪️دوستان خود را از فیض این پست بهره مند سازید و نشر دهید
▪️ایـن کانال را بـه دوســتان خـود معــرفی کنید
🍚عجیب ترین ومفیدترین چاشنی غذا چیست!؟
پيامبر (صلى الله عليه و آله):
يا عَلىُّ اِفْتَتِحْ طَعامَكَ بِالْمِلْحِ،
فَاِنَّ فيهِ شِفاءً مِنْ سَبْعينَ داءً مِنهَا: الجُنونُ وَ الْجُذامُ وَ الْبَرَصُ وَ وَجَعُ الْحَلْقِ وَ الاْضراسِ وَ وَجَعُ الْبَطْنِ ؛
اى على! غذاى خود را با نمک آغاز كن، چرا كه در نمک درمان هفتاد درد است؛ ديوانگى، خوره، پيسى، گلودرد، دندان درد و دل_درد، از جمله اين دردهاست.
📕 *وسائل الشيعة*
جلد ۲۴ *صفحه 406* حدیث 30906
مجله طب اسلامی
▪️دوستان خود را از فیض این پست بهره مند سازید و نشر دهید
▪️ایـن کانال را بـه دوســتان خـود معــرفی کنید
گفتار #پيامبر (صلی الله علیه وآله ): #فاطمه پاره #تن من است
ليث فرزند سعد مى گويد: در سال ۱۱۳ حج رفتم بيت را طواف كرده و بين صفا و مروه سعى نموده و بكوه ابو قبيس رفتم مردى را در آنجا پيدا كردم دعا مى كرد و مى گفت (اى خدا اى خدا): تا نفسش بند آمد.
سپس گفت:
«يا ذا الجلال و الاكرام»
اى صاحب جلالت و بزرگى تا نفسش قطع شد سپس گفت: اى خدا اى خدا تا نفس او قطع گرديد سپس گفت: پروردگارا اين دو لباس من كهنه شده مرا بپوشان و من گرسنه هستم بمن طعام برسان پس آگاه نشدم مگر بسبدى از انگور كه بى دانه بود و دو برد يمانى كه در او بود بسوى آن شخص در آمده و نشستم تا با او بخورم بمن گفت: آرام باش، گفتم من در اين نيكى و احسان با تو شريكم گفت به چه دليل؟ گفتم: تو دعا مى كردى من هم آمين مى گفتم.
بمن گفت بخور ولى چيزى ذخيره مكن، خورديم و آن زمان انگورى در شهر نبود سپس بعد از سير شدن دست كشيديم در حالى كه از سبد چيزى كم نشده بود و
بعد بمن فرمود يكى از اين بردها را بردار گفتم من نيازى بآنها ندارم، بمن فرمود خودت را از من پنهان كن تا اينها را بپوشم، پنهان شدم و او پوشيد و آن لباسهاى كهنه اش را در دست گرفته و از كوه پائين آمد و من هم بدنبال او آمدم فقيرى او را ديد و گفت: خدا ترا بپوشاند اى پسر پيامبر خدا مرا بپوشان لباسهاى كهنه را باو داد بدنبال سائل آمدم و پرسيدم اين كيست؟ گفت: اين جعفر بن محمد الصادق است.
📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۲۹۵
(۱) ۴۴۵- خبر داد بما احمد فرزند محمد فرزند عبد الوهاب فرزند طاوان ابو بكر بما نقل كرد قاضى ابو فرج احمد فرزند على فرزند جعفر فرزند محمد فرزند معلى خيوطى حافظ و خبر داد بما قاضى ابو على اسماعيل فرزند محمد فرزند احمد فرزند طيب فرزند كمارى فقيه حنفى نقل كرد بما ابو بكر احمد فرزند عبيد فرزند فضل فرزند سهل فرزند بيرى و خبر داد بما ابو غالب محمد فرزند احمد فرزند سهل نحوى نقل كرد بما ابو حسن على فرزند حسن جاذرى طحان گفتند: خبر داد بما ابو بكر محمد فرزند عثمان فرزند سمعان معدل (كسى كه تعديل شده) حافظ كه نقل كرد بما ابو حسن اسلم فرزند سهل فرزند اسلم فرزند حبيب رزاز حافظ كه نقل كرد بما احمد فرزند زكريا فرزند سفيان نقل نمود بما سعيد فرزند طهمان فقرائى گفت: شنيدم كه هشيم كه همان ابو معاويه هشيم فرزند بشير واسطى است مى گفت خطباء شام را در واسط در زمان بنى اميه درك كردم هنگامى كه كسى از آنها مى مرد خطيب آنها بپا
مى خواست و بر خدا شكر و ثنا مى گفت.
سپس يادى از على بن ابى طالب مى كرد و او را سب مى نمود روزى كه كسى از آنها مرده بود در مجلسشان حاضر شدم خطيب آنها بلند شده خدا را شكر و ثنا گفت و از على ذكرى بميان آورد و او را سب نمود ناگاه گاوى آمد و دو شاخش را روى پستانهاى خطيب قرار داد و او را بديوار فشار داد تا بقتل رسانيد و سپس برگشت از ميان انبوه مردم راه خود را از راست و چپ باز كرد و رفت و احدى را سواى آن خطيب آزارى نرساند.
اسلم گفت: و نقل كرد بما ابراهيم فرزند منصور فرزند قادم خباز خطيب اعور (كسى كه يكى را دو مى بيند) گفت: نقل كرد بما سعيد فرزند طهمان فقرائى گفت:
شنيدم هشيم اين حديث را نقل مى كرد.
خبر داد بما ابو على اسماعيل فرزند محمد فرزند احمد فرزند طيب فقيه ضفى خبر داد بما ابو بكر احمد فرزند عبيد فرزند فضل فرزند سهل فرزند بيرى، و خبر داد بما ابو بكر احمد فرزند محمد فرزند عبد الوهاب فرزند طاوان خبر داد بما قاضى ابو فرج احمد فرزند على فرزند جعفر فرزند محمد فرزند معلى خيوطى و خبر داد بما
📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۲۹۶
ابو غالب محمد فرزند احمد فرزند سهل نحوى خبر داد بما ابو حسن على فرزند حسن جاذرى طحان گفتند: بما نقل كرد ابو بكر محمد فرزند سمعان معدل نقل كرد بما اسلم نقل نمود بما حرمى فرزند يونس نقل كرد بما يحيى فرزند ايوب گفت:
شنيدم نصر فرزند بسام گفت: بمعروف يعنى (كرخ) (محلى از بغداد است) آمدم شنيدم
مى گفت: رسول خدا را در خواب ديدم مى فرمود خدا از امت من بهشيم جزاى خير بدهد. گفت: نقل كرد بما اسلم كه نقل كرد بما عبد اللَّه فرزند احمد فرزند ابو ميسرة گفت: شنيدم سعيد فرزند منصور مى گفت رسول خدا (صلی الله علیه وآله ) را در خواب ديدم و باو گفتم: ملازم هشيم باشم يا ابو يوسف؟ فرمود: ملازم هيثم باش.
گفت نقل كرد بما اسلم كه نقل نمود بما زكريا فرزند يحيى فرزند صبيح گفت:
از عمران فرزند آبان شنيدم مى گفت: شنيدم شعبه مى گفت اگر هشيم از عيسى بن مريم به شما حديث نقل كند تصديقش كنيد.
اين مبالغه در راستگوئى و صحت حديث اوست.
گفت بما نقل نمود اسلم كه نقل كرد...... #ادامه_دارد
▪️دوستان خود را از فیض این پست بهره مند سازید و نشر دهید
▪️ایـن کانال را بـه دوســتان خـود معــرفی کنید
#فضولی_موقوف
مرد دهاتی پیوسته خدمت امام صادق علیه السلام رفت و آمد میکرد. مدتی امام علیه السلام او را ندید. حضرت از حال او جویا شد.
