eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
484 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 حکم‌ پرداخت خمس توسط دیگری 🔹از مال خودش ⁉️ اگر شخصی بخواهد از اموالش، خمس اموال دیگری را بدون اجازه و اطلاعش بدهد،آیا مجزی است؟ 👈آیات خامنه ای : بدون اذن و اطلاع مکلف نیز پرداخت خمس کفایت می کند.1 👈 آیت الله سیستانی : اگر انسان بخواهد از مال خودش به صورت تبرّعی و مجّانی، خمس شخص دیگری را بپردازد،چنانچه خمس به اموال شخص مذکور تعلّق گرفته باشد، پرداخت خمس با درخواست وی اشکال ندارد، ولی بدون اطلاع و درخواست او کافی نیست؛ امّا اگر خمس در ذمّۀ شخص مذکور باشد، پرداخت مجّانی خمس از طرف وی - هرچند بدون اطلاع یا درخواست وی - اشکال ندارد و کافی است؛ مانند اینکه مالک یا شخص دیگر شیئی را که به آن خمس تعلّق گرفته، اتلاف یا مصرف کرده و ضامن خمس آن شده یا مالک، خمس را با حاکم شرع یا نماینده وی دستگردان یا مصالحه کرده باشد.2 🔹 از مال مدیون به خمس بدون اذن او ⁉️آیا جایز است از اموال کسی که خمس نمی دهد بدون رضایتش خمسش را جدا کرده و پرداخت کنیم و کفایت می کند؟ 👈امام خمینی:جایز نیست و کفایت نمی کند؛ بلی اگر عین مال موجود باشد صاحب مال می تواند فعلا بابت خمس حساب کند.3 📚1-استفتاء خصوصی امام خامنه ای، فایل (استفتائات جدیداردیبهشت1401 2-توضیح المسائل جامع، ج،2 م858 3-استفتائات حضرت امام، ج4 م3840؛ الرافد (جستجوی خمس) المطلب األوّل: مسؤولیّۀ الخمس بالنسبۀ ألغراض البیت وأموال الزوجۀ. ⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» مسئله‌ی وحدت بین مسلمان‌ها به معنای دست برداشتن آنها از عقایدشان یا عمل به فقه دیگران نیست؛ بلکه مسئله‌ی وحدت مسلمین، وحدت بر سر یک‌سری مسائل اصلی و اصولی و مشترک موجود بین آنها برای مقابله با دشمنان مشترک است. معنای وحدت این است: با هم نزاع نکنند به وسوسه‌ی دشمن گوش نکنند، به جان هم نیفتند، با هم دشمنی نکنند و نسبت به هم کارشکنی نکنند با هم متحد و پشتیبان یکدیگر باشند. وقتی که دشمن مشترکی به یکی از کشورهای اسلامی حمله می‌کند، همه دست به دست هم بدهند و در مقابل او بایستند. وحدت بین مسلمین و پرهیز از تفرقه یک امر واجب است و ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان که به نفع دشمنان و به نفع استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی است، حرام است. به فتوای همه‌ی مراجع معظم تقلید، انجام کارهایی که بر ما واجب نیست -ولو مستحب هم باشند- اگر انجام آن کارها موجب سوء استفاده‌ی دشمنان علیه مکتب اهل بیت علیهم‌السلام شود تا به پیروان مکتب اهل بیت علیهم‌السلام توهین کنند یا موجب اختلاف بین مسلمانان باشد جایز نیست. تفرقه بین مسلمانان کار حرامی است و توهین به مقدسات سایر مسلمین حرام شرعی است. وحدت مسلمین حکم شرعی است. مسلمانان، باید به تدریج این اختلافات مذهبی و طایفه‌ای را کم کنند و از بین ببرند چون اینها خدمت