eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
484 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️🌷◾️🌷◾️🌷◾️ 🔲 از یا و ❓سؤال: در اموری مانند از ، حرف شنوی و از بر زن واجب است یا پدر و مادر؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🌕 امام خامنه ای: به طور کلی اطاعت از والدین واجب نیست ولی ایذای آنان حرام است مگر در انجام واجبات و ترک محرّمات. [1] 🌕 آیت الله مکارم: در فرض سوال چنانچه به خانه شوهر رفته است اولویت با حرف شوهر است اما باید به گونه عمل نماید که موجب ناراحتی و آزار والدین نباشد. [2] 🌕 آیت الله سیستانی: اطاعت هیچ کدام به طور مطلق واجب نیست به طور کلی اطاعت از شوهر فقط در استمتاع لازم است و این که بیرون رفتن با اجازه او باشد اما نمی تواند او را ملزم به رفتن جایی کند. [3] 🌕 آیت الله شبیری زنجانی: اطاعت از شوهرش واجب است. [4] 🌕 آیت الله وحید: گوش دادن حرف شوهر در دو مورد واجب است و در غیر این دو مورد در صورتی که ربطی به این دو مورد ندارد لازم نیست: زنى كه شده نبايد بدون از رود و بايد خودرا براى هر لذّت مشروعى كه او مى خواهد تسليم نمايد و بدون از كردن او جلوگيرى نكند و اگر اين وظايف را انجام دهد، و و و ساير مايحتاج زن ـ بر طبق آنچه متعارف است ـ بر شوهر واجب است و اگر تهيّه نكند ـ چه توانايى داشته باشد يا نداشته باشد ـ مديون زن است. اگر زن در كارهايى كه در مسأله پيش ذكر شد اطاعت شوهر را نكند است و حقّ غذا و لباس و منزل و ساير ما يحتاج و همخوابى ندارد، ولى مهر او از بين نمى رود. [5] 🌕 آیت الله فاضل: وقتی عقد ازدواج بین زن و مرد خوانده می شود تمام احکام زن و شوهری بین آن ها جاری است و زن موظف به تمکین است و بدون اجازه شوهر نمی تواند از منزل خارج شود، هرچند در منزل پدرش باشد، بنابراین اگر پدر امر به رفتن کند و شوهر منع کند به حرف شوهر باید گوش بدهد. [6] —------------— ✅ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 536130. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9402120189. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 323395. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 15032. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 5865. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9400473. =========== ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔲🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam
حکم مطالعه کتب ضاله
🔘🌷🔘🌷🔘🌷🔘 ◽️ با در ارائه ❓ سؤال: اگر که طبق و برای گرفتن می بایست یک ارائه نماید، آن را به وسیله نوشته و ارائه دهد آیا حرام می باشد؟ ⚫️ پاسخ: 👇 ◾️ امام خامنه ای: تابع مقررات مربوطه است. و در فرض سؤال باید یک تحقیق خودتان بنویسید و یا رتبه کسب شده را ابطال کنید. [1] ◾️ آیت الله مکارم: چنانچه است باید این مطلب را به مسئولین اطلاع بدهید. [2] ◾️ آیت الله سیستانی: است ولی اگر از نظر و توانائی انجام کار در حد مطلوب باشید حقوق حلال است. [3] ◾️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر شرط اختصاص این حقوق، این بوده که خودتان تحقیق را می نوشتید دریافت آن جائز نیست. [4] ◾️ آیت الله وحید: حرام است و درآمد بالاتر حرام می باشد. [5] ◾️ آیت الله فاضل: اگر برای گرفتن رتبه عالی طبق قانون باید خود شما تحقیق را می نوشتید و خودتان ننوشته اید و پسر شما نوشته و به نام خودتان تحقیق را ارایه کرده اید تقلب حساب می شود، استفاده از که بابت آن به شما تعلق می‌گیرد جایز نیست. باید به همان اداره واقعیت را بگویید که تحقیق را شما فرصت نکردید که بنویسید و پسر شما نوشته است، اگر طبق قانون مسئول اجازه بدهد و قانونا آن را داشته باشد اشکال ندارد که از امتیاز آن استفاده کنید. [6] 🔘🌷🔘🌷🔘 ☑️ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 538725. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9402210244. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 326712. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 15295. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 6119. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9400585. ========== ☑️ رسانه تخصصى فقه واحكام ◾️🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
⁉️ #سوال_مسابقه 43 👇 در همه نمازها خواندن چه سوره ای مستحب است (به نظر مشهور): گزینه 1⃣: در رکعت
#جواب_مسابقه چهل و سه 🔰 ✅ گزینه یک برندگان این هفته کاربران محترم : 🎊 یازهرا(س) 🎊 Mohammad.m.d 🌼 با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏 eitaa.com/ask_ahkam
🔶🔸🔶🔸🔶 🔶 یا آن به صورت 🔶 سؤال: کسی که مالی را دزدیده و آن را نموده است آیا می تواند آن را خودش به آن بدهد؟ 🔶🔸 پاسخ: 👇 🔶🔆 امام خامنه ای: اگر مال مثلي باشد، بايد مثل آن را به بدهد و اگر قيمي باشد، قيمت آن را، اما لازم نيست هنگام پرداخت به او بگوييد بابت چيست. [1] 🔶🔆 آیت الله مکارم: در صورت امکان معادل حق او را به دستش برساند، يا به شکلي با هم کنند و اگر اين کار ممکن نيست توسط ، يا بوسيله ، يا توسط پست برايش ارسال نمايید و چنانچه به او دسترسي ندارد به به فقرا صدقه دهد. [2] 🔶🔆 آیت الله سیستانی: می تواند آن را به عنوان بازگرداند یا را به او واریز کند. [3] 🔶🔆 آیت الله وحید: اگر قیمت فعلی را به او بر گردانید کافی است. [4] 🔶🔆 آیت الله شبیری زنجانی: اگر مثل مال را می توان تهیه کرد -مثلاً خودکاری که مثل آن در بازار موجود است- باید همان را تحویل دهید و الا باید قیمت آن را بدهید و در هر صورت لازم نیست به او بفهمانید که عوض مالش است بلکه به هر طریقی هرچند در قالب کادو یا واریز به حسابش به دستش برسانید کافی است. [5] —------------— 🔶 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 538725. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9402210244. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 326712. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 15295. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 6119. 🔶🔸🔶🔸🔶 🔶🔆 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔶 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷🔹🔷🔹🔷 🔳🔷 در و 🔷 سؤال: آیا قرآن و دعاهای قرآنی در رکوع و سجده نماز، مکروه می باشد؟ 🔷🔹🔷 پاسخ: ⬇️ 🔳 امام خامنه ای: تلاوت قرآن در رکوع و سجده مکروه است و ثواب نماز کم می‌شود. [1] 🔳 آیت الله مکارم: دعاهای قرآنی هر چند کلمات قرآنی می باشد ولی به نیت قرآن خوانده نمی شود. [2] —------------— 🔳 پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 537188. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9402160108. 🔷🔹🔷🔹🔷 🔳🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔳🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
مقدار امر به معروف و نهی از منکر
🔲🔊 https://eitaa.com/ask_ahkam 💠 به 💠 ❓ سؤال: آیا به پولی که انسان برای رهن مغازه می کند، خمس تعلق می گیرد؟ 🔷🔹 پاسخ: 👇 ✳️ امام خامنه ای: اگر از باشد متعلق خمس می‌گردد و لازم است به هنگام وصول خمس آن را بدهید. [1] ✳️ آیت الله مکارم: پول رهن منزل تا زماني که در رهن است خمس ندارد، ولي هر گاه از رهن آزاد شود و ديگر براي آن جهت مورد نياز نباشد و تا پايان سال خمسي هزينه نگردد خمس به آن تعلق مي گيرد. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: هر وقت توانایی پس گرفتن را داشت فورا باید خمسش را کند. [3] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر تحصیل مخارج زندگی متوقف بر اجاره مغازه باشد خمس ندارد؛ البته اگر بعد از اتمام اجاره، یکسال این پول در مخارج صرف نشود باید خمسش را بدهد. [4] ✳️ آیت الله وحید: بنابر احتیاط واجب ،خمس دارد. [5] ✳️ آیت الله فاضل: پولی که بابت در ضمن عقد اجاره به صاحب منزل داده می شود، تا زمانی که برای اجاره منزل به آن پول نیازدارد، خمس تعلق نمی گیرد. [6] —------------— 🔷 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 534332. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9402050293. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 321037. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 14812. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 5719. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9400383. ➖➖➖➖➖➖➖ 🔷 رسانه تخصصى فقه واحكام 🔲🔊 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔘⚪️🔘⚪️🔘⚪️🔘 🔘‌🌷 به 🔘 سؤال: پس از فوت برادرم، همسرش از ادامه نگهداری مادرم سر باز زد و من هم بخاطر عدم رضایت شوهرم قادر به این کار نیستم، در صورت سپردن مادرم به خانه سالمندان آیا متوجه من می شود؟ ⚪️🌷 پاسخ: ⬇️ 🌷 امام خامنه ای: في نفسه گناهى متوجه شما نيست. [1] 🌷 آیت الله مکارم: در هر حال باید خدمتگزار بود ولی در حال ضرورت اگر این کار باعث و و مشقت شدید باشد اشکالی ندارد. [2] 🌷 آیت الله شبیری زنجانی: اگر به نحوی بتوانید برای مادرتان خانه تهیه یا اجاره کنید اقدام کنید و اگر این امر ممکن نیست از رسیدگی کامل و نیکی شایسته به ایشان غفلت نورزید و خود را مشمول دعای خیر ایشان قرار دهید. [3] 🌷 آیت الله فاضل: اگر شما اجازه نمی‌دهد که مادر شما با شما زندگی کند و برادری که از مادرتان نگهداری کند هم ندارید، بردن مادر به خانه سالمندان از روی ناچاری اشکال ندارد. [4] —------------— ☑️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 538403. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9402200246. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 15269. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9400566 🔘🔘🔘🔘🔘 ✅ رسانه تخصصی فقه و احکام 🔲🔊 https://eitaa.com/ask_ahkam
◾️🌷◾️🌷◾️🌷 🔵 نماز احتیاط کسی که به صورت نشسته نماز می خواند ❓ سؤال: کسی که به علت را به صورت می خواند در صورت وجوب مثلا ، یک رکعت نشسته کفایت می کند؟ 🔵 پاسخ: 👇👇 ◾️🌷 امام خامنه ای: در صورتی که قدرت ندارید که نماز احتیاط را ایستاده بخوانید باید دو رکعت به صورت نشسته بخوانید. [1] ◾️🌷 آیت الله مکارم: کسی که نشسته نماز می خواند اگر کند که باید برای آن یک رکعت نماز احتیاط ایستاده، یا دورکعت نشسته بخواند، باید یک رکعت نماز نشسته به جا آورد و اگر شکی کند که باید برای آن دو رکعت نماز احتیاط ایستاده بخواند باید دو رکعت نشسته به جا آورد، همچنین در سایر شکها. [2] ◾️🌷 آیت الله سیستانی: بله یک رکعت است. [3] ◾️🌷 آیت الله شبیری زنجانی: در حالت ایستاده هم تخییر وجود ندارد در شک بین دو و سه، نماز احتیاط را یک رکعت بخوانید ولی در شک بین سه و جهار نماز را باید اعاده کنید و احتیاط مستحب این است که نماز احتیاط را دو رکعت نشسته بخوانید و بعد نماز را اعاده کنید. [4] ◾️🌷 آیت الله وحید: كسى كه نشسته نماز مى خواند اگر شكى كند كه بايد براى آن، يك ركعت نماز احتياط ايستاده يا دو ركعت نشسته بخواند، بايد يك ركعت نشسته به جا آورد و اگر شكى كند كه بايد براى آن دو ركعت نماز احتياط ايستاده بخواند، بايد دو ركعت نشسته به جا آورد. [5] ◾️🌷 آیت الله فاضل: اگر نماز احتیاط بر شما واجب شود و نماز را به صورت نشسته می خوانید باید به جای یک رکعت نماز احتیاط، دورکعت به صورت نشسته بخوانید. [6] —------------— ◾️🌷 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 547056. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9403190229. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 338319. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 16222. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9400913. ➖➖➖➖➖➖ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ◾️🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ 44 👇 معنای هم سطح بودن مکارن نمازگزار چیست: گزینه 1⃣: محل سجده نباید بیشتر از 5 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. گزینه 2⃣: محل سجده نباید بیشتر از 4 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. گزینه 3⃣: محل سجده نباید بیشتر از 5 انگشت باز بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. گزینه 4⃣: محل سجده نباید بیشتر از 3 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ،13 مهر ۹۷⏱ 🎁 به دو یا سه نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔶🔸🔶🔆🔶🔸🔶🔆🔶🔸🔶 🔶 در منزل پدرشوهر با عدم رضایت وی از رفت و آمد 👆 👆 👈 سؤال: خانمی هستم که به خاطر در ماه رمضان علیرغم نارضایتی پدر شوهرم به خانه ایشان رفت و آمد داشتم؛ آیا به علت بودن مکان، نماز و روزه هایم اشکال داشت؟ 🔶🔸 پاسخ: 👇 🔆 امام خامنه ای: اگر واقعاً نسبت به ورود شما به خانه اش راضی نبوده است، نمازها را باید کنید. [1] 🔆 آیت الله مکارم: نیازی به اعاده آنها نیست، می توانید با اعمال خوب ایشان را جلب نمائید. [2] 🔆 آیت الله سیستانی: اگر نیست جایز نیست بروید و اگر بعدا رضایت بدهد نماز صحیح است [3] 🔆 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض عدم احراز رضایت ایشان، بنابر احتیاط نمازها را قضا کنید اما قضای روزه لازم نیست. [4] 🔆 آیت الله وحید: و و در آنجا صحیح نبوده و باید قضاء شود و اگر ای با انجام غسل در آنجا به جا آورده اید آن روزه هم باطل بوده است. [5] 🔆 آیت الله فاضل: اگر نمی دانستید که از آمدن شما در راضی نیست یا در ظاهر شما را از آمدن در منزل خود منع نکرده و اجازه داده که شما با همسرتان به خانه ایشان بروید نماز شما در خانه پدر شوهر صحیح است و روزه شما در هر حال صحیح می باشد و روزه به این امر ارتباط ندارد. [6] —------------— 🔶 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 567562. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9405020199. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 370737. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 19066. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9401985. 🔶🔸🔶🔸🔶 🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔶https://eitaa.com/ask_ahkam
وظیفه زنان در قرائت نمازهای جهریه
⁉️ 44 👇 معنای هم سطح بودن مکارن نمازگزار چیست: گزینه 1⃣: محل سجده نباید بیشتر از 5 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. گزینه 2⃣: محل سجده نباید بیشتر از 4 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. گزینه 3⃣: محل سجده نباید بیشتر از 5 انگشت باز بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. گزینه 4⃣: محل سجده نباید بیشتر از 3 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ،13 مهر ۹۷⏱ 🎁 به دو یا سه نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
♦️ «تعلق خمس به خسارت پرداخت شده از سوی بیمه» ______________ ❓ سؤال: آیا به که های بیمه بر اساس برای خسارت به بیمه شده پرداخت میکنند، خمس تعلّق می گیرد؟ ♦️ پاسخ: ⬇️ 🔷 آیت الله خامنه ای: اگر از آمد بین سال هزینه کرده اید، چنانچه قبل از رسیدن داده اند و تا سر سال خمسی مانده و یا بعد از سال خمسی به شما برمی گرداند، خمس دارد.[1] 🔷 آیت الله مکارم: چنانچه تا سال خمسی چیزی از آن باقی بماند، خمس است. [2] 🔷 آیت الله فاضل: اگر بیمه برای جبران خسارتی که وارد شده پول بدهد تابع است که مورد قرار گرفته است، اگر باشد در صورتی که از مخارج سال اضافه بماند خمس دارد اگر برای جبران خسارات لوازم و اموالی باشد که جزء زندگی بوده و خسارت دیده و باید جبران شود خمس ندارد. [3] —------------— ◀️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 22Qe4qiNEM. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501250058. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500206 . _________________ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿 ✅ شده برای 🔷 سؤال: کسی که در تهران بوده در شهر خود را خریده تا در آینده با آن خانه ای را خریداری کند آیا باید خمس پرداخت نماید؟ ✅ پاسخ: ⬇️ 🌷 امام خامنه ای: بر فرض مذکور متعلق خمس می باشد. [1] 🌷 آیت الله مکارم: اگر به عنوان سرمایه و پس انداز باشد خمس دارد. [2] 🌷آ یت الله سیستانی: جزو درآمد سال است. [3] 🌷آیت الله فاضل: اگر برای خرید یا ساختن خانه نیاز به پس انداز و سرمایه گذاری تدریجی دارید، و زمین را بعدا بفروشید و خانه بخرید خمس ندارد. [4] —------------— ◀️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 643872. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501250058. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 468607. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 9500205 . __________________ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔶🔸🔶🔸🔶 🔶 به 🔶 سؤال: آیا انجام مسح پا از بالا به سمت نوک انگشتان صحیح است؟ 🔶🔸 پاسخ: 👇 🔆 امام خامنه ای: بنابر احتیاط از نوک انگشتان باشد. [1] 🔆 آیت الله مکارم: از بالا به پایین کشیدن مسح پا، جایز است و بسیاری از بزرگان به آن فتوا داده اند. [2] 🔆 آیت الله سیستانی: با نوک اشکال ندارد. [3] 🔆 آیت الله شبیری زنجانی: اشکالی ندارد. [4] 🔆 آیت الله وحید: در مسح پا دست را بر سر انگشتها بگذارد و بعد به پا بكشد يا آن كه دست را بر برآمدگى روى پا يا مفصل گذاشته و تا سر انگشتها بكشد. [5] 🔆 آیت الله فاضل: احتیاط مستحب است که از سر انگشت پاها به طرف مفصل مسح کشیده شود، هرچند برعکس نیز صحیح است. [6] —------------— ⬅️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: uO3r8i25AmE. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9607210094. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 667631. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 46443. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611999. =============== 🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
◀️ "کشیدن مجدد دست چپ روی دست راست قبل از مسح سر" ⏬⏬⏬⏬⏬ ❓ سؤال: ⬇️ ⬅️ اگر در بعداز به جای انجام مسح سر، دوباره دست چپ را بر دست راست کشیده و سپس مسح سر را انجام دهیم، آیا وضو صحیح می باشد؟ 🔴 پاسخ: 🔻 امام خامنه ای: وضو صحیح نیست. [1] آیت الله مکارم: اگر واقعا شک دارد لازم است بعد از کامل کردن دست راست دست چپ را مجددا بشوید ولی اگر مطمئن است که دست راست را کاملا شسته و برای احتیاط این کار را می کند اشکال ندارد. [2] آیت الله سیستانی: اگر از روی جهل قصوری بوده اشکال ندارد. [3] آیت الله شبیری زنجانی: بله، صحیح است. [4] آیت الله وحید: خیر، وضوء باطل است. [5] آیت الله فاضل: بعد از شستن دست چپ و قبل از مسح احتیاط آن است که با همان رطوبت کف دست مسح بکشید و کشیدن کف دست چپ روی دست راست خلاف احتیاط است، اگر تاحالا چنین کرده اید وضوی گذشته شما صحیح است و از حالا به بعد تا زمانی که رطوبت در کف دست باشد قبل از مسح، کف دست را به اعضای دیگری وضو نکشید. [6] —------------— ◀️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: JYr3Srbz0Os. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508100073. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 548438. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34913. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25127. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502389. =========== ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ 44 👇 معنای هم سطح بودن مکارن نمازگزار چیست: گزینه 1⃣: محل سجده نباید بیشتر از 5 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. گزینه 2⃣: محل سجده نباید بیشتر از 4 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. گزینه 3⃣: محل سجده نباید بیشتر از 5 انگشت باز بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. گزینه 4⃣: محل سجده نباید بیشتر از 3 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ،13 مهر ۹۷⏱ 🎁 به دو یا سه نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
◾️🌷◾️🌷◾️🌷 #⃣ ماهیانه پس از و و ❓ سؤال: دختری یازده ساله در کنار علائم بلوغ، برای اولین بار حیض می بیند و پس از 48 ساعت پاک می شود ولی در روز سوم نیز از روزه و نماز خودداری می کند، حکم عادت ماهیانه و نماز و روزه های وی چیست؟ 👇👇👇👇👇 👇 پاسخ: 👇 🔆 امام خامنه ای: خون کمتر از سه روزِ تمام، محسوب می شود و وظیفه اش فقط قضای روزه ها و نماز ها است. [1] 🔆 آیت الله مکارم: اگر يا كمتر خون ببيند همه اش حيض است و اگر بيشتر از ده روز ببيند و همه اش يك جور باشد بايد عادت خود را حيض قرار دهد و بقيّه را استحاضه (اگر عادت همه يا اكثريّت قاطع آنها يكسان باشد). و هرگاه عادت آنها مختلف باشد، احتیاط واجب آن است كه عادت خود را هفت روز قرار دهد. [2] 🔆 آیت الله سیستانی: نبايد روزه را می خورد و نبايد نماز را می كرد مگر در روزی كه خون بوده به هر حال اكنون فقط قضای نماز و روزه بر او واجب است واين خون استحاضه است زيرا حيض از سه روز نمی شود. [3] 🔆 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال که خون حداقل سه روز - در فاصله ده روز - طول نکشیده است حیض نبوده و را قضا کند. [4] —------------— 🔷 پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 61jciDNHo4. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9604040014. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 632551. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 42997. ================= 🌷 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔲🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam
وظیفه ی شخص نسبت به همسر تارک الصلوة
⁉️ 44 👇 معنای هم سطح بودن مکارن نمازگزار چیست: گزینه 1⃣: محل سجده نباید بیشتر از 5 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. گزینه 2⃣: محل سجده نباید بیشتر از 4 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. گزینه 3⃣: محل سجده نباید بیشتر از 5 انگشت باز بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. گزینه 4⃣: محل سجده نباید بیشتر از 3 انگشت بسته پایین تر یا بالاتر از جای زانو و سرانگشتان پا باشد. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