🚫 تأخیر در پرداخت بدهی و کاهش ارزش پول
🚫 #تاخير_پرداخت_بدهی
⭕️#کاهش_ارزش_پول
======================
❓ سوال: اگر طلبکار بخاطر تأخیر در پرداخت بدهی اش از بدهکار #راضی نباشد، تکلیفی متوجه او می باشد؟
✅ پاسخ: 👇👇
✳️ امام خامنه ای: اگر تاخیر در حدی نبوده که ارزش پول کم شده باشد، بدهکار هر چند مرتکب معصیت شده اما ضمانتی ندارد. [1]
✳️ آیت الله مکارم: در صورت پرداخت بدهی، ذمه بدهکار بری می شود، اما چنانچه بدهکار در موعد مقرر بدهي خود را نپردازد و مدت قابل توجهي از سررسيد آن بگذرد بگونه اي که در اين مدت، #تورم شديد باشد لازم است #بدهي را با توجه به نرخ متوسط تورم اجناس مختلف محاسبه و پرداخت کند. ضمنا غالبا ميتوان #نرخ تورم سالهاي مختلف را از بانک مرکزي گرفت. [2]
آیت الله شبیری زنجانی: ذمه او بری می شود اما در فرض کاهش فاحش ارزش پول باید در مقدار تفاوت با طلبکار مصالحه کند. [3]
✳️ آیت الله وحید: اگر ارزشِ پول دچارِ تورم شده باشد بنابر إحتیاطِ واجب باید #طلبکار و #بدهکار با هم مصالحه نمایند. [4]
✳️ آیت الله فاضل: اگر کسی بدهی طلبکار را کامل بدهد بری الذمه می شود، اگر طلب بدهکار را سال های زیاد نگهداشته و پرداخت نکرده باشد، طوری که تفاوت فاحش در ارزش پول به وجود آمده باشد، احتیاط واجب آن است که با طلب کار #مصالحه کند و رضایت او را بگیرد. [5]
—------------—
✅ پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: NbjWLaAxI9M.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611200061.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50129.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613607.
=========================
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
▶️ http://eitaa.com/ask_ahkam
❌ #جریمه_دیرکرد #پرداخت_اقساط_خودرو
❓ سوال: دیر کرد و جریمه ای که بخاطر #تاخیر در پرداخت اقساط #خرید_خودرو از نمایندگی های معتبر کشور پرداخت می شود چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: 👇👇
🌸 آیت الله خامنه ای: اگر مجبور به پرداخت مبلغ مذکور باشید و کوتاهی در تأخیر پرداخت بدهی اصلی نداشته باشید، تکلیفی ندارید. [1]
🌸 آیت الله مکارم: اگر #شرط_ضمن_عقد باشد اشكالى ندارد، ولى نبايد به اين صورت باشد كه در صورت تأخير #سود پول را بگيرد. [2]
🌸 آیت الله سیستانی: گرفتن ديركرد جايز نيست. [3]
🌸 آیت الله شبیری زنجانی: اگر چیزی اضافه تر از #مبلغ_چک (قسط) دریافت شود جایز نیست. [4]
🌸 آیت الله وحید: حرام می باشد. [5]
🌸 آیت الله فاضل: گرفتن جریمه دیر کرد حرام است. و هم چنین #عدم_پرداخت اقساط ماشین در تاریخ مقرر نیز جایز نیست . [6]
—------------—
✅ پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: V3YbdxxA0OY.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611180093.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 702537.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50077.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25149.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613584.
=========================
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
▶️ http://eitaa.com/ask_ahkam
❇️ فراموشی سوره در پایان خطبه نماز جمعه و صحت نماز
⭕️ #فراموشی_سوره
⭕️ #پایان_خطبه
⭕️ #نماز_جمعه
=========================
❓ سوال: در صورت فراموشی #قرائت_سوره در پایان خطبه از سوی #امام_جمعه، وظیفه نمازگزاران چیست؟
✅ پاسخ:
🌸 امام خامنه ای: در هر صورت نماز امام صحیح است و #اقتدا کردن جائز است. [1]
🌸 آیت الله مکارم: احتیاط اعاده نماز ظهر است. [2]
🌸 آیت الله شبیری زنجانی: در این باره با رعایت شرط اعلمیت نسبی به مجتهد دیگری رجوع شود. [3]
🌸 آیت الله وحید: احتیاطاً نمازِ ظهر خوانده شود. [4]
🌸 آیت الله فاضل: اگر امام جماعت در نماز جمعه، در آخر خطبه سوره را فراموش کند، نماز جمعه صحیح است، منتها اگر ماموم در وقت خطبه بفهمد و بتواند به امام جمعه تذکر بدهد، تذکر بدهد اگر تذکر دادن ممکن نباشد تکلیفی ندارد و نماز جمعه صحیح است. [5]
—------------—
🌸 پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: NbjWLaAxI9M.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611200061.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50129.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613608.
========================
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
▶️ http://eitaa.com/ask_ahkam
◀️ #مس_میت و #بطلان_وضو
❓ سوال: آیا مسح میت انسان، سبب بطلان وضو می شود؟
✅ پاسخ: 👇👇
🌺 آیات عظام: سیستانی، وحید، تبریزی و خویی: باطل کننده نیست.
🌺 آیات عظام: صافی، بهجت، فاضل و گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب، باطل کننده است.
🌺 آیت الله زنجانی: بنابر احتیاط وضو باطل است.
🌺 بقیه مراجع: باطل کننده است.
—----------------
✅ منبع: توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 323؛ منهاج الصالحین، وضو، قبل م 157؛ صافی و گلپایگانی: هدایه العباد، کتاب الطهاره، م 310.
=====================
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ استفاده از کلاه گیس در نماز
🔻#کلاه_گیس_درنماز
======================
❓ سوال: نماز خواندن با کلاه گیسی که از موی کافر یا اهل کتاب باشد، اشکال دارد؟ حتی اگر کندن آن ممکن نبوده یا دشوار باشد؟
✅ پاسخ: 👇👇
✳️ امام خامنه ای: اگر یقین ندارید که از کافر غیر کتابی است، اشکال ندارد. [1]
✳️ آیت الله مکارم: بودن موی کافر در لباس نماز گزار اشکالی ندارد اما لازم است حدود پوشش لازم در نماز رعایت شود. [2]
✳️ آیت الله سیستانی: اشكال ندارد. [3]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: موی کافر محکوم به طهارت است و برای نماز اشکالی ندارد اما برای وضو و غسل باید برطرف شود. [4]
✳️ آیت الله وحید: خیر، اشکال ندارد. [5]
✳️ آیت الله فاضل: نماز خواندن با کلاه گیسی که از موی کافر غیر اهل کتاب باشد نجس و باطل است. اگر از اهل کتاب باشد ذاتا پاک هستند و موی آنها نیز پاک است و اگر کلاه گیس از موی کافری اهل کتاب ساخته شود که مشرک نشده باشد یا شک دارد مشرک شده بوده یانه، در صورتی که موهای سر خانم نماز گزار کاملا پوشیده باشد و تمام قسمت های بدنش هم پوشیده باشد نماز با آن کلاه گیس فی نفسه اشکال ندارد. اگر کلاه گیس به سر چسبیده باشد و در وقت نماز قابل کندن نباشد از باب اضطرار نماز بخواند صحیح است ولی برای نمازهای بعدی هر طوری که کندن آن ممکن شود باید آن را بردارد و اگر عمدا بر ندارد نماز باطل است. [6]
—------------—
🍃 پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: qJ8gEoHMvj8.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9610130076.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 691831.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 49000.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25149.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613171 و 9613172.
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌸 رعایت ترتیب هنگام غسل
🍃 #رعایت_ترتیب
🍃 #هنگام_غسل
=======================
❓ سوال: آیا در غسل مراعات ترتیب میان اجزاء سه گانه ( #سر و #گردن، #طرف_راست و #طرف_چپ) لازم است؟
🌸 پاسخ: 👇👇
🌸 آیات عظام: امام، بهجت، فاضل، گلپایگانی و اراکی: ترتیب اجزاء سه گانه لازم است.
🌸 آیات عظام: رهبری، وحید، صافی و نوری: ابتدا سر و گردن؛ سپس بنابر احتیاط واجب ابتدا سمت راست و بعد از آن سمت چپ شسته شود.
🌸 آیت الله سیستانی: بنابر احتیاط واجب ابتدا سر و گردن؛ سپس مابقی بدن که در این قسمت رعایت ترتیب بین راست و چپ لازم نیست.
🌸 آیات عظام: زنجانی، تبریزی و خویی: ابتدا سر و گردن؛ سپس ما بقی بدن، که در این قسمت، رعایت ترتیب بین راست و چپ لازم نیست.
🌸 آیت الله مکارم: مطلقا ترتیب لازم نیست؛ بلکه مستحب است.
—-------
🍃🌸 منبع: 👇👇
امام: تحریرالوسیله، غسل، واجبات، سوم، بعد م 4؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 191؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، فی الاغسال، فصل فی کیفیه الغسل، الاولی؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، غسل، الفصل الرابع، واجبات غسل، اولاهما، الترتیب؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، غسل، م 190؛ بهجت: وسیله النجاه، الغسل، م 202؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، ص 274 و 361.
==========================
🍃 رسانه تخصصی فقه واحکام
🌸 http://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌺 #نماز و #روزه #ما_بین_دو_وطن
❓ سوال: کسی که دارای 2 وطن بوده و فاصله بین آنها 30 #کیلومتر است، حکم نماز و روزه اش ما بین این دو وطن چیست؟
✅ پاسخ: 👇👇
🌺 امام خامنه ای: در فرض سوال نماز تمام و روزه صحیح است. [1]
🌺 آیت الله مکارم: در بین راه نمازش #شکسته است مگر اینکه شرایط #کثیر_السفر را پیدا کند که نماز و روزه اش در #مقصد و بین راه تمام خواهد بود و در يکي از اين چهار حالت، کثير السفر مي شود:
1⃣ در مدت زمان يک ماه، #هر_روز (هرچند بدون جمعه ها) رفت و آمد کند.
2⃣ در مدت زمان 45 روز، 5 روز در هفته رفت و آمد کند.
3⃣ در #مدت_زمان دو ماه و بيشتر، حداقل سه روز در #هفته (يا 12 روز در ماه) رفت و آمد کند.
4⃣ در مدت حداقل دو ماه و کمتر از #دو_سال، حداقل سه روز در هفته در جايي بماند. [2]
🌺 آیت الله سیستانی: نماز بین دو وطن تمام است. [3]
🌺 آیت الله شبیری زنجانی: نماز تمام است مگر قصدش این باشد که بعد از طی حداقل بیست کیلومتر بدون ورود به وطن بعدی دوباره به همان وطنی که از آنجا حرکت کرده برگردد. [4]
🌺 آیت الله وحید: اگر شخصی دو وطن دارد یعنی شش ماه از سال تا آخرِ عمرش در یک شهر است و شش ماه از سال تا آخرِ عمرش در شهر دیگر و فاصله ی این دو شهر سی کیلومتر است وقتی از این شهر به آن شهر می رود نمازش تمام است و لطمه ای به روزه اش نمیزند. [5]
---------------------------------------------
🍃 پی نوشت:👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: f05BqNspsJE.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9702300164.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 735211.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 53338.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
---------------------------------------
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam