eitaa logo
گزیده خبرها
52 دنبال‌کننده
10.5هزار عکس
6.1هزار ویدیو
265 فایل
یک مؤمن برای در امان ماندن از آفات پیچیده آخرالزمان، در کنار دغدغه تدبیر معیشت، دغدغه ولایت پذیری را نیز دارد. این کانال، سعی دارد در جهت عمل به دستور رهبری، مبنی بر مهاجه با امیدزدایی دشمن و مخفی کردن نقاط امید، به نشر اخبار امید افرین و بصیرت زا بپردازد
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 دعای وداع 🔸 در حقیقت دو بخش است یكی اینكه با این ماه مبارك رمضان داریم خداحافظی می ‌كنیم یكی اینكه اگر ما رفتیم و اصلاً ماه مبارك رمضان را ندیدیم چه بكنیم؟ این «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِیامِنَا إِیاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِی مَحْرُوماً» ناظر به همین است، آن بخش كه ماه مبارك رمضان باز می ‌آید گرچه شخص ماه مبارك رمضان نمی‌ آید ولی اینها یك دارند این ماه ها به هم مرتبط ‌اند، ماه مبارك رمضان ها به هم مرتبط‌ اند، این لیالی قدر به هم مرتبط ‌اند، اینها چیز روشن ‌اند روشن ها به هم مرتبط ‌اند. 🔸 الآن مثلاً كسی كه 50 سال عمر كرده نیمی از این عمرش به خواب بود شب ها و خواب ها به هم مرتبط نیست اما روزها و بیداری ها به هم مرتبط ‌اند؛ یعنی محصول مطالعاتی كه انسان در روز قبل دارد با مطالعاتی كه در روز بعد دارد اینها به هم مرتبط ‌اند خواب ها گسیخته و گسسته از هم ‌اند شب ها از هم گسیخته‌ اند ولی روزها و بیداری ها و مطالعات و نتایج روشن به هم مرتبط ‌اند ماه مبارك رمضان‌ها به هم مرتبط ‌اند در این دعاهای وداع آن است كه خدایا توفیقی بده كه ما ماه مبارك رمضان آینده را هم درك بكنیم و از الآن زمینه فراهم می ‌كنیم برای بعدی و الآن هم یك تودیع موقتی است. 🔸 بنابراین اگر مصلحت در این بود كه او هم ما را وداع كند ما هم او را وداع كنیم «فَاجْعَلنا من المَرْحُومین وَلا تَجْعَلنا من المَحْرُومین» و اگر ـ ان‌ شاء ‌الله ـ توفیقی شد كه ماه مبارك رمضان‌های بعدی را درك كردیم آن را به ما بده كه ما بتوانیم به ماه مبارك رمضان خدمت بكنیم. آپارات: https://aparat.com/v/WzOfw 📚 پیام تلویزیونی ماه مبارک رمضان در مکتب اهل بیت (علیهم السلام)، سال 1384. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 9 🔹 سلوك الهی، بخشی به عمل و بخشی به نظر وابسته است، اگر كسی خواست درباره سلوك الهی تحقیق كند، ناچار است كه سلوك نظری را خوب تبیین كند تا در سلوك عملی، قدم به قدم راهنما باشد. در ادعیه و مناجات، مراحل سلوك عملی تبیین شده است، ولی درباره سلوك نظری به طور پراكنده و متفرّقاً، در آیات و روایات هست و به صورت دسته‌بندی شده نیست یا ما به آن دسترسی پیدا نكردیم. 🔹 در جریان سلوك نظری، این اقسام پنج‌گانه «حَمْل» را آن صاحب‌نظر باید بررسی كند كه در اوایل برای تبیین از «حَمل اوّلی ذاتی» كمك بگیرند بعد، از «حَملِ شایع» استمداد كنند بعد، از «حَملِ حقیقت و رقیقت» بر مبنای حكمت متعالیه كمك بگیرند بعد، وارد حوزه عرفان نظری ‌شوند؛ سخن از «حَملِ صورت آینه» است با «شاخص» بعد، ضعیف‌تر از همه كه مرحله پنجم است، سخن از «ظِل و ذی‌ظِل» است؛ این دو نكته لازم است كه ملحوظ باشد. 