eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
709 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 جریان‌شناسی / بخش هشتم 🔰 عقاید و خط مشی‌ها 🔺 براساس سیر مطالعاتی منافقین و مطالعه نوشته‌جات به یادگار مانده از آن‌ها می‌توان عقاید و خط‌مشی سازمان مجاهدین خلق را در چند بعد خلاصه کرد: 1️⃣ اعتقاد به اسلام منهای 🔺 سازمان این تز را عمدتاً مدیون دکتر است چون وی اولین فردی بود که تز اسلام منهای روحانیت را در جامعه اسلامی و شیعه بنا کرد. 🔺 این مطلب در کتاب «مجموع آثار دکتر شریعتی» بخش با مخاطب‌های آشنا قابل مشاهده است. در این قسمت از کتاب در اولین نامه دکتر شریعتی به پدر نوشته شده است: «همانطور که دکتر(دکتر مصدق) تز اقتصاد منهای نفت را بنا نهاد ماهم باید تز اسلام منهای آخوند را بنیان‌گذاری کنیم.» 🔺 مجاهدین خلق و همچنین گروه فرقان متاثر از همین افکار شریعتی، به همین سمت و سو رفتند که اسلام را منهای روحانیت مطالعه و خودشان را جایگزین روحانیت کنند. 2️⃣ اسلام علم مبارزه نیست 🔺 همانطور که قبلاً مطرح شد سازمان معتقد بود، اسلام علم مبارزه نیست و هرچند که ممکن است در قدیم توانایی اداره جامعه را داشته است؛ اما توان اداره مبارزه و به تبع آن توان اداره جامعه کنونی را ندارد. آن‌ها براین باور غلط بودند که جامعه پیچیده امروز را نمی‌توان با احکام و نظام‌هایی‌ که در اسلام آمده اداره کرد. 3️⃣ علم‌گرایی 🔺 از عقاید دیگر سازمان می‌توان تلفیق علم گرایی و عقل گرایی را برشمرد که حتی اسلام را نیز با همین دو شیوه مطالعه می‌کردند. تفکر سازمان این را به اعضا القاء می‌کرد که توان فهم هر چیزی را دارد و همین تفکر بود که به بی‌نیازی از وحی منجر می‌شد و دور شدن از دین و دستورات دینی را به دنبال داشت. 4️⃣ التقاط التقاط در عقیده، یکی دیگراز عقاید سازمان به شمار می‌رود به‌گونه‌ای که اسلام را فقط به عنوان دینی که می‌تواند رابطه انسان و خدا را شکل دهد قبول داشتند؛ اما برای اداره جامعه و برای مبارزه به سمت روی گرداندند و آن را با اسلام التقاط کردند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1617 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #حوزه‌های_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش دوازدهم 🎙 #مصاحبه| لزوم توجه همه‌جانبه به مساله وحدت و مقابله با تکفیر 🔺 #حجت_الاسلام_شاکر: 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش دوازدهم 🎙 | لزوم توجه همه‌جانبه به مساله وحدت و مقابله با تکفیر 🔺 : 🔹 آقای شیخ عبدالناصر جبری، سال گذشته از دنیا رفت، الآن پسرش شیخ عبدالله به‌جایش همان دانشگاهشان را می‌چرخاند، ایشان آمد خانه ما، شام خانه ما مهمان بود، وقت نماز شد، اذان گفت، عین خود همان اهل سنت یک سجاده پهن کردم این بیاید نماز بخواند، اول به من گفت شیخ بیا نماز بخوان من اقتدا کنم، گفتم نمی‌شود، هفتادسالش بود، رئیس دانشگاه بود، به من می‌گفت شما امام راتب هستی، برو جلو، گفتم بابا بی‌خیال، بعد آمد اینجا ایستاد روی سجاده، این مهم است. 🔹 ایشان ایستاد گفت: تربت کو؟ متوجه هستید چه می‌گویم؟ یک پیرمرد هفتادساله چه نیازی به من دارد که بخواهد خودش را به من نشان بدهد؟ این رفتار، دلی است، من با شرمندگی گفتم من ملاحظه فقه شما را کردم ببخشید. این سُنی هست. 🔹 این چقدر ارزش دارد، دست‌باز هم خواند نماز، بعد نماز که تمام شد به من گفت که من نماز سنی خواندم. من شیعه نیستم من سنی هستم، من عمداً دست‌باز خواندم که یک‌جوری بهت یاد بدم که دست‌بسته خواندن واجب نیست، ایشان می‌دانست به‌اصطلاح فعال تقریبی هستم، می‌خواست بگوید کارهایی که تو انجام می‌دهی، کارهای درستی است، ما مشترکات زیاد داریم. 🔹 ما سه جلسه با هم رفتیم وزارت علوم، من با ایشان دوتایی وقت گرفتیم با چه مصیبتی، من که کاره‌ای نیستم، یک طلبه معمولی با چه مصیبتی وقت گرفتیم از معاون وزیر، آقای سید هاشمی، سال ۹۴ -۹۳ بود. 🔹 ایشان می‌گفت درخواستم این است که دانشگاه من را که یک دانشگاه اسلامی سنی هست وزارت علوم شما به رسمیت بشناسد. 🔹 می‌گفت شما چهار اطراف کشورتان سنی هستند، بعضی‌ها در شمال غرب و غرب کشور زیاد در وادی دینی نیستند، اما اهل سنت جنوب و جنوب شرق یا می‌روند پاکستان درس می‌خوانند یا کشورهای خلیج درس می‌خوانند و هر انسان عاقل و بالغی برود پاکستان دروس دینی بخواند و برگردد جز وهابی چیزی نمی‌شود، یک کسی برود عربستان درس بخواند بیاید، حتی شیعه هم برود درس بخواند بیاید وهابی برمی‌گردد، سنی که دیگر هیچ. 🔹 می‌گفت آقاجان من که چیزی نمی‌خواهم، من خودم حزب دارم، من دنبال مقام و مسئولیت نیستم من خودم در لبنان دانشگاه دارم، من می‌خواهم رسالت خودم را به رسول‌الله ادا کنم. ایشان مثلاً دوازده‌ تا حوزه هم دارد مثل همان حوزه‌های سنتی که طلبه‌ها می‌آیند فقه و اصول و قرآن می‌خوانند و یاد می‌گیرند و می‌روند، اما این دانشگاهش سطحش بالاست، اساتید دانشگاهی و سطح بالا دارد که توانسته از دولت لبنان مجوز دانشگاه بگیرد،مثل دانشگاه ادیان ما. 