eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
484 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : ♣️آیا سرسفره نشستن خانم ها با مردان نامحرم حرام ✅ پاسخ: 👇👇 👈پاسخ : اگر مراعات بشود مانعی ندارد . ✨✨✨✨ 🌀فرض کنید که خانم آرایش ندارد و مواظبت کرده است و حجاب کامل هم دارد و دستهایش هم تا مچ پوشیده است مانعی ندارد . ✏️اینکه چون نامحرم سر سفره است باعث نمی شود که کار حرام باشد . ✅در اسلام چیزی به نام نامحرم و نامحرم تر وجود ندارد و اشخاص یا محرمند یا نامحرم و رابطۀ خویشاوندی سبب کم شدن نامحرمی نیست. 💠نشستن زن با پوشش ناکافی بر سر سفرۀ غذایی که افراد نامحرم هم حضور دارند - به طوری که هنگام صرف غذا چشم نامحرم به مو و بدن او می افتد - حرام است. ⛔️⛔️⛔️ 🔵از آن جا که گاهی در میهمانی ها محرم و نامحرم کنار یک سفره یا دور یک میز می نشینند و زن ها ممکن است هنگام برداشتن چیزی یا غذا خوردن حجابشان کنار برود، واجب است مراقبت کنند که دستانشان (از مچ به بالا) کاملاً پوشیده باشد. 👌بیاموزیم‼️ 🔶یکی از نوه های حضرت امام خمینی قدس سره‌: ↙️«از مسائلی که امام بیش تر به آن توجه داشتند، محدود بودن ارتباط میان زن و مرد بود. یادم هست که ده سال بیش تر نداشتم و با برادرها و پسرخاله ام قایم موشک بازی می کردم، حجاب هم داشتم. امّا امام یک روز مرا صدا کردند و گفتند: شما هیچ تفاوتی با خواهرتان ندارید؛ مگر او با پسرها بازی می کند که شما بازی می کنید، از آن روز به بعد با پسرها بازی نکردم.» ------------------------ *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: منبع: احکام مصور پوشش بانوان؛ مسئله 57 💻 رسانه تخصصی فقه واحکام 💯 https://eitaa.com/ask_ahkam
شستن دست‌ها تا مچ در وضو👆👆 💻 رسانه تخصصی فقه واحکام 💯 https://eitaa.com/ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚠️ کبود کردن صورت و بدن – چاک کردن در مرگ پدر و مادر ❓❗️ سوال: اگر دختری در مرگ مادرش، لباس چاک کرده، موهاش را کنده و صورت و بدنش کبود شود؛ آیا باید کفاره بدهد؟ ✅ پاسخ: 🌹 مقام معظم رهبری: گريه بر ميّت جايز بلكه گاهى در وقت شدت غم مستحب است، وليكن نبايد چيزى بگويد كه موجب غضب پروردگار باشد. و همچنين نوحه‏ خوانى براى ميّت، با شعر و غير شعر، در صورتى كه مشتمل بر دروغ و حرام ديگرى نباشد جايز است، بلكه بنابر احتياط (واجب) بايد مشتمل بر نفرين و مرگ هم نباشد. و بنابر احتياط (واجب) به صورت زدن و خراش دادن پوست و چيدن و كندن مو و داد و فريادى كه از حد اعتدال‏ بيشتر است، جايز نيست. و پيراهن چاك كردن در فوت غير پدر و برادر جايز نيست، بلكه در بعضى از مواردى كه ذكر شد كفّاره واجب مى‏‌شود؛ پس در مورد زنى كه مويش را در مصيبت بچيند كفّاره‏ اش، كفّاره ماه رمضان است، و اگر مويش را بكند، كفّاره‏ اش كفّاره قسم است، و همچنين اگر زنى صورتش را به طورى خراش دهد كه خون بيايد، بايد كفّاره قسم بدهد بلكه بنابر احتياط (واجب) در هر حال (اگرچه خون نيايد) بايد كفّاره قسم بدهد. و اگر مردى در فوت همسر و يا فرزندش پيراهن پاره كند، بايد كفّاره قسم بپردازد. و كفّاره قسم، به ده مسكين طعام دادن يا آنان را لباس پوشاندن يا آزاد كردن يك بنده است. و در صورتى كه نتواند، بايد سه روز روزه بگيرد. [1] ♦️ ⬅️ آیت الله مکارم: جايز نيست انسان در مرگ كسى صورت و بدن خود را بخراشد، و به خود لطمه بزند، و پاره‏ كردن يقه در مرگ غير پدر و برادر نيز، جايز نيست. هرگاه مرد در مرگ زن يا فرزند، لباس خود را پاره كند يا زن در عزاى میت صورت خود را بخراشد بطورى كه خون بيايد، يا موى خود را بكند، بنابر احتياط واجب بايد مانند كفّاره قسم را بدهد، يعنى يك بنده آزاد كند، يا ده فقير راطعام دهد و يا آنها را بپوشاند، بلكه اگر خون هم نيايد به اين دستور عمل نمايد. [2] ⬅️ آیت الله سیستانی: کفاره ندارد و توبه و استغفار کند. [3] ⬅️ آیت الله شبیری زنجانی: موارد مذکور، کفاره ندارد. [4] ⬅️ آیت الله وحید: خراشيدن صورت و بدن و به خود لطمه زدن در مرگ كسى در صورتى كه ضرر معتنا بهى داشته باشد جايز نيست، هر چند در غير اين صورت هم احتياط واجب ترك آن است. بنابر احتياط واجب پاره كردن يقه در مرگ غير پدر و برادر جايز نيست ولى در مصيبت پدر و برادر مانعى ندارد. اگر زن در عزاى ميّت صورت خود را بخراشد و خونين كند، يا موى خود را بكند ـ بنابر احتياط مستحبّ ، ده فقير را طعام دهد و يا بپوشاند و همچنين است اگر مرد در مرگ زن يا فرزند يقه يا لباس خود را پاره كند. [5] ⬅️ آیت الله فاضل: اگر دختر در مرگ مادر صورت خود را بخراشد به طورى كه خون بيايد يا موى خود را بكند باید ده فقير را طعام دهد و يا آنها را بپوشاند و اگر نتواند بايد سه روز روزه بگيرد بلكه اگر خون هم نيايد بنابر احتياط واجب به اين دستور عمل نمايد. برای چاک دادن لباس یا کبود کردن صورت دختر اگر خراش بر نداشته باشد کفاره واجب نیست، لیکن اگر صورت را خراشیده باشد و موهای خودرا نیز کنده باشد برای هر کدام باید یک کفاره بدهید یعنی یا باید ده فقير را طعام دهد و يا آنها را بپوشاند و اگر نتواند بايد سه روز روزه بگيرد. [6] ----------------------------------- پی نوشت:👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: wl8e69mGQ4M. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9510020020. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 563228. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36724. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502934. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📲 رسانه تخصصی فقه و احکام 💯 https://eitaa.com/ask_ahkam
👁 احکام چشم 🔷 #نگاه_به_نامحرم 🔷 #احکام_روزه_دار 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💻رسانه تخصصی فقه و احکام 💯 https://eitaa.com/ask_ahkam
💍 فروش یا تبدیل انگشتر طلای سفید خریداری شده هنگام ازدواج ❓ سوال: در زمان خريد لوازم عقد با اصرار خانواده همسرم و با اکراه اجازه خريد انگشتر طلاى سفيد را دادم و فقط براى چند لحظه در شب عقد و عروسى آن را بدست کردم. آيا می‌توانم آن را بفروشم و از پول آن استفاده نمايم؟ در صورت منفى بودن پاسخ آيا مأذون هستم که آن را با طلاى زنانه معاوضه نمايم؟ در صورت مثبت بودن، پرداخت يا دريافت وجه براى تعويض چه حکمى دارد؟ ✅ پاسخ: اگر آن انگشتر قابل تغيير و تبديل باشد به شرطى که ندانيد خريدار و دريافت کننده آن را در مورد حرام ‏بکار مى‌گيرد، در اين صورت واگذار کردن آن به ديگرى تحت عناوين مذکور در سؤال مانعى ندارد.