🔹 وقتی سالك الهی یا عارف و اهل شهود می‌گوید، جهان «آینه» است یا جهان «ظِل» است، منظور این که آینهٴ عرفانی با آینهٴ عُرفی یكی نیست. در عُرف اگر گفتند «آینه»، یعنی شیشه‌ای است كه پشت آن جیوه است، قطری و قابی دارد كه صورت در این مجموعه ـ این شیشه با این خصوصیات ـ منعكس می‌شود، این شیشه را آینه می‌گویند; ولی در عرفان وقتی گفتند آینه، به آن صورت می‌گویند آینه، نه به این شیشه‌ای كه پشت آن جیوه است، «مرآة»، یعنی وسیله دیدن! در عرف وقتی به این شیشه آینه می‌گویند، برای اینكه این وسیله است تا انسان صورت خود را در آن ببیند. چاره آن دل عطای مبدلی است ٭٭٭ دادِ او را قابلیت شرط نیست... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1394 آپارات: https://aparat.com/v/HUpKZ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ضیافت الهی 29 🔸 باید به تعهدی كه بین ما و رمضان است وفا كنیم! 🔸 امام سجاد ( علیه السلام ) فرمود : «وَ أَوْحَشَنَا انْصِرَافُهُ عَنَّا» و از اینكه منصرف شد و از ما فاصله گرفت، ما را به وحشت انداخت. ما دوست مهربان و پر بركتی را از دست می ‌دهیم، لذا به وحشت می ‌افتیم. از این رو بود كه آخر ماه مبارك رمضان كه می ‌شد، اولیای خدا احساس غربت می ‌كردند. ما باید حقی كه او بر عهده ما دارد رعایت كرده حرمتی كه در پیش ما دارد ارج بنهیم . باید به تعهدی كه بین ما و اوست وفا كنیم. آنگاه چون این دوست عزیز از ما جدا می ‌شود ما چنین می ‌گوییم: سلام بر تو ای بزرگترین ماه كه به خدا انتساب داری و سلام بر تو ای عید اولیای الهی . این سلام، است . 🔸 «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَكْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الأَوْقَاتِ وَ يَا خَيْرَ شَهْرٍ فِي الأَيَّامِ وَ السَّاعَات» امام سجاد (علیه السلام) چندین بار به این ماه سلام می ‌كند. ماه رمضان اگر زمانی گذرا بود و باطن و سرّ و حقیقت و روح نداشت، ولی الله به او سلام نمی ‌كرد! این گفته‌ های معرفتی ـ معاذ الله ـ نظیر اشعار خیالی شعرا نیست كه بر خطابه های خیالی حمل شود كه مثلا ً به كوه و یا آثار مخروبه خطاب می ‌كنند. بیان حضرت این است كه ما خیلی دوست و رفیق، داشته و داریم؛ اما هیچ دوستی به عظمت این ماه نبوده. ماهی كه نه هیچ روزی مثل روزهای آن و نه شبی چون شب‌ های آن بود. 📚 برگرفته از كتاب حكمت عبادات لینک مطلب: https://b2n.ir/w12678 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شهید گران ‌بها 🔹 امروز شهادت شهید مرتضی مطهری (قدس الله نفسه الزکیة) است. او یک شهید گران‌ بها و کمیابی است. هنوز هم که هنوز است مثل نیامده است! 🔹 یکی از دوستان ما در بعضی از درس‌ های خصوصی مرحوم علامه شرکت می‌ کرد، مقداری هم در درس «فقه» مرحوم آقای داماد شرکت می ‌کرد. ایشان امتحانی داد و استاد دانشگاه شد و دانشگاه رفت. صبح روز جمعه ‌ای بود رفتم زیارت همین «وادی السلام»، دیدم ایشان قبل از من رفته بود زیارت کرده بود و دارد بر می ‌گردد، در همین دالان ورودی یکدیگر را دیدیم و احوال ‌پُرسی کردیم. او گفت فلانی من رفتم تهران که کار آقای مطهری را بکنم دیدم نمی ‌شود می‌ خواهم برگردم قم، با اینکه تحصیل کرده بود «فقه» دید، «اصول» دید، «فلسفه» دید. 🔹 کار کار هر کسی نبود، او از فلات خواجه طوسی و شیخ طوسی و مانند اینها بود. این فرمایشات مرحوم علامه را که ایشان در اصول فلسفه تقریر کردند، اینها تقریرات درس مرحوم علامه است. ایشان شارح نبود، مقرِّر نبود، ایشان محرّر بود! تحریر، کار خواجه نصیر است؛ اصطلاح «تحریر، تحریر»! تحریر اقلیدس برای خواجه نصیر است. محرِّر بودن غیر از شارح بودن است، غیر از مقرِّر بودن است. محرِّر کسی است که دست و بال مطلب را باز می ‌کند، این مطلب را به پرواز در می ‌آورد، نه اینکه آن کلمه را توضیح بدهد و شرح کند! این مطلب را آزاد می ‌کند، فکر را هم آزاد می ‌کند و هر دو در پرواز هستند. 🔹 تا حُرّیت نباشد، کسی مثل نیست. غرض این است که خیلی‌ها شرح کردند، خیلی‌ها تقریر کردند؛ اما این بزرگوار از دیار خواجه نصیر است، خواجه نصیر محرِّر بود. خدا غریق رحمت کند سیدنا الأستاد مرحوم علامه طباطبایی را! ـ نمی‌دانم با تحریر اقلیدس آشنا هستید یا نه! به هر حال یک کتاب سنگینی است مثل بنای عقلا و فهم عرف و اینها که نیست، این صد درصد عقلی است ریاضی محض است مقاله ده آن خیلی سنگین است ـ ایشان با همان لهجه آذری می‌فرمود به اینکه انسان گویا عَزرائیل را در روبرو می‌بیند! این مقاله دَه این‌قدر سنگین است! خواجه این را تحریر کرد، نه شرح کرد، نه تقریر کرد! یعنی دست و بال مطلب را باز کرد، مطلب را به پرواز درآورد، ذهن خواننده را باز کرد و این ذهن را به پرواز درآورد. این کار شیخ طوسی است که نسبت به اقدمین کرده، کار خواجه نصیر است که نسبت به اقدمین کرده است. 🔹 از دیار این بزرگواران است، لذا مثل او قبلاً نبود، بعد از او در طی این چهل سال کسی نیامده است. ما ـ به لطف الهی ـ از او عالم‌تر و دانشمندتر داریم؛ اما آن ‌که بتواند این سعه صدر را داشته باشد، این‌طور نبود؛ با هر گروهی بکند، بکند، حرف آنها را گوش بدهد، با آزاداندیش باشد، نبود. حشر ایشان ـ إن‌ شاء الله ـ با انبیاء و اولیای الهی باشد! حشر همه شما اساتید و فضلای بزرگوار که در همین راستا تلاش و کوشش می ‌کنید با انبیا و اولیای الهی باشد! 📚 درس خارج فقه نکاح تاریخ: 1398/02/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دعای وداع 🔸 در حقیقت دو بخش است یكی اینكه با این ماه مبارك رمضان داریم خداحافظی می ‌كنیم یكی اینكه اگر ما رفتیم و اصلاً ماه مبارك رمضان را ندیدیم چه بكنیم؟ 👇👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 9 🔹 سلوك الهی، بخشی به عمل و بخشی به نظر وابسته است، اگر كسی خواست درباره سلوك الهی تحقیق كند، ناچار است كه سلوك نظری را خوب تبیین كند تا در سلوك عملی، قدم به قدم راهنما باشد... . 👇👇👇👇
