ورسیی:
سلام علیکم
بحث امشب با محوریت طاغوتهای شیطانی خدمت بزرگواران تقدیم شده
ان شاالله که مفید باشه
ورسیی:
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ ۖ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ ۗ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا وَأَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ ﴿١٦٥﴾
و برخی از مردم به جای خدا معبودهایی انتخاب می کنند که آنها را آن گونه که سزاوار است خدا را دوست داشته باشند، دوست میدارند؛ ولی آنان که ایمان آورده اند، محبت و عشقشان به خدا بیشتر و قوی تر است. و اگر کسانی که [با انتخاب معبودهای باطل] ستم روا داشتند، هنگامی که عذاب را ببینند، بی تردید بفهمند که همه قدرت ویژه خداست [و معبودهای باطل، هیچ و پوچ اند] و خدا سخت کیفر است. (۱۶۵)
166
إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا وَرَأَوُا الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبَابُ ﴿١٦٦﴾
در آن هنگام پیشوایان [شرک و کفر] از پیروانشان بیزاری جویند، و عذاب را مشاهده کنند، و همه دست آویزها و پیوندها از آنان بریده شود. (۱۶۶)
167
وَقَالَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا لَوْ أَنَّ لَنَا كَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ كَمَا تَبَرَّءُوا مِنَّا ۗ كَذَٰلِكَ يُرِيهِمُ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ عَلَيْهِمْ ۖ وَمَا هُمْ بِخَارِجِينَ مِنَ النَّارِ ﴿١٦٧﴾
و آنان که [به جای خدا از پیشوایان شرک و کفر] پیروی کردند، گویند: کاش برای ما بازگشتی [به دنیا] بود تا ما هم از آنان بیزاری می جستیم، همان گونه که آنان از ما بیزاری جستند. خدا این گونه اعمالشان را که برای آنان مایه اندوه و دریغ است، به آنان نشان می دهد و اینان هرگز از آتش بیرون آمدنی نیستند. (۱۶۷)
«166» إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا وَ رَأَوُا الْعَذابَ وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبابُ
در آن هنگام كه عذاب را مشاهده كنند و پيوند ميانشان بريده (و دستشان از همه چيز قطع) گردد، پيشوايان (كفر)، از پيروان خود بيزارى جويند.
نکته ها
به هوش باشيم كه رهبرمان كيست و محبّت و عشق چه كسى را در دل داريم؟ بدانيم طاغوتها و غير خدا، ما را براى خودشان مىخواهند تا با قدرت و ارادت ما، به هوسها و آرزوهاى خود در دنيا برسند، ولى سرانجام در قيامت همه را رها و از ما اظهار تنفّر و انزجار خواهند نمود.
پیام ها
1- هر عشق و علاقه و محبّتى كه مايهاى از عقل وفطرت نداشته باشد، دير يا زود به سردى گرائيده و يا به دشمنى كشيده مىشود. «يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ ... تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا»
2- محبّت، زمينهى تبعيّت است. «يُحِبُّونَهُمْ ... اتُّبِعُوا»
3- آيندهنگرى لازمهى عقل است. به كسى عشق و محبّت بورزيم كه قدرت داشته باشد و در روز خطر، ما را حمايت كند. «إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا»
4- معيار اصالت يا بىاصل بودن علاقهها و محبّتها، ديدن عذاب در روزهاى خطرناك است. «رَأَوُا الْعَذابَ»
تفسير نور(10جلدى)، ج1، ص: 254
🌱 هدف انسان این است که خودش را شبیه صفات الهی کند تا بدینوسیله به رشد و لذت بی نهایت دست پیدا کند
🐾 اما شیطان هدفش سرگرم کردن و گمراه کردن انسان از طی این طریق الهی است
بوسیله طاغوتها!!
☄طاغوت مهم ترین تیر شیطان است
طاغوت در هر دوره ای به مقتضای فهم مردم آرایش خاصی دارد.
📌مثلا در زمان حضرت نوح بت ها
، در زمان حضرت موسی ساحران،
در زمان حضرت عیسی طاغوت علم پزشکی و تکنولوژی بود!
در زمان حضرت محمد ص هم طاغوت فرهنگی بود!
✅ پیامبر و معجزه اش هم به مقتضای مدل طاغوت زمانه از سوی خدا برگزیده میشد.