‏ [1] 🔻 🔺 💐حدیث: امام باقر(علیه السلام): پیامبر (صلی الله علیه و آله) به علی (علیه السلام) فرمود: " من برای تو دوست دارم آنچه را که برای خودم دوست دارم و نمی‏پسندم برای تو آنچه را که برای خود نمی‏پسندم. ای علی! انگشتر طلا به دست نکن. آن زینت تو در آخرت خواهد بود. "[2] ⬅️ نکته: تحقیقات جدید نشان می‏دهد گلبول‏های سفید در خون مرد بیش از زن است. از طرف دیگر، طلا در افزایش این گلبول‏ها مؤثر است. از این رو، وجود آن برای زن مفید است؛ ولی برای مردان چندان مناسب نیست و ممکن است موجب بر هم ‏زدن تعادل گلبول‏های سرخ و سفید گردد. [3] ------------------------------- 🔻 پی نوشت:⬇️⬇️ [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام مشاغل. [2]. وسائل الشیعه، ج ‏3، ص 299. [3]. مجله پیام اسلام، سال 1357. 〰〰〰〰〰〰 💻پایگاه تخصصی فقه و احکام 💯 https://eitaa.com/ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💦💧احکام تطهیر بدن و اشیاء با آب قلیل 🌕🌖🌗🌘🌑🌒🌓🌔🌕 🔶 🔶 ➖〰➖〰➖〰➖〰➖〰 پایگاه تخصصی فقه واحکام 💯 https://eitaa.com/ask_ahkam
📚 اعراض از وطن 💠 سؤال: اگر کسی برای زندگی در شهر دیگر، بدون نیت *، از وطنش خارج شود ولی اطمینان دارد که دیگر به آنجا برنمی گردد، در این صورت همچنان حکم برای او صادق است یا خیر؟ ☑️ جواب: اعراض محقق می شود و محل مذکور دیگر را برای او ندارد. ------------ *مراد از اعراض از وطن، خروج از آن با تصمیم بر عدم بازگشت به آن برای سکونت است. ➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️ پایگاه تخصصی فقه واحکام 💯 https://eitaa.com/ask_ahkam
🏦خرید و فروش سهام شرکت ها و بانک ها ❓❗️ سوال: خرید و فروش سهامی که شرکت های صنعتی یا تجاری یا بعضی از بانکها در معرض فروش می‏ گذارند، چه حکمی دارد؟ بدین ترتیب که شخصی یکی ازآن سهام را می‏خرد و در بازار بورس مورد خرید و فروش و معامله قرار می‏گیرد و در نتیجه قیمت آن از قیمت خرید بیشتر یا کمتر می‏ شود و می‏دانیم که خود سهم مورد خرید و فروش قرار می‏ گیرد نه سرمایه. همچنین در صورتی که شرکت های مزبور فعالیت های ربوی داشته باشند یا در این مورد شک داشته باشیم، مسأله چه حکمی دارد؟ ❇️ پاسخ: اگر ارزش مالی سهام کارگاه، کارخانه، شرکت و يا بانک به اعتبار خود سهام و براثر اعطای اعتبار به آنها توسط کسی که انجام اين کار به وسيله او صحيح است، باشد، خريد و فروش آن اشکال ندارد و همچنين اگر به اعتبار قيمت کارگاه، شرکت، کارخانه و يا بانک و يا سرمايه آنها باشد، با توجه به اينکه هر سهمی بيانگر جزئی از آن است، در نتيجه خريد و فروش سهام اشکال ندارد به شرطی که علم به مجموع سهام شرکت و امور ديگری که عرفاً برای رفع غرر، علم به آنها لازم است داشته باشد و فعاليت‏ های شرکت يا کارِ کارخانه و کارگاه و يا بانک شرعاً حلال باشد. [1] 🏦 💵 🌷 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): " خوشا به حال کسی که درآمدش حلال، باطنش پاک، ظاهرش باکرامت، و اذیت و آزارش به احدی از خلق الله نمی‌رسد." [2] ❇️ نکته: کسب حلال جایگاه ویژه‌ای در سبک زندگی دینی دارد. اسلام دارای راه کارهای کاربردی و اساسی برای اقتصاد بر مبنای آموزه‌های دین است. از عواملی که باعث روی آوردن فرد به کسب درآمد حرام می‌شود، عوامل فردی؛ باورهای غیرمنطقی، عدم آگاهی به احکام شرعی کسب و کار و اضطرار و عوامل اجتماعی؛ توقعات غیرمنطقی از نان‌آور خانواده، تجمل‌گرایی و تفاخر‌طلبی، آداب و رسوم غلط در برگزاری مراسم و در برخی موارد، سیاست‌های نادرست پولی در کشور است. ------------------------------------ ◀️ پی نوشت: [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام شرکت. [2]. شهاب‌الأخبار، ص ٣٠٧. 〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖ پایگاه تخصصی فقه و احکام 💯 https://eitaa.com/ask_ahkam
⬅️ حکم دادن صدقات به افراد گدا ❓ سوال: آیا دادن صدقات به گدایانی که درب منازل را می‏ زنند یا در خیابانها می ‏نشینند جایز است یا اینکه بهتر است به یتیمان و مساکین داده شود و یا با ریختن آنها در صندوق صدقات در اختیار کمیته امداد قرار گیرد؟ ✅ پاسخ: صدقات مستحبی بهتر است به فقير عفيف و متديّن داده شود و همچنين گذاشتن آن در اختيار کميته امداد هرچند با ريختن در صندوق صدقات هم باشد اشکال ندارد، ولی صدقات واجب بايد توسط خود شخص و يا به وسيله وکيل او به فقرايی که مستحق هستند داده شود و در صورتی که انسان بداند که مسئولين کميته امداد پولهای صندوق‏ها را جمع آوری کرده و به فقرای مستحق می ‏دهند، ريختن آن در صندوق‏ های صدقات اشکال ندارد. [1] 🥀 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): " صدقه، بلا را دفع مى كند و مؤثرترين داروست؛ صدقه، قضاى حتمى را دفع مى كند و چيزى جز دعا و صدقه درد و بيماريها را از بين نبرد." [2] ❇️ نکته: از آثار صدقات می‌توان به سعادت دنیا و آخرت افراد ‌اشاره کرد. کسی که صدقه می‌دهد با دادن صدقه بهشت را برای خویش در آخرت می‌خرد و دنیای خویش را نیز بگونه‌ای می‌سازد که کریمانه است. کریم کسی است که از خود ایثار می‌کند و چشمداشتی ندارد. -------------------------------------- ⬅️ پی نوشت: [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام صدقه. [2]. بحار الأنوار : ۹۶/۱۳۷/۷۱. 〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖〰 پایگاه تخصصی فقه و احکام 💯 https://eitaa.com/ask_ahkam
📚خواندن مطالب مستهجن 💠 سؤال: آیا ، و خواندن و تحریک آمیز در فضای مجازی، حرام است؟ ✅ جواب: از این گونه امور که دارد، باید اجتناب شود. 〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️ پایگاه تخصصی فقه و احکام 💯 https://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ کیفیت خواندن نماز در تنگی وقت ❓ سوال: در صورتی که برای نماز وقت کم باشد، کوتاهترین نماز که وقت کم نیاز داشته باشد، چگونه است؟ ✅ پاسخ: ⬇️ نماز بدون سوره(یعنی فقط حمد تنها خوانده شود)، یک مرتبه تسبیحات اربعه در رکعتهای سوم و چهارم و حذف مستحبات مانند قنوت و اکتفاء به یک سلام در پایان نماز. ------------------ ✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ پایگاه تخصصی فقه و احکام 💯 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠سوال: شخصی برای خانه اش کنتورآب نکشیده است وچندین سال با این اب (باعلم با این که ازنظرقانونی تخلف می کند : وضو وغسل کرده است 🔸الف: اگراین شخص قصد داشته است که درآینده پول آن را بدهد حکم نمازهای اوچیست؟ 🔸ب: اگراین شخص قصد دادن پول را نداشته حکم نمازهای خوانده شده چیست؟ ✅پاسخ: 🔷رهبری: در فرض مذکور حکم غصب را داشته و وضو و غسل باطل است، هرچند قصد پرداخت پول آن را کرده باشد.ش560850 🔷آیت الله زنجانی:الف:اگرسازمان آب به استفاده،به این شکل ازآب ،راضی نباشدمعصیت کرده وبنابراحتیاط نمازهایش باطل است ب: وبنابراحتیاط باطل است .ش10100 🔷آیت الله مکارم:نسبت به گذشته نمازش صحیح است،ولی باید بدهی خودرابه اداره آب بپردازد ،امانسبت به آینده تامشکل رابااداره آب حل نکند، جایز نیست.ش200725 🔷آیت الله سیستانی:الف: نماز های خوانده شده صحیح است لیکن براو لازم است پول آن را بپردازد.ب:فرقی بین قصد وعدم قصد نیست. ♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ پایگاه تخصصی فقه و احکام 💯 https://eitaa.com/ask_ahkam
💽 جبران کپی غیرقانونی نرم افزار و کسب درآمد از آن ❓❕ سوال: نرم افزاری به قیمت 700 هزار تومان را به صورت غیر قانونی رایت کرده و یک سال با آن کار کردم و در این مدت درامد داشتم. اگر سی دی اصلی را بعد از یک سال خریداری نمایم تا جبران رایت سی دی رایتی باشد، آیا درامد این یک سال حلال است؟ ❇️ پاسخ: ◀️ آیت الله مکارم: اگر نرم افزار متعلق به کسی بوده که رعایت حق او لازم بوده لازم است علاوه بر خرید نرم افزار با صاحب حق نیز تماس گرفته و رضایت ایشان را نسبت به مدتی که استفاده کرده اید به دست آورید. [1] 📀 💵 🌹 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و‌اله): " از ما نیست کسى که با مسلمانى تقلّب کند، یا به او ضرر رساند و یا با وى حیله نماید." [2] ❗️ نکته: افراد باید آنچه برای خود می‌خواهند برای دیگری هم بخواهند و آنچه بر خود نمی پسندند، بر دیگری هم نپسندند. اصل حقوق این است كه آنچه برای خودت دوست داری برای دیگری هم دوست بداری و آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگری هم نپسندی. ------------------------------------------ 🔻 پی نوشت: [1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، شماره استفتاء: 9803250109. [2]. نهج الفصاحه، ح 2414 〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖ پایگاه تخصصی فقه و احکام 💯 https://eitaa.com/ask_ahkam
💵🔝 مطالبه مبلغ بیشتر از قرارداد در صورت افزایش قیمت ❓ سوال: اگر شخصی برای دوخت کت چرم، مقداری از ثمن را به عنوان بیعانه پرداخت نماید اما بعد از دوخت کت و اطلاع دادن به مشتری، وی برای تحویل مراجعه نکند و بعد از چند ماه که قیمت کت افزایش یافته (قیمت چرم) باید قیمتی که چند ماه قبل توافق شده را بپردازد یا روز قبض ملاک می باشد؟ ✅ پاسخ: 💐 مقام معظم رهبری: در فرض یاد شده اگر در هنگام قرارداد اجرت کار تعیین شده باشد، خیاط حق مطالبه بیش از مبلغ تعیین شده را ندارد و در غیر این صورت می تواند اجرت المثل عمل خود را مطالبه نماید. [1] 🌸 آیت الله مکارم: در فرض سوال باید مطابق قراردادی که داشته اند عمل کند و خیاط نمی تواند مبلغ بیشر از آنچه بر آن توافق نموده اند مطالبه نماید؛ مگر اینکه مشتری در پرداخت اجرت خیاط تعلل و سهل انگاری نماید و و مدت قابل توجهي از سررسيد آن بگذرد بگونه اي که در اين مدت، تورم شديد باشد لازم است بدهي را با توجه به نرخ متوسط تورم اجناس مختلف محاسبه و پرداخت کند. ضمنا غالبا مي توان نرخ تورم