طیب و طاهر بودن معلم تعلیم را به تربیت بر می‌ گرداند 🔸 امام علی (علیه السلام) به فرزندشان نامه ‌ای نوشتند که ما هم مخاطب این نامه هستیم چون ما هم فرزند ائمه (علیهم السلام) محسوب می‌ شویم؛ پیغمبر (ص) فرمود «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» و شما می ‌توانید فرزندان ما شوید و ما نیز این دعوت را پذیرفتیم؛ امام در نامه خود به فرزندشان فرمود ! 🔸 هر معلمی امام مأموم خود که شاگردانش هستند می ‌باشد، این معلم باید طوری طیب و طاهر باشد که شاگردانش بتوانند به قیام و قعود او و وجود او سراسر نور باشد، این تربیت در متن دین نهفته است. ما باید به دنبال این تربیت باشیم نه اینکه تعلیم را گسترش دهیم. این طیب و طاهر بودن معلم است که تعلیم را به تربیت بر می ‌گرداند، اگر آموزش و پرورش به دنبال تحول است معنای حقیقی تحول همین است که معلمان در سطح خود، . 🔸 دو راه برای تعلیم وجود دارد؛ یک و یک ، اگر کسی بوی بد گناه را استشمام نمی ‌کند این یعنی آموزش و تربیت او صرفاً در همین محدوده گوش بوده است و به دل او نفوذ نکرده است، این کار معلم است که دانش آموزان با دیدن معلم خود، به نحوی در طول سال‌های تحصیل رشد کنند که از انجام گناه بیزار باشند و بوی بد گناه را استشمام کنند. لینک مطلب: https://b2n.ir/z36260 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 دعای ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیامِی فِیهِ بِالشُّكْرِ وَ الْقَبُولِ، عَلَى مَا تَرْضَاهُ وَ یرْضَاهُ الرَّسُولُ، مُحْكَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ، بِحَقِّ سَیدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ. خدایا روزه ام را در این ماه، بر پایه آنچه تو و پیامبر، آن را می پسندد مورد سپاس و پذیرش قرار ده، درحالی که فروعش بر اصولش استوار باشد، به حق سرورمان محمّد و اهل بیت پاکش، و سپاس خدای را پروردگار جهانیان. 🔷🔸💠🔸🔷 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای ختم قرآن کریم.pdf
376.9K
کتاب دعای قرآن کریم با ترجمه فارسی هدیه و کاری از کانال منتظران ظهور ➖➖➖➖➖➖➖➖ کانال قرآن و ادعیه منتظران ظهور 🆔 @quranvadoa
جزء سی ام قرآن کریم.pdf
1.78M
کتاب جزء سی ام قرآن کریم از آیه ۱ سوره «نباء» تا آیه ۶ سوره «ناس» هدیه و کاری از کانال قرآن و ادعیه منتظران ظهور ➖➖➖➖➖➖➖➖ کانال قرآن و ادعیه منتظران ظهور 🆔 @quranvadoa
🔻پذیرش سطح سه تربیت مبلغ معلم ❇️ گرایش آموزگاری ابتدایی ❇️ گرایش دبیری الهیات 💥ویژه طلاب برادر 02533132389 09127584401 آی دی پاسخگویی به سوالات در ایتا 🆔 @Amozesh_t ✅ علاقه مندان می‌توانند جهت کسب اطلاع از شرائط، مراحل پذیرش و یا ثبت نام به پایگاه اطلاع‌رسانی پذیرش به آدرس Paziresh.ismc.ir مراجعه نمایند.
