🍃🍃🔵🔷
🍃🔵🔷
🍃🔷
🔷
🔵 #اختلافات_زن و #شوهر
❓ سؤال: اگر زنی در زندگی
_ اولاً #اطاعت از شوهر نکرد،
_ ثانیاً برای شوهرش #ارزش قائل نبود،
_ ثالثاً #اسرار_زندگی را در همه جا #فاش نمود،
_ رابعاً در زندگی مرتب #دروغ گفت.
❓تکلیف مرد از نظر شرعی با چنین زنی چیست؟
✅ جواب: باید او را #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر نمایید. [1]
🔵 اگر هیچیک از زن و شوهر به وظایف خود عمل نکنند، به گونه ای که #ترس از #جدا_شدن آنها از یکدیگر باشد، باید یک نفر از خانواده مرد و یک نفر از خانواده زن برای #اصلاح بین این #دو_نفر تعیین شوند که #حکم بین این دو باشند. و بر این دو نفر حاکم واجب است درباره درگیری این زن و شوهر تحقیق به عمل آورند، سپس هر چه آن دو حکم رأی دادند در صورتی که مشروع باشد، بر زن و شوهر #لازم_الاجراء می شود و باید بدان عمل کنند.
🔷 مثلاً اگر با شوهر شرط کنند که همسرش را در فلان خانه مخصوص، یا نزد پدر و مادر او مسکن دهد، و یا مادر و خواهر خود را با وی همخانه نکند، یا در فلان مدت مهریه یا سایر مطالباتش را بپردازد، شوهر باید بپذیرد و آنها را انجام دهد، ولی هر گونه حکم غیر مشروع لازم الاجراء نیست و نباید زن و شوهر بدان #ملتزم شوند. مثلاً شرط کنند شوهر حقوق سایر اعضای خانواده را بپردازد و یا زن بتواند بدون اجازه شوهر از #خانه #خارج شود و... [2]
🔷 #زن_شوهر
🍃🔷 منبع: 👇👇
[1].امام: از کتاب استفتائات، ج 1، ص 481، سؤال 14.
[2].امام: تحریر الوسیله، ج 2، کتاب نکاح، فی النشوز، مسأله 4.
🍃🔷🔵🍃🔷🔵🍃🔷🔵
🔷 رسانه تخصصى فقه واحكام
✅ http://eitaa.com/ask_ahkam
♻️ #عیب_گویی_همسر
🔴 #روابط_زن_وشوهر
♻️🔴♻️🔴♻️🔴♻️
❓ سؤال: آیا شوهر می تواند در مقابل دیگران عیوب #زنش را بگوید و او را #تحقیر کند، اگر چه به #شوخی باشد؟
✅ پاسخ: 👇👇
➖ «غیبت کردن #مؤمن و نیز تحقیر مؤمن و کاری که موجب #اذیت او می شود جایز نیست.»
❓ سؤال: آیا #زن می تواند در مقابل دیگران #عیوب_شوهرش را بگوید و یا او را تحقیر کند؟ اعم از اینکه شوهر حضور داشته باشد یا نه و اعم از اینکه شوخی باشد یا #جدی.
✅ جواب: 👇👇
➖ «غیبت کردن مؤمن و نیز تحقیر مؤمن و کاری که موجب اذیت او می شود، جازی نیست.»
⏪ بنابراین #فتوا زن و شوهر نمی توانند یکدیگر را تحقیر نمایند. به طور مثال #مرد نمی تواند با به رخ کشیدن زنان دیگر، زن خود را تحقیر کند و با #اجازه ندارد در مقابل دیگران کاری کند و یا #حرفی بزند که زنش تحقیر شود.
🔻همچنین زن اجازه ندارد عیوب مرد را نزد زنهای دیگر به گونه ای بیان کند که یا #غیبت شود و یا موجب تحقیر شوهر گردد.
⏪ بنابراین، #ایراد گرفتن از یکدیگر در مقابل دیگران بی اعتنایی کردن به یکدیگر، ترجیح بدون دلیل دیگران به گونه ای که موجب تحقیر همسر گردد و مواردی نظیر اینها، جایز نیست و زن و شوهر باید به شدت از اینگونه امور #خودداری نمایند.
_________________
💠 استفتاء از دفتر #مراجع_عظام - احکام روابط زن و شوهر سید مسعود معصومی
♻️♻️♻️♻️♻️
✅ رسانه تخصصی فثه واحکام
💠 http://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ #اعتبا_دعای_دعا_نویس
❓ سوال: دعاهایی که نویسندگان آنها ادعا می کنند که در #کتابهای_قدیمی دعا نقل شده اند، چه حکمی دارند؟ و مراجعه به آنها چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: ⬇️
«اگر دعاها از ائمه اطهار(علیهمالسلام) نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آنها حق باشد، تبرّک جستن به آنها اشکال ندارد. همانگونه که تبرّک جستن به دعاهای مشکوک به این امید که از معصوم(علیه السلام) باشند، اشکال ندارد.»
✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir
♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🍂🍁🍃🌼
🍃🍂🍁🌼
🍃🍂🌼
🍃🌼
🌼
⭕️ #حق_طلاق_زن و اجرای آن
❓ سوال: خانمی حدود یکسال است همسرش رهایش کرده و با فرزند خردسالش تنها زندگی میکند. طبق عقد نامه، حق طلاق هم با خانم است. آیا می تواند خطبه طلاق را با حضور چند نفر شاهد بخواند؟
✳️ پاسخ: ⬇️⬇️
✅ امام خامنه ای: واگذاری حق طلاق به زوجه صحیح نیست اما اگر زن در #عقد_دائم یا #عقد_لازم دیگر از طرف #شوهر وکیل در طلاق #مباشرتا و یا با حق توکیل غیر باشد و با رعایت کلیه شرایط #شرعیه و به خاطر وکالت یاد شده اقدام به طلاق نماید، طلاق صحیح است و اگر #قانونی در این زمینه وجود داشته باشد باید مراعات نمایید. [1]
✅ آیت الله فاضل: حق طلاق برای زن هرچند در عقد نامه باشد باطل است. لیکن اگر در ضمن عقد شرط کرده باشد که اگر شوهر مثلا به امورش رسیدگی نکند وکیل در طلاق باشد و شوهر او را به حال خودش گذاشته باشد، با وکالتی که در طلاق گرفته می تواند کسی را وکیل بگیرد که با رعایت شرایط طلاق، #صیغه طلاق او را بخواند. و میتواند با همان عقد نامه به دادگاه مراجعه کند و از قاضی درخواست حکم طلاق نماید تا طلاق او رسمی و قانونی شود. اگر #وکالت در طلاق دارد و خودش بتواند صیغه طلاق را درست بخواند می تواند در حضور دو #شاهد_عادل مرد، صیغه طلاق را به وکالت از شوهر برای خودش بخواند. [2]
============
⭕️ #دو_شاهد_عادل
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: FqWT0Up9GsA.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، شماره استفتاء: 9612614.
🌿🍂🌿🍂🌿🍂🌿🍂
🍃🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام
▶️ http://eitaa.com/ask_ahkam
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
⁉️ #سوال_مسابقه 48 👇 چه لباسی برای مردان ممنوع و حرام است: گزینه 1⃣: لباسی که معمولا فقط زنها می
#جواب_مسابقه۴۸ 🔰
✅ گزینه 4
برندگان این هفته کاربران محترم : 🎊کاربر h m 🌼 و : 🎊گل نرگس 🌼
با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏
eitaa.com/ask_ahkam
🔴 #تهیه_لوازم_آرایش
❓ آيا تهيه لوازم آرايش، #جزء_نفقه_واجب_زن محسوب مى شود؟
✳️ پاسخ: 👇👇
👈 همه مراجع:
«آرى، تهيه لوازم آرايش در حد متعارف، جزء نفقه واجب زن محسوب مى شود.»
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
✳️http://eitaa.com/ask_ahkam
💠 غیبت کسی که راضی به آن است
⛔️ #غیبت_حرام
⁉️ سوال: اگر کسی به ما گفته باشد هر چه #پشت_سر من غیبت کنید اشکال ندارد، در این شرایط غیبت حرام است؟
✅ پاسخ:حتی در فرض سؤال، غیبت حرام است. [1]
🔴 تذکر: غیبت کردن موجب آبروریزی #مومن است. هیچ کس حق ندارد با #آبروی مومن بازی کند؛ هر چند #راضی به این امر باشد. پس بیاییم #عیبی را که خدا پوشانده ، آشکار نکنیم، حتی اگرمطمئن هستیم صاحب عیب ناراحت نمی شود.
________________
✴️ [1].پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
🚹سوپر گروه پرسش و پاسخ احکام آقایان در ایتا (ورود خانمها ممنوع⛔️) :
http://eitaa.com/joinchat/2162884619C9cc910862b
🚺درخواست عضویت در گروه خانمها :
@pasokhgo_banovan
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
کیفیت بیان #صیغه_نذر و تحقق #نذر_شرعی
🍃🌸 سؤال:
اگر گفته شود «اگر فلان كار انجام شد نذر مي كنم در راه خدا و براي رضاي او فلان عمل را انجام دهم» آیا صيغه نذر خوانده شده است؟
🌺 پاسخ: ⬇️
🌺 امام خامنه اى : آنچه در سؤال ذکر شده نذر شرعی محسوب نمی شود. [1]
🌺 آیت الله مکارم: نذر در صورتي صحيح است که براي آن صيغه خوانده شود، خواه به عربي باشد يا زبانهاي ديگر، بنابراين اگر بگويد چنانچه فلان حاجت من روا شود براي خدا بر من است که فلان مقدار مال را به فقير بدهم، نذر او صحيح است، بلکه اگر بگويد نذر ميکنم براي خدا اگر فلان حاجت من رواشود فلان کار خير را انجام دهم، کافي است. [2]
🌺 آیت الله سیستانی: در نذر بايد صيغه خوانده شود و لازم نيست آن را به #عربى بخواند، پس اگر بگويد چنانچه مريض من خوب شود "براى خدا بر من است كه ده تومان به فقير بدهم" نذر او صحيح است و اگر بگويد براى خدا نذر كردم چنين كنم، ـ بنابر احتياط واجب ـ بايد عمل كند، ولى اگر نام خدا را نبرد و فقط بگويد نذر كردم، يا نام يكى از اولياى خدا را ببرد نذر صحيح نيست و نذر اگر صحيح بود و مكلف به نذر خود عمداً عمل نكرد گناه كرده است و بايد كفاره بدهد و كفاره وفا نكردن به نذر مانند كفاره مخالفت قسَم است. [3]
🌺 آیت الله شبیری زنجانی: این لفظ صیفه شرعی نذر نیست ولی بنابر احتیاط مستحب به آن عمل شود. [4]
🌺 آیت الله فاضل: اگر بگوید در راه خدا و یا بگوید برای رضای خدا این عمل را انجام می دهم صیغه شرعی نذر محقق نمی شود و صیغه شرعی نذر این جمله است که بگوید: «برای خدا برمن است » که فلان کار را انجام بدهم. اگر عین همین جمله «برای خدا برمن است» را نگوید نذر شرعی محقق نمی شود. [5]
—------------—
◀️ پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 590234.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9407200210.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، شماره استفتا: 400561.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 22662.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402998
__________________________
◀️ رسانه تخصصى فقه واحكام
🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