🔰 #قرآن، امر به معروف و فعالیت سیاسی/ بخش 2
2️⃣ اصل تولی و تبری
🔺 بر اساس آیه شریفه «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» فتح: 29 «محمد صلی الله علیه و آله فرستاده خداست و کسانی که با او هستند، در برابر کفر سرسخت و شدید و در میان خود مهربانند»؛
🔺 شدت عمل با کفار و مهرورزی با مومنان، آن هم با محوریت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و یاران با وفای او: «و الذین معه» اصلی است که باید «اسوه» و «الگوی» هر مسلمانی در مشی زندگی فردی و اجتماعی باشد.
🔺 پرواضح است در گام نخست، شناخت دوست از دشمن تنها به شعار نبوده، بلکه در عرصه جامعه هم باید تحقق پیدا کند. این خود نیازمند سازوکارهای بسیار مهم و پیچیده در ابعاد مختلف است.
🔺 اینکه چه کسی دوست واقعی را از دشمنان واقعی تشخیص داده و مرز آنها را مشخص میکند، و چه کسی مرزهای صوری بین مومنان (زبان، نژاد و قوم) را برداشته و یا چهره واقعی منافقان و کافران را برای امت اسلامی نمایان میسازد؛ خود مسئله بسیار مهمی است.
🔺 این موضوع نیازمند محوریت فردی در رأس حاکمیت است که ویژگیهای لازم را برای حاکمیت در جامعه اسلامی دارا باشد؛ تا ضمن تعریف دوست و دشمن، مولفههای شناخت «دوست» از «دشمن» را برای همه مردم تعیین نماید .
🔺 اجرای این اصل قرآنی بسیار مهم است و اگر حاکمیت به دست مومنان نباشد و محوریت جامعه اسلامی از آنَ صالحان نباشد، نه تنها این اصل قرآنی غیر قابل اجرا بوده، بلکه قرائتها و برداشتهای گوناگون از دوست و دشمن میتواند جامعه را به سوی حاکم شدن روح آنارشیستی و هرج و مرج و خشونت گرایی سوق دهد.
🔺 از این رو قبل از اجرای اصل تولی و تبری، دشمنشناسی به عنوان امری ضروری در فرهنگ سیاسی جامعه اسلامی مطرح است؛ چرا که با عدم شناخت و شگردها و شیوههای دشمن، هرگز در شناخت دوست از دشمن و آنچه محل تبری و تولی است، توفیق حاصل نمیگردد.
🔺 این مهم، تنها از عهده حاکم عادل و با بصیرت برمیآید. بیشک دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا و رسول نوعی #معروف، و دوستی با دشمنان خدا و رسول و دشمنی با دوستان خدا و رسول، نوعی #منکر است.
🔺 اما منکر بزرگتر و خطرناکتر جابهجایی دوست با دشمن است که نوعاً از سوی منافقان در جامعه اسلامی صورت میپذیرد؛ افرادی چشم دیدن حاکمیت دین خدا و محوریت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را ندارند.
✍️ استاد حسن ابراهیمزاده
📚 امر به معروف و نهی از منکر احزاب؛ ص31-32
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش 11
🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب
1️⃣1️⃣ «سند یازدهم»
🔹 #خشم_مقدس
🔸 بدنبال پخش اطلاعیه آقای #منتظری و سخنرانی موهن وی در ۱۳ رجب، خشم مقدس، امت حزب الله، علما و #مراجع_تقلید را فرا گرفت و در اندک زمانی این خشم به خروشی فراموش ناشدنی در شهر مقدس #قم مبدل گشت.
🔸 با تعطیلی دروس حوزه به دستور آیات عظام، اقشار مختلف مردم با پیوستن به صفوف راهپیمایان و تعطیلی بازار، … و نیز با سر دادن شعارهایی چون #اشعری_زمانه … یکی از شکوهمندترین راهپیمائیهای این شهر را در طول تاریخ انقلاب شکل دادند، مردم پس از راهپیمانی در #حرم_مطهر، #مسجد_اعظم و خیابانهای اطراف گرد آمدند و به سخنان آیت الله #جوادی_آملی گوش فرا دادند.
🔸 آیت الله جوادی آملی در بخشی از سخنرانی خود فرمودند: «#ولایت_فقیه تافته جدا بافتهای نیست، روح ولی فقیه به #ولایت، #فقاهت و #عدالت بر میگردد، لذا چیزی نیست که انسان در برابر او تسلیم نباشد، ولایت فقیه یعنی تسلیم در برابر فقاهت و عدالت».
🔸 پس از پایان سخنرانی آیت الله جوادی آملی، هیچ نیرویی توان مهار حركت طوفنده مردم را نداشت و سیل خروشان جمعیت بطرف دفتر آقای منتظری و آقای #آذری_قمی سرازیر شد.
🔸 خشم مقدس مردم قم این طلایهداران نهضت #امام_خمینی (ره) چون بمب در سایر کشور صدا کرد و مردم را در اقصی نقاط کشور به خیابانها کشاند.
🔸 با این حرکت مردمی، رشته تحلیلها و تفسیرهای رادیوهای بیگانه در جدا شدن مردم از ولی فقیه، از هم گسست و نقشههای عوامل نفوذی و مخالفین نظام با حضور یکپارچه و کم نظیر مردم در صحنه، به یکباره نقش بر آب شد.
🔸 بازتاب خبر حضور سیل آسا و خروشان مردم میرفت تا خبر #نشست_سران_کشورهای_اسلامی در تهران را تحت شعاع خود قرار دهد، که با سخنرانی مقام عظمای ولایت و نظر ایشان مبنی بر متوقف ساختن راهپیماییها، مردم بار دیگر تبعیت خود را از آن مقام معظم به تصویر کشیده و ادامه راهپیماییها متوقف شد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4885
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
11.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #کلیپ| مهمترین شؤون عاقبت به خیری در کلام سردار سپهبد شهید #حاج_قاسم_سلیمانی (ره)
💠 والله والله والله از مهمترین شؤون عاقبت به خیری رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این #حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد و در قیامت خواهیم دید مهمترین محور محاسبه این است.
#امام_خامنه_ای
#ولایت_پذیری
#بصیرت
#امام_شناسی
#مطیع_رهبری
#شفاعت
#قیامت
#محاسبه
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان
🎙 مصاحبه با حجت الاسلام #ابوالحسن_نواب/ بخش 5
🔰 عدم روحیه تحملپذیری حجت الاسلام نواب
🔺 حجت الاسلام نواب در پاسخ به این سؤال که هدف از این گفتگوها و تعاملات بین ادیان چیست؟ گفت: «تعالوا الی کلمه سواء»؛ یعنی از مشترکات به آنجا برسیم که آلام بشری کم شود.
🔺 در ادامه خبرنگار اسباط پرسید: در آیهای که قرائت کردید، سه محور اصلی آمده است: «کلمه سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله و لا نشرک به شیئا»، در این آیه به استفاده کردن از اساتید مسیحی یا یهودی در کلاسهای درسی اشاره نشده است، چطور در دانشگاه از این اساتید استفاده میشود؟
🔺 حجت الاسلام نواب گفت: شما مانند #عوام سوال میکنید، عوام میگویند هیچ جای قرآن نیامده ولی هر چیزی مقدمات عقلی دارد.
🔺 پایگاه اسباط در خصوص این سخن حجت الاسلام نواب که «شما مانند عوام سؤال می کنید» لازم میداند نکاتی را بیان کند: اولا پرسش ما در حوزه #تقریب و گفتگو بود و اینکه در این حوزه جایگاه استفاده از یک استاد #یهودی و یا #مسیحی و تدریس دین خود در دانشگاه چه ارتباطی با مساله تقریب و گفتگو دارد؟
🔸ثانیا اگر بپذیریم که این استفاده برای بهره گیری از علم آنهاست باید گفت بسیاری از بزرگان ما در #حوزه_علمیه در گذشته و در حال حاضر استفاده از استادان غیر مسلمان را آنجا که خطر القاء تفکر انحرافی برای شاگردان وجود دارد، در حد #کتب_ضالّه دانسته و میدانند، کما اینکه خیلی از بزرگان ما حتی فتوای تحریم شرکت در درس برخی از علمای شیعهای را دادهاند که دارای تفکرات انحرافی بوده است تا چه رسد به استفاده از یک فرد غیر مسلمان آن هم در حوزه علمیه آن هم برای طلاب علوم دینی.
🔸 سخن از بهرهگیری از علوم دیگران حتی غیر مسلمان نیست که اسلام بر آن تاکید کرده و به فرموده رهبری ما از دانشآموزی عار نداریم، پرسش ما پرسش از شکستهشدن حریمی در حوزه بود، حال بماند که #توحیدی که این اساتید بر فرض پذیرش این آیه به عنوان مجوّز بهرهمندی از اساتید ادیان دیگر صادر میشود، نگاه مشرکانه توسط مروّجان ادیان تحریف شده الهی است که این اساتید در قالبهای نوین آن را به شاگردان خود منتقل میکنند.
🔸 با این زاویه دیدِ مسوولان دانشگاه ادیان، باید گفت خیلی از بزرگان دین در گذشته و امروز در نزد مسوولان این دانشگاه عوام هستند!!
🔸 ثالثا این برخورد استاد نواب با یک مصاحبهگر با آنچه در چند سوال پیشتر و سخن گفتن ایشان از حرمت نهادن به مصاحبهگر و روحیه #تحمّل_پذیری ما را از ورود به برخی پرسشهای دیگر از ایشان حتی با پیشنهاد خود استاد برای برقراری یک مصاحبه دیگر منصرف کرد.
ادامه دارد ...
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 بررسی شخصیت #هادی_غفاری/ بخش 5
🔰 غفاری در دوران #اصلاحات
🔺 هادی غفاری جزء ۲۸ نفر تشکیل دهنده #مجمع_روحانیون_مبارز بود غفاری در درگیریهای خرداد ۱۳۶۰ که میان نیروهای حزباللهی با طرفداران #بنی_صدر و #مجاهدین_خلق صورت گرفت، نقش فعالی داشت و به بسیج نیرو علیه مجاهدین مشغول بود. او در این درگیریهای خیابانی به شدت زخمی شده و به بیمارستان منتقل شد.
🔺 سالها گذشت و نوبت به حضور دوباره جناح چپ در حاکمیت رسید. اردیبهشت سال ۱۳۷۶ هادی غفاری عازم شهرهای مختلف شد تا در حمایت از #سید_محمد_خاتمی سخنرانی کند.
🔺 وی در زنجان به #مسجد_ارک (آیت الله #دستغیب) رفت که کانون رزمندگان خط امامی و چپی بود. او در میان شور و اشتیاق هواداران خاتمی بالای منبر رفت و #اصولگرایان امروز را به باد فحش و انتقاد گرفت.
🔺سپس ویژهنامه انتخاباتی انصار حزبالله علیه خاتمی را از زیر عبا بیرون آورد و در برابر چشم مردم و بالای منبر آن را پاره پاره کرد و فریاد زد: این غدههای سرطانی باید نابود شوند!»
🔺 سالهاست هادی غفاری به منتقد نظام و یک #اصلاح_طلب تبدیل شده است. هادی غفاری در مراسمهای #روشنفکران در حسینیه ارشاد شرکت میکند و اگرچه دیگر خبرساز و جنجالی نیست، ولی دلبسته جبهه اصلاحات است. هادی غفاری تا آخرین روزهای فوت ایت الله #منتظری در درس اخلاق وی شرکت میکرد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4815
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #ائتلاف_های_سیاسی در جمهوری اسلامی ایران/ بخش 8
🔰 کشمکشهای سیاسی در مشروطهی دوم
🔹 مدت چندانی از دوران #استبداد_صغير نگذشت که مشروطهخواهان #سکولار در شهرهای تبریز، رشت، اصفهان و بوشهر، با تشکیل گروههایی مسلح و حرکت به سمت تهران، به دوران استبداد صغیر پایان دادند.
🔹 با حاکم شدن مجدد مشروطهخواهان در تهران، #احمدشاه، جانشین #محمدعلی_شاه شد و بلافاصله مجلس دوم تشکیل شد. در این مجلس، دو جناح عمده شامل «#اصلاح_طلبان» با عنوان فرقهی #دموکرات و «محافظهکاران» با عنوان فرقهی #اعتدالیون، شکل گرفت که به تدریج بروز و گسترش برخوردها بین این دو جناح، در مورد موضوع انجام یا عدم انجام اصلاحات غیردینی و همچنین گسترش اغتشاشات قبیلهای در دیگر نقاط کشور، منجر به بیثباتی و ناامنی در کشور شد.
🔹 بدین ترتیب کشور بعد از انقلاب #مشروطه گرفتار جنگ داخلی، از هم پاشیدگی و اغتشاش گردید. غالب نقاط ایران بین مالکان عشایر و خانها تقسیم و تقریبا تمام گروههای اجتماعی به دلیل فقدان یک حکومت نیرومند مرکزی، دستخوش ناپایداری شدند.
🔹 در چنین شرایطی بود که #رضاخان، افسر بریگاد #قزاق، توانست با متحد نمودن نیروهای مسلح به تدریج خود را به عنوان حاکم بلامنازع ایران مطرح کند.
🔹 در واقع ظهور رضاشاه صرف نظر از حمایتهای #انگلیس، تحت تأثیر ناامنی و نااستواری سیاسی عمومی در کشور بود و در چنین فضایی رضاخان میرپنج توانست با مبارزه علیه این بیثباتی و ناامنیها در نقاط مختلف، خود را به عنوان چهرهای مقتدر برای ادارهی کشور مطرح کند و برای خود مشروعیتی هر چند مقطعی دست و پا کند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4795
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #احزاب_و_گروه_های_متاثر_از_لیبرالیسم/ بخش 7
🔰 حزب #مردم_سالاری
🔸 حزب مردم سالاری در سال ۱۳۷۷ شمسی، با انشعاب از حزب #همبستگی_ایران_اسلامی، ابتدا در #سمنان شکل گرفت و سپس توسعه یافت. دبیرکل حزب، #مصطفی_کواکبیان است.
🔸 هدف از تشکیل این حزب، دفاع از پیام #دوم_خرداد و حفظ و حراست از دستاوردهای آن است. این حزب عملاً پس از ۱۸ خرداد ۱۳۸۰ و به دنبال راهاندازی روزنامه مردمسالاری در نیمه دوم سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را شروع کرده است.
🔸 در دو انتخابات نهم و دهم ریاست جمهوری متحد حزب #اعتماد_ملی بود و در انتخابات مجلس هشتم ائتلافی با عنوان «ائتلاف مردمی اصلاحات» در برابر «ائتلاف اصلاحطلبان» راهاندازی کرد. ریاست این ائتلاف بر عهده #فاطمه_کروبی، همسر #مهدی_کروبی بود.
🔸 روزنامه مردم سالاری، ارگان رسمی این حزب است. یعقوب مهرنهاد، سرپرست روزنامه مردمسالاری در استان سیستان و بلوچستان، مرداد ۱۳۸۷ به اتهام ارتباط با گروه تروریستی جندالله اعدام شد.
🔸 همچنین همایون نادریفر، از فعالان سیاسی شهرستان ارومیه و دبیر حزب مردمسالاری استان آذربایجان غربی، در سال ۱۳۸۶ توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1829
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش 12
🎙 #مصاحبه| خاتمی و جامعه مدنی
🔺#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاریفر:
🔺 در حوزه جریانات زیادی وجود دارد؛ خیلی از این آدمها ممکن است که فهم غلط داشته باشند، اما الزاماً انگیزه زدن دین را ندارند و لذا دچار تعارض میشوند و وسط راه میبُرند؛ یا خودِ بدنه اجتماعی، آنها را به بیراهه میکشاند.
🔺 مثلاً یکی از اینها که نام بردم، اخیراً با یک صنفی از عزیزان مملکت ما و یکی از گروهها دیدار داشته است، این آدم تا حالا دو نَبش بود، هم با #سنتی بود و هم با #مُدرن بود، وقتی امروز که عکس او پخش بشود، آن سنتی میگوید که عجب! تو با اینها مینشینی؟ برای اینکه خیلی گُنگ حرف نزنم، همان آدمی که مشهور شده که #باغی بر انقلاب است، کاندیدای سال فتنه نبود اما فرماندهی سال فتنه را داشت.
🔺 ایشان یک دوره رئیسجمهور ما بود، با شعار #جامعه_مدنی سخنرانی کرد، جامعه مدنی را شما هر چه واکاوی کنید، جز #سکولاریسم و #اومانیسم از آن در نمیآید، چون بر پایه# شهروندی است، یعنی مبنای قوانین، #قرارداد_اجتماعی است و کاری به فرا قرارداد ندارد؛ یعنی نه به #خدا کار دارد، نه به #قرآن کار دارد و نه چیز دیگر.
🔺 یک عده را با خود جمع کرد؛ انگیزه او چه بود خدا میداند؟ اما یک عده را با خود جمع کرد تا در همان اولین روزهای دولت او، نشست سران جهان اسلام در ایران اتفاق افتاد، سخنران ایشان بود، گفت من که میگویم جامعه مدنی، منظورم #مدینه_النبی است.
🔺 حضرت آقا بعد از ایشان صحبت کرد، گفت اگر جامعه مدنی این است، ما برای او جان میدهیم. مجله اقتصاد آنطرفیها مقاله زدند و گفتند آقای رییس جمهور تکلیفت را با ما مشخص کن، جامعه مدنی یا مدینه النبی؟
🔺 ایشان به لحاظ صبغه خانوادگی و شخصی، صبغه طلبگی و دینی داشت اما از جمله افرادی بود که میخواست دودره جلو برود، لذا آخر نتوانست خودش را لو ندهد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4841
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892