🔰 #سکولارشدن_حوزهها_آرزوی_دیرینه_دشمنان/ بخش سوم
📝 #یادداشت|مفهوم سکولاریسم از دیدگاه #مقام_معظم_رهبری
🔺 نگاه رهبر معظم انقلاب به مفهوم سکولاریسم، همان مفهوم عامی است که از این واژه ارائه گردیده است. از مجموع نظرات ایشان در مورد این اصطلاح، میتوان سه معنا که همگی در یک هدف مشترکند را استخراج کرد:
1️⃣ سکولاریسم یعنی عدم بُروز و ظهور دین در غیر عمل #شخصی: «سکولاریسم بهمعنای بیدینی نیست، سکولاریسم بهمعنای این است که دین در غیر عمل شخصی، هیچ بُروز و ظهوری نداشته باشد.
🔸 #نظام_اجتماعی کاری به دین ندارد. بله، هرکسی در داخل نظام اجتماعیِ متنوّعِ غربی و شرقی و امثال اینها خودش برای خودش، در دل خودش، در عمل خودش یک ارتباطی با خدا داشته باشد؛ سکولاریسم یعنی این.»
2️⃣ سکولاریسم یعنی بی توجهی به مسئله #حکومت: «اینکه ما به مسائل نظام کار نداریم، به مسائل حکومت کار نداریم، این سکولاریسم است.»
3️⃣ سکولاریسم یعنی عدم ورود به #سیاست: «بعضیها مسجد را … از مسائل سیاسی می خواهند بکلّی برکنار بدارند. [می گویند] آقا شما وارد سیاست نشوید، کار خودتان را بکنید. کار خودتان یعنی چه؟ یعنی بیایید همان نمازتان را بخوانید و بروید؛ فقط پیشنمازی محض. این همان سکولاریسم است.»
4️⃣ ایشان از یک نوع دیگری از سکولاریسم نیز سخن میگویند یعنی«سکولاریسمِ پنهان»: «مراقب باشیم دچار ... سکولاریسمِ پنهان ... نشویم. گاهی اوقات در ظاهر، تبلیغات، تبلیغات دینی است؛ حرف، حرف دینی است؛ شعار، شعار دینی است؛ اما در باطن، سکولاریسم است؛ جدائی دین از #زندگی است؛ آنچه که بر زبان جاری میشود، در برنامهریزیها و در عمل دخالتی ندارد. ادعا می کنیم، حرف می زنیم، شعار میدهیم؛ اما وقتی پای عمل به میان میآید، از آنچه که شعار دادیم، خبری نیست.»
📝 حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4106
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
پاسخِ پرسش نهم اسباط/ بخش سوم و پایانی
9️⃣ پرسش نهم:
🔹با توجه به اجتماع میلیونی مسلمانان در #پیادهروی_اربعین و نقش تعیین کننده این حرکت بزرگ معنوی و سیاسی در شکلگیری #تمدن_اسلامی و #اتحاد_امت_اسلام، وظیفه #حوزه_علمیه و #بزرگان آن درباره این حادثه عظیم چیست؟ و چگونه میتوانند از ظرفیت ایجاد شده در این اجتماع گسترده، جهت همگرایی بیشتر مسلمانان و شکلگیری تمدن نوین اسلامی بهرهبرداری نمایند؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر میشوند و به جهت کثرت پاسخها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر میگردد.
1️⃣1️⃣ جایگاه #ولایت در جامعه ی اسلامی، بسان نخ تسبیح است که از آن به ولایت طولی نام می برند به این صورت که ولی افراد امت را حول یک محور(نخ تسبیح) جمع می کند و در عین حال منظم می کند و پیوندی نا گسستنی در بین آن ها ایجاد می کند که این پیوند بین مومنین را ولایت عرضی می گویند.
🔸 اباعبدالله الحسین (علیه السلام)،امام و ولی (حاوی ویژگی ولایت) شیعیان است که به این جهت واجب الاطاعه نزد شیعیان است، و سبط پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله وسلم) است که به جهت قرابت نسبی به نبی مکرم و علاقه ایشان به حضرت اباعبدالله (علیه السلام) و ویژگیهای برجسته شخص ایشان برادران اهل تسنن ارادت خاصی به ایشان دارند و جایگاه ویژه ای نزد آنان دارد و همچنین در تاریخ بشریت شخصیتی است که در دل ظلمت دست به انقلاب زد و در مقابل ستمگر اعظم زمان خویش ایستاد به همین جهت در خارج از دایره اسلام اسطورهای حق طلب به شمار میرود و یکی از مهمترین الگوهای عدالت خواهان جهان است.
🔸 با توجه به این نکات شعار * الحسین یجمعنا * را بهتر می توان درک کرد.
🔸 فکر و عمل حضرت حسینبن علی (علیهما السلام) را باید #محور تمام حرکات اصلاحی در جهان که به سوی ایجاد #مدینه_فاضله هستند قرار داد. که در این صورت حرکت عظیم #اربعین_حسینی
الف) کانون تعلیم مبانی اسلامی به تمام مردم عالم بشود.
ب) بتوان یک #شبه_تمدن_اسلامی را در این بازه زمانی و مکانی پیاده کرد تا نمونهای باشد اولا برای رشد و پیشرفت خود به این معنا که نقایص کار را تشخیص داد و برای رفع آن نقایص قدم برداشت و همینطور موجب دل گرمی مسلمانان شد دوما نشان دادن این نمونه عالی به مردم جهان.
🔸 در ضمن به تمام مردم اعم از شیعه و سنی و غیر این دو این مطلب را رساند که خداوند متعال از ذریه ی حسینبن علی (علیهما السلام) شخصی را با تمام ویژگیهای حسینبن علی (علیهما السلام) برای کار ناتمام او به این شرط که مردم عالم خواهان او و دولت او باشند خواهد فرستاد، ان شاءالله.
