#دمی_با_شیخ_امین_الدین_حاج_بله
🔰امینالدین ابوالقاسم، صوفى، فقیه، اصولى و مفسر قرن هفتم و هشتم.
🔹گویا بُلَه شکل تحبیبى ابوالقاسم است که ابتدا به صورت اَبُل و سپس به شکل بله درآمده است.
➖درباره او اطلاعات اندکى در دست است. ابوالمجد تبریزى، کاتب سفینه تبریز که از معاصران او به شمار میرود، او را سلطانالمحققین، قدوه العارفین و زبده الافاضل خوانده است.
🔹باتوجه به آثارى که از حاج بله در سفینه درج شده، وى در عرفان و فقه و اصول و عروض و منطق پایهاى بلند داشته و در کلام و فلسفه صاحبنظر بوده.
🔹به گفته اسیرى لاهیجى، آن مرد «کاردیده» و «عزیز کارفرما» که در ابتداى گلشن راز شبسترى از او یاد شده، فردى با نام امینالدین، شیخ و مرشد محمود شبسترى است.
🔮حاج بله به خانقاه فخرالدین عراقى در قونیه رفت و سه روز با عراقى به گفتگو پرداخت. عراقى از پیروان مکتب ابنعربى بوده است و بنابراین به نظر میرسد که حاج بله با اندیشههاى ابنعربى آشنایى داشته است، اما از تأثیر اندیشههاى ابنعربى و پیروان او هیچ نشانهاى در آثار حاج بله دیده نمیشود.
➖او بیشتر متأثر از تصوف خراسان، بهویژه اندیشههاى محمد و احمد غزالى، سنایى غزنوى، عطار نیشابورى بوده و احتمالا نخستین شیخى بوده که در تبریز با تصوف عاشقانه احمد غزالى آشنا شده و آرا و عقاید او را در مجالس خود مطرح کرده است.
🔆حاج بله پسرى به نام شرفالدین عثمان داشته که به مناسبت درگذشت پدرش رسالهاى راجع به بیوفایى دنیا با عنوان کتابٌ فى طریق الاخره نوشته و در مقدمه آن سال درگذشت پدرش را ۷۲۰ در دمشق ذکر کرده است.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
#دمی_با_شیخ_اسماعیل_جبرتی
🔰اسماعیل بن ابراهیم ، عارف و عالم بزرگ یمنی قرن هشتم و مؤسس طریقت جبرتیه .
🔆وی در ۷۲۲ در شهر زَبید یمن به دنیا آمد. نَسَبش به عقیل ، برادر امام علی علیه السلام ، می رسد.
🔮 در جوانی به تحصیل علم پرداخت و به زهد و عبادت مشغول شد و از بدو جوانی با استادان بزرگی همنشین بود و در علم و فضل سرآمد زمان خود شد.
🔹از شاگردان و یاران جبرتی این اشخاص بوده اند:
➖احمدبن ردّاد معروف به ابن ردّاد، فقیه و عالم و صوفی و قاضی معروف یمنی ، که شیخ اسماعیل چهار سال پیش از وفاتش در حضور بعضی مشایخ و مریدان وی را به جانشینی خود بر گزید .
➖عبدالکریم جیلی، عالم و فیلسوف بزرگ گیلانی ، که ظاهراً شیخ اسماعیل التفات خاصی به او نشان می داد و جیلی نیز در بسیاری از آثارش از او به بزرگی یاد کرده ، جیلی حتی قصیده ای طولانی نیز در مدح جبرتی سروده است.
🔮جبرتی را صاحب احوال و کرامات بسیار دانسته و گفته اند که هیچ کس از حیث مقام و تعداد مریدان در یمن هم سطح او نبوده است.
➖ ازاین رو، وی را شیخ الشیوخ طریقت و پیشوای اهل حقیقت خوانده اند.
🔆مردم از همه گروهها نزد او رفت وآمد داشتند. برخی برای عبادت و گرفتن ذکر، برخی برای رفع حاجات خود و عده ای نیز برای سماع نزد او می رفتند.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
🔰جبرتی مخالفانی نیز داشت ،
🔹از جمله شیخ عبدالرحیم أمیوطی و همچنین احمد ناشری که از علما بود و با جبرتی و طریقت وی عناد می ورزید اما به سبب حمایت سلطان اشرف از جبرتی مخالفتش بی نتیجه ماند.
🔆عالمی به نام صالح المصری نیز به این دلیل که در یکی از منظومه هایش از جبرتی انتقاد کرده بود، به هند تبعید شد .
🔮جبرتی از پیروان مکتب ابن عربی بود و اظهار می داشت که سالک نباید از مطالعه کتب ابن عربی غافل بماند.
🔹او به شاگردان خود توصیه می کرد همیشه نسخه ای از فصوص الحکم ابن عربی را به همراه داشته باشند.
🔆همچنین به خواندن سوره یس در بر آورده شدن حاجات و رفع مشکلات تأکید می کرد؛ ازاین رو، پیروان وی به «اهل یس » معروف بودند.
⭐️درباره ذکر و اسم اعظم و سماع نیز آرا و سخنان بسیاری از او نقل شده است .
🔆وی معتقد بود هرکس گشایشی از هر اسمی یابد آن اسم در حق او اسم اعظم است ، زیرا اسم اعظم همان چیزی است که به واسطه آن دعا مستجاب می شود.
🔮وی سماع را موجب گشایش می دانست و می گفت به میزان توجه به اوراد و دانستن معانی آنها در حین سماع ، خداوند به انسان توجه می کند.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
#شیخ_برهان_الدین_ساغرچی
🔰عارف قرن هشتم . نام او در بیشتر تذکره ها ذکر نشده و زادگاه و تاریخ ولادت و وفات او نیز معلوم نیست .
➖نسبت ساغرچی نیز بدین سبب به او داده شده که مدتی حاکمِ قصبه ساغَرچِ سمرقند بوده است.
🔆برهان الدّین در بغداد نزد شیخ نورالدّین عبدالرحمان اسفراینی رفت و از مریدان محبوب او شد.
🔮مدتی در مکه اقامت کرد و در آنجا خوارق عاداتی از او ظاهر شد. همچنین گفته اند که پس از یک «معراج اولیایی » به مقام قطبیّت رسید.
🔹ابن بطوطه که در خَتا چندین بار با او ملاقات کرده بود، وی را یکی از بزرگان وعّاظ و مردی کریم و گشاده دست خوانده که گاه وام می گرفته و به مردم می بخشیده است .
➖چون سلطان هند شرح احوال او را شنید، ۰۰۰ ، ۴۰ دینار برایش فرستاد و به دهلی دعوتش کرد.
🔹ولی برهان الدین با دینارها قروض خود را پرداخت و از رفتن به هندوستان خودداری کرد و گفت که نمی خواهد نزد پادشاهی برود که دانشمندان در محضر او باید بایستند.
🔆پس به چین رفت و به فرمان خان ، پیشوای مسلمانان آنجا شد و لقب «صدر جهان » گرفت.
🔮در آنجا در حضور شاه ، کاهنی بت پرست را مغلوب خوارق عادات خود ساخت ؛ از این رو، پادشاه با او بیعت کرد و دخترش را به عقد وی درآورد و همه فرزندان شیخ از این همسرند.
⚫️بنابه وصیّت برهان الدین ،او را در سمرقند نزدیک دیوار جنوبی ارگ در کنار مزار شیخ نورالدین بصیر به خاک سپردند.
🔆به گفته ابوطاهر سمرقندی از سقف مقبره برهان الدین ظرفی مسی آویخته شده است که تار مویی از حضرت رسول اکرم صلی اللّه علیه وآله وسلّم در آن قرار دارد.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
#دمی_با_حافظ_برسی
🔰رضی الدّین حافظ ، رجب بن محمّد، عارف و عالم شیعی قرن هشتم و نهم . شهرت وی بیشتر در علوم غریبه است .
