فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی ره :
خدای متعال هر شب ماه رمضان، خودش، سه بار خطاب به بندگانش ندا می کند که آیا سائلی هست که سوال کند و اجابتش کنم !؟
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🌐 پورتال بزرگ امام حسین (علیه السلام) و بنیاد بینالمللی عاشوراء را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
در پیامرسان ایتا 👇
https://eitaa.com/ashura_i_f
در پیامرسان بله 👇
ble.ir/ashura_i_f
در سرویس ویدیوی آپارت 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
4_6050831483738785827.mp3
8.98M
📋 آسمون سرخ و زمینو خون گرفته | مناجات: سقای حرم برادرم| کربلایی سید رضا نریمانی | اجرا شده در شب هشتم محرم 1395 | مسجد محمدیه | هیئت فدائیان حسین علیه السلام
▪️آسمون سرخ و زمین رو خون گرفته
▪️لیلی بر دامن سر مجنون گرفته
▪️کربلا داره زیر آفتاب می سوزه
▪️انگار علقمهست فقط بارون گرفته
▪️بارون تیر و بارون مشکه
▪️بارون خون و بارون اشکه
▪️▪️وای وای▪️▪️
▪️بارون اشک یک شه تنها
▪️▪️وای وای▪️▪️
▪️بارون خون چشمای سقا
▪️پاشو پهلوون جای تو رو زمین نیست ابالفضل
▪️من اون قد و بالا که میشناختم این نیست ابالفضل
▪️رخ تو نگین پیکر تو رکاب عقیقه
▪️رکاب اون رکاب و نگین اون نگین نیست ابالفضل
😭اول ای قمر چشمت زدن
😭بعدش تیرو بر چشمت زدن
▪️از رسم عدو من چی بگم ازون طرف
😭اول میندازن دست میندازن
😭بعدش میشینن دست میندازن
▪️با هله هله و کنایه و طعنه و کف
🔳«سقای حرم برادرم ، سقای حرم برادرم»
#اباالفضل_العباس
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🌐 پورتال بزرگ امام حسین (علیه السلام) و بنیاد بینالمللی عاشوراء را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
در پیامرسان ایتا 👇
https://eitaa.com/ashura_i_f
در پیامرسان بله 👇
ble.ir/ashura_i_f
در سرویس ویدیوی آپارت 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
2⃣1⃣ روز دوازدهم: مواردی که «قضای روزه» واجب است ولی «کفاره» واجب نیست
۱. کسی که در روز ماه رمضان نیت روزه نمیکند، یا از روی ریا روزه میگیرد ولی هیچیک از کارهایی را که موجب باطل شدن روزه است انجام نمیدهد قضای آن روز بر او واجب است، ولی کفاره واجب نیست.
۲. کسی که در ماه رمضان غسل جنابت را فراموش کرده و با حال جنابت یک یا چند روز، روزه بگیرد قضای آن روزها بر او واجب است.
۳. اگر در سحر ماه رمضان بدون این که تحقیق کند صبح شده یا نه، کاری که روزه را باطل میکند انجام دهد، سپس معلوم شود که در آن هنگام صبح شده بوده است، باید قضای آن روز را بگیرد. (اگر تحقیق کند و بداند که صبح نشده و چیزی بخورد، و بعد معلوم شود که صبح بوده است قضای آن روز بر او واجب نیست.)
۴. اگر در روز ماه رمضان به خاطر تاریکی هوا یقین کند که مغرب شده یا کسانی که خبر آنها شرعاً حجت است بگویند مغرب شده، و افطار کند سپس معلوم شود که هنوز در آن هنگام مغرب نبوده است باید قضای آن روز را به جا آورد.
۵. اگر بر اثر وجود ابر در آسمان، گمان کند که مغرب شده و افطار کند، بعد معلوم شود که مغرب نبوده است، قضای آن روز بر او واجب نیست.
۶. در سحر ماه رمضان تا وقتی یقین به طلوع فجر (اذان صبح) نکرده است میتواند کارهایی را که موجب باطل شدن روزه است انجام دهد، ولی اگر بعداً معلوم شد که در آن هنگام صبح شده بوده است حکم آن در مسألهٔ «۳» گفته شد.
۷. در روز ماه رمضان تا وقتی یقین به فرارسیدن مغرب نکرده باشد نمیتواند افطار کند، و اگر با یقین به مغرب افطار کرد و بعد معلوم شد که مغرب نشده بوده است حکم آن در دو مسألهٔ «۴» و «۵» گفته شد.
۸. اگر روزهدار در هنگام وضو که مستحب است قدری آب در دهان بگرداند و مضمضه کند، این کار را کرد و آب بی اختیار فرو داده شد روزهاش صحیح است و قضا بر او واجب نیست. ولی اگر این کار را نه برای وضو بلکه برای خنک شدن و امثال آن انجام داد و آب بی اختیار به حلق او فرو رفت، باید قضای آن روز را به جا آورد.
📝 مسائل بالا مطابق فتاوای حضرت آیت الله العظمی خامنهای است.
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
3⃣1⃣ روز سیزدهم: احکام روزهٔ مسافر
مسافرت در ماه مبارک رمضان جایز است. البته بهتر است به سفر نرود مگر این که سفر برای ضرورت یا کاری نیکو باشد.
در صورت مسافرت، روزهٔ او احکامی دارد:
۱.کسی که در ماه رمضان مسافرت میکند در هر مورد که نماز را باید شکسته بخواند نباید روزه بگیرد. (یعنی اگر امکان روزه گرفتن هم دارد، نمیتواند روزهدار باشد و روزهٔ او باطل است.)
۲. کسی که در مسافرت است و در وطن خود نیست، در هر مورد که باید نماز چهار رکعتی (تمام) بخواند - مانند مسافری که ده روز در یک محل قصد ماندن میکند یا شخصی که مسافرت شغل اوست - واجب است روزه بگیرد.
(مگر در مواردی که استثنا شده است).
۳. روزه گرفتن بر «کثیر السفر» واجب است؛ یعنی شخصی که کارش متوقف بر سفر است مانند راننده، پیک و پستچی بین شهرها، خلبان، کشتیبان و چوپان.
(بنا به نظر برخی از مراجع، عنوان «کثیر السفر» بر کسی صدق میکند که حداقل ده بار در ماه، و در ده روز آن سفر برود؛ یا ده روز در حال سفر باشد هر چند در ضمن دو یا سه سفر؛ با این شرط که تصمیم بر ادامه داشته باشد به مدت شش ماه در یک سال، و یا سه ماه در چند سال را داشته باشد.
درباره کثیرالسفر بودن دانشجویان، کارمندان و ... نیز اختلاف فتوا وجود دارد؛ و هر شخص باید به مرجع خود مراجعه نماید.)
۴. هرگاه روزهدار بعد از ظهر مسافرت نماید باید روزهٔ خود را تمام کند، اما اگر پیش از ظهر مسافرت نماید روزهاش باطل است.
۵. کسی که پیش از ظهر شروع به مسافرت کرده است، قبل از آن که به حد ترخص برسد نمیتواند روزه را افطار کند.
اگر پیش از آن افطار کند بنابر احتیاط «کفارهٔ افطار عمدی روزهٔ ماه رمضان» بر او واجب است. البته اگر از حکم مسأله غافل بوده کفاره ندارد.
۶. هرگاه مسافر پیش از ظهر وارد وطن شود یا به جایی برسد که قصد ده روز توقف دارد، چنانچه کاری که روزه را باطل میکند انجام نداده باشد باید روزه بگیرد و اگر انجام داده باید بعداً قضا کند؛ ولی اگر بعد از ظهر وارد شود نمیتواند روزه بگیرد.
۷. مسافرت برای فرار از روزه، بدون ضرورت یا دلیل، جایز ولی «مکروه» است. (مثلاً در تابستان به سفر رود تا بعداً در زمستان قضای روزه ها آن را به جا آورد.)
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیان روایتی از رسول خدا(صلی الله علیه و آله)
در فضیلت تربت سید الشهدا علیه السلام
توسط رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای
و لحظه های عاشقانه تبرک به تربت کربلا توسط ایشان
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🌐 پورتال بزرگ امام حسین (علیه السلام) و بنیاد بینالمللی عاشوراء را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
در پیامرسان ایتا 👇
https://eitaa.com/ashura_i_f
در پیامرسان بله 👇
ble.ir/ashura_i_f
در سرویس ویدیوی آپارت 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
4⃣1⃣ روز چهاردهم: شبهای مهتابی (لیالی مُقمِرة) کدام شبها هستند؟ و حکم نماز صبح و آغاز روزهداری در آنها چیست؟
🌖 به شبهای دوازدهم تا نوزدهم هر ماه قمری، که قرص کرهٔ ماه، نزدیک به کامل و نور آن زیاد است "لیالی مُقمِرة" یا "شبهای مهتابی" گفته میشود.
در این شبها شدت نور ماه، مانع از رؤیت سپیدی فجر و یقین به دخول وقت زمان نماز صبح و امساک روزه میشود.
فتوای مشهور این است که تفاوتی بین شبهای مهتابی و مقمرة با غیر آنها نیست؛ اما نظر برخی از مراجع گذشته و حال این است که نماز صبح در این شبها با تأخیر خوانده شود؛ حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد از اذان.
برای این دسته از فقهاء، شبهای پس از نوزدهم تا نزدیک به اواخر ماه (آیتالله زنجانی: تا شب بیست و پنجم) نیز به جهت نزدیک شدن تدریجی ماه به افق شرقی - یعنی محل برآمدن سپیده صبح - در حکم لیالی مُقمِرة یا شبهای مهتابی است و آن تأخیر به این شبها نیز سرایت داده میشود.
نظر تعدادی از مراجع در این زمینه به شرح زیر است:
🔔 مراجع قائل به تفاوت و تأخیر:
امام خمینی(ره): بین شبهای مهتابی و غیر آنها فرق هست و باید طلوع فجر محسوس شود. ساعت و محاسبات علمی میزان نیست.
احتیاط لازم در شبهای مهتاب آن است که صبر کند تا سفیدۀ صبح در افق ظاهر شود و غلبه کند بر روشنایی مهتاب، بلکه خالی از وجه نیست و این حکم در روشنی برق و شبهای ابر نیست.
و در روزه احتیاط کنند در شبهای مهتاب، اگر چه بعید نیست که لازم نباشد امساک قبل از آنچه که ذکر شد.
آیت اللّه العظمی سید احمد خوانساری(ره): در طلوع فجر بین شبهای مهتابی و غیر مهتابی تفاوت وجود دارد و فجر صادق در شبهای مهتابی دیرتر محقق میشود.
آیتالله العظمی شبیری زنجانی: بنا بر احتياط واجب، در ليالی مقمره، به مقداری که صبح روشن شود؛ بايد [در خواندن نماز] تأخير کرد.
🔕 مراجع قائل به عدم تأخیر:
آیتالله العظمی خامنهای: فرقى بين شبهای مهتابى و غير مهتابى در طلوع فجر، وقت فريضه صبح و وجوب امساک براى روزه گرفتن نيست؛ هرچند احتياط در اين زمينه خوب است.
آیتالله العظمی مکارم شیرازی: وقت اذان صبح (براى نماز و روزه) در شبهای مهتابى و غیر مهتابى یکسان است و معیار، ظاهر شدن نور شفق در افق است، هرچند بر اثر تابش مهتاب نمایان نباشد.
آیتالله العظمی سبحانی: شب مهتابى و غير مهتابى تفاوتى ندارند. وقت نسبت به هر دو يكى است و يقين به طلوع فجر كافى است، هر چند مهتاب مانع از رؤيت آن باشد.
آیات عظام خویی(ره)، بهجت(ره)، فاضل لنکرانی(ره)، تبریزى(ره)، صافی گلپایگانی(ره)، وحید خراسانی، نوری همدانی، سیستانى و جوادی آملی: تفاوتى بین شبهای مهتابى و غیرمهتابى نیست.
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇮🇷🇮🇷 وطن ...
وطن بسوزد و من در خروش و جوش نباشم
خدا کند که بمیرم، وطن فروش نباشم
چون مرگ میبرد آخر به هر طریق تنم را
چرا شبیه شهیدان لاله پوش نباشم
خدا کند که بیفتد سرم به دامن میهن
ولی به روز خطر، بار روی دوش نباشم
🔹 برشی از شعرخوانی خانم لیلا حسیننیا از تبریز در دیدار رهبرانقلاب با شاعران
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🌐 پورتال بزرگ امام حسین (علیه السلام) و بنیاد بینالمللی عاشوراء را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
در پیامرسان ایتا 👇
https://eitaa.com/ashura_i_f
در پیامرسان بله 👇
ble.ir/ashura_i_f
در سرویس ویدیوی آپارت 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 مادربزرگ عطر برنج شمال بود؛ کم بود نان سفرهاش اما حلال بود...
🔹رهبر انقلاب: چه کار خوبی کردید برای مادربزرگ شعر گفتید.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🌐 پورتال بزرگ امام حسین (علیه السلام) و بنیاد بینالمللی عاشوراء را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
در پیامرسان ایتا 👇
https://eitaa.com/ashura_i_f
در پیامرسان بله 👇
ble.ir/ashura_i_f
در سرویس ویدیوی آپارت 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
هدایت شده از بنیاد بینالمللی عاشوراء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽آیین تعویض گل ضریح مطهر حضرت فاطمه معصومه علیها السلام به مناسبت میلاد امام حسن علیه السلام
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🌐 پورتال بزرگ امام حسین (علیه السلام) و بنیاد بینالمللی عاشوراء را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
در پیامرسان ایتا 👇
https://eitaa.com/ashura_i_f
در پیامرسان بله 👇
ble.ir/ashura_i_f
در سرویس ویدیوی آپارت 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
36.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 #میلاد_امام_حسن_مجتبی(ع)
💐خوش اومدی که ما همه گداتیم
💐خوش اومدی منتظر نگاهتیم
🎙 #مهدی_رسولی
#سرود
#کلیپ_مناسبتی
#تولد_امام_حسن_مجتبی (ع)
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🌐 پورتال بزرگ امام حسین (علیه السلام) و بنیاد بینالمللی عاشوراء را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
در پیامرسان ایتا 👇
https://eitaa.com/ashura_i_f
در پیامرسان بله 👇
ble.ir/ashura_i_f
در سرویس ویدیوی آپارت 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 #میلاد_امام_حسن_مجتبی (علیه السلام) مبارک باد
📱#استوری
🍵#شعله_زرد
▪️▫️▪️▫️▪️
🌐 پورتال بزرگ امام حسین (علیه السلام) و بنیاد بینالمللی عاشوراء را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
در پیامرسان ایتا 👇
eitaa.com/ashura_i_f
در پیامرسان بله 👇
ble.ir/ashura_i_f
در سرویس ویدیوی آپارت 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
37.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 سرود «آقای مهربون» | گروه سرود نجم الثاقب
حسن یا حسن عشق من زندگی حسن
حسن یا حسن الگوی بندگی حسن
کریم بودن از قبل تو معنایی نداشت
کرامت شد از بعد تو ویژگی حسن
مثل خونوادمه ، هرکس امام حسنیه
بیشتر از همیشه من ، دوشنبه هام حسنیه
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🌐 پورتال بزرگ امام حسین (علیه السلام) و بنیاد بینالمللی عاشوراء را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
در پیامرسان ایتا 👇
https://eitaa.com/ashura_i_f
در پیامرسان بله 👇
ble.ir/ashura_i_f
در سرویس ویدیوی آپارت 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
46.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹#نماهنگ_نیمه_ماه_خدا
🔸#ولادت_امام_حسن_مجتبی مبارک
🔸تهیه شده در پایگاه #شهید_آرونده
🔸گروه فرهنگی هنری #ساقی_کوثر
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🌐 پورتال بزرگ امام حسین (علیه السلام) و بنیاد بینالمللی عاشوراء را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
در پیامرسان ایتا 👇
https://eitaa.com/ashura_i_f
در پیامرسان بله 👇
ble.ir/ashura_i_f
در سرویس ویدیوی آپارت 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
احترام واقعى به زن، فقط همين و بس 😍😍😍
مابقيش فيلمه 😎
😍 آقا به شهرام شکیبا: این انگشتر کوچیکه یه اشکال فنی داره ...
🎂 #استوری_انگشتر_عقد_رهبر
💍 #تعهد_رهبر_انگشتر_ازدواج
▪️▫️▪️▫️▪️
🌐 پورتال بزرگ امام حسین (علیه السلام) و بنیاد بینالمللی عاشوراء را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
در پیامرسان ایتا 👇
https://eitaa.com/ashura_i_f
در پیامرسان بله 👇
ble.ir/ashura_i_f
در سرویس ویدیوی آپارت 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
31.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝چرا #امام_حسن_مجتبی علیه السلام مجبور به صلح شد!؟
حجة الاسلام و المسلمین مومنی
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🌐 پورتال بزرگ امام حسین (علیه السلام) و بنیاد بینالمللی عاشوراء را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
در پیامرسان ایتا 👇
https://eitaa.com/ashura_i_f
در پیامرسان بله 👇
ble.ir/ashura_i_f
در سرویس ویدیوی آپارت 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
#دفاع_از_حرم
دفاع از حرم یعنی قرار جنگ اگر باشد
زمین کارزار ما، تل آویو است، تهران نه !
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🌐 پورتال بزرگ امام حسین (علیه السلام) و بنیاد بینالمللی عاشوراء را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
در پیامرسان ایتا 👇
https://eitaa.com/ashura_i_f
در پیامرسان بله 👇
ble.ir/ashura_i_f
در سرویس ویدیوی آپارت 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
5⃣1⃣ روز پانزدهم: تبعیت امام حسین از امام حسن مجتبی (علیهما السلام)؛ به مناسبت نیمهٔ رمضان المبارك، سالروز ولادت دومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت 🌷
پس از شهادت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)، امام حسن (علیه السلام) عهدهدار امامت و زعامت مسلمانان گردید. اما خلافت آن حضرت به دلیل فتنه «معاویه» حاکم شام و کارشکنی و بیوفایی های برخی اهالی عراق بیش از شش ماه دوام نیاورد.
در آن مدت کوتاه حکومت و نیز بقیه عمر مبارک امام مجتبی(ع)، امام حسین(ع) همواره در کنار برادر حاضر بود و از هیچ کوششی در راه خدمت و مساعدت به ایشان مضایقه نکرد.
برخی از مورخان با توجه به پارهای روایات سست و بیپایه، از موارد اختلاف نظر این دو امام سخن به میان آورده اند ، اما اهل تحقیق - بویژه بر مبنای اصول عقاید شیعی - این اختلافات را رد نموده و مواردی از تبعیت را ذکر میکنند؛ از جمله:
🤝 بیعت با امام(ع)
پس از شهادت حضرت علی(ع) مردم نزد امام حسن(ع) گرد آمدند.
امام حسن(ع) به آنان فرمود: «با من بر سر فرمانبرداری و گوش به فرمان بودن، بیعت کنید و با هر کس جنگیدم شما نیز بجنگید و با هر کس در صلح بودم شما نیز در صلح باشید».
مردم چون این سخنان را شنیدند تردید کردند و از بیعت خودداری کردند! برخی از آنان نزد امام حسین(ع) رفتند و به او گفتند: «دست بگشای تا با تو بر جنگیدن با گمراهان و حلال شمارندگان حرامها (یعنی شامیان و اصحاب معاویه) بیعت کنیم، همانگونه که با پدرت این چنین بیعت کردیم.» امام حسین(ع) فرمود: «پناه بر خدا از اینکه تا هنگامی که برادرم حسن زنده است، با شما بیعت کنم.»
پس مردم دیگر بار نزد امام حسن(ع) بازگشتند و با او بیعت کردند.
⚔ همکاری در جنگ
هنگامی که شیپور نبرد با دشمنان شامی نواخته شد،امام حسین(ع) در بسیج و اعزام نیروها به اردوگاه نخیله و مسکن نقشی فعال داشت و همراه برادر به مدائن و ساباط برای جمعآوری لشکر رفت.
☮ همراهی در صلح
زمانی هم که در پی کارشکنیها و خیانتهای مکرر سپاهیان، امام حسن(ع) بنا بر مصالح اسلام و مسلمین مجبور به پذیرش صلح با معاویه شد، امام حسین(ع) شریک رنجهای برادر بود.
از علی بن محمد بن بشیر همدانی نیز نقل شده است که: «[پس از ماجرای صلح،] من و سفیان بن لیلا، به مدینه نزد امام حسن(ع) رفتیم. هنگامی وارد خانهاش شدیم من گفتم: «سلام بر تو ای خوارکننده مؤمنان!» امام فرمود: «سلام بر تو! بنشین» و ادامه داد: «من خوارکننده مؤمنان نیستم؛ بلکه عزت دهنده آناننم. من از صلح با معاویه جز این نخواستم که از کشتار شما جلوگیری کنم زیرا دیدم که یارانم در جنگ کردن سست هسند و از جهاد شانه خالی میکنند. به خدا سوگند [با این وضعیت] اگر با کوهها و درختان هم به سوی معاویه میرفتیم جز واگذاری خلافت به او چارهای نبود.»
سپس از نزد امام حسن(ع) بیرون آمدیم و نزد امام حسین(ع) رفتیم و پاسخ امام حسن(ع) را به او باز گفتیم. ایشان فرمود: «برادرم حسن درست میگوید. باید همه شما تا زمانی که این فرد (معاویه) زنده است، در خانه خود بمانید».
🌴 اطاعت و تکریم برادر
پس از انعقاد صلح، امام حسین(ع) همراه برادر به مدینه بازگشت و ده سال از عمر شریف خود را در ایام امامت ایشان به سر آورد و در همه احوال تبعیت از آن حضرت میفرمود.
ارزش و احترامی که امام حسین(ع) نسبت به برادر و امامش قائل بود آن چنان بود که نقل شده که ایشان در مجلسی که امام حسن(ع) حضور داشت، سخن نمیگفت و نظری نمیداد تا آنگاه که امام حسن(ع) [از آن مجلس] برمیخاست؛ هیچ گاه جلوتر از وی راه نمیرفت؛ و حتی در بخشش هایش نیز سعی داشت امر سروری امام حسن (ع) را حفظ کند.
نقل است محتاجی به نزد امام حسن (ع) آمد و از او کمک خواست. امام حسن مجتبی(ع) مبلغی را به او کمک کرد. این مرد سپس برای دریافت کمک بیشتر نزد امام حسین(ع) رفت. امام(ع) پس از آگاهی از عطایای امام حسن(ع) جهت پاسداشت حرمت برادر و امام زمان خویش، یک دینار کمتر از او به فقیر کمک کرد.
🕋 ای قیس! او امام من است
در ماجرایی، «قیس بن سعد بن عباده انصاری» در تبعیت از امام حسن(ع) به تردید افتاده بود و به امام حسین(ع) مینگریست و منتظر فرمان او بود.
امام حسین(ع) به فرمود: «ای قیس او [امام حسن(ع)] امام من است».
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
6⃣1⃣ روز شانزدهم: فضلیت افطاری دادن
یکی از آداب و سنن بسیار خوب که در بین مؤمنان رایج است و ریشه در ایمان مردم دارد، افطاری دادن و مهمان کردن اقوام و دوستان در ماه مبارک رمضان است.
توجه یافتن به کسانی که در اداره زندگیشان بویژه ضروریترین امر یعنی غذا، با دشواری روبه هستند، یکی از حکمتهای روزه است.
برای بیان ثواب و اهمیت افطاری دادن، چهار حدیث زیر را به شما تقدیم میکنیم:
🤩 ثواب افطاری دادن، بیشتر از روزه گرفتن
امام موسی بن جعفر (علیهما السلام) فرمود: افطاری دادن به برادر روزهدار از روزهات بافضیلتتر است.»
[وسائل الشیعة، ج ۱۰، ص ۱۲۹.]
❌ نکته مهم: توجه داشته باشیم که بیشتر بودن ثواب، به معنی جایگزینی نیست. بیتردید هرگز افطاری دادن جای روزهٔ ماه مبارک رمضان را نمیگیرد؛ چون روزه، واجب است و افطاری، مستحب.
😱 افطاری دادن به یک نفر، کفارهٔ یک سال گناه
امام صادق (علیه السلام) فرمود: «کسی که مؤمنی را افطاری دهد، کفاره یک سال گناه او شمرده میشود؛ و کسی که دو مؤمن را افطاری دهد، بر خداوند است که او را وارد بهشت سازد».
[وسائل الشیعة، ج ۱۰، ص ۱۴۱.]
🕋 افطاری دادن به یک نفر، مانند آزاد کردن یک پیامبرزادهٔ اسیر
فردی به نام «سدیر» در ماه مبارک رمضان، بر امام باقر (علیه السلام) وارد شد.
حضرت فرمود: «ای سدیر، آیا میدانی در چه شبهایی قرار داریم؟»
عرض کرد: آری، پدرم فدایت باد، شب های ماه مبارک رمضان است.
امام فرمود: «آیا میتوانی در هر شب از این شبها ۱۰ بنده از فرزندان اسماعیل را آزاد کنی؟»
سدیر گفت: پدر و مادرم فدایت باد این اندازه ثروت ندارم.
امام فرمود: «آیا میتوانی ۹ بنده از فرزندان اسماعیل را آزاد کنی؟»
سدیر باز همان گونه جواب داد.
حضرت یکی یکی کم کرد تا فرمود: «آیا میتوانی هر شب یک بنده از فرزندان اسماعیل را آزاد کنی؟»
سدیر عرض کرد: این نیز در توانم نیست.
امام فرمود: «آیا میتوانی هر شب مسلمانی را افطار دهی؟»
مرد گفت: آری؛ بلکه ده مسلمان را نیز میتوانم.
پدرم فرمود: «ای سدیر، من نیز همین را اراده کردهام. اگر بتوانی یک برادر مسلمان را افطاری دهی (ارزش آن) چون آزاد ساختن یکی از فرزندان اسماعیل است».
[وسائل الشیعة، ج۱۰، ص۱۳۰.]
🧆🥛 با دادن افطاری ساده، خود را از این ثواب های بزرگ محروم نکنیم
در این دوران که متأسفانه چشم و همچشمی ها و تجملات خانمانسوز بر زندگی ما حاکم شده است، دادن یک مهمانی افطاری با استانداردهای تجملاتی، از توان بسیاری از ما خارج است.
پس چه راهی دارد که از ثواب عظیمی که در بالا ذکر شد محروم نکنیم؟
راهش این است که از «استانداردهای خودساختهٔ غیر اخلاقی و ضد اسلامی» خارج شویم و به «استانداردهای خداپسندانه» روی آوریم.
حدیث زیر را بخوانیم و عمل کنیم:
از رسول گرامی (صلّی الله علیه وآله) نقل شده است که: «هر کس در ماه رمضان مؤمن روزه داری را افطار دهد، پاداش آزاد کردن بنده مؤمنی را دارد و سبب آمرزش گناهان گذشته او میشود».
به ایشان عرض کردند: «یا رسول الله! همه ما که توانایی افطار دادن نداریم».
حضرت(ص) فرمود: «آن کس که توان ندارد، مقداری شیر یا قدری آب و یا تعدادی خرما هم بدهد، خداوند به او چنین پاداشی را عطا میکند».
[من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۱۳۴]
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
7⃣1⃣ روز هفدهم: نگاهی به افراطها و تفریطها دربارهٔ مسجد مقدس جمکران؛ به مناسبت سالروز تأسیس
هزار و هفتاد و یک سال پیش، به امری قدسی، بنای مسجد مقدس جمکران به گذاشته شد.
مسجد مقدس جمکران از همان زمان مورد توجه خواص بود؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و رویکرد عام مردم به معارف و نمادهای مذهبی، توجه به این مسجد بیشتر و بخصوص در چند دهه اخیر، این توجه دهها برابر شد؛ تا آنجا که طرحهای متعدد توسعه مسجد همچنان پاسخگوی سیل جمعیت مشتاق نیست.
این امر باعث گردید که مسجد جمکران، همانند هر پدیدهٔ مورد توجه دیگر، دستخوش افراطها و تفریطها قرار گیرد.
در این متن به شکل فهرستوار، به برخی از این کژیها اشاره میکنیم:
🤭 تفریط ها :
1. انکار اصالت مسجد
تفریطهایی که گاه در مورد این مسجد به چشم میخورد، از "تشکیک در اصالت آن" ناشی میگردد. لذا گاهی حتی از "برخی افراد که انتظار نمیرود" شنیده میشود که: «مسجد جمکران بر مبنای یک خواب بنا شده است و خواب حجیت ندارد»!
حال آنكه مسجد جمکران بر مبنای خواب بنا نشده است.
تصور فوق، شاید از عدم دقت در واقعه تشرف «حسن بن مثله جمکرانی» به محضر امام زمان (عج) ناشی باشد.
مطابق آنچه مورد وثوق علماء و بزرگان قرار گرفته است، در شب هفدهم رمضان المبارك سال ۳۷۳ هجری قمری «حسن بن مثله» را از خواب بيدار كردند و گفتند: «برخيز و مولاى خود حضرت مهدى(ع) را اجابت كن كه تو را طلب نموده است.» وی نيز از بستر برمیخیزد و بقیه ماجرا، همه در "بیداری" اتفاق افتاده است.
صحت ادعاهای حسن بن مثله هم با نشانههای متعدد ـ شفا گرفتن بيماران پس از خوردن وليمهاي خاص و نیز تبرک به زنجیرهای مشخصکنندهٔ زمین مسجد ـ ثابت شد.
نقل اين واقعه از سوي «شيخ صدوق» مؤيد ديگر آن است.
آية الله حاج «شيخ مرتضى حائرى» از اعاظم علم و عمل حوزههای علمیه در اين باره گفتهاند: «داستان مسجد جمكران كه در بيدارى واقع شده در كتاب تاريخ قم از صدوق، نقل شده است. مرحوم آقاى بروجردى كه مرد دقيق و ملاّيى بود، مىفرمود: اين داستان در زمان صدوق واقع شده و اينكه او نقل كرده است دلالت بر كمال صحت آن دارد».
لذا بر خلاف ادعای فوق، مسجد جمکران بر مبنای یک خواب ساخته نشده است.
ضمن اینکه توجه علماي بزرگ و طراز اول شيعه و تشرف مكرر آنان به اين مسجد، ما را از جستجوی دليل خاص برای آن مدعیات مستغنی میسازد؛ شخصيتهای بزرگی نظير حضرات آيات «حائری يزدي»، «حجت»، «خوانساری»، «بروجردی»، «مرعشی نجفی» و «اراكی» در گذشته و حضرات آیات «خامنهای»، «مكارم شيرازی»، «علوی گرگانی» و «نوری همدانی» در زمان حاضر.
طلبههای قدیمیتر به ياد دارند كه مرحوم آية الله «سيد محمدرضا گلپايگانی» هرگاه با مسألهٔ مهم و لاينحلی مواجه میشد يا در اموري مثل رفع نيازهای مادی طلاب با مشكل مواجه میگرديد شخصی را براي عبادت و درخواست حل مشكل به اين مسجد بابرکت میرفت و یا طلاب را بدانجا گسيل میداشت و نتيجه هم میگرفت.
2. نفی عرض حاجت
یکی دیگر از تفریطهایی که گاه از سوی برخی خواص در این مورد شنیده میشود، مسأله "عریضهنویسی به امام(عج)" است.
مطابق آیات و روایات، عرض حاجت به پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار هیچ اشکال عقلی و شرعی ندارد؛ البته با این نیت که آنان، مستقل در برآورده کردن نیازهای ما نیستند بلکه به دلیل جایگاه برگزیدهای که نزد خداوند متعال دارند ميتوانند حاجت ما را بخواهند و ما را شفاعت کنند.
ابراز حاجت نیز به شکل متعارف، به دو نحوه کتبی و شفاهی صورت میگیرد؛ يعني انسان ميتواند بیپرده و مستقیم در مقابل ضریح امام ـ یا حتی فرسنگها دورتر از مضجع وی ـ بایستند و هر آنچه دل تنگش می خواهد بگوید؛ یا آنكه آنچه در دل دارد و از گفتن آن حيا ميكند یا قادر به بیانش نیست را در کاغذی بنویسد و پیامبر(ص) و امام(ع) را مخاطب قرار دهد.
البته باید دانست که ابراز حاجت به محضر معصوم(ع) نیز همانند دعا به پیشگاه خداوند است که شاید اجابت شود و شاید صلاح در عدم اجابت آن باشد.
پس عریضه نوشتن برای امام زمان(عج) اشکالی ندارد؛ اما اینکه در راه این عرض حاجت، مثلا برای "چاه جمکران" ارزش خاصی قائل شویم، بحثی دیگر است که در بخش «افراطها» بدان خواهم پرداخت.
پایان بخش ۱ از ۲👆
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
بخش ۲ از ۲ 👇
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
7⃣1⃣ روز هفدهم: نگاهی به افراطها و تفریطها دربارهٔ مسجد مقدس جمکران؛ به مناسبت سالروز تأسیس
بخش ۲ از ۲ 👇
😱 افراط ها :
با وجود تمامی آثار و برکات شمرده و ناشمردهٔ مسجد مقدس جمکران، نمیتوان و نباید از افراطهایی نیز که درباره آن مشاهده میشود چشم پوشید؛ مانند:
۱. سفر به جمکران، بدون زیارت حضرت معصومه (س)
امام صادق(ع) درباره مقام حضرت معصومه(س) و شهر قم فرمودهاند: «ما اهل بیت حرمی داریم و آن سرزمین قم است و بانویی از فرزندان من به نام فاطمه در آنجا به خاک سپرده میشود، هرکس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می شود».
اما با وجود این همه فضیلت، با کمال تأسف شاهدیم که برخی کاروان های زیارتی، زائران را مستقیم به مسجد جمکران میبرند و به مبدأ بازمیگردانند بدون آنکه توفیق زیارت حضرت معصومه(س) را داشته باشند! یعنی اینکه متأسفانه مسجد جمکران، برای برخی از علاقهمندان اهلبیت(ع) وسیله سلب توفیق شده است؛ آن هم توفیق زیارت کسی که پاداش زيارتش بهشت برين است.
۲. چله گرفتنهای غیر مستند
محدث نوری(ره) رفتنِ چهل شب چهارشنبه به «مسجد سهله» یا چهل شب جمعه به «مسجد کوفه» را از جمله عبادات مشروعه میداند که در نزد صالحين، معروف و مورد عمل بوده است. همو مینویسد: اما زیارت سیدالشهداء(ع) در چهل شب جمعه و امثال آن، نه برای عدد مذکور و نه برای آن عمل هیچ سند مخصوصی وجود ندارد.
بنابراين چلهنشینیها، چله گرفتنها و یا زیارت مساجد در چهل شبِ خاص از ایام هفته، به نحو منصوص و مأثور، تنها اختصاص به مسجد سهله و کوفه دارد و درباره جای دیگری وارد نشده است.
۳. زیارت شب چهارشنبه
همچنین است داستان سهشنبه شبها و شبهای چهارشنبه. آنچه درباره اعمال شب چهارشنبه وارد شده و به وجود مقدس حضرت صاحب (عج) مربوط می شود منحصر به "مسجد سهله " در عراق است و هیچ روایت، توقیع یا دستوری درباره رفتن به مسجد جمکران در شبهغ چهارشنبه وجود ندارد. حتی خود واقعه تشرف حسن بن مثله نيز در شب سهشنبه بوده نه چهارشنبه.
عبادت در مسجد جمکران، همانند هر مسجد دیگری، در هر یک از شبهای هفته با فضیلت است و اگر بنا باشد که یک شب خاص از ایام هفته را برای عبادت در این مسجد انتخاب کنیم، بیشک شب جمعه بهتر از شبهای دیگر است.
۴. چاه جمکران
همانگونه که در بخش «تفریطها» نوشتم، عرضه حاجت به محضر ائمه اطهار (ع) ـ کتبی یا شفاهی ــ امری مشروع و معقول است.
علامه «مجلسی» در تحفة الزائر و «سبزواری» در مفاتیح النجاة آوردهاند: «هر کس حاجتش را به شکل کتبی ابراز کرد، آن را در ضریح یکی از ائمه(ع) بیندازد یا آنکه آن را ببندد و از خاک پاک، گل بسازد و آن را داخل آن گذارد و در رودخانه، برکه یا چاهی عمیق بیاندازد و بداند که به حضرت صاحب الزمان(عج) خواهد رسید».
شاید دلیل دستور بالا ـ در راستای «ستار بودن» خداوند و حجتش ـ این باشد که اسرار مردم حفظ گردد و اگر شخصی از محضر امام خواهشی داشت یا ابراز نیازی کرد، این خواسته و نیازِ مکتوب به دست دیگران نرسد و آبروی وی را نریزد؛ بلکه در اعماق نهر و چاه فرو رود.
به هر حال ـ فلسفه این دستور هر چه باشد ـ خصوصیتی برای چاه جمکران وجود ندارد بلکه همانطور که خواندید، آن عرض حاجت را میتوان به هر نهر و برکه و چاه عمیقی سپرد و اطمینان داشت که حضرت(عج) از محتوای آن با خبر خواهد شد.
۵. ملاقات گرایی
تلاش برای دیدار با امام زمان(عج) و گذاشتن تمام همّ و غمّ خویش برای رسیدن به این هدف، و در نتیجه، غفلت از فلسفه دین و مقتضیات تدین، آفت دیگری است که پرداخت کامل به آن، مجالی مستقل و موسّع میطلبد.
امید که با تعجیل در فرج، افراط و تفریطهای ما به اعتدال گراید 🤲 همانگونه که خداوند ما را "امت وسط " و "اسوه آدمیان" اراده کرده است.
برای خواندن متن کامل نوشته بالا - با عنوان «مسجد مقدس جمکران ؛ افراطها و تفریطها» - روی لینک زیر بزنید 👇
fa.abna24.com/story/116785
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
8⃣1⃣ روز هجدهم: فضیلت شب قدر و اعمال آن
ماه مبارک رمضان، با رسیدن به «شبهای قدر» به اوج معنویت خود نزدیک میشود.
برخی خصوصیات شب قدر:
- در طول سال، شبی به خوبی و فضلیت آن یافت نمیشود.
- عمل نیک و عبادت در این شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است.
- شب نزول کلام الله بر بشریت است.
- سرنوشت سال آیندهٔ ما در این شب صورت میگیرد.
- فرشتگان و روح (که اعظم فرشتگان الهی است) در این شب به زمین فرود میآیند و به محضر امام زمان(عج) میرسند.
- دعا و طلب آمرزش در آن به اجابت بسیار نزدیکتر است.
امشب، آغاز شبهای قدر است و باید مراقبت کنیم که این فرصت بزرگ را از دست ندهیم.
🧎🤲 عبادات شب قدر
اعمال شبهاى قدر دو نوع است:
- اعمالى که در هر سه شب انجام میشود و مشترک است.
- اعمالى که ویژه هر یک از شبهاى قدر است.
🟢 الف) اعمال مشترک شبهای قدر
یعنی عباداتى که در هر سه شب انجام میشود:
۱. غسل کردن.
۲. احیاء (بیدار ماندن)
روایت شده است: هرکه شب قدر را اِحیا بدارد، گناهانش آمرزیده میشود، هرچند به شماره ستارگان آسمان و سنگینی کوهها و پیمانه دریاها باشد.
۳. نماز شب قدر
دو رکعت نماز، که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، هفت بار سورهٔ «توحید» بخواند و پس از سلام نماز هفتاد مرتبه بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ وَأَتُوبُ إلَیْه».
در روایت نبوی است: هر کس این نماز را بخواند از جای برنخیزد تا خدا او و پدر و مادرش را بیامرزد...
۴. زیارت امام حسین(ع)
روایت است: هنگامی که شب قدر میشود، منادی از آسمان هفتم از پشت عرش ندا سر میدهد که خدا هرکه را به زیارت مزار امام حسین(علیه السلام) آمده آمرزید.
۵. دعا با شفیع نمودن قرآن
قرآن مجید را باز کند و در برابر خود گرفته و بگوید:
«اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِكِتابِكَ الْمُنْزَلِ وَمَا فِيهِ وَفِيهِ اسْمُكَ الْأَكْبَرُ وَأَسْماؤُكَ الْحُسْنىٰ وَمَا يُخافُ وَيُرْجىٰ أَنْ تَجْعَلَنِى مِنْ عُتَقائِكَ مِنَ النّار».
سپس هر حاجت که دارد بخواهد.
۶. قرآن بر سر گذاشتن
قرآن مجید را روی سر بگذارد و بگوید:
اللّٰهُمَّ بِحَقِّ هٰذَا القُرآنِ وَبِحَقِّ مَنْ أرْسَلْتَهُ بِهِ وَبِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ وَبِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلَا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْك.
سپس ده مرتبه بگو «بِکَ یَا اللّٰهُ» و ده مرتبه «بِمُحَمَّدٍ» و ده مرتبه «بِعَلِیٍّ» و ده مرتبه «بِفَاطِمَةَ» و ده مرتبه «بِالحَسَنِ» و ده مرتبه «بِالحُسَیْنِ» و ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ الحُسَیْنِ» و ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» و ده مرتبه «بِجَعفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ» و ده مرتبه «بِمُوسَى بْنِ جَعفَرٍ» و ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُوسَى» و ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» و ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ» و ده مرتبه «بِالحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ» و ده مرتبه «بِالحُجَّةِ».
سپس هر حاجتى که دارى از خدا بخواه.
۷. درخواست آمرزش و دعا برای حوایج دنیا و آخرت خود, پدر و مادر, خویشان و برادران و خواهران مؤمن، چه آنان که زندهاند و چه آنان که از دنیا رفتهاند.
۸. فرستادن صلوات بر محمّد و آل محمّد (صلیاللهعلیهوآله) به هر اندازه که بتواند.
۹. دعا برای عافیت
۱۰. صد رکعت نماز
صد رکعت نماز بجا آورد که فضلیت بسیار دارد و بهتر آن است که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، ده بار سورهٔ «توحید» بخواند.
۱۱. قرائت دعای «جوشن کبیر»
۱۲. قرائت دعاهای دیگری که در کتب شریف ادعیه، از جمله مفاتیح الجنان، ذکر شده است.
🔴 ب) اعمال خاص شب نوزدهم:
۱. استغفار
گفتن صد مرتبه: اَستَغفِرُ اللَّهَ رَبِّي وَ اَتُوبُ إلَيه.
۲. لعن قاتلان حضرت علی (علیه السلام):
گفتن صد مرتبه جملهٔ «اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أميرِالْمُؤمِنين».
۳. قرائت دعای «یا ذَا الَّذی کانَ...» که متن آن در مفاتیح الجنان موجود است.
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
📺 برنامههای تلویزیون در شبهای قدر ۱۴۴۴ (۱۴۰۲ ش.)
🔹شبکههای مختلف رادیویی و تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران، مراسم شبهای قدر را از اماکن مقدس و هیئات مذهبی معروف مناطق مختلف کشور، به شکل زنده و ضبطی پخش میکنند.
تصویر بالا👆 برنامه شبهای قدر امسال از شبکههای یک، دو، سه، چهار، پنج، قرآن، آموزش، جام جم و سلامت را نشان میدهد.
شبکههای استانی نیز برنامههای خاص خود را دارند.
منبع: تسنیم
▪️▫️▪️▫️▪️
🌐 پورتال بزرگ امام حسین (علیه السلام) و بنیاد بینالمللی عاشوراء را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
در پیامرسان ایتا 👇
https://eitaa.com/ashura_i_f
در پیامرسان بله 👇
ble.ir/ashura_i_f
در سرویس ویدیوی آپارت 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal