آرشیو پرسمان
🌸مهم ترین هشتک ها🌸 سلام و عرض ادب هشتک های جدید و مهم رو مجددا جهت تسهیل در سرچ کردن مطالب اساتی
دوستان برای دسترسی به بحث های گروه به هشتک ها در پیام سنجاق شده مراجعه بفرمایید 👆
#تفسیر_قرآن
گلچین 9⃣2⃣
مورخ 1400/12/17
ارائه دهنده:
حجت الاسلام ورسئی🌺🌺🌺
موضوع: آیه 1 سوره توبه(براءة)
👇👇👇
ورسیی:
بسم الله الرحمن الرحیم باعرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان وهم گروهی های عزیز در خدمتتون هستیم با بحث قران
دوستان قبل از اینکه شروع کنیم یک بحثی هست میخوام مطرح کنم
دوستان لطفا مشارکت کنن
دوستان قبل از اینکه بگم پیشنهادی انتقادی ندارن نسبت به بحث هایی که داشتیم...؟
منتظر هستم ....!
برای بهتر شدن وپویا شدن بحث و گفتگوهامون نظر بدید
چشم اما منتظر .... هستم بابت. انتقاد وپیشنهاد
دوستان چیزی که میخواستم بگم این بود
اولا ما از اول سوره بقره شروع کردیم میخواهم تغییر بده بریم سراغ سوره برائت واز انجا ادامه بدیم
دوما دوست دارم یکم سبک پرسش پاسخ باشه
التوبة
بَرَاءَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عَاهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِكِينَ۱
دوستان معنی میکنم ببینیم چی میشه
معنی: براعت جستنی است از خدا ورسولش به سوی مشرکان که عهد بستید
راجب معنی که کردم دقت کنید
🍃🌺🍃روزی من بودم اکنون همه تویی🍃🌺🍃:
معنی غلطه که
ورسیی:
چرا ظاهرا این معنی رو. میده ودرسته
.:
بله معنی اشتباه هست.
🍃🌺🍃روزی من بودم اکنون همه تویی🍃🌺🍃:
برائت از طرف خدا و رسولش نسبت به مشرکان
حنیفه زاده:
بله براءة مبتداست یعنی اسمه نه فعل
ورسیی:
اشکال نداره ایرادی به این نیست مصدر است میتونیم به معنای فعلی معنی کنیم که روان بشود
حنیفه زاده:
عهد بستیم هم صیغه 14
اما عاهدتم صیغه 9
اما شما متکلم وحده ترجمه کردید، فاعلش رو از کجا آوردید
ورسیی:
خوب بود اصلاح میکنم
👌
🍃🌺🍃روزی من بودم اکنون همه تویی🍃🌺🍃:
با ضمایر نمیخونه دیگه
ورسیی:
چه ضمایری؟
🍃🌺🍃روزی من بودم اکنون همه تویی🍃🌺🍃:
انا اُبرّیُ معنی کردید. جمله فعلیه نیست
ورسیی:
بله درسته انتظار نداشتم دوستان تا این حد دقت داشته باشن خیلی خوبه
حالا بحث رو نمیخواستم بکشم به این سمت اما کشیده شد ......
یه ایراد کلی به معنا هست وان چیه؟
🍃🌺🍃روزی من بودم اکنون همه تویی🍃🌺🍃:
جمله انشایی خداوند خطاب میکند مومنان را
ورسیی:
اره اما براعت از خدا میجوییم؟
حنیفه زاده:
خیر
از جانب خدا و رسول اعلام براءة هست
ورسیی:
چطور باید این معنا رو بکنیم نمیشه؟
ظاهرا از خدا است. نگفته از جانب خدا
حنیفه زاده:
چرا
ورسیی:
من بمعنی از نیست مگه؟
حنیفه زاده:
معنای مِن در اینجا چی هست؟
🍃🌺🍃روزی من بودم اکنون همه تویی🍃🌺🍃:
براءه الی الذین عاهدتم من المشرکین
ورسیی:
درسته این معنا در میاد
اما ایه میگه من الله.....🤔
حنیفه زاده:
معانی مختلفی داره
اینجا چه معنی داره؟
جار و مجرور متعلق به براعت هست
ورسیی:
درست (من) معانی دیگه ای داره به معنی (الی) است با معنای (از )که غالبی (من ) معنا غلط میشود
درست است . با معنای الی
یه نکته دیگه برا پایان بحث بگم این سوره «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» ندارد دلیل شیعه این است که به عقيده ى ما كه از اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و آله گرفته ايم، اين سوره، مستقّل است و نداشتن بِسْمِ اللَّهِ به خاطر لحن قهرآميز آن نسبت به مشركان است، زيرا كلمه ى بِسْمِ اللَّهِ نشان رحمت و امان است و اين سوره با اعلام تنفّر از مشركانِ پيمان شكن آغاز شده است.
