eitaa logo
کلُّ یَومٍ عاشُورا وَ کلُّ اَرضٍ کَربَلا
614 دنبال‌کننده
766 عکس
95 ویدیو
160 فایل
_ هدف، ارائه طریق و الگوست _ با شبکه های اجتماعی کسی متفکر نمی شود _ باید کتاب خواند... { کارگروه فرهنگی شهید عنایت نژاد} 📬برای انتقاد و پیشنهاد به آیدی های زیر مراجعه نمائید ⬅انتقاد و پیشنهاد @sad_ein@habib133
مشاهده در ایتا
دانلود
11.safaee_ekhbatTSB-1.mp3_98383.mp3
6.57M
🎙 🔰موضوع : مبحث « » (ذلت باطنی در برابر حق، تواضع، خشوع) ⬅️بخشهایی از مباحث مطرح شده در جلسه اول : 🔷اگر روزى به ما بگویند آیا حاضرى نبى یا امامی را بکشى؟ اگر بگویند آیا حاضرى حلقوم على اصغر ابا عبداللَّه الحسین (ع) را بِبُرى؟ آیا مى توانى حسین فاطمه (س) را تکّه تکّه کنى و فرق على (ع) را بشکافى؟  مى گوییم خیر! تمام جواب ها منفى است و خودمان را از این اعمال بسیار دور مى بینیم و حتى از این سؤال، وحشت هم مى کنیم. احساس مى کنیم که این گناهان، گناهان ما نیست و بین ما و آنها، حائل ها و واسطه هاى زیادى وجود دارد. 🔷اعتقادم این است که ما هنوز در فضاى این گناهان قرار نگرفته ایم. هنوز مجبور نشده ایم که به خاطر محبوب هایمان دست به هرکارى بزنیم اگر این معنا را از خود دور ندیدیم، این سؤال مطرح مى شود که پس چه چیزى ما را سر پا نگاه مى دارد و به ما استقامت مى دهد؟! ⏱زمان: ٢٧:٢۰دقیقه 📶حجم:۶ مگابایت 🔍با دقت بشنوید 🌐 @ashora_karbala
🔰 یا (بخش ششم) 💢بدترین کاری که ممکن بود یک مجموعه روشنفکری در ایران بکند، کارهایی بود که روشنفکران ما در دوره پانزده ساله انجام دادند؛ به‌کل کنار رفتند! نتیجه هم معلوم شد: مردم مطلقاً از آنها بریدند. ⬅️یکی از نمونه‌های جالبش، آدم معروفی بود که چند سالی است فوت شده است (حالا نمیخواهم اسمش را بیاورم) کتابش را میگویم؛ هر کس فهمید، که فهمید ؛ این شخص، قبل از انقلاب نمایشنامه‌ای به نام: «آ باکلاه، آ بیکلاه» نوشته بود. 🔍آن وقتها ما این نمایشنامه را خواندیم. او نقش روشنفکر را در این نمایشنامه مشخّص کرده بود. در آن بیانِ سمبلیک، منظور از «آ بیکلاه» انگلیسیها بودند و منظور از «آ باکلاه» امریکاییها! 🔹در پرده اوّل، نمایشنامه نشان‌دهنده دوره نفوذ انگلیسیها بود 🔹 و در پرده دوم، نشان‌دهنده دوره نفوذ امریکاییها ؛ و در هر دو دوره، قشرهای مردم به حسب موقعیت خودشان، حرکت و تلاش دارند؛ اما روشنفکر - که در آن نمایشنامه «آقای بالای ایوان» نام دارد - به‌کل برکنار میماند!البته میبیند، احیاناً کلمه‌ای هم میگوید، اما مطلقاً خطر نمیکند و وارد نمیشود. این نمایشنامه را آن آقا نوشت. ⬅️من همان وقت در مشهد بعد از نماز برای دانشجویان و جوانان صحبت میکردم؛ این کتاب به دست ما رسید، من گفتم که خود این آقای نویسنده کتاب هم، همان «آقای بالای ایوان» است! در حقیقت خودش را تصویر و توصیف کرده است؛ به‌کلّی برکنار! ⬅️ البته تا حدودی، تعداد خیلی معدودی وسط میدان بودند. از جمله خود مرحوم آل احمد بود. حتّی شاگردان و دوستان و علاقه‌مندانش وارد این میدان نشدند؛ خیلی دورادور حرکتی کردند. ⬅️زندانها از مردم، از روحانیون، از دانشجویان، از طلبه‌ها، از آحاد مردم، از کارگر و از کاسب پُر بود. تمام طول این سالهای متمادی، بیشترین تعداد زندانیان را، زندانیان مربوط به نهضت امام تشکیل میدادند؛ چون تلاششان، تلاشی بود که دستگاه را به ستوه میآورد. این چهره‌های معروفی که همه میشناسید، زندان رفتند و ساعتهای متمادی زیر شکنجه فریاد کشیدند؛ اما آن آقایان نه! 