#تفسیر_قرآن_کریم
(ادامه تفسیر آیات ٢٣ و ٢۴ آل عمران)
💠توضیح می دادیم که چرا یهود از احکام الهی اعراض می کردند؟ آیه می فرماید؛ چون بر اساس یک فکر باطل، معتقد بودند: از نژاد ممتازى هستند و ارتباط ویژه اى با پروردگار دارند و از فرزندان و دوستان خاص خدا هستند. لذا مى گفتند:[ نَحْنُ أَبْناءُ اللّهِ وَ أَحِبّاؤُهُ] یا اینکه می گفتند جز چند روزى؛ آتش دوزخ به ما نمى رسد [ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النّارُ إِلاّ أَیّاماً مَعْدُودات ] و اگر مجازاتى داشته باشیم بسیار محدود است.
⁉️اما آیا ممکن است انسان دروغى بگوید و یا افترائى به خدا ببندد و بعد خودش تحت تأثیر آن واقع گردد، و به آن مغرور شود، آن چنان که قرآن در آیات فوق درباره یهود نقل مى کند؟ آیا این باورکردنى است؟
💠پاسخ این سؤال چندان مشکل نیست؛ زیرا مسأله فریب وجدان از مسائل مسلّم روان شناسى امروز است که گاهى دستگاه فکر و اندیشه در پى اغفال وجدان برمى آید، و چهره حقیقت را در نظر وجدانِ خویش دگرگون مى سازد.
💠بسیار دیده ایم افراد آلوده به گناهان بزرگى همچون قتل و سرقت، و یا اعتیادهاى گوناگون با این که زشتى اعمال خود را به خوبى درک مى کنند براى به دست آوردن آرامش کاذبِ وجدان، مى کوشند افراد و اجتماع و مشکلات را بهانه کنند و عمل خود را توجیه نمایند.
💠به علاوه، این گونه افترائات و امتیازات دروغین را نسل هاى پیشین اهل کتاب درست کرده بودند و تدریجاً براى نسل هاى آینده که از واقعیت آگاهى چندانى نداشتند و براى کشف حقیقت به خود زحمت نمى دادند؛ به صورت عقیده مسلّمى در آمده بود.
♻️ادامه دارد..
🆔 @ashora_karbala
🔰فقط خودش را بخواه...
✍علامه ذوالفنون #حسن_زاده_آملی
💠در حیرتم که چه نویسم؟روی سخنم با کیست، با خفته است یا با بیدار؟ اگر با خفته است،خفته خفته را کی کند بیدار؟ نویسنده چه نویسد که خود نامه سیاه و از دست خویش در فریاد است. به خویشتن خطاب می کنم: ای همبازی اطفال، ای سرگرم به قیل و قال،ای اسیر اصطبل و علف، ای دور از سعادت و شرف، عمر به بی حاصلی و بوالهوسی گذشت چه شود گر به خود آیی؟
💠کلمه ای چند تقریر شود، شاید که دلپذیر افتد: ندانم چه کسی به در خانه دوست رفت و ناامید برگشت؟در به روی همه باز است و دربان ندارد،تعیین وقت لازم نیست. در باب سیزدهم ارشاد القلوب دیلمی آمده است که: نبی مکرم(ص) فرمود که خداوند تعالی می فرماید:کسی که دچار حَدَث بشود و وضوء نگیرد پس به تحقیق مرا ستم کرده است،و کسی که محدث شد و وضوء گرفت ولی دو رکعت نماز نگذارد،پس به من جفا کرد،و کسی که دو رکعت نمازبخواند و چیزی از من نخواهد؛ پس به من جفا کرد،و کسی که محدث شد و دو رکعت نماز گذارد و مرا خواند، پس من جوابش را در آنچه که از امر دین دنیایش خواسته است ندادم؛ همانا من به او ستم کردم در حالیکه من پروردگار جفا کار نیستم
💠حالا که در این عمل سهل؛ چنین نتیجۀ عظیمِ نفیس است،خوشا به حال آنکه از علوّ همّت خود بعد از ادای این دستور از حق تعالی مطلبی بخواهد که آن را زوال و نفاد نباشد،أعنی حلاوت ذکر و لذّت لقاء بخواهد [اللّهم ارزُقنی حلاوةَ ذکرِک و لقائَک و الحضورَ عندک]و زبان حالش این باشد که:
ما از تـو نـــــداریم به غیــر از تـو تمنــّا
حلوا به کسی ده که محبّت نچشیده است
📚تازیانه های سلوک ص ٩٣
🆔 @ashora_karbala
7.safaee_fozesalekTSB-4.mp3_98387.mp3
6.33M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع سخنرانی: فوزسالک(۴)
✔️جمع بندی مطالب؛ اهداف سلوک، مراحل سلوک ، مراکب سلوک و حالات سالک. (سخنان پر سوز استاد)
4⃣ جلسه چهارم
🕗 مدت: ٢۶:٢٢
📶حجم: ۶ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🆔 @ashora_karbala
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔰 "ایمان زاینده و همراه با تعهدات عملی"
(جلسه چهارم _ بخش اول)
🔹مسأله این است که #ایمان، بر طبق فرهنگ غیرقابل تردید قرآن، صرفاً یک امر قلبی نیست. درست است که ایمان یعنی #باور و باور مربوط است به دل، اما قرآن هر باوری را، هر ایمان و قبول و پذیرشی را به رسمیت نمیشناسد.
🔻 ایمان مجرد، ایمان قلبی خشک وخالی، ایمانی که در جوارح و اعضای مؤمن شعاعش مشهود نیست؛ این ایمان ازنظر اسلام ارزشمند نیست.
🔹اول مؤمن به خدا، شیطان است. ابلیس پیش از آنکه بندگان پرمدعای پروردگار و فرزندان پرناز و افاده آدم به این سرزمین خاکی بیایند، سالیانی خدای متعال را عبادت می کرد و دلش کانون معرفت خدا بود، اما در آن بزنگاه، در آنجایی که ایمانها همه آنجا به کار می آیند؛ یعنی در هنگام تعیین #راه_نهایی، این ایمان به کار ابلیس نیامد، این ایمان در همان دل ماند.
🔹 من میگویم ایمانی که فقط در دل بماند، می پوسد و می خشکد؛ تو بگو نه، باقی می ماند؛ ما هم شبهه را قوی می گیریم، می گوییم ایمان در اعماق دل می ماند؛ اما ایمانی که در دل می ماند و به دست و پا و چشم و گوش و مغز و اعضا و جوارح و زندگی و نیروها و انرژی های ما نمی رسد، آن ایمان ازنظر فرهنگ قرآنی ارزشمند نیست.
🔹 #ایمان_زاینده، ایمانی است که مثل سرچشمه ای فیاض عمل می زاید، ایمانی همراه با #تعهد، ایمانی که باری بر دوش مؤمن می گذارد، ایمانی که همراهش عمل است.
🔻 بنا کردم "إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ" ها را در قرآن شمردن. دیدم با همین تعبیر، دهها مورد، ایمان همراه با #عمل_صالح آمده است. ایمان تنها، ایمان بی تعهد، ایمانی همراه آن احساس مسئولیتی نباشد، نه به درد دنیا می خورد، نه به درد عُقبی می خورد ، این #منطق_قرآن است.
🔹آن کسانی که فرض می کردند ایمان یک چیزی است برای منطقه قلب آدمی، ولو انسان به لوازم و تعهدات ایمان پایبند نباشد، می تواند در حوزه مؤمنین باشد
🔻 آن کسانی که خیال می کردند با مؤمن بودنِ فقط، یعنی با باور داشتنِ فقط، بدون عمل، بدون تلاش، بدون مجاهدت، نویدهای خدا در مورد مؤمنین نصیب انسان می گردد؛ آنهایی که گمان می کردند بهشت را به یک امر قلبی می دهند و بدون عمل، حکومت روی زمین را به یک امر قلبی می دهند نه به عمل؛ آن کسانی که تصور می کنند به طور خلاصه که اگر عمل را حذف کنیم، از ایمان چیزی باقی می ماند
🔻اینها بایستی به این آیات و آیات دیگری که در تلاوت بعدی هست و دهها مورد دیگر در قرآن و سراسر قرآن با دقت بیندیشند تا ببینند، آن ایمانی ازنظر اسلام ارزش دارد که با عمل،با مسئولیت، با تکلیف، با تعهد همراه است.
---------------------------------------------------
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | در این اسلام شک کنید!
➖ #رهبر_معظم_انقلاب
🔹 اسلامی که نتواند آرزوهای خفته #قشرهای_مظلوم را در سطح دنیا زنده کند در اسلام بودنش شک کنید.
🔹 راه ما، راه آن اسلامی است که #مستضعفان را خوشحال و امیدوار میکند. آن اسلامی که طبقات مستضعف و محروم به آن امیدوار نشوند اسلام نیست.
🆔 @ashora_karbala
🔰چگونه بر امام حسین (ع) گریه می کنی اما حرکتی برای اصلاح جامعه انجام نمی دهی !؟
✍ #امام_موسی_صدر
☑️آیا میشنوی؟ ای كسی كه برای امام حسین اندوهگین هستی و بر امام حسین گریه میكنی، امروز هر چه فساد بیشتر شود و اصلاح جامعه كمتر، راه برای به نابودی كشاندن اهداف امام حسین هموارتر شده است؛ اهدافی كه امام حسین(ع) برای آنها كشته شد.
☑️به همان اندازه که در ایـن روزهـا احسـاس مصـیبت و انـدوه عمیق و نیز احساس قدردانی فراوان میکنیم، به همان اندازه باید در زندگی و اوضاعمان بازنگری کنیم و خط تازهای برای رفتار و سلوکمان برگزینیم؛ باید تجسم حسینی بودن روی زمین باشیم.
📚 مقاله ی به سوی خط حسینی صفحه ۶ و مقاله ی زینب شکوه شکیبایی
🆔 @ashora_karbala
🔰قبله ی خانه....
🔹من معنای حضور قلب را وقتی فهمیدم که در هنگام تماشای برنامه کودک ، چند بار فرزندم را صدا زدم اما او یکبارش را هم نشنید .
چند بار دست روی شانه اش زدم تا توانستم او را از حالت خلسه بیرون بیاورم . نمی خواهم نامش را تلویزیون بگذارم ؛ نام این قاب را قبله ی خانه می گذارم و میگویم ، از وقتی که آمده کودکم رو به سوی او نماز تربیتش را اقامه می کند.
برای اینکه شرط انصاف را زیر پا نگذارم ، باید بگویم قبله ی دلِ من هم مدت هاست رو به سوی این قاب چرخیده است.
📚 من دیگر ما ، محسن عباسی ولدی ، جلد ۵ ، ص ۲۹
🆔 @ashora_karbala