#شرح_نهج_البلاغه
(شرح حکمت ۶۶)
💠امام در اين كلام پربار حكمت آميز به نكته اى اشاره مى كند كه سبب عزت و سربلندى هر انسانى است، مى فرمايد:
🍃فَوْتُ الْحَاجَةِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا إِلَى غَيْرِ أَهْلِهَا ( از دست رفتن حاجت بهتر از آن است كه آن را از نااهل طلب كنى)
💠 كسانى كه انسان برای برطرف ساختن نیازهای خود دست حاجت به سوى آنها دراز مى كند دو گروه اند: گروه اهل و گروه نااهلان. اهل كسى است كه داراى سخاوت و انسان دوستى و مهر و محبت و علوّ طبع باشد. نااهلان آنها كه بخيل اند و تنگ نظر و منت گذار
💠بديهى است هرگاه انسان دست طلب به سوى نااهل دراز كند از يك سو خود را حقير كرده و از سوی دیگر اگر این افراد اقدام به رفع نياز و حاجت هم كنند؛ ممكن است ماه ها يا سال ها دست از منت گذارى بر ندارند، پس چه بهتر كه انسان قناعت ورزد و شخصيت خود را حفظ نمايد و از دست رفتن حاجتى را تحمل كند و دست نياز به سوى اين گونه افراد دراز نكند
💠یکبار امير مؤمنان در محضر پیامبر عرضه داشت: خداوندا مرا به احدى از خلقت نيازمند نكن. حضرت رسول فرمود: اى على! اين سخن را مگو، زيرا هر انسانى نيازمند به ديگران است. امير مؤمنان عرض كرد: اى رسول خدا! چگونه بگويم فرمود بگو:قُلْ اللَّهُمَّ لاَ تُحْوِجْنِي إِلَى شِرَارِ خَلْقِكَ; خدايا مرا به انسان هاى شرور نيازمكن. على (ع) عرض كرد: «يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَنْ شِرَارُ خَلْقِهِ؛ شرار خلق كيانند؟» فرمود: «الَّذِينَ إِذَا أَعْطَوْا مَنُّوا وَإِذَا مَنُّوا عَابُوا؛ كسانى كه اگر چيزى ببخشند منت مى گذارند و هنگامى كه منت مى گذارند بر انسان عيب مى گيرند
🆔 @ashora_karbala
TanTanVaSandbad(@informationit).pdf
2.89M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
«تنتن و سندباد» اثری خیالی و استعاری از تقابل دو شخصیت تنتن و سندباد به نمایندگی از دو فرهنگ غرب و شرق؛ که برای رده سنی نوجوانان می باشد.
✍مؤلف محمد میرکیانی
📚کتاب تنتن و سندباد نمونهای موفق از نگاه اجتماعی یک هنرمند و دغدغهی او دربارهی حفظ فرهنگ بومی کشور است، میرکیانی با نگاهی دقیق از کارکرد ماهواره و ابزارهای رسانهای جدیدتر و پیچیدهتر برای تسلط و یکسانسازی فرهنگی و خدمت ابزاری آنها به دگرگونی فرهنگی مطلع شد و این مسئله را در کتاب خود به شکل داستانی مطرح کرده است.
📖برشی از کتاب
در جایی در انتهای کتاب، پس از شکست تنتن و دوستانش، کاروان سندباد به شهری میرسند و میفهمند که این بار غربیها از آسمان حمله کردهاند، چنین میخوانیم: علاءالدین پرسید: «چطور از آسمان حمله کردهاند؟» پیرمرد آهی کشید و گفت: «میگویند با ماهواره. صنعت این قرن است. آنها اینبار از بالا به سرزمین قصههای مشرق زمین حمله کردهاند. میگویند قصد کردهاند با این دستگاه همه چیز ما را عوض کنند. میخواهند رنگِرو، زندگی، حرف زدن، راه رفتن، خورد و خوراک؛ پوشاک و همهچیز ما را به جانبی که خودشان صلاح میدانند ببرند.
🔰 #رهبر_معظم_انقلاب در یادداشت کوتاه خود بر این کتاب چنین نوشتهاند: «من هم همین قصه( تهاجم فرهنگی) را همیشه تعریف میکردم! حیف که خیلیها آن را باور نداشتند... حالا دیگر کار من آسان شد! همین بس است که نسخهی این کتاب را به همهی بچهها بدهم.»
🆔 @ashora_karbala
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔰ایمان آگاهانه (بخش پنجم)
[تخطئه ایمان نا آگاهانه]
🔹یک مطلب سومی هم هست که آن را خیلی مختصر عرض میکنم؛ مطلب این است که چون ایمان آگاهانه ازنظر اسلام مطلوب است، چونکه خدای متعال ایمان ناآگاهانه ر ا قبول ندارد و ارج و ارزشی برایش قائل نیست؛ لذا چندین جای قرآن، ایمانهای کورکورانه؛ مقلّدانه؛ متعصبانه؛ که غالباً هم اینجور ایمانها آدم را بامغز به زمین میکوبند، این چنین ایمان هایی را با شدت توبیخ می کند.
🔹 یک آیه را اینجا نوشتیم که اگر بخواهیم پیدا کنم در قرآن یک قدری مشکل می شود."وَ إِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَی مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَی الرَّسُولِ" ۱-صحبت از کافران و مرتجعان است- و چون به آنان گفته شود که بیایید به سوی آنچه خدا فرستاده است و پیامبر می آموزد؛ بیازمیید و بفهمید؛ بیایید به سوی پیامبر.
🔻خب بیایید نزدیک بفهمید دیگر،بیایید گوش کنید ؛ ببینید چه میگوید پیغمبر؟ حرفی دارد پیغمبر؟ جوابشان چیست؟ به جای اینکه بیایند، به جای اینکه فکر کنند، به جای اینکه سعی کنند تا بفهمند و راهشان را انتخاب بکنند،"قالوا" می گویند: "حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَا عَلَیهِ آبَاءَنَا" راه و رسمی که پدران خور را بر آن یافتیم، ما را بس. ما دنبال این حرفهای تازه نمیرویم.
🔻کافر، به گفته یکی از محققین، کفار در قرآن، همه جا یک اسم و تعبیر دیگری هستند از مرتجعان قرنها و عصرها. همه جا پیغمبر، روشنفکرِ زمان است، حرف نو دارد، راه نو دارد، به سوی نو دعوت می کند، اما کافران و مخالفان، متعصبان و مقلّدان و متحجّران و مرتجعانی هستند که راه نوی او را نمی پسندند.
🔹حرفشان هم این است که: ره چنان رو که رهروان رفتند -٢. ما، پدر، مادرهایمان را اینجور ندیدیم، ما پدرهایمان را جور دیگری دیدیم، می خواهیم همان جور بفهمیم، همان جور عمل کنیم.
🔻 آنوقت قرآن در جواب چه میگوید؟
"أَوَلَوْ کَانَ آبَاؤُهُمْ لاَ یعْلَمُونَ شَیئاً وَ لاَ یهْتَدُونَ"، اینها کارتقلید از پدران را به آنجا رساندند که قرآن به اینها میگوید: ولو پدرهایتان هیچ چیز نمی داشتند؛ هیچ چیز نمی فهمیدند، هیچ راهی نمی یافتند، نمی توانستند درست خیر و شرّ خودشان را بفهمند؛ بازهم شما از آنها تقلید میکنید؟ ببینید تقلید را چطور ملامت و شماتت میکند...
