eitaa logo
اشراق
15 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
4.7هزار ویدیو
20 فایل
سخنان راهگشای اندیشمندان
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
سه عامل بی‌برکتی زندگی.mp3
651.9K
●━━━━━━─────── ⇆ㅤ ◁ ㅤ❚❚ ㅤ▷ㅤ ↻ |⇦• سه عامل بی‌برکتی زندگی 👤 شیخ احمد کافی 🆔 @balagh_ir
💠 ریاست و اهلیت 🔹 پیامبر اکرم صلی الله و علیه واله و سلم: هر کس ریاست و مسئولیتی را بپذیرد و بداند که اهلیت آن را ندارد، در قبر و قیامت جایگاه او پر از آتش خواهد شد. ✨ مَنْ تَوَلّي عَمَلا وَ هُوَيَعْلَمُ أنَّهُ لَيْسَ لَهُ بِأهْل، فَلْيتُبَّوَءُ مَقْعَدُهُ مِنَ النّارِ؛ 📚 أمالی طوسی/ج 2/ص 142 ✍🏼 برای به عهده گرفتن یک مسئولیت، هم تخصص لازم است و هم تعهد. اگر هر کدام از این دو نباشد، نتیجه عکس گرفته می شود. ✳️ @bahjat_alabd
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
خودت را آلوده نکن.mp3
321.6K
●━━━━━━─────── ⇆ㅤ ◁ ㅤ❚❚ ㅤ▷ㅤ ↻ |⇦• خودت را آلوده نکن 👤 مرحوم علّامه حسن‌زاده 🆔 @balagh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️پرسش: چگونه می توان مفاهیم دینی و اخلاقی را به کودکان آموزش داد؟ •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• طرح سؤال در ‌نرم افزار پاسخگو •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• گروه پاسخگویی فضای مجازی مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
هدایت شده از صرفاً جهت اطلاع
7.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آیا نماز جمعه های ما این چنین است، چرا نماز های خلوت می شود؟! 🎙استاد رحیم پور ازغدی @khabarnews 👈«اخبار مهم در «ایتا
📜 |🔰رنج آدم، گاهى رنج‏ هايى را مى‏بيند ولى همين رنج ‏ها حامل عنايت و محبت خدا هستند؛ براى انصراف من، توجه دادن به من، شستشو كردن من است! تعبيرى است در دعا: «الهى ترحم من تشاء بما تشاء كيف تشاء»؛وقتى مى‏ خواهى به كسى محبت كنى، آن طور كه خودت مى ‏خواهى و با آن چه كه مى‏ خواهى با او مهربانى مى‏ كنى؛ حتى با رنج‏ ها و زمين زدن ‏ها. دوستان انسان، سلام نكرده‏ اند؛ بر سرش هم زده‏ اند، فحش هم داده‏ اند، كتك خورده، تحقير شده، نزديكترين كسان او هم، به او توجه نكرده ‏اند، اين‏ها عين رحمت اوست. وقتى ظرف تو مى ‏افتد و مى ‏شكند، يك وقت مى‏ گويى: ديدى شكست؟! يا اينكه مى‏گويى: ديدى! شكستنى بود؟! اين نگاه دوم است كه تو را به رحمت حق، گره مى ‏زند و مست و مدهوشت مى‏ كند. با اين نگاه و درك مستمر از عنايت‏ هاى حق، مگر تو مى ‏توانى ضعف اعصاب بگيرى؟! ديگران هر چه مى‏ خواهند اذيت كنند؛ ولى تو بهره‏ مند مى ‏شوى و قبل از بلاء، عافيت را يافته ‏اى و قبل از ضلال و سردرگمى، به رشد رسيده‏ ای. اين‏ها رحمت حق است كه ظهور و بروز دارد و اين مهربانى و انس اوست كه تو را رها نمى‏ كند. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۱۸ #⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
📜 |🔰ما به اندازه‌ی رنجمان کافریم و به اندازه‌ی کفرمان در عذابیم... 🔸 كسى كه هدايت خدا را نخواست و اين همه ذكر و يادآورى و شكست و تجربه را نديد، به چه هدايتى روى مى ‏آورد؟ بگو كه هدايت خدا، تمامى هدايت است و ما به اين هدايت مأموريم كه تمامى وجود را به رب ‏العالمين و پروردگار هستى تسليم كنيم و در سرزمين وجودمان جز او حاكمى نخواهيم؛ «قُلْ انَّ هُدىَ اللَّهِ هُوَ الْهُدى‏ وَ امِرْنا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعالَمينَ». 🔸و كسى كه اين هدايت را نخواست ناچار از تمامى دنيا رنج مى ‏برد كه او از دنيا طالب لذت است و به دنبال ميوه ‏ى رؤياهايى است كه هيچ ‏وقت سبز نمى ‏شوند و پا نمى ‏گيرند و ناچار اين كفر به انسان و قدر او و نقش او، درگيرى ‏ها مى ‏آفريند، كه ساخت انسان و ساخت دنيا با اين غرورها، هماهنگ نيست و تنوع وسرگرمى را و لذت و عيش و نوش را نمى ‏پرورد، كه در اوج لذت ‏ها خود آگاهى تو و فكر تو رنج فردا را دارد و ترس جدايى را و عذاب و رنج از دست دادن را. 🔸تنها كسى مى ‏تواند رنج ‏ها و دردهاى دنيا را تبديل كند و از آنها ذكر و درس بسازد و به فراغت برسد و حتى با رنج ‏ها راه برود كه رفعت ذكر و وسعت صدرى دارد و مى ‏داند كه در كجاست و بايد چگونه حركت كند. براى او، ديگر درگيرى نيست كه هدف او با ساخت او، با ساخت دنيا هماهنگ است. 🔸اين حيرت و ضيق و اين عذاب و انحراف و زيغ، آثار قطعى كفر هستند و ما مى ‏توانيم از مقدار حيرت و دلتنگى و از مقدار درد و رنجمان و عذابمان به مقدار كفرمان برسيم كه ما به اندازه ‏ى رنجمان كافريم و به اندازه ی كفرمان در عذابيم. و شوخى نيست كه بايد كفر و ايمان را از علامت ‏هايش شناخت؛ كه امروز هر ادعايى را مى ‏توان شنيد كه همه در همند و باهمند و تنها علامت ‏هاست كه آنها را از يكديگر جدا مى ‏كند. ❛❛ عین‌صاد 📚 | ص ۲۸۱ #⃣ 🔺 ما را در دیگر شبکه های اجتماعی 👉🏻 دنبال کنید. ╭✤ @Einsad ✤╮
📜 |🔰 رنج و کفر 💠 انسانى كه مى‏يابد و به اصول مى‏ رسد، او همراه دو عامل شكر و كفر است. 💠 اگر چشم پوشى كرد، به محروميت و در نتيجه به «ضعف» و تنگى و در نتيجه به «عذاب» و رنج مى‏ رسد. 💠 چون رنج انسان از بى‏ظرفيتى او ريشه مى‏گيرد، نه از محروميت و نداريش! 💠 هر چه درجه‏ى كفر بيشتر بشود، درجه‏ى رنج انسان زيادتر خواهد شد. 💠 ما به همان اندازه كه رنج مى‏ بريم، به همان اندازه كافريم. 💠 اين علامت روشنى است براى كسانى كه مى‏ خواهند خودشان را نقد بزنند و از وضع خود با خبر باشند، «انَّ الَّذينَ كَفَرُوا لَهُمْ عَذابٌ اليمٌ». 💠 اگر مى‏بينى كه ابولهب ‏ها به تدريج در شعله‏ هاى عذاب فرو مى ‏روند و بيشتر مى‏ سوزند، به همين خاطر است كه كفر بيشتر محروميت بيشتر و ضعف بيشتر و رنج بيشتر و سوختن بيشتر را به دنبال مى ‏آورد. «سيصلى‏ نارا ذات لهب». 