eitaa logo
کلُّ یَومٍ عاشُورا وَ کلُّ اَرضٍ کَربَلا
618 دنبال‌کننده
766 عکس
95 ویدیو
160 فایل
_ هدف، ارائه طریق و الگوست _ با شبکه های اجتماعی کسی متفکر نمی شود _ باید کتاب خواند... { کارگروه فرهنگی شهید عنایت نژاد} 📬برای انتقاد و پیشنهاد به آیدی های زیر مراجعه نمائید ⬅انتقاد و پیشنهاد @sad_ein@habib133
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#تفسیر_قرآن_کریم (تفسیر آیه ٢ سوره عنکبوت) 💠با توجه به بعضی از آیه کریمه، و دیگر آیات ؛ همة انسان ها در معرض قانون آزمایش الهی قرار دارند و هیچ فردی از نوع بشر از آزمایش الهی مستثنی نیست؛ پیامبر و غیر ندارد 💠قبل از بیان فلسفه و علت آزمایش، ابتدا اهداف آزمایش را عرض میکنیم. 1⃣گاهی امتحان و آزمایش برای شناختن است، به این معنی که شخص امتحان کننده وقتی می خواهد مجهولی را تبدیل به معلوم کند،حقیقتی را کشف کند لذا آن را آزمایش می کند. در مورد خداوند نسبت به بندگان چنین امتحانی معنی ندارد 2⃣گاهی آزمایش برای اتمام حجت است؛ یعنی برای این است که به خود امتحان شونده امری را ثابت کند. مثلا یک معلم که در طول سال با دانش آموز کار می کند، خودش می داند که به کدام دانش آموز باید نمرة قبولی بدهد و به کدام نمرة رد بدهد. ولی مسلم است که اگر امتحان نکرده بخواهد این نمره ها را بدهد، غیر از آن کسی که بیست می گیرد همه اعتراض می کنند. لذا آن ها را امتحان می کند، تا بر همه روشن شود که نمره هایی که می خواهد بدهد همه درست است. امتحان به این معنی در مورد خدای متعال معنی دارد. ممکن است خدای متعال بنده ای را مورد امتحان قرار بدهد برای این که حجت بر آن بنده تمام شود 3⃣گاهی امتحان برای تمرین امتحان شونده است؛ یعنی خداوند انسان را مورد آزمایش قرار می دهد برای این که در طی آن آزمایش استعدادهای درونی او به فعلیت برسد. مثل آدمی که خودش یا دیگری را به آب می اندازد برای این که شنا یاد بگیرد. این نوع امتحان، نوعی عمل و رفتار برای کمال یافتن است. بر اثر تلاش کردن در آب است که انسان شناگر می شود 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰لزوم پیكار با ✍استاد شهید 💢مشكلترین مبارزه ها مبارزه با نفاق است كه مبارزه با زیركهایی است كه احمقها را وسیله قرار می دهند. این پیكار از پیكار با كفر به مراتب مشكلتر است زیرا در جنگ با كفر، مبارزه با یك جریان مكشوف و ظاهر و بی پرده است و اما مبارزه با نفاق، در حقیقت مبارزه با كفر مستور است. 🔷نفاق دو رو دارد: ⬅️ یك رو ظاهر كه اسلام است و مسلمانی و یك رو باطن كه كفر است و شیطنت، و درك آن برای توده ها و مردم عادی بسیار دشوار و گاهی غیر ممكن است و لذا مبارزه با نفاقها غالباً به شكست برخورده است زیرا توده ها شعاع دركشان از سرحد ظاهر نمی گذرد و نهفته را روشن نمی سازد و آنقدر بُرد ندارد كه تا اعماق باطنها نفوذ كند 💢امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نامه