▫️۱- سوره مبارکه مائده آیه ۱۰۴
▫️٢- این نصیحت قبول کن از ما / تا درآیی به جنه المأوی _ ره چنان رو که رهروان رفتند / راه رفتند و راه را رفتند (شاه نعمت الله ولی)
---------------------------------------------------
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🆔 @ashora_karbala
🔰رسالت حسین(ع) و رسالت زینب (س)
◾️من تنها یک صحنه را ذکر میکنم تا دریابید که مقصود از شهادت حسین (ع) چه بود و زینب چه نقشی در موفقیت و تحقق این مقصود داشت. آنان تصمیم گرفتند که زنان را از مسیری ببرند که اجساد کشته شدگان هستند؛ اما رسالت حسین (ع) چگونه ادا میشود؟ با عزت و کرامت
◾️زینب آمد و دیگر زنان هم همراهش بودند و بالطبع، کودکان نیز در پی او روان بودند. آمدند تا رسیدند به اجساد پاک؛ به مقتل. زینب به پیکر پاک حسین نزدیک شد. میدانیم که دهها بلکه صدها نفر در قتل حسین مشارکت داشتند. بی شک، پیکر حسین پاره پاره بود، پوشیده از تیر و نیزه و سنگ بود. زینب، خواهر حسین، بر سر پیکر پاک رسید و در برابر دیدگان شماتت کنندگان و دشمنان و همه، پیکر را به آسمان برد و گفت:«پروردگارا، این قربانی را از ما بپذیر»
◾️خواهش میکنم توجه کنید به معنی این کلمه: این«ما» که از خدا میخواهد قربانیاش را بپذیرد، کیست؟ مقصود آل البیت است. مقصود زینب این است که ما حسین را در محراب آزادی قربانی کردیم تا از دین پاسداری کنیم، از کرامت انسان پاسداری کنیم. قتل حسین و شهادت حسین بر ما تحمیل نشده است. شهادت امری اجتناب ناپذیر بود و ما آن را تقدیم کردیم
◾️از این روست که زینب در این موضع و اتفاق از رسالت حسین پاسداری کرد. همۀ دشمنان دریافتند که زینب (س) با همۀ توان و با نهایت عزت ادامه دهندۀ رسالت است و نمیخواهد ضعف و ناتوانی نشان دهد و تسلیم شود. او هم در موضع حسینی ثابت قدم است که میگوید:«دست خواری به شما نمیدهم و چون بیمایگان نمیگریزم»
🎙سخنرانی #امام_موسی_صدر در جمع بانوان شهر صور
🆔 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(ادامه تفسیر آیات ٢٣ و ٢۴ آل عمران)
💠توضیح می دادیم که چرا یهود از احکام الهی اعراض می کردند؟ آیه می فرماید؛ چون بر اساس یک فکر باطل، معتقد بودند: از نژاد ممتازى هستند و ارتباط ویژه اى با پروردگار دارند و از فرزندان و دوستان خاص خدا هستند. لذا مى گفتند:[ نَحْنُ أَبْناءُ اللّهِ وَ أَحِبّاؤُهُ] یا اینکه می گفتند جز چند روزى؛ آتش دوزخ به ما نمى رسد [ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النّارُ إِلاّ أَیّاماً مَعْدُودات ] و اگر مجازاتى داشته باشیم بسیار محدود است.
⁉️اما آیا ممکن است انسان دروغى بگوید و یا افترائى به خدا ببندد و بعد خودش تحت تأثیر آن واقع گردد، و به آن مغرور شود، آن چنان که قرآن در آیات فوق درباره یهود نقل مى کند؟ آیا این باورکردنى است؟
💠پاسخ این سؤال چندان مشکل نیست؛ زیرا مسأله فریب وجدان از مسائل مسلّم روان شناسى امروز است که گاهى دستگاه فکر و اندیشه در پى اغفال وجدان برمى آید، و چهره حقیقت را در نظر وجدانِ خویش دگرگون مى سازد.
💠بسیار دیده ایم افراد آلوده به گناهان بزرگى همچون قتل و سرقت، و یا اعتیادهاى گوناگون با این که زشتى اعمال خود را به خوبى درک مى کنند براى به دست آوردن آرامش کاذبِ وجدان، مى کوشند افراد و اجتماع و مشکلات را بهانه کنند و عمل خود را توجیه نمایند.
💠به علاوه، این گونه افترائات و امتیازات دروغین را نسل هاى پیشین اهل کتاب درست کرده بودند و تدریجاً براى نسل هاى آینده که از واقعیت آگاهى چندانى نداشتند و براى کشف حقیقت به خود زحمت نمى دادند؛ به صورت عقیده مسلّمى در آمده بود.
♻️ادامه دارد..
🆔 @ashora_karbala