eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
696 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 اختصاصی : 💠 | جریان ظلم ستیزی در بین عرفا 🔺 واژه حب و بغض در روایات و آیات ما بسیار به چشم می خورد تا جایی که دو فرع از فروع دین یعنی تولی و تبری بر این امر اختصاص پیدا کرده است. این دو اصل، دو شاخصه مهم علمای راستین شیعه است و منحرفان از این دو اصل را گاهی به آخوند درباری و گاهی به آخوند فاسد لقب می دادند. 🔺 لذا طبق ایه «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» شایسته است که علما، بر ظلم ستیزی در رفتار و کردار و نوشتجاتشان اصرار داشته باشند. بسیاری از علما این را با اهداء خونشان به مَنصه ظهور رساندند مانند و مرحوم و شهدای روحانیت دفاع مقدس و مدافعان حرم و ... که راه سید الشهداء(علیه السلام) را پیمودند و برخی نیز مانند به اقتضای زمانه اش راه سید الساجدین(علیه السلام) را در قالب توصیه‌های عبادی پیمودند. 🔺 بر خلاف عقیده برخی که عرفا را منزوی و گوشه‌گیر می‌شناسند و حتی گاه آنان را جریانی می‌دانند که با جامعه سر و کاری ندارند، عرفای حقیقی به جامعه خود توجه داشته و دو اصل و در رفتار و توصیه های اخلاقی و عرفانی آنها وجود دارد که نمونه‌ای از آن را می‌توان در توصیه‌های سیدبن طاووس درباره ماه مشاهده کرد. 🔺 با فرا رسیدن ماه ذی‌القعده، فصل جدیدی در باب خودسازی آغاز می شود. از آغاز این ماه تا دهم ذی‌الحجه یعنی عید قربان، به نام اربعین کلیمی در لسان عرفا مشهور است و بزرگان و اهل چله نشینی و مراقبه این فرصت را غنیمت می‌شمارند و باب مناجات را گشوده می‌بینند و درصدد آن هستند که از این فرصت پیش آمده نهایت استفاده را ببرند. 🔺 کتاب سیدبن طاووس که در زمینه ادعیه و مناجات است، راهنمای هر سالکی و چراغ راه هر پوینده طریق سعادت است. سید بن طاووس در این کتاب در فضیلت ماه ذی القعده آورده است: «ماه ذی القعده ماهی است که به هنگام شدّت و گرفتاری، زمان خوبی برای دعاست، و برای رفع ظلم و ستم و دعا بر ضد ظالم مؤثّر است.» 🔺 دعا در بین عوام به معنای همین خواندن ادعیه ای است که در کتبی مثل مفاتیح آمده است و اکثر مجالس نیز به صرف همین امر اکتفا می شود، اما در لسان اهل معرفت این حقیقت دعا نیست بلکه قرائت دعا است، حقیقت دعا به این است که در انسان طلب و خواستن و حرکت و نیل به مطلوب ایجاد شود نه اینکه صرفا لقلقه زبانی باشد. 🔺 از همین رو می توان مراد سید بن طاووس از دعا برای رفع ظلم و ستم و دعا بر ضد ظالم را ، طلب واقعی که همان حرکت به سمت محو ظلم و ریشه کنی ظالم باشد، تفسیر کرد. 🔺 و صد البته ظلم اجتماعی و ظلم علیه ملت ها و مسلمانان عالم به مراتب بزرگتر و عظیم تر است و وظیفه سالک الی الله در این ماه ذی القعده باید حرکت در جهت رفع ظلم از مسلمین باشد، نه صرف چرخاندن زبان به نیایش بلکه باید در همین زمینه حرکت کند و جامعه را نیز به این سمت هدایت کند. 🔺 نمونه این اقدام را می توان در مشاهده کرد. ماه ذی القعده ماه حج است و مسلمانان از اقصی نقاط عالم در مکه جمع می شوند و مناسک حج را بجا می آورند. بهترین و عملیاتی‌ترین شیوه برای طلب نصرت و یاری مظلوم همین از مشرکین است. لذا حج را می‌توان میعادگاه سالکان الی اللهی نامید که در پی طریق سعادت‌اند و از فرصت ذی‌القعده در جهت حل مشکلات مظلومین عالم حرکت می‌کنند که البته نصرت الهی را نیز پشتیبان آنان است. ✍️ حجت الاسلام علیرضا فلاحی 🆔 @asbaat_ir
💢 موریانه‌هایی در لباس روحانیت 🔺 امام خامنه ای: یک وقتی به مناسبتی خدمت امام رسیدیم؛ صحبت راجع به یک روحانی بود که یک تخلفی کرده بود و امام با ما مشورت می‌کردند که با او چگونه رفتار شود. 🔺 من به ایشان مفصل گفتم که این پیروزی شما در انقلاب، محصول هزار سال آبروی روحانیت شیعه است – والّا چرا باید وقتی یک مرجع به میدان آمد، مردم این‌طور به دنبالش بیایند و جانشان را فدا کنند، که در نهضت امام بزرگوار ما کردند. هزار سال آبروی شیعه متراکم شد تا به اینجا رسید که یک مرجعی مثل امام بزرگوار ما که جرئت داشت، شجاعت داشت، قابلیت داشت، روح فداکاری و آگاهی به زمان داشت، پا بگذارد وسط میدان، و مردم هم به دنبالش بیایند – حالا بعضی از این هم‌لباسهای ما مثل موریانه‌ای که در یک بنایی بیفتد، دارند این آبروی هزارساله را ذره ذره می‌خورند و از بین می‌برند؛ ایشان هم این معنا را تصدیق کردند. 🔺 واقع قضیه همین است. باید مراقب باشیم ما جزو آن موریانه‌ها نباشیم. خدای نکرده هر عملِ زشت و وقیح و یک کار نامناسبی که از یکی از ماها سربزند، رخنه‌ای در آن ذخیره‌ی ارزشمند هزار ساله‌ی روحانیت و علمای شیعه است. #نفوذ #روحانی_نما 🌐 https://www.asbaat.ir/3195-2/ 🆔 @asbaat_ir
🔹ترویج ملی‌گرایی در قالب باستان‌گرایی 📸 #عکس_نوشته| سردمداران تفکر ملی‌گرایی، در پی تجدید هویت ایرانیان باستان و احیاء سنت‌های ملی آنان در دوران باستان هستند و اسلام را به عنوان عامل عقب‌ماندگی ایران معرفی می‌کنند. 📚 کتاب "جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه‌دار در ایران" ✍️حجت‌الاسلام مصطفی اسکندری #اسلام #ملی_گرایی #باستان_گرایی 🆔 @asbaat_ir
💢 روحانیون مبارز از استکبار ستیزی تا غرب‌گرایی 🎙 دکتر یعقوب توکلی: 🔻 مجمع روحانیون که عمده‌ترین چهره فعال سیاسی آن آقای موسوی خویینی‌ها و آقای #کروبی بودند. موسوی خویینی‌ها شخصی بود که در جریان اشغال سفارت به عنوان نماینده امام در آنجا حضور پیدا کرده و سخنگوی جریانی بود که گروگانگیری سفارت را انجام داده و با دانشجویان ارتباط داشت. 🔻 این جریان به دلیل نوع انتقادی که به جامعه روحانیت و طیف سننی حوزه علمیه داشت از آن جدا شد. #موسوی_خویینی‌ها و مهدی کروبی و بعد مرحوم #موسوی_اردبیلی، علی اکبر محتشمی، موسوی لاری و سراج کسانی بودند که در مجمع روحانیون گرد هم آمده و البته سیاست های تندروانه‌تری را در مسائل مختلف در زمان رهبری این طیف اتخاذ می‌کردند. 🔻 در انتخابات مجلس سوم تقریباً #مجمع_روحانیون و جریان چپ که با سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و انجمن های تحکیم وحدت همراهی داشتند توانسته بودند که اکثریت مجلس را بدست ‌آورند؛ اما این اتفاق در مجلس چهارم تحقق پیدا نکرد. 🔻 در جریان اتخابات مجلس پنجم، شاهد این هستیم که مرحوم هاشمی رفسنجانی با اعضای مجمع به نحو دیگری تعامل کرد و با یاری رساندن به مجمع روحانیون توسط #حزب_کارگزاران کمک کرد که بعضی از اعضای مجمع مجدداً به مجلس راه پیدا کنند. 🔻 از این زمان به بعد آرام آرام تمایلات جریان مجمع روحانیون تغییر پیدا می‌کند. در جریان این تحولات مجمع روحانیون در مسیر فکری خود باقی نماند و با گذشت زمان به سمت جریان #روشنفکری در ایران تمایل پیدا کرد. ادامه دارد ... 🌐 yon.ir/xZev9 🆔 @asbaat_ir
💠 | تیپ‌های گوناگون شخصیتی عالمان ♦️ بدیهی است عالمان حوزه در طول تاریخ از کارکرد‌های گوناگونی برخوردار بوده‌اند. هر یک توانمندی‌های خاص و به همان میزان کارکرد‌های خاصی داشته‌اند. در این میان سبک زندگی‌های گوناگونی در بین عالمان رواج داشته است. چرا که هر کس متناسب با شاکله شخصیت خود مشی می‌کند. ♦️ از سویی طلاب نیز همه دارای استعداد‌ها و روحیات و توانمندی‌های یکسان نیستند. پس نمی‌توان به آن‌ها روش‌ها و برنامه‌های یکسانی را نیز پیشنهاد داد. تفاوت در شرایط افراد اقتضای تفاوت در برنامه‌ها را نیز دارد. از این روی باید مدل‌های مختلفی را برای تیپ‌های شخصیتی مختلف ارائه داد. 1️⃣ تیپ‌های علمی: تیپ‌های علمی افرادی هستند که مهم‌ترین اولویت حیات صنفی آن‌ها را فعالیت‌ها و اشتغالات علمی تشکیل می‌دهد. تیپ های علمی به نوبه خود دارای انواع گوناگونی هستند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود. 🔹 علمی ـ ترویجی 🔹 علمی ـ تتبعی 🔹علمی ـ تحول‌خواه 🔹علمی ـ تحول‌ساز 2️⃣ تیپ‌های اجتماعی: تیپ‌های اجتماعی، عالمانی هستند که مهم‌ترین ویژگی شخصیتی آن‌ها اثرگذاری و حضور‌های اجتماعی است. 🔸 اجتماعی ـ تبلیغی 🔸 اجتماعی ـ زیستی 🔸 اجتماعی ـ جریان‌ساز 3️⃣ تیپ‌های سیاسی: تیپ‌های سیاسی افرادی هستند که اصلی‌ترین حوزه کنش اجتماعی آن‌ها کنش‌های سیاسی است. تیپ‌های سیاسی حوزوی و روش‌های فعالیت سیاسی هر یک دارای اقسام گوناگونی است. طیف گسترده‌ای از مخالفین و موافقین و معاندین انقلاب اسلامی همه در این طیف مشاهده می‌شوند. 🔺سیاسی ـ تحلیل‌گر 🔺 سیاسی ـ انقلابی: افرادی هستند که رویکرد تحلیلی غیرمحافظه‌کارانه، صریح و بی‌پروایی دارند. 🔺 سیاسی ـ جریان‌ساز و تشکیلات آفرین (با رویکرد راهبردی): برخی سیاسیون در سطحی بالاتر به نقش‌آفرینی سیاسی می‌پردازند. این طیف کم‌تعداد ولی بسیار پراثر هستند. افرادی که در لایه‌های کلان به جهت‌دهی و جریان‌سازی می‌پردازند ولی کمتر در مسائل خرد و جزیی دخالت می‌کنند. ✍️ متن کامل یادداشت حجت الاسلام ایزدی را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇 🌐 yon.ir/s1tPk 🆔 @asbaat_ir
📚 باز خوانی اندیشه و راه امام خمینی (ره) در #گام_دوم_انقلاب 🔹 وصیت اینجانب به حوزه‌های مقدسه علمیه آن است که کراراً عرض نموده‌ام که در این زمان که مخالفین اسلام و جمهوری اسلامی کمر به براندازی اسلام بسته‌اند و از هر راه ممکن برای این مقصد شیطانی کوشش می‌نمایند، و یکی از راههای با اهمیت برای مقصد شوم آنان و خطرناک برای اسلام و #حوزه‌های_اسلامی، #نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزه‌های علمیه است. 🔹و می‌دانیم که قدرت های بزرگ چپاولگر در میان جامعه‌ها افرادی به صورت های مختلف از ملی گراها و روشنفکران مصنوعی و #روحانی_نمایان که اگر مجال یابند از همه پرخطرتر و آسیب رسان ترند ذخیره دارند که گاهی سی ـ چهل سال با مشی اسلامی و مقدس مآبی یا «پان ایرانیسم» و وطن پرستی و حیله‌های دیگر، با صبر و بردباری در میان ملت ها زیست می‌کنند و در موقع مناسب مأموریت خود را انجام می‌دهند. 🔸و ملت عزیز ما در این مدت کوتاه پس از پیروزی انقلاب نمونه‌هایی از قبیل «مجاهد خلق» و «فدایی خلق» و «توده‌ای‌»ها و دیگر عناوین دیده‌اند، و لازم است همه با هوشیاری این قسم توطئه را خنثی نمایند و از همه لازمتر حوزه‌های علمیه است که تنظیم و تصفیة آن با مدرسین محترم و افاضل سابقه‌دار است با تأیید مراجع وقت. و شاید تز «نظم در بی‌نظمی» است از القائات شوم همین نقشه‌ریزان و توطئه گران باشد. #وصیتنامه_سیاسی_الهی #حوزه_علمیه #نفوذ #روحانی_نمایان 🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| مثلث نفوذ؛ تاکتیک گوناگون و هدف مشترک! ✍️ حجت الاسلام عالمیان: 🔺 یکی از کلیدواژه‌های پیام امام در #منشور_روحانیت، خطر نفوذ است که با بازخوانی آن می‌توان نتیجه گرفت که گویا ایشان امروز را می‌دید. اما خطر نفوذ چه کسانی؟ 1️⃣ لیبرال‌ها: یکی از جریاناتی که امام نسبت به خطر نفوذ آنان هشدار می‌دهند. جریان #لیبرال‌ها و مشخصاً طرفداران نهضت آزادی است. از نگاه ایشان، لیبرال‌ها کسانی هستند که از همه اصول اساسی انقلاب طلب‌کار هستند و انقلابی‌ها را به خاطر گفتن شعار مرگ بر امریکا، اجرای حکم خدا نسبت به منافقین و ضدانقلابیون، سر دادن شعار نه شرقی و نه غربی و همین طور اشغال #لانه_جاسوسی مورد بازخواست و شماتت قرار می‌دهند. 2️⃣ متحجرین: جریان تحجر به سرکردگی #انجمن_حجتیه است. این انجمن که برای ایجاد انحراف در مبارزات نهضت اصیل روحانیت به وجود آمده بود. 3️⃣ سکولارها: خطر آنان در قالب ترویج اندیشه جدایی دین از سیاست معنا می‌یابد. این جریان به تعبیر حضرت امام به دنبال «القای شعار جدایی دین از سیاست است.» متأسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازه‌ای کارگر شده است تا جایی که دخالت در سیاست دونشأن فقیه و ورود در معرکه سیاسیون تهمت وابستگی به اجانب را به همراه می‌آورد.» 🔸 جریان لیبرال، تحجر و #سکولار گرچه در تاکتیک با هم متفاوتند اما در هدف با هم کاملا مشترکند و این هدف چیزی نیست جز نفوذ! این مثلث مخرب با دو حربه ( انقلابی نمایی و تفرقه افکنی) کاملاً حساب شده به میدان می‌آیند تا دایره نفوذ خود را گسترده نمایند. 🌐 yon.ir/U4ViX 🆔 @asbaat_ir
🔰 ابتکار حضرت امام در هماهنگی علما و مراجع علیه لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی 🔸 بازخوانی اهداف و برنامه‌های #لایحه_انجمن‌های_ایالتی_و_ولایتی خود گویای زوایای متعددی برنامه‌ها و توطئه‌های #آمریکا است. هدف رژیم از این تغییر و تبدیل قانون چنین بود: 1️⃣ زورآزمایی با روحانیت و هواخواهان مذهب و کنار گذاشتن همیشگی آنها از صحنه تا دیگر مجبور به محافظه‌کاری در برابر مراجع دینی نباشد. 2️⃣ با حذف مذهب رسمی و سوگند به قرآن، به گروه‌های صاحب نفوذ غیر مسلمان که در عمل سیاست کشور را به دست داشتند، فرصت دهد که به طور رسمی اعلام موجودیت کنند. 3️⃣ با عنوان کردن آزادی زنان، دلیل عقب ماندگی و محرومیت گذشته آنها را به عهده اسلام و #قانون_اساسی بگذارد. 4️⃣ آخرین مانع پیوستگی کامل ایران به غرب را از میان بردارد. 🔺 تلاش #حضرت_امام از ابتدای فعالیت، همه گیر کردن مبارزه (بر علیه این لایحه) بود. پس از تداوم پیگیری، مراجع قم، مراجع #تجف، تهران و مشهد نیز به صحنه آمدند و با ارسال تلگراف‌های پی در پی به شاه و نخست وزیر، علما و پاسخ به مؤمنین عمل غیرقانونی هیئت دولت را در تصویب لایحه ی انجمن های ایالتی و ولایتی محکوم کردند. 🔺 آیت الله #خویی و #حکیم از نجف، آیت الله #خوانساری از تهران، آیت الله #میلانی از مشهد و آیت الله #اراکی از قم به جمع مراجع معترض پیوستند. و حرکت روحانیت که از #قم آغاز شده بود در مدت یک ماه سرتاسر ایران و نجف را فراگرفت و موجی از هیجان را در بین مردم ایجاد کرد. 📚 کتاب «سه سال ستیز مرجعیت شیعه» به قلم حجت الاسلام روح الله حسینیان 🌐 yon.ir/tDbEq 🆔 @asbaat_ir
📝 انجمن حجتیه با نهضت حضرت امام(ره) مخالف بود و مبارزه با استعمار را در عصر غیبت بی‌فایده می‌دانست 💢 یکی از مصادیق جریانات غیرانقلابی در حوزه را می‌توان جریانی معرفی کرد که با تکیه بر برخی اسناد و استدلالات نامعتبر، تلاش برای تاسیس حکومت اسلامی در عصر غیبت را بیهوده و حتی نادرست و نامشروع می‌داند. شاید مهمترین مصداق این جریان در تاریخ معاصر را بتوان جریان دانست که مخالف نهضت به رهبری (ره) بود. 💢 رویکرد انتقادی امام نسبت به انجمن حجتیه بعد از انقلاب نیز تداوم یافت و حتی به تعطیلی رسمی این انجمن در سال ۱۳۶۲ نیز منجر شد. اما این تعطیلی هرگز به طور واقعی تحقق نیافت چنانکه انجمن حجتیه پس از رکود چند ساله، از سال ۱۳۷۶ مجددا فعال شده و عناصر وابسته به این جریان در تهران و شهرستانها با پوشش هیأتهای مذهبی و جلسات تفسیر قرآن به فعالیت مشغول و توانسته‌اند افرادی به ویژه از قشر جوان را جذب نمایند. 💢 انجمن حجتیه با برداشتی نادرست از یک روایت، نه تنها با افزایش ظلم و جور و گناه در جامعه مخالفتی نمی‌کند بلکه -به نوعی از آن جهت که آن را مقدمه ظهور می‌داند- آن را تایید هم می‌کند. ✍️ حجت الاسلام ملک‌زاده 🌐 yon.ir/V3wzm 🆔 @asbaat_ir
🔴 پیوند روحانی‌نماها با سرمایه‌داران در تخریب نظام اسلامی 🔺 وصیت اینجانب به آن طایفه از روحانیون و #روحانی‌نماها که با انگیزه‌های مختلف با جمهوری اسلامی و نهادهای آن مخالفت می‌کنند... و گاهی به طوری که نقل می‌شود با پول های گزافی که از #سرمایه‌داران بی خبر از خدا دریافت برای این مقصد می‌کنند... آن است که شماها طرْفی از این غلط کاری‌ها تاکنون نبسته و بعد از این هم گمان ندارم ببندید. 🔺 بهتر آن است که اگر برای دنیا به این عمل دست زده‌اید ـ و خداوند نخواهد گذاشت که شما به مقصد شوم خود برسید ـ تا درِ توبه باز است از پیشگاه خداوند عذر بخواهید و با ملت مستمند مظلوم هم‌صدا شوید و از #جمهوری_اسلامی که با فداکاری های ملت به دست آمده حمایت کنید، که خیر دنیا و آخرت در آن است. گرچه گمان ندارم که موفق به توبه شوید. 📌 سؤال: 🔸روحانی‌نماهایی که پول می‌گرفتند و با نظام جمهوری اسلامی مخالفت می‌کردند چه کسانی بودند؟ چرا امام راحل به عنوان وصیت خود به آیندگان به این معضل اشاره می فرمایند؟ 🔹چهل سال از تولد انقلاب اسلامی گذشته و این انقلاب، بسیاری از خطراتی که آن را تهدید می کرد با قدرت و صلابت از سر گذرانده است. 🔹هشدار امام راحل اکنون از زبان مقام معظم رهبری طنین انداز است که دشمنان، علت مبقیه انقلاب را هدف گرفته‌اند و می‌خواهند آنتی‌تز انقلاب را از قم کلید بزنند. 🔹این وعده صادق امام راحل است که فرمود خداوند نخواهد گذاشت آنان به مقصد شوم خود برسند. ان شاءالله #وصیتنامه_سیاسی_الهی #حوزه_علمیه #نفوذ #روحانی_نمایان 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| روشنفکری و تظاهر به دین 🔹 حجت الاسلام مریجی: میرزا ملکم‌خان می‌گوید ما تلاش کردیم همه آنچه که اندیشه غربی بیان می‌کند را در لفافه دین مطرح کنیم. #روشنفکری #نواندیشی #غرب_زدگی 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 🎙 #مصاحبه| دانشگاه مفید از زمان شکل‌گیری مجمع روحانیون دچار انحراف شد حجت‌الاسلام برهان: 🔺از آن وقتی که مجمع روحانیون شکل گرفت و پررنگ شد، کم‌کم افرادی که در مدرسه مفیدیه تهران و مکتب توحیدی منحرف شدند وگرنه اصل، اساس و شاکله یعنی نیت آن‌ها خیر بود، بعد از آن به مسائل سیاسی کشیده شد و دچار گرایش‌های خاص شدند؛ اما اکنون گرایش شدید دارند و انحراف جدی و سخت پیدا کرده‌اند، تا آنجا که می‌توانند ضربه بزنند؛ سکولار بودنشان پذیرفته شده است. 🔺 بچه های دانشگاه مفید مدعی هستند که دین در عرصه‌های اقتصاد، سیاست، حقوق، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی اجتماعی هیچ حرفی برای گفتن ندارد، تنها روش بشر روش تجربی است و این مطلب در دانشگاه مفید نهادینه شده است؛ اگر کسی در دانشگاه مفید خلاف این را بگوید خلاف موج حرکت کرده است. 🔺 آقای اردبیلی بویژه اوایل نیتش این نبود، بعد هم از دستش خارج شد؛ وقتی شما اصل گرایشات سیاسی را بپذیری، به فرد یا جریانی علاقمند شوی، دیگر متوجه نیستی که مسیرت تغییر کرده و اشتباه می‌روی؛ اگر الان به بچه‌های مفید بگویید که روش شما اشتباه است، چون به شما گرایش ندارند نمی پذیرند؛ دلیل عقلی و برهان با مقدمات یقینی برایشان بیاوری آن را نمی‌پذیرند؛ به آن مورد خاص گرایش سیاسی دارند؛ از زمانی که مجمع روحانیون شکل گرفت این‌ها هم زاویه پیدا کردند. #دانشگاه_مفید #نواندیشی #روشنفکری 🌐 yon.ir/3obYZ 🆔 @asbaat_ir