به دشمنان است و خدمت به دشمنان هم حرام است. بحث علمی، بین شیعیان و اهل سنت به صورت محترمانه، نقادانه و عالمانه، در مجامع علمی، که موجب اختلاف و تفرقه و فتنه‌انگیزی بین مسلمان‌ها نباشد، اشکالی ندارد. حفظ عقاید حق واجب است. رفت‌وآمد با دیگران اگر برای عقاید و اخلاق انسان ضرری نداشته باشد، اشکالی ندارد. هدیه گرفتن و هدیه دادن به اهل تسنن اگر مفسده‌ای (موجب انحراف اعتقادی) بر آن مترتب نباشد، اشکالی ندارد. گوشت ذبح‌شده توسط مسلمانان از هر فرقه‌ای که باشند -البته فِرَق شناخته شده- اشکالی ندارد و حلال و پاک است. مسلمین همه پاک هستند بجز خوارج و ناصبی‌ها. ورود اهل سنت به مساجد و حرم معصومین علیهم‌السلام و امامزاده‌ها، اشکالی ندارد. ازدواج مسلمانان با یکدیگر اگر مفسده‌ای نداشته باشد اشکالی ندارد، اما اگر مفسده‌ داشته باشد، حتی هم‌مذهب هم باشند، جایز نیست. و معامله با اهل سنت اشکالی ندارد. اهل سنت مسلمانند و هم‌سفره شدن با آنها اشکالی ندارد و غذای آنها حلال است. کار کندن نزد اهل تسنن اگر خلاف شرع نباشد، اشکالی ندارد و مزدش هم حلال است. 📚امام، استفتائات، ج 2 ص 495 س 6؛ آقا، ویژه‌نامه احکام مذاهب؛ فاضل جامع المسائل ج‌2، س 129 و 139؛ بهجت استفتاءات ج‌4س 5928؛ مكارم، جامع المسائل و استفتاءات جديد ج‌2،س 1192 و 1193؛ صافى جامع الأحكام ج‌2، س 1495؛ تبریزی صراط النجاة ج‌6،س 1632 ⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
💠 جریمه تأخیر در پرداخت اقساط ⁉️ سؤال: آیا جایز است در حین معامله‌ فروشنده شرط کند در صورت تأخیر در تسویه، خریدار مبلغی به عنوان جریمه پرداخت کند؛ مثلا به ازای هر روز تأخیر یک میلیون تومان بپردازد؟ ✍️ پاسخ: 🔹 دریافت جریمه، به جهت تخلف از تعهد اشکال ندارد؛ اما اگر دریافت جریمه در مقابل مهلت بیشتر برای پرداخت باشد، جایز نیست. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. 📎 ⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
[ عکس ] 💢 لمس آیات قرآن در ایام عذر شرعی ⁉️ سؤال: آیا خانم حائض اگر وضو بگیرد، می تواند به آیات قرآن، دست بزند؟ به آیات قرآن در موبایل چطور؟ ✍️ پاسخ: 🔹 انجام کارهای مشروط به طهارت از جمله مسّ آیات قرآن کریم با چنین وضویی برای حائض جایز نیست؛ اما دست زدن به صفحه نمایش موبایل ـ هر چند برای قرائت قرآن باشد ـ نیاز به وضو ندارد. 📚 پی نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/276713 📎
هوالحکیم علت گرامی داشتن «هفته دفاع مقدس»؟ 1⃣ حدود ٢١۱ سال پیش در زمان فتحعلی شاه قاجار به موجب قرارداد ننگین گلستان در سال ١١٩٢ شمسی (۱۸۱۳ میلادی) کشورهای فعلی: «قفقاز، ارمنستان، گرجستان، داغستان، چچن و اینگوش و سواحل ارزشمند دریای کاسپین» به مساحت حدود ٢٣٠ هزار کیلومتر مربع از ایران جدا شده و به روسیه تزاری تقدیم گردید. 2⃣ حدود ١٩۶ سال پیش و باز هم در زمان فتحعلی‌شاه قاجار به موجب قرارداد ننگین ترکمنچای درسال ١٢٠٧ شمسی (۱۸۲۸ میلادی)، منطقه‌ی «ایروان، نخجوان و بخش‌هایی از تالش و آذربایجان» و در مجموع حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع دیگر از ایران جدا شد و باز هم به امپراتوری روسیه تقدیم شد! 3⃣ حدود ١۶۸ سال پیش در زمان ناصرالدین شاه قاجار به موجب معاهده ننگین پاریس در سال ١٢٣۵ شمسی (۱۸۵۶ میلادی) مناطق: «هرات و افغانستان و بلوچستان و مکران» به مساحت ٩٧۵/۲۲۵ کیلومتر مربع با فشار انگلیس از ایران جدا شد! 4⃣ حدود ١۵۳ سال پیش و باز هم در زمان ناصرالدین شاه قاجار به موجب قرارداد ننگین حکمیت «گلد اسمیت» در سال ١٢۵٠ شمسی (۱٨٧١ میلادی)، و باز هم تحت فشار انگلیس مناطقی از: «پاکستان و سیستان» به مساحت ٣۵٠/٠٠٠ کیلومتر مربع از ایران جدا شد! 5⃣ حدود ١۴۳ سال پیش باز هم در زمان ناصرالدین شاه قاجار به موجب «پیمان آخال» در سال ١٢۶٠ شمسی (۱۸۸١ میلادی) کشورهای فعلی: «ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان» به مساحت ١/٢٢۶/۵٠٠ کیلومترمربع از ایران جدا شده و باز هم به امپراتوری روسیه تقدیم شد! 6⃣ حدود ١٠۵ سال پیش در سال ١٢٩٨ شمسی (١٩١٩ میلادی) در زمان احمد شاه قاجار و دولت وثوق‌الدوله براساس پیمان منطقه‌ای مستشاران انگلیس، جزایر نفت خیز خلیج فارس از جمله کشورهای فعلی: «امارات، قطر، عمان و چند جزیره بسیار ارزشمند دیگر» به مساحت ۴٠۵/٢٨٧ کیلومتر مربع رسماً از ایران جدا شد! 7⃣ حدود ٨۷ سال پیش در سال ۱۳۱۶ شمسی (۱۹۳۷ میلادی) در زمان رضا شاه پهلوی با امضای پیمان ننگین سعدآباد با کشورهای همسایه (عراق، ترکیه و افغانستان) بخش‌های عظیمی از ایران با دسیسه انگلیس جدا شد؛ از جمله: «ارتفاعات سوق‌الجیشی آرارات» به ترکیه؛ بخش عظیمی از «اروندرود» و اداره کامل آن را به عراق‌؛ و «دشت وسیع نااُمید» به مساحت ۳ هزار کیلومتر به افغانستان بخشیده شد! 8⃣ حدود ۷۰ سال پیش در سال ١٣٣٣ شمسی (١٩۵۴ میلادی) در زمان محمد رضا شاه پهلوی، بندر استراتژیک «فیروزه» در شرق دریای خزر از ایران جدا و به شوروی واگذار گردید! 9⃣ و باز هم در زمان محمدرضا شاه در سال ١٣۵٠ شمسی (١٩٧١ میلادی) با فشار انگلیس، مجمع الجزایر بحرین به مساحت بیش از ٧٠٠ کیلومتر مربع با انبوهی از مخازن نفت و گاز از ایران جدا شد! 👈 و با کمال تأسف باید این حقیقت تلخ را بدانیم که این مقدار تجزیه و جدایی بیش از ٣ میلیون و ۵٠٠ هزار کیلومتر مربع از خاک ایران به واسطه سستی و خیانت پادشاهان میهن فروش در کل تاریخ جهان بی‌سابقه است و ایران امروز با مساحت ١/۶۴٨/١٩۵ کیلومتر مربع کمتر از یک سوم مساحت ایران بزرگ دویست سال قبل را دارد! 👊 اما برخلاف قاجار و پهلوی، در جمهوری اسلامی و پس از هشت سال دفاع مقدس، یک سانتیمتر از خاک کشور عزیزمان را هم از دست ندادیم .. ۳۱ شهریور آغاز هفته دفاع مقدس گرامی باد.🇮🇷 🌺🍃☘️🍃🌺 📌 صدای حقیقت را از اینجا بشنوید؛ به «در جست‌و‌جوی‌ حقیقت» بپیوندید: 👇👇👇 @jostojou