💠 اين محروميت و ضعف روحى و رنج و درد از آثار خسارت انسان و چشم پوشى از قدر و جايگاه و آرمان عظيم انسان است. 💠 اگر مى ‏بينى كه ابوذرها به تدريج به آن لطافت ‏ها و آگاهى ‏ها و قدرت ‏ها و وسعت ‏ها و امن ‏ها مى ‏رسند، باز از همين‏جاست كه شكر، وسعت مى ‏آورد. 💠 در اين وسعت، امن است و تسلط است و بهره‏بردارى زياد حتى از امكانات كم! ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۱۷۰ #⃣ 🔺 ما را در دیگر شبکه های اجتماعی 👉🏻 دنبال کنید. ╭✤ @Einsad ✤╮
📜 |🔰لذت یا حرکت؟ 🛤 درد و رنج، به آدمى نشان مى ‏دهند كه براى لذت و امن و رفاه نيامده، كه اين ‏ها با ساخت دنيا و بافت انسان هماهنگ نيست. 🛤 آدمى با اين تركيب، نقش خود را مى‏ فهمد و با اين نقش و اسم، خود را علامت مى ‏گذارد و با اسم «الله» حركت آغاز مى‏ كند و زندگى و مرگ خود را و دوستى و دشمنى خود را سازمان مى ‏دهد. 🛤علم و بينش به خوبى و زيبايى و انس و همراهى و احاطه ‏ى حق، عشق را مى‏ سازد و عشق تحول و عمل را و تمرين مستمر و حركت مداوم را. 🛤و باز اين بلاى خداست كه آدمى را به عجز مى‏ رساند، ولى از يأس مى‏ رهاند. 🛤 عجز، خود مركب سير آدمى است و راه آن‏جا آغاز مى‏شود كه آدمى تمام مى ‏شود. 🛤در واقع، اين آدمى است كه انتخاب مى ‏كند، يا لذت را و يا امن را و عدالت را و يا رشد را و حركت مستمر را. 🛤 با اين انتخاب در قلمروى جهانى هماهنگ و قانونمند و هدف‏دار است كه نياز به وحى مطرح مى‏ شود و عقل و قلب و حس و غريزه ‏ى آدمى، كفاف نمى‏دهد به مستى او. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۱۳۱ #⃣ ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰قدر و اندازه ی من 📐 آدمى به سادگى احساس مى‏ كند كه لبخند، محبت، بدگويى و دشمنى و چيزها و كسانى در او اثر مى‏ گذارند، او را خوشحال و يا رنجور مى‏ سازند و انسان اين مؤثرها و اين تأثير را بلاواسطه در وضعيت ذهنى خود منعكس مى‏ بيند. 📐 حالا نوبت تفكر و محاكمه همين تأثيرهاى طبيعى و همين جريان‏هاى مشهود است. چرا اينها در من اثر گذاشته‏اند؟ 📐 هر چه در من اثر بگذارد، نشان مى‏ دهد كه من همان قدر هستم. 📐 خودشناسى يعنى همين جمع بندى و محاسبه! هنگامى كه كفش پاره من و يا ماشين سوخته من، مرا به گريه، به رنج مى‏ اندازد، اين نشان مى‏ دهد كه من در سطح كفش و ماشينم، من خودم را همين قدر مى‏ دانم. 📐 آنچه ديروز مرا مى‏رنجاند امروز كه خودم را بالاتر مى‏دانم و مهم‏ تر مى‏ شناسم، برايم رنج‏ آور نيست. 📐 پس رنج‏ هاى من شاهدان اندازه وجود من هستند و گواهان صادقى هستند كه مرا به خودم نشان مى‏ دهند. 📐 و اگر من خودم را در مقايسه با اينها جلوتر و بيشتر مى‏ دانم، اين رنج‏ هاى طبيعى، ديگر توجيهى برنمى‏ دارند و به تدريج كنار مى‏ روند. 📐 گفتم به تدريج، چون‏ آنچه ريشه‏ دار است، به تدريج كنترل مى‏ شود و در عمل محدود مى‏ گردد. آنچه راحت فهم مى‏ شود، به همان راحتى عمل نخواهد شد. ❛❛ عین‌صاد 📚 انسان در دو فصل | ص ۷۰ ╭✤ @Einsad ✤╮