eitaa logo
آرشیو مطالب(سخنرانی)
2.2هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1هزار ویدیو
26 فایل
💠 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ 💠 https://eitaa.com/joinchat/2017460411C29baaffe93 تعرفه وتبلیغات👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼 @kianatv ─┅═ ༅✤ ⃟ ⃟ ‌✤༅═┅─ #کانال_آرشیو_مطالب_سخنرانی #احادیث_روایات_صوت_متن_سخنرانی @archive_mataleb_sokhanrani
مشاهده در ایتا
دانلود
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت دویست و ‌پنجم 💠یکی از مواردی که در بحث دعا حاج آقا مجتبی تهرانی مطرح می کنند این است که آیا انسان می تواند از خدا در این دنیا راحتی را طلب کند؟ راحتی که همه امور را در بربگیرد، راحتی مطلق❗️ 👌بحثی که اینجا مطرح هست را ایشان می فرمایند ما می توانیم دو ‌نوع تصور کنیم:👇 1⃣-اول راحتی مطلق بخواهیم. مثلا بگوییم خدایا هیچ مکروه یا هیچ بلایی نبینیم. مکروه منظور بحث فقهی نه، یعنی کراهت، چیزی که بدمان بیاید، از آن خوشمان نیاید، هیچ غمی نبینیم. آیا راحتی مطلق در دنیا قابل تصور است⁉️ واقعا نمی شود، آسایش مطلق در دنیا!!! «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» ما انسان را در سختی خلق کردیم. فکرش را بخواهی بکنی راحتی مطلق و هیچ مشکلی در این عالم هستی🌒 نباشد این یک مقدار، یک مقدار چه عرض کنم، خیلی غیر معقول است. 💭ما قبلا عرض کردیم دعا که می خواهیم بکنیم دعاهایمان باید معقول و عاقلانه باشد. این چیزی که الان ما از خدا می‌خواهیم هیچ مشکلی به ما نرسد، اصلا این مبحث عاقلانه نیست! پس آسایش مطلق را نمی توانیم داشته باشیم. ایشان در این زمینه چند تا روایت📚 هم می آورد که اصلا این دنیا دنیای گرفتاری هست، مقتضای این عالم و این دنیا این است که ما گرفتاری ها و سختی هایی داریم. 📜در روایت مفصلی آقا امام صادق (ع) می فرمایند؛ «لا راحَةَ لِمُومِنٍ عَلَی الحَقیقَة» (عَلَی الحَقیقَة به صورت مطلق است) در این دنیا فکر نکن خبری از راحتی هست. «إلا عند لِقاءِ الله» راحتی مطلق می‌خواهی، 🍃آسایش کامل می خواهی، در محضر خدای متعال در آخرت. 📜در روایت دیگری از امام صادق سوال می کنند «قيلَ لَه أينَ طَريقُ الرّاحَةِ» راه رسیدن به آسایش چی هست❓حضرت می فرمایند؛ «فی خِلافِ الهَوى» خواسته های نفس را اطاعت بکنی سختی می آورد، تو ‌مخالفت با خواسته های نفس بکن برای تو راحتی بیاید. پرسیدن کجا انسان می‌تواند راحتی پیدا بکند؟ حضرت فرمود «عِندَ أوَّلِ يَومٍ يَصيرُ فی الجَنَّةِ» اولین روزی که بهشت رفتی راحتی به دست می‌آوری. ⚠️پس می بینیم که در این دنیا ما آن آسایش مطلق و کامل را نداریم. 🔅خدایای متعال به حضرت داود خطاب می کند؛ «إِنِّی وَضَعْتُ خَمْسَةً فِی خَمْسَةٍ وَ النَّاسُ یَطْلُبُونَهَا فِی خَمْسَةٍ غَیْرِهَا فَلَا یَجِدُونَهَا» ای داود! من پنج مورد را در پنج چیز گذاشتم اما مردم اشتباهی می‌روند❗️ 👈«وَ وَضَعْتُ الرَّاحَةَ فِی الْجَنَّةِ وَ هُمْ یَطْلُبُونَهَا فِی الدُّنْیَا فَلَا یَجِدُونَهَا» من راحتی مطلق را برای بهشت🍃 گذاشتم اما مردم در دنیا دنبال راحتی می روند. در دنیا بحثی از این راحتی و امثال این نیست‌. (قسمت های دیگر روایت را کار نداشتم، قسمت راحتی را می خواستم بگویم) 🌀امام صادق به اصحابشان فرمودند حواستان جمع باشد در این دنیا آسایش نسبی، آسایشی که در بعضی از زمانها آن آسایش را بتوانید داشته باشید.. مثلا ده روز ⛅️ پیش می آید هیچ مشکلی برایت پیش نمی آید راحتی و دغدغه نداری، اما بعد ده روز ممکن است مشکلات پیش بیاید. بله راحتی نسبی چرا..، اما مطلق ما در این دنیا نداریم. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (53) 🎤استاد احسان عبادی 205 💠☀️💠☀️💠☀️💠
✏️📘✏️📕✏️ ⬅️قسمت سی و‌ نهم 🔆«مَنْ أتاكُمْ نَجى وَ مَنْ لَمْ يَأْتِكُمْ هَلَك ..» 👌ما اعتقاد داریم هر که به شما اهل بیت روی بیاورد🌺 از عذاب خدا پیدا می کند و هر کس از شما روی بر گرداند می شود. خیلی فراز مهمی است. یعنی ✨اهل بیت سعادت و هلاکت یک فرد هستند البته اخروی منظور است، هر چند از لحاظ دنیوی هم ملاک همین است. ولی شاید از لحاظ دنیوی بعضی ها متوجه نشوند، بگویند فلانی چرا مخالف اهل بیت است اما پولدار است..❓ولی نمی فهمند در باطن زندگی اش چه هست! 🔹در ملاک اخروی ملاک هستند اگر به اهل بیت روی بیاوریم سعادتمند هستیم، اگر از آنها پیدا کنیم گنهکار و بدبخت می شویم. و خیلی هم جالب است؛ آن کسانی که 🌱 می شوند به خاطر اطاعت از امام است که بهشتی می شوند و آن کسانی هم که 🔥 می شوند به خـاطر اینکه از اهل بیت دور هستند جهنمی می شوند. 📑ما در روایات داریم کسانی که بهشتی هستند یعنی ، به خاطر گناهانشان به میزانی که گناه کردن جهنم می روند. آن جهنم رفتنشان به خاطر آن دقایق و ساعاتی⏰ هست که از امام دور هستند، به خاطر آن لحظاتی هست که در زندگیشان حرف امام را ندادند. ⚠️یعنی ملاک بهشت و جهنم اطاعت از امام است⚠️ و امروزه وجود نازنین امام زمان (عج) هست که محوریت اصلی این نظام طبیعت و عالم را دارد و به خاطر همین است که می گوییم اگر از حرف ایشان اطاعت نشود فرد به غضب الهی💥 دچار می شود.‌ 📚روایت داریم در روز سه کس، خدا اصلا با آنها صحبت نمی کند و در غضب الهی هستند؛ 1⃣. کسی که به مدعی امامت از جانب خدا می کند. 2⃣. امامت یک فردی که از سوی خدا امام شده را می کند. 3⃣. نفر سوم کسی هست که فکر کند دو نفر قبلی با ایمان هستند. 〽️پس یعنی آن کسانی که به دروغ می‌گویند ما امام جامعه هستیم، و آن کسانی هم که امام واقعی را نمی پذیرند مورد غضب خدا هستند‌. چه غضبی⁉️ غضب در حدی که خدا در فردای قیامت با آنها نمی کند. 🎤استاد احسان عبادی
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت دویست و ‌ششم 🌀امام علی (ع) دیدند یکی برای دوستش اینطور دعا می کند «سَمِعَ رَجُلاً يَدعو لِصاحِبِهِ فَقالَ لا اَراكَ اللّهُ مَكروها» یعنی خدایا دعا می کنم که هیچ وقت غم نبیند. حضرت به او فرمود💭 «اِنَّما دَعَوتَ لَهُ بِالمَوتِ» تو انگار داری دعا می کنی این بمیرد، داری دعا می کنی خدایا مرگش بده، چرا..⁉️ چون هیچ کس در دنیا نیست که غم نداشته باشد.‌ 👈گاها به دیگران می گوییم خدا کند غم آخرت باشد، این جمله یعنی بمیر، چون در این دنیا محیطی برای محیط آسایش کامل نیست. دنیا غم‌ را برای ما فراهم می کند‌‌‌. دنیا جایی است که یک روز مشکل مالی به ما برمی خورد💵، یک روز ممکن است یکی از عزیزانمان از دست برود یا سختی پیش بیاید😞. دنیا دنیایی است که هر نوع سختی ای که فکر می کنید در آن هست، الهی غم نبینی یعنی الهی بمیر تا غم نبینی (خیلی خودمانی اش) بهتر است در این موارد به طرف تسلیت بگوییم، بگوییم خدا به تو صبر بدهد. 🔸ما نمی گوییم دعا نکنید یک وقتی اشتباه نشود، بلکه امام صادق (ع) راهکار نشان داد که اگر هوای نفست را کم کنی فشار به تو نمی آید، سختی زیاد به تو نمی‌آید، مشکلاتت را کنار بگذار هوای نفست را کم کن، با نفس خودت مخالفت بکن آن وقت به راحتی نسبی می رسی. گاهی یک عده هستند 👥 جانشان به پولشان وابسته است، حاضر هستند جان بدهند اما پول ندهند خُب اینها دیگر همیشه🌀 در سختی هستند، در سختی فکری هستند. ✅حضرت علی می فرماید؛ «مَن أحَبَّ الرّاحَةَ فَلیؤثِرِ الزُّهدَ فِی الدُّنیا» اگر آسایش نسبی در دنیا می خواهید، قطع تعلق درونی ات را نسبت به دنیا مقدم بدار.‌ تعلقات دنیایی را کنار بگذار. کم کم به راحتی نسبی هم می رسی.‌⚠️ ☝️پس ما می توانیم از خدا بخواهیم راحتی نسبی به ما بدهد، اما اینکه فکر بکنیم کل روایات یعنی همه چیز را بررسی بکنیم که بگوییم ما کلا راحتی مطلق می‌خواهیم و دیگر هیچ مشکلی پیش نیاید، نه! ما چنین چیزی نداریم❌ و چنین چیزی در حقیقت قابل تحقق هم نیست که بخواهیم روی آن بحث بکنیم. چون یک چیز غیر معقول هست. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (53) 🎤استاد احسان عبادی 206 💠☀️💠☀️💠☀️💠 _
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت دویست و ‌هفتم ⭕️در ادامه مباحث دعا می خواهیم این بحث را مطرح بکنیم که نسبیت در دعا به چه معناست؟ ما جلسه قبل گفتیم ما راحتی مطلق نداریم اما می توانیم نسبی دعا بکنیم و‌ به راحتی نسبی برسیم.. اینها به چه معناست⁉️ بحث گرفتاری و بلا را حاج آقا مجتبی تهرانی مطرح می کند، چون راجع به راحتی داشتیم بحث می‌کردیم.. 🔹یک موقع دعا در مورد بلا داریم در حالت رفع، یعنی یک وقت بلا نازل شده و گرفتاری آمده و می خواهیم دعا بکنیم که رفع بشود، برطرف بشود‌. 🔹یک وقت هم می خواهیم پیشگیری بکنیم که اصلا به این بلا مبتلا نشویم‌. بلا به ما نرسیده ولی می خواهیم دعا بکنیم هیچ وقت به این بلا مبتلا نشویم مثلا الان پول داریم زندگیمان حداقل خوب است، می خواهیم دعا کنیم هیچ وقت فقیر نشویم.. 📚روایاتی در این زمینه داریم👇 ⬅️در روایتی از آقا رسول الله آمده در دنیا اینطور نیست که راحتی مطلق باشد بلکه گرفتاری هم هست، مؤمن همیشه باید آماده باشد. اما باید ✌️دو تا آمادگی داشته باشد؛ هم آماده بلا باشد، هم اینکه آماده باشد برای رفع بلا دعا کند. 🌷آقا رسول الله فرمودند؛ «أَعِدُّوا لِلْبَلَاءِ الدُّعَاءَ» (بحار، ج90، ص300) خودتان را برای بلا آماده کنید، با چی؟ با دعا. با دعا کردن خودتان را آماده بلاها بکنید که اگر بلا آمد با دعا رفع کنید. ⬅️در جای دیگر پیامبر بحث رافعیتش، رفع را مطرح می کند اصلا به سمتت نیاید. «رُدّوا نائِبَةَ البَلاءِ بِالدُّعاءِ» 🤲 فاجعه بلا را با دعا از خودتان دور کنید. پیامبر می‌فرمایند بلا به بنده روی می آورد، بنده آنجا یاد خدا می‌افتد و از خدا عافیت درخواست می کند. پس خدا به او عنایت می کند و عافیت باقی می ماند و این دعا و بلا تا روز قیامت💥 دست به گریبان هم هستند. یعنی دعا نمی‌گذارد که این بلا انسان را اذیت بکند. ✅چقدر زیبا پیامبر مبحث را مطرح می‌‌کنند. یعنی قرار است بلایی سرت بیاید هنوز آن بلا سرت نیامده قرار است بیاید، حالا به هر دلیلی یا امتحان الهی است یا کفاره گناهان است😞 .. شما دعا می‌کنید که خدایا چنین بلایی سر من نیاید. آقا رسول الله می فرمایند با این دعا تو این بلا را رفع کردی، حالا آن بلا تا روز قیامت با آن دعایی که کردی درگیر است، هی می‌خواهد سر تو بیاید ولی آن دعای تو نمی گذارد.🌿 ⚠️اما شرط و شروط هم دارد: اینکه انسان همیشه در آن مسیر بندگی بمانند و با گناه کردن این دعاها و اثر دعا را از بین نبرد این را باید توجه کنیم⚠️. ما گاهی انسان خوبی هستیم ولی با گناه کردن، با شرط بندگی را به هم زدن یک مقدار متأسفانه بلاها را به سوی خودمان می‌آوریم. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (54) 🎤استاد احسان عبادی 207 💠☀️💠☀️💠☀️💠
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت دویست و ‌هشتم ⬅️یک دسته دیگری از دعاها هستند اینکه دفع می ‌کنند، یعنی بلا آمد حالا باید دفعش کنیم. ✨پیامبر (ص) می فرمایند؛ «اِدفَعوا أبوابَ البَلاءِ بِالدُّعاءِ». حضرت امیر✨ می فرمایند؛ «اِدفَعوا أمواجَ البَلاءِ عَنكُم بِالدُّعاءِ قَبلَ وُرودِ البَلاء» 👌حالا اینجا حضرت به یک قسمت دیگری اشاره می کند، می گوید اصلا قبل از اینکه امواج بلا بیاید دعا بکن و با دعاهای خودت این را بردار. 👥اینکه اولیای خدا مرتب دعا می کردن دلیلش همین است که در معرض بلا قرار نگیرند یا در معرض آزمایشات سنگین قرار نگیرند. آزمایشات سنگین، بلاهای سنگین ممکن است انسان را بی ایمان😔 بکند. در زندگی خودمان، در معیشت خودمان، در مادیات خودمان دعا بکنیم خدا هیچ وقت ما را فقیر نکند، خدایا من الان دارم درس می خوانم📚 دانشجو هستم دعا می کنم وقتی درسم تمام شد بیکار نباشم، خیلی خوب است آدم قبل از همه این بلاها خودش را آماده بکند، خدایا هیچ وقت بی‌آبرو نشوم 🤲. خدایا هیچ وقت تصادف نکنم. ما قبل از بلاها دعاهای خودمان را انجام بدهیم. 📕اگر ما به متون ادعیه و دعاهای خودمان نگاه بکنیم‌ می بینیم اینطور نیست که فقط معصومین ما در مورد آمده ها یعنی آن بلاهایی که آمدند دعا بکنند‌، بلکه در مورد آنهایی که نیامده هم پیش بینی می کنند و دعا می کنند. اینها جنبه دفع دارد، دفع می کنند👉. 💠پیامبر می فرمایند؛ «اِذا قَلَّ الدُّعاء نَزَلَ البَلاء» دعا که کم بشود بلا هم فرود می‌آید. این همان مانعیت و دافعیت است که گفتیم. 🔰یک سنخ از گرفتاریهای ما بر اثر همین دعا نکردن ما است❌. باید انسان وقتی در این دنیا هست هر گونه گرفتاری را پیش بینی بکند برایش دعا بکند‌، بلاهایی که فکر می کنیم ممکن است در آینده🗓 سر ما بیاید، همین الان پیش بینی بکنیم (به هر حال هر کسی خودش را می شناسند) از همین الان خودمان را آماده بکنیم دعا بکنیم این بلاها سر ما نیاید. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (54) 🎤استاد احسان عبادی 208 💠☀️💠☀️💠☀️💠
✏️📘✏️📕✏️ ⬅️قسمت چهلم در فراز بعدی زیارت جامعه کبیره به اهل بیت می گوییم؛ 🔆«سَعِدَ مَنْ وَالَاكُمْ وَ هَلَكَ مَنْ عَادَاكُمْ وَ خَابَ مَنْ جَحَدَكُمْ وَ ضَلَّ مَنْ فَارَقَكُمْ ..» 👌هر کس شما را بپذیرد سعادتمند می شود و هر کس نسبت به شما دشمنی❌ و طغیان نشان بدهد تباه و هلاک می شود و هر کس و عظمت شما را منکر بشود از رحمت خدا نا امید می شود و هر کس از راه شما اهل بیت دور بشود هم یقینا می شود. ⚠️پس اینجا هم ملاک سعادت و شقاوت از امام است. 📙اینکه ما می گوییم زیارت جامعه کبیره یک امام شناسی کامل است .. یعنی یاد بگیریم که رمز به خدا🌺، رمز رسیدن به موفقیت و سعادت دنیوی و اخروی امام✨ است! یعنی این را بفهمیم که اطاعت از امام است که می تواند ما را به این برساند. 🔆«وَ هَلَكَ مَنْ عَادَاكُمْ ..» 🔸کسی که با شما دشمنی بکند می‌شود! 🤲 ما در دعای معرفت که در انتهای مفاتیح هست از خدا می خواهیم ما را جزو اهل بیت قرار ندهد! قبلا عرض کردیم یکی از ملاک های اینکه انسان دشمن اهل بیت می شود❌ اصرار بر گناه هست یعنی ما می دانیم اینکار گناه و اشتباه هست ولی دوباره انجامش می‌دهیم.😥 ⚠️حواسمان جمع باشد دشمنان اهل بیت فقط شمر و‌ یزید نیستند ما هم می توانیم با اصرار بر به دشمنی اهل بیت برسیم. درست است ما در ظاهر منکر مقام نیستیم اما ممکن است با اعمال و رفتار و با گناهانمان😞 امام را هیچی فرض کنیم، انگار نه انگار امام دارد ما را نگاه می کند. 🔆«وَ ضَلَّ مَنْ فَارَقَكُمْ ..» اگر از راه اهل بیت دور شوید یقینا گمراهی است.. امکان ندارد گمراهی در عالم پیدا کنید که در مسیر باشد و امکان ندارد سعادتمندی را در دنیا پیدا کنید که در مسیر اهل بیت نباشد. 🎤استاد احسان عبادی
✏️📘✏️📕✏️ ⬅️قسمت چهل و یکم 🔆«أشْهَدُ أَنَّ هذَا سابِقٌ لَكُمْ فيما مَضى وَ جارٍ لَكُمْ فيما بَقِىَ ..» 👌می گوید من می دهم و اعتراف می کنم که اتصاف به آن فضایل و مناقبی که ما از اول زیارت گفتیم تا به الان همه اینها چه در زمان های گذشته و‌ چه در زمانهای آینده⏳ برای شما هست و در شما جاری و ساری هست. یعنی چه از قبل این را داشتید و چه بعدا این را خواهید داشت.✨ 👥 بعضی از علما و مفسرین از این فراز این تفسیر را دادند که اهل بیت دارند بر تمام عوالم و بر تمام عالم ها! نه فقط عالم ، نه فقط کره ی زمین.. در تمام این عالم هستی اهل بیت ولایت دارند.🌍 🔸یعنی نسبت به این بنی آدم فعلی نیست. عوالم بالا و بالاتر، عالم های ماده و جسم و نور و.. خیلی از عوالمی که ما نمی دانیم چه هست، می گوید شما بر همه اینها ولایت دارید.🌸 اینجاست که در دعای می گوییم «بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَی ..» به یمن اوست که کل موجودات دارند روزی می خورند. 🔆«خَلَقَكُمُ اللّهُ أنْوارا فَجَعَلَكُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقينَ ..» 💭می گوید خدا شما را انواری آفرید و محیط بر خود قرار داد، یعنی چه؟ آنجایی که حضرت آدم می‌گوید دو هزار سال قبل از اینکه من به دنیا بیایم و خدا من را خلق بکند نور اهل بیت در آسمان بود اینها یعنی چه⁉️ یعنی اهل بیت ازلی و هستند و فردای قیامت هم اتفاقا اهل بیت✨ هستند و از واقعی شفاعت می کنند و ‌به داد آنها خواهند رسید. و ان شاء الله بتوانیم کاری بکنیم، تلاش بکنیم که خودمان را جزو شیعیان 👥 واقعی اهل بیت قرار بدهیم. 🎤استاد احسان عبادی
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت دویست و ‌نهم 🔸در ادامه بحث ها ایشان باب وسیله در دعا را مطرح می ‌کنند. در باب توسل دوگونه است 🔰 1⃣. یکی اینکه طبق آیات و روایات، حتی در توسلاتی که به ائمه داریم یک وقت از مقربان درگاه حق می خواهیم که آنها حاجت ما را از درگاه خدا بخواهند، چون قرب الهی دارند. 2⃣. دوم اینکه خدا را به حق آنهایی که مقرب هستند قسم می دهیم. (این دو نمونه را قبلا گفتیم) 3⃣. اما سوم این است نه مزاحم ائمه می‌شویم که بگوییم آقاجان قربانت بشویم شما این حاجت را از خدا بگیر و‌ به ما بده و نه به خدا می گوییم به حق این بزرگان.. (پس چطوری هست؟) قرب به خدای متعال مطرح هست. ⁉️قرب به خدا چطوری ..؟ 👈از طریق قرب به اولیاء الله. یعنی تو می خواهی خودت را پیش خدا آدم خوب جلوه بدهی، خدا دعایت را مستجاب بکند، رابط خودت را با ائمه زیاد کن🌹 که خدا ببیند با ائمه رابطه ‌ی زیاد داری. نیازی نیست توسل هم بکنی خدا وقتی می بیند تو با ائمه رابطه خوبی داری خود این توسل است 🤲، دیگر نیازی نیست بگویی خدایا به حق امام ‌زمان... ✅وقتی خدا ببیند رابطه ات با امام زمان عالی است هر روز برایش دعا می کنی، هر روز برای سلامتی اش صدقه می دهی .. همین قربی که به امام زمان (عج) داری خودش یک وسیله می شود، تقرب در محضر خدا پیدا می کنی. 🔸یک وقت قرب ما ظاهری است 🔸یک وقت قرب ما درونی است. البته قرب درونی خیلی بالاتر است، مثل اینکه ما در قلب خودمان ائمه را دوست داشته باشیم، این قرب درونی می شود. 📚در روایات داریم جناب ایمن خدمتکار حضرت زهرا (س)✨ وقتی ایشان وفات فرمودند قسم خورد که در مدینه نماند چون طاقت نگاه به جایگاههای حضرت زهرا را 😔 نداشت. از مدینه بیرون آمد به سمت مکه رفت. در بیابان حجاز، آن موقع و با آن وضع وسط بیابان و گرما شدیدا تشنه شد و آب هم نداشت دستش را بلند کرد 🤲 (می‌خواهد دعا بکند رابطه ظاهری را گفت) گفت «يَا رَبِّ أَنَا خَادِمَةُ فَاطِمَةَ» ظاهرش بود، نگفت انا محب الفاطمه، همین که ظاهر را گفت من خدمتکار فاطمه هستم تشنگی دارد من را می کشد روایت داریم ظرف آبی از آسمان☀️ آمد، پس چشید هفت سال نه گرسنه شد، نه تشنه. (بحارالانوار، ج43، ص28) ❌نمی گوییم چیزی نمی خورد، بحث این است که احساس گرسنگی و تشنگی که بقیه انجام می دادند را می گفت ندارم. این را توجه بکنید. خدا را به قرب ظاهری قسم دارد. این قرب ظاهری که به حضرت زهرا (س)❣ داشت خادمش بود، ببین چه اثری در دعا می گذارد، نگفت حضرت زهرا بیا شفاعت من را بکن، به خود خدا گفت، گفت من قرب ظاهری به حضرت زهرا دارم، یعنی چی؟ یعنی خادم ایشان بودم بحق این قرب ظاهری🌱 مشکل من را برطرف کن. و خدا مشکلش را برطرف کرد. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (55) 🎤استاد احسان عبادی 209 💠☀️💠☀️💠☀️💠
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت دویست و دهم 👈قرب باطنی و درونی: 🔹به این معناست ممکن است ما نزدیکی ظاهری نداشته باشیم‌ و رابطه ظاهری بین من و امام نباشد اما از نظر باطن این نزدیکی باشد. این قرب چطور حاصل می‌شود⁉️ همان بحث محبت نسبت به اهل بیت. رابطه ی درونی. 👌ممکن است پیش شخص نباشیم اما رابطه ی درونی خوبی با او داشته باشیم. همین که ما همیشه تکرار می کنیم نیاز به دیدن امام زمان (عج) نداریم، چرا این قدر برای دیدن دعا می کنیم‼️ 😊دعا بکن برای نزدیک شدن، دعا بکن به امام عصر✨ نزدیک بشوی. اینکه بخواهیم فقط یک کاری بکنیم امام زمان را ببینیم یک مقدار کار کمی است، کاری بکنیم به امام زمان نزدیک بشویم، قرب درونی کار عالی است. بعد این محبت💕 باعث می‌شود که دعای من و تو مستجاب بشود، دوستی که پیش من و پیش امام هست باعث می شود که خدای متعال دعای ما را هم مستجاب بکند. 📜 در آیة الکرسی داریم «فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقیَٰ ...» از امام باقر (ع) پرسیدن «بِالعُروَةِ الوُثقی» چی هست، این ریسمان محکم⁉️ حضرت فرمود؛ مودت ما اهل بیت. ✅همین محبت وسیله است. همین محبتی که نسبت به اهل بیت داریم برای استجاب دعای ما می تواند کارساز باشد. محبتِ بیشتر 💞 استجاب دعا هم بیشتر. ما اگر حبی پیدا بکنیم به اولیای خدا همان حب به خداست. 👌یک دعایی است عارف بزرگ سید علی آقای قاضی زیاد تکرار می کرد؛ «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی‏ حُبَّك‏ وَ حُبَّ ما تُحِبُّه‏ وَ حُبَّ مَن‏ یُحِبُّکَ..» خدایا به من روزی بکن حب خودت را، هم دوست💐 داشتن خودت، هم حب کسانی که تو را دوست دارند. دوست داشتن دوستداران خدا خودش دوستی با خداست. چه کسانی خدا را دوست دارند؟ ائمه بزرگوار✨، اولیاءالله، بزرگان دینی ما.. حالا ما از خدا بخواهیم اینها را دوست داشته باشیم در استجاب دعا مؤثر است. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (55) 🎤استاد احسان عبادی 210 💠☀️💠☀️💠☀️💠
💠 حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه ی فدکیه در مسجد می فرمایند: فَرَضَ اللَّهُ … الْجِهَادَ عِزّاً لِلْإِسْلَامِ خداوند جهاد را برای عزت و آبروی اسلام قرار داد 📚 وسائل الشیعه، ج‏۱، ص: ۲۲ 🌸یکی از دغدغه های تمام شیعیان باید جهاد باشد ما باید نوعی زندگی کنیم که روزی جنگی پیش آمد بدون تعلل به جهاد برویم به تعبیر دیگر آرزوی شهادت داشته باشیم و در دعاهایمان از خداوند درخواست شهادت کنیم داستانک : 🍃پیامبرصلى الله علیه وآله از شخصى شنید که در دعا مى‏گوید:” اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ خَیْرَ مَا تُسْأَلُ‏ ” خدایا! بهترین چیزى که از تو درخواست مى‏شود به من عطا کن، پیامبر فرمود: اگر این دعا مستجاب شود، در راه خدا شهید مى‏شود وَ رَأَى ص رَجُلًا یَدْعُو وَ یَقُولُ– اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ خَیْرَ مَا تُسْأَلُ‏ فَأَعْطِنِی أَفْضَلَ مَا تُعْطِی فَقَالَ ص‏ إِنِ اسْتُجِیبَ لَکَ أُهَرِیقَ دَمُکَ فِی سَبِیلِ اللَّه‏ 📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏۱۱، ص: ۱۴ نکته: 🔆در عالم حیوانات نیز گوسفندِ مرده بى‏ارزش است، گوسفندى که به سوى قبله و با نام خدا ذبح شود، ارزش دارد. •┈••✾🍃🌺🍃✾••┈•
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت دویست و یازدهم ✍در ادامه ی بحث های مربوط به دعا عرض کردیم که دوست داشتن اولیاء الله در استجابت دعا مؤثر است. ما اگر یک ولی خدا را، یک اولیای خدا را دوست داشته باشیم این در 🤲 استجابت دعای ما تأثیر دارد. هر چقدر آن ولی خدا محبوبتر و بالاتر دوست داشتن ما نسبت به آن هم بیشتر، استجابت دعای ما هم بیشتر.‌ 📃روایتی در این زمینه داریم که آقای مجتبی تهرانی می فرمایند بخشی را می‌خوانیم؛👇👇 🔸«أوحَی اللهُ تعالی إلَی بَعض الصِّدِّیقینَ» خدا به بعضی از صدیقین وحی کرد. «أنّ لی عِباداً مِن عِبادِی یُحِبّونی وَ أحِبّهُم» بعضی از بندگانی هست آنها من را دوست دارند💚، من هم آنها را دوست دارم. «وَ یَشتَاقونَ إلیّ وَ أشتاقُ إلیهم» آنها مشتاق من هستند من هم مشتاق آنها هستم. (ببینید چقدر زیباست خدا مشتاق آنهاست) 👥آنها من را یاد می کنند من هم آنها را یاد می کنم اگر تو هم همان راهی که آنها رفتند بروی «أحبَبتُکَ» من هم تو را دوست دارم. اما اگر کجروی کردی نه دوستت ندارم. ⁉️بعد راوی سوال می کند «فقالَ یا ربِّ مَا عَلاماتُهُم» نشانه های آنها چی هست؟ (ایشان می گوید نشانه هایش مفصل است بعدا ذکر می کنند) وقتی در مسیر من قرار بگیری اطاعت من را بکنی و من را دوست بداری سه چیز به تو می دهم👇 1⃣-«أقذَفُ مِن نُوری فی قُلوبِهم» از نور خودم در دلهای آنها می افکنم. وقتی قلب آنها به نور من خدا منور✨ شد از من خبر می دهند، من هم از آنها خبر می دهم. آنها را در دل دیگران زیبـا نشان می دهم، مشهور نشان می دهم. 2⃣-اگر من بخواهم آسمانها و زمین و همه اینهایی که در آن هستند به آنها بدهم برایشان کم است اینقدر مقام این افراد بالا است. 3⃣-«أقبلُ بوَجهی إلیهم» من با وجه خودم به سمت آنها اقبال می کنم. 📑در مناجاتی که از حضرت علی (ع) هست در مناجات شعبانیه «وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَيْتُكَ» موقعی که با تو ‌نجوا می کنم به من روی بیار ای خدا. ☑️در ادامه روایت خدا خطاب می کند که روی می آورم به چهره ام یعنی چی⁉️ معنایش این است هر چیزی در دل آنها بگذرد به آنها می دهم، دیگر برای آنها صحبت درخواست نیست که بخواهند درخواست کنند، همین که نجوا هم بکنند در دلشان بگذرد من به آنها می دهم. چرا؟ بخاطر مراتب حب. حب اینها بالاتر است، قرب داخلی اینها بالاتر🌷 است، بیشتر به خدا و اولیای خدا حب دارند و ‌به همین خاطر حاجات اینها را بدون اینکه درخواست بکنند می دهم. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (56) 🎤استاد احسان عبادی 211 💠☀️💠☀️💠☀️💠
✏️📘✏️📕✏️ ⬅️قسمت چهل و دوم 🔆«خَلَقَكُمُ اللّهُ أنْوارا فَجَعَلَكُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقينَ حَتّى مَنَّ عَلَيْنا بِكُمْ فَجَعَلَكُمْ في بُيُوتٍ أذِنَ اللّهُ أنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ ..» خداوند شما را آفرید در حالی که نورهایی بودید✨ آنگاه شما را محیط بر عرش خودش قرار داد تا اینکه به سبب شما بر ما منت بگذارد و ‌شما را در خانه هایی مستقر ساخت که اذن داده آن خانه ها ☘ و بلندی پیدا بکنند و نام او در آن خانه ها یاد شود. 🔅«بِعَرْشِهِ ..» ♦️عرش به چه معنی است: معنای متعددی دارد که می توانید در کتاب های تفاسیر📚 به آن رجوع کنید اما آنچه که از برخی روایات رسیده این است که تمام عالم و شهود است. 👌اینکه در قرآن آیه [3] سوره یونس خدای متعال می فرماید؛ «ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ»✨ نه اینکه خدا تختی داشته باشد منظور کنایه از است یعنی خدا قدرتش را بر تمام آسمانها و 🌎‌زمین و کل مستولی می کند قدرتش را در آنها به قرار می ‌رساند. ❌احدی ندارد که بر عرش خدا احاطه پیدا کند، اما مقام اهل بیت بزرگوار از دیگران جداست که در این زیارت می خوانیم خدا شما را محیط بر عرش خودش قرار داد. نورانیت شما کل این عالم🌟 را احاطه کرده، یعنی کل عالم هستی! فرازی از دعای 📄 که می خوانیم «بِیُمنِهِ رُزِقَ الوَریٰ» به یمن شما امام زمان (عج) است که همه موجودات روزی می‌خورند، چه این دنیا، چه آن عالم، چه عالم های دیگر.. 👥 شما را نورهایی قرار داد در خانه هایی که داده شده مقامشان بالا برود منظور همان خانه های اهل بیت است. آن آیه ی معروف که خدای متعال می‌فرماید: ✨اهل بیت این خانه از نجسی و بدی ها پاک هستند 🌸. منظور این است شما اهل بیت یک تجلی از نور خدا در این عالم هستید و ‌در خانه هایی قرار گرفتید که 👌 بالاست و ما هم برای اینکه به این مقام برسیم باید به شما اهل این خانه توسل کنیم. 🎤استاد احسان عبادی