#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔰"ایمان زاینده همراه با تعهدات عملی"
(مبحث چهارم _ بخش چهارم)
🔹قرآن متن قطعی خلل ناپذیر ماست و صدها روایت درست، روایت متقن؛ امام (علیه السلام) در حدیثی به این مضمون؛ شفاعت ما نمی رسد یا نمی رسد به شفاعت ما، مگر به وسیله کوشش و جدو جهد.
🔻حالا ما با تنبلی، با زانوی غم به بغل گرفتن و غم گذشته و غم آینده را با بی غیرتی خوردن، غم خواری خوب است، اما غم خواری ای که با بی غیرتی همراه نباشد.
🔹ما با این حالت منفی پست بی خاصیت، می نشینیم به امید شفاعت، درحالی که خود امام (علیه السلام) طبق این روایت می فرماید که شفاعت ما به آن کسانی می رسد که جد و جهد و کوشش داشته باشند، درست نقطه مقابل آنچه در مغزهای ماست؛ و از این قبیل روایات الی ماشاءالله.
⁉️چرا تأکید می کنم روی این مسأله برای خاطر اینکه سالیان درازی کار شده و بسی قرنها کارشده روی مغز مسلمانان تا آنها را قانع کنند به اینکه عمل برای مسلمان بودن لازم نیست تا به آنها بفهمانند که برای مؤمن بودن، فقط یک دل پاک لازم است.
🔻کمک کرده به این دستهای خائن و مزدور، راحت طلبی های ما، سهل انگاری های ما، پرمدعایی های ما؛ که مایلیم بهشت خدا، به یک کار کوچک به ما داده بشود؛ و کمک کرده است به این دریافت غلط، نادانی های غیر مغرضان، غرضی هم نداشتند جز اینکه نادان بودند.
🔹از بعد پیغمبر، بعد از مدت زمان کوتاهی این فکر به وجود آمد و ترویج شد. معاویه بن ابی سفیان؛ خیلی جالب است. از معاویه دیگر بی دین تر کسی را سراغ داری؟ از معاویه بدتر کسی را سراغ داری؟ دیگر بدتر از اینها چه کسی را در آن تاریخ و در صدر تاریخ اسلامی می شود سراغ گرفت؟
🔻یک روز دیدند که معاویه وصیت می کند به نزدیکانش که بله، من که مُردم، یکی دوتا بسته کوچک هست، اینها را از آنجا بیاورید، بگذارید توی کفن من. گفتند چیه اینها؟ گفت یک دانه اش قسمتی از لباس پیغمبر است.
🔻یک روز هم پیغمبر خدا اصلاح میکرد سروصورتش را، یا ناخن می گرفت، چند دانه از آن ذرات مو و ناخن دورافتاده پیغمبر را جمع کردم، اینها را بگذارید توی کفنِ من که خدا مرا ببخشد.
🔻آی زِکی! معاویه هم به امید شفاعت پیغمبر حرکت می کند، کار می کند، اما در راه چه؟ در راه به دست آوردن چند دانه موی سبیل و صورت و سر پیغمبر.
🔹سال
هاست به ما این را می خواهند بباورانند؛ و قرآن همچنان ندایش بلند و زنده و شاداب است که "و ما اولئک بالمومنین"، آن کسانی که این کارها را ندارند، مؤمن نیستند، ایمان ندارند. آن کسانی مؤمن اند، آن کسانی مشمول لطف خدا و برادری و مسلمانی هستند که در راه خدا، طبق ایمانِ متعهدانه حرکت کنند، تلاش کنند، کار کنند. این منطق قرآن است.
♻️ادامه دارد...
---------------------------------------------------
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🆔 @ashora_karbala
جریانشناسی ضدفرهنگها-دکتر خسروپناه.pdf
3.18M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(جریان شناسی ضد فرهنگ ها)
✍ مؤلف: عبدالحسین خسروپناه
📕کتاب «جریان شناسی ضد فرهنگ ها» به یکی از مهم ترین و پُرجنجال ترین مباحث علمی معاصر پرداخته و جریان های فرهنگی معارض با فرهنگ ناب محمدی(ص) را به صورت کاملا تحقیقی بررسی می کند.