🔒مثلا در برابر علم و پیشرفتی که حاصل شده بود و مردم خود را از خدا بی نیاز تصور میکردند!
🔓 حضرت عیسی با دم مسیحایی و زنده کردن مردگان اطبا و علوم زمانه را در برابر خدا به زانو دراورد
🔒یا مردمی که در زمان حضرت نوح بت را خدا میپنداشتند طاغوت ان زمان هم بت پرستی بود
🔓 با طوفان و سیل، به هم ثابت شد ک بت ها حتی از خودشان هم نمیتوانند دفاع کنند
🔒یا در زمان فرعون که ساحران با تصرفانی ظاهری فرعون را خدای زمین معرفی کرده بودند
🔓 حضرت موسی با معجزه تبدیل عصا به مار ساحران را موحد کرد.
🔒🔏اما سخت ترین حربه شیطان طاغوت فرهنگی بود
پیشرفته ترین طاغوت شیطان!
مثلا ارزش انسانها به طایفه، زبان و شعر و سن بالا و جنسیت مرد داشتن...
🔓و پیامبر اسلام با معجزه فرهنگی به میدان آمد
قران کریم که فصحا و شاعران را متحیر و معترف کرد به برتری فرهنگی اسلام
و حضرت زهرا با سن کم و دختر بودن با بالاترین کمالات رسید و به همه ثابت شد که مرد نبودن یا 40 سال نداشتن ملاک ارزش انسانها نیست
اما بعد از پیامبر شیطان همزمان از همه طاغوتها استفاده میکند و همین یکی از دلایل برتری امت امام زمان ع است.
🧐اما طاغوتهای امروز بنطر شما چگونه اند؟؟
#تحریف
#جنگ_شناختی
#رسانه
#اشراف
صبا:
طاغوتای امروزه هزارتا مکر و حیله دارن بدتر شیطان
ورسیی:
طاغوت ها وسیله ای هستن در دست شیطان
یعنی مسیر نفوذ شیطان قدرت طاغوتهاست
با تحریف واقعیت
👌
نقاب:
شهید صدر میگه دجال
همی رسانه س
ورسیی:
همه اینها شعبات مختلفی از حربه های شیطان هستن
ک البته به ترتیب شیطان رو میکنه
اول از نفی توحید ذاتی
بوسیله ترویج بت پرستی
بعد نفی توحید صفاتی بوسیله ساحران و به غلط انداختن مردم
که بله خدا هست اما در دنیا تصرفاتی نداره و خدای دنیا فرعونه
ک مرحله ب مرحله پیامبران الهی وظیفه هدایت و رفع حجابها رو داشتن
نقاب:
الانم دیگه اخر الزمان و میگن همه چی شو با هم یه جا داره رو میکنه
درسته این؟
ورسیی:
بله دقیقا
علت ارزش حفظ ایمان در آخرالزمان هم همینه
چون شیطان از تمام حربه ها همزمان برای گمراهی جامعه استفاده میکنه
آرشیو پرسمان
ورسیی: وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ ۖ
تشنه رشحاتي از معرفت:
6- وَقَالَ الَّذِينَ أَشْرَكُواْ لَوْ شَاء اللّهُ مَا عَبَدْنَا مِن دُونِهِ مِن شَيْءٍ نَّحْنُ وَلا آبَاؤُنَا وَلاَ حَرَّمْنَا مِن دُونِهِ مِن شَيْءٍ كَذَلِكَ فَعَلَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبِينُ * وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَى اللّهُ وَمِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ فَسِيرُواْ فِي الأَرْضِ فَانظُرُواْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ * إِن تَحْرِصْ عَلَى هُدَاهُمْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي مَن يُضِلُّ وَمَا لَهُم مِّن نَّاصِرِينَ ﴿نحل/35 الي 37﴾
و كسانى كه شرك ورزيدند گفتند اگر خدا مىخواست نه ما و نه پدرانمان هيچ چيزى را غير از او نمىپرستيديم و بدون [حكم] او چيزى را حرام نمىشمرديم پيش از آنان [نيز] چنين رفتار كردند و[لى] آيا جز ابلاغ آشكار بر پيامبران [وظيفهاى] است * و در حقيقت در ميان هر امتى فرستادهاى برانگيختيم [تا بگويد] خدا را بپرستيد و از طاغوت [=فريبگر] بپرهيزيد پس از ايشان كسى است كه خدا [او را] هدايت كرده و از ايشان كسى است كه گمراهى بر او سزاوار است بنابراين در زمين بگرديد و ببينيد فرجام تكذيبكنندگان چگونه بوده است * اگر [چه] بر هدايت آنان حرص ورزى ولى خدا كسى را كه فرو گذاشته است هدايت نمىكند و براى ايشان يارىكنندگانى نيست.
🍃🌺🍃روزی من بودم اکنون همه تویی🍃🌺🍃:
چرا پیشوایان کفر از پیروان خودشون بیزاری می جویند ؟؟؟
ورسیی:
چون عذاب رو چشیدن
مثلا خود شیطان، میگه من فقط بهشون پیشنهاد دادم، میخاستن گناه نکنن، به من چه.
زمان مبحث تفسیر امشب به پایان رسید
از مشارکت دوستان هم سپاسگذارم
ان شاالله به برکت ترویج معارف قرانی زندگی هامون دیندارانه تر بشه
از لطفی که ب حقیر داشتین ممنونم
خدانگهدارتون
آرشیو پرسمان
#تفسیر_قرآن گلچین 8⃣2⃣ مورخ 1400/12/3 ارائه دهنده: حجت الاسلام ورسئی🌺🌺🌺 👇👇👇
پایان جلسه 28 تفسیر قران
آرشیو پرسمان
🌸مهم ترین هشتک ها🌸 سلام و عرض ادب هشتک های جدید و مهم رو مجددا جهت تسهیل در سرچ کردن مطالب اساتی
دوستان برای دسترسی به بحث های گروه به هشتک ها در پیام سنجاق شده مراجعه بفرمایید 👆
چالش طب اسلامی
چهارشنبه ها ساعت ۱۶
با حضور حجت الاسلام محمدعلی تبریزیان
گروه پرسمان
https://eitaa.com/joinchat/649592896Cc336bcb271
آرشیو پرسمان
چالش طب اسلامی چهارشنبه ها ساعت ۱۶ با حضور حجت الاسلام محمدعلی تبریزیان گروه پرسمان https://eitaa
بسم الله الرحمن الرحیم
🔶️عناوین مباحث در این چند هفته
🔷️هفته اول منابع ونوع گزاره های طب اسلامی
تعریف علم طب
متون مورد استفاده در طب اسلامی
1گزاره های علمی
2گزاره های اداب وسنن قولی وعملی
3گزاره های شخصی
4گزاره های غیر مستقیم
پاسخ به سوالات در این حیطه
از جمله شخصی بنودن اکثر روایات طبی
تعداد روایات طبی
🔷️هفته دوم اسناد روایات طبی
🔷️هفته سوم کارایی گزاره های طبی
وعدم محدودیت جغرافیایی یا زمانی در اکثر قریب به اتفاق رویات این حیطه
🔷️هفته چهارم مباحث راجع به ارتباط علم ودین وجایگاه تجربه وعلم جدید و بررسی تعارض علم دین با علم بشری وتعریف صحیح اسلام از علم
بررسی شئون دین وپیامبر وجامعیت دین وبی نیازی ان از مکاتب دیگر و اهتمام به بهداشت ودیگر شئون زندگی انسان وعدم اختصاص به گزاره های اخرت ورد نظر اهل سنت
🔷️هفته پنجم تبیین اموری که گمان شده با مقوله طب اسلامی منافات دارد مانند جراحت امام علی علیه السلام
🔷️هفته ششم بررسی مواضع ورویکردهای موافق ومخالف وشبهات این حیطه کرونا ،هاریسون ، و... تحلیل موضع گیری ها
#طب_اسلامی
جلسه 1⃣
مورخ: چهارشنبه ۱۴٠٠/۱۲/۱۱
با حضور: حجة الاسلام تبریزیان
موضوع:
🔷️هفته اول منابع ونوع گزاره های طب اسلامی
تعریف علم طب
متون مورد استفاده در طب اسلامی
1گزاره های علمی
2گزاره های اداب وسنن قولی وعملی
3گزاره های شخصی
4گزاره های غیر مستقیم
پاسخ به سوالات در این حیطه
از جمله شخصی بنودن اکثر روایات طبی
تعداد روایات طبی
👇👇👇
محمدعلی تبریزیان:
سلام علیکم خدمت مدیر محترم گروه وتمام برادران وخواهران گرامی
خیلی خوب شروع طبق این متن من صحبتم را ارایه میدهم اگر سوالی بود بعدش بپرسید
هفته اول
برای طب اسلامی از چه گزاره هایی استفاده می شود؟
مقدمه
مقدمه اول " اکنون که صحبت از منابع می کنیم سالیانی است که طب اسلامی با محوریت گزاره هایش بیماران و بیماری های قابل توجه زیادی را علاج کرده است ودر این حیطه از گزاره های اسلامی استفاده نموده است پس طبی هست واثر وتاثیر امری محسوس است در حالی که عدم هیچ اثری ندارد ،پس صحبت از هست ونیست نبوده و باید بحث رو به حیطه وقابلیت وملاحظات در ان سوق داد.
مستندات درمانی در طب اسلامی
مقدمه دوم " متد پزشکی حاکم در جهان امروز علیرغم به کارگیری تمام سرمایه های مردمی ،دولتی، بودجه،رسانه ، ابزار های نوین وارایه بعضی نتایج مثبت ؛ در مجموع بشر را به شاخص های حقیقی سلامت نزدیک نکرده است. مشاهده میکنیم که نه عمر انسان ها افزون گردیده ونه بیماری کمتر .حتی امار بیماری های لا علاج یا صعب العلاج بسیار رو به افزون است ومیبینیم که اغلب جامعه بیمارند و دایم نیاز مند پزشکان ودرمان ها ومیبینیم که این درمان های غیر طبیعی یک بیماری را تسکین وچند بیماری دیگر ایجاد کرده
سرچ در امار بیماری های فراوان و خطرناک مانند دیابت ،فشار وچربی خون، خود ایمنی ها، بیماری های جنسی ،ناباروری یا کم باروری، سرطان ، ام اس و...
مقدمه سوم " تعالیمی از پیامبر واهل بیت علیهم السلام در حیطه سلامت( اعم از درمان وپیشگیری وگزاره های علمی وعملی) بیان شده که با بهره گیری از ان ها میتوان سالم زیست واین گزاره ها با گزاره های متناقض در حال تغییر بشری متفاوت است
پیامبر ضمن قبول هدایای پادشاه مصر طبیب فرستاده شده را برمیگرداند ودلیل ان را بی نیازی قومش درراستای عمل به دستوراتش اعلا، میکند
کلمات بزرگان شیعه در این حیطه
طبق این متن دارم ویس میزارم
محمدعلی تبریزیان:
بعد از این مقدمات به دو تعریف اساسی از علم طب میپردازیم كه ار گذشتا تاکنون مطرح بوده
تعریف عام وکامل تر واصح : حقایق و تدابیر در حفظ سلامت اعم از پیشگیری و ودرمان
تعریف خاص تر و تک بعدی: شناخت بیماری و درمان وکسب مهارت لازم در این حیطه
هردو تعریف قابل قبول است
گزاره های سلامت در طب اسلامی طبق هردو تعریف قابل ارایه است
انواع گزاره های طبی در ایات وروایات
1گزاره های علمی ودانشی این ها گزاره هایی هستند از واقعیت های هستی که باسلامت ارتباط دارد ، حکایت می کند مانند
1.1گزاره هایی که خواص گیاهان ،سبزی ها، میوه ها ،گوشت ها و معجون ها و حتی داروها را معرفی می کند
کتاب کافی جلد ۵ بیشترین مباحث خواص خوردنی هارا به خود اختصاص داده
1.2 گزاره هایی که در مورد اسرار افرینش انسان واعضای بدن ومزاج ها وطبایع وعناصر به کارفته در انسان حکایت دارد مانند توحید مفضل مناظره امام صادی با طبیب هندی
1.3گزاره هایی که از عوامل خطر افرین برای سلامت انسان صحبت دارد
جلد یک کتاب طب الرسول صحبت ازعلت مستقیم بیماری هاست . مباحث مکروهاتی که علت ان بیان شده غالبا دراین حیطه است
1.4 گزاره های مربوط به اسرار پشت پرده هستی که مربوط به سلامت است مانند ارتباط مستقیم گناه با بیماری ها وفلسفه وحکمت بیماری ها
روایات این حیطه در بحث های ابتلاء وذنب وایات شریفه
و موارد دیگر مانند بیان راهکار ها ودرمان ها به صورت عمومی وغیر شخصی مثلا صوموا تصحوا ، کلوا واشربوا ولا تسرفوا، دو وعده خوردن و...