🔹 ما رفتیم پیش مشاور وزیر، من در این جلسه نشستم به‌عنوان مترجم، این آقای مشاور بین‌الملل آقای وزیر، کارش هم درست بود، کارش اشتباه نبود، شروع کرد از قوانین و تبصره و مقررات گفتن که این‌گونه است و این‌گونه نیست ما هر دانشگاهی را به رسمیت بشناسیم، یک‌دفعه این شیخ عصبانی شد، حرف این آقای مشاور وزیر را قطع کرد گفت صبر کن ببینم، من چند ساله هستم؟ به‌اصطلاح ماها گفت من یک پام لب گور است، من مشخص نیست الآن لبنان برگردم یا نه، دو بار سکته کردم. 🔹 می‌گفت من از عربستان –خودش مکه درس خوانده- ماهیانه پنج هزار دلار یعنی الآن به پول ما سی میلیون می‌شود، می‌گفت من فقط شهریه می‌گرفتم ولی با اعتقاد خودم به خاطر آن فکر تقریبی خودم، فکر سالم خودم، این‌ را پشت پا زدم، من الآن اسمم در لیست سیاه است و می‌خواهند من را ترور کنند، الآن در لبنان این وهابی‌های تندرو به خون من تشنه‌اند، همه این‌ها را من به خاطر اعتقاد خودم انجام دادم. 🔹 بعد به آن مسئول می‌گفت فکر می‌کنی من دنبال چه هستم؟ آمده‌ام اینجا دو ساعت وقت خودم را گرفتم که می‌خواهم قانعت کنم که به من مجوز بدی؟ من می‌خواهم یک خدمتی کرده باشم که سُنی‌های شما نروند وهابی بشوند، من هم سریع ترجمه کردم. من دوست داشتم این کار را انجام بدهم، الآن هم دوست دارم این کار انجام بشود. 🔹 بعد دیگر بنده خدا فوت کرد این کار تقریباً زمین ماند، یک‌بار پسرش آمد بعد از فوت پدرش منزل ما تشریف آوردند، البته یک‌بار هم اجمالاً پرسید من گفتم واقعیتش من دیگر خسته شدم، نه از نظر جسمی بلکه دیگر ناامید شدم، دیگر اصلاً در این فضا نیستم در این وادی نیستم. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4759 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش چهارم 💠 گروه‌های سلفی معتدل در ایران 🔺 در ایران گروه‌های دیگری نیز هستند که گرایش سلفی معتدل دارند. مهم‌ترین آنها عبارتند از: 1️⃣ جماعت دعوت و تبلیغ 🔸 «جماعت دعوت و تبلیغ» یک شبکه جهانی است که گروه‌های تبلیغی برای ترویج اسلام سنی، به مناطق مختلف سنی‌نشین اعزام می‌کند. 🔸 بنیان‌گذار این شبکه «شیخ محمد الیاس‌بن شیخ محمد اسماعیل حنفی دیوبندی چشتی کاندهلوی» است که چون بعداً مقیم دهلی شد، به دهلوی مشهور شد، وی به لحاظ فقهی حنفی و به لحاظ مشرب فکری، صوفی و به لحاظ کلامی، ‌ماتریدی است. 🔸 او بضاعت علمی کم ولی غیرت دینی بالایی داشت و علاقه‌مند به تبلیغ بود و حرکت جماعت تبلیغ را در هند بنیان گذاشت. وی از شاگردان و مریدان شیخ رشید احمد کنکوهی و شیخ اشرف ‌علی تهانوی است. 🔸 دهلوی این جماعت را در سال ۱۹۲۶ بنیان گذاشت و هدف از تشکیل آن، تبلیغ مذهب حنفی بود. مقر جماعت قریه «نظام‌الدین» نزدیک دهلی است اما در بسیاری از کشورها فعال است. گفته می‌شود ده میلیون عضو دارد. سالانه دو همایش دارد که یکی در پاکستان و دیگری در بنگلادش برگزار می‌شود و بین یک تا دو میلیون نفر شرکت‌کننده دارد. 🔸 شاخه‌ای از این جماعت نیز در ایران فعال است که مرکز آن در زاهدان و رهبری آن را مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه و جماعت مسجد مکی زاهدان، برعهده دارد. 🔸 این جماعت به صورت فصلی، طلابی را از سوی مدارس علوم دینی بلوچستان، مانند مدرسه مکی، حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان و مسجد عزیزی به نقاط سنی‌نشین، مخصوصاً مناطق کردنشین، برای تبلیغ اسلام سنی اعزام می‌کند. 🔸 این تشکیلات بخش‌های متعدد و متنوعی دارد که عبارتند از: 🔻 1. مجمع فقهی اهل‌سنت که در سال ۱۳۷۷ تشکیل شد و در برگیرنده علما و فقهای اهل‌سنت همه مناطق ایران است و به بررسی مسائل جدید می‌پردازد. 🔻 2. فصلنامه «ندای اسلام» که مدرسه دارالعلوم زاهدان صاحب امتیاز آن است و در مناطق سنی‌نشین در دسترس عموم قرار می‌گیرد. 🔻 3. مرکز تحقیق و ترجمه که در سال ۱۳۸۲ افتتاح گردید. 🔻 4. انتشارات صدیق و کتابخانه حوزه علمیه که در سال ۱۳۶۵ تأسیس و اکنون در ۳۰۰ متر مربع و ۲۰ هزار جلد کتاب دارد. 🔻 5. دفتر تبلیغات و امور مکاتب که بر اساس نیاز مناطق مختلف، جهت تبلیغ و بیان احکام و ملاقات با مردم، مُبلغ اعزام می‌کند. ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 📚 جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه‌دار در ایران، ص 366 ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2362 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش چهاردهم 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های #مکتب_عرفانی_اصفهان/ قسمت سوم 2️⃣ عرفان عملی و سلوک شرعی شیعی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به / بخش چهاردهم 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های / قسمت سوم 2️⃣ عرفان عملی و سلوک شرعی شیعی 🔹 کمی پس از صفویه جریان عرفانی جدیدی در بین برخی حکما و عرفای شیعه به وجود آمد. نقش آقا محمد بیدآبادی (۱۱۹۸) در این جریان بسیار پررنگ است. 🔹 عارف بیدآبادی که عرفان ناب را در مکتب فقیهان عارفی مانند مجلسی اول و شیخ بهایی آموخته بود، به جای حکم به اتحاد تصوف و تشیع، عرفان را بر مبنای باورها و روایات شیعی بنا کرد. 🔹 پیش از این نیز چنین تلاشی توسط فقیهان عارفی مانند سید بن طاوس، شهید ثانی و ابن فهد حلی صورت گرفته بود. اهمیت آقا محمد بیدآبادی در مقایسه با عرفای پیشین شیعه در این بود که توانست آموزه­‌های بلند عرفانی را که در بین کتب حدیث، تفسیر و … بیان شده بود، با چینش جدیدی به صورت یک مکتب اخلاقی-عرفانی و سلوک شرعی شیعی در آورد. 🔹 رویه سلوکی بیدآبادی ریشه در کتاب و سنت و آموزه­‌های پیشوایان شیعه دارد. از یک سو توصیه قرآن کریم و احادیث امامان(ع) به ضرورت تهذیب نفس و لزوم بهره‌­گیری از ذکر و دعا و توسل و از سوی دیگر سستی بنیاد اخلاق ارسطویی و عدم انطباق با پاره­‌ای مبانی کتاب و سنت، با تمام رواجی که در بین عالمان مسلمان داشت، وی را بر آن داشت تا از متن زلال کتاب و سنت و سیره معصومان(ع) شیوه صحیح تهذیب نفس را استنباط و ارائه نماید. 🔰 ویژگی‌های مکتب عرفانی بیدآبادی 🔹 از ویژگی‌­های این مکتب می­‌توان به توجه به باطن اعمال در عین حفظ ظواهر و توجه به معرفت نفس، اشاره کرد. نکته دیگر اینکه اساس این مکتب بر عمل قرار دارد و دیدگاه­‌های آن تجربی و عملی و محور آن دستور العمل – و نه آگاهی از فضایل و رذایل- است. بید آبادی در این مکتب برخلاف برخی علمای ظاهری ریاضت کشیدن را امری مثبت می­‌داند. 🔹 در مکتب عرفانی بیدآبادی انسان می‌تواند با ریاضت­‌های شرعی و مداومت بر اذکار و اوراد رسیده از معصومین به تدریج به جایی برسد که باب ملکوت به روی او باز گردد. 🔹 در این حال برای او «فنای ملک و ملکوت حاصل گردد و نهایتا از محو به صحو و بقای کلی در عین فنا رسد و سر معنای «العبودية جوهرة كنهها الربوبية» برایش منکشف گردد و در این مقام به مرتبه خلافت و راهنمایی مردم به سوی خدا و نیابت حضرت حجة­الله على الارض خواهد رسید.» 🔹 گفتنی است که رویه سلوکی و مشرب عرفانی آقا محمد بیدآبادی از یک سو با شریعتمداران ظاهر انگار که از «لب و حقیقت به قشر و پوسته و از رحیق شراب به سراب» اکتفا می­‌کردند و از سویی دیگر با صوفیه باطنيه منحرف که منکر ظواهر شریعت بودند، در تقابل بود. 🔹 این شیوه عرفانی و سلوکی سبب شهرت او در جهان تشیع شد و شاگردان زیادی از محضر وی بهره بردند که همین شاگردان بعدها سبب شکل­‌گیری عرفان شرعی یا سیر و سلوک شیعی شدند. به همین دلیل وی را بنیان‌گذار عرفان عملی شیعی می­‌دانند. حتی بزرگان عرفای نجف اشرف طريقه خود را به این عارف سالک می­‌رسانند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4736 🆔 @asbaat_ir
🔰 مکتب امام، نفی احزاب #چپ‌گرا و #راست‌گرا 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 مکتب امام، نفی احزاب و 🔺 در مکتب اخلاقی و انسانی امام، جان و آبروی هر انسانی از احترام برخوردار است. امام به همان اندازه که مواظب بود تا احزاب و گروه های راست گرا و مدعی مبارزه ، اخلاص و حیثیت مردم را فدای اهداف حزبی خود نکنند و با استفاده ی ابزاری از احساسات دینی و ملی مردم، اهداف محافظه کارانه خود را دنبال نکنند؛ به همان اندازه با روش های گروه های چپ گرا و خشونت گرا که با روش های قهر آمیز درصدد دستیابی به قدرت بودند مخالف بود. 🔺 امام به خوبی بدین نکته واقف بود که حرکت های مسلحانه و بمب گذاری و ترور، جان و مال مردم را با خطر روبه رو می سازد. از این رو حتی در مقابل تلاش برخی گروه ها برای تروز خائنین به دین و ملت، سکوت اختیار می کرد. 🔺 پایبندی امام به اخلاق و سیره اهل بیت علیهم السلام به قدری بود که حتی به ترور شاه راضی نشد. امام تنها بر افشای حرکت های ضد دینی و ضد اخلاقی رژیم طاغوت و بالا بردن سطح بینش مردم و کادرسازی تکیه داشت و حتی تهدید به اعلام حکم از سوی او در دوران اوج گیری انقلاب، مبارزه ای با دست خالی از سلاح دربرابر یک حکومت کاملا مسلح بود و این شبیه حمایت روز بیست و یکم و بیست و دوم بهمن سال 1357 بود که مردم در آن روزها با دست خالی به میدان آمده بودند. 🔺 امام در یکی از بیاناتشان، به تلاش یکی از عناصر سازمان منافقین در نجف اشاره می کند که سعی داشت ایشان را برای آغاز عملیات مسلحانه متقاعد کند. 🔺 «یکماه [یا] بیست و چند روز، یکی از همین منافقین با صورت صالح، با ژـ سه، با همه چیز آمد آنجا، نشست در ، من بودم؛ برای من گفت، هرروز گفت، هرروز گوش کردم؛ از مرحوم آقای طالقانی سفارش آورده بود؛ از یکی از علمای دیگر سفارش آورده بود؛ آن ها را هم بازی داده بود. آمد [مواضعشان را] گفت. من دیدم خیلی این مسلمان است؛ خوب ما که این قدر مسلمان نیستیم! من به او سوء ظن پیدا کردم. من هیچ جوابش را نداد؛ فقط گفت: ما می خواهیم بکنیم؛ گفتم: نمی توانید؛ خودتان را به کشتن ندهید.» 