🔸این یعنی زمینه سازی برای ظهور حضرت حجت روحی له الفداء.
🆔 @asbaat_ir
💢 #شیطان_پرستی و عوامل ورود آن در ایران/ بخش پنجم
🔰 سمبلها
🔺 شیطانپرستان یک سری نماد و سمبل دارند. شناختهترین نمادهای آنها عبارت است از:
1️⃣ ستاره پنجپر
🔸 «#ستاره_پنجپر» یا «ستاره جادو»، اصلیترین نماد شیطانپرستی است. این علامت در مراسمهای مخفیانه (کابالا) و جادوگری برای احضار ارواح شیطانی استفاده میشود و برای آنها نشانگر عناصر آب، خاک، آتش و روح اطراف آنهاست.
2️⃣ ستاره پنجپر واورنه و سر بز
🔸 سر بز در میان ستاره پنجپَر وارونه، ستاره پنجپَر را نماد ونوس، الهه زیبایی و عشق شهوانی زنانه دانسته که سر یک بز (بافومت) نیز در آن قرار گرفته است، چراکه شیطان را سمبل #انسانمحوری و اصالت هوسها و #لذتطلبی بشر میدانند.
3️⃣ عدد شیطان
🔸 عدد شیطان یا عدد وحش، همان عدد ۶۶۶ است. شماره وحش و به گفته یوحنا در کتاب «مکاشفات»، عدد شیطان، نشانه دجالی است که با مسیح میجنگد.
4️⃣ آنخ
🔸 آنخ سمبل #شهوترانی و باروری است. این نماد به معنای روح شهوت زنان نیز تعبیر میشود. این علامت نیز دارای اشکال مختلفی است.
5️⃣ #صلیب_شکسته
🔸 نماد صلیب شكسته یا چرخ خورشید، یك نماد باستانی است كه در برخی فرهنگهای دینی همچون كتیبههای برجای مانده از بوداییها و مقبرههای سلتی و یونانی دیده شدهاست. این علامت توسط #هیتلر به كار رفت، لكن برخی با هدف به سخره گرفتن #مسیحیت، این سمبل را وارد شیطانپرستی كردند.
6️⃣ چشم همهجانگر
🔸 «چشمی که به همهجا مینگرد» یکی دیگر از نمادهای شیطانپرستی است. آنها معتقدند که این چشم لوسیفر (#شیطان) است و کسی که قدرت کنترل آن را دارد بر تمام داراییها حکومت میکند.
🔸 این علامت در پیشگوییها به کار میرود. به اعتقاد آنان جادوها، نفرینها، کنترلهای روحی و تمامی انحرافات تحت این علامت کار میکنند. #روشنفکران نیز از این علامت استفاده میکنند. برخی معتقدند، اساس نظم نوین جهانی نیز همین علامت است.
7️⃣ صلیب وارونه
🔸 «#صلیب_وارونه» دیگر نماد شیطانپرستی است. این نماد، حكایت از «وارونه شدن مسیحیت دارد» و عمدتا استهزا و سخره گرفتن این دین است. صلیب وارونه در شکل گردنبندهای بسیاری مشاهده شده است و خوانندههای راك انواع مختلف آن را به همراه دارند.
8️⃣ سمبل هرج و مرج
🔸 «#هرج و #مرج» یکی دیگر از نمادهای شیطانپرستی است. این علامت به معنای از بین بردن تمام قوانین میباشد. به عبارت دیگر «هرچه تخریبکننده است، تو انجام بده»؛ این قانون شیطانپرستی است. این علامت توسط پانکها، هوی متالها و راکها به کار میرود.
9️⃣ سمبل ضد عدالت
🔸 «ضد عدالت» نماد دیگر است. تبر رو به بالا علامت عدالت روم قدیم بوده است که علامت واژگون شده آن نشانه ضد عدالت یا #شورش و طغیان میباشد.
🔟 نماد احترام
🔸 «#دست_خفاش» یا «کرانادو». این نماد که تداعیکننده پنتاگرام و مانند احترام نظامیان و یا سایر علائم دستی است. شیطانپرستان برای ابراز شادی، احترام، سلام، خداحافظی و… از این علامت استفاده میکنند.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065
🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته | مردمداری سيره حكمرانی نبوی و علوی
💠 #امام_خمینی (ره): یکی از فرقهای بین حکومت اسلام با سایر حکومتها، این است که در #حکومت_اسلام جوّ، جوّ #محبت است. بین شخص اول مملکت مثل #رسول_خدا که شخص اول بود و در زمان خلافت #امیرالمؤمنین شخص اول امیرالمؤمنین بود با ادنی فردی که به حسب نظر مردم ادنی حساب میشدند فرق اساسی مربوط به دنیا نبود.
🔹 این طور نبود که رسول خدا حالا که در رأس واقع شده و رئیس امت است مثل سایر حکومتها ریاست بکند. آنها در یک محیط دوستی و رفاقت و محبت زندگی میکردند. بین خودشان «#رُحَماء» بودند؛ و وقتی که مقابل #کفار واقع میشدند، آنجا «#اشِداء» بودند.
📚 صحیفه امام، ج7، ص 234
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش دوم
🎙 #مصاحبه|چرایی وجود جریانهای مختلف در حوزه علمیه
#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاریفر:
🔹 حجت الاسلام والمسلمین غفاریفر در پاسخ به این سوال که آیا پراکندگی و #تشتّت در حوزه باعث از بین رفتن و اُفول حوزه نمیشود؟ گفت:
🔺 در حوزه مرتب همین اتفاق میافتد، اما وقتیکه تاریخ را مطالعه میکنیم، یک نخ مشترک هم میتوانیم پیدا کنیم. نخ تسبیح همه اینها را که نگاه میکنیم میبینیم که در چند محور این تفاوتها اتفاق میافتد.
🔺 یک سری تفاوتها به مرز عقیده بازمیگردد، یعنی یا در جهانشناسی متفاوت میشوند، یا در #خداشناسی باهم متفاوت میشوند، یا در رابطه خلق با خدا از اینکه مستقیم یا غیرمستقیم هست متفاوت میشوند، یک سطح از تفاوتها از اینجاست، لذا شما میبینید که مثلاً در نحلههای اسلامی #مُجسّمه کجا با دیگری درگیر میشود؟ خدا را به جسم تبدیل میکند؛ یعنی در #توحید جدا میشود.
🔺 یک عده در منبع باهم متفاوت میشوند، #اخباری کجا جدا میشود؟ میگوید فقط به روایت نگاه میکنم، در همان محدوده الفاظش، افراطیترینش این است، یکی دیگر میگوید که من اینقدر افراطی نیستم ولی حتماً بایستی یک خبری از معصوم، حالا اگر سُنی باشد، از پیامبر(ص) و اصحاب؛ و اگر شیعه باشد اخبار از پیامبر(ص) و اهلبیت(ع). پس اینجا در منبع باهم اختلاف پیدا میکنند.
🔺 یک جای دیگر جریانات چطور دستهبندی میشوند؟ بر مبنای آن شاخصها و فرضهای مکتبهاست که دستهبندی میشوند. یا بر مبنای تفکر هستند، مانند معتزلی و اشعری، که تقسیم مکتب بر اساس مبنا و فکر میشود و یا یک موقع بر اساس اشخاص هستند، مثلا میگویند، #حنفی، #مالکی، #شافعی.
🔺 شما نگاه کنید، چهار مکتب فقهی بر محوریت اشخاص تقسیمشدهاند، دو مکتب عقیدتی بر مبنای اندیشه تقسیم میشوند، #اعتزال یک نوع رفتار است، #اشعری به یک شخص برمیگردد.
🔺 همه اینها نشان میدهند که اولاً دستهبندی هست، ثانیاً دستهبندیها بر اساس معرفت است یا صاحبان معرفت، مثلاً در جهان امروز یا سوسیالیسم هست یا مارکسیسم، سوسیالیسم بر محور اندیشه است، مارکسیسم بر مبنای اندیشه #مارکس است؛ یا مثلا پوپریسم یا #لیبرالیسم دارید، یعنی دستهبندی یا بر مبنای اندیشه لیبرالی پوپر است یا مطلق لیبرالیسم است؛ در دنیای اسلام هم همین گونه است.
🔹 حال با این مقدمه میخواهیم بیاییم در #انقلاب_اسلامی، روحانیت در صدسال اخیر فراز و فرودهایی داشته است، ولی اوج آن از کجا شکل میگیرد؟
🔹 از زمان رحلت مرحوم آقای #بروجردی شکل میگیرد، یعنی تا زمان مرحوم آقای بروجردی، مسیر روحانیت یک مسیری است که برای خودش توضیحات خاصی میطلبد، از بعد از آیتالله بروجردی که آهستهآهسته سخنرانیهای #امام_خمینی (ره) شروع میشود، دیگر داستان متفاوت میشود.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4155
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
#پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
💠 با درخواست اعضای محترم کانال اسباط مبنی بر تجمیع مطالب منتشر شده در پرونده ویژه «روحانیون در گذر زمان» از این به بعد پس از اتمام بررسی هر شخص، لینکهای مربوط به او به صورت یکجا منتشر خواهد شد.
1️⃣ #سیدحسین_موسوی_تبریزی
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/335
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/340
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/346
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/351
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/356
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/363
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/370
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/376
🆔https://eitaa.com/asbaat_ir/382
🆔 @asbaat_ir
💠 #انقلاب_اسلامی، تمامیت #معروف دربرابر تمامیت #منکر
🔺 بی شک انقلاب اسلامی ایران که از منظر #امام_خمینی (ره) ماهیتش از ماهیت همه انقلابهای دیگر جهان جدا بود و امام، تودههای میلیونی آن را از ملت #حجاز در عصر پیامبر (ص) و #کوفه و #عراق در عهد امام علی (ع) و حسینبن علی (ع) بهتر میدانستند؛ تنها انقلابی بود که در معرض تهاجم مجموعهای از اولیای کفر و شرک و نفاق و فساد و در یک کلمه «#منکرات» قرار گرفت.
🔺 به نحوی که علاوه بر تلاش دو بوک #شرق و #غرب در براندازی این نظام توسط عمال خود، چه از طریق کودتا و تحریم و چه کمک به دشمنان؛ از سوی گروههای اجتماعی فاسد و منحرف نیز مورد تعرض قرار گرفت.
🔺 چرا که آنچه #انقلاب_اسلامی به دنبال آن بود، احیای «معروف»ها و امحای «منکرات»، در همه عرصهها و در همه حوزهها بود. همین نگاه و همین مشی امام و حرکت #نظام_اسلامی بود که اندیشمندان بزرگ جهان اسلام در عصر حاضر را بر آن داشت که رویارویی و تقابل نظام اسلامی را با جهان، رویارویی تمامیت اسلام با تمامیت #کفر بدانند.
🔺 رویارویی همه جریانها، احزاب و گروههای سیاسی چپگرا و راستگرا؛ حتی آن دسته که نام دین و مذهب را یدک میکشیدند و به #تسامح و #تساهل در برخی از سیاستها قائل بودند؛ نشان داد که انقلاب اسلامی حاضر نشد «منکری» را امضا و یا از حاکمیت «معروفِ» در عرصه #سیاست و اجتماع چشم پوشی کند.
🔺 این رویکرد، بر شیوه و سیره امام راحل مبتنی بود که چه در دوران #نهضت و چه در دوره انقلاب و چه در استمرار حرکت نظام، حاضر نشدند از رسالتی که برعهدهی خود داشتند عقب نشینی کنند.
🔺 امام این رویه و روحیه را تا چشم فروبستن از عالم خاکی ادامه دادند؛ تا جایی که در #وصیتنامه خود، مردم و رهبران آینده این نظام را به استمرار این حرکت فراخواندند.
✍️ استاد #حسن_ابراهیمزاده
📚 کتاب «امر به معروف و نهی از منکر احزاب» ص 84-83
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش ششم
🔰 گرایش به #سازمان_مجاهدین_خلق
🔺 شیخ علی تهرانی تحت تأثیر اندیشههای اقتصادی #سوسیالیستی و چه بسا با تأثیرپذیری از کتاب اقتصاد مجاهدین خلق، آثاری در اقتصاد اسلامی نوشته بود.
🔺 تهرانی از اواخر سال ۱۳۵۸ به این سو به تدریج به سمت هواداری از جریانهای مخالف انقلاب کشیده شد و تقریبا مواضع مشترکی با #لاهوتی داشت.
🔺 با جدا شدن صفوف، تهرانی متمایل به مجاهدین خلق شد. وی در بهمن ماه ۱۳۵۸ ضمن نگارش متنی که در نشریه «#مجاهد» به چاپ رسید، به انتقاد از عملکرد #امام_خمینی (ره) پرداخت.
🔺 تندترین مصاحبه وی که با حمایت از برخی از هواداران سازمان مجاهدین خلق تحت عنوان «#معلمان_مسلمان» مشهد انتشار یافت، حاوی برخوردهای تند وی بر ضد رهبران #حزب_جمهوری_اسلامی و شخص امام خمینی (ره) بود.
🔺 تهرانی پس از آغاز #جنگ تحمیلی عراق علیه ایران موضعی مخالف جمهوری اسلامی اتخاذ کرد و در اوج حملات #عراق، با سخنرانیهای غیرمسئولانه خود به تضعیف شخصیتهای انقلابی پرداخت.
🔺راو ابتدا سازمان مجاهدین را ناآگاه به مسائل اسلامی میدانست و سپس به صورت غیر منتظره به حمایت از آنان پرداخت. او حتی فتوایی را در مورد وجوب قتل هواداران حزب جمهوری اسلامی صادر کرد.
🔺 پس از تعطیلی دانشگاهها از سوی شورای انقلاب که منجر به درگیری بین موافقان و مخالفان انقلاب شد، تهرانی طی #تلگرافی به امام خمینی (ره) گروههای سیاسی حمایت شونده از سوی بعضی از اعضای شورای انقلاب را عامل این درگیریها ذکر کرد.
🔺 در اردیبهشت همان سال پس از آشوب در دانشگاه فردوسی مشهد به همراه طاهر احمدزاده و محمدتقی شریعتی بیانیهای منتشر کرد. سپس در اقدامی دیگر طی نامهای سرگشاده به آیت الله #خزعلی ضمن حمله به او از مواضع مجاهدین خلق حمایت نمود.
🔺 بدین ترتیب در سال ۱۳۶۰ ناچار دستگاه #قضایی کشور وی را فاقد صلاحیتهای لازم برای تصدی مسئولیتهای کشوری و دینی اعلام داشت.
🔺 در نتیجه در همین سال و با انتشار علامیهای به حزب جمهوری اسلامی حمله کرد. در ادامه این فعالیتها به اتهام حرکتهای ضدانقلابی و حمایت از منافقین به حکم دادگاه انقلاب اسلامی مشهد دستگیر شد.
🔺 #هاشمی_رفسنجانی در ۳ آبان ۱۳۶۰ در کتاب عبور از بحران درباره توبه على تهرانی مینویسد: «آخر شب، همراه #احمد_آقا منزل آمدیم. بازداشت شیخ علی آقا تهرانی مطرح شد، ایشان اعتراف کرده که اشتباه کرده و بریده است و حاضر به مصاحبه شده، ولی هنوز میخواهد دو پهلو صحبت کند»
🔺 هاشمی رفسنجانی در کتاب عبور از بحران در بیان خاطرات روز ۶ مرداد سال ۱۳۶۰ از ارتباط تهرانی با ملی – مذهبیها پرده بر میدارد: «آقای مهندس [مهدی] #بازرگان، برای آقای شیخ علی تهرانی – که در مشهد بازداشت شده کمک میخواست.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083
🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ| منبر انقلاب
💠 #امام_خامنه_ای: فراموش نکنیم و از یاد نبریم [آیت الله #قاضی_طباطبائی] مرد بزرگ، مرد #روشنفکر، مرد اهل قلم و #مبارزه [بود]. ایشان بایستی همیشه در یادها زنده باشد. اولین کسی بود که در #تبریز در موضع #منبر_انقلاب ایستاد و کاری که می خواست بکند، کرد.
🗓 به مناسبت 10 آبان سالروز شهادت اولین شهید محراب آیت الله قاضی طباطبائی
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_مبارز
🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش هفتم
♦️ بنیانگذار فراموشخانه یا #فراماسونری در ایران
🔸 #میرزا_ملکم_خان
🔹 نخستین رویارویی اندیشهگران ایرانی با #تمدن_غرب تقریباً در دوره #قاجار اتفاق افتاد. احساس عقب ماندگی و ضعف فکری این اندیشهگران در برابر غرب، اولین رگههای شکلگیری تجددگرایی در ایران را ایجاد کرد.
🔹 میرزا ملکم خان از مهمترین نمایندگان #تجددطلبی در ایران اسلامی است. ملکم خان اندیشهگری است که شالوده اندیشه و عمل معاصر را در کنار نخستین #منورالفکران ایران بنیان نهاده است ملکم خان از لفافه اسلام و مسلمانی برای بیان تفکرات #سکولاریستی و پیش برد منافع شخصی خود بهره برده است.
🔹 وی متولد ۱۲۴۹ قمری و در گذشتهی سال ۱۳۲۶ قمری است. او از روشنفکران برجسته عصر قاجار به شمار میرود و روزنامهنگاری، سیاستمداری و #سفارت را در کارنامه خود دارد.
🔹 ملکم در جلفا از محلات# اصفهان متولد شد و پدرش میرزا یعقوب سنگ تراش از ارامنه جلفای اصفهان بود که اسلام آورده بود. گفته میشود اسلام او و پسرش ملكم، ظاهری بوده است.
🔹 آنان هر دو بر دیانت مسیحی زندگی کردند و درگذشتند. همچنین میرزا یعقوب پرونده #جاسوسی برای #انگلیس نیز داشته است. میرزایعقوب با زبان و فرهنگ فرانسه و دانش مدنیت غرب آشنایی داشت.
🔹 نوشتههای بازمانده از او مانند «رساله افزایش ثروت» و همچنین رسالهای که به صورت عریضه به ناصرالدین شاه نوشته و در آن، او را به تأسیس کنسطيطوسیون یعنی استقرار دولت بر پایه قانون برانگیخته است، از سطح آگاهی او خبر میدهد.
🔹 او همچنین طرح #پروتستانتيزم اسلامی را مطرح و تبلیغ میکرده است. میرزا یعقوب، پسرش میرزا ملکم را در ده سالگی برای تحصیل روانه پاریس کرد و او نیز باتوجه به هوش و استعداد بالایش به خوبی زبان فرانسه را آموخت و با آموختن علوم طبیعی و مطالعه آثار فیلسوفان و متفکران انقلاب فرانسه همچون ولتر، روسو، منتسکیو، حتی ستایش وزیر امور خارجه #فرانسه را نیز بر انگیخت و در بازگشت از این سفر، با سمت مترجم در وزارت خارجه استخدام شد و سال بعد پس از تأسیس مدرسه #دارالفنون، کار مترجمی معلمان اروپایی و همچنین تدریس ریاضی را در آنجا بر عهده گرفت.
🔹 در کارنامه فعالیت ملکم، مجموعه متضادی از ترویج افکار آزادیخواهانه و سوء استفاده مالی و زدوبندهای سیاسی دیده میشود. او را بنیانگذار فراموشخانه یا #فراماسونری در ایران نامیدهاند.
🔹 از مهمترین فعالیتهای او علاوه بر تأسیس اولین فراموشخانه در ایران، میتوان به انتشار روزنامه «#قانون» و مشارکت در اجرای قرارداد رویتر با بارون ژولیوس رویتر بریتانیایی اشاره کرد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4166
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
🔟 پرسش دهم:
🔹جایگاه #امامت_جمعه در #نظام_اسلامی تا چه میزان دارای اهمیت است؟
🔹 ائمه جمعه چگونه میتوانند در رسیدن #انقلاب_اسلامی به اهدافش تاثیرگذار باشند؟
🔹 امام جمعه علاوه بر اقامه #نماز، چه کارکردهای دیگری باید داشته باشد؟
🔹 چه راهکارهایی برای تقویت ائمه جمعه میتوان پیشنهاد داد و وظیفه #حوزه_علمیه و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در این زمینه چیست؟
✍️ منتظر پاسخهای #تخصصی و #علمی شما هستیم.
🔖 لطفا پاسخهای خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.
#پرسمان_اسباط
#امام_جمعه
#انقلاب_اسلامی
#حوزه_علميه
#شورای_سیاست_گذاری_ائمه_جمعه
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش دوم
🔰 سابقه حضور در #انجمن_حجتیه
🔺 #امام_خمینی در تبعید به سر میبرد و مردم ایران با اعلامیههای ایشان در جریان امور سیاسی کشور قرار میگرفتند و فشار بر رژیم میآوردند تا اینکه رژیم منحوس #پهلوی به اصطلاح خودش دست به ابتکار عمل زد و در یکی از مطبوعات حکومتی آن زمان مقالهای در توهین به حضرت امام منتشر کرد.
🔺 این مقاله که به عنوان #ایران_و_استعمار_سرخ_و_سیاه در 17 دی 1356 در #روزنامه_اطلاعات منتشر شد باعث جوش و خروش مردم انقلابی شد و حادثه عظیم 19 دی #قم رقم خورد.
🔺 غرویان در آن زمان جوانی 18 ساله بود و به گفته خودش پای درس #انجمن_حجتیه رشد و نمو داشت. وی با اینکه در انجمن حجتیه پرورش یافته بود باز همراه مردم بر علیه #رژیم_شاه به مبارزه برخاسته بود و شعار و #پلاکارد برعلیه نظام شاهنشاهی بر سر دست میگرفت.
🔺 وی آن دوران را اینگونه بیان می کند: «امام خمينی (ره) در خارج از كشور در #عراق، #تركيه و تبعيدگاههای ديگر سخنرانی میكردند و از طريق شاگردانشان اطلاعيههای پنهانی میدادند و مخفيانه نوارهايی پر میكردند. اينها را میآوردند و پخش میكردند و مردم میدانستند كه يك آيتالله خمينی وجود دارد كه با شاه مخالف است.
🔸 اين جريانها رسيد به جايی كه من به خوبی خاطرم هست مقالهای عليه امام در روزنامه اطلاعات چاپ كردند و به ايشان اهانت كردند. عنوان آن مقاله در روزنامه اطلاعات «ارتجاع سرخ و سياه» (ايران و استعمار سرخ و سياه) بود.
🔸 من خودم آن روزنامه را ديدم و مقاله را با قيچی بريدم و نگه داشتم. آن مقاله باعث شد كه ناگهان كبريتی به بنزين بيفتد و جامعه ايران و مذهبیها و به خصوص #حوزه_علميه_قم مشتعل شود. طلبهها و #مراجع_تقليد كه ديدند روزنامه اطلاعات وابسته به حكومت شاه به يك مرجع تقليد توهين كرده در خيابانها ريختند و تظاهرات شروع شد.
🔸 از اين مقطع به بعد را ديگر خيلي خوب به خاطر میآورم. من در همان سال ٥٧ برای تحصيلات حوزوی به قم آمدم و در جريان حوادث و راهپيمايیهای طلاب و بعد كشتار آنها و چهلم آنها در #تبريز و #شيراز و جهرم و آبادان و غيره قرار گرفتم.
🔸 خاطرم میآید که بعضی شعارها را از خودمان روی پلاکاردها مینوشتیم. دو تا چوب میزدیم طرفینش و در خیابان میچرخاندیم. من بعدها دیدم تصویر برخی از همین شعارهای ما و آن پرچمها در کتابهای درسی هم چاپ شده است.
🔸 مثلا ما چند طلبه در #مدرسه_رسالت بودیم که نوشتیم «تا حکومت مهدی قیام ادامه دارد، انقلاب ادامه دارد» و خلاصه به همین مضمون. ما آن زمان در انجمن حجتیه بودیم و تفکرات #مهدویت در ذهنمان غلبه داشت که این انقلاب را باید به حکومت امام زمان وصل کنیم.»
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
💢 #شیطان_پرستی و عوامل ورود آن در ایران/ بخش ششم
🔰 شیطانپرستی در ایران
🔸 شیطانپرستی در ایران رونق چندانی ندارد. در کشوری مانند #ایران، چندان جاذبهای برای اینگونه تفکر یافت نمیشود اما در عینحال چنین نیست که این تفکر باطل و #خرافی هیچ طرفداری نداشته باشد.
🔸 برخی مستندها که توسط برخی نهادهای نظام تهیه شدهاند، بیانگر گرایش برخی جوانان، بهویژه جوانان تحصیلکرده به این تفکر است. این مسأله را از برخی رفتارها، چهرهها، کتابها و علائم ویژه شیطانپرستان که در جامعه است، میتوان مشاهده کرد.
🔸 برخی گزارشها، حکایت از آن دارد که بیش از ۷۰ فرقه شیطانپرستی در کشور فعال هستند. البته آمارهای غیر رسمی این تعداد را به ۲۰۰ فرقه رساندهاند.
🔸 شیطانپرستی در ایران، مانند بسیاری دیگر از تفکرات انحرافی، امری وارداتی است و عمدتاً هم از طریق نمادها و در قالب کلیپها وارد شده است، یا افراد در #پارتیها و جشنهای غیرمتعارف جذب این تفکر شدهاند.
🔸 آمارها نشان میدهد که حداقل ۹۰ درصد واردکنندگان محصولات شیطانگرایی به کشور، فاقد #خانواده سالم هستند. این گروهها به صورت برنامهریزی شده و هدفمند در حال جذب نیرو هستند.
🔸 عوامل متعددی در ورود شیطانپرستی به ایران دخالت داشتهاند که شناخت آنها نیازمند تحقیقات وسیعی است و از عهده این مختصر خارج است اما چند عامل شناخته شده عبارتند از:
1️⃣ رواج میل جوانان به استفاده از #موسیقی متالیکا و ساز گیتار (بهصورت زیر زمینی و غیرمجاز)
2️⃣ اقدام تأملبرانگیز و ناشیانه وزارت ارشاد اسلامی #دولت_اصلاحات، در صدور مجوز برای گروهها، آلبومها و کتابهای اشعار موسیقی متالیکا (هوی متال، بلک متال،گوتیک متال و چند سبک از موسیقی شیطانی متالیکا).
3️⃣ #استعمار و شبیخون فرهنگی نیز نقش بهسزایی در ورود و گسترش شیطانرستی در ایرن و در تمام دنیا دارند.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065
🆔 @asbaat_ir
🔰 #سکولارشدن_حوزهها_آرزوی_دیرینه_دشمنان/ بخش چهارم
📝 #یادداشت|تلاش معاويه برای حذف قرآن و سنت به عنوان دو محور سكولارستیزِ حكومت اسلامی 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 #سکولارشدن_حوزهها_آرزوی_دیرینه_دشمنان/ بخش چهارم
📝 #یادداشت|تلاش #معاويه برای حذف #قرآن و #سنت به عنوان دو محور سكولارستیزِ حكومت اسلامی
🔺 نباید از نظر دور داشت که #حوزه_سکولاری و بی تفاوتی روحانیون یکی از دیرینهترین آرزوهای دشمنان به شمار می آید. یكی از اصلیترین حربههای دشمنان اسلام، جهت عقب مانده نگه داشتن #جامعه_اسلامی، تبلیغ این ایده بود كه اصولاً دین هیچ ارتباطی با سیاست ندارد.
🔺این حربه، با مؤلفههای خوش آب و رنگی به جامعه القاء میشد، مؤلفههایی از قبیل: پاكی و پیراستگی دین و عالمان و آلودگی سیاست، ناسازگاری قدسی بودن دین با ناسوتی بودن سیاست، قداست دین و نقدپذیری سیاست و… در قالب شبهاتی ظاهراً باورپذیر، فقط از این جهت ترویج میگردید تا مسلمانان را تنها به #مسجد و #محراب مشغول سازند و آنان را از آوردن دین به عرصه اجتماع باز دارند.
🔺 این تز در جهان اسلام برای اولین بار پس از رحلت پیامبر گرامی اسلامی (ص) ـ غیر از دوره تقریباً ۵ ساله خلافت علی (ع) ـ آغاز گردید.
🔺 در دوران حاكمیت حاكمان #اموی، سكولاریسم در تمام ابعاد آن یعنی در ساحت سیاست، اقتصاد و فرهنگ اجرا شد. معاویه نظام الهی ـ مردمی پیامبر (ص) و علی (ع) را به نظامی #سلطنتی و موروثی تبدیل كرد و به حذف «قرآن و سنت» به عنوان دو محور سكولارستیز حكومت اسلامی همت گماشت.
🔺 هرچند دین به ظاهر در رویه معاویه نقش محوری داشت ولی بیغرضترین انسان نیز میتوانست به سیاست ماكیاولی و سالوس و نیرنگ اولین حاكم امویان پی ببرد.
🔺 به تعبیر #سیدقطب: «هنگامی كه امویها به روی كار آمدند و #خلافت_اسلامی به حكومت موروثی دودمان بنیامیه تبدیل شد؛ این به هیچ وجه خواست اسلام نبود بلكه از یادگارهای دوران جاهلیت بود كه تجلی و پرتوافكنی اسلام، آن را خاموش ساخته بود.»
🔺 حاكمان پس از معاویه نیز به ادامه روند #سكولاریزه كردن جامعه دینی مبادرت ورزیدند. بعد از امویان، حاكمان #عباسی نیز با استفاده ابزاری از دین، سیاست دنیاگرایانهای را اتخاذ نمودند. در دوران پس از عباسیان نیز این روند كاملاً پیگیری شد.
📝 حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4106
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش سوم
🎙 #مصاحبه| بيان كليدواژههای #مبارزاتی حضرت امام (ره)
#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاریفر:
🔺 امام روی دو سه کلیدواژه تمرکز میکند و میایستد و سخنرانی و تبیین میکند: نخست «اسقاط حکومت و دستگاه #طاغوت»، یعنی چیزی که اراده همه انبیاء بود، و آن اینکه میخواستند حکومت را دینی کنند؛
🔺 دوم «ترویج اسلام»، یعنی میخواست هم طاغوت را از بین ببرد (یکفر بالطاغوت) هم دین را تبلیغ و ترویج کند. (و یؤمن بالله)
🔺 در بُعد نمادها امام (ره) بر سه چهار نماد مثبت و منفی ایستاد، در درون نظام، نماد منفی به لحاظ فرد روی #شاه تمرکز کرد، روی حاشیه شاه کلیک نکرد، امام درگیر #بهاییت بهعنوان یک جزء نشد؛ امام درگیر فلان رفتار خاص اشرف پهلوی و فلان شخص نشد، بلکه کُلیت سلطنت را با محوریت شاه زیر سؤال برد. در سطح جهانی هم دو کلیدواژه داشتند: یکی #آمریکا و یکی #صهیونیسم و #اسرائیل، این نماد سلبی است.
🔺 در نماد ایجابی نیز در جهان اسلام روی بیتالمقدس و #قدس کار کرد، اینها عامل وحدتی بود که خیلیها را دور امام جمع کرد؛ اینطور نبود که اینها همه صد در صد تابع امام بودند و در یک اندیشه با امام شریک بودند بلکه با امام گرم شدند، یک عده ضدیت با آمریکا برایشان موقعیت بود، یک عده ضدیت با اسرائیل برایشان موضوعیت دارد، یک عده دفاع از #فلسطین برایشان موضوعیت داشت.
🔺 یکی از چیزهای دیگری که امام روی آن کار کرد بحث محرومیتزدایی بود، یعنی بحث #عدالت چه عدالت فرهنگی، چه عدالت سیاسی، چه عدالت اقتصادی که از جمله امام روی عدالت اقتصادی تأکید داشت، البته روی عدالت سیاسی و فرهنگی هم تأکید داشت؛ حالا انقلاب آهستهآهسته از سال ۴۰ تا ۵۷ میآید و پیروز میشود، بعد مطالبات یکییکی شروع میشود.
🔺 به این عوامل، فرصتطلبان را نیز اضافه کن؛ یعنی اینها که تا حالا بیان کردم، عامل دستهبندی در جبهه خودی بود، یعنی هر کس از ظن خود شد یار ما، اینها حالا میخواهند چه کار کنند؟
به اینها دو تیپ را اضافه کن، یکی معارضان و دوم #منافقان؛ منافقان کسانی هستند که اهداف سیاسی، عقیدتی، مالی، قدرت یا ثروت دارند، اما تمام اهتمامشان این است که دو رو باشند، و آنهایی که انقلاب آنها را حذف کرد نیز میخواهند برگردند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4155
🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #كلیپ| حمايت انقلابی #شهيد_بهشتی (ره) از تسخیر #لانه_جاسوسی_آمریكا چند ساعت پس از تسخير سفارت آمريكا
💠 #شهيد_بهشتی (ره): ما هميشه به #آمريكا و ساير قدرتهای #استعمارگر گفتهايم بدانيد، با فرد طرف نيستيد، با افراد هم طرف نيستيد، با #شورای_انقلاب طرف نيستيد، با #دولت_موقت هم طرف نيستيد، با يك #ملت طرف هستيد.
🔹 شما انتظار نداشته باشيد كه كسی بتواند ملت به پاخاسته ما را در برابر همه كارهای #ناپسند و #زشت شما مهار كند، ملت دربرابر اين توهينها #مهار شدنی نيست.
🗓 به مناسبت 13 آبان سالروز تسخير لانه جاسوسی
#روحانیت_اصيل
#روحانيت_متعهد
#شهيد_بهشتی
#لانه_جاسوسی
#نفوذ
🆔 @asbaat_ir
🔰 هندسه حیات #عالِم_انقلاب_اسلامی/ بخش نخست
🔹 در دوران انقلاب اسلامی و حاکمیت دین دیگر عالمان نمیتوانند به همان کارکردهای #سنتی خود بسنده کنند. شاید اگر تا پیش از این شرایط از وظایف عالمان دینی سخن به میان میآمد، تمام مسؤولیتهای فردی و اجتماعی آنها در یک سطر قابل بیان و توضیح بود، چرا که عواملی چون شرایط اجتماعی، موقعیت زمانه، فشارهای حاکمیتی و … مانع گسترش دایره فعالیت ایشان میشد.
🔹 از سویی عالمان دینی قرنها به شرایط نسبتاً ثابتی از موقعیتهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی خو گرفته بودند. هر چند شرایط ویژه سبک خاصی از کارکرد و زندگی را برای ایشان بهوجود آورده بود اما طولانی شدن این وضعیت در قرنهای متمادی، این سبک از زندگی را بهعنوان یک اصل و پایه ثابت از شرایط حیات عالمان دینی تثبیت کرد بهگونهای که اگر کسی خارج از فعالیتها و کارکردهای سنتی حوزویان نکته دیگری را بهعنوان وظیفه این طیف مطرح میکرد با اعتراض مواجه میشد.
🔹 شاید به همین دلیل است که امروزه #سیدجمالالدین_اسدآبادی، #شهیدمدرس، #نواب_صفوی و #امام_خمينی (ره) بهعنوان استثناء و خروج از قاعده اولیه حوزهها معرفی میشوند.
🔹 از سویی با یک سبک زندگی سنتی که یادگار و میراث قرنهای متمادی است روبهرو هستیم و از سوی دیگر با زمانه و شرایطی جدید مواجه شدهایم که دیگر مسائل بسیط جامعه گذشته را با خود همراه نیاورده و روزانه وظیفه و موقعیت و شرایط جدید ایجاد میکند.
🔹 شرایط تازهای که اقدامی متناسب با خود را میطلبد و بسیاری از افراد از انس گرفتن با آن و پذیرش آن در هراساند و زندگی سنتی و همراه با #عافیت و راحتی را به این نوع زیست انقلابی و #جهادی ترجیح میدهند.
🔹 باید برای نشان دادن مختصات این زمانه و سبک زندگی متناسب با آن به ارائه طرح و الگویی خاص بپردازیم که بتواند بهخوبی از این مرحله گذر نماید و بگذراند.
🔹 بهطور کلی دو نوع سبک زندگی برای عالمان متصور است: 1. زندگی و حیات همراه با راحتی و عافیت و آسودگی از درد دین و مردم و اشتغال به فعالیتهای کم هزینه؛ 2. سبک زندگی انقلابی و جهادی که آسودگی این جهانی را بر خود عین رنج و عذاب میشمارد و تلاش و مجاهده برای دین و دینداری مردم را عین عافیت و آرامش روحی میداند.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام حسین ايزدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1391
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش پنجم
🎙 #مصاحبه|حوزههای علمیه در لبنان تقریباً مانند نجف است
🔺 حجت الاسلام شاکر در پاسخ به این سؤال که آیا رتبهبندی طلبههای لبنان و دروسی که میخوانند دقیقاً مثل حوزههای ایران است یا اینکه متفاوت است؟ گفت: بله، سنتی است، مقدمات، #رسائل و #مکاسب، #کفایه و درس خارج.
🔺 درس خارجی در صیدا است که آقای #عفیف_نابلسی میگوید، در بعلبک آقای #علامه_یزبک درس خارج داشتند ولی چون حالشان خیلی مساعد نیست نمیدانم ادامه دادند یا تعطیل شد.
🔺 در #بیروت که من چند جلسه توفیق داشتم شرکت کردم آقای علامه #سید_جعفر_مرتضی بودند، آقای #فضلالله که مرتب و مفصل درس داشتند، به هرحال ایشان صاحب رساله بودند و مقلّدین زیادی داشتند.
🔺 حوزههای علمیه در لبنان تقریباً مانند #نجف است، ادعای #مرجعیت و تأسیس حوزه ارتباط مستقیمی با بحثهای اقتصادی دارد، کسانی هستند که دستشان خالی است و کسانی هستند که با پشتوانه مالی توانستهاند حرکتهایی انجام دهند.
🔺 به عنوان مثال الآن علامه فضلالله کانال #تلویزیون دارد، کتابخانه خیلی مفصلی دارد، #کتابخانه عمومی در حد یک شهر، یک پایتخت که مثلاً بگویند بهعنوان شیعه یک کتابخانه داریم. مسجدشان مسجد آبرومندی است، نزدیک مسجد شیخ فضلالله، مسجد امام رضا (ع) هم هست اما فرقشان خیلی زیاد است، این مسجدی است که هم از جهت ساخت و آبادانی و هم از جهت حضور شیعیان و حضور نمازگزاران نماد مساجد شیعه هست.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4191
🆔 @asbaat_ir