#شرح_نهج_البلاغه
(ادامه شرح حکمت ٣٨)
💠سومين كسى را كه امام(ع) فرزندش را از دوستى با او نهى مىكند افراد فاجر وفاسق و بىبند و بار اند مىفرمايد:
🍃 وَإِيَّاکَ وَمُصَادَقَةَ الْفَاجِرِ، فَإِنَّهُ يَبِيعُکَ بِالتَّافِهِ
از دوستى با انسان فاجر بپرهيز، چرا كه تو را به اندك چيزى مىفروشد
💠 اینکه حضرت میفرماید از رفاقت با فاجر بپرهیزید، معنایش این نیست که با گناهکار قطع رابطه کنید؛ بلکه منظور کسی است که گناهان بزرگ و پرده دری، سبک زندگی و کار همیشگی او شده است. قرار نیست کسی که یک گناه مرتکب شده از لیست دوستی ما خط بخورد؛ چون در این صورت باید با افراد بسیاری از برادران دینی خود قطع رابطه کنیم
💠در روایات ما از مصاحبت و ارتباط با فاجر نهی شدیم چه برسد به مصادقت و دوستی ؛حتی گفته شده با اهل فسق و فجور تا حد ممکن معامله هم نکنید. در روایت است طرح دوستی ریختن با فاجر و فاسق ، مانند این است که طرح دشمنی با خدا ریخته ایم
💠امام صادق(ع) میفرماید: با افراد شرور و فاجر همنشینی نکن که طبع تو بدون آن که متوجه باشی، از آنها اثر می پذیرد ؛ مثل پرهیز از مبتلایان به بیماریهای واگیر دار
💠اشاره به همین خصیصه تأثیر پذیری انسان در علم روانشناسی دارد؛ یعنی نتیجه همنشینی و مصادقت این است که نفس تأثیر میگیرد؛ سلامت بینش از بین میرود ؛ موجب سوءظن به خوبان میشود و قبح گناه ریخته میشود
💠حضرت می فرماید پسرم ؛فاجر به دنبال خواسته خودش است و خواسته خود را بر خواسته خدا ترجیح داده؛ کسی که حرمت میان خود و خدایش را رعایت نمیکند، چطور حرمت تو را نگه دارد؟ یقینا او تو را تنها رها میکند
🌐 @ashora_karbala
5.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 دُوَل آمریکا و انگلیس از #اخبثِ_خبائث روی زمیناند!
📽 آیت الله العظمی #بهجت (قدسسره):
💢نمیتوانیم ما #سعادتمند شویم مگر اینکه در یک دستمان #قرآن باشد و یک دستمان #عترت باشد و الا در همین دنیا پشیمان میشویم. و الا همین دنیایمان از دستمان گرفته میشود، کما اینکه گرفته شد! دست برداشتند از قرآن و عترت، رضاخان وطن و #مملکت_شیعه را فروخت. مصطفی کمال هم مملکت عثمانی اسلامی را فروخت. ابنسعود هم حجاز را فروخت و تسلیم همینهایی که آلان هستند کرد.
💢 یجوز الاستعانة بالکفار لحمایة الحرمین. بابا، راستش را بگو؛ یجوز الاستعانة بالکفار لهدم الحرمین! یجوز الیوم کما جاز بالأمس. بروید نگاه کنید اینها هدّاماند؟ یا نه، بانیاند؟ بانی حرمیناند یا هدّام حرمیناند؟
💢باید بدانند به اینکه گم کرده بودیم راه را که اینطور گرفتار شدیم. الآن ما دوَل اسلامیه شدیم ذلیلِ دوَل آمریکا و انگلیس و اینها، که از اخبث خبائث روی زمیناند! بلکه از متوحشترین کسانیاند که اسم انسانیت گذاشتهاند روی خودشان!
🌐 @ashora_karbala
1_8661477.pdf
1.07M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"جریان شناسی نفوذ در صدر اسلام"
تحلیل تاریخ صدر اسلام "زمان پیامبر (ص) و حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) از منظر مفهوم نفوذ
📕باید توجه داشت که جریانات نفوذ در آن دوران بیشتر به صورت درونی بودهاند و تحت تأثیر این ویژگی، تاکتیکهای نفوذ نیز چندان توسط مردم عادی قابل تشخیص نبوده است. در واقع آن چیزی که برای جبهۀ مقابل اسلام حربۀ کارآمدتری بوده و هست، بحث نفوذ و از آن طریق تغییر روندها و ذهنیتها بوده است. در واقع میتوان گفت که دشمن با کاشتن درخت نفوذ در زمین اسلام مقاوم و متحد، با در پیش گرفتن سیاست صبر و انتظار از دور صحنهای را تماشا میکند که در آن این درخت به بار نشسته است و میوههای آن نیز تشتت، چند دستگی، تفاسیر تحریف شده، تضاد، درگیری، جنگ قومی و فرقهای و ارتداد و بیدینی است و حاصل این وضعیت چیزی خواهد شد که تفسیر امام علی (ع) از کل روند آیندۀ تاریخ اسلام است؛ یعنی «روزگاری بر مردم بیاید که از قرآن جز نشانی بر جای نماند و از اسلام نیز جز نامی نماند»
📕در این کتاب تلاش شده تا با استفاده از منابع کتابخانهای و مقالات پژوهشی، به تحلیل و تبیین جریانهای نفوذی تاریخ صدر اسلام به طور دقیق پرداخته شود
📖بخشی از فهرست کتاب
▫️جریانهای نفوذی صدر اسلام
▫️جریان نفوذ عریان
▫️جریان نفوذ نقابدار
▫️تاکتیکهای نفوذ در صدر اسلام
▫️تأثیرات نفوذ
▫️نفوذ در ذهنیت اجتماعی مردم
▫️بسترهای زمانی و مکانی نفوذ
▫️انفعال و گمراهی خواص صدر اسلام
▫️شیوههای مقابله با جریان نفوذ
و..