انشاله بحث های بعدی عمومی تره وچالش ها رو در ادبیات نمیزاریم سعی میکنم نکات ادبی را دقیق بگم بدون چالش باشن
حامد:
معنی درست ایه چی شد؟
ورسیی:
التوبة
بَرَاءَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عَاهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِكِينَ ۱
معنی: این اعلامیه براعت جستنی است از ناحیه خداوند و رسولش به سوی مشرکان که عهد بستید
آرشیو پرسمان
🌸مهم ترین هشتک ها🌸 سلام و عرض ادب هشتک های جدید و مهم رو مجددا جهت تسهیل در سرچ کردن مطالب اساتی
دوستان برای دسترسی به بحث های گروه به هشتک ها در پیام سنجاق شده مراجعه بفرمایید 👆
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
جلسه: 2⃣
مورخ: پنجشنبه 1400/12/19
ارائه دهنده:
حجت الاسلام مومنی
موضوع: دلالت آیه 3 سوره مائده بر ولایت امیرالمومنین علیه السلام در روز غدیر
👇👇👇
یامهدی ادرکنی:
سلام علیکم ورحمه الله خدمت اعضای محترم وتبریک اعیاد شعبانیه
با بحث شبهات پیرامون آیات اثبات امامت و ولایت در خدمت بزرگواران بودیم
قرار شد این جلسه آیه ی ۳ سوره ی مائده یا آیه ی اکمال را بررسی کنیم
سوره المائدة آیه 3
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَ مَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّيَةُ وَ النَّطِيحَةُ وَ مَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَ مَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِۚ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌۗ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًاۚ فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍۙ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
بر شما حرام شده است: (خوردن) مردار، و خون، و گوشت خوك، و آنچه را كه [به هنگام سر بريدن نام غير خدا بر آن بانگ زده شده، و (حيوانات) خفه شده، و بر اثر زدن، (يا بيماري) مرده، و از بلندي افتاده و جان سپرده و به ضرب شاخ كشته شده، و آنچه درّنده (از آن) خورده- مگر آنچه را (زنده در يابيد و) سر بِبُريد- و آنچه بر (آستان) بت هاي سنگي سر بريده شده است، و (نيز) تقسيم كردن (گوشت حيوان) بوسيله چوب هاي شرط بندي؛ اين (كارها همگي) نافرماني است.- امروز، كساني كه كفر ورزيدند، از (زوال) دين شما نااميد شدند؛ پس، از آنها نهراسيد؛ و (از مخالفت من) بهراسيد! امروز، دين شما را برايتان كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را براي شما [بعنوان دين پذيرفتم.- و هر كس به اضطرار افتد، در حالي كه گرسنه، [و] غير متمايل به گناه باشد، پس (مانعي ندارد كه از آنها بخورد، چرا) كه خدا، بسيار آمرزنده [و] مهرورز است.
سوره المائدة آیه 3
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَ مَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّيَةُ وَ النَّطِيحَةُ وَ مَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَ مَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِۚ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌۗ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًاۚ فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍۙ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
بر شما حرام شده است: (خوردن) مردار، و خون، و گوشت خوك، و آنچه را كه [به هنگام سر بريدن نام غير خدا بر آن بانگ زده شده، و (حيوانات) خفه شده، و بر اثر زدن، (يا بيماري) مرده، و از بلندي افتاده و جان سپرده و به ضرب شاخ كشته شده، و آنچه درّنده (از آن) خورده- مگر آنچه را (زنده در يابيد و) سر بِبُريد- و آنچه بر (آستان) بت هاي سنگي سر بريده شده است، و (نيز) تقسيم كردن (گوشت حيوان) بوسيله چوب هاي شرط بندي؛ اين (كارها همگي) نافرماني است.- امروز، كساني كه كفر ورزيدند، از (زوال) دين شما نااميد شدند؛ پس، از آنها نهراسيد؛ و (از مخالفت من) بهراسيد! امروز، دين شما را برايتان كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را براي شما [بعنوان دين پذيرفتم.- و هر كس به اضطرار افتد، در حالي كه گرسنه، [و] غير متمايل به گناه باشد، پس (مانعي ندارد كه از آنها بخورد، چرا) كه خدا، بسيار آمرزنده [و] مهرورز است.
نظر شیعه براین است که مصداق این آیه روز غدیر خم یعنی۱۸ذی الحجه سال دهم یاهمان حجه الوداع وجریان اعلام ولایت امیر مومنان است
روایات فراوانی هم از خود شیعه در این زمینه داریم وروایاتی هم از اهل سنت لکن بزرگان اهل سنت روایاتی که میگوید آیه درمورد واقعه ی غدیر خم است را ضعیف میدانند
اکابر اهل سنت بر این باوراند که این آیه در بین حکم حرمت وحلیت خوراکی ها آمده ودر این بین اصلا معنا ندارد که بحث ولایت بیان شود
المائده
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ *** فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ(3)
برخی از مفسرین شیعه هم گفته اند این قسمت از آیه به سیاق آیه مربوط نمیشود درصورتی که واقعه ی غدیر خم بدانیم پس جمله معترضه است!
ضمنا جلسه ی پیش