شخصی محضر امام بود خواست از مرد دهاتی عیب جویی کند و به این وسیله از ارزش او نزد امام بکاهد گفت:
آقا آن مرد دهاتی و بی سواد است، چندان آدم مهمی نیست. امام علیه السلام فرمود:
شخصیت انسان در عقل اوست و شرافتش در دین او و بزرگواریش در تقوای اوست، ارزش آدمی بسته به این سه صفت است.
زیرا مردم از لحاظ نسل یکسانند و همه از آدم هستند و مزایای مادی ارزش آفرین نمی باشند.
آن مرد از فرمایش امام علیه السلام شرمنده شد و دیگر چیزی نگفت. [۱]
#حمل بار بر دوش #شیران 🍃🍂
ابوحازم میگوید:
در زمان حکومت منصور دوانیقی من و ابراهیم پسر ادهم وارد کوفه شدیم. امام صادق علیه السلام نیز از مدینه به کوفه آمده بود.
وقتی که خواست از کوفه به مدینه بازگردد، علما و فضلای کوفه ایشان را بدرقه کردند.
صفیان ثوری و ابراهیم پسر ادهم (از پیشوایان صوفی) از جمله بدرقه کنندگان بودند و بدرقه کنندگان کمی از امام جلوتر رفته بودند. ناگهان در بین راه با شیر درنده ای برخورد نمودند. ابراهیم بن ادهم گفت:
بایستید تا امام صادق علیه السلام بیاید و ببنیم با این شیر چه رفتاری میکند.
هنگامی که حضرت رسید، جریان شیر را به حضرت گفتند.
امام نزدیک شیر رفته گوش شیر را گرفت و از راه کنار زد.
آنگاه فرمود:
اگر مردم از فرمان خداوند اطاعت کنند، میتوانند بارهای خود را با این شیران حمل کنند. [۱]
#در گرمای #آفتاب 🍂🍃
شیبانی میگوید:
روزی امام صادق علیه السلام را دیدم، بیلی به دست داشت و لباس زبر کارگری پوشیده، در باغ خود چنان کار میکرد که عرق از پشت مبارکش سرازیر بود.
گفتم:
فدایت شوم! بیل را بدهید من این کار را انجام دهم.
امام فرمود:
نه، من دوست دارم که مرد برای به دست آوردن روزی زحمت بکشد و از گرمای آفتاب رنج ببرد. [۱]
----------
[۱]: بحار، ج ۷۸، ص ۲۰۲
[۱]: بحار: ج ۴۷، ص ۱۳۹ و ج ۷۱، ص ۱۹۱.
[۱]: بحار: ج ۴۷، ص ۵۷.
▪️دوستان خود را از فیض این پست بهره مند سازید و نشر دهید
▪️ایـن کانال را بـه دوســتان خـود معــرفی کنید
#راه یافتن امام #زمان علیه السلام به سرزمینهای #هفتگانه
درباره راه یافتن حضرت به سرزمینهای هفتگانه عالم احادیث و نشانه های
فراوانی وجود دارد و گویاترین آنها حدیثی است که قبلا از امام محمد باقر علیه السلام نقل
کردیم:
" ذو القرنین در انتخاب دو ابر رام و سرکش آزاد گذاشته شد و او ابر رام را برگزید و ابر سرکش را برای
مولای شما (امام زمان) ذخیره کرد. راوی پرسید: ابر سرکش چیست؟ فرمود: ابری که در آن رعد و
صاعقه یا برق وجود دارد و مولایتان بر آن سوار شود، آگاه باشید که او بر ابرها سوار میشود و با وسایل بالا
میرود. وسایل آسمانها و سرزمینهای هفتگانه که پنج منطقه آن آباد و دو منطقه آن ویران است " [۱]
و در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است که فرمود:
" خداوند ذو القرنین را در انتخاب دو ابر رام و سرکش آزاد گذشت و او ابر رام را انتخاب کرد که رعد و
برقی در آن نبود و اگر ابر سرکش را برمیگزید به او داده نمیشد زیرا خداوند آن را برای قائم ذخیره کرده
است " [۱]
این روایت به روشنی بیان میکند که آن حضرت از وسیلههای گوناگون و
ابزارهای ویژه در بالا رفتن و حرکت بین ستارگان آسمانها و جهان بالا استفاده
میکند. ابرهائی که دارای صاعقه و رعد و برق اند در اختیار اوست و با این وسائل
بالا میرود، وسایلی برای سفر به آسمانها و زمین. آسمانهای هفتگانه و زمین های
ششگانه ای غیر از کره زمین
معنی روایت این نیست که فقط آن حضرت از ابزارهای فضاپیما و سفینه
آسمانی استفاده کند بلکه چه بسا در عصر آن حضرت پیشرفت علوم بگونه ای گردد
که سفر به کرات آسمانی و سرزمینهای دیگر، همچون مسافرت در عصر ما از
قاره ای به قاره دیگر باشد.
