100-21-doaye_arafeh_(Trimmed).mp3
4.51M
🎙 کلام استاد #علی_صفائی_حائری
🔰موضوع: شرح #دعای_عرفه
💠الهى أنت الذى ... و أنا الذى ...
اين زمزمه هاى سرشار، آدمى را آنگونه طهارت مى دهد كه آگاه شود و بشكند و با دست خالى سر بردارد و با همه ى بدى هاى خود به شكار تمام خوبى هاى او برود، كه اين بدى را جز آن خوبِ خوب، درمانى نيست.
💠أنت الذى مننت، أنت الذى أنعمت، أنت الذى أحسنت؛ أنا الذى هممت، أنا الذى جهلت، أنا الذى غفلت....
به تو روى آورده ايم و از تو مى خواهيم تا به ما آنگونه ببخشى كه اگر هيچ چيز ديگر نبخشيدى زيان نكنيم و كم نياوريم. چون همه ى بخششها اگر به جوار و قرب و انس تو راه نيابد، همه ى آنها سوختن است و آتش است و درد و حسرت. آتشى كه دل را مى گيرد و از درون مى سوزاند و حسرتى كه تمامى وجود را در بر مى گيرد و هيچ مخاطبى جز حسرت را باقى نمى گذارد كه: يا حسرة على العباد ... اى حسرت نشسته بر اين خلق!!
💠الهى أنا الفقير فى غناى فكيف لاأكون فقيراً فى فقرى....
خداى من! من در متن بى نيازى و غنا، محتاجم؛ پس چگونه در وسعت فقر و نيازهاى خود، فقير نباشم. من در آنچه كه مى دانم جاهل و نادان هستم؛ پس چگونه در جهل و نادانى خودم، جهول نباشم. غنا و بى نيازى و علم و آگاهى من، محدود و محكوم است
⏱مدت: ٧۵:٣
📶حجم: ۵ مگابایت
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(ادامه تفسیر آیه ٢ سوره عنکبوت)
💠بعد از بیان علل و اهداف و ویژگیهای آزمایش های الهی؛ در آیات و روایات؛ میخواهیم عوامل پیروزی در امتحانات و ابتلائات را با توجه به آیات قرآن کریم بررسی کنیم
💠بدون شک در انجام هرکاری باید عوامل مختلفی دست به دست هم دهند تا فاعل کار با موفقیت کامل، کار را به اتمام برساند. مثلا؛ برای موفقیت در تحصیل دانشجو، عواملی از جمله محیط مناسب، استاد خوب، انگیزة دانشجو و ...باید وجود داشته باشد تا دانشجو بتواند با موفقیت دوره تحصیلی خود را به اتمام برساند، ولی اگر شرایط و عوامل مذکور مهیا نباشد، توقع موفقیت و پیروزی خیالی بیش نیست. برای پیروزی در امتحان و آزمایش الهی از نگاه قرآن کریم عوامل متعددی دخیل است که عبارتند از:
1⃣ از عوامل ریشه ای و اصیل در موفقیت هر کاری به خصوص پیروزی در آزمایش الهی، صبر و پایداری است که هم عقل صدق آن را تأیید می کند و هم شرع مقدس بر آن تأکید دارد
🍃وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الأمُور
و اگر استقامت کنید و تقوای الهی پیشه سازید شایسته تر است؛ زیرا این ها از کارهای محکم و قابل اطمینان است
🍃وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ*الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَة
این آیه با صراحت می گوید رمز پیروزی در امتحان الهی اعم از نیک و شر؛ صبر و پایداری است و به همین دلیل بشارت پیروزی را تنها به صابران و افراد با استقامت می دهد
💠گاهی اینطور است که برخی را با برخی دیگر امتحان میکنند( وَجَعَلْنَا بَعْضَکُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً) تا عیار صبرشان معلوم شود (أَتَصْبِرون)
♻️ادامه دارد...
🌐 @ashora_karbala
🔰من به اسلام اعتماد دارم؟.....
✍استاد #شهید_مرتضی_مطهری
💠این را من مخصوصاً به جوانان عرض می كنم كه از نظر مقام عبودیت؛ با اینكه
انسان خوب است كوشش كند فلسفه های احكام را بفهمد اما یك وقت این در دِماغ آدم نیاید كه من هر دستوری را كه فلسفه اش را بفهمم به كار می بندم اما اگر فلسفه اش را نفهمم به كار نمی بندم
اسلام گفته باشد، ولی من به كار نبندم چون من نمی فهمم فلسفه اش چیست؟ این معنایش این است كه من به اسلام اعتماد كامل ندارم؛ او دستورش را بدهد، من هم اگر خودم فلسفه اش را فهمیدم عمل می كنم، اگر نفهمیدم نه. پس تو به حرف اسلام گوش نمی كنی، به اسلام اعتماد نداری، به حرف خدا اعتماد نداری، به حرف قرآن اعتماد نداری
💠 می خواهی بفهمی، اگر فهمیدی عمل می كنی. نه، شما این جور باید باشید كه بگویید من به دستور اسلام اعتماد دارم، هرچه اسلام بگوید می گویم «آمَنّا و سَلَّمْنا» ، من عمل می كنم. ولی برای اینكه معرفتم زیاد بشود می خواهم فلسفه اش را بفهمم، نه اینكه برای اینكه عمل بكنم می خواهم فلسفه اش را بفهمم؛ نه، من به هرحال به اسلام اعتماد دارم
💠 به من گفته اند نماز صبح دو ركعت است، نماز ظهر چهار ركعت. چرا نماز صبح دو ركعت، نماز ظهر چهار ركعت؟ من نمی دانم، ولی من به دستور اسلام اعتماد دارم. كوشش هم می كنم، اگر توانستم بفهمم بسیار خوب؛ اگر نتوانستم، فهمیدن من مقدمه ی عمل كردن نیست. فهمیدن مقدمه ی معرفت است ولی عمل كردن من به این است كه اسلام دستور داده باشد.