📕 این کتاب که توسط مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی منتشر شده است.
🆔 @ashora_karbala
💠با دو قطره اشک فکر می کنیم جای ما در بهشت است !
✍ #علی_صفایی_حائری
🍃گاهی با حرف زدن با خدا ، با دو قطره اشکی که از چشمان ما جاری می شود می خواهیم به ما بهشت را بدهند و اسرافیل و عزراییل و مکاییل و جبرئیل چهارگوشه زندگی ما را بگیرند یکی بچه ام را بزرگ کند یکی نازم را بکشد و یکی هم ... اینجاست که متوقع می شویم
🍃یکی از گرفتارهایی که در چنین سلوکی بعد از ریاضت ها شکل می گیرد، اغترار و طلبکاری است؛ یعنی انسان از خدا متوقع و طلبکار می شود و خدا را بدهکار می داند. متوقع و منتظر است. و اینجاست که اگر دری هم به رویش باز کنند، جز اینکه دور شود چیزی دیگری برایش نخواهد بود
📚اخبات صفحه ۴۹ و ۵۰
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(ادامه تفسیر آیه ۱۴٢ سوره آل عمران)
💠 {وَلَمَّا يَعْلَمِ اللّهُ الَّذِينَ جَاهَدُواْ مِنكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ} برای ورود به این جنّت لازم است این دو ویژگی (جد و جهد و صبر _جاهدوا ... الصابرین) را داشته باشید.
💠بدون جدّ و جهد و بدون مقاومت دینی، انتظار رسیدن به مقامات خاص؛ ممکن نیست. مؤمن برای طلب جنّت؛ باید جدّ و جهد داشته باشد و تمام تلاشش را به بندگی معطوف کند؛ اگر کسی گمان کند به صرف آرزو میتواند به مقامات عالیه راه پیدا کند در هلاکت افتاده است، آرزو آرزوی باطلی است
💠به عبارت دیگر ؛ در نظام عالَم ورود به جنت تصادفی و شانسی نیست؛ بلکه باید زحمتی متحمّل شد و توانمندیهایی به نمایش گذاشته شود تا در این جایگاه رفیع قرار گیرند. همچنانکه اگر مؤمن بخواهد خُلق نیکویی؛ برایش ملکه بشود؛ باید زحمت زیادی متحمل شود والا با صرف دعا و آرزو و بدون عمل و تلاش؛امکان ندارد تا خُلق مثبت ملکه کسی شود
💠ویژگی دیگر صبر است؛ معلوم میشود این راه سختی زیاد دارد و باید صبور باشد. اما ؛صابر کیست؟صابر آنستکه در مقابل آسیبهای مختلف جزع و فزعی ندارد ؛ علت اینکه شتر مظهر صبر است به این جهت است که جزع و فزع ندارد؛ راه طولانی را با غذا و آب کم طی میکند؛چون چشمش پایان سفر را میبیند.
💠اگر هر یک از ما؛ عمق جدّ و جهد و عاقبت صبوریمان را بدانیم به یقین جزع و فزع نداریم و بدانیم که مقاومت دینی؛ چه جایگاهی را نصیب ما میکند و این تلاش بیوقفه ما چه عنایتی را شامل حالمان میسازد. اصلاً در عرصه تلاش عقبنشینی نکرده و معترض به خدای سبحان نمیشویم.
🌐 @ashora_karbala
🔰 فرصتها منتظر شما نمی مانند تا آماده شوید
✍ استاد سید محمد مهدی میرباقری:
💠کسی که در اين عالم میخواهد به امام(ع) برسد و با امام خودش سالک شود و راه را با امامش طی کند، منتظر آن لحظه است؛ همۀ عمر مراقب است که ثانيهها از کف او نرود. اين میشود «سرعت». دیگر حادثهها بر او سبقت نمیگيرند.
💠گاهی انسان صبر میکند، حادثهها هم میآيند و از انسان جلو میزنند! هيچ وقت شب جمعه منتظر من نمیماند. من اگر میخواهم شب جمعه را درک کنم، بايد از قبل آماده شده باشم. هيچ وقت سحر منتظر من نمیماند که من سير خواب شوم و بعد بيدار شوم. من اگر میخواهم سحر را درک کنم، بايد خوابم را تنظيم کنم تا فرصت از من سبقت نگيرد. اگر این نباشد تا بفهمم که سير خواب شدهام یا نه، سحر گذشته است. نماز اول وقت هم همينطور است.
💠جوانی مثل باد میرود؛ هيچوقت منتظر نمیماند که شما مهيا شويد و از اين جوانی استفاده کنید. اکثر انسانها اينگونهاند که وقتی جوانی از کفشان میرود، تازه به پشت سر نگاه میکنند و میفهمند که چه استفادههايی میتوانستند بکنند.
💠اينها اهل سرعت نيستند. «اهل سرعت» کسی است که قبل از اينکه جوانی تمام شود، بار جوانیاش را بسته است. بعد که به پشت سرش نگاه میکند ميبيند همه بهرهاش را برده است. اگر از نو هم تکرار شود، همينطور است. بيش از اين، کاری از او نمیآيد. او خودش را برای شب امتحان آماده کرده است. اهل سرعت بودن يعنی همین.
🌐 @ashora_karbala