▪️وَ الشِّمْرُ جالِسٌ عَلى صَدْرِکَ، وَ مُولِـغٌ سَیْفَهُ عَلى نَحْرِک َ ، قابِضٌ عَلى شَیْبَتِک َ بِیَدِه ، ذابِـحٌ لَک َ بِمُهَنَّدِهِ ، قَدْ سَکَنَتْ حَوآسُّک َ، وَ خَفِیَتْ أَنْفاسُک َ ،
▪️ سیدالشهدا در گودال افتاده بود و هنوز نفس میکشید که شمر وارد قتلگاه شد و و بر سینه او نشست و شمشیر خویش را بر گلـویش سیراب مینمود، با دستى مَحاسنِ شریفش را درمُشت می فِشرد،(و بادستی) سر از بدنش جدا مى کرد، تمامِ اعضا و حواسّش از حرکت ایستاد، و نَفَسهاىِ مبارکش درسینه پنهان شد.
#تفسیر_قرآن_کریم
(آیات ٢٧ تا ٣۰ سوره فجر)
💠 "یا ایتها النفس المطمئنة" نفس مطمئنه نفسی است که با ایمان به پروردگار و یاد او سکونت یافته و به مقام رضا رسیده است. چنین نفسى، هم اطمینان به وعده هاى الهى دارد، هم به راه و روشى که برگزیده، مطمئن است، هم در اقبال دنیا و هم در ادبار دنیا، هم در طوفان ها، و هم در حوادث و بلاها، و از همه بالاتر، در آن هول و وحشت و اضطراب عظیم قیامت نیز، آرام است.
💠 "ارْجِعِی إِلى رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً"
منظور از بازگشت به سوى پروردگار به عقیده جمعى از مفسران، بازگشت به ثواب و رحمت او است، ولى بهتر آن است که گفته شود: بازگشت به سوى خود او است، یعنى در جوار قرب او جاى گرفتن، بازگشتى معنوى و روحانى نه مکانى و جسمانى.
💠تعبیر به راضِیَه به خاطر آن است که: تمام وعده هاى پاداش الهى را بیش از آنچه تصور مى توان کرد، قرین واقعیت مى بیند، و آن چنان فضل و رحمت خدا شامل حال او مى گردد که یک پارچه رضا و خشنودى مى شود، و اما تعبیر به مَرْضِیَة به خاطر آن است که مورد قبول و رضاى دوست واقع شده است.
💠چنین بنده اى، با چنان اوصاف، و با رسیدن به مقام رضا و تسلیم کامل، حقیقت عبودیت را که گذشتن از همه چیز در طریق معبود است دریافته، و در سلک بندگان خاص خدا گام نهاده، و مسلماً جائى جز بهشت براى او نیست.
💠در تفسیر «البرهان» آمده است:
امام صادق (ع) فرمود: سورة فجر را در نمازهای واجب و نیز نماز مستحب خود بخوانید؛ چرا که این سوره، سورة حسین (ع) و مراد از «نفس المطمئنه» که از خداوند راضی خشنود و خداوند نیز از او خرسند است، حسین بن علی(ع) است.
🆔 @ashora_karbala
▪️أَلسَّلامُ عَلَى الْمَهْتُوکِ الْخِبآءِ ، سُبِیَتْ بَعْدَکَ ذَراریک، وَ وَقَعَ الْمَحْذُورُ بِعِتْرَتِکَ وَ ذَویک، وَ سُبِىَ أَهْلُکَ کَالْعَبیدِ، وَ صُفِّدُوا فِى الْحَدیدِ، فَوْقَ أَقْتابِ الْمَطِیّاتِ
▪️سلام بر تو که حُرمَتِ خیمه گاهت دریده شد؛ اهل وعیالت چون بردِگان به اسیرى رفتند، ودرغُل وزنجیر آهنین برفراز شتران دربند شدند، پس از تو فرزندانت به اسیرى رفتند، و وقایع ناگوارى به عترت وخانواده ات واردشد.
▪️زیارت ناحیه مقدسه
🆔 @ashora_karbala
23.safaee_ashoraTSB.mp3_98360.mp3
6.37M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع سخنرانی:
( لطافت ها و قساوت های عاشورا)
✔️باید ریشه های این دو خط؛ را بررسی کرد و این نیز خصلت دیگر این وقایع است که با تمام تلخی ها به انسان می آموزد که تو چقدر نقطه ضعف داری و به چه چیز وابسته هستی و راه نجات از این وابستگی ها چیست تا به آن قساوتهایی که آنها دچار شدند؛ گرفتار نشوی!
🕗 مدت: ٢۶:٣٢
📶حجم: ۶ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
💠ایمان آگاهانه (بخش سوم)
🔹 "اِنَّ فی خَلقِ السَّماواتِ وَ الاَرضِ" همانا در آفرینش آسمانها و زمین "وَ اختَلافِ اللَّیلِ وَ النَّهارِ" آمد و رفتِ شب و روز، "لآیاتٍ" همانا نشانه هایی است، برای گیج ها؟ برای بی هوشها؟ برای آنان که نمی اندیشند؟ابداً!"لِاُولِی الاَلبابِ" برای خردمندان
🔻خردمند، آنکه دارای خرد و نیروی فهمیدن است و او همه مردماند، درصورتیکه فکر و هوششان را به کار بیندازند. والا خردمندها از اول ولادت با یک آرم مخصوصی جدا نشدند که بگوییم ما جزو آنها نبودیم و خرمند نمیتوانیم بشویم
🔹اولی الالباب یعنی آنها که نیروی فکر و اندیشه و خرد را به کار می زنند تا خردمند می شوند. چه کسانی اند اولی الالباب؟ ببینید، اینجا یکی از نکات لطیف قرآن است.
🔻وقتی که اولی الباب را می خواهد بگوید، خردمندان را می خواهد بگوید و میخواهد معرفی بکند، اگر مردم معمولی بخواهند معرفی کنند، میگویند خردمند آن کسی است که در همه امور زندگی اش پیشرو است، در هیچ کار سرش کلاه نمیرود، در کاسبی ها، در پلتیک ها، در سیاست بازی ها در معارضه ها و مقابله های با حریف ها، همه جا دست او روی دست حریف هاست.
🔹 قرآن چون هیچیک از این بازیگری ها را قبول ندارد، چون ارزش واقعی را برای انسان، اتصال و ارتباط باخدا می داند، خردمند را به این صورت معرفی میکند خردمند از نظر قرآن آن کسی است که این عالی ترین ارزشها را بیش از همه چیز و همه کس موردنظر داشته باشد.
🔹"الَّذینَ یَذکرونَ اللهَ" آن کسانی اند خردمندان که یاد می کنند خدا را، "قِیاماً" در حال ایستاده، "وَقُعوداً" در حال نشسته، "وَ عَلی جُنوبِهِم" در حال به یک پهلو افتاده؛ یعنی در همه حال، در همه حال به یاد خدایند.
🔻 اما این به یاد خدا بودن به معنای یک حالت عرفانی خلسه آمیز درویش مآبانه نیست که بعضی دلشان خوش باشد که خیلی خب، ما هم همیشه به یاد خداییم، همیشه هو میزنیم، نه؛ به یاد خدا بودن فعال، به یاد خدا بودنی که عملی محسوب میشود. چطور مگر؟
♻️ادامه دارد
---------------------------------------------------
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🆔 @ashora_karbala
🔰امام حسین (ع) را میکشیم و گریه سرمیدهیم!! (۲)
✍استاد شهید #سید_محمد_باقر_صدر
▪️باید آزمود، باید تأمّل کرد، باید تدبر کرد، باید اندیشید؛ تا بلکه مطمئن شویم که ما از قاتلان حسین (ع) نیستیم .
▪️همین که امام حسین (ع) را دوست بداریم، همین که امام حسین را زیارت کنیم، همین که بر امام حسین بگرییم، همین که پیاده به زیارت امام حسین برویم، همه این ها کارهایی والاست، خوب است، عالی است، ارزشمند است، اما این کار ارزشمند، ضامن و دلیل کافی نیست تا ثابت کند که ما در قتل امام حسین (ع) هم دست نیستیم. زیرا امکان دارد انسانی همه این کارها را از روی عاطفه انجام دهد و در همان هنگام در قتل امام حسین علیهالسلام هم دست شود .
▪️باید از خود حساب بکشیم، باید در کردارمان تأمل کنیم، باید در زندگی مان با میزان بیشتری از اندیشه و ژرف نگری و همه جانبگی موضع گیری کنیم و برای همه پیامدها و شرایط آماده باشیم؛ تا مطمئن شویم که ما؛ از دور یا نزدیک، به طور مستقیم یا غیرمستقیم؛ در قتل امام حسین (علیهالسلام) حضور نداریم.
📚 امامان اهل بیت (علیهم السلام) مرزبانان حریم اسلام، ص ۵۱۷
🆔 @ashora_karbala