🔴اینم از دشمنی گوگل با پیام رسان ایرانی ایتا غرب وحشی با همه توان مشغول سانسور و فیلتر ایران و ایرانی ها و نرم افزار ایرانی ها هستند ، اونوقت یه عده غربزده داخل ایران با ساماندهی فضای مجازی کشور مخالفن و میگن بذارید غربیها هر غلطی دلشون خواست از طریق فضای مجازی در ایران بکنند.... 🔴به پویش بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
💕امام صادق "عليه السلام": ‌ 🌸إنَّ مِنْ تَمَامِ الصَّوْمِ إِعْطَاءُ الزَّكَاةِ يَعْنِي الْفِطْرَةَ كَمَا أَنَّ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ (صلی الله علیه و آله) مِنْ تَمَامِ الصَّلَاةِ لِأَنَّهُ مَنْ صَامَ وَ لَمْ يُؤَدِّ الزَّكَاةَ فَلَا صَوْمَ لَهُ إِذَا تَرَكَهَا مُتَعَمِّداً وَ لَا صَلَاةَ لَهُ إِذَا تَرَكَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ" صلی الله علیه و آله"🍃 ‌‌ 🌹کامل کردن روزه به پرداخت زکات فطره است، همانطور که صلوات بر پیامبر" صلی الله علیه و آله" کمال نماز است. ‌ همانا کسی که روزه بگیرد و زکات ندهد روزه‌ای برای او نیست هنگامی که عمدا ترک کند و نماز نیست هنگامی که صلوات بر پیامبر را ترک کند.🌺 ‌ 📚من‌لایحضره الفقیه، ج۲، ص۱۱۹ @darshainabazqoran
🔹به بهانۀ نادر... (ضرورت دستیابی به فناوری بازتوليدِ آدم) ▫️هرچه زمان می‌گذرد پرداختن به جنس نگاه آوینی‌ها و طالب‌زاده‌ها ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. وجه مشترک آقامرتضی و نادر طالب‌زاده، فهم عمیق از انقلاب، جهانی‌اندیشی، نگاه زلال به وقایع، تیزبینی در شمن شناسی و البته مخرج مشترک نداشتن با دشمن است. از دیشب که دیگر طالب‌زاده در میان ما نیست، خیلی‌ها از نادر بودن طالب‌زاده و مرادش آوینی می‌گویند. من هم می‌پذیرم که طالب‌زاده‌ها زیاد نیستند، اما سؤالم این است: ▫️در طول سال‌های پس از انقلاب چقدر به زاویه‌ی نگاه و نظام مسائل آوینی و طالب‌زاده پرداختیم؟ چقدر به فکر بازتوليد این آدم‌ها بودیم. اینکه فقط از غم فراق بگوییم کافی نیست! امروز آنانکه باید برای انقلاب روایت‌گر تربیت می‌کردند و نکردند باید پاسخگو باشند. آنانکه باید آوینی و طالب‌زاده و سلحشور را در تعداد بسیار، بازتوليد می‌کردند باید پاسخگو باشند. ❗️تا کِی می‌توان فقط غُصّه خورد؟ در عصری که هیولای رسانه‌ای دشمن بی‌امان می‌زند/می‌کوبد/ویران می‌کند، جبهه‌ی انقلاب چه باید می‌کرد؟ چه باید می‌ساخت؟ ▫️طالب‌زاده و آوینی آینده‌ی جهان و چالش‌های پیش ‌رو را می‌فهمیدند. برای آینده ایده و برنامه داشتند. می‌توانستند دوردست‌ها را حدس بزنند. جنسِ نگاه‌شان، جنس آینده بود. درخودمانده/درگذشته‌مانده نبودند‌. اینها واقعا آدم بودند. ▫️خب بسم‌الله، بیایید بسازیم. اینها دست‌نایافتنی نیستند، کافی است فناوری بازتوليد آدم‌های کم‌نظیر را پیدا کنیم. البته اول راه نیستیم/بی‌الگو نیستیم. امام همین کار را کرده. امام آدم ساخت. در بستر مبارزه، انسان‌ها را به آن‌چنان پختگی رساند که آدم باشند. امام به همه آموخت که انتظار در مبارزه است و آدمیت در مبارزه. امام صحنه‌ی مبارزه را در قلب خلاصه نکرد، قلب را به میدان آورد و میدان را به قلب. حیات حقیقی انسان را به قیامِ لِله تعریف کرد و خود جلودار اهلِ قیام بود. صیام را/صلاة را/تعلیم را/سینما را/هنر را/دانشگاه را و اصلاً همه چیز را مبارزه می‌دید. امام مبارزه برای خدا را تنها عنصر بازتوليد آدم‌ها می‌دانست. حالا برگردید و یک‌بار از این زاویه به زندگی نادر طالب‌زاده نگاه کنید، در زندگی او چیزی جز مبارزه می‌بینید؟ ✍️ اسماعیل فخریان 🔊 کانال تشکیلات 👇 https://eitaa.com/joinchat/240058421Cb84049d5f7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | حسرت مرحوم نادر طالب‌زاده از نرفتن به حوزه علمیه @Hawzahnews| خبرگزاری‌حوزه
💢 ثبت‌نام بن کتاب برای اساتید و طلاب حوزوی 🔹 سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای طلاب و دانشجویان ۳۵۰ هزار تومان و برای اعضای هیئت علمی و اساتید حوزوی ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود. 🔹 بن خرید، تنها در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران قابل استفاده است و به کد ملی متقاضیان اختصاص پیدا می‌کند. 🆔 @rasanewsagency
💢 دولت یارانه‌ای بیشتر از گرانی اخیر به مردم واریز می‌کند ✅ وزیر کشاورزی: 🔹 برای جبران افزایش قیمت آرد و به‌تبع آن گرانی ماکارونی و...، طی روزهای آینده دولت با واریز یارانه این افزایش قیمت را جبران خواهد کرد که بیشتر از هزینه ناشی از این گرانی‌ خواهد بود. 🔹یک کیسه آرد ۵۰ کیلویی در ایران ۳۸ هزار تومان است که در آن سوی مرزها تا ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد. همین باعث قاچاق زیاد آن شده بود. 🔹آزادسازی آرد برای نان فانتزی و ماکارونی و امثالهم، هرچند تصمیم سختی بود اما جلوی فساد را خواهد گرفت و با پرداخت یارانه مستقیم به مردم، هزینه تحمیل‌شده جبران خواهد شد. 🆔 @rasanewsagency
🔻۵ دلیل رشد قیمت ماکارونی‌ 🔰اصلاح هدررفت سالی ۳۰ هزار میلیارد تومان‌ یارانه آرد صنعتی‌ 🔹یارانه هزاران میلیاردی آرد صنعتی: دولت سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان تنها به گندم و آرد بخش صنعت یارانه می‌داد که محصولات غذایی مانند ماکارونی، بیسکوییت و انواع شیرینی به قیمت پایین تری دست مردم برسد اما بررسی‌ها نشان داد که نه تنها این یارانه سر سفره مردم نرسید بلکه به صورت قاچاق و یا صادرات محصولات یارانه‌دار از مرزها خارج می شد. 🔹افزایش قیمت های جهانی: از سوی دیگر قیمت گندم روز به روز در بازارهای جهانی افزایش می‌یابد، گزارش بلومبرگ نشان می‌دهد که در یک سال گذشته نرخ جهانی گندم از ۶۰۹ دلار و ۵۰ سنت به ۱۳۶۳ دلار و ۵۰ سنت یعنی رشدی معادل ۱۲۳ درصد یا بیش از دو برابر داشته است. از آنجایی که دولت گندم را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می کند میزان ارز دولتی برای واردات گندم هم دوبرابر باید باشد، یعنی روز به روز ارز یارانه ای که از خزانه دولت بیرون می آید بیشتر می شود. افزایش قیمت های جهانی پس از درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین تشدید شده است، این درگیری ها در تردد کشتی‌ها اختلال ایجاد کرده و امکان بارگیری و تخلیه بار در بندر دریای سیاه که بندر مشترک دو کشور روسیه و اوکراین است میسر نمی‌شود، این دو کشور ۳۰ درصد تامین غلات جهان را برعهده دارند. 