#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیه ٢ سوره عنکبوت)
💠با توجه به بعضی از آیه کریمه، و دیگر آیات ؛ همة انسان ها در معرض قانون آزمایش الهی قرار دارند و هیچ فردی از نوع بشر از آزمایش الهی مستثنی نیست؛ پیامبر و غیر ندارد
💠قبل از بیان فلسفه و علت آزمایش، ابتدا اهداف آزمایش را عرض میکنیم.
1⃣گاهی امتحان و آزمایش برای شناختن است، به این معنی که شخص امتحان کننده وقتی می خواهد مجهولی را تبدیل به معلوم کند،حقیقتی را کشف کند لذا آن را آزمایش می کند. در مورد خداوند نسبت به بندگان چنین امتحانی معنی ندارد
2⃣گاهی آزمایش برای اتمام حجت است؛ یعنی برای این است که به خود امتحان شونده امری را ثابت کند. مثلا یک معلم که در طول سال با دانش آموز کار می کند، خودش می داند که به کدام دانش آموز باید نمرة قبولی بدهد و به کدام نمرة رد بدهد. ولی مسلم است که اگر امتحان نکرده بخواهد این نمره ها را بدهد، غیر از آن کسی که بیست می گیرد همه اعتراض می کنند. لذا آن ها را امتحان می کند، تا بر همه روشن شود که نمره هایی که می خواهد بدهد همه درست است. امتحان به این معنی در مورد خدای متعال معنی دارد. ممکن است خدای متعال بنده ای را مورد امتحان قرار بدهد برای این که حجت بر آن بنده تمام شود
3⃣گاهی امتحان برای تمرین امتحان شونده است؛ یعنی خداوند انسان را مورد آزمایش قرار می دهد برای این که در طی آن آزمایش استعدادهای درونی او به فعلیت برسد. مثل آدمی که خودش یا دیگری را به آب می اندازد برای این که شنا یاد بگیرد. این نوع امتحان، نوعی عمل و رفتار برای کمال یافتن است. بر اثر تلاش کردن در آب است که انسان شناگر می شود
🌐 @ashora_karbala
🔰لزوم پیكار با #نفاق
✍استاد شهید #مرتضی_مطهری
💢مشكلترین مبارزه ها مبارزه با نفاق است كه مبارزه با زیركهایی است كه احمقها را وسیله قرار می دهند. این پیكار از پیكار با كفر به مراتب مشكلتر است زیرا در جنگ با كفر، مبارزه با یك جریان مكشوف و ظاهر و بی پرده است و اما مبارزه با نفاق، در حقیقت مبارزه با كفر مستور است.
🔷نفاق دو رو دارد:
⬅️ یك رو ظاهر كه اسلام است و مسلمانی و یك رو باطن كه كفر است و شیطنت، و درك آن برای توده ها و مردم عادی بسیار دشوار و گاهی غیر ممكن است و لذا مبارزه با نفاقها غالباً به شكست برخورده است زیرا توده ها شعاع دركشان از سرحد ظاهر نمی گذرد و نهفته را روشن نمی سازد و آنقدر بُرد ندارد كه تا اعماق باطنها نفوذ كند
💢امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نامه ای كه برای محمد بن ابی بكر نوشت می فرماید:
💠وَ لَقَدْ قالَ لی رَسولُ اللّهِ: اِنّی لا اَخافُ عَلی اُمَّتی مُؤْمِناً وَ لا مُشْرِكاً، اَمَّا الْمُؤْمِنُ فَیَمْنَعُهُ اللّهُ بِایمانِهِ وَ اَمَّا الْمُشْرِكُ فَیَقْمَعُهُ اللّهُ بِشِرْكِهِ، وَ لكِنّی اَخافُ عَلَیْكُمْ كُلَّ مُنافِقِ الْجَنانِ عالِمِ اللِّسانِ، یَقولُ ما تَعْرِفونَ وَ یَفْعَلُ ما تُنْكِرونَ
💠پیغمبر به من گفت: من بر امتم از مؤمن و مشرك نمی ترسم، زیرا مؤمن را خداوند به سبب ایمانش باز می دارد و مشرك را به خاطر شركش خوار می كند، ولكن بر شما از هر منافق دلِ دانا زبان می ترسم كه آنچه را می پسندید می گوید و آنچه را ناشایسته می دانید می كند.
⬅️در اینجا رسول اللّه(ص)از ناحیه ی نفاق و منافق اعلام خطر می كند، زیرا عامه ی امت، بی خبر و ناآگاهند و از ظاهرها فریب می خورند و باید توجه داشت كه هر اندازه #احمق زیاد باشد، بازار نفاق داغتر است
💢 لهذا مبارزه با احمق و حماقت، مبارزه با نفاق نیز هست زیرا احمق ابزار دست منافق است. قهراً مبارزه با احمق و حماقت خلع سلاح كردن منافق، و شمشیر از دست منافق گرفتن است.
💢دیگران نیز هر كدام به نحوی سیاست مخرب و كوبنده ی «قرآن بر نیزه» را پیش گرفتند و تمام زحمتها و فداكاریها را درهم كوبیدند و نهضتها را در نطفه خفه كردند و این نیست جز از جهالت و نادانی مردم كه مابین شعارها و واقعیات تمیز نمی دهند و از این رو راه نهضت و اصلاح را به روی خویش بستند و آنگاه بیدار گشتند كه مقدمات، همه خنثی گشته و باید راه را باز از سر گرفت.
⬅️از جمله نكته های بزرگی كه از سیرت علی(ع) می آموزیم این است كه اینچنین مبارزه ای اختصاص به جمعیتی خاص ندارد بلكه در هر جا كه عده ای از مسلمانان و آنان كه در زیّ دین قرار گرفته اند آلت پیشرفت بیگانگان و پیشبرد اهداف استعماری شدند و استعمارگران برای تضمین منافع خود به آنان تَتَرُّس كردند و آنان را برای خویش سپر گرفتند كه مبارزه ی آنان بدون از بین بردن آن سپرها امكان پذیر نیست، باید ابتدا با سپرها مبارزه كرد و آنها را از بین برد تا سد راه بر طرف گردد و بتوان بر قلب دشمن حمله برد
↖️داستان خوارج این حقیقت را به ما می آموزد كه در هر نهضتی اول باید سپرها را نابود كرد و با حماقتها جنگید همچنانكه علی(ع) پس از جریان تحكیم، اول به خوارج پرداخت و سپس خواست تا باز به سراغ معاویه رود.
📚مجموعه آثار شهید مطهری( ج۱۶، ص ٣٣۶)
🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توصیف علامه مصباح یزدی از شاگردش، شهید #ردانی_پور
💠اگر بنده را در محشر از صدقه سر آقای ردانیپور بیامرزند افتخار خواهم کرد.
🗞انتشار به مناسبت سالگرد شهادت شهید ردانی پور
🌐 @ashora_karbala
36.safaee_sobat.F-1.mp3_101165.mp3
6.06M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : پیرامون عوامل ثبات و تغییر شخصیت انسان
✔️چرا شخصیت ها در فقر و ثروت در سرّاء و ضرّاء در صحت و سقم در تنهایی و جمع در رخاء و بلاء متفاوت میشود
1⃣[جلسه اول]
🕙مدت: ٢۵:۱۴
📶حجم: ۶ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala
🔰امروز؛ راهی جز این نداریم !
✍ #شهید_بهشتی
💠اين گرانى روزافزون ارزاق، هيچ چيزش به اسلام نمی خورد. نگو آقا می فروشم بعد خُمسش را میدهم، مسجد هم با آن میسازم. تو گران نفروش، خمسش را هم نمیخواهم بدهى، مسجد هم نمیخواهم با آن بسازى. اين سيستم توزيع كالا كه امروز به نام سيستم آزاد توزيع كالا وجود دارد، فقط براى پول دارهاست. براى بی پولها كمال تنگناست.
💠و آن شب پيشنهاد قاطع من اين بود كه جمهورى اسلامى سيستم تازهاى را ابتكار و اختراع كند كه هرچه را در اين مملكت براى خوردن و پوشیدن و نوشيدن و زندگی كردن داريم، سر يك سفرۀ گسترده بگذارند و همۀ اين مردم در كنار آن سفره بنشينند تا بتوانند برادروار زندگی كنند.
💠نمی شود كه در يك خانه هفته اى يك بار هم گوشت نيايد و در خانۀ ديگر هر روز گوشت مصرف كنند. لذا گفتم از همسرم و فرزندانم می خواهم كه در اين راه پيش گام شوند. آنها هم هفته اى يكبار بيشتر نخورند. من خودم هفته اى چهار روز ظهرها اصلا خانه نيستم.
يك چيزى می آورند میخوريم. گاهى هم كه مثل پريروز چيزى نمی آورند، ماست و خيار می گيريم با نان می خوريم. چه عيبى دارد؟ چه اشكالى دارد؟
💠امروز ما راهى جز اين نداريم. اگر بخواهيم با آمريكا بجنگيم و اين جنگ را تا پيروزى كامل و بدون هيچ گونه سازش ادامه بدهيم، بايد الاقل هرچه داريم براى همديگر باشد
📚مبارز مظلوم - (صفحه ۲۸ و ۲۹)
🌐 @ashora_karbala
🔰لاضَرَرَ و لاضِرار در معماری
در طراحی و مدیریت شهر و مسکن، همواره باید به اصل «لاضَرَرَ و لاضِرار» توجه کرد.
🏢هیچ شخصی نباید با ساختن یک ساختمان بلند در کنار یک ساختمان مسکونی ویلایی به مردم ضرر بزند، همانطور که هیچ شخص دیگری نیز چنین چیزی را دوست ندارد.
⬅️همین مقدار ضرر برای یک خانه مسکونی ویلایی که یک ساختمان بلند در کنارش ساخته شده کافی است که او را از نور و باد که از عوامل موثر انتخاب و طراحی مسکن و سلامتی است، محروم کرده باشند.
⬅️مهمتر آنکه آن خانواده از بخشی از خانه خود(حیاط و امنیت و راحتی و آسایش ..) محروم شده است، چراکه نوامیس آن خانه دیگر نمیتوانند در مقابل چشمان بیشماری که از سمت خانههای بلند اطراف به سمتشان است، با خیال راحت در خانه خود تردد کنند! در صورتی که رسول خدا (ص) می فرمایند: «خانه هرکس حرم اوست»!و این امر هم موجبات اذیت و هم گناه( چشم چرانی)در جامعه را فراهم می سازد
#معماری_اسلامی_ایرانی
#تاثیر_معماری_بر_سبک_زندگی
🌐 @ashora_karbala
🔰زندگی کردن یعنی چِکار کردن!؟
💠درستی و نادرستی رفتارها ، تابع اعتقادات ، ارزش ها و افکار است . دخترکِ بی حجابی که در مقابل تذکر دیگران می گوید : بگذارید راحت زندگی کنیم ، به اعتقاد خود با داشتن #حجاب نمی تواند راحت زندگی کند .
بنابراین وقتی کسی به او می گوید با حجاب باش ؛ در حقیقت مزاحم زندگیِ راحت اوست . تفسیری که او از زندگی دارد ؛ اعتقاداتش ، جهان بینی و طرز فکرش؛ با داشتن حجاب ، سازگار نیست .
💠 تا فردی نتواند "نادرستی اعتقاداتِ" او را به وی ثابت کند نمی تواند وی را به حجاب معتقد سازد . باید به جای گفتگو درباره حجاب ، از او تفسیرِ زندگی را پرسید که زندگی در نگاه تو چیست که به خاطرش نباید حجاب داشت و با داشتن حجاب نمی توان آن را خوش و راحت سپری کرد ؟
زندگی کردن یعنی چکار کردن ؟
📚 راز یک فریب ، یوسف غلامی ، ص ۵۵
🌐 @ashora_karbala