📖کتاب از سیزده گفتار تشکیل شده است:
۱-چیستی جریان، چیستی جریان شناسی، چیستی فرهنگ، پلورالیزم فرهنگی، تهاجم فرهنگی،چیستی خرده فرهنگ و ضد فرهنگ، روش شناسی
٢-فراماسونری، ریشه ضد فرهنگ ها
٣-ابتذال فرهنگی، رویکردی هویت ستیزانه
۴-موسیقی گرایی، رویکردی معنویت ستیزانه
۵-شیطان پرستی، رویکردی دین ستیزانه
۶- معنویت های سکولار،رویکردی عقل ستیزانه
٧-فمینیسم، رویکردی اخلاق ستیزانه
٨-کثرت گرایی دینی، رویکردی ایمان گریزانه
٩-بهائیت، رویکردی اسلام ستیزانه
۱۰- ناسیونالیسم، رویکردی ملت ستیزانه ۱۱-وهابیت، رویکردی شیعه ستیزانه
۱٢- تصوف فرقه ای، رویکردی شریعت یا مرجعیت ستیزانه
۱٣- پیوست: تهاجم فرهنگی از نگاه امام و رهبری؛ آسیب شناسی فرهنگی توده مردم؛ انجمن حجتیه، خرده فرهنگی سیاست گریز
📕 این روزها فرهنگ ما با مشکلات مختلفی روبرو است. آن قدر فرقه ها و مکاتب رنگارنگ متولد شده که حساب کار از دست همه در رفته است و احتمالا تا به خودمان بیاییم بین این همه ذائقه و اندیشه ی متفاوت گم می شویم. می توان ادعا کرد؛ حفظ فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی غیر ممکن است؛ مگر این که تهدیدها را خوب بشناسیم و شناخت کافی نسبت به فرهنگ خودی پیدا کنیم.
لذا به جوانان عزیز توصیه می شود؛ حتما این کتاب را مطالعه بفرمایند.
🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬ببینید | توطئه ی حذف نام شهدا..
#مقام_معظم_رهبری
⭕️انگیزههای بسیار شدیدی وجود دارد که #یاد_شهدا به فراموشی سپرده شود نگذارید غبارهای فراموشی روی این خاطرههای گرامی را بگیرد. یاد شهیدان نباید در جامعه ی ما از ذهنیتها خارج شود. شهیدان را باید زنده نگه داشت. یاد شهیدان را باید گرامی بدارید و زنده نگه دارید؛ نگذارید غبارهای فراموشی - که #عمداً گاهی این غبارها را میخواهند بر روی این خاطره های گرامی بپاشند و قرار بدهند - روی این خاطره های گرامی را بگیرد؛ زنده نگه دارید. مسئولان هم بایستی این کار را بکنند؛ مسئولان بنیاد شهید هم موظفند؛ مسئولان دستگاههای دیگر دولتی و عمومی هم وظیفه دارند. خود خانواده ها هم در محیطهائی که شعاع نفوذ و سلطه ی آنهاست، این کار را انجام بدهند
⭕️تبلیغات عنادآمیز دشمنان سعی کرده که ارزشهای شهید را بتدریج کم کنند و در مواردی به ضد ارزش تبدیل کنند! این در کشور ما اتفاق افتاد؛ این سعی انجام گرفت؛ البته خنثی شد. اما عده ای این قدر وقاحت ورزیدند که #نام_شهدا و اصل شهادت را زیر سئوال ببرند.
⭕️شما ببینید توطئه های دشمن تا کجا از لحاظ فرهنگی و سیاسی نفوذ میکند و چقدر من و شما باید هشیار باشیم که جلو این توطئه ها را بگیریم. نگذارید فراموش بشود. شما غفلت کنید، نیروهای انقلاب غفلت کنند، نیروهای مؤمن غفلت کنند، نفوذیهای دشمن از آن طرف وارد میشوند و چیزی هم طلبگار میشوند
▫️بیانات در دیدار خانواده های شهدا و ایثارگران خراسان ۱٣٨۶/٢/٢
#کوچه_شهید
🆔 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
(شرح حکمت ۶٩)
💠امام(ع) در این گفتار حکیمانه به افرادى که در رسیدن به مقصودشان ناکام مى مانند دستورى مى دهد که مایه آرامش است، مى فرماید:
🍃إِذَا لَمْ یَکُنْ مَا تُرِیدُ فَلاَ تُبَلْ مَا کُنْتَ
«هنگامى که آنچه را مى خواهى انجام نمى گیرد، هرگونه باشى اعتنا نکن»
💠براى این جمله تفسیرهاى متعددى از سوى شارحان نهج البلاغه ذکر شده است؛ اکثر شارحان بر این عقیده اند که این سخن اشاره به همان چیزى است که در قرآن مجید آمده:(لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَکُم) یعنى هنگامى که به مقصد نرسیدى غمگین مباش، چرا که اگر مقصود مادى است دنیاى مادى بقایى ندارد و اگر مقصود معنوى است خداوند براى تلاشى که کردى به تو اجر و پاداش مى دهد.
💠بعضى دیگر گفته اند: یعنی اگر به مقصود نرسیدى دست از تلاش و کوشش بر ندار و به سخنان این و آن اعتنا مکن
و یا اگر به مقصود نرسیدى به همان حال که هستى راضى باش تا از مقام و مرتبه تو نزد خداوند کاسته نشود
💠اما تفسیری است که از بعضى جهات مناسب تر برای این بیان می باشد و آن این که اگر به مقصود نرسیدى به هر صورت باشى تفاوتى نمى کند. مثل این که کسى هدفش این بوده که در فلان شهر زندگى کند و موفقیت خود را تنها در آنجا مى بیند. اگر این مقصود براى او حاصل نشود؛چه تفاوتى مى کند که در هر شهر دیگرى باشد، باید اهداف خود را دنبال کند و مأیوس نشود.
💠 اراده چند معناى مختلف از یک عبارت واحد هم مانعى از نظر ادبى ندارد بنابر این ممکن است تمام معانی فوق چون منافاتی با هم ندارند؛ در کلام حضرت امیر(ع) جمع باشد.
🆔 @ashora_karbala
🔰 این امت اجلش فرا رسیده بود...
✍استادشهید #سید_محمد_باقر_صدر
▪️این واقعه [واقعه طفّ] تعبیری از یک مرحله تاریخی نیست، تعبیری از حال یک امت است که حاکمانش آن را از جاده صحیح به کج بردهاند و آن را از رسالت و عقیدهاش دور کردهاند، تا جایی که امتی مرده شد؛ که به هیچ چیز نمیاندیشد جز به این اندک نفسی که بالا و پایین میشود ...
▪️ ترس به اندازهای توصیفناپذیر این امت را فرا گرفت، آنچنان که میدانست به حق عمل نمیشود و از منکر جلوگیری نمیشود، اما ایستاده بود و تکان نمیخورد. این امت اجلش فرا رسیده بود و مرده بود؛ گرچه بدنهایشان متحرک بود.
📚 امامان اهل بیت (علیهمالسلام) مرزبانان حریم اسلام،ص ۴۸۴
🆔 @ashora_karbala
🔰خون خدا...
نميدانم تو را در ابر ديدم؛ يا كجا ديدم
به هر جايي كه رو كردم؛ فقط روی تو را ديدم
▪️
تو را در مثنوی، در نی، تو را در های و هُو، در هِی
تو را در بند بند نالههای بیصدا ديدم
▪️
تو مانند ترنم، مثل گل، عين غزل بودی
تو را شكل توسل، مثل ندبه، چون دعا ديدم
▪️
شب موييدن شب آمد و موييدن شاعر
شكستم در خودم؛ از بس كه باران بلا ديدم
▪️
شب تنهای عاشورا و اشباحی كه گم گشتند
تو را در آن شب تاريك، «مصباح الهدی» ديدم
▪️
در اوج كبر و در اوج ريای شام ؛ ای كعبه
تو را هم شانه و هم شان كوی كبريا ديدم
▪️
دمي كه اسبها بر پيكر تو تاخت آوردند
تو را ای بیكفن، در كسوت آل عبا ديدم
▪️
دليل مرتضی! شبه پيمبر! گريه زهرا(س)
تو را محكمترين تفسير راز «انّما» ديدم
▪️
هجوم نيزهها بود و قنوت مهربان تو
تو را در موج موج ربنا در «آتنا» ديدم
▪️
همان شب كه سرت بر نيزهها قرآن تلاوت كرد
تو را در دامن زهرا(س) و دوش مصطفی(ص) ديدم
▪️
تنور خولی و تنهايی خورشيد در غربت
تو را در چاهِ حيدر؛ همنوای مرتضی ديدم
▪️
سرت بر نيزه قرآن خواند و جبرائيل حيران ماند
و من از كربلا تا شام را؛ غار حرا ديدم
▪️
تو را دلتنگ در دلتنگیِ شامی غريبانه
تو را بیتاب در بیتابی طشت طلا ديدم
▪️
شكستم در قصيده، در غزل، اي جان شور و شعر
تو را وقتی كه در فرياد «ادرك يا اخا» ديدم
▪️
تمام راه را بر نيزهها با پای سر رفتي
به غيرت پا به پای زينب كبری(س) تو را ديدم
▪️
دل و دست از پليدیهای اين دنيا شبی شستم
كه خونت را حنای دست مشتی بی حيا ديدم
▪️
چنان فواره زد خون تو تا منظومهی شمسی
كه از خورشيد هم؛ خون رشيدت را فرا ديدم
▪️
مصيبت ماند و حيرت ماند و غربت ماند و عشق تو
وِلا را در بلا جُستم، بلا را در وِلا ديدم
▪️
تصور از تفكر ماند و خون تو تداوم يافت
تو را خون خدا، خون خدا، خون خدا دیدم
▪️
✍ #عليرضا_قزوه
🆔 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیه ٢٧ سوره آل عمران)
💠جمله "وَ تَرْزُقُ مَنْ تَشاءُ بِغَیْرِ حِساب" به اصطلاح از قبیل ذکر عام بعد از خاص است؛ زیرا در جمله هاى قبل، نمونه هایى از روزى هاى خداوند به بندگان، بیان شده است و در این جمله مسأله، به صورت عمومى تر در تمام مواهب و ارزاق ذکر گردیده یعنى نه تنها عزت و حکومت، و حیات و مرگ به دست خدا است، که هر نوع روزى و موهبتى از ناحیه او است
💠جمله "بِغَیْرِ حِساب" یعنی؛ دریاى مواهب الهى آن قدر وسیع است که هر قدر به هر کس ببخشد کمترین تأثیرى براى او نمى کند و نیاز به نگاه داشتن حساب ندارد؛ زیرا حساب را آنها نگه مى دارند که سرمایه محدودى دارند، و بیم تمام شدن یا کمبود سرمایه درباره آنها مى رود، اما خداوندى که دریاى بى پایان هستى است، نه بیم کمبود دارد، و نه نیازى به حساب.
⁉️سؤالی در اینجا مطرح است که: از نظر قانون آفرینش، حکم عقل و دعوت انبیاء، هر کسى در کسب سعادت و خوشبختى، عزت و ذلت، تلاش و کوشش براى کسب روزى خویش مختار و آزاد است، پس چگونه در آیه فوق، همه اینها به خداوند نسبت داده شده است؟
💠پاسخ: سرچشمه اصلى عالم آفرینش و تمام مواهب و قدرت هائى که افراد دارند، خداست. اوست که همه امکانات را براى تحصیل عزت و خوشبختى در اختیار بندگان، قرار داده؛ و قوانینى در این عالم وضع کرده که اگر پشت پا به آن بزنند، نتیجه آن، ذلت است؛ و به همین دلیل همه اینها را مى توان به او نسبت داد؛ ولى این نسبت هرگز منافات با آزادى اراده بشر ندارد. زیرا انسان است که از این قوانین و مواهب، از این قدرت ها و نیروها، حسن استفاده، یا سوء استفاده مى کند
🆔 @ashora_karbala
🔰اوّاب...
✍استاد #علی_صفایی_حائری
💠 توبه، بازگشت از گناه است، اما «اوبه» بازگشت است. زنبور عسل را اوّاب مى گويند چون زياد مى رود و باز مى گردد و در هر بازگشت شهدى همراه مى آورد و عسلى مى سازد.
💠 ما كوچك تر كه بوديم، براى خريد نان و ماست، روانه بازارمان مى كردند. ما در راه به هر چيزى روى مى آورديم؛ چرخ و فلك مى ديديم، مى ايستاديم؛ دعوا مى ديديم به دنبال ماجرا مى رفتيم. ما براى خريد رفته بوديم و جمعى بر سر سفره منتظرمان بودند، اما بى خيال به هر چيزى چشم مى دوختيم، به هر جمعى مى پيوستيم.
💠 اوّاب كسى است كه مى رود و باز مى گردد و مقهور جاذبه ها نمى شود و دل به هر كِششى نمى دهد و چشم به هر جلوه اى نمى دوزد. او دنبال كارى است و در تمامى حوادث اين كار را فراموش نمى كند و در هر برخوردى با هر گُلى شيره اش را مى مكد و حاصلش را مى آورد.
💠 عبدى را خدا مى ستايد كه دامن او را خارِ حادثه ها و جاذبه ها نمى چسبد و كشش هاى زمينى او را سنگين نمى كند و در خود نگه نمى دارد؛ «نِعْمَ الْعَبْد»، چرا؟ «اِنّهُ اَوابَّ»
💠او بازگشت دارد و زياد به سوى خدا روى مىآورد، نه اينكه حركتى نداشته باشد، برخوردى نداشته باشد، نه، در تمامى حركت ها مقصد را مى شناسد و در تمامى برخوردها كار خود را فراموش نمى كند. اسب هاى زيبا و مركب هاى رام و خانه هاى راحت، او را با خود نمى برند، كه او اين همه را با خود مى آورد و شهد و حاصلش را در نزد خدا جمع مى كند و براى او مى خواهد.
📚آیه های سبز، ص۱۴٣
🆔 @ashora_karbala
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔰"ایمان زاینده همراه با تعهدات عملی"
▫️مؤلفه های ایمان متعهدانه
▫️( مبحث چهارم _ بخش پنجم)
🔹"وَ جَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاکُمْ" اوست که شما را برگزیده است ای ملت اسلام! یعنی چه برگزیده؟ یعنی شما را به صورت دردانه های نازپرورده ای گذاشته کنار، گفته اینها تافته جدا بافته اند، گناه هم کردند، اشتباه هم کردند، بر خلاف فرمان ما هم عمل کردند، بهشت به نام اینهاست؟
🔻این حرفی است که یهودی ها هم درباره خودشان مدعی بودند. اینها اشتباه می کردند، هر مُسلمی هم که این جور فکر کند، اشتباه می کند.
🔻قرآن در مقابل یهودی ها، آن کسانی که خیال می کردند که احبّا و اولیا و دوستان، بلکه فرزندان خدایند، با لحن خیلی ملامت آمیز و زننده ای اعلام می کند که این همه، این دوستی، این ولایت، در گرو این است که به فرمان خدا عمل کنید.
🔹 ما شمارا برگزیدیم، درست است. بنی اسرائیل را هم قبلاً برگزیده بودیم. خدا امت اسلام را انتخاب کرد، اما قبل از اسلام؛بنی اسرائیل را هم انتخاب کرده بود، هر دو انتخاب از یک نوع است؛ به معنای انتخاب آماده ترین فرد است برای بزرگترین کار.
🔹بین ده نفر شما نگاه می کنید، می بینید که این یکی قیافه اش مصمم تر، بدنش آماده تر، رنگ رخساره اش شاداب تر، پنجه اش قوی تر، بازوان و سینه اش ستبرتر و استوارتر، می گویید آقا، این بارِ سنگین را تو باید برداری، من تو را برای این کار انتخاب کردم، این هم پیش قدم می شود.
🔻 اگر برداشت، اگر توانست این کار را بکند؛ یعنی اراده کرد توان که در او بود مسلماً تصمیم گرفت و این بار را برداشت ، آن وقت از سطح اَقران بالاتر می رود، می شود یک فرد زُبده بَرجسته. اگر برنداشت چه؟
🔻اگر برنداشت، از دیگران توسری خورتر و بدبخت تر می شود. به او می گویند بیچاره! دیگران نمی توانستند، به آنها هم نگفتیم، اما به تو گفتیم و تو نکردی. گزینش امت اسلام مثل گزینش امت بنی اسرائیل، از این قبیل است.
🔹بنی اسرائیل در زمان خودشان و مسلمانان در زمان خودشان، شایسته ترین امتها و افراد بودند برای تحمل بار امانتِ اسلام، رهبری و هدایتِ بشر؛ لذا بود که به اینها این بار امانت داده شد.
🔻آیا برداشتند یا نه؟ اگر برداشتند،
این بار امانت را به سرمنزل رساندند، البته بهترین و گزیده ترین و شایسته ترین مسلمان اند، اما اگر نه چطور؟
🔻اگر برنداشتند، همان وضعی را دارند که یهود دارا شدند و براثر حمل نکردن بار امانت: "وَ ضُرِبَتْ عَلَیهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْکَنَةُ وَ بَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ"این برای دنیاشان، "مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ"، آنهم برای آخرتشان!
♻️ادامه دارد...
---------------------------------------------------
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🆔 @ashora_karbala
🔰 تنها قدرتی که اگر انسان به او تکیه کند هیچ نگرانی نخواهد داشت، خداست.
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
💠 نوشتهاند كه در يكى از جنگها رسول اكرم از لشكر كناره گرفت و در روى تپهاى در حدود اردوگاه خودش استراحت كرد و به خواب رفت. اتفاقاً يكى از افراد شجاع دشمن در حالى كه مسلح بود و گردش مىكرد نگاهش به رسول اللَّه افتاد و او را شناخت. بسيار خوشحال شد از اينكه او را تنها يافته و الآن او را خواهد كشت.
💠 در حالى كه رسول اللَّه خوابيده بود وى بالاى سرش ايستاد و فرياد كشيد:
محمّد تو هستى؟ حضرت نگاهى كرد و فرمود: آرى من هستم. گفت: چه كسى مىتواند تو را از دست من نجات دهد؟ رسول اللَّه بدون درنگ فرمود: خدا.
💠 آن مرد كه چنين انتظارى نداشت گفت الآن به تو نشان خواهم داد، و يك قدم عقب رفت تا ضربت خود را قوىتر بزند. ناگهان پايش به سنگى اصابت نمود و محكم به زمين خورد. حضرت به سرعت از جاى برخاست و بالاى سرش ايستاد و فرمود: چه كسى تو را از دست من مىتواند نجات بدهد؟ اينجا بود كه آن مرد از روى فطانت پاسخ داد: كَرَم تو، و رسول اللَّه او را عفو فرمود.
📚آشنایی با قرآن، ج٢ ص ۴۶
🆔 @ashora_karbala
1710789_317.pdf
416.2K
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(قیام جاودانه) برداشتی نو و در عین حال مستند از عاشورا
✍مؤلف: محمد رضا حکیمی
📕قیام جاودانه، نخبگان و حکمرانان را هشدار می دهد که برای بقای دین و دنیا، راهی جز به صحنه کشاندن عاشورا نیست و مسلمانان را که دو تکلیف بزرگ در برابر عاشورا دارند:
1⃣ تجدید نظر در شناخت عاشورا، شناختی ژرف و گسترده، و رابطه آن با اهداف پیامبران و آرمان های قرآن؛ و سپس شناساندن آن به همه ابعاد، و رساندن پیام آن، به همه انسان ها به نام یک وظیفه بزرگ انسانی و یک اقدام سترگ اسلامی.
2⃣ تجدید نظر در چگونگی بهره وری از عاشورا و بهره رسانی به انسان ها به وسیله آن و برگزاری مراسم آن و خلاصه بازسازی فرهنگ عاشورا و گسترش دادن نفوذ آن در نسل ها و عصرها... به منظور رهایی خلق ها از باطل و ستم و رسیدن به حق و عدالت.
✍نویسنده در قیام جاودانه، آنچه را گفتیم، در هشت بخش سامان داده است:
۱▫️عاشورا و جهان اسلام
٢▫️عاشورا و انسان نو
٣▫️ عاشورا و عدالت
۴▫️عاشورا، انقلابها و حکومتها
۵▫️حکومت مسانخ
۶▫️اسلام و مردم (دین مردمی)
٧▫️طاغوتزدایی، تنها راه رهایی
٨▫️عدالت، محو سیمای فقر
📕عاشورا علاوه بر آن که رمز بقای اسلام و قرآن است، حضور مجدّد پیامبران است در قله فریادگری و هدایت. عاشورا نه تنها برای انسان دیروز هدایت ساز بوده که برای انسان نو نیز هویت بخش است. و نگاهش به آفاق بشریت است اولاً و اتحاد بزرگ اسلامی ثانیاً. گرچه افسوس بس گران که عاشورا، چنان که باید شناخته باشد، شناخته نیست؛ دوست به گونه ای عاشورا را ننمایانده است و دشمن به گونه ای آن را پوشانده است!
🆔 @ashora_karbala
🔰با ارزش ترین تأثیر...
✍ استاد #علامه_جعفری
💠 قرار گرفتن تحت تأثیر شخصیت هایی رشد یافته که امیال و خواسته های حیوانی خود را کاملا مهار و تعدیل نموده طعم عظمت و کمال انسانی را چشیده اند. تأثیر این شخصیت ها در سرنوشت اجتماعات، نه تنها مضر نیست، بلکه صد درصد به نفع آنها است،
💠شخصیت هایی امثال ، سلمان و مالک اشتر و عمار بن یاسر و محمد بن ابی بکر و هاشم مرقال و حجر بن عدی و اویس قرنی و میثم تمار [که بجهت انسان شناسی عمیقی که داشته اند، در جاذبیت شخصیت علی بن ابیطالب (علیه السلام) قرار گرفته بودند،
💠راهنمایان بسیار با ارزشی برای مردم آن دوران بودند و ایکاش مردم در همه دوران ها و جوامع تحت تأثیر این گونه شخصیت ها ، سرنوشت حیات اجتماعی خویش را تعیین نمایند.
💠سلطه این افراد بوسیله شمشیر بر طبیعت معمولی مردم نیست، بلکه سلطه آنان بوسیله عقول نافذ و وجدان های پاکشان بر عقول و وجدان های آزاد انسانی می باشد.
📚 تفسیر نهج البلاغه جلد ٢ خطبه سوم
🆔 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیه ٢٨ سوره آل عمران)
💠 این آیه در واقع یک درس بسیار مهم سیاسى، اجتماعى به مسلمانان مى دهد که بیگانگان را هرگز به عنوان دوست و حامى و یار و یاور نپذیرند، و فریب سخنان جذاب و اظهار محبت هاى به ظاهر صمیمانه آنها را نخورند؛ زیرا ضربه هاى سنگینى که در طول تاریخ بر افراد با ایمان واقع شده، در بسیارى از موارد از این رهگذر بوده است. تاریخچه استعمار مى گوید: همیشه ظالمانِ استثمارگر در لباس دوستى و دلسوزى و عمران و آبادى ظاهر شده اند.
💠 واژه استعمار که به معنى اقدام به عمران و آبادى است نیز از همین جا گرفته شده. آنها به نام عمران و آبادى وارد مى شدند و هنگامى که جاى پاى خود را محکم مى کردند، بى رحمانه بر آن جامعه مى تاختند و همه چیز آنها را به یغما مى بردند
💠 جمله "مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِیْنَ" یعنی؛ اگرچه در زندگى اجتماعى، هر کس نیاز به دوستان و یاورانى دارد، ولى افراد با ایمان، باید اولیاى خود را از میان افراد با ایمان انتخاب کنند، و با وجود آنان دیگر چه نیازى به کفار بى رحم و ستمگر است، و تکیه بر وصف ایمان و کفر، اشاره به این است که: این دو از یکدیگر بیگانه و آشتى ناپذیرند. جمله "فَلَیْسَ مِنَ اللّهِ فِى شَىْء "هم یعنی؛ افرادى که با دشمنان خدا پیوند دوستى و همکارى برقرار سازند، ارتباطشان با خداوند و خدا پرستان گسسته مى شود.
💠 و در پایان آیه، هشدارى به همه مسلمانان داده، مى فرماید: خداوند شما را از نافرمانى خود بر حذر مى دارد، و بازگشت همه شما به سوى خداست"وَ یُحَذِّرُکُمُ اللّهُ نَفْسَهُ وَ إِلَى اللّهِ الْمَصیرُ"
🆔 @ashora_karbala
🔰شباهتهای امام زمان (عج) با انبیا
✍ #علامه_جعفری
🍃در طول تاریخ؛ خداوند حجتهای مختلفی را برای هدایت انسانها منسوب کرده است، که این بزرگواران بروز و ظهور متفاوتی داشتند
🍃اما شاید متفاوت ترین این بزرگواران در ظهور؛ به تعبیری آخرین آنها باشد. حضرت مهدی فرزند امام حسن عسکری (ع) شباهت هایی با حجت های خدا دارد و تفاوت هایی
🍃چون نوح نبی عمر طولانی دارد و چون آدم ابوالبشر حکومتش بر تمام زمین است و شباهت آن حضرت به عیسی اختلاف مردم در مورد او است که عده ای مانند یهودیان میگویند هنوز به دنیا نیامده، گروهی چون برخی مسیحیان میگویند کشته شده و گروهی دیگر منتظر بازگشت او هستند
🍃اما شباهت ایشان به حضرت موسی، هم در تولد پنهانی مانند آن بزرگوار و هم در غیبت از قومش. و شاید این تولد و زندگانی پنهانی طولانی، متفاوت ترین شاخصه آن بزرگوار باشد.
🍃و او حجت خداست بین بندگان؛ اوست که افراد را مانند تمام حجتهای خدا به سوی خدا دلالت می کند و در همین حالت پنهانی؛ اوست که مراعات میکند حال افراد را بدون آنکه دیده شود (إِنَّا غَيْرُ مُهمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُم وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُم وَ لَو لَا ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللَّأوَاءُ وَ اصطَلَمَكُمُ الْأَعدَاءُ) همانا، ما از رعايت حـال شما كوتاهى نمى كنيم و شما را از ياد نمى بريم، چه، در غير اين صورت سختيها و گرفتاريها برشما فرو مى آيد و دشمنان شما را ريشه كن كرده و از بين میبرند
🍃و چه افسوس که تکثر شؤون مختلف زندگانی مادی، چشمهای باطن بین ما را کور کرده است و نمیبینیم اینهمه دلالت و هدایت و نشانه و مراعات او در حق خودمان است
🆔 @ashora_karbala
🔰معیت و همراهی حقیقی با امام
استاد سیدمحمدمهدی #میر_باقری
💠اين معيت صرفا معيت و همراهي ظاهري نيست. اين معيت معنايش اين است که همه قواي ما؛ ظاهر و باطن، قلب و سرّمان با امام باشد؛ هيچ وقت با دشمن و ديگران حتی در يک پلک به هم زدن، هم همراه نشود،با نفس خودش هم همراه نباشد. انسان تا با خودش يا با ديگران هست، با امام و با خدا نيست.
💠البته اين معيت و همراهي، صبر و تحمل ميخواهد، که حضرت فرمودند "فَإِذَا عَرَفَنِي بِهَذِهِ الْمَعْرِفَةِ فَقَدِ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ" انسان تا عبد ممتحن نشود، نميتواند ولايت امام را درک کند. تحمل ولايت، کار دشواري است. تا انسان تحمل نکند، که آن حقيقتِ ولايت به انسان عطا شود، انسان جزء اوليا خدا نميشود.
💠اولياء الله، آن کساني هستند که حقيقت ولايت به آنها عطاء ميشود، آنها هم بايد تحمل داشته باشند. اينکه ما بايد به واجبات عمل کنیم و محرمات را ترک کنیم اينها معلوم است و از واضحات براي همه است. ما در این سفر بايد در صفاتمان همراه امام باشيم. هر صفت رذيلهای، دوری از امام است، چون صفت امام نيست.
💠همراه امام، آن کسی است که خودش را تخليه ميکند و از صفات رذيله، تبری تام پيدا ميکند، آن وقت صفات امام در او ظهور پيدا ميکند. در هر صفت و فکرش امام هست«قَلْبِي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِي لِأَمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ» ياري کردن امام که با حرف درست نميشود، اين همراهي با امام (ع) همه اينها را ميخواهد
🆔 @ashora_karbala
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔰"ایمان زاینده همراه با تعهدات عملی"
▫️مؤلفه های ایمان متعهدانه
▫️اقامه نماز، پرداخت زکات، اعتصام به خدا
▫️( مبحث چهارم _ بخش ششم)
🔹 "هُوَ اجْتَبَاکُمْ" او برگزیده است شما را، انتخاب کرده برای داشتن این بار، این گزینش را نسبت به شما به عمل آوردیم، برای چه؟ تا چه بشود؟ تا شما چه کنید و به کجا برسید؟
🔻 "لِیکُونَ الرَّ سُولُ شَهِیداً عَلَیکُمْ وَ تَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَی النَّاسِ" مسئولِ مستقیمِ شما پیغمبر است و مسئولِ همه بشریت شمایید. تا پیامبر بر شما گواه و مراقب و دیدبان باشد و شما بر بشریت؛ گواه و مراقب و دیدبان باشید. شما زمامداران بشرید، شما اداره کنندگان بشریتید، شما دیدبانان این قافله اید. ای قافله سالاران به خواب نمانید.
🔹حال که اینجور است، حال که مسئولیت شما سنگین است، حال که شما از طرف پروردگار به مأموریتی دشوار دارید گسیل میشوید، "فَاَقیمُوا الصَّلاةَ" پس به پادارید نماز را.
🔻 باز هم تکلیف، باز هم تعهد، ایمان خشک وخالی؟ "فَاَقیمُوا الصَّلاةَ" پس به پادارید نماز را، "و آتُوا الزَّکاةَ" و بدهید زکات را.
🔹 "اَقیموا الصَّلاةَ "را در یکی از روزهای گذشته معنا کردم "وَ اعتَصِموا بِاللهِ" و متوسل شوید به خدا و آیین خدایی، پناهنده باشید به خدا، متکی باشید به خدا، از هیچ کس دیگر، از هیچ قدرت دیگر نهراسید.
🔻آن وقتی که راه ها بر شما فروبسته ماند، از لطف و مدد و یاوری خدا مأیوس نگردید. "هُوَ مَولاکم" خدا سرپرست و نگهبان و هم جبهه شماست.
⁉️ "اللهُ وَلِی الَّذینَ آمَنوا" یعنی چه؟ "هُوَ مَولاکم" یعنی چه؟ علی مولای مؤمنین است، یعنی چه؟ مؤمنین باید ولایت علی را داشته باشند، یعنی چه؟ این ولایت، این کلمه، خیلی کلمه پرمعنای پرمغز عجیبی است. یک روز انشاءالله این را با استفاده از تعبیرات قرآنی معنا میکنم "فَنِعمَ المَولی وَ نِعمَ النَّصیر" چه نیکو مولایی است، چه نیکو یاوری است پروردگار.
♻️ادامه دارد...
---------------------------------------------------
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🆔 @ashora_karbala
🔰 آگاهی از سرمایه ها...
✍استاد #علی_صفایی_حائری
💠 در درون ما نيروهايى است كه اگر به كار گرفته شوند و رودهايى است كه اگر رهبرى شوند و غنچه هايى است كه اگر شكفته شوند، ما را به وسعت ها و رشد ها و حركت هايى مىرسانند و سيراب و شاداب مىنمايند. در حالى كه غفلت از اين نيروها و رها كردن آنها؛ ما را به ركود و ايستايى مىكشانند و همين است كه شيطان ما را از خود دور مىكند و در غفلت نگه مىدارد و همين است كه رسول بايد ما را ياد آورى كند و آگاه سازد.
💠 شيطان، دشمن رشد انسان است كه او را به غفلت مىخواند و با سرگرمىها و هيچ ها و پوچ ها مشغول مىسازد و سرمايه هاى او را كم جلوه مىدهد و مجهول مىگذارد تا برداشت هايش جلوه اى ننمايد.
💠و اين ما هستيم كه بايد به اين سرمايه ها و اندازه آنها پىببريم و آنها را به جريان بيندازيم و زيانش را جبران كنيم، كه گفته اند: {رَحِمَ اللَّهُ مَنْ عَرَفَ قَدْرَ نَفْسِهِ، وَ كَفى بِالْمَرْءِ جَهْلًا انْ لايَعْرِفَ قَدْرَه}ُ. و اين تفكر ماست كه ما را به شناسايى خودِ ما و سرمايه هاى ما و كارِ ما و شناختِ هستى و دنيا و اللَّه مىرساند.
📚مسئوليت و سازندگى، (ص ۱۱٣ و ۱۱۴)
🆔 @ashora_karbala