📌 #پرسمان_اسباط
1️⃣ پاسخِ پرسش نخست اسباط:
🔹 سوال: چرا برخی از روحانیون و یاران حضرت امام(ره) در دهه اول #انقلاب همسو با ایشان مواضع بسیار محکمی در مقابل دشمنان به ویژه آمریکا داشتند اما با گذشت زمان با تغییر مواضع خود، روند گذشته را نادرست دانسته و در سالهای اخیر جزء حامیان #مذاکره بلکه ارتباط با #آمریکا شدهاند؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، به دو نمونه از آنها اشاره میکنیم:
✅ پاسخ سوال اول: جریانی که در ابتدا هم سو با امام و ضد لیبرالیسم بود عمدتا در جریان چپ تعریف می شود. جریان چپ با پیروزی در سال 1918 با شعار های ضد امپریالیستی قدرت میگیرد. در ایران هم با جریاناتی مثل مجاهدین خلق،حزب توده و دانشجویان خط امام ظهور و بروز پیدا می کند. اما با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، جریان چپ و اینتلکتچوال شکست سختی می خورد و کنار گذاشته می شود. در پی شکست این جریان جریان لیبرال و اینلایتنمنت اقدام به جذب باقی ماندههای این جریان میکند و کسانی که دریک زمان شعار های ضد امپریالیستی میدادند، خودشان حامی هژمونی سلطه و ضد جریان مذهبی موجود در ایران شدند.
این خلاصهای از روند تحول و علت تحول جریان چپ در ایران است.
✅ حجت الاسلام سید مهدی هاشمی:
سلام علیکم
علت برگشتن برخی از افراد، مخصوصا روحانیون انقلابی، از مواضع انقلابی خود، ریشه های مختلفی دارد :
1. برخی به مجرد یک پیش آمد و کم ظرفیتی خودشان از عقاید انقلابی برمیگردند، مثلا به آنها توهینی می شود یا احترامی نمی بینند.
2. خانواده و فرزندان بسیار اثر گذارند. در طول تاریخ بسیاری از شخصیت ها بواسطه انحراف فرزندان منحرف شده اند یا اسیر خواسته های آنها شده اند.
3. گاهی واقعا به آنها ظلمی می شود که نمی توانند بین خطای یک فرد در نظام اسلامی با اصل نظام تفاوت قائل شوند لذا احساس می کنند نظام از آرمان های خود منحرف شده و هیچ راهی جز تغيير نظام نیست.
4. برخی افراد از اول مبانی فکری اسلامی و اصولی نداشته اند و با توجه به جو اول انقلاب آنها هم نظر انقلابی داده اند، با فاصله گرفتن از آن فضا و قرارگرفتن در جو ضد انقلابی تغییر موضع داده اند.
5. برخی هم به دلیل ضعف بینش، با تغییر شرایط و برای حفظ وضع موجود مصلحت سنجی می کنند که اگر میخواهیم اسمی از جمهوری اسلامی بماند باید با نظام سلطه کنار آمد.
6. بعضی از افراد که دنیا دیده می شوند و پيشرفت ظاهری غرب را می بینند، دچار ضعف می شوند و راه نجات کشور از مشکلات اقتصادی را کوتاه آمدن از اصول انقلابی و پذیرش سلطه آمریکا و غرب میدانند.
7. شاید همه این موارد خلاصه شود در عدم داشتن منظومه فکری اسلامی همه جانبه، پویا و مبتنی بر آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی.
اگر عقیده شخص درست شکل بگیرد به این راحتی منفعل عمل نمی کند و ثابت قدم می ماند. و همواره پشت سر ولی فقیه حرکت می کند نه جلوتر و نه عقب تر از ایشان.
والسلام.
🔹ما را در #پرسمان_اسباط، همراهی کنید.
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
2️⃣ پرسش دوم:
🔹 #سیره_علما و #ضوابط حوزههای علمیه در معرفی #مراجع_تقلید به جامعه چگونه بوده است؟ آیا ضرورت دارد #نهادی ناظر بر این جایگاه خطیر وجود داشته باشد که فقهای شایسته و دارای صلاحیتِ مرجعیت را به جامعه معرفی کند؟
🔹چه #جریانهایی و با چه انگیزههایی تلاش دارند افرادی را به عنوان مرجع در حوزه علمیه جا بیندازند؟ اقدامات گسترده برخی افراد در به دست آوردن این جایگاه را چگونه میتوان ارزیابی کرد؟
✍️ منتظر پاسخهای #تخصصی و #علمی شما هستیم.
🔖 لطفا پاسخهای خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.
#پرسمان_اسباط
#مرجع_تقلید
#سیره_علما
#ضوابط_حوزه
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| بررسی اندیشههای #تجدیدنظر_طلبانه شریعت سنگلجی
🔻 یکی دیگر از تجدیدنظرطلبان عقاید شیعه در ایران عصر پهلوی، شریعت سنگلجی است که در این دوره آزادانه به ترویج عقاید سلفیگری و وهابیت میپردازد.
🔻 حاج شیخ رضاقلی سنگلجی، معروف به شریعت سنگلجی، در سال ۱۲۶۹ (یا ۱۲۷۱ ش- ۱۳۱۰ قمري) در تهران به دنیا آمد. وی زمانی از طرف میرزا حسین خان موتمن الملک به حج رفت و همان سال با مطالعه آثار وهابیها به عقاید وهابیت گرایش پیدا کرد.
🔻 او به سبک #وهابیون حملات تند فراوانی را به بعضی از شعایر مذهبی شیعه مانند توسل، شفاعت و … آغاز کرد و مورد حمایت ضمنی دیکتاتوری #رضاخان نیز قرار گرفت به طوری که حضرت #امام_خمینی (ره) ضمن اشاره به این واقعیت در کشف اسرار مینویسد:
🔸 «چرا و به چه دلیل وقتی در رد کتاب شریعت (که به نام «اسلام و رجعت» در انکار رجعت نوشته شده بود) کتابی به نام «ایمان و رجعت» نوشته شده اجازه انتشار نمیدهند…»
🔻 سنگلجی به خیال خود میخواست آنها را با تفکرات جدید #مدرنیستی سازگار نماید و از این رو بسیاری از اعتقادات اسلامی را بر اساس مدرنیسم غربی و علوم جدید تفسیر و یا رد میکرد.
🔻 میتوان از عبدالحسین آیتی (آواره سابق)، عبدالرحمن بدیع الزمانی کردستانی، مهندس مهدی #بازرگان، حاج میرزا یوسف شعار تبریزی، علی اکبر حکمی زاده، دکتر عباس زریاب خویی، دکتر سید صادق تقوی، مرتضی مدرسی چهاردهی، مهندس عزت الله #سحابی، حیدرعلی قلمداران به عنوان مهمترین افرادی نام برد که تحت تاثیر عقاید وی قرار داشتند.
✍️ حجت الاسلام محمد ملک زاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3693
🆔 @asbaat_ir
📚 #معرفی_کتاب|جریانهای فکری حوزه علیمه اصفهان با تأکید بر مسئله امامت در سده اخیر
🔹 آنچه در این اثر به بررسی آن پرداخته شده، سیری در اندیشه علمای #اصفهان در سده اخیر درباره برخی از مسائل #امامت بود. با بررسی آراء و عقاید مطرح شده، میتوان به تشابهات و اختلافاتی بین این افراد دست پیدا کرد.
🔹 افزون بر این، برخی از این افراد در دیدگاههایشان تا حد زیادی تحت تأثیر اساتید خود بودهاند؛ بنابراین در اصفهان با زنجیرهها و طیفهایی از استادان و شاگردان روبه رو هستیم که هر کدام از آنان نگاهی خاص به مسائل دارند.
🔹 این کتاب در سه فصل تنظیم شده است که نمای کلی هر فصل در ذیل نشان داده می شود.
1️⃣ نویسنده در فصل نخست به تاریخ حوزه اصفهان و حوزههای مختلف فکری آن مانند فلسفه و حکمت و عرفان و تصوف فقه و کلام پرداخته است. در هر کدام از این موارد نیز به گرایشهای درونی و پیروان آنها تا دوره معاصر اشاره شده است.
2️⃣ در فصل دوم به طور مختصری برخی از آوردگاههای فکری مرتبط با امامت تا دوره معاصر را بیان شده است، از جمله آنها میتوان به برخوردهای مختلف با شیخ احمد #احسایی- تجلی دو تفکر غالیانه و ضد غلو، معجزه سازی برای امامزادهای بنام هارون ولایت ... و مواضع مختلف علمای این را شهر نام برد.
3️⃣ نویسنده در فصل سوم از رهگذر مسائل مربوط به امامت ولایت و علم امام و شفاعت و توسل به جریان شناسی عالمان حوزه اصفهان پرداخته است.
📚 این کتاب به قلم محمدجعفر رضایی به رشته تحریر درآمده است و در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به چاپ رسیده است.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3773
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| همراه و همگام علی (ع)
💠 #امام_خامنه_ای: شهید سیدعلى اندرزگو، چریک #مبارز مسلمان، فرزند على بود، همنام على بود، همراه و همگام على هم بود. من لازم مىدانم به امت مسلمان سفارش بکنم سعى کنید این چهرههاى عزیز و ناشناخته را بهتر بشناسید. این مرد مبارز در طول 14 سال که مشغول مبارزه بود، 14سال زندگی مخفی با نهایت شدت، دستگاه جهنمی #ساواک بدبخت را آن چنان حیران و سرگشته کرد که کارش #معجزهآسا مینمود، برای خدا مبارزه کرد. (خطبههای نماز جمعه، مردادماه 59)
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_مبارز
#روحانیت_متعهد
#سیدعلی_اندرزگو
🆔 @asbaat_ir
🔰 گرایش به اومانیسم عمدتا از طریق کسانی که به غرب رفتند اتفاق افتاد
🔸 با ورود افکار غربی به جامعه ایران در عصر قاجار، از آنجا که حاملان و عاملان تفکرات #غربی، امکان طرح آشکارای اندیشه خود را نداشتند، دست به اقدامات پوششی و استتاری زدند.
🔸 آنان یا نمیتوانستند آشکارا با #اسلام مخالفت کنند یا نمیخواستند چهرهای غیر مسلمان از خود به نمایش بگذارند. همچنین برخی از آنها همچنان علایق مسلمانی را در خود زنده میدیدند و با وجود اینکه دل در گرو دیگری داشتند، میخواستند به اسلام نیز وفادار بمانند.
🔸 از میان ایرانیان فرنگ رفته یا آشنا با مکاتب غربی، علاوه بر متأثران از سوسیالیسم و مارکسیسم، عدهای نیز تحت تأثیر افکار #ومانیستی و لیبرالیسم بودند؛ از این رو در بازگشت به ایران، همان اومانیسم و لیبرالیسم را با دین آبا و اجدادی خود تلفیق کردند تا به تصور خود راه پیشرفت و #توسعه ایران را همچون اروپا هموار کنند.
🔹 مهمترین عوامل پیدایش اومانیسم در دنیای غرب مدرن
1️⃣ افزایش افکار #خرافی در بینش مسیحی و #تحریف این دین آسمانی
2️⃣ تأكيد بر ظواهر دینی و تعصب به آن با بیتوجهی به روح و اصول دین
3️⃣ عملکرد به شدت منفی رهبران کلیسا و بازیچه شدن دین خدا در دست رهبران مسیحیت، پاپها، کشیشها و مانند آنها
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3787
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش نخست
📎 زندانی بند 209 اوین👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش نخست
📎 زندانی بند 209 اوین
🔻 یکی از کنشگران فعال رسانهای در #حوزه_علمیه امروز جوانی به نام فرید مدرسی است. جوانی که هر چند خود جایگاه ویژهای در عرصه رسانهای کشور ندارد ولی در حوزه، فعالیتهای گسترده و هدفمندی را آغاز کرده است که در خور توجه است.
🔻 حضور رسانهای فرید مدرسی در حوزه از دو جهت مورد حساسیت و تأمل است. اولاً سابقه و پیشینه فکری و سیاسی این جوان روزنامهنگار نشان دهنده تعلق وی به جریان سیاسی #اصلاح_طلب آن هم از نوع تند و تیز است. ثانیاً ارتباطات گسترده حوزوی وی و جانبداری از طیف خاصی در حوزه و حضور در بیوتات برخی مراجع همه و همه لزوم بررسی وضعیت و پیشینه این روزنامه نگار نوپا را گوشزد میکند.
🔻 فرید مدرسی ۲۵ آذر ۱۳۵۹ در قم متولد شد. او در رشته ارتباطات تحصیل کرده و حوزه تخصصی او در روزنامهنگاری حوزههای علمیه و روحانیون شیعی است؛ اگرچه پیش از آن خبرنگار سیاسی روزنامه شرق، اعتماد و هممیهن بوده است. او همچنین مدتی عضو شورای مرکزی #دفترتحکیم_وحدت و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی بودهاست.
🔻 فرید مدرسی در سال ۱۳۸۱ در جریان اعتراضهای دانشجویی #بازداشت شد که در بند ۲۰۹ زندان #اوین بسر برد. همچنین در آذر ماه ۱۳۸۳ به اتهام وبلاگنویسی توسط نهادهای امنیتی قم بازداشت شد که پس از آزادی، در سال ۱۳۸۴ به جرم توهین به رئیس جمهور وقت و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دادگاه عمومی تبرئه شد اما شعبه اول دادگاه انقلاب قم او را به یک سال حبس محکوم کرد. این حکم به اتهام #توهین به رهبری و تبلیغ علیه #نظام صادر شد.
🔻 فرید مدرسی در سالهای اخیر با روزنامهها و نشریات مختلفی همکاری کرده که اغلب آنها #توقیف شدهاند. او با روزنامه شرق، اعتماد، هممیهن و اعتماد ملی و نیز هفته نامههای شهروند امروز و ایران دخت و مهرنامه همکاری کردهاست. او در این مدت با روحانیون سرشناس شیعی ایران، عراق و لبنان گفتوگو کرده است.
🔻 اکنون مدرسی مدیر مرکز تحقیق و توسعه شهر کتاب و مدیر اجرایی ماهنامه اندیشه پویا است.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3798
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش چهارم
🔰 #اقرار_به_اشتباه!
🔺در سال ۶۳ چند روز بعد از افتتاح مجلس دوم، مجید انصاری که از حضور در مجلس باز مانده بود با درخواست آیت الله #موسوی_اردبیلی و با حکم نماینده شورای عالی قضایی در دادگاه و دادسرای انقلاب به مدت چند ماه به بررسیهای میدانی از زندانهای کشور پرداخت.
🔺گزارش وی از وضعیت بازداشتگاهها، لزوم تمرکز در مدیریت زندان ها را گوشزد می نمود و سرانجام با تلاش های او قانون تشکیل سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی به شورای عالی قضایی ارائه شد و سپس در مجلس با رأی کامل نمایندگان، بدون مخالف تصویب شد.
🔺مجید انصاری مدیریت #سازمان_زندان_ها را خود برعهده گرفت تا زندان های کشور اولین رییس متمرکز را به خود ببیند. رفته رفته سازمان و ادارات آن ایجاد شد و تمام زندانیها تحویل مدیریت جدید شد، اما چند زندان امنیتی و حساس در کشور بود که در آن ها عوامل #کودتای_نوژه و... زندانی بودند با سازمان اطلاعات توافق شد که رؤسا و مسؤولان بازداشتگاهها با تأیید آنها و حکم وی انتخاب شوند.
🔺بنابراین برای نخستین بار مدیریت کل زندانهای کشور متمرکز شد و حدود دو سال ادامه داشت تا این که به انتخابات مجلس سوم رسید که انصاری دوباره برای مجلس #کاندیدا شد و در خرداد سال ۶۷ سازمان زندانها را به آقای شوشتری تحویل داد.
🔺انصاری در این باره میگوید: «کار بسیار دشواری بود و در آن چهار سال به لحاظ روحی و روانی وضعیت مناسبی نداشتم و از طرفی هم مردم زرند برای کاندیدا شدن من درخواست میکردند. #رهبری که آن زمان رئیس جمهور وقت بودند، مخالفت کردند و گفتند، شما کاری را که آغاز کردهاید به اتمام برسانید، معلوم نیست مسؤول بعدی، همین برنامههای شما را ادامه دهد که متأسفانه گوش نکردم و به مجلس رفتم».
🔺در عین حال مجید انصاری در همین سال به عضویت هیات مدیره #مدرسه_علمیه_کرمانیها در می آید که متاسفانه با بی توجهی هیات مدیره مذکور، در طول سالیان متمادی اموال و #موقوفات این مدرسه در شهرهای مختلف حیف و میل می شوند تا آنجا که در سال 88 با پیگیری های طلاب مدرسه کرمانیها، هیاتی از سوی یکی از نهادهای عالی حوزوی برای پیگیری این مساله تشکیل شده و برای روشن شدن موضوع اقدام می کند.
🔺بنابر اسناد موجود، این تصرفات نامشروع همگی توسط دوتن از اعضای هیات مدیره این مدرسه و یا نماینده آنها انجام شده است و به دلیل همین تخلف آشکار از موازین شرع، هیات بررسی کننده، دو عضو هیات مدیره از جمله مجید انصاری را فاقد صلاحیت تشخیص داده است. این اتفاقات درحالی رخ میدهد که از درآمدهای کلان حاصله از فروش، واگذاری و یا تصرف غیر شرعی و غیر قانونی این املاک اطلاعی در دست نیست.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| درایت حضرت امام (ره) در برابر جریانهای سیاسی
💠 #شهید_بهشتی: سه ماه قبل از انقلاب، همين آقای مهندس #بازرگان در پاريس آمده بود كه امام را قانع كند كه اگر شورای سلطنت باشد و يك آزادی انتخابات هم باشد، #مبارزه تا همينجا ختم شود و ايشان (امام) تشريف بياورند.
🔸امام هم بعد از ديدار گفته بودند كه اينطور نمیشود. اگر میخواهی با من ديدار دوم داشته باشی، بايد برضد اين رژيم سلطنتی اعلاميه بدهی. اگر اعلاميه داديد میتوانيد با من #ملاقات دوم داشته باشيد و الا نه ... و چون آقای بازرگان آنجا اعلاميه ندادند ... ديدار دوم هم با امام نداشتند.
📚 بررسی تحلیلی نهضت آزادی ایران، ص 29
#نهضت_آزادی
#بازرگان
🆔 @asbaat_ir