🔹قاچاق آرد صنعتی یارانه‌ای: تخصیص یارانه در داخل به آرد صنعتی و نیز افزایش ندادن قیمت‌های داخل در چند سال اخیر با وجود رشد شدید قیمت‌های جهانی موجب شد شکاف زیاد قیمتی با کشورهای دیگر و از جمله همسایگان ایجاد شود، این شکاف قیمتی حداقل ۱۲ هزار تومان در هر کیلو بود، یعنی اگر یک دستگاه خودرو نیسان‌وانت دو تن ‌قاچاق آرد انجام می‌داد، حداقل ۲۴ میلیون تومان به جیب قاچاقچی وارد می‌کرد. سردار سرتیپ اشتری فرمانده نیروی انتظامی چند روز پیش اعلام کرد: سال گذشته بیش از ۳۵۰ هزار تن آرد یارانه ای قاچاق کشف شد که نسبت به مدت مشابه قبل بیش از ۲۰۰۰ درصد افزایش یافته است. 🔹صادرات ماکارونی با آرد یارانه‌ای: خش مهمی از آرد یارانه‌دار از طریق صادرات ماکارونی از کشور خارج می شد. صنایع ماکارونی آرد را به یک پنجم قیمت از دولت می‌خریدند و با تولید ماکارونی به کشورهای دیگر صادر می‌کردند یعنی این یارانه به سر سفره خارجی‌ها می رفت. محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی گفته کارخانه ها ماکارونی سالانه ۳۰۰ هزار تن ماکارونی صادر می‌کنند که همه از همین آرد‌های یارانه ای درست شده‌اند. به گفته وی، بخش صنعت هم آرد یارانه‌دار می‌گیرد و هم محصول خود را از جمله بیسکوئیت و انواع شیرینی را به قیمت‌های گران‌تری در داخل می‌فروشد و یا به خارج صادر می‌کند که هر دو به از دست رفتن یارانه‌ها و نیامدن آن به سر سفره ملت منجر می شود. دولت این یارانه را پرداخت می‌کند که از منافع آن مردم منتفع شوند، در حالی که سود آن فقط به جیب عده‌ای خاص و یا مصرف‌کنندگان کشورهای خارجی می‌رود. 🔹فروش آرد یارانه‌ای به نرخ آزاد: تفاوت زیادی که بین قیمت‌ آرد یارانه‌ای و نرخ آرد وجود دارد بسیاری از دلالان را وسوسه می‌کند که این آرد را به نرخ آزاد بفروشند که هم در صنف صنعت و نیز نانوایی کاملا مشهود است. مدیرعامل بنیاد ملی گند‌م‌کاران در این‌باره می‌گوید واحدهای نانوایی یک کیسه آرد یارانه ای ۴۰ کیلویی را حدود ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان خریداری می‌کنند، درحالی که در بازار آزاد با نرخ ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود. که البته این موضع در صنف صنعت هم مصداق دارد. فروش به نرخ آزاد خیلی هم دردسر ندارد و آنها با تبانی با کارخانه ها بدون اینکه گندم یارانه دار را بگیرند پول به نرخ آزاد را از آنها دریافت می کنند. مدیر یک کارخانه آرد می‌گوید نانوایان و یا بخش صنعت که آرد یارانه ای می‌گیرند، به دو حالت آرد را به ما می فروشند، یا به جای آرد پول به نرخ آزاد از ما می‌گیرند و یا آرد خود را به ما می‌دهند و ما پس از تعویض کیسه که ظاهر دولتی دارد، به نرخ آزاد می‌فروشیم. 🔹گرچه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند در کوتاه‌مدت تبعاتی برای معیشت مردم ایجاد کند،‌ اما در طولانی‌مدت اثرات پایداری در اقتصاد ملی خواهد داشت که حذف رانت، فساد و جلوگیری از خروج ارز و تک نرخی شدن قیمت‌ها و شفافیت در بازار از جمله آنها است. نکته مهم آن است که حذف ارز ترجیحی باید تدریجی باشد تا اثر آن بر بازار ملایم باشد. ❁❅❁❅❁❅❁❅❁ 🔵 کانال(سروش) افسران جنگ نرم انقلاب اسلامی
‼️ در عرضه اولیه های و کدهای حقیقی حق مشارکت ندارند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا