eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
696 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 #مصاحبه| پرهیز از نسبت دادن توهمات شخصی به دین آيت الله #سيدجعفرمرتضی_عاملی (ره): 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🎙 | پرهیز از نسبت دادن توهمات شخصی به دین آيت الله (ره): 🔸 مشکلی که از آن رنج می­‌بریم این است که وقتی می­‌خواهیم برای مردم کار فرهنگی انجام دهیم یا در زمینه تربیتی و اخلاقی تلاشی صورت دهیم، نهایتا کاری ساخته و پرداخته فكر خودمان ارائه می­‌کنیم و به ناحق -صراحتا یا تلویحا- آن را به دین نسبت می­‌دهیم. 🔸 در صورتیکه آنچه باید منتشر شود، تعالیم اسلام و عقاید و دستورات آن است؛ یعنی همان مضامین آیات قرآن و فرمایشات معصومین علیهم السلام که توسط متخصصان دین استخراج می­‌شوند. در واقع این تعالیم که با معنای قداست آمیخته‌­اند، روح عبودیت، تسلیم و آرامش را در مردم تثبیت می­‌کنند. 🔸 در مقابل، آنچه ساخته و پرداخته ذهن ماست ارزشی ندارد چون هیچ عبودیت و قداستی را در بر ندارد و به همین دلیل آرامش بخش نیست و ما را به مقام تسلیم نمی‌رساند؛ هرچند ممکن است این نظرات شخصی برای مردم ساده­ لوح اعجاب­‌آور باشند یا موجب پسند و رضایت افراد غیرمطلع نسبت به امور دینی هم بشوند. 🔸 خلاصه اینکه ما باید از طریق آیات محکم قرآن و روایات تفسیری معصومین علیهم­ السلام و نیز از راه ارائه روش زندگی آن حضرات و زیبایی­‌های کلام ایشان، مردم را با اسلام آشنا کنیم چون این روش برگرفته از خود آن حضرات است؛ فرموده‌اند: «اگر مردم زیبایی­‌های کلامشان را بشناسند از آنان پیروی می­‌کنند.» 🔸 این نکته هم قابل توجه است که همان­طور که لازم است بین مردم و الگوهای عملی­شان -که معصومین هستند- رابطه قلبی ایجاد کنیم لازم است بین مردم و قرآن (مضامین، معانی، لطایف و اهداف آن) نیز رابطه­‌ای قلبی ایجاد کنیم. 🔸 از آنجا که اسلام به تمام شئون زندگی انسان نظر دارد و حتی در جزئیات امور هم همراه مردم است، این به معنای ضرورت تحقیقات فراوان در اسلام و دقت نظر در آن است. در اینجا اصلی است که باید تمام فروع به آن منتهی شود و دریایی است که تمام نهرها باید به آن بریزند و آن اصل «امامت» است. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4304 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش چهاردهم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات ♦️ بررسی دفتر تبلیغات 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش چهاردهم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات ♦️ بررسی دفتر تبلیغات 🔹 رویکرد روشنفکری و دفتر تبلیغات در دو سرفصل «عملكرد» و «نشریات و مجلات» مورد بررسی و کنکاش قرار می‎گیرد. 2️⃣ و 🔸 از آنجا که پژوهش حاضر مربوط به دوران پانزده ساله ابتدایی دفتر تبلیغات است لذا مقالات و نشریات این بازه زمانی (از ابتدای تأسیس تا 73) مورد بررسی قرار می گیرد. 📌 1. مجله پیام زن 🔸 اولين شماره مجله پيام زن فروردين سال 1371 منتشر و تا الآن بی وقفه ادامه داشته است. تلاش این مجله برای تحقق نگاه ژورناليست دينی و فرهنگی به حوزه زنان و دختران است. 🔸 این مجله به صاحب امتیازی دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم ثبت شده است. مدير مسؤل آن محمد جعفری گيلانی و سردبیر، مدیریت و راه‌اندازی و انتشار اين ماهنامه در بين سال‎های 1371-1386 بر عهده سيدضياء مرتضوی اشكذری بوده است. 🔸 یکی از نقاط برجسته در این مجله همراهی با سیاست‎های دولت در خصوص کنترل جمعیت است که از جمله می توان به این دو مقاله «تصویر یک خانواده سالم» و «تصویر یک خانواده پرجمعیت» اشاره کرد. 🔸 این دو مقاله بر روی سه موضوع دست گذاشته است؛ 1. سن ازدواج نباید کمتر از 18 سال باشد؛ 2. بین بچه ها حداقل باید سه سال فاصله بیافتد؛ 3. نباید تعداد فرزندان از سه تجاوز کند. 🔸 علاوه بر این دو مقاله سلسله مقالاتی با عنوان «کنترل جمعیت، ضرورتها و شرایط» در چهار شماره منتشر شد که به بررسی دیدگاه‎های مخالفان تحدید نسل و موافقان پرداخته است و در نهایت به این نتیجه می‎رسد که باید تحدید نسل که مدنظر دولت (در آن زمان) است توسط مبلغین، ترویج و تبیین شود تا دولت بتواند به اهداف مدنظر دست یابد. 🔸 البته می‎توان این طرح ارائه شده توسط دولت را نشان از یک پشتوانه فکری نواندیشانه و روشنفکرانه دانست که در این پازل، مجله پیان زن نیز به ایفای نقش می‎پردازد و روشنفکری مطرح شده در قالب تحدید نسل را می‎پذیرد و فعالیت‎هایش را در راستای اهداف دولت تنظیم می‎کند. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
🔰 #حزب_جمهوری_اسلامی و دو فریضه برتر 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 و دو فریضه برتر 🔺 بی شک حزب جمهوری اسلامی را می‌توان بزرگ‌ترین و فراگیرترین حزب در طول تاریخ ایران، آن هم با رهبرانی روحانی و نیروهای مؤمن و معتقد در استان‌های کشور به شمار آورد که بیش از یک میلیون نفر، فرم عضویت این حزب را در همان سال تأسیس تکمیل و به عضویت آن درآمدند. 🔺 البته موفقیت و فراگیری این حزب در وهله نخست، به اعتماد مردم به روحانیتی بود که در رأس آن قرار داشت؛ اما شعارها و رفتارهای رهبران حزب، به ویژه و آیت الله و سایر شاگردان مکتب امام، نقش مهمی در فراگیری آن داشت. 🔺 مواضع شفاف شهید بهشتی و دیگر سران حزب در خصوص ارزش‌های اسلامی و انقلابی چنان بود که راه را بر هرگونه انحراف از مسیر اصلی که همانا حرکت در مسیر «» و جلوگیری از نفوذ «» بود، می‌بست. 🔺 شهید بهشتی انگیره خود و دوستانش را در اتخاذ چنین رویکردی، اینگونه بیان می‌کند: «تنها چیزی که در درون خودمان حس می‌کردیم این بود که می‌خواهیم نیروهای مؤمن به انقلاب اسلامی را برای تحقق بخشیدن هرچه سریع‌تر، بهتر و گسترده‌تر به آرمان‌های این انقلاب بسیج کنیم و سازمان دهیم و چیزی که در خود نمی‌یافتیم و سلطه‌جویی بود. 🔺 شهید بهشتی با رد نگاه حزبی و گروهی به اشخاص صالح و مؤمن که در حقیقت یکی از منکرات پیدا و پنهان احزاب به شمار می‌رود و متأسفانه در برخی از موارد به نگاهی مثبت و متداول معنا می‌شود، به صراحت نظر خود و حزب را درباره تشکل چنین بیان کرد: 🔸 «تشکل الهی آن است که نیروهای مؤمن به ارزش‌های عالی الهی و انسانی بگویند: ما متشکل می‌شویم تا در حد توانمان از این ارزش‌ها دفاع کنیم و صاحبان این ارزش‌ها هر کجا باشند، خواه داخل تشکیلات ما باشند خواه خارج از آن، درنظر ما محترم و معتبرند. ✍️ استاد حسن ابراهیم‌زاده 📚 امر به معروف و نهی از منکر احزاب؛ ص 104 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| نقش مبارزاتی روحانیت 💠 آیت الله #شهید_مدنی (ره): روحانیت از اول نقشه خائنانه #استعمار را درهم کوبید. #میرزامحمدتقی_شیرازی (ره) بود که #انگلیس را از عراق بیرون راند و مرحوم #مدرس (ره) بود که به واسطه یک پیمان، #وثوق_الدوله را از کابینه‌اش بیرون انداخت؛ لذا دست به #تضعیف_روحانیت زده‌اند. اما امروز جامعه از نعمت بزرگی برخوردار است؛ آگاهی مردم و #رهبری بی‌نظیر. #روحانیت_متعهد #روحانیت_مبارز #دشمن_شناسی #ولایت_فقیه #بصیرت 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #حوزه‌های_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش نهم 🎙 #مصاحبه| فضای فکری لبنان مانعی برای اخباری‌گری 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش نهم 🎙 | فضای فکری لبنان مانعی برای اخباری‌گری 🔺 حجت الاسلام شاکر در پاسخ به این سؤال که آیا آیا تفکر اخباری‌گری هم هنوز در لبنان وجود دارد ؟ گفت: این برمی‌گردد به نوع مردم، نوع جامعه بیروت که این‌ اخباری‌گری‌ها اصلاً آنجا وجود ندارند. 🔺 مثلاً فرض کنید در بغداد ما اخباری‌گری نداشتیم در تاریخ، چرا نداشتیم؟ چون آنجا معتزلی بود، اشعری بود، یعنی تضارب آراء بود، آنجا مثلاً شیخ مفید وقتی صحبت می‌کرد خیلی حواسش بود که چه می‌گوید چون مخاطب مستقیمش سران معتزله بودند، اشعری بودند، مذاهب دیگر بودند، واو به واوش را حواسش بود، یعنی به ‌اصطلاح دیپلماتیک صحبت می‌کرد، حواسش بود من یک‌جوری نگویم که مکتب به خطر بیفتد، ولی در قم الی‌ماشاءالله در مشهد الی‌ماشاءالله اخباری‌گری موجود است. 🔺 در لبنان، چون از دیرباز هفده ‌تا مذهب دینی وجود دارد و همین امروز پنج ‌تا مذهب اسلامی آنجا وجود دارد، از اهل سنت، از مسیحیت، از یهود، وقتی شما در بین این‌ها زندگی می‌کنید نمی‌توانید اخباری باشید، یعنی شیعه‌ی معقول می‌تواند آنجا رشد کند. 🔺 نمی‌خواهم بگویم اخباری‌ها معقول نیستند نمی‌خواهم به این مورد وارد بشوم، اما خب به ‌هر حال این‌ها باعث شده که در نوع مردم و جامعه بیروت و لبنان اخباری‌گری نمود و بروز نداشته باشد. 🔺 ما اگر بخواهیم یک آقایی که اخباری نه اما خیلی اهل خبر است، اهل حدیث است، معرفی کنیم، علامه سید جعفر مرتضی است، علامه سید جعفر مرتضی انسان خیلی به‌روزی بود. ما در قم تقریباً می‌شود گفت که مثل ایشان نداریم که این چنین مرجع به‌روزی باشد. مرجعی باشد که مثلاً در مورد مسائل روز صحبت کند، اما مثلاً آقای سید جعفر مرتضی که در قم در صف اول روشن‌فکری می‌ایستد، در لبنان می‌رود صف آخر، این به خاطر فضای لبنان است. 🔺 مثلاً شما الآن هیچ‌وقت نمی‌توانید قبول کنید که یک خانم محجبه کامل باشد، حجاب شرعی داشته باشد و یک خانم دیگر سر لخت و بی‌حجاب باشد و اینها با هم خواهر باشند و به همدیگر عشق بورزند، یک مقدار درکش برای ما سخت است. 🔺 من در لبنان خانواده‌ای را می‌شناسم، سه دختر دارد، یک دخترش حجاب به ‌اصطلاح طلبگی قم را دارد، یک دخترش حجاب شرعی متناسب با لبنان دارد مثلاً بلوز شلواری است و چادر ندارد و دختر سومش هم بی‌حجاب است، بعد اینها عاشق هم هستند این‌قدر همدیگر را دوست دارند. ما برایمان سخت است این‌ها چه جوری باهم می‌سازند، دعوا نمی‌کنند؟ فضای لبنان این‌ها را دیگر هضم کرده، حل کرده در خودش. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4191 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله #شریعتمداری پس از انقلاب اسلامی/ بخش چهارم و پایانی 💠 آیت الله شریعتمداری در جریان دو کودتا 2️⃣ #کودتای_قطب‌زاده 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله پس از انقلاب اسلامی/ بخش چهارم و پایانی 💠 آیت الله شریعتمداری در جریان دو کودتا 2️⃣ 🔸 دو سال پس از کودتای نوژه در اردیبهشت ۱۳۶۱، کودتای جدیدی کشف شد که در پی براندازی جمهوری اسلامی بود. قطب‌زاده با همراهی آیت الله شریعتمداری رهبری این کودتا را بر عهده داشتند. 🔸 این بار دخالت شریعتمداری در کودتا مستقیم بود. او پانصد هزار تومان به کودتاگران کمک کرده بود و اعتراف نمود که در جریان کودتا بوده است ولی اقدامی در جهت جلوگیری از آن به عمل نیاورده است. 🔸 زمانی که اعترافات متهمین منتشر شد، خشم مردم برانگیخته شد و جامعه مدرسین قم، پس از بررسی اعلام کرد که شریعتمداری شرایط مرجعیت را از دست داده است و دیگر تقلید از او جایز نمی‌باشد شریعتمداری با صدایی لرزان و ظاهری مضطرب در صفحه تلویزیون ظاهر شد و ضمن استغفار، تعهد کرد که دیگر در امور مشابه شرکت نداشته باشد. 🔸 اگرچه در جریان محاکمه‌های مربوط به کودتاء همکاری شریعتمداری در این اقدام مخرب به اثبات رسید؛ اما امام (ره) اجازه بازجوبی و محاکمه آقای شریعتمداری را به مسئولین ندادند. حتی هنگامی که در فروردین ۱۳۶۱ همکاری او در جریان توطئه قطب‌زاده افشا شد نیز امام اگرچه برای آقای محمدی ری­‌شهری وزیر اطلاعات وقت اجازه انجام بازجویی محترمانه جهت تکمیل تحقیقات را صادر نمودند، اما باز هم از محاکمه آقای شریعتمداری صرف نظر شد. 🔸 با این حال لازم دیده شد که با انجام اقدامات امنیتی و کنترلی بیشتر بر وی، از ارتباط‌گیری‌های آتی او با عوامل مخرب جلوگیری به عمل آید. شریعتمداری تا پایان عمر یعنی فروردین ۱۳۶۵ که به علت سرطان کلیه درگذشت، در انزوا بود. 🔸 امروز دیگر شریعتمداری فقط به عنوان یک عبرت و تجربه تلخ در مورد عواقب دنیازدگی و جاه طلبی روحانیت مطرح است. مرحوم آیت الله مشکینی درباره شریعتمداری می‌گوید: 🔺 «من بیست سال است که این آدم را می‌شناسم. این آدم تقوی نداشت از روز اول. این آدم عدالت نداشت. این آقا آنقدر حب ریاست داشت که اگر در راه حب ریاستش هزارها تومان، میلیون‌ها تومان، سهم امام مصرف می‌شد، تلف می‌شد، این آقا حاضر بود تلف بشود، نامش را به خوبی ببرند. چندین انسان تلف بشوند، خون‌ها ریخته شود ولی این آقا به یک مقام بالاتر برسد … به خدا از روز اول، وجود این مرد، چوب لای چرخ این انقلاب بود.» 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4230 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان / بخش دوازدهم 🔸 ♦️مقایسه ملکم خان با آخوندزاده 🔹 در مقام مقایسه ملکم خان با آخوندزاده به لحاظ اندیشه و تفکر ، ملکم­ خان در پی‌­ریزی اندیشه­‌های التقاطی یک گام جلوتر از امثال آخوندزاده حرکت می­‌کند. 🔹 آخوندزاده ضمن طرح پروتستانتيزم اسلامی، با گذر از التقاط به الحاد، هدم اسلام را آشکارا اعلام می‌­کند و التقاطی که او پیشنهاد می­‌دهد، مکتبی است که در اصل اومانیسم و لیبرالیسم است اما رنگ و ظاهری اسلامی بر آن زده شده؛ اما ملکم ­خان در صدد است به تعبير خودش فکر «ترقی مادی» را در «لفّافه دین» عرضه بدارد: 🔺 «… در اروپا که بودم، سیستم­‌های اجتماعی و سیاسی و مذهبی مغرب را مطالعه کردم. با اصول مذاهب گوناگون دنیای نصرانی و همچنین تشکیلات سرّی و فراماسونری آشنا شدم. طرحی ریختم که «عقل سیاست مغرب» را با «خرد دیانت مشرق» به هم آمیزم. 🔺 چنین دانستم که تغییر ایران به صورت اروپا کوشش بی‌فایده­‌ای است. از این رو، فکر «ترقی مادی» را در «لفّافه دین» عرضه داشتم تا هموطنانم آن «معانی نیک» را دریابند». 🔹 او در جای دیگری از لزوم «پیرایشگري اسلام» سخن می‌­گوید و از محتوای سخن او می­‌توان دریافت که این پیرایشگری یعنی آمیختن اسلام با اومانیسم غربی؛ زیرا به ذات آدمی توسل می­‌جوید و بر عقل خودبنیاد نیز تأکید می‌­ورزد. او در بحث پیرایشگري اسلام چنین می­‌گوید: 🔺 «دوستان و مردم معتبری را دعوت کردم و در محفل خصوصی از لزوم پیرایشگری اسلام سخن راندم و به شرافت معنوی و جوهر ذاتی آدمی توسل جستم. یعنی انسانی که مظهر عقل و کمال است». 🔹 درباره تأکید بر عقل خودبنیاد و بریده از وحی الهی، آرزوی میرزا ملکم ­خان این بود که در همه امور بشری عقل ملاک عمل قرار گیرد نه حدیث مذهبی. 🔹 ملکم­ خان چون به حساسیت علما و جامعه مذهبی ایران آگاه بود، در تلاش استتاری­‌اش برای طرح اصول تمدن مادی غرب و اندیشه‌­های اومانیستی و لیبرال در لفّافه دین، چنین پیشنهاد کرد: 🔺 «شک نیست که ما باید اصولی را که شالوده آن در اروپا ریخته شده و ریشه تمدن آنها را تشکیل می­‌دهد، به ­نحوی اتخاذ کنیم؛ ولی به جای آنکه آن­ها را از لندن یا پاریس کسب کنیم، به ­جای اینکه بگوییم فلان موضوع مثلا از جناب فلان سفير القا می­‌شود و یا اینکه فلان دوست پیشنهاد می­‌کند که به­ هیچ ­وجه هم مورد قبول واقع نخواهد شد، خیلی آسان‌­تر و سهل­‌تر خواهد بود که بگوییم این اصول از اسلام ناشی می­‌شود». 🔹 ملکم خان در جایی دیگر در این­باره یعنی ترویج اصول و مبانی اندیشه غربی به زبان اسلام می­‌گوید: «ما دریافته­‌ایم که آن دسته از افکار که هنگام ورود از طریق عوامل شما در اروپا، به­ هیچ ­وجه پذیرفتنی نبود، زمانی که ثابت می‌شد در ذات اسلام وجود دارد، به یکباره با کمال میل پذیرفته می­‌شد. 🔺 می­‌توانم به شما اطمینان دهم که اندک پیشرفتی را که در ایران و عثمانی خصوصا در ایران می­‌بینید، به واسطه این حقیقت است که بعضی از مردم، اصول اروپایی شما را گرفته و به­ جای آنکه بگویند این اصول از انگلیس، فرانسه یا از آلمان آمده، گفته­‌اند ما هیچ کاری با اروپاییان نداریم؛ اما این­ها اصول حقیقی دین ماست (و در واقع، این امر کاملا درست است) که اروپاییان آنها را اخذ کرده‌­اند. این امر اثر حیرت‌انگیزی داشته است». 🔸 به این ترتیب، ملکم خان اندیشه‌­ای التقاطی یا ترکیبی از اسلام با اومانیسم و لیبرالیسم را تبلیغ و ترویج می­‌کند و بسیار می­‌کوشد تا افکارش را از طریق فراماسون‌های عضو تشکیلات فراموش­خانه و همچنین دانشجویان دارالفنون و روزنامه قانون و دیگر آثارش ترویج کند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4166 🆔 @asbaat_ir