حالا متن اصلی بعد مقدمه👇👇
محمدعلی تبریزیان:
2گزاره های احکام اداب وسنن
گزاره هایی که بیانگر شیوه زندگی وبهداشت وسلامت باشد بدون ان که علتی وفلسفه ای دران مطرح باشد . با انضمام این اصل مسلم تبعیت احکام وسنن اسلامی از مصالح ومفاسد مثلا مستحب است به پهلو راست خوابیدن یا خیلی از اداب وتدابیر که در کتب فراون سنن موجود است که گاهی کلام وتوصیه است وگاهی فعل ورفتار امام است مثلا امام مویش را این گونه شانه میزد ۷۰ بار و..
البته اکثر این اداب وسنن واحکام خالی از بیان اسرار وحکمت نیست وملحق به گزاره های دانشی وعلمی است
3گزاره های شخصی
مراجعات اصحاب ،مردم عادی وحتی دشمنان امام به ایشان برای گرفتن علاج ودرمان . که امام ضمن تایید مراجعه ،درمان مناسب بیان میکند
وبه افراد نمیگویند که ما اختصاص نداریم یا اگر هم بلدیم شان ما نیست.
این گزاره ها بخشی از ان وجهش روشن نبوده ونیاز به تجربه دارد مثلا امام دارویی برای بیماری بیان کرده وبا تجربه روشن میشود که مثلا شافیه برای سردرد سرد مزاجان موثر است
وبخش دیگر ازان با بررسی بیشتر روایت وبیان وجه توسط امام یا کنار هم گذاشتن روایات دیگر روشن میشود. مثلا امام میپرسد سرفه تو نو هست یا مزمن ومیفهمیم که امام برای این نوع سرفه بیان علاج کرده
البته در همه انواع گزاره در حیطه درمان بیماری تجربه تعیین کننده است چه بسا روایتی ضعیف وشخصی در حیطه درمان بسیار موثر تر ونافع تر از روایتی عام باشد مثلا دارو تین فیل که روایتی ضعیف وشخصی دارد بهتر از داروی مرکب چهار که عمومی وباسند قوی تر بیان شده برای تقویت باه در مردان اثر دارد.
4گزاره های متفرقه ای مانند الگو گیری از زندگی بهشتی وکه مطرح نمیشود
محمدعلی تبریزیان:
نتیجه گیری
با این سه مقدمه وتبیین نوع منبع ورفرنس در ارایل گزاره های طبی پاسخ این سوالات یا شبهات روشن است
1 احادیث طب اسلامی مربوط به حال ووضع فرد سائل فقط بوده وقابلیت استفاده نیست
که هم مقدمه اول دچار اشکال است چون فقط شاید ۵درصد روایات این گونه باشد شخصی محض
وهم میدمه دوم که قضیه شخصی قبلیت استفاده وتحلیل وتجربه ندارد
مقاله بنده در این مورد مطالعه شود واین شبهه ای است که افراد مختلفی مطرحش کردند و وارد نیست.
2 مسایل پزشکی مصطلح در ایات وروایات نیست
جوابش روشن شد که هرگزاره ای که مورد استفاده در حیطه درماگ وسلانت وبهداشت باشد طبی بوده واصلا طب اسلامی مبانی و شیوه وتحلیل خودش را دارد مثلا از نظر طب اسلامی عامل بیماری زا به نام جن وجود دارد یا امواج دعا وکلمات میتواند درمان کند
3روایات طبی کمی داریم ونمی توان یک مبدا ومقصد ونظام طبی از اسلام به دست اورد
جوابش روشن شد
اولا تاقبل ازتدوین مجموعه کامل پژوهش در طب پیامبر اسلام توسط ایت الله تبریزیان یک فقیه توانمند شاید چنین فکر میشد ولی با مطالعه حداقل فهرست این کتاب به خوبی روشن می شود که طب اسلامی مبانی تعریف ها و شیوه ها واصول مستقل خودش دارد
ثانیا در مقام واقع ان چنان فراوان دستورات وگزاره های دقیق وظریف از متون به دست امده که در طب های دیگر نداریم