همچنین کلام امام به این نکته اشاره میکند که پنج کره زمین و یا پنج سرزمین و
آسمان آباد و مسکونی وجود دارد و ارتباط با جوامع آنها به زودی انجام خواهد
گرفت. بر اساس روایات متعدد، کرات زیادی در آسمانها وجود دارد که آباد و
دارای جوامعی از مخلوقاتی غیر از انسان، فرشته و یا جن هستند. علامه مجلسی
مجموعه ای از این روایات را در بحار الانوار آورده است، همچنانکه شماری از
آیات قرآن نیز بر امکان حیات در کرات دیگر دلالت دارد از آن جمله آیه شریفه ای
است که میفرماید:
" ای گروه جن و انس، اگر میتوانید به اعماق آسمانها و زمین راه یابید، پس اقدام کنید ولی موفق به
این نفوذ نمیشوید مگر با قدرت " [۲]
آری به زودی زندگی روی زمین در دوران حضرت مهدی علیه السلام وارد مرحله جدیدی
میشود که به کلی با گذشتهها متفاوت است. و در اینجا فرصت توضیح بیشتر
پیرامون آن وجود ندارد.
----------
[۱]: ۱. بحار: ۵۲ / ۳۲۱.
[۱]: ۱. بحار: ۵۲ / ۳۲۱.
[۲]: ۲. رحمان / ۲۳ - ۲۴.
▪️دوستان خود را از فیض این پست بهره مند سازید و نشر دهید
▪️ایـن کانال را بـه دوســتان خـود معــرفی کنید
❌اثر وضعی عدم اقرار به شهادت ثالثه...!
محشور شدن به صورت یهودی!
امام باقر علیهالسلام به نقل از جابربن عبداللّه انصارى فرمود: رسول خدا صلیاللّهعلیهوآله تشریف آورد و بر منبر رفت و مهاجران و انصار براى نماز جمع شدند. حضرت علیهالسلام فرمود: اى مردم! هر که ما اهلبیت (علیهمالسلام) را دشمن بدارد، خداوند او را یهودى محشور کند. جابر میگوید: من برخاستم و عرض کردم: اى رسول خدا! اگر چه شهادت به «لَا إِلَٰهَ إِلَّا ٱللَّٰهُ» و به پیامبرى شما دهد؟ فرمود: آرى، اگر چه شهادت دهد. او با شهادت دادن به یگانگى خدا و رسالت من فقط سبب میشود که خونش ریخته نشود و یا با دست خود ذلیلانه جزیه ندهد. سپس فرمود: اى مردم! هرکس ما اهلبیت را دشمن بدارد خداوند در روز قیامت او را یهودى محشور کند و اگر به زمان دجّال برسد؛ به او ایمان آورد و اگر آن زمان را درک نکند، از گورش برانگیخته گردد، تا به او ایمان بیاورد. همانا پروردگارم عزوجل، در ابتداى خلقت که گل آدمیان را میسرشت، امّت مرا برایم مجسّم نمود و نامهاى همه افراد امّت مرا به من آموخت، همانگونه که تمام اسماء را به آدم تعلیم داد. پس پرچمداران از برابر من گذشتند و من براى علی علیهالسلام و شیعیان او آمرزش طلبیدم. حنان (بن سدیر راوى این خبر) گوید: پدرم به من گفت: این حدیث را بنویس و من نوشتم... .
📗شهادت ثالثه:العبد حسین رزاقی،باب بیست وهفتم،ص۳۱۱
📗أمالي الطوسي، ص649؛
📗راجع أمالي المفيد، ج4، ص126.
#شهادت_ثالثه
▪️دوستان خود را از فیض این پست بهره مند سازید و نشر دهید
▪️ایـن کانال را بـه دوســتان خـود معــرفی کنید
#سیزدهم_رجب_ولادت_امیرالمؤمنین علیه السلام
.
در روز سیزدهم رجب مطابق با بیست وششم خرداد ۱۰سال قبل ازبعثت پیامبر و ۲۳سال قبل ازهجرت برادر، وزير وداماد پیامبر أميرالمؤمنين على بن ابیطالب عليهم السلام در بيت الله الحرام، داخل كعبه معظمه بدنيا آمدند، كه قبل وبعد ازاو مولودى درآنجا بدنيا نيامده ونخواهد آمد. وبه شهادت شیعه واهل خلاف اخبارولادت مولا درکعبه متواترست.
امیرالمؤمنین عليه السلام بیش از هزار اسم و لقب دارند ومشهورترين كنيه آن حضرت ابوالحسن عليه السلام است.
اسامی آن حضرت نزداهل آسمان معروف به #شمساطيل است. درزمين #جمحائيل درلوح #قنسوم درقلم #منصوم درعرش #معين ونزد رضوان #امين است. نزد حورالعين #اصب درصحف ابراهيم #حزبيل درعبرانيه #بلقياطيس درسريانيه #شروحيل درتورات #ايليا درزبور #اريا درصحف #حجرعين درقرآن #على و درنزد مادرش #حیدر است.
پدرشان حضرت ابوطالب ومادرشان حضرت فاطمه بنت اسد علیهماالسلام است. و #چهاردهم_رجب سالروز بزرگداشت این بانوعظیم الشان میباشد.
وقتی جناب فاطمه بنت اسد احساس دردفرمود، جناب ابوطالب عليه السلام خواستند زنانى ازقريش رابراى كمک بياوردند اماازگوشه خانه ندائى رسيد: "اى ابوطالب، صبركن چراكه دست نجس نبايد ولى خدارا لمس كند"
هنگام صبح ندا آمد: "اى فاطمه بخانه مابيا" حضرت ابوطالب وپيامبرعلیهماالسلام آن حضرت
رابه #مسجدالحرام آوردند.
#عباس_بن_عبدالمطلب که کافربود همراه جماعتى درمسجد بودندکه ديدند فاطمه عليهاالسلام درمقابل كعبه ايستاد وفرمود: "پروردگارا، من بتو وبه پيامبران وكتابهائى كه ازجانب توآمده ايمان دارم... توراقسم میدهم... بحق فرزندى كه درشكم من است وبامن سخن میگويد... ويكى ازنشانه هاى توست، اين ولادت را برمن آسان گردان"
ناگهان #ديوارکعبه شكافته شد وحضرت داخل شدند. وکفار هرچه كردند قفل دررا بازكنند ممكن نشد.
جناب حوا،ساره، آسيه،مریم ومادرموسى به کعبه آمده وصدا زدند: "السلام عليکِ ياوليةالله" وآنچه درولادت پیامبرانجام دادند اینجا نیزهمان کردند.
روزجمعه امیرالمؤمنین علیه السلام همچون #خورشيد برروى سنگ سرخ درگوشه راست كعبه #طلوع فرمود. درهمان لحظه به سجده رفته وفرمودند: "أشهدأن لااله الاالله وأن محمدارسول الله وأشهدأن علياولى محمدرسول الله بمحمديختم الله النبوة وبى يختم الوصيةوأنا أميرالمؤمنين جاءالحق وزهق الباطل"
به محمدنبوت ختم میشود وبمن وصايت کامل میشود ومن أميرالمؤمنين هستم، حق آمد وباطل رفت.
بت های بزمين افتاد وآسمانها نورانى شد وشيطان نعره زد.
ارشاد ج۱ص۵
مناقب ج۳ص۳۱۹
بحارالانوار ج۳۵ص۸
▪️دوستان خود را از فیض این پست بهره مند سازید و نشر دهید
▪️ایـن کانال را بـه دوســتان خـود معــرفی کنید
ببینید 💎حضرت امام جعفر الصادق علیه السلام، از مجالس اهل بیت و بیان احادیث چه تعبیری فرمودهاند
... بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ إِسْمَاعِیلَ الْبَصْرِیِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) یَقُولُ تَقْعُدُونَ فِی الْمَکَانِ فَتُحَدِّثُونَ وَ تَقُولُونَ مَا شِئْتُمْ وَ تَتَبَرَّءُونَ مِمَّنْ شِئْتُمْ وَ تَوَلَّوْنَ مَنْ شِئْتُمْ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ وَ هَلِ الْعَیْشُ إِلَّا هَکَذَا.
✍🏻 اسماعيل بصرى گويد: حضرت امام جعفر الصادق عليه السّلام فرمودند: آیا ميتوانيد در مجلسى بنشينيد و حديث بگوئيد و آنچه را خواهيد اظهار كنيد و از هرکس خواهيد بيزارى جوئيد و به هرکس خواهيد اظهار دوستى نمائيد؟ گفتم: آرى، فرمودند: آيا زندگی جز اين است؟
📕 الکافی، ج ٨ ص ٢٢٩
با توجه به روايات دیگر، ظاهرا مقصود حضرت امام جعفر الصادق علیه السلام این است که مجالس خصوصی خود را ترک مکنید، زیرا آنجا برای ابراز ولایت و برائت و معارف دین آزادید و میتوانید بدون ملاحظه، بحث و گفتگو کنید. روشن است که چنین فضایی در رشد فکری و عقیدتی و فقاهتیِ ما بسیار مؤثر است. زیرا به امر اهل بیت علیهم السلام در مجالس عمومی #تقیه و ملاحظه باید نمود و نمیتوان هر مطلبی را بیان کرد. اما مجالس خصوصی چنین منعی ندارد. حالا این مجالس خصوصی یا با شیعیان است، یا با اهل خانه و بیان معارف دين برای آنها؛ این است که امام درباره چنین محافلی آن تعبیر اعجابانگیز را بیان فرمودند.
براستی چنین است، چرا که تغذیه روح و جان هر شیعه، ولایت و برائت است، و حیات ما متوقف بر این دو مهم میباشد. آری زندگی برای هر شیعه، یعنی تقویت ولایت و برائت و #طلب_علم و تفقه برای احیای دین و مذهبش.
▪️دوستان خود را از فیض این پست بهره مند سازید و نشر دهید
▪️ایـن کانال را بـه دوســتان خـود معــرفی کنید
😭تَخافُونَ أَنْ يَتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ
😭😭😭
فَقَالَ (امیرالمومنین صلوات الله علیه) يَا بُنَيَّةِ الْحَدِيثُ كَمَا حَدَّثَتْكَ أُمُّ أَيْمَنَ وَ كَأَنِّي بِكِ وَ بِبَنَاتِ أَهْلِكِ سَبَايَا بِهَذَا الْبَلَدِ أَذِلَّاءَ خَاشِعِينَ تَخافُونَ أَنْ يَتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ
فَصَبْراً صَبْراً
◼️حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیه به حضرت زینب صلوات الله علیها فرمود:
دختر عزیزم! حدیث همان است که امّ ایمن برایت شرح داده است؛ گویا تو را به همراه زنان خاندانت می بینم که به اسارت و خواری به این سرزمین آورده می شوید و هراس آن دارید که مردم شما را بربایند پس صبر پیشه کن؛ صبر...