ای كه برای محمد بن ابی بكر نوشت می فرماید: 💠وَ لَقَدْ قالَ لی رَسولُ اللّهِ: اِنّی لا اَخافُ عَلی اُمَّتی مُؤْمِناً وَ لا مُشْرِكاً، اَمَّا الْمُؤْمِنُ فَیَمْنَعُهُ اللّهُ بِایمانِهِ وَ اَمَّا الْمُشْرِكُ فَیَقْمَعُهُ اللّهُ بِشِرْكِهِ، وَ لكِنّی اَخافُ عَلَیْكُمْ كُلَّ مُنافِقِ الْجَنانِ عالِمِ اللِّسانِ، یَقولُ ما تَعْرِفونَ وَ یَفْعَلُ ما تُنْكِرونَ 💠پیغمبر به من گفت: من بر امتم از مؤمن و مشرك نمی ترسم، زیرا مؤمن را خداوند به سبب ایمانش باز می دارد و مشرك را به خاطر شركش خوار می كند، ولكن بر شما از هر منافق دلِ دانا زبان می ترسم كه آنچه را می پسندید می گوید و آنچه را ناشایسته می دانید می كند. ⬅️در اینجا رسول اللّه(ص)از ناحیه ی نفاق و منافق اعلام خطر می كند، زیرا عامه ی امت، بی خبر و ناآگاهند و از ظاهرها فریب می خورند و باید توجه داشت كه هر اندازه زیاد باشد، بازار نفاق داغتر است 💢 لهذا مبارزه با احمق و حماقت، مبارزه با نفاق نیز هست زیرا احمق ابزار دست منافق است. قهراً مبارزه با احمق و حماقت خلع سلاح كردن منافق، و شمشیر از دست منافق گرفتن است. 💢دیگران نیز هر كدام به نحوی سیاست مخرب و كوبنده ی «قرآن بر نیزه» را پیش گرفتند و تمام زحمتها و فداكاریها را درهم كوبیدند و نهضتها را در نطفه خفه كردند و این نیست جز از جهالت و نادانی مردم كه مابین شعارها و واقعیات تمیز نمی دهند و از این رو راه نهضت و اصلاح را به روی خویش بستند و آنگاه بیدار گشتند كه مقدمات، همه خنثی گشته و باید راه را باز از سر گرفت. ⬅️از جمله نكته های بزرگی كه از سیرت علی(ع) می آموزیم این است كه اینچنین مبارزه ای اختصاص به جمعیتی خاص ندارد بلكه در هر جا كه عده ای از مسلمانان و آنان كه در زیّ دین قرار گرفته اند آلت پیشرفت بیگانگان و پیشبرد اهداف استعماری شدند و استعمارگران برای تضمین منافع خود به آنان تَتَرُّس كردند و آنان را برای خویش سپر گرفتند كه مبارزه ی آنان بدون از بین بردن آن سپرها امكان پذیر نیست، باید ابتدا با سپرها مبارزه كرد و آنها را از بین برد تا سد راه بر طرف گردد و بتوان بر قلب دشمن حمله برد ↖️داستان خوارج این حقیقت را به ما می آموزد كه در هر نهضتی اول باید سپرها را نابود كرد و با حماقتها جنگید همچنانكه علی(ع) پس از جریان تحكیم، اول به خوارج پرداخت و سپس خواست تا باز به سراغ معاویه رود. 📚مجموعه آثار شهید مطهری( ج۱۶، ص ٣٣۶) 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توصیف علامه مصباح یزدی از شاگردش، شهید #ردانی_پور 💠اگر بنده را در محشر از صدقه سر آقای ردانی‌پور بیامرزند افتخار خواهم کرد. 🗞انتشار به مناسبت سالگرد شهادت شهید ردانی پور 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
36.safaee_sobat.F-1.mp3_101165.mp3
6.06M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری 🔰موضوع : پیرامون عوامل ثبات و تغییر شخصیت انسان ✔️چرا شخصیت ها در فقر و ثروت در سرّاء و ضرّاء در صحت و سقم در تنهایی و جمع در رخاء و بلاء متفاوت میشود 1⃣[جلسه اول] 🕙مدت: ٢۵:۱۴ 📶حجم: ۶ مگابایت 🔍با دقت بشنوید.... 🌐 @ashora_karbala
🔰امروز؛ راهی جز این نداریم ! ✍ #شهید_بهشتی 💠اين گرانى روزافزون ارزاق، هيچ چيزش به اسلام نمی خورد. نگو آقا می فروشم بعد خُمسش را میدهم، مسجد هم با آن میسازم. تو گران نفروش، خمسش را هم نمیخواهم بدهى، مسجد هم نمیخواهم با آن بسازى. اين سيستم توزيع كالا كه امروز به نام سيستم آزاد توزيع كالا وجود دارد، فقط براى پول دارهاست. براى بی پولها كمال تنگناست. 💠و آن شب پيشنهاد قاطع من اين بود كه جمهورى اسلامى سيستم تازه‌اى را ابتكار و اختراع كند كه هرچه را در اين مملكت براى خوردن و پوشیدن و نوشيدن و زندگی كردن داريم، سر يك سفرۀ گسترده بگذارند و همۀ اين مردم در كنار آن سفره بنشينند تا بتوانند برادروار زندگی كنند. 💠نمی شود كه در يك خانه هفته اى يك بار هم گوشت نيايد و در خانۀ ديگر هر روز گوشت مصرف كنند. لذا گفتم از همسرم و فرزندانم می خواهم كه در اين راه پيش گام شوند. آنها هم هفته اى يكبار بيشتر نخورند. من خودم هفته اى چهار روز ظهرها اصلا خانه نيستم. يك چيزى می آورند میخوريم. گاهى هم كه مثل پريروز چيزى نمی آورند، ماست و خيار می گيريم با نان می خوريم. چه عيبى دارد؟ چه اشكالى دارد؟ 💠امروز ما راهى جز اين نداريم. اگر بخواهيم با آمريكا بجنگيم و اين جنگ را تا پيروزى كامل و بدون هيچ گونه سازش ادامه بدهيم، بايد الاقل هرچه داريم براى همديگر باشد 📚مبارز مظلوم - (صفحه ۲۸ و ۲۹) 🌐 @ashora_karbala
🔰لاضَرَرَ و لاضِرار در معماری در طراحی و مدیریت شهر و مسکن، همواره باید به اصل «لاضَرَرَ و لاضِرار» توجه کرد. 🏢هیچ شخصی نباید با ساختن یک ساختمان بلند در کنار یک ساختمان مسکونی ویلایی به مردم ضرر بزند، همانطور که هیچ شخص دیگری نیز چنین چیزی را دوست ندارد. ⬅️همین مقدار ضرر برای یک خانه مسکونی ویلایی که یک ساختمان بلند در کنارش ساخته شده کافی است که او را از نور و باد که از عوامل موثر انتخاب و طراحی مسکن و سلامتی است، محروم کرده باشند. ⬅️مهمتر آنکه آن خانواده از بخشی از خانه خود(حیاط و امنیت و راحتی و آسایش ..) محروم شده است، چراکه نوامیس آن خانه دیگر نمی‌توانند در مقابل چشمان بیشماری که از سمت خانه‌های بلند اطراف به سمتشان است، با خیال راحت در خانه خود تردد کنند! در صورتی که رسول خدا (ص) می فرمایند: «خانه هرکس حرم اوست»!و این امر هم موجبات اذیت و هم گناه( چشم چرانی)در جامعه را فراهم می سازد #معماری_اسلامی_ایرانی #تاثیر_معماری_بر_سبک_زندگی 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰زندگی کردن یعنی چِکار کردن!؟ 💠درستی و نادرستی رفتارها ، تابع اعتقادات ، ارزش ها و افکار است . دخترکِ بی حجابی که در مقابل تذکر دیگران می گوید : بگذارید راحت زندگی کنیم ، به اعتقاد خود با داشتن #حجاب نمی تواند راحت زندگی کند . بنابراین وقتی کسی به او می گوید با حجاب باش ؛ در حقیقت مزاحم زندگیِ راحت اوست . تفسیری که او از زندگی دارد ؛ اعتقاداتش ، جهان بینی و طرز فکرش؛ با داشتن حجاب ، سازگار نیست . 💠 تا فردی نتواند "نادرستی اعتقاداتِ" او را به وی ثابت کند نمی تواند وی را به حجاب معتقد سازد . باید به جای گفتگو درباره حجاب ، از او تفسیرِ زندگی را پرسید که زندگی در نگاه تو چیست که به خاطرش نباید حجاب داشت و با داشتن حجاب نمی توان آن را خوش و راحت سپری کرد ؟ زندگی کردن یعنی چکار کردن ؟ 📚 راز یک فریب ، یوسف غلامی ، ص ۵۵ 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#شرح_نهج_البلاغه (ادامه شرح حکت ۴٧) 💠حضرت امیر(ع) در سومين سخن حكمت آميز خود مى فرمايد: 🍃وَشَجَاعَتُهُ عَلَى قَدْرِ أَنَفَتِهِ شجاعت هر كس به اندازه بى اعتنايى او به ارزش هاى مادى است 💠روشن است وابستگى هاى انسان به مقام و مال و شهوات دنيا از شجاعت او مى كاهد و او را به اسارت مى كشاند؛ اما هنگامى كه خود را از اين امور آزاد سازد، با شجاعت حرف خود را مى زند و راه خود را مى پيمايد و در برابر كسى ذليلانه سر تعظيم فرو نمى آورد و با توكل بر خدا در برابر حوادث سخت مى ايستد. 💠در لسان العرب آمده است كه «أنَفْ» به معناى كراهت داشتن چيزى و خود را برتر از آن دانستن است، بنابراين «أنف» در جمله حضرت مى تواند اشاره به بى اعتنايى نسبت به ارزش هاى مادى باشد 💠ارزشهای مادی در هر جامعه ای رشد یابد به همان اندازه ارزشهای معنوی افول می یابد؛ و اگر در جامعه ای ارزشهای الهی و معنوی افول کند آن جامعه دچار ابتلائاتی خواهد شد ؛ البته بلا فقط زلزله و سیل و طوفان نیست ؛ اگر در جامعه آمار اعتیاد و طلاق و خیانت و امثالهم بالا برود یعنی این جامعه مبتلا به بزرگترین بلاها شده است 💠 مثلا در امر ازدواج اگر انسان ارزشهای مادی و درآمد و مسکن و ماشین را برتر از ایمان و پاکی و اعتقاد و اخلاق قرار بدهد یقینا همان گرفتاری که جوامع خداناباور غربی دچار آن شدند را ما هم دچار خواهیم شد؛ یا در انتخاب همسر زیبایی ظاهری را بر تمام وجوه انتخاب اولویت بخشد نیز همین مشکلات بوجود خواهد آمد 💠لذا حضرت میفرماید شجاعت این است که شما بر خلاف جریان حاکم در دنیای مادی پشت به این ارزشها کنی شجاعت این است. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
imam_mahdi.pdf
2.1M
📚پیشنهاد دانلود و (اعلام الهدایه _ ) برای مطالعه تاریخ و سیره ی اهل بیت(ع) ✍مؤلف:سید منذر حکیم 📕 جلد چهاردهم➖زندگانی بقیة اللّه امام مهدی(ع) 🔰 ما همین‌قدر مى‌دانیم که وجود مقدس امام زمان، مصداق وعده‌ى الهى است همین‌قدر مى‌دانیم که این بازمانده‌ى خاندان وحى و رسالت، علم سرافراز خدا در زمین است«السلام علیک ایها العلم المنصوب و العلم المصبوب و الغوث و الرحمة الواسعة وعدا غیر مکذوب حجت خدا در بین مردم زنده است؛ موجود است؛ با مردم زندگى میکند؛ مردم را مى‌بیند؛ با آنهاست؛ دردهاى آنها، آلام آنها را حس میکند. این، خصوصیت عقیده‌ى ما شیعیان است.  📖جلد چهاردهم مجموعه اعلام الهدایه پنج فصل دارد 1⃣ فصل اول درباره بشارت کتاب‌های مقدس آسمانی به ظهور منجی و غیبت ایشان در قرآن و روایات فریقیناست 2⃣فصل دوم به رشد و پرورش امام مهدی(عج) و مراحل زندگی ایشان تا شهادت امام حسن عسکری(ع) اشاره دارد 3⃣فصل سوم به مباحث؛ غیبت صغری، علل غیبت صغری و اقدامات امام مهدی(عج) در عصر غیبت صغری می‌پردازد 4⃣فصل چهارم درباره غیبت کبری و علل آن، اقدامات امام مهدی(عج) و وظایف شیعیان در زمان غیبت کبری است 5⃣فصل پنجم در مورد علائم ظهور امام مهدی(عج)، سیره ایشان در عصر ظهور و روایاتی از امام مهدی(عج) می‌باشد 📘کتابی بسیار ارزنده که در عین موجز بودن و فشردگی بحث، از غنای کامل برخوردار است و با تحقیقی کافی و وافی که برای آن انجام پذیرفته، می‌تواند به عنوان یکی از منابع بسیار خوب تاریخی مورد عموم مردم و نیز محققان حوزوی و دانشگاهی استفاده قرار گیرد 🌐 @ashora_karbala
✍شهید #سیّد_مرتضی_آوینی دنیا وارونه است و دیوانه‌ها و قداره‌بندها بر آن حاکمیت دارند، اما چه غم، که صالحین و مستضعفین وارث زمین خواهند بود و طلیعه‌ی آن از هم‌اکنون در انقلاب اسلامی ایران ظهور یافته است. 📚گنجینه ی آسمانی(صفحه ۱٧٨) 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#تفسیر_قرآن_کریم (ادامه تفسیر آیه ٢ سوره عنکبوت) 💠بعد از روشن شدن اهداف آزمایش الهی، این سؤال را باید پاسخ داد که فلسفة آزمایش الهی چیست؟ مگر خداوند، عالم به سرّ و غیب نیست. خدایی که هر آن چه در زمین و آسمان است بر او مخفی نیست، برای چه آزمایش می کند؟فرمود: [هیچ چیز در آسمان و زمین، بر خدا مخفی نمی ماند] پس چرا آزمایش می کند⁉️ ⬅️علل متعددی بر آزمایش الهی وجود دارد که عبارتند از:  1⃣ظهور حقیقی شخصیت افراد مهم ترین فلسفه و حکمت ابتلاء و آزمایش از دیدگاه قرآن کریم، و شناسایی چهرة واقعی افراد به معنای ظهور طهارت و خباثت نفس انسان است؛ چرا که برجستگی ها و کرامت های روحی انسان در شرایط ابتلاء خود را نشان می دهد 💠صریح قرآن است که فرموده: [ما همة شما را قطعاً آزمایش می کنیم تا معلوم شود، مجاهدان واقعی و صابرین از میان شما کیانند] 2⃣معیار ثواب و پاداش امام علی(ع)می فرماید: گرچه خداوند به روحیات بندگانش از خودشان آگاه تر است، ولی آنها را امتحان می کند تا کارهای خوب و بد که معیار پاداش و کیفر است از آنها ظاهر گردد 💠یعنی صفات درونی انسان به تنهایی نمی تواند معیاری برای ثواب و عقاب گردد، لذا خداوند بندگان را می آزماید تا آن چه در درون دارند در عمل آشکار کنند، استعدادها را از قوه به فعل برسانند و مستحق پاداش و کیفر او گردند ⬅️سیدالشهداء،(ع)در روز عاشورا فرمود: مردم، بندگان دنیایند و دین، تنها لق لقة زبان آنان است؛ تا زمانی پیرامون دین می گردند که زندگانیشان بچرخد و هرگاه به بلا و سختی گرفتار شوند، تعداد دین داران اندک خواهد شد ♻️ادامه دارد... 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰علی(ع)مردی دشمن ساز و ناراضی ساز... ✍استاد متفکر 💢علی(ع) مردی دشمن ساز و ناراضی ساز بود. این یكی دیگر از افتخارات بزرگ اوست. هر آدم هدفدار و مبارز و مخصوصاً انقلابی كه در پی عملی ساختن هدفهای مقدس خویش است و مصداق قول خداست كه: [یُجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اَللّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ]در راه خدا می كوشند و از سرزنش سرزنشگری بیم نمی كنند. دشمن ساز و ناراضی درست كن است. 💢علی در راه خدا از كسی ملاحظه نداشت بلكه اگر به كسی عنایت می ورزید و از كسی ملاحظه می كرد به خاطر خدا بود. لهذا دشمنانش، مخصوصاً در زمان خودش، اگر از دوستانش بیشتر نبوده اند كمتر هم نبوده و نیستند. 💢اگر شخصیت علی، امروز تحریف نشود و همچنانكه بوده ارائه داده شود، بسیاری از مدعیان دوستی اش در ردیف دشمنانش قرار خواهند گرفت. ⬅️پیغمبر؛ علی را به فرماندهی لشكری به یمن فرستاد. در برگشتن برای ملاقات پیغمبر عزم مكه كرد. در نزدیكیهای مكه یكی از لشكریان را به جای خویش گذاشت و خود برای گزارش سفر زودتر به سوی رسول اللّه شتافت. 👈 آن شخص حُلّه هایی را كه علی همراه آورده بود در بین لشكریان تقسیم كرد تا با لباسهای نو وارد مكه شوند. علی كه برگشت به این عمل اعتراض كرد و آن را بی انضباطی دانست، زیرا نمی بایست قبل از اینكه از پیغمبر اكرم (ص) كسب تكلیف شود تصمیمی درباره ی حلّه ها گرفته شود، و در حقیقت از نظر علی (ع) این كار نوعی تصرف در بیت المال بود بدون اطلاع و اجازه ی پیشوای مسلمین. 2⃣ از این رو علی (ع) دستور داد حلّه ها را از تن خود بكَنند و آنها را در جایگاه مخصوص قرار داد كه تحویل پیغمبر اكرم (ص) داده شود و آن حضرت خودشان درباره ی آنها تصمیم بگیرد. ↖️لشكریان علی (ع) از این عمل ناراحت شدند. همینكه به حضور پیغمبر اكرم (ص) رسیدند و رسول اكرم احوال آنها را جویا شد، از خشونت علی در مورد حلّه ها شكایت كردند. 💢پیغمبر اكرم (ص) آنان را مخاطب ساخت و فرمود: [یا اَیُّهَاالنّاسُ! لا تَشْكوا عَلِیّاً فَوَاللّهِ اِنَّهُ لَأَخْشَنُ فی ذاتِ اللّهِ مِنْ اَنْ یُشْكی] مردم! از علی شكوه نكنید كه به خدا سوگند او در راه خدا شدیدتر از این است كه كسی درباره ی وی شكایت كند. 💢 در میان اصحاب پیغمبر هیچ كس مانند علی دوستانی فداكار نداشت، همچنانكه هیچ كس مانند او دشمنانی اینچنین جسور و خطرناك نداشت. مردی بود كه حتی بعد از مرگ، جنازه اش مورد هجوم دشمنان واقع گشت. او خود از این جریان آگاه بود و آن را پیش بینی می كرد و لذا وصیت كرد كه قبرش مخفی باشد و جز فرزندانش دیگران ندانند. 💢یكی از مظاهر جامعیت و بودن علی این است كه در مقام اثبات و عمل، با فرقه های گوناگون و انحرافات مختلف روبرو شده است و با همه مبارزه كرده است. گاهی او را در صحنه ی مبارزه با پول پرست ها و دنیاپرستان متجمّل می بینیم، گاهی هم در صحنه ی مبارزه با سیاست پیشه های ده رو و صدرو، گاهی با مقدس نماهای جاهل و منحرف ⬅️قهراً این حالت دشمن ساز است و روحهای پر طمع و پر آرزو را رنجیده می كند و به درد می آورد. 💠سراسر وجود علی، تاریخ و سیرت علی، خلق و خوی علی، رنگ و بوی علی، سخن و گفتگوی علی درس است و سرمشق است و تعلیم است و رهبری است. 💢همچنانكه جذبهای علی برای ما آموزنده و درس است، دفعهای او نیز چنین است. ما معمولاً در زیارتهای علی و سایر اظهار ادب ها مدعی می شویم كه ما دوستِ دوست تو و دشمنِ دشمن تو هستیم. تعبیر دیگر این جمله این است كه ما به سوی آن نقطه می رویم كه در جوّ جاذبی تو قرار دارد و تو جذب می كنی و از آن نقاط دوری می گزینیم كه تو آنها را دفع می كنی. 📚مجموعه آثار (ج۱۶، ص ٢٩۰) 🌐 @ashora_karbala
🔰نعمت‌ها ملاك ارزش و افتخار نيست چون... ✍استاد #علی_صفایی_حائری: 💠در مناجات خمسة عشر مى‌خوانيم: «واسئلك من اليقين ما تهوّن على مصيبات الدنيا و تجلو به عن بصيرتى غشوات العمى». از تو مى‌خواهم يقينى كه رنج‌هاى دنيا را بر من سبك كند و پرده‌ى كدرى را از بصيرت و بينش من كنار بزند تا بتوانم با دنياهاى ديگر رابطه داشته باشم و ادامه‌ى كارها و حاصل حالت‌هاى خودم را ببينم كه پس از اين ديدار مسؤوليت از نعمت‌ها و امكانات، جلوه و نمايش آن را كنار مى‌زند و انسان را از تكاثر و زياده‌طلبى و جمع آورى نعمت‌ها،به كوثر و بهره بردارى از آن مى‌رساند. چون مى‌يابد كه نعمت‌ها ملاك ارزش و افتخار نيست و چون به اختيار ما نبوده، افتخار ما نخواهد بود. 💠و اساس مسؤوليت انسان بر همين توانايى استوار است نه بر آگاهى. چون از تو مى‌پرسند كه چرا آگاه نشده‌اى در حالى كه مى‌توانستى و چرا اقدام نكردى با آن‌كه امكانش را داشتى. چون در امكانات تو ديگران سهم داشته‌اند و در منافع و سود دست‌هاى تو هم شريك بوده‌اند. 💠با اين توجه به نعمت و با اين درك از مسؤوليت، ديگر نه افتخار و نمايش و تكاثر شكل مى‌گيرد و نه انتظار مطالبه و باز خواست، كه تو بايد بار خودت را به جايگاهش برسانى و نامه‌ى هر كس را به صاحبش بسپارى. 💠با اين توجه به مسؤوليت است كه مى‌خواهى آن‌چه از صاحب نعمت، در نزد تو مانده به مأمن و حصن منتقل كنى و از خطرات برهانى و از فتنه‌ى نعمت‌ها و فرو رفتن در آن نجات بيابى و از بازى‌ها و ملعبه‌ها بر كنار بمانى 📚 وارثان عاشورا، (صفحه ٨٢) 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
37.safaee_sobat.F-2.mp3_101162.mp3
6.09M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری 🔰موضوع : پیرامون عوامل ثبات و تغییر شخصیت انسان (٢) ✔️«چه کنیم که در شرایط مختلف شخصیتمان تغییر نکند» 2⃣[جلسه دوم] 🕙مدت: ٢۵:٢٢ 📶حجم: ۵ مگابایت 🔍با دقت بشنوید.... 🌐 @ashora_karbala