💢البته بعضی از اینها که به خاطر چیز مختصری به زندان میافتادند، تقریباً به فوریت به توبه‌نامه میرسیدند! الان در میان همین چهره‌های معروفی که میخواهند عامل ارتجاع روشنفکری در زمان ما شوند (که بعد عرض میکنم ) کسانی بودند که در زندان؛ نامه مینوشتند و التماس و گریه میکردند! ما اینها را کاملاً از نزدیک میشناسیم؛ خودشان هم میدانند که ما آنها را میشناسیمِشان؛ اما جوانان اینها را نمیشناسند. ⬅️ آن مجموعه آن روز، تا زمان انقلاب نشان داد که یک قشر غیر قابل اعتماد برای رهبری فکری مردم است. 💢البته یکی، دو سال به انقلاب، حرکتی به وجود آمد. این حرکت هم به این شکل بود که موج نهضت، با بار معرفتی و اعتقادی خودش، وارد محافل گوناگون شد. خیلی ها بودند که به اسلام اعتقاد نداشتند؛ اما به برکت نهضت، به اسلام اعتقاد پیدا کردند. ⬅️خیلی از دختران بودند که به حجاب هیچ اعتقادی نداشتند؛ اما در دوران نهضت، بدون این‌که کسی به آنها حتّی یک کلمه بگوید، خودشان باحجاب شده بودند؛ یعنی نهضت امام، نهضت اسلامی، با گسترش خودش، با اوج خودش، با کربلایی شدن خودش، هرچه بیشتر تلفات میداد، هرچه بیشتر شهید میداد، هرچه بیشتر فدایی میداد، طرفداران بیشتر و پیام گسترده‌تری پیدا میکرد. ⬅️هرچه پیام انقلاب پیش میرفت، پیام نهضت هم که همان پیام دین و پایبندی به اصول و معارف اسلامی بود، گسترش پیدا میکرد و البته مجموعه‌ای را هم شامل شد. اینها ( اشخاص مشخصی که البته من نمیخواهم اسم بیاورم ) وارد میدان شدند، تا انقلاب شد. 💢بعد از پیروزی انقلاب، روشنفکری در ایران برنیفتاد (روشنفکری وجود داشت) اما در واقع یک روشنفکری نوین به وجود آمد. ⬅️در دوره انقلاب، شاعر، نویسنده، منتقد، محقّق، کارگردان، سینماگر، نمایشنامه‌نویس و نقّاش، از دو قشر پدید آمد: 1⃣یکی از عناصری که انقلاب اینها را به وجود آورده بود 2⃣ و دوم عناصری که از دوره قبل بودند و انقلاب اینها را به‌کلّی قلب ماهیّت کرده بود. 💢 برای اوّلین بار بعد از گذشت تقریباً صد سال از آغاز تحرّک روشنفکری در ایران، شد. آن کسانی که در مقوله‌های روشنفکری فعّالترند و در مرکز دایره روشنفکری قرار دارند ( یعنی نویسندگان و شعرا ) تا برسد به قشرهای گوناگون، مثل هنرمندان و نقّاشان و ... اینها برای اوّلین بار در این کشور مثل یک ایرانی فکر کردند، مثل یک مسلمان حرف زدند، محصول روشنفکری و هنری و ادبی تولید کردند؛ این شد یک دوران جدید. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 سیره مؤمن؛ آداب سلوک با خانواده ✍ #مقام_معظم_رهبری 💠یکی از خصوصیّات و علامات مؤمن این است که طبق میل اهل خود؛ خانوادۀ خود، زن و فرزند خود، همان‌هایی که با هم زندگی می‌کنند؛ غذا را انتخاب می‌کند و می‌خورد ؛ می‌بیند زن و بچّه چه دوست دارند، چه اشتها دارند و چه می‌خواهند. این علامت مؤمن است 💠ِطبق تعریف روایات و تصویری که روایات از مؤمن می‌کنند، همۀ جهات در مؤمن جمع است ؛ از ایمانِ قلبی، سلوکِ عملی، خصوصیّات اخلاقی، معاشرت، رفتار، ادب، و همۀ این‌ها. مؤمن یعنی این! ؛ نه این‌که؛ حالا صرفاً کسی ایمان قُرص و محکمی دارد ، نماز و روزۀ خوبی هم بجا می‌آورد، امّا بداخلاق است! 💠گاهی اوقات ، افراد به ظاهر مؤمن‌اَند، امّا خلقیّات و رفتارشان به قدری با تعریفی که در روایات و منابع اهل بیت دارد متفاوت است که انسان واقعاً شک می‌کند که اصلاً می‌شود اسم او را مؤمن گذاشت یا نه؟ 💠نقطۀ مقابلش، منافق است. البتّه این‌جا مراد کسی است که ظواهرِ دین را دارد ولی اعماق کار او منطبق با دین نیست. ایشان هرچه میل دارند باید ظهر ناهار درست کنند و شب شام درست کنند! ، زن و بچّه هم می‌خواهند دوست بدارند یا دوست ندارند، ناراحت باشند یا نباشند؛ مجبورند! 💠در امور دیگر هم همین‌طور است فرض کنید می‌خواهید مسافرتی با خانواده بروید ؛ شما بگویید حتماً باید برویم فلان‌ جا و فلان روز و این چند روز هم بمانیم؛ حالا زن و بچّه می‌گویند دو روز عقب بیندازید؛ قبول نیست!یک روز بیشتر بمانیم؛ یک روز زودتر حرکت کنیم برگردیم ؛ قبول نیست! ؛ همان که آقا خواسته؛ بایستی همان انجام بگیرد! این‌ها همه‌ اش مذموم است 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#شرح_نهج_البلاغه (ادامه شرح حکمت ٣٨) 💠سومين كسى را كه امام(ع) فرزندش را از دوستى با او نهى مى‌كند افراد فاجر وفاسق و بى‌بند و بار اند مى‌فرمايد: 🍃 وَإِيَّاکَ وَمُصَادَقَةَ الْفَاجِرِ، فَإِنَّهُ يَبِيعُکَ بِالتَّافِهِ از دوستى با انسان فاجر بپرهيز، چرا كه تو را به اندك چيزى مى‌فروشد 💠 اینکه حضرت می‌فرماید از رفاقت با فاجر بپرهیزید، معنایش این نیست که با گناهکار قطع رابطه کنید؛ بلکه منظور کسی است که گناهان بزرگ و پرده‌ دری، سبک زندگی و کار همیشگی او شده است. قرار نیست کسی که یک گناه مرتکب شده از لیست دوستی ما خط بخورد؛ چون در این صورت باید با افراد بسیاری از برادران دینی خود قطع رابطه کنیم 💠در روایات ما از مصاحبت و ارتباط با فاجر نهی شدیم چه برسد به مصادقت و دوستی ؛حتی گفته شده با اهل فسق و فجور تا حد ممکن معامله هم نکنید. در روایت است طرح دوستی ریختن با فاجر و فاسق ، مانند این است که طرح دشمنی با خدا ریخته ایم 💠امام صادق(ع) میفرماید: با افراد شرور و فاجر همنشینی نکن که طبع تو بدون آن که متوجه باشی، از آنها اثر می پذیرد ؛ مثل پرهیز از مبتلایان به بیماریهای واگیر دار 💠اشاره به همین خصیصه تأثیر پذیری انسان در علم روانشناسی دارد؛ یعنی نتیجه همنشینی و مصادقت این است که نفس تأثیر میگیرد؛ سلامت بینش از بین میرود ؛ موجب سوءظن به خوبان میشود و قبح گناه ریخته میشود 💠حضرت می فرماید پسرم ؛فاجر به دنبال خواسته خودش است و خواسته خود را بر خواسته خدا ترجیح داده؛ کسی که حرمت میان خود و خدایش را رعایت نمی‌کند، چطور حرمت تو را نگه ‌دارد؟ یقینا او تو را تنها رها میکند 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 دُوَل آمریکا و انگلیس از روی زمین‌اند! 📽 آیت الله العظمی (قدس‌سره): 💢نمی‌توانیم ما شویم مگر اینکه در یک دستمان باشد و یک دستمان باشد و الا در همین دنیا پشیمان می‌شویم. و الا همین دنیایمان از دستمان گرفته می‌شود، کما اینکه گرفته شد! دست برداشتند از قرآن و عترت، رضاخان وطن و را فروخت. مصطفی کمال هم مملکت عثمانی اسلامی را فروخت. ابن‌سعود هم حجاز را فروخت و تسلیم همین‌هایی که آلان هستند کرد. 💢 یجوز الاستعانة بالکفار لحمایة الحرمین. بابا، راستش را بگو؛ یجوز الاستعانة بالکفار لهدم الحرمین! یجوز الیوم کما جاز بالأمس. بروید نگاه کنید اینها هدّام‌اند؟ یا نه، بانی‌اند؟ بانی حرمین‌اند یا هدّام حرمین‌اند؟ 💢باید بدانند به اینکه گم کرده بودیم راه را که این‌طور گرفتار شدیم. الآن ما دوَل اسلامیه شدیم ذلیلِ دوَل آمریکا و انگلیس و اینها، که از اخبث خبائث روی زمین‌اند! بلکه از متوحش‌ترین کسانی‌اند که اسم انسانیت گذاشته‌اند روی خودشان! 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_8661477.pdf
1.07M
📚 پیشنهاد دانلود و "جریان شناسی نفوذ در صدر اسلام" تحلیل تاریخ صدر اسلام "زمان پیامبر (ص) و حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) از منظر مفهوم نفوذ 📕باید توجه داشت که جریانات نفوذ در آن دوران بیشتر به صورت درونی بوده‌اند و تحت تأثیر این ویژگی، تاکتیک‌های نفوذ نیز چندان توسط مردم عادی قابل تشخیص نبوده‌ است. در واقع آن چیزی که برای جبهۀ مقابل اسلام حربۀ کارآمدتری بوده و هست، بحث نفوذ و از آن طریق تغییر روندها و ذهنیت‌ها بوده است. در واقع می‌توان گفت که دشمن با کاشتن درخت نفوذ در زمین اسلام مقاوم و متحد، با در پیش گرفتن سیاست صبر و انتظار از دور صحنه‌ای را تماشا می‌کند که در آن این درخت به بار نشسته است و میوه‌های آن نیز تشتت، چند دستگی، تفاسیر تحریف شده، تضاد، درگیری، جنگ قومی و فرقه‌ای و ارتداد و بی‌دینی است و حاصل این وضعیت چیزی خواهد شد که تفسیر امام علی (ع) از کل روند آیندۀ تاریخ اسلام است؛ یعنی «روزگاری بر مردم بیاید که از قرآن جز نشانی بر جای نماند و از اسلام نیز جز نامی نماند» 📕در این کتاب تلاش شده تا با استفاده از منابع کتابخانه‌ا‌ی و مقالات پژوهشی، به تحلیل و تبیین جریان‌های نفوذی تاریخ صدر اسلام به طور دقیق پرداخته شود 📖بخشی از فهرست کتاب ▫️جریانهای نفوذی صدر اسلام ▫️جریان نفوذ عریان ▫️جریان نفوذ نقابدار ▫️تاکتیکهای نفوذ در صدر اسلام ▫️تأثیرات نفوذ ▫️نفوذ در ذهنیت اجتماعی مردم ▫️بسترهای زمانی و مکانی نفوذ ▫️انفعال و گمراهی خواص صدر اسلام ▫️شیوه‌های مقابله با جریان نفوذ و.. 📕 این کتاب که توسط مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی منتشر شده است. 🆔 @ashora_karbala
💠با دو قطره اشک فکر می کنیم جای ما در بهشت است ! ✍ #علی_صفایی_حائری 🍃گاهی با حرف زدن با خدا ، با دو قطره اشکی که از چشمان ما جاری می شود می خواهیم به ما بهشت را بدهند و اسرافیل و عزراییل و مکاییل و جبرئیل چهارگوشه زندگی ما را بگیرند یکی بچه ام را بزرگ کند یکی نازم را بکشد و یکی هم ... اینجاست که متوقع می شویم 🍃یکی از گرفتارهایی که در چنین سلوکی بعد از ریاضت ها شکل می گیرد، اغترار و طلبکاری است؛ یعنی انسان از خدا متوقع و طلبکار می شود و خدا را بدهکار می داند. متوقع و منتظر است. و اینجاست که اگر دری هم به رویش باز کنند، جز اینکه دور شود چیزی دیگری برایش نخواهد بود 📚اخبات صفحه ۴۹ و ۵۰ 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا