🔰حقیقت اسلام، سوای واقعیت ذهنی ماست
✍شهید #سید_قطب
🔸 امروزه اسلام نه تنها در پیشگاه دیگر مردمان، بلکه برای خود امّت اسلامی نیز ناشناخته گشته است و آن هنگام که حقایق اسلامی را بر مسلمین عرضه می داری، دچار ترس و اضطراب می گردند و از آن بیمناک می شوند! و می گویند: این سخنان را از کجا آورده ای؟ اسلامی که ما می شناسیم اصلاً اینگونه نیست.
🔸 و آنگاه که استاد جامعه شناسی، و روانشناسی، و علوم تربیتی، و تاریخ و.... را مورد خطاب قرار می دهی و می
گویی: آنچه که از علوم غربی آموخته اید و آنچه که برای دانشجویانتان تدریس می کنید مخالف و ناقض مفاهیم و عقاید اسلامی می باشد!؛ به تو پاسخ می دهند: اسلام چه ربطی به این مسایل دارد؟ چرا می خواهید آن را در تمامی امور دخیل نمایید؟ اینها علم هستند و اسلام دین! آخر دین چه ربطی به علم دارد؟ و این قضیه درباره ی صدها نمونه ی دیگر صادق است.
🔸 و زمانی که حقیقت اسلام را در آن موارد بر مردم عرضه می داری، ترس سر تا پای وجودشان را فرا می گیرد و یا در خوشبینانه ترین حالت، احساس غربت می کنند، و تلاش بسیاری لازم است تا آنها به این قناعت رسند که برداشتشان از اسلام نادرست بوده و حقیقت اسلام، سوای واقعیت ذهنی آنهاست.
🔸 تمامی این مشکلاتی در حوزه ی دانشی و معرفتی است و ناگفته پیداست که تغییر رفتار و دگرگون ساختن سبک زندگی، نیازمند چه جُهد عظیم و چه تلاش خستگی ناپذیری است.و امروزه در غربت دوم اسلام، دعوت با وضعیتی روبروست که همزمان بایستی دو جنبه را تحت پوشش قرار دهد و آن دو جنبه عبارتند "تعریف" و "تربیت"
📚چگونگی دعوت به اسلام ص ٩ و ۱۰
🆔 @ashora_karbala
🔰 با هجرت بیگانه ایم...
✍استاد #علی_صفایی_حائری
🔹 ما به خاطر هیچ و پوچ و بدون محاسبه و اندازه گیری؛ از صبح تا شام خود را به خدایانی سپرده ایم و از محرک هایی الهام می گیریم. به خاطر حرف ها و وسوسه هایی می میریم و زندگی می کنیم که در برابر سنجش و نقد ما به مسخره و طنز بدل می شوند.
🔹 من فراموش نمی کنم که یک روز جمعه از یک زمستانِ سرد را؛ میان برف های قندیل بسته جوی ها و در کنار پیاده روها چه طور به دنبال ته سیگارهای آن روزها که تا آخرش را می کشیدند به سر آوردم و برای سیگار کشیدن؛ آن ها را تصفیه کردم و در یک کاغذ کاهی پیچیدم و سیگار کشیدم و از نفس افتادم و تا امروز هم دیگر هوس کشاکشی نداشته ام... راستی چقدر مسخره!! یک روز به دنبال یک وسوسه!
🔹 و چقدر زیاد هستند این وسوسه ها و چه قدر غافل هستم منی که باید پاسدار دروازه دلم می بودم و بر تمامی حالات و اعمالم نظارت می داشتم؛ تا آنجا که تمامی زندگی من؛ و بالاتر انتخاب مرگ من؛ بر اساسی بچرخد و بر مداری قرار بگیرد چه قدر فاصله دارم!!
🔹 کنترل محرک ها و حرکت ها در زندگی و نقد و سنجشِ ماندن یا رفتن برای مرگ و شهادت؛ آسان نیست. بخصوص برای ماهایی که زندگی و مرگ را طبیعی می دانیم و دلیلی برای کارها؛ استحسان ها و خوشایندها نمی خواهیم. کار آن جا آسان می شود که ما بر خود سخت بگیریم و بخواهیم برای تمامی حالتها و برای تمامی کارها توضیحی داشته باشیم تحلیلی بیاوریم...
📚آیه های سبز ص ۱٧٧
🆔 @ashora_karbala
🔰 برای پنجاه سال برنامهریزی کن
🔸 #امام_خامنه_ای
🔹 اسلام به ما آموخته است که «لیس منّا من ترک دنیاه لأخرته و لا ءاخرته لدنیاه» دنیا را برای آخرت نباید ترک کرد، همچنان که آخرت را نباید فدای دنیا کرد. در یک روایتی می فرماید: «اعمل لدنیاک کأنّک تعیش ابدا»؛ یعنی برنامهریزی دنیا را فقط برای چند روزهی زندگىِ خودت نکن؛برای پنجاه سال برنامهریزی کن.
