🔶🔸🔶🔸🔶
🔶 #مسح_پا_از_بالا به #سمت_نوک_انگشتان
🔶 سؤال: آیا انجام مسح پا از بالا به سمت نوک انگشتان صحیح است؟
🔶🔸 پاسخ: 👇
🔆 امام خامنه ای: بنابر احتیاط از نوک انگشتان باشد. [1]
🔆 آیت الله مکارم: از بالا به پایین کشیدن مسح پا، جایز است و بسیاری از بزرگان به آن فتوا داده اند. [2]
🔆 آیت الله سیستانی: با نوک اشکال ندارد. [3]
🔆 آیت الله شبیری زنجانی: اشکالی ندارد. [4]
🔆 آیت الله وحید: در مسح پا دست را بر سر انگشتها بگذارد و بعد به پا بكشد يا آن كه دست را بر برآمدگى روى پا يا مفصل گذاشته و تا سر انگشتها بكشد. [5]
🔆 آیت الله فاضل: احتیاط مستحب است که از سر انگشت پاها به طرف مفصل مسح کشیده شود، هرچند برعکس نیز صحیح است. [6]
—------------—
⬅️ پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: uO3r8i25AmE.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9607210094.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 667631.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 46443.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611999.
===============
🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام
▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
◀️ #مسح_سر
"کشیدن مجدد دست چپ روی دست راست قبل از مسح سر"
#کشیدن_مجدد_دست_چپ
#دست_راست
#قبل_ازمسح_سر
⏬⏬⏬⏬⏬
❓ سؤال: ⬇️
⬅️ اگر در #وضو بعداز #شستن_دست_چب به جای انجام مسح سر، دوباره دست چپ را بر دست راست کشیده و سپس مسح سر را انجام دهیم، آیا وضو صحیح می باشد؟
🔴 پاسخ: 🔻
امام خامنه ای: وضو صحیح نیست. [1]
آیت الله مکارم: اگر واقعا شک دارد لازم است بعد از کامل کردن دست راست دست چپ را مجددا بشوید ولی اگر مطمئن است که دست راست را کاملا شسته و برای احتیاط این کار را می کند اشکال ندارد. [2]
آیت الله سیستانی: اگر از روی جهل قصوری بوده اشکال ندارد. [3]
آیت الله شبیری زنجانی: بله، صحیح است. [4]
آیت الله وحید: خیر، وضوء باطل است. [5]
آیت الله فاضل: بعد از شستن دست چپ و قبل از مسح احتیاط آن است که با همان رطوبت کف دست مسح بکشید و کشیدن کف دست چپ روی دست راست خلاف احتیاط است، اگر تاحالا چنین کرده اید وضوی گذشته شما صحیح است و از حالا به بعد تا زمانی که رطوبت در کف دست باشد قبل از مسح، کف دست را به اعضای دیگری وضو نکشید. [6]
—------------—
◀️ پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: JYr3Srbz0Os.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508100073.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 548438.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34913.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25127.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502389.
===========
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
هدایت شده از 🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
⁉️ #سوال_مسابقه 44 👇
معنای هم سطح بودن مکارن نمازگزار چیست:
گزینه 1⃣: محل سجده نباید بیشتر از 5 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد.
گزینه 2⃣: محل سجده نباید بیشتر از 4 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد.
گزینه 3⃣: محل سجده نباید بیشتر از 5 انگشت باز بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد.
گزینه 4⃣: محل سجده نباید بیشتر از 3 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد.
.
.
.
📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫
⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ،13 مهر ۹۷⏱
🎁 به دو یا سه نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁
☑️ کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
◾️🌷◾️🌷◾️🌷
#⃣ #عادت_ماهیانه
#قطع_عادت ماهیانه پس از #دو_روز و #حکم_نماز و #روزه
❓ سؤال: دختری یازده ساله در کنار علائم بلوغ، برای اولین بار حیض می بیند و پس از 48 ساعت پاک می شود ولی در روز سوم نیز از روزه و نماز خودداری می کند، حکم عادت ماهیانه و نماز و روزه های وی چیست؟
👇👇👇👇👇
👇 پاسخ: 👇
🔆 امام خامنه ای: خون کمتر از سه روزِ تمام، #استحاضه محسوب می شود و وظیفه اش فقط قضای روزه ها و نماز ها است. [1]
🔆 آیت الله مکارم: اگر #ده_روز يا كمتر خون ببيند همه اش حيض است و اگر بيشتر از ده روز ببيند و همه اش يك جور باشد بايد عادت #خويشان خود را حيض قرار دهد و بقيّه را استحاضه (اگر عادت همه يا اكثريّت قاطع آنها يكسان باشد). و هرگاه عادت آنها مختلف باشد، احتیاط واجب آن است كه عادت خود را هفت روز قرار دهد. [2]
🔆 آیت الله سیستانی: نبايد روزه را می خورد و نبايد نماز را #ترک می كرد مگر در روزی كه خون بوده به هر حال اكنون فقط قضای نماز و روزه بر او واجب است واين خون استحاضه است زيرا حيض #كمتر از سه روز نمی شود. [3]
🔆 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال که خون حداقل سه روز - در فاصله ده روز - طول نکشیده است حیض نبوده و #عبادات را قضا کند. [4]
—------------—
🔷 پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 61jciDNHo4.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9604040014.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 632551.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 42997.
=================
🌷 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔲🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ #سوال_مسابقه 44 👇
معنای هم سطح بودن مکارن نمازگزار چیست:
گزینه 1⃣: محل سجده نباید بیشتر از 5 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد.
گزینه 2⃣: محل سجده نباید بیشتر از 4 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد.
گزینه 3⃣: محل سجده نباید بیشتر از 5 انگشت باز بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد.
گزینه 4⃣: محل سجده نباید بیشتر از 3 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد.
.
.
.
📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫
◀️ #خمس_پس_انداز
◀️ #چک_سال_خمسی
✳️ «خمس پس انداز بابت چک بعد از سال خمسی»
❓سؤال: سال خمسی ام رسیده ولی برای چهار ماه دیگر چک داشته و به دانشگاه فرزندم بدهکارم؛ آیا می توانم مبلغ چک را از مخارجم کم کنم یا خمس پولی را که برای چک کنار گذ اشته ام را باید بپردازم؟
✅ پاسخ: 👇👇
🔆 امام خامنه ای: در فرض سئوال این بدهی مربوط به سال بعد می باشد و از در آمد امسال کم نمی شود. [1]
🔆 آیت الله مکارم: در فرض سوال اگر موعد پرداخت بدهی دانشگاه بعد از سال خمسی است چنانچه سال خمسي بر آن پس انداز بگذرد، بايد خمس آن پرداخت گردد، ولي در صورتي که براي پرداخت خمس در زحمت باشيد، مجاز هستيد خمس آن را به ذمه بگيريد و هر زمان توانستيد بپردازيد. [2]
🔆 آیت الله سیستانی: اگر بدهكارى مربوط به مخارج امسال بوده يا مربوط به مخارج مستمر مانند خانه و ماشين و اثاث البيت بوده است كسر مى شود. [3]
🔆 آیت الله شبیری زنجانی: اگر بدون پس انداز قادر به پرداخت بدهی نیستید، خمس ندارد. [4]
🔆 آیت الله وحید: مبلغِ چک کم نمی شود. [5]
—------------—
◀️ پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 6Qe3uj8exVE.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611300075.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 706125.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50369.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
=============
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷#کفاره_فطریه
🔷 #اهل_سنت
#پرداخت کفاره و فطریه به اهل سنت
❓ آیا پرداخت کفاره #روزه یا فطریه به اهل سنت #فقیر جایز است؟
✅ پاسخ: 👇
✳️ امام خامنه ای: پرداخت کفاره به مسلماني که #ناصبي نباشد، جايز است اما پرداخت #زکات به غير #شيعه_دوازده _امامي، جايز نيست، مگر آن که فقير #مؤمن موجود نباشد که پرداخت آن به غير شيعه مستضعف جايز است. [1]
✳️ آیت الله مکارم: احتیاط آن است که کفاره و زکات فطره را به فقراء شیعه بدهد. [2]
✳️ آیت الله وحید: خیر باید به شیعه داد. [3]
✳️ آیت الله فاضل: کفاره روزه را(به احتیاط واجب) باید به فقیر شیعه طعام بدهید و تازمانی که فقیر شیعه باشد به فقراء اهل سنت صحیح نیست و زکات فطریه را نیز باید به فقیر شیعه بدهید و درصورتی که دادن زکات فطریه به اهل سنت سبب شود که اهل سنت تمایل به شیعه شدن یا رفتارخوب با شیعیان پیدا کند اشکال ندارد و جایز است. در غیر این صورت از دادن زکات فطریه به اهل سنت خودداری شود. [4]
—------------—
◀️ پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 548723.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9403240275.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 9694.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9400966.
===========
✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
〰〰〰〰〰〰〰〰
✳️ #عبور از #وطن_دوم_حین_سفر
❓ سؤل: اگر کسی #دو ٠_وطن داشته و از وطن اول به 13 کیلومتری وطن دوم برود و در بین راه از وطن دوم عبور کند با توجه به اینکه محل اقامتش 13 کیلومتری وطن دوم و کمتر از حد مسافت است حکم نماز چیست؟
✅ پاسخ: 👇👇
🔆 امام خامنه ای: اگر از وطن عبور کند #سفر_قطع میشود و لذا نماز او در 13 کیلومتری تمام و روزه صحیح است. [1]
🔆 آیت الله مکارم: در فرض سوال که از وطن خود عبور می کند و مسافت مزبور به اندازه ای نیست که رفت و برگشت آن مسافت شرعی (حدود 43 کيلومتر) محسوب شود نماز و روزه او در آنجا و بین را کامل است. [2]
🔆 آیت الله سیستانی: اگر مسافت شرعى طى مى كند و از وطن عبور مى كند احتياطا بايد جمع بخواند. [3]
🔆 آیت الله شبیری زنجانی: با رسیدن به وطن دوم سفر قطع می شود و نماز در محل اقامت مذکور تمام است. [4]
🔆 آیت الله وحید: نمازش تمام است ولی دو وطن داشتن یعنی دو جا را برایِ زندگیِ دائمی انتخاب کرده و مثلاً در هر کدام شش ماه از سال را زندگی می کند. [5]
—------------—
✔️ پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 7ZQOjDkxwAM.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9702280015.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 733379.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 53138.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
==============
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
هدایت شده از 🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
🚹سوپر گروه پرسش و پاسخ احکام آقایان در ایتا (ورود خانمها ممنوع⛔️) :
http://eitaa.com/joinchat/2162884619C9cc910862b
🚺درخواست عضویت در گروه خانمها : @zeynab_110
◀️ #مهریه
🏡 #مطالبه_منزل_مسکونی_به_عنوان_مهریه
❓ سؤال: اگر مرد غیر از #خانه و #ماشین #مالی نداشته باشد، آیا زن می تواند خانه را به عنوان مهریه مطالبه نماید؟
✅ پاسخ: 👇👇
🖊📚 امام خامنه ای: یک منزل در حد شان از مستثنیات دین است نمی تواند آنرا جهت مهریه اخذ کرد و اگر در بین قانونی وجود دارد باید رعایت شود. [1]
🖊📚 آیت الله مکارم: هرگاه دین مزبور مطالَب باشد و منزل و خودرو زاید بر شئونش بوده باشد باید آنرا تبدیل به آنچه در حدّ شأنش باشد بکند و تفاوت آن را براى اداى دین صرف نماید. [2]
🖊📚 آیت الله سیستانی: برمرد واجب نیست از آنها مهریه را بدهد. [3]
🖊📚 آیت الله شبیری زنجانی: خیر. [4]
🖊📚 آیت الله فاضل: زن می تواند مهریه خود را مطالبه کند، لیکن اگر مرد تنها همان خانه را دارد که برای سکونت به آن نیاز دارد نمی تواند خانه را به عنوان مهریه اش بگیرد و باید به او مهلت بدهد که تلاش کند و دین اش را نسبت به مهریه ادا کند. [5]
—------------—
📝 پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: vmsJvHgoJL8.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9701150001.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 718648.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 51672.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9700081.
==========
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
❌ #حکم_مطالعه_کتب_ضاله
♻️ سؤال: آگاه شدن از کتابهای #گمراه_کننده و کتابهای #ادیان دیگر برای #شناخت_دین و #عقاید آنها به قصد افزایش #معرفت و #اطلاعات چه حکمی دارد؟
🔰 پاسخ: ❎
«حکم به جواز خواندن این کتب فقط بهخاطر شناخت و افزایش اطلاعات، مشکل است، البته خواندن آنها برای کسی که قدرت شناخت و تشخیص مطالب باطل را دارد به قصد ابطال و ردّ آنها جایز است به شرطی که به خود مطمئن باشد که از حق منحرف نمی شود.»
✅ آیت الله خامنه ای- پایگاه اطلاع رسانی .leader.ir
============
📢 رسامه تخصصی فقه واحکام
🔈 https://eitaa.com/ask_ahkam
✴️ #نذر_چهل_روزه_نماز_برای_خانم ها
❓سؤال: آیا نذرهای مانند چهل روز نماز #جعفر_طیار برای خانم هایی که #عادت_ماهیانه دارند، صحیح است؟
✅ پاسخ: 👇
📚 امام خامنه ای: نذر صحيح است و ادامه نمازهاي نذري را بعد از پاک شدن به جا مي آورند. [1]
📚 آیت الله سیستانی: اگر هنگام نذر ملتفت بوده که عادت ماهیانه می شود وقت عادت قطع می کند و بعد آن ادامه دهد واگر قصدش از نذر 40 روز پشت سر هم باشد، نذر منعقد نمی شود. [2]
📚 آیت الله شبیری زنجانی: نذر چهل روز پشت سرهم خواندن نماز حضرت جعفر -در صورتی که به این مدت پاک نباشند- فی حد نفسه صحیح نیست بله اگر دو مقصود مستقل داشته اند مقصود اول چهل روز پشت سر هم مقصود دوم اینکه چهل روز نماز بخوانند باید به نذر عمل کنند و نمازهایی که مصادف با ایام عادت است را بعد از آن، قضا کنند. [3]
📚 آیت الله وحید: خانم ها در زمان عادت ماهانه هیچ نمازی نمی توانند بخوانند بنابر این قدرت شرعی ندارند چهل روز پشت هم نماز جعفر طیار بخوانند و نذر به عملی که قدرت شرعی برآن ندارند صحیح نیست. [4]
📚 آیت الله فاضل: خانم ها می توانند (با اجازه شوهر) نذر چهل روز خواندن نماز جعفر طیار کنند و در زمان عادت ماهیانه نماز نخوانند چون نماز خواندن درایام عادت حرام است و بعد از پاک شدن از عادت به نماز جعفر طیار ادامه دهند تا چهل روز کامل شود. [5]
—------------—
📝 پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 545748.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 336444.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 16040.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 6747.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9400845.
=============
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
🔲🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
⁉️ #سوال_مسابقه 44 👇 معنای هم سطح بودن مکارن نمازگزار چیست: گزینه 1⃣: محل سجده نباید بیشتر از 5 ا
#جواب_مسابقه چهل و چهار 🔰
✅ گزینه دو
برندگان این هفته کاربران محترم : 🎊 rokhsar 🎊Mahma Fadav 🌼 یا صاحب الزمان(عج)
با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏
eitaa.com/ask_ahkam
♻️ #تولید و #فروش_زغال_قلیان
❓ سؤال: آیا تولید و فروش ذغال برای مواردی مانند قلیان اشکال دارد؟
✅ پاسخ: ⬇️
📚 امام خامنه ای: اگر مي دانيد در راهي استفاده مي شود که ضرر قابل توجه دارد، فروش آن جايز نيست. [1]
📚 آیت الله مکارم: در صورتی که استفاده های دیگری نیز دارد با توجه به آنچه نوشته اید، فروش زغال اشکالی ندارد. [2]
📚 آیت الله سیستانی: به خودی خود اشکال ندارد. [3]
📚 آیت الله شبیری زنجانی: اشکال ندارد. [4]
📚 آیت الله وحید: اگر ذغال را برای استفاده در کار حرامی بفروشید معامله ی شما حرام است و اگر شما به قصد اسفاده مشتری در حرام نفروشید اشکالی ندارد. [5]
📚 آیت الله فاضل: اگر کشیدن قلیان ضرر مهم و دفعی نداشته باشد خرید و فروش ذغال نیز برای استفاده قلیان اشکال ندارد لیکن بهتر است از خرید و فروش هروسیله که مخصوص کشیدن قلیان است خودداری شود اما اگر ذغال علاوه بر قلیان برای سایر دودها مانند مواد مخدر استفاده شود خرید و فروش آن حرام است. [6]
—------------—
✔️ پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 545748.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9403150171.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 336444.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 16040.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 6747.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9400843.
=============
💠 رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ http://eitaa.com/ask_ahkam
🌀 #نگفتن_عدم_بکارت_هنگام_عقد و حق فسخ مرد
♻️ #حق_فسخ_عقد_مرد
❓ سؤال: اگر زن #باکره نباشد و به #خواستگار نگوید آیا #تدلیس حساب می شود؟
✅ پاسخ: 👇
📝 امام خامنه ی: اگر خود را باکره معرفی کرده و عقد مبنی بر آن خوانده شده، تدلیس محسوب می شود و شوهر حق فسخ دارد. [1]
📝 آیت الله مکارم: در صورتى که مرد شرط بکارت کرده باشد حقّ فسخ دارد و معمولا در محیطهاى ما، شرط بکارت به عنوان یک شرط ضمنى و از پیش توافق شده مى باشد، بنابراین چنانچه خلاف آن ثابت شود حقّ فسخ دارد و هرگاه #دخول حاصل نشده باشد، #مهر به کلّى #ساقط است و اگر حاصل شده باشد، #مهرالمسمّى پرداخته مى شود سپس از کسى که تدلیس کرده مى گیرد. [2]
📝 آیت الله سیستانی: واجب نیست واقعیت را بگوید ولی نباید خود را سالم معرفی کند. [3]
📝 آیت الله شبیری زنجانی: نمی تواند عقد را به هم بزند. [4]
📝 آیت الله فاضل: اگر دختر خود را باکره جلوه بدهد تدلیس است و اگر بنای ازدواج مرد باکره بودن باشد و بعد از عقد بفهمد که دختر باکره نیست، حق فسخ دارد و می تواند عقد را فسخ کند و اگر فسخ نکند و قبول کند عقد صحیح است، لیکن زن نمی تواند مهریه #دختر باکره را بگیرد. [5]
—------------—
◀️ پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 619395.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9410250014.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 435273.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 25967.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9404202.
=============
💠 رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ http://eitaa.com/ask_ahkam
🔵 #امر_به_معروف_نهی_از_منکر
🔷 #مقدار امر به معروف و نهی از منکر
♻️ سؤال: آیا با دیدن هر #گناهی از فرد باید به او #تذکر بدهیم؟ و آیا اگر بدانیم با تذکر ما آگاه نمیشود باز هم باید تذکر بدهیم؟
✅ پاسخ: 👇
🔷🔹 اگر شرایط امر به معروف و نهی از منکر، از جمله #احتمال_تاثیر فراهم باشد، واجب است وگرنه وظیفه ای ندارید.
—----------
📢 پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای
___________
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 http://eitaa.com/ask_ahkam
♦️ #سستی_و_تنبلی_در_تحصیل_علم
❓سؤال: سستی و تنبلی در تحصیل علم و #تلف کردن #وقت چه حکمی دارد؟ آیا حرام است؟
🔴 پاسخ: 👇
♦️🔻 #تضییع_وقت به #بطالت و #بیکاری دارای اشکال است و #دانشجو تا وقتی که از #مزایای_مخصوص_دانشجویی استفاده می کند باید از برنامه های #درسی مخصوص دانشجویان #متابعت کند و الا استفاده از آن مزایا از قبیل شهریه و #کمک_هزینه و غیره برای او جایز نیست.
___________
♦️ آیت الله خامنه ای- پایگاه اطلاع رسانی .leader.ir
__________________
🔴 رسانه تخصصى فقه واحكام
♦️ http://eitaa.com/ask_ahkam
◾️🌷◾️🌷◾️🌷◾️
◾️🌷 #زكات
#محاسبه_هزینه_بیمه_زمین_کشاورزی از مخارج زکات
#مخارج_زكات
❓سؤال: آیا بیمه زمین کشاورزی جزء مخارج زکات حساب و از آن کم می شود؟
✅ پاسخ: 👇👇
🌷 امام خامنه ای: اگر محصولات شما از محصولاتی که زکات بر آن ها واجب است باشد می توانید جزء هزینه ها محسوب نموده و بعد از کم کردن زکات را حساب کنید. [1]
🌷 آیت الله مکارم: مبلغ بیمه را نمی توان از محصول کم کند فقط مخارجى را كه براى زراعت كرده از جمله قيمت بذری كه براى زراعت پاشيده، می تواند از محصول کم کند و زکات بقیّه را بپردازد؛ هرچند احتیاط مستحب آن است که کم نکند . [2]
🌷 آیت الله سیستانی: از زكات كسر نمى شود. [3]
🌷 آیت الله شبیری زنجانی: خیر. [4]
🌷 آیت الله وحید: بنابر إحتیاطِ واجب، کم نمی شود. [5]
____________
◀️ پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 6Qe3uj8exVE.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611300075.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 706125.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50369.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
____________________
◀️ رسانه تخصصى فقه واحكام
◾️🌷 http://eitaa.com/ask_ahkam
✳️ #اقتدا به #اهل سنت و سجده بر ناخن
✳️ #سجده_بر_ناخن
❓سؤال: اگر کسی بخاطر #وحدت در #نماز_جماعت اهل سنت شرکت کرده و روی ناخن شصت دست سجده نماید، نمازش صحیح می باشد؟
✅ پاسخ: 👇
🔆 امام خامنه ای: اقتدا به اهل سنت در صورتی که حفظ وحدت اقتضا کند مانعی ندارد ولی اگر با فریضه تقیه منافات نداشته باشد، باید بر چیزی که سجده بر آن صحیح است سجده کنید. [1]
🔆 آیت الله مکارم: اقتدا به اهل سنت هر گاه به منظور ایجاد وحدت صفوف مسلمین باشد اشکالی ندارد و نماز صحیح است. چنین نمازی صحیح نیست. سجده بر ناخن، مطلقا صحیح نیست و باید نمازهایی را که با این وضعیت خوانده، قضا نماید. [2]
—------------—
✅ پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: ET5a8fzKI.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9610010063.
==========
✳️ رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ http://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 #انجام_مسح_سر_با_نوک_انگشتان_دست
❓ سؤال: آیا مسح سر حتما باید با #کف_دست باشد یا با نوک انگشتان هم کفایت می کند؟
✅ پاسخ: 👇👇
🔷 امام خامنه ای: با نوک انگشتان نیز کفایت می کند. [1]
🔷 آیت الله مکارم: انجام مسح سر با نوک انگشتان اشکال دارد اما با بند اول انگشت اشکال ندارد. [2]
🔷 آیت الله سیستانی: با نوک انگشتان نیز می توانید مسح کنید. [3]
🔷 آیت الله شبیری زنجانی: به هر دو صورت صحیح است. [4]
🔷 آیت الله وحید: با نوکِ انگشتان صحیح نیست. [5]
🔷 آیت الله فاضل: مسح با نوک انگشتان هم کفایت میکند. [6]
_________________
◀️ پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: uO3r8i25AmE.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9607210094.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 667631.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 46443.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611998.
__________________
🔷 رسانه تخصصى فقه واحكام
🔷 http://eitaa.com/ask_ahkam