💢 درخواست خارج کردن مادرشوهر از خانه ⁉️ سؤال: آیا جایز است زن، از شوهرش بخواهد یا او را مجبور کند که مادر بیوه و پیرش را از خانه اخراج کرده و جای دیگر اسکان دهد؟ ✍️ پاسخ: 🔹 به طور کلی زن حق دارد از شوهر، محل زندگی مجزا از بقیه ـ که دارای امکانات غیر مشترک، مثل محل سکونت، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام باشد ـ مطالبه کند و حق دیگری (مثل اخراج مادر شوهر و ...) ندارد. 📚 پی نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای. 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/311135 📎 📎 ⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
💢 شیوۀ جبران حق الناس ⁉️ سؤال: کسی که حق الناس قابل توجه و مهمی بر عهده دارد اگر بدون بیان حق تضییع شده، از صاحب حق حلالیت بطلبد و او هم بدون اطلاع از اهمیت طلب خود، وی را حلال کند؛ آیا کفایت می کند؟ ✍️ پاسخ: اگر حلالیت طلبیدن به طور کلی باشد و صاحب حق به ابعاد وسیع حقی که حلال کرده، توجهی نداشته باشد، کفایت نمی کند و سبب ابراء دین نمی شود. 📚 پی نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای. 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/310392 📎 📎 ⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
هدایت شده از سرود، مولودی، مداحی
مداحی آنلاین - دیروز پدرها ، امروز پسرها - حسین طاهری.mp3
9.7M
پرچم افراشته رمز وطن ماست حتی سحر مرگ به روی کفن ماست 🔊 🌷 🎙 ─━━━⊱🌺🌸⊰━━━━─ 🎤ارائه سرود، مولودی، مداحی مناسبتی 💢@ask_20
💠 ازدواج با خواهرهمسر بعد از جدایی ⁉️سوال: اگر زنی را عقد موقت کنیم آیا بعد از تمام شدن مدت صیغه می شود با خواهراین زن ازدواج موقت یا دائم کرد؟یا باید صبر کنم عده خواهراولی تمام شود؟ پاسخ: ✍🏽 آیت الله خامنه ای: نا بر احتیاط واجب بعد از اتمام عده می توانید با خواهر او با رعایت شرائط صحیحِ شرعی - از جمله اذن پدر در دختر باکره - ازدواج کنید. ✍🏽 آیت الله مکارم: هرگاه زنى را براى خود عقد کند تا وقتى آن زن در عقد اوست نمى تواند با خواهر آن زن ازدواج کند، خواه عقد دائم باشد یا موقّت، حتّى بعد از طلاق مادام که در عدّه است، در صورتى که عدّه رجعى باشد نمى تواند خواهر او را بگیرد و احتیاط مستحب آن است که در عدّه طلاق بائن که شرح آن خواهد آمد با او ازدواج نکند، همچنین در عدّه متعه، خواه بعد از تمام شدن مدّت باشد و یا بخشیدن مدّت. ✍🏽 آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب باید بعد از تمام شدن عده باشد. ------------- 🌱پی نوشت: [1]. پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: p22772n. [2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم [3]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله سیستانی 💥 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔rubika.ir/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam\
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌👌 ارزشمند و کمیاب؛ شنیدنی و پر نکته؛ قابل استفاده؛ کاش مسوولان امر این نکات را عمل کنند.... . 🔊 توصیه‌های مهمّ‌ استاد میرباقری به معلّمان و آموزگاران مدرسه 💥 دانش‌آموزان حکیم و بصیر تربیت کنید که میدان‌های درگیریِ حق و باطل در جهان امروز را بشناسند. 💥 دانش‌آموزان تمدّن‌ساز تربیت کنید؛ شاگردانی که قُلّه‌های علمی را فتح کنند. 💥 دانش‌آموزانی تربیت کنید که ذلیل و تحقیرشده در مقابل الگوی توسعۀ غربی نباشند. اگر نوجوانان و جوانان ما در مقابل توسعۀ غربی، تحقیر شوند، دیگر کاری از پیش نمی‌توان برد! 🌺🍃☘️🍃🌺 📌 صدای حقیقت را از اینجا بشنوید؛ به «در جست‌و‌جوی‌ حقیقت» بپیوندید: 👇👇👇 @jostojou
💠 حرمت استفاده از الفاظ رکیک 🔹 گفتن کلام رکیک، حرام است هرچند فرد قصد ناسزاگویی و فحّاشی نداشته‌ باشد و منظور از آن کلامی است که عرفاً تصریح به آن نسبت به هر فردی یا نسبت به غیر همسر، زشت و قبیح محسوب می‌شود. 📚 پی‌نوشت: توضیح‌المسائل جامع آیت الله سیستانی، م 228 📎 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/266195 ⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥داستان توسل شهید برونسی به حضرت زهرا سلام الله علیها 🎙حاج مهدی سلحشور 🌺🍃☘️🍃🌺 📌 صدای حقیقت را از اینجا بشنوید؛ به «در جست‌و‌جوی‌ حقیقت» بپیوندید: 👇👇👇 @jostojou
💢 نگاه بدون قصد لذت ⁉️ سؤال: اگر فردی قصد لذت در نگاه نداشته باشد اما در حین نگاه، لذت حاصل شود،حکمش چیست؟ مثلاً نگاه مغازه دار به مشتری. ✍️ پاسخ: 1️⃣. ابتدا توجّه داشته باشید در هر صورت و در هر جا و به هر نحو، نگاه حضوری و عمدی مرد به زن نامحرم مسلمان (به جز صورت و دست ها تا مچ در صورتی که زینت و آرایش نداشته باشد که نگاه به آن هم با قصد لذّت و ریبه صورت نگیرد)، جایز نیست؛ 2️⃣. اگر نگاه اول بدون قصد، سهوی و اتّفاقی باشد، معصیت نکرده ولی از استمرار نگاه باید اجتناب نماید؛ 3️⃣. همچنین نگاه عمدی به زنان لاابالی و زنانی که مقیّد به حجاب شرعی نیستند و اگر کسی آنها را امر به معروف کند در آنها تاثیری ندارد، نگاه عمدی به مواضعی که باید بپوشانند ولی رعایت حجاب نکرده اند، بنابراحتیاط واجب جایز نیست. 4️⃣. افزون بر آن در هر صورت، اگر انسان بداند نگاه کردن به زنان (ولو در نگاه اول) منجر به تحریک شهوت او می شود و یا خوف ارتکاب گناه و مفسده دارد (یعنی خوف افتادن در فساد و گناه در جایی که لذّت جنسی وجود ندارد امّا خوف یا احتمال زیادی وجود دارد که انسان به گناه بیفتد، مثلاً در لحظه بعد، نگاه او تبدیل به نگاه همراه لذّت جنسی شود یا منجر به سایر گناهان شود)، در این صورت نگاه کردن به آن ها جایز نیست. 📚 پی نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای. 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/313531 📎 📎 ⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
✍مکلف باید مسائلی را که انجام تکالیف شرعی روزمره وابسته به دانستن آن است فرا بگیرد، مانند مسائل اصلی نماز و روزه و طهارت و برخی معاملات و غیر آن، و اگریاد نگرفتن احکام به ترک واجب یا ارتکاب حرام بیانجامد گناهکار خواهد بود. شناخت احکام دین و عمل به آنها سه راه دارد: 1. اجتهاد 2. احتیاط 3.تقلید ⁉️ در این قسمت راجع به تقلید نکاتی بیان می شود،یکی از مسائل مهم مساله انتخاب مرجع تقلید است و اینکه از چه راههایی می توان مرجع اعلم را شناخت؟ 1⃣ خود انسان یقین کند؛ مثل اینکه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد (اجماع) 2⃣ دو نفر عالم عادل که مى توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند، مجتهد بودن یا اعلم بودن کسى را تصدیق کنند؛ به شرط اینکه دو نفر عالم عادل دیگر با گفته آنان مخالفت نکنند ( امام خمینی، آیات خامنه ای، مکارم) دو نفر عالم و عادل که مى توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند،مجتهد بودن یا اعلم بودن کسى را تصدیق کنند؛ به شرط اینکه دو نفر عالم و عادلِ دیگر با گفته آنان مخالفت نکنند.ظاهر این است که اجتهاد یا اعلمیت کسى به گفته یک نفر که موثق باشد نیز ثابت مى شود (آیت الله سیستانی) 3⃣ عده اى از اهل علم که مى توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند و از گفته آنان اطمینان پیدا مى شود، مجتهدبودن و اعلم بودن کسى را تصدیق کنند ( امام خمینی، آیات خامنه ای، سیستانی) 4⃣ اجتهاد و اعلم بودن شخصى به حدى شایع باشد که از آن شیوع و شهرت، براى انسان علم یا اطمینان حاصل شود( امام خمینی، آیت الله مکارم) 📚توضیح المسائل مراجع،م 5 و 3؛ سیدروح الله خمینی، تحریر الوسیله، ج1، تقلید، م19؛خامنه ای، رساله آموزشی، درس3،اجوبة الاستفتائات، س24و25و27؛مکارم شیرازی، توضیح المسائل، م3؛سیستانی توضیح المسائل جامع، ج1،م8؛ ⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
‼️ زبان، معمولا فرهنگ همراه خود را تدریجا منتقل می کند؛ و متاسفانه حتی برخی از متدینان، از لغاتی مثل نمونه های زیر، در گفتار و نوشتار، فراوان استفاده می کنند: ❌جلسه کنسل شد (منتفی / لغو) ❌ غذای فردا را رزرو کردم (سفارش دادم / پیش خرید کردم / ذخیره کردم / ثبت کردم) ❌ برای شما وُیس فرستادم (صوت فرستادم) ❌ مسابقات فینال فرداست (نهایی) ❌ بچه های ما در این لِوِل نیستند (سطح) ❌ در لایو به شما خواهم گفت (ارتباط زنده / ارتباط مستقیم / پخش زنده) ❌ برای شما اس ام اس فرستادم (پیامک) ❌ به آی دی من پیام بده (به کاربری من پیام بده) ❌ تصویر پروفایلت زیبا بود (تصویر کاربریت زیبا بود) ❌ اجرای پایلوت طرح آغاز می شود (آزمایشی) ❌ کد شما 35 است؟ (شماره / شناسه) ❌ کد پرسنلی من 11845 است (شماره کارمندی) ❌ این برگه را برایم پرینت کن (چاپ کن) ❌ کار شما اُکِی شد؟ (کار شما حل شد؟ کار شما درست شد؟) ❌ در پی وی به شما جواب می دهم (صفحه شخصی / پیام شخصی) ❌ چارت جدید ابلاغ شد (ساختار) ❌ به صورت رندمی چند نفر را امتحان گرفتم (اتفاقی) ❌ چک کردی؟ (بررسی کردی؟) ❌ از ما ساپورت نمی شود (حمایت نمی شود / پشتیبانی نمی شود) ❌ پست شما تغییر کرده است (سِمَت شما تغییر کرده است) ❌ لیست دوم کجاست؟ (فهرست دوم کجاست)؟ ❌ تست کردی؟ (امتحان کردی)؟ آزمایش کردی؟ ❌ پیج من را ببین. (صفحه من) ❌ این تایم خوب نیست (زمان خوبی نیست) و ....... آیا استفاده از لغات بیگانه فقط از منظر ادبیات و صیانت از زبان فارسی قابل بحث است؟ یا وقتی آیات و روایاتی مثل آیات و روایات ذیل را می بینیم، هم محل بحث است؟ ۱- قرآن کریم: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوَاْ إِن تُطِيعُواْ الَّذِينَ كَفَرُواْ يَرُدُّوكُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ فَتَنقَلِبُواْ خَاسِرِينَ آیا اطاعت فقط در بله چشم گفتن است؟آیا وقتی از موارد یاد شده در تکلممان استفاده می کنیم، از دشمنان خدا اطاعت نمی کنیم؟؟؟ ۲- حدیث قدسی: «لَا تَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِی وَ لَا تَطْعَمُوا مَطَاعِمَ أَعْدَائِی وَ لَا تَسْلُکُوا مَسَالِکَ أَعْدَائِی فَتَکُونُوا أَعْدَائِی کَمَا هُمْ أَعْدَائِی» آیا استفاده از زبان و فرهنگ معاند، سلوک به مسالک اعداء الله نیست؟؟؟؟ ۳- حدیث شریف: «من تشبه بقوم فهو منهم» آیا تشبه به غربیان، شامل تشبه گفتاری هم نیست؟؟؟؟ 👌 تذکر این نکته هم لازم است که منظور، ایرانی گری و پان فارسیسم و اصرار بر استفاده از لغات فارسی نیست؛ منظور، حمایت و پاسداشت بوم فرهنگی خودی و غیر خودی است؛ در این بوم فرهنگی، زبان عربی و فارسی و اردو و ... زبان بیگانه و مهاجم و موذی نیستند. 🤚 تامل بیشتری کنیم و مواظب باشیم. فرهنگ مهاجم و مخرب غربی از طریق همین کلمات بین ما راه پیدا کرده است..... . 🌺🍃☘️🍃🌺 📌 صدای حقیقت را از اینجا بشنوید؛ به «در جست‌و‌جوی‌ حقیقت» بپیوندید: 👇👇👇 @jostojou
💠 پوشيدن جوراب نازک در انظار عمومي ♻️ سوال: پوشيدن جوراب نازك در انظار عمومي چه حكمي دارد؟ ◀️ حضرت امیرالمومنین علی (علیه السّلام) فرمود: پوشش ضخیم به تن کنید؛ زیرا هر کس پوشش او نازک باشد، دینش نیز رقیق و سست است. ( وسائل الشیعه، ج 3، ص 357) ✍🏻 پاسخ: ⬅️ پوشیدن جوراب های نازک یا طرح داری که پوست پا در آن نمایان است، در برابر نامحرم جایز نیست. پوشیدن جوراب های شیشه ای یا نازک که پوست پا در آن دیده می شود، در مقابل نامحرم حرام است -------------- برگرفته از کتاب «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 64. ⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
دل ما تنگ شده بهر "حسین ات" یا رب کربلا قسمت ما کن تو به حق زینب... ‌
♦️ 🔻 # احتمال تضییع حقوق اشخاص یا مراکز ❓ بخاطر عدم حساسیت و دقت در حساب، احتمال میدهم مبلغی حدود ۵۰۰، ۶۰۰ هزار تومان به اشخاص یا مراکزی بدهی داشته باشم. دقیقا هم نمیدانم چقدر و به چه کسی بدهکارم. چطور می توانم جبران کنم؟ ✅ پاسخ: 🔻🔻 ‼️✅ به مجرد احتمال، چیزی بر شما واجب نمی‌شود، اما می توانید برای احتیاط، مبالغ احتمالی را از طرف صاحبان آنها به فقیر صدقه بدهید و اگر مربوط به سازمان های دولتی باشد، مبلغ را به خزانه دولت واریز کنید. ~~~~~~~~~ 💻 پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام خامنه ای - leader.ir 💥 به پایگاه تخصصی فقه و احکام بپیوندید www.askahkam.ir 🆔eitaa.com/ask_ahkam 🆔 Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
هدایت شده از سرود، مولودی، مداحی
مداحی_آنلاین_شهید_گمنام_سلام_مجتبی_رمضانی.mp3
4.83M
شهید گمنام سلام دلم گرفته بازم چشام بارونیه 🔊 🔄 🌷 🌙 🌷 🎙 ─━━━⊱🌺🌸⊰━━━━─ 🎤ارائه سرود، مولودی، مداحی مناسبتی 💢@ask_20
💢 خمس سکه طلا از ارث 💠 سوال: 🔷 با پولی که از ارث رسیده مقداری سکه طلا خریدم، آیا به این سکه ها خمس تعلق می گیرد؟ ✍🏻 پاسخ: ◀️ اصل آن خمس ندارد؛ اما اگر به قصد تجارت نگهدارى شود و سال خمسی بر خرید گذشته باشد، سود حاصل از افزایش قیمت آن پس از فروش بنا بر احتياط متعلق خمس است. 🔺 استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: gkzp6r9 📎 📎 ⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
هدایت شده از سرود، مولودی، مداحی
111.mp3
2.68M
💠 نماهنگ "خونه امن" با صدای سجاد محمدی 📍خانوادگی گوش بدید و لذت ببرید👌❤️ https://eitaa.com/ask_20
🔻ضاحیه چقدر شبیه ورزقان شده سید 🔸ضاحیه چقدر مه‌آلود شده. ضاحیه چقدر پنهان‌کار. همه دنبال شمایند آقای من. خبرنگارها دنبالتان می‌گردند. تلفن‌ها شماره محافظان و همراهانتان را می‌گیرند. 🔹مردم دست به دعا برداشته‌اند. علما بر سجاده‌ها نشسته‌اند. در حرم‌ها ختم صلوات گرفته‌اند باز. چندساعت است که مدام کانال‌های خبری را بالا پایین میکنیم؛ گاه به تایید، گاه به تکذیب. 🔸 شما گم‌شده‌اید آقا سید و چشمان ما به دنبال ردی از وجود نازینتان. شب شده سید. ضاحیه تاریک است. 🔹 زنان شیعه بغض کرده‌اند؛ مردانی که دل خودشان هم قرص نیست، دندان می‌سایند که «چیزی نیست؛ ان شاءالله پیدایش می‌شود». ما تاب گم شدن سید دیگری را باز نداریم. 🔸از دل تاریکی بیا و مقابل دوربین‌ها ظاهر شو و بگو هستم، اینجایم و تا آخرش باقی‌ خواهم ماند. بیا و باز روی کاغد کوچکی «قطعا ننتصر» بنویس و پایش را امضا کن. 🔹شما چراغ دل‌های زخم‌خورده شرقی‌مردمان جنگ‌زده‌اید آقای من. کجایی سید زخم‌خورده‌ها. حاج‌آقا هارداسان؟ «مهدی مولایی» 🌺🍃☘️🍃🌺 📌 صدای حقیقت را از اینجا بشنوید؛ به «در جست‌و‌جوی‌ حقیقت» بپیوندید: 👇👇👇 @jostojou
این روزها اگر مایلید از یک مسیر مطمئن، به مردم مظلوم لبنان کمک کنید، یکی از بهترین راه ها، بخش وجوهات مالی دفتر رهبر انقلاب اسلامی به نشانی https://www.leader.ir/fa/monies است. در تصاویر فوق، مرحله به مرحله نشان داده شده که چطور می توانید مبلغ دلخواهتان را واریز کنید. قطره قطره جمع گردد..... . تعلل نکنیم؛ این کار، حداقل کمک ما در این شرایط است. لطفاً منتشر کنید. 🌺🍃☘️🍃🌺 📌 صدای حقیقت را از اینجا بشنوید؛ به «در جست‌و‌جوی‌ حقیقت» بپیوندید: 👇👇👇 @jostojou