🔺 امام در جایی دیگر، پاسخ خود را به این عنصر سازمان منافقین چنین بیان می کند: «آمده بود که تأیید بگیرد از من. من همان گوش کردم و یک کلمه هم جواب ندادم؛ فقط این که گفت ما می خواهیم که قیام مسلحانه بکنیم؛ من گفتم: نه قیام مسلحانه حالا وقتش نیست و شما نیروی خودتان را از دست می دهید و کاری هم ازتان [بر] نمی آید.» 🔺 بعدها در مصاحبه ای با مجله «پیکار» - ارگان رسمی - اعتراف می کند که سخن آن روز امام، جنبه تاکتیکی و مقطعی نداشت و اصولاً دیدگاه امام، برخاسته از یک باور و اعتقاد بود که ربطی به یک زمان و مکان خاص ندارد. ✍️ استاد حسن ابراهیم‌زاده 📚 امر به معروف و نهی از منکر احزاب؛ ص 92 🆔 @asbaat_ir
🔖 #نقش_علما_در_تحولات_ایران_معاصر/ بخش نخست 🔰 تقسیم‌بندی علما در #مشروطه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 / بخش نخست 🔰 تقسیم‌بندی علما در 🔺 متأسفانه در نهضت مشروطه، علمای ما از لحاظ سیاسی، به دو دسته عمده تقسیم شدند: 1️⃣ گروه مشروطه‌خواه 2️⃣ گروهی که به مخالفان مشروطه مشهور شدند. 🔺 دو دسته فوق، هم در ایران و هم در نجف حضور داشتند. از کسانی که در نجف بودند و به مشروطه‌خواه مشهور گردیدند، می‌توان افراد ذیل را نام برد: 🔺 ملامحمدکاظم ، شیخ عبداللّه مازندرانی، حاج میرزا حسین خلیلی تهرانی و آیت اللّه . نائینی که در واقعه مشروطه نامدارتر از دیگران است، در آن مقطع، شاگرد سه عالم قبلی به شمار می‌آمد. 🔺 مهمترین کسی که در نجف به مخالفت با مشروطه مشهور شد، بود. در خصوص دیدگاه‌ها و عملکرد سیاسی ایشان کار چندانی صورت نگرفته است. 🔺 مهمترین سندی که می‌توان درباره مواضع ایشان ارائه کرد، خاطرات آقانجفی قوچانی در سیاحت شرق می‌باشد. آقانجفی قوچانی از شاگردان آخوند خراسانی و طرفدار مشروطه بود. 🔺 در واقعه قیام مسلمانان بر ضد نیروهای انگلیسی، که پس از جنگ جهانی اول وارد عراق شده بودند و با عثمانی‌ها می‌جنگیدند، سیدمحمدکاظم یزدی علیه آنها فتوای صادر کرد. 🔺 نکته درخور توجه آن است که مخالفت وی با مشروطه نمی‌تواند در ردیف مخالفت با مشروطه قرار گیرد، زیرا شیخ فضل اللّه که در ابتدا مشروطه‌خواه بود، بعد از مدتی خواهان گردید و سپس به دلایلی که قبلاً گفتیم، به مخالفت قطعی با مشروطه پرداخت. 🔺 آیت اللّه و آیة اللّه سیدمحمد طباطبایی از موافقان مشروطه در تهران بودند. سید عبداللّه بهبهانی در سال ۱۹۱۰م در منزلش ترور شد و به قتل ایشان متهم گردید، لذا از ایران فرار کرد. مشهورترین مخالف مشروطه در ایران نیز شیخ فضل اللّه نوری بود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4810 🆔 @asbaat_ir
🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش پنجم 📝 #یادداشت| تضعیف مرجعیت دینی مهمترین ویژگی طیف اصلاح‌طلب افراطی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش پنجم 📝 | تضعیف مرجعیت دینی مهمترین ویژگی طیف اصلاح طلب افراطی 🔺 با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تاسیس نخستین حکومت دینی مشروع در عصر غیبت بر مبنای ، جریان مخالف دخالت دین در سیاست همچنان به عنوان یکی از جریان‌های مطرح در حوزه نمود روشن‌تری یافته است. 🔺 جریانی که در لفافه دین و به نام دفاع از آن به مخالفت دخالت دین در عرصه سیاست برخاسته است. این جریان را پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور مشخص می‌توان در شاخه‌هایی از گفتمان موسوم به مورد مطالعه و بررسی قرار داد. 🔺 طیف اصلاح طلب خود دارای جریانها و شاخه‌های متعددی با عقاید و دیدگاه‌های متفاوت است که بعضا خود را در دایره ولایت تعریف نموده و سیطره دین بر تمام ابعاد زندگی بشر را نیز پذیرفته است اما نوشتار حاضر معطوف به شاخه‌های افراطی از این جریان است که تاکنون ولایت مطلقه فقیه را زیر سوال برده و با تمسک به رویکرد عقل‌گرایانه محض بر جمهوریت نظام به جای اسلامیت آن تاکید ورزیده‌ است. 🔺 در اصل این گفتمان به دین حداقلی و جدایی آن از سیاست متمایل شده‌ است. و در نهایت مهم‌ترین ویژگی این طیف را می‌توان در نفی یا تضعیف و حاکمیت سیاسی علما و فقهاء شیعه در عصر غیبت توصیف نمود. 🔺 در ادامه به برخی از سرشاخه‌ها و نمادهای حوزوی این پدیده که در دوره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در قالب گفتمان اصلاحات ظاهر گردیدند اشاره می‌کنیم: 🔸 الف - جریان حامی طیف 🔺 اجمالا طیف ملی‌گرا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جریانی است که بر تقدم عناصر ملی و سرزمینی و جمهوریت نظام بر اسلامیت آن تاکید ورزیده‌اند. 🔺 در مقطع بعد از تاسیس نظام جمهوری اسلامی با چهره‌هايی از حوزه مواجه می‌شویم که از آنها می‌توان با عنوان حامیان سیاسی جریان ملی‌گرا و جریانات وابسته به آن یاد کرد این چهره‌ها به دلایل سیاسی همواره مورد حمایت جریانات ملی‌گرا نیز قرار داشته‌اند در میان این چهره‌ها می‌توان به افرادی همچون آقای ، و محسن اشاره کرد. ✍️ حجت الاسلام محمد ملک‌زاده ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2141 🆔 @asbaat_ir
🔖 در جمهوری اسلامی ایران/ بخش دوم 🔰 تقسیم‌بندی گروه‌های اجتماعی ایران در قرن نوزدهم 🔹 اما در عرصه­‌ی اجتماعی، جامعه­‌ی ایران در سده­‌ی نوزدهم شامل سه گروه اجتماعی عمده نظير: 🔹 ۱- شاه و گروه ممتاز حاکمه 🔹 ۲- اشراف و فئودال از جمله قبایل، روحانیون و بازرگانان 🔹 ۳- دهقانان و اصطلاحا عوام‌‌الناس (توده­‌ی مردم، زارعان و کوچندگان دامدار) بودند. 🔹 در این دوره با وجود طایفه­‌ها، روستاها، اصناف، محلات شهری و اجتماعات مذهبی بسیار منسجم، گسیختگی در ایران کمتر دیده می­‌شد. با این حال، از دیدگاه برخی محققین، سه علت مرتبط به هم، این تعدد و گوناگونی‌­های اجتماعی را به رقابت تبدیل می­‌کرد: 🔹 ۱- مبارزه برای دستیابی به منابع کمیاب به ویژه زمین­‌های آبی، مراتع حاصل‌خیز و قنات‌ها. 🔹 ۲- اعتقاد رایج به عدم رشد اقتصادی پایدار این باور را تقویت می­‌کرد که شخص، فقط با محروم کردن دیگران می­‌تواند به ثروت و دارایی دست یابد و نفع یک گروه، خسران دیگری را در پی دارد. 🔹 ۳- رقابت برای دستیابی به مناصب محلی، اغلب به درگیری میان گروه­‌ها منجر می­‌شد و این مسئله به ویژه در شهرها واقعیت پیدا می‌­کرد. مشاهده می‌­شود که ماهیت کشمکش­‌ها در مقطع فوق، بیشتر جنبه‌­ی درون قبیله‌­ای و موضوع کشمکش­‌ها هم اصطلاحا فرو ملی بوده است و هیچگاه در عرصه­‌ی ملی بروز نمی­‌یافت. 🔹 از این روی اصطلاحا در دوران پیش از مدرن، به دلیل فقدان یا عدم دسترسی عمومی به منابع قدرت و ثروت، رقابت­‌ها و یا کشمکش‌­ها نیز متناسب با جامعه سنتی آن دوران بود. 🔹 اما با تأسیس سلسله­‌ی قاجاریه و آشنایی نخبگان سیاسی و روشنفکران با آموزه‌­ها و نهادهای غربی، خاصه از اواخر سده­‌ی نوزدهم، تضادها و کشکش‌­ها، ماهیتی مدرن، پیدا کردند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4795 🆔 @asbaat_ir
🔰 #جریان‌شناسی_فکری_سیاسی_عاشورا/ بخش سوم 📝 #یادداشت|عاشورا، صف‌آرایی اسلام محمدی با اسلام بنی امیه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش سوم 📝 |عاشورا، صف‌آرایی اسلام محمدی با اسلام بنی امیه 🔸 برخی معتقدند اساسا واقعه عاشورا، تنها چیزی که نداشت، بود، زیرا مذاکره و تعامل در کربلا، اصلا معنا نداشت. بلکه صف‌آرایی تمام قد، بین لشکر حق و باطل بود. 🔸 این صف­‌آرایی بین حق و باطل همواره در طول تاریخ ادامه خواهد داشت تا به امروز، البته مصادیق آن تغییر می­‌کنند. امام صادق علیه السلام در روایتی به زیبایی عاشورا و بعد از آن را در مصاف حق و باطل به خوبی ترسیم می­‌کند. 🔸 امام صادق(ع) در این خصوص فرموده­‌اند: «إِنَّا وَ آلُ أَبِي سُفْيَانَ أَهْلُ بَيْتَيْنِ تَعَادَيْنَا فِي اللَّهِ قُلْنَا صَدَقَ اللَّهُ وَ قَالُوا كَذَبَ اللَّهُ قَاتَلَ أَبُو سُفْيَانَ رَسُولَ اللَّهِ وَ قَاتَلَ مُعَاوِيَةُ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ وَ قَاتَلَ يَزِيدُ بْنُ مُعَاوِيَةَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ وَ السُّفْيَانِيُ‏ يُقَاتِلُ‏ الْقَائِم[۴]؛ ما و خاندان ابوسفیان، دو خانواده هستیم که به جهت خداوند با یکدیگر دشمنی کردیم. ما خداوند را تصدیق کردیم و آنها تکذیبش کردند. ابوسفیان با پیامبر جنگید و معاویه با علی بن ابی­‌طالب عليه ‌السلام و یزید با حسین بن علی عليه ‌السلام. سفیانی نیز با قائم عليه‌ السلام خواهد جنگید.» 🔸 بر این اساس جنگ بین و بین اسلام اهل‌بیت و اسلام بنی‌ امیه، قدمتی به درازای تاریخ اسلام، دارد. 🔸 بنی امیه به عنوان نماد جبهه باطل و نفاق داخلی در میان امت اسلام از یک طرف، و از طرف دیگر، اسلام اهل‌بیت به عنوان نماد جبهه حق، از ابتدای اسلام با یکدیگر، در حال ستیز و نزاع بودند و این درگیری، به معنای مذاکره نبوده و نخواهد بود، بلکه منشاء این نزاع بر سر اعتلای کلمه الله هی العلیاء (تَعَادَيْنَا فِي اللَّهِ)، بوده است و نه تعامل و مذاکره. 🔸 امروزه این نزاع بین ایران اسلام و غرب به سرکردگی شیطان بزرگ، به خوبی ملموس است. از این رو بارها به زبان­‌ها و گفتارهای مختلف بیان کرده‌­اند که نزاع ما و آمریکا، نزاعی و بر اساس نظام ارزش‌­ها و باورهاست و فقط به امور سیاسی محدود نمی­‌شود که با گفت­گو و مذاکره حل شود. 🔸 در این رویکرد در کربلا، مذاکره که هیچ، امان­‌نامه هم جایی نداشت، حتی وقتی مستکبرین زمان چون شمر، عباس بن علی را مخاطب قرار می­‌دهند، بی­‌اذن ولی امر خویش، به شمر نگاه هم نمی‌کند و آن‌گاه هم که امام حسین به عباس اذن می‌دهند که جوابش را بده هر چند فاسق باشد: «أَجِیبُوهُ‌ وَ إِنْ‌ کَانَ فَاسِقاً» و وقتی شمر، برای علمدار کربلا امان‌نامه می­‌آورد، حضرت عباس(ع) که کانون غیرت، حمیت و وفاداری است، بر شمر بانگ می‌زند و می­فرماید: 🔹 «لَعَنَکَ اللَّهُ وَ لَعَنَ أَمَانَکَ أَ تُؤْمِنُنَا وَ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ لَا أَمَانَ‌ لَهُ؛ بریده باد دستان تو و لعنت خدا بر تو و امان نامه تو ای دشمن خدا، ما را فرمان می­‌دهی که از یاری برادر و مولایمان حسین(ع) دست برداریم و سر در طاعت ملعونان و ناپاکان درآوریم آیا ما را امان می‌دهی ولی برای فرزند رسول خدا(ص) امانی نیست!» عباس بن علی، چنان با قاطعیت سخن می­‌گوید، که دشمن ناامیدانه، به خیمه خویش، باز می­‌گردد. ✍️ حجت الاسلام محسن محمدی ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4773 🆔 @asbaat_ir
🔖 #احزاب_و_گروه_های_متاثر_از_لیبرالیسم/ بخش نخست 🔰 #سازمان_مجاهدین_انقلاب_اسلامی_ایران/ قسمت اول 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 / بخش نخست 🔰 / قسمت اول 🔺 در فروردین ۱۳۵۸ شمسی، از به هم پیوستن هفت گروه مبارز قبل از انقلاب، سازمانی به نام «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» با هدف «مقابله با خطراتی که نظام نوپا را تهدید می‌کرد» تأسیس شد. در رأس خطرات مورد اشاره «سازمان مجاهدین خلق (منافقین)» بود. 🔺 آن هفت گروه عبارتند از: 1. گروه امّت واحده؛ 2. گروه توحیدی بدر؛ 3. گروه توحیدی صف؛ 4. گروه فلاح؛ 5. گروه فلق؛ 6. گروه منصورون؛ 7. گروه موحدین. 🔺 نخستین شورای هماهنگی، محمد سلامتی و صادق نوروزی (از امّت واحده)، مرتضی الویری (فلاح)، محمد بروجردی (صف)، محمود بخشنده (موحدین)، محمدباقر ذوالقدر و محسن تحویل‌زاده از (منصورون)، بودند. 🔺 اعضای کلیدی در بدو تشکیل عبارت بودند از: سعید ، ، محسن آرمین، مصطفی ، محسن رضایی، فیض‌الله عرب‌سرخی، مجتبی شاکری، محسن مخملباف، حسین فدایی و حسن واعظی. 🔺 مهم‌ترین کار این سازمان در آن هنگام، مبارزه با جریاناتی بود که با خط‌مشی خود، انقلاب را به بیراهه می‌بردند اما از همان ابتدا بین اعضای اصلی سازمان، بر سر سیاست‌های اقتصادی دولت اختلاف نظر وجود داشت. 🔺 با شروع جنگ تحمیلی، عمده افراد این سازمان جذب شدند و در سال ۱۳۶۵ منحل شد.بعد از انحلال سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، سازمان جدیدی با نام «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران» در مهر ۱۳۷۰ شمسی، با کوشش برخی از اعضای جناح چپ سازمان پیشین تأسیس شد. 🔺 اعضای این سازمان عبارت بودند از: محمد سلامتی، بهزاد نبوی، محسن آرمین، مصطفی تاج‌زاده،‌ ، ابوالفضل قدیانی، فیض‌الله عرب‌سرخی و صادق نوروزی. 🔺 این سازمان ابتدا مشی چپ‌گرایانه و تند داشت ولی تغییر موضع داد و به مشی لیبرالی گرایش پیدا کرد. نوع اعضای سازمان جدید، به «» معتقدند که مشهورتر از همه ‌هاشم آغاجری است. 🔺 وی در ۲۹ خرداد ۱۳۸۱، به مناسبت سالروز درگذشت دکتر شریعتی، به دعوت شورای هماهنگی جبهه دوم خرداد، در همدان سخنانی تند درباره پروتستانیسم اسلامی و دکتر شریعتی‌ ایراد کرد و برخی احکام شریعت اسلامی را به تمسخر گرفت و به همین جهت تحت تعقیب قرار گرفت، ابتدا حکم اعدام او صادر گردید ولی سرانجام در دادگاه تجدیدنظر حکم او به ۵ سال حبس و محرومیت از حقوق اجتماعی تبدیل شد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1829 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش شانزدهم ♦️ بررسی #جریان_روشنفکری دفتر تبلیغات 2️⃣ #نشريات و #مجلات 📌3. مجله آینه پژوهش 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش شانزدهم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات ♦️ بررسی دفتر تبلیغات 2️⃣ و 📌3. مجله آینه پژوهش 🔹 محمدعلی مهدوی راد که موسس و اولین سردبیر نشریه مجله آینه پژوهش است درخصوص جرقه تأسیس این نشریه در مصاحبه‌ای که در سال 92 با سایت مباحثات داشت گفت: 🔸 «روزی از روزهای آن روزگاران با دوستم حضرت شیخ مصطفی درایتی كه در آن زمان سرپرستی مركز مطالعات و تحقیقات اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را به عهده داشت، در تهران به دیدار فرزانه روزگار و فرهیخته دانش و بینش و فرهنگ و قمل حضرت – رئیس جمهور محترم – و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت رفتیم. 🔸 آنچه را بدان می‌اندیشیدم با آن بزرگوار در میان نهادم. طرح را پسندیدند و تأكید كردند كه «اگر به تهران بیایید در وزارت ارشاد امكانات نشر مجله‌ای با محتوا و هدف یاد شده را فراهم خواهیم آورد». اما من انفصال از حوزه را نمی‌پسندیدم و بر نشر آن در حوزه علمیه قم تأكید می‌ورزیدم. در آن جلسه و در گفت‌وگو با آن بزرگوار به جایی نرسیدم. 🔸 به هنگام برگشت، آقای درایتی پیشنهاد كردند این طرح را در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پیاده كنیم و در مركز تحقیقات و مطالعات اسلامی. 🔸 باری بعد اللتیا و التی بدین‌جا رسیدیم كه این بنده تنی چند از فاضلان اهل قلم و اطلاع، به‌ویژه آشنا با نشر و نقد مطبوعات را دعوت كنم و برای نشر مجله‌ای با هدف نقد كتاب، كتاب‌شناسی و اطلاع‌رسانی در حوزه فرهنگ اسلامی رایزنی كنیم. 🔸 اتاقی در محل مركز تحقیقات بدین كار اختصاص یافت. ابتدا از حضرت آقای ابوالفضل ، محمدعلی سلطانی، ، محمدجواد صاحبی برای رایزنی و تشكیل جلسات جهت تنظیم آیین‌نامه و سرفصل‌های مجله دعوت كردیم. 🔸 حضرت آقای صاحبی كه در آن روزگاران كیهان اندیشه را منتشر می‌كردند، بیش از یک جلسه حضور پیدا نكردند. اما دیگر دوستان جلسات را ادامه دادند.» 🔹 در ادامه به ویژگی این نشریه و وجه مایز آن با مجلات دیگر در حوزه نقد كتاب اشاره کرد و گفت: «آینه پژوهش راه سوّمی را در میان این دسته مجله‌ها گشوده است؛ ویژه نقد كتاب، كتاب‌شناسی و اطلاع‌رسانی، آن هم تنها در حوزه فرهنگ اسلامی. 🔸 از این رو، وجه اشتراک آینه پژوهش با دیگر مجله‌های اسلامی، اسلامی بودن آن است و وجه افتراقش با آنها در ویژگی كتاب‌شناختی آن است». 🔹 به هر تقدیر دوماه نامه آینه پژوهش با انگیزه به‌سازى پژوهش و نشر از طریق «اطلاع رسانى» و «نقد میراث مكتوب»در خرداد و تیر سال 1369 شروع به فعالیت کرد. 🔹 توجه به نکاتی مانند: 🔸 1. گزارشِ شروع به كار مجله که از جلسه با خاتمی شروع شد 🔸 2. افرادی كه حلقه اول مجله را تشكيل دادند 🔸 3. دیدگاه مهدوی‌راد درباره خاتمی و به کار بردن تعابیر فوق العاده برای او بعد از گذشت چندین سال و عبور از مقاطع حساسی مثل فتنه 88 و دخالت های مستقیم و غیر مستیم خاتمی در فتنه و شعله‌ور کردن آتش آن 🔹 همه از این مطلب حکایت دارد که جريان روشنفكری دينی بر مجله آینه پژوهش که توسط دفتر تبلیغات پشتیبانی و اداره می شود، حاکم است. همچنین مجلاتی مانند مجله که در دوره بعدی پژوهش دفتر تبلیغات مورد بررسی قرار می‌گیرند نیز از این قاعده مستثنا نیستند و روح حاکم بر آنها نیز همین جریان روشنفکری و نواندیشی دینی است که دفتر تبلیغات را پاتوقی انحصاری برای جریان روشنفکری تبدیل کرده است. ✍️ پژوهشگر اسباط ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| گریزان از مرجعیت 💠 پس از وفات #عبدالکریم_حائری_یزدی، مرجعیت و زعامت حوزه به آیات عظام حجت، خوانساری و صدر رسید و این سه، معروف به مراجع ثلاث شدند. هنگامی که آیت الله سیدحسین بروجردی برای معالجه به تهران آمد، #صدر از وی خواست به قم بیاید. 🔹 پس از ورود او جایگاه نماز جماعت خود در حرم حضرت معصومه را به آیت الله #بروجردی واگذار کرد؛ از ریاست حوزه فاصله گرفت و به پشتیبانی گسترده از آیت الله بروجردی بسنده کرد. او در تبیین فلسفه این کار، این آیه قرآن را ذکر می‌کرد: تِلْک الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ ﴿قصص-۸۳﴾ 📚 مستدرکات اعیان الشیعه، ص ۴۹-۵۰ 🗓 به مناسبت 19 ربیع الثانی سالروز رحلت آیت الله #سیدصدرالدین_صدر #مرجعیت_خودخوانده #نشست_اساتید 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شهید_مدرس/ بخش پنجم 🔰 مخالفت با قرارداد ۱۹۱۹ 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش پنجم 🔰 مخالفت با قرارداد ۱۹۱۹ 🔺 دولت میرزا حسن وثوق الدوله به دلیل امضای قرارداد ۱۹۱۹ با دولت انگلستان خشم و نفرت شخصیت‌های مذهبی و ملی را برانگیخت. مدرس در راس مخالفان این قرارداد قرار داشت. 🔺 طرفداران قرارداد، بارها با مدرس گفتگو کردند تا او را از مخالفت بازدارند، به گفته مدرس: «هی می‌آمدند پیش من و می‌گفتند این قرارداد کجایش بد است. کدامیک از موادش بد است، هرکجایش بد است موردش را ذکر کنیم تا برویم آن را تغییر بدهیم. 🔸 من جواب می‌دادم: آقایان، من، رجل سیاسی نیستم، یک نفر آخوندم و از رموز سیاست سر در نمی‌آورم. اما آن چیزی که می‌فهمم بد است آن ماده‌اش که می‌گوید ما ایران را [به رسمیت] می‌شناسیم. این مثل این است که یکی به من بگوید من سیادت تو را می‌شناسم… 🔸 لکن اگر کسی خوب غور رسی [وارسی] می‌کرد و روح آن قرارداد را می‌فهمید و چیز [دیگری] استنباط می‌کرد و او این بود که ایران تمامش مال ایرانی است، مالش، حالش، حیثیتش، چه‌اش [و] همه چیزش، متعلق به ایرانی است. فقط این قرارداد در دو چیزش دیگری را شرکت می‌داد، یکی پولش را [و] یکی قوه‌اش؛ این روح قرارداد بود… من مخالف بودم، من مخالفت کردم… .» 🔺 کوشش مورخ‌الدوله سپهر برای میانجی‌گری بین مدرس و نیز بی‌نتیجه ماند. مخالفت آیت الله مدرس و دیگر شخصیت‌های ملی با قرارداد ۱۹۱۹ و مقاومت در برابر قرارداد یاد شده، دولت را کاملا از سلسله و شاه قاجار ناامید کرد و انگلیسی‌ها را به فکر یافتن جانشینی مناسب و مطمئن برای احمدشاه افتادند. 🔺 ژنرال آیرون ساید؛ فرمانده نیروهای انگلستان در ایران به همراه نورمن سفیر آن کشور در تهران به دستور لردکرزن وزیر خارجه انگلیس، به تکاپو افتادند تا مهره یا مهره‌های مطلوب خود را شناسائی و آزمایش نمایند. 🔺 آنان زمینه را برای خارج کردن نیروهای قزاق از کنترل روس‌ها فراهم کردند و استاروسلسکی، فرمانده روسی قوای ناچار، امور بریگاد قزاق را به سرهنگ اسمایس انگلیسی واگذار کرد و از ایران خارج گردید. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4658 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش پنجم 💠 گروه‌های سلفی معتدل در ایران 2️⃣ 🔸 مجموعه مکتب قرآن توسط احمد تأسیس شد. وی در بهمن ‌ماه ۱۳۱۱ در سنندج متولد شد و در ۲۰ بهمن ۱۳۷۱ در تهران از دنیا رفت. 🔸 او استاد دانشگاه تهران بود که در زمان به علت عضویت در حزب اخراج شد اما تا پایان رژیم شاه، در قاضی بود. بر اساس اسناد ساواک با‌ این اداره همکاری داشته است. 🔸 وی با انقلاب اسلامی ایران به شدت مخالف بود. ابتدا گرایشات خاصی داشت؛ هم برخی آموزه‌های را قبول داشت و هم آموزه‌های و به تعبیر خودش، به دنبال تفسیری از اسلام بود اما در نهایت به تفکرات گرایش پیدا کرد. 🔸 مشهورترین چهره‌ سلفی در کردستان ایران، یکی ملامحمد (۱۲۵۶-۱۳۵۴ش) بود که فردی ضد شیعه، مشروطه‌خواه و سپس به شدت شاه‌دوست و طرفدار سرسخت پهلوی و مخالف شدید حضرت (ره)، بود. 🔸 قصیده بلندی در مدح شاه سرود و نامه‌ای توهین آمیز به حضرت امام(ره) نوشت. چهره دوم سلفی‌گری در کردستان ایران احمد مفتی‌زاده است. ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 📚 جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه‌دار در ایران، ص 368 ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2362 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش سیزدهم 🎙 | پیوند عاطفی با علمای اهل سنت لبنان 🔺 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش سیزدهم 🎙 | پیوند عاطفی با علمای اهل سنت لبنان 🔺 : 🔹 ارتباط حوزه‌های علمی اهل سنت و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، شما بدانید که آن‌ها دارند تکلیف خودشان را انجام می‌دهند، ما داریم کم‌کاری می‌کنیم حالا جالب هم این است که [شیخ عبدالناصر جبری] می‌گفت من در دنیا در ده تا کشور نمایندگی دارم، مثلاً از جمله مالزی، پاکستان و مصر. 🔹 می‌گفت دولت آن‌ها دانشگاه من را به رسمیت می‌شناسد، طلبه‌هایشان می‌آیند اینجا درس می‌خوانند، ما پول نمی‌گیریم، بنابراین برای ما سودی ندارد که بگویم آقا ما را به رسمیت بشناسید. 🔹 می‌گفت من دوست دارم که ایران اسلامی همیشه همین‌گونه بماند، در آن رشد نکند، می‌گفت اگر یک سُنی از مثلاً بیاید دانشگاه من درس بخواند و برگردد، اگر نگران باشم، باید نگران باشم که این آقا احتمال دارد بشود، وهابی نمی‌شود که هیچی، این احتمال وجود دارد که این برگردد شیعه بشود. 🔹 ، ایشان در کشور سکته کرد، چون می‌رفت به حوزه‌هایش در دیگر کشوها سر می‌زد. جالب است این‌ را بدانید که به خاطر یک سنی، که این خیلی برای من ارزش دارد، به می‌گوید که شیخ جبری آنجا سکته کرده، آنجا نباید بمیرد، این را باید بیاوریم اینجا. 🔹 حاج قاسم از طریق شرکت هواپیمایی یک هواپیمای آمبولانس اگر اشتباه نکنم هفده هزار دلار اجاره می‌کند و ایشان را از مالی منتقل می‌کنند به بیروت، در همان حوزه علمیه‌اش که آنجا می‌نشست قرآن می‌خواند و طلبه‌هایش را می‌گفت قرآن را اینجا بنشینید بخوانید. من‌ بعد از فوتش فهمیدم که نگو وصیت کرده آنجا دفن شود و همان‌جا هم دفن شد. 🔹 پسرهایش بعد از فوت پدر که در لبنان هر چه باشد آداب ‌و رسوم عربی را دارند، همه مردم لبنان، دانشگاه‌های مختلف، آمده‌اند عرض تسلیت و سرسلامتی به او بدهند، ایشان بعد از این مراسم اولین سفرش به تهران بود، من با بچه‌هایش ارتباط دارم، به من می‌گویند داداش، یعنی یک ارتباط صمیمی داریم. 🔹 شیخ عبدالناصر جبری، سه پسر دارد، شیخ عبدالله، شیخ بلال و شیخ احمد که شما ببینید چقدر بچه‌های ناز، مؤدب. درست است که سنی هستند اما آدم‌های خوبی‌اند، نمی‌دانم تقریبی هستید یا نه، از این حرف من خوشتان بیاید یا نه؟ شاید بگویید که مگر می‌شود سنی خوب باشد؟ اما اگر با این‌ها تعامل بکنید می‌بینید که من چی می‌گویم، چقدر انسان‌های وارسته و خوبی هستند. 🔹 شما سؤالتان این بود که این‌ها چه ارتباطی با جمهوری اسلامی دارند؟ من معتقدم که اگر ما پانصد طلبه مثلاً در حد اعزام کنیم به زاهدان و سیستان بلوچستان به همان مسجد مَکّی این تأثیرش بیشتر است یا یک نفر مانند شیخ بلال از فرزندان شیخ عبدالناصر؟ 🔹 آنجا همه اینگونه نگاه می‌کنند که یک نفر از تهران آمده در نتیجه پیش خودشان می‌گویند: صحبت کن و برو. اما شیخ بلال سنی است، از خودشان است در نتیجه تاثیر سخنش بیشتر است. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4759 🆔 @asbaat_ir