این است كه عابد در مقام عبادت و در مقام عمل سراغ این نمی رود كه فلسفه را بفهمد، بعد عمل كند. در مقام معرفت سراغ فلسفه می رود، در مقام عمل تسلیم محض است
💠اگر به ابراهیم، قهرمان توحید، می گفت: ابراهیم! پسرت را بفرست در فلان جنگ كه باید با كفار بجنگد و در آنجا در راه مثلاً جهاد كشته بشود و ابراهیم فرمان را عمل می كرد، آنقدرها مهم نبود.
به ابراهیم در عالم رؤیا امر می شود ابراهیم! فرزند جوانت اسماعیل را به دست خودت به منی می بری؟
ابراهیم اعتمادش به امر خدا و تسلیمش در مقابل امر خدا تا آنجاست كه یك امری كه از نظر عقل و فكر او هیچ فلسفه ای نمی توانست داشته باشد چون اعتماد داشت گفت خدا گفته است من باید عمل بكنم، من در مقابل امر خدا تسلیمم چون اعتماد و اطمینان دارم، مطمئنم خدا كه دستور بدهد بیهوده نیست.
📚مجموعه آثار(ج٢۵ ص۱۱٣)
🌐 @ashora_karbala
3.safaee_harekat_F-3.mp3_101152.mp3
4.57M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : "ضرورت حرکت الی الله"
✔️ ضرورت حرکت؛ ضرورت هدف را در بردارد و هدف منحصر در این ظواهر نیست
3⃣[جلسه سوم]
🕙مدت: ۱٩:۱
📶حجم: ۴ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala
🔰هدف زندگی در اسلام چیست؟
✍ #علامه_محمد_تقی_جعفری
💠هدف زندگی در اسلام، حرکت رو به جاذبیت ربوبی است. مجرد دریافت کلیات درباره وضع روحی، کافی نیست. باید «من » به اندازه قدرت شناخته بشود. خداوند متعال از عنایات خداوندی، برای بندگانش آن مقدار مقدماتِ علم را فراهم فرموده است که اگر به همان مقدار حرکت کند، می تواند او را به حرکت بیاورد.
💠دید موسی یک شبانی را به راه، از آن جا بگیرید و بروید تا ابراهیم خلیل (علیه السلام) همه در آن مسیرند. این مقدار هست که [انسان ] بداند باید حرکت کرد.
💠گر بدانم خانه ات را من مدام
شیر و روغن آرَمَت هر صبح و شام
این عبارات را شبان به خدا می گوید. مولوی درباره مناجات شبان در عهد حضرت موسی (علیه السلام) می گوید:
ای فدای تو همه بزهای من
ای به یادت هی هی و هی های من
💠این ها مناجات عمیقی است که اگر روزی عظمت الهی کشف شود، شاید بگویند: مقام ربوبی آن قدر عظمت دارد که ابن سینا هم با آن عظمتش در مقابل عظمت ربوبی، یک شبان دیگر بود، ولی شبانی در سطح خیلی بالا.
📚 تفسير و نقد و تحليل مثنوى،( ج ۴، ص ٣۰٧)
🌐 @ashora_karbala
🔰معرفت خودتـان را بـالا ببریـد.
🔹 #مقام_معظم_رهبری
▫️عزیزان من! سـقف معرفـت خودتان را، سـایتهای سیاسی و اوراق روزنامه هـا و پرسه زدن در سـایتهای گوناگـون قرار ندهید؛ سـقف معرفت شـما اینهـا نیسـت...
▫️سطح معرفت را بالا ببرید ؛ با قرآن، با نوشتجات مرحوم شهید مطهری، با نوشتجات فضلای بزرگی که خوشبختانه امروز در حوزههای علمیه حضور دارند، آشنا شوید
▫️باید سـطح معرفت دینـی بالا بـرود؛ ایـن یکی از کارهاسـت که حتمـا لازم اسـت.
▫️به نظـر مـن آن کاری که مهم اسـت انجـام بگیـرد، مطالعات اسلامی اسـت.
🔹بیانات در دیدار دانشجویان ۱۶/۵/۹۱
🌐 @ashora_karbala
🔰عدالت این نیست ....
✍استاد #علی_صفایی_حائری
💠عدالت این نیست که تمام انسان ها جوجه های ماشینی یکنواخت و یکسان به وجود بیایند و آفریده شوند، بلکه این حماقت و کوتاه فکری است.
💠عدالت این است که از هر کس به اندازه ی وسعت و سرمایه اش، کوشش و سود بخواهند. اگر تمام اجزای یک ماشین فریاد بردارند که باید ما همه برابر و یکسان باشیم از یک جنس و یا یک اندازه و در یک جا، آیا این ماشین کاملا عادلانه، جز مقداری مواد یکسان و جز توده ای بی خاصیت ولی همرنگ، چیز دیگری هست ؟
💠پس تفاوت ها باید باشند به شرط این که معیار افتخار نباشند. و به شرط این که از هر کس به اندازه وسعش و سرمایه اش بخواهند و به شرط این که در هنگام مزد و پاداش نسبت سود هر کس را با سرمایه ی خودش بسنجند و براساس این نسبت پاداش بگذارند
📚 کتاب فقر (صفحه ۱۹)
🌐 @ashora_karbala