🔹 نگوئیم ما که معلوم نیست پنجاه سال دیگر زنده باشیم، چرا برنامهریزی کنیم. نخیر، جوری برنامهریزی کن که گوئی بناست تا آخر دنیا زنده باشی؛ همچنان که اگر برای خودت و به نفع خود بخواهی برنامه ریزی کنی، با چه جدیت و دقتی میکنی، برای نسل های آینده هم که تو در آن وقت نیستی، همان جور برنامهریزی کن؛ «اعمل لدنیاک کأنّک تعیش ابدا»
🔹 نقطهی مقابل هم: «و اعمل لأخرتک کأنّک تموت غدا»؛ -۱ برای آخرتت هم جوری عمل کن، مثل اینکه فردا بناست از این دنیا بروی. یعنی هم برای دنیا سنگ تمام بگذار، هم برای آخرت سنگ تمام بگذار. پیشرفت اسلامی، پیشرفت در منطق انقلاب، یعنی این؛ یعنی همهجانبه -٢
📚 ۱- من لا یحضره الفقیه، ج ٣ ص ۱۵۶
🎙 ٢- بیانات رهبری در تاریخ ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
🆔 @ashora_karbala
🔰 سدّ و صدّ
✍ آیت الله مرتضی رضوی
💢 در ادبیات قرآن هم سدّ هست و هم صدّ؛ ایجاد سد در برابر عقل، آن خطر را ندارد که ایجاد صدّ دارد و اساساً کار ابلیس و کابالیسم سد کردن نیست، صدّ کردن است. اگر آب در پشت سد جمع شود بالاخره روزی آن را شکسته و جاری می شود. اما اگر در مسیر آن صدّی به وجود آید می تواند تا ابد در بستر انحرافی جاری شود.
💢 صدّ یعنی بستن بستر و مجرای اصلی و به جریان انداختن آب در مسیر انحرافی؛ یعنی همان که در اصطلاح میگویند سد انحرافی. اگر در مقابل جریان فکری جامعه، سدی ساخته شود، هیمنۀ اندیشه در پشت آن انباشته شده و آن را در هم میشکند. و این صدّ است که برنامۀ اساسی ابلیس است.
💢 در قرآن حدود ۴۲ مورد در نکوهش صدّ و رفتار صدّآمیز آمده که همگی در امور اجتماعی هستند در حالی که از واژه سد حدود ۶ مورد آمده که دو مورد آن «قول سدید = سخن استوار» است که در ستودگی است و سه مورد آن دربارۀ سد ذوالقرنین است که به سد فیزیکی ناظر است نه سد فکری و اندیشهای، یک مورد آن نیز به روان شناسی گنهکاران مربوط است که در اثر اعمالشان از یافتن حقایق باز می مانند.
💢 و به اصطلاح، قرآن و پیامبر و آلش (صلی الله علیهم) برای انسان و امور فکری و اجتماعی و فرهنگی انسان، از سد نمی ترسند بلکه از صدّ می ترسند؛ از دین انحرافی، اندیشه انحرافی، استدلال انحرافی، از توجیه و توجیهات، میترسند.
📚 جامعه شناسی انتخابات
🆔 @ashora_karbala
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 این راه دفاع از دین نیست!
🔹اسلام بالاترین و کامل ترین دین است اما مبلّغین و مدافعین آن ضعیف ترین و فشل ترین ها هستند.
🆔 @ashora_karbala
🔰 عظمت و بزرگی اسلام
🔸 استاد #فاطمی_نیا
🔻 گمان نکنیداسلام در همین ظواهری که بلد هستیم خلاصه میشود! اگر اینطور فکر کردیم، فریب خورده ایم! اسلام دین عظیمی است و به تناسب ظرفیت و فهم افراد، دارای مراتب و کلاس های زیادی است!
🔻حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) شاگردان مختلفی داشتند؛ به تعبیر بنده، بعضی اهل سرّ وازشاگردان نیمه شب حضرت بودند! حضرت در نیمه های شب جناب کمیل را به صحرا میبرند و به سینه ی مبارکشان اشاره می کنند و میفرمایند: "کمیل! اینجا علم فراوان است، اگر حاملی پیدا بکنم."
🔻 یعنی چه؟! آیا مقصود شکیّات واحکام نماز بود؟ ایا مقصود مبطلات روزه بوده است!؟ نمیخواهیم ،خدای نکرده ،احکام را بیاهمّیّت جلوه دهیم، آنها هم از اسلام و بسیار مهم است و آنچه را بدان مبتلا می شویم ، واجب است یاد بگیریم. میخواهم بگویم مقصود حضرت این امور نبوده است.
🔻 معارف اسلام بسیار عمیق است...
اگر اسلام فقط در همین ظواهری که مابلد هستیم خلاصه می شد ، امام حسین (علیه السلام) در راه آن به شهادت نمی رسید! معارف اسلام بالاتر از اینها است و باید از خداوند بخواهیم که به آنها محرم شویم.
🗓 ۱٣٩۶/۴/٢۴
🆔 @ashora_karbala
5.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 اسلام ناب یعنی!؟
استاد #حسن_رحیم_پور_ازغدی
🆔 @ashora_karbala