🔹در اشعار خود «حافظ »، «بُرسی » و یا «حافظ بُرسی » تخلّص کرده است .
➖براساس پاره ای قراین می توان گفت شاگردان شهید اول بوده است.
🔮برسی به ائمه اطهار علیهم السّلام تعلّق خاطر زیاد داشته و روایات بسیاری در مقامات معنوی ایشان نقل و شرح کرده و اشعار فراوانی در این زمینه سروده است . به همین سبب برخی او را سرزنش کرده و به وی نسبتِ غلوّ داده اند. حُرّ عاملی او را افراطی دانسته است.
🔹علامه مجلسی مشارق الانوار و الفین او را حاوی مطالبی موهم ، اشتباه و خلط صحیح و سقیم و غلوآمیز دانسته و گفته است که از روایات او تنها آنچه را که با کتب معتبر مطابق است نقل کرده است.
🔆در مقابل ، علامه امینی، در عین آنکه به اعتماد برسی بر علم حروف و اعداد به دیده انکار نگریسته ، از او دفاع کرده و مقاماتی را که برسی برای ائمه ثابت دانسته پایینتر از مرتبه غلوّ و نسبت نبوّت خوانده است .
🔮به عقیده برخی ، برسی به دلیل تبحّر در حکمت و عرفان و پی بردن به بعضی از مقامات ائمه و نقل آنها، به غلوّ در حق آنان متّهم شده است .
🔹برسی در عصر خویش نیز نکوهش می شده ، چنانکه خود در چند جای مشارق الانوار به این مطلب اشاره کرده است.
🔆او برای خود گناهی جز حُبّ علی علیه السّلام و نشر و تبلیغ اسرار او نشناخته و خود را از غلوّ مبرّا دانسته است.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•
#دمی_با_بدیع_الدین_قطب_المدار
🔰بدیع الدّین قطب المَدار ، در میان عوام مشهور به شاه مدار، یکی از برجسته ترین مشایخ هند که به سبب درازی عمر نویسندگان شرح احوال اولیای هند، از او به متوشلاح یاد کرده اند.
🔹آورده اند که وی در ۲۵۰ در حلب متولد شده و از اعقاب ابو هُرَیرَه ، یکی از صحابه پیامبر صلّی اللّه علیه وآله وسلّم بوده است .
🔆قول مندرج در مِرآت مَداری که وی یهودی بوده و در مدینه اسلام آورده ، در هیچیک از مراجع دیگر تأیید نشده است .
🔮از میان مرشدان و مربیان متعددش طیفورالدین ، عارفِ سوری ، را می توان نام برد. بدیع الدین تعلیمی شایسته دید و بویژه در علوم خفیه ، چون کیمیا و حِیَل طبیعی ، تبحّر یافت .
➖در هند به نقاط گوناگون سفر کرد و سرانجام در روستای مَکَنْپور مقیم شد، و در ۸۴۴ در همان محل در گذشت .
🔆او بسیار زیباروی بود، ازین رو چهره خود را می پوشاند تا مبادا شیفتگان جمالش در برابرش بر خاک بیفتند.
🔹مقبره باشکوه او امروز نیز زیارتگاه شمار انبوهی از معتقدان اوست که به مناسبت «عُرس » وی از سراسر هند به مکنپور می شتابند و خیزرانهای بلند آراسته به پارچه ها و پرچمهای رنگین ، به نام «شاه مدار کی چَهریان »، را تا مزارش حمل می کنند.
🔆کرامات بسیاری به او و مریدانش ، مشهور به مَداریها، نسبت می دهند.
➖ مَداریها در کوی و برزن شهرها و روستاهای شبه قاره هند و پاکستان ، به نمایش عملیات خارق العاده می پردازند.
@arefan_313
•┈•✨✾✨•┈•