📓کامل الزیارات باب 88 ح 1
📓بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج28، ص: 60
📓العوالم ص 365
▪️دوستان خود را از فیض این پست بهره مند سازید و نشر دهید
▪️ایـن کانال را بـه دوســتان خـود معــرفی کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️هرگاه شمشیر به گلویمان…!
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «و أما الحجة فإذا بلغ منك السيف المذبح - و أومأ بيده إلى الحلق - فاستغث به فإنه يغيثك ،وهو غياث وكهف لمن استغاثبه»
هرگاه شمشیر به گلویت رسید تا تو را ذبح کند (و با دست خویش به گلوی خود اشاره فرمودند) پس به حضرت حجّت (عجل الله فرجه) استغاثه بنما که او بفریادت میرسد؛ او برای هر که به او پناه ببرد ، فریادرس و حصنِ حصین و کهفِ نجات است.
منابع: سلوۀ الحزین [الدعوات]: صفحه ١٩۱.
الدعوات ، قطب الدین راوندی: صفحه ۱۹۲.
بحارالأنوار ، علامه مجلسی: ج ٩١ ، ص ٣٥.
▪️دوستان خود را از فیض این پست بهره مند سازید و نشر دهید
▪️ایـن کانال را بـه دوســتان خـود معــرفی کنید
خودسازی:
خودسازی(عادت بد)
امام علی علیه السلام:
عادت بد، دشمنی است که با قدرت بر صاحبش حکومت می کند.غررالحکم/ص33
یکی از روشهای تربیت نفس و خودسازی عادت است. اگر کاری چه خوب و چه بد برای انسان عادت شود، ترک آن برایش سخت می شود؛ به همین دلیل می گویند: ترک عادت موجب مرض است.
#احادیث_روزانه
خودسازی(آموختن)
امام علی علیه السلام:
کسی که چیزی را نمی داند، حیا نکند از این که آن را بیاموزد. نهج البلاغه فیض/ص1114
تربیت نفس بدون دانستن احکام و معارف دینی ممکن نیست. در آموزش احکام دین حیا نیست و حیا در این مسائل گاهی منجر به بد عاقبتی می شود.
#احادیث_روزانه
خودسازی(غذای روح)
امام حسن مجتبی علیه السلام:
عجب دارم از آنها که به غذاى جسم خود مى اندیشند، اما به غذاى روح خود نمى اندیشند، خوراک ناراحت کننده از شکم دور مى دارند، اما قلب خود را با مطالب هلاکت زا آکنده مى کنند. تحف العقول/ص267
چه گوش کنیم؟ چگونه گوش کنیم؟ چه ببینیم؟ چگونه ببینیم؟ چه بگوییم؟ چگونه بگوییم؟ و...
#احادیث_روزانه
خودسازی(نگران)
امام صادق(ع):
انسان با ایمان همواره از دو چیز نگران است، از گناهان گذشته خود که نمى داند خدا با او چگونه رفتار مى کند، و از عمر باقیمانده که نمى داند چه خواهد کرد. اصول کافى/ج2/ص7.
آن کسى که این دو احساس را دارد همواره به فکر جبران کوتاهى هاى گذشته و پیدا کردن بهترین راه ممکن براى استفاده از فرصت هاى باقیمانده است.
#احادیث_روزانه
خودسازی(هدایت)
امام علی علیه السلام:
هر کس هدایت را از کسى که اهل آن نیست بخواهد، گمراه شود.غرر الحکم/ح8501.
علت اصلی تفرقه مسلمانان و رشد قارچ گونه فرقه های نوظهور همین است. کسانی که منبع اصلی را رها می کنند به دام شیطان پرستها و کابالیستها و ...می افتند.
مرکز فرهنگی هاتف
#احادیث_روزانه