سالهاي مختلف را از بانک مرکزي گرفت. [2] 🌸 آیت الله سیستانی: همان قيمتى كه بر آن معامله شده است بايد بپردازد. [3] 🌸 آیت الله شبیری: همان قیمت توافق شده را باید بپردازد. در صورت کاهش فاحش ارزش پول در این مدت، باید نسبت به آن مصالحه صورت گیرد. [4] 🌷 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و‌اله): كم دادن مزد اجير (كارگر)، از گناهان كبيره است. [5] ◀️ نکته: روابط کارگر و کارفرما، نباید براساس استثمار و بهره کشی استوار باشد؛ زیرا، هیچ یک از دو طرف، اجازه ندارد که از دیگری سوء استفاده و بهره کشی نماید. ------------------------------------ پی نوشت: [1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی مقام معظم رهبری، کد استفتاء: 6rygn97. [2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، شماره استفتاء: 9803250109. [3]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله شبیری، 875270. [4]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله شبیری، 67148 [5]. بحار الانوار(ط-بیروت) ج 100 ، ص 170 ، ح 27. 〰〰➖➖〰〰➖➖〰〰➖➖ پایگاه تخصصی فقه و احکام 💯 https://eitaa.com/ask_ahkam
📚 نماز خواندن در اماکن تخيير ✳️ مسافر در ، شهر ، و (علیه السلام) می تواند نماز را شکسته یا تمام بخواند. ✳️ این حکم در همۀ شهر مکه و مدینۀ فعلی جاری است و مخصوص الحرام و مسجد النبی (صلی الله علیه وآله) نیست، ولی احتیاط مستحب آن است که اکتفا به دو مسجد شود. ✳️ این حکم در حائر حسینی(علیه السلام)، به و نزد حسین علیه السلام ـ هر چند با فاصله دو سه متر ـ اختصاص دارد. 〰️➖〰️ پایگاه تخصصی فقه واحکام 💯 https://eitaa.com/ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ سود دریافتی از بانک ها در قبال سپرده گذاری ❓سوال: ربای قرضی چیست؟ آیا درصدی که سپرده‏ گذاران به عنوان سود از بانک ها دریافت می‏ کنند، ربا محسوب می ‏شود؟ ✅ پاسخ: ربای قرضی آن مقدار اضافه بر مبلغ قرض است که قرض گيرنده به خاطر قرضی که می‏ گيرد به قرض دهنده می ‏دهد و امّا سود حاصل از کارکرد پولی که به عنوان سپرده به بانک داده شده تا به وکالت از طرف صاحب آن در يکی از عقود صحيح شرعی بکار گرفته شود، ربا نيست و اشکال ندارد. [1] ❇️ 🌸 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): "هرگاه زنا و ربا در جايى آشكار شود، مردم آنجا خود را در عذاب خدا افكنده اند." [2] ✅ نکته: در دین اسلام به فرد مسلمان اجازه داده نمی شود که از هر طریقی کسب کند یعنی مال بدست آورد یا مایحتاج خود و خانواده خویش را تامین کند، بلکه مسلمان باید از مسائل مربوط به کسب و کار اطلاع داشته باشد و تنها از راه های حلال (به معنای جایز و روا) کسب داشته باشد. --------------------- پی نوشت: 👇👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام مشاغل. [2]. کافی، ج 5، ص80. =========== 🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام 💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
⛪️ دریافت مبلغ اضافه از مستأجر بابت عدم پرداخت بخشی از قرض الحسنه قرارداد ⁉️ سوال: مستاجر بنده قرار بود ۱۰میلیون پول قرض الحسنه با ماهی ۷۰۰ تومان اجاره پرداخت نماید. اکنون پس از گذشت دو ماه، 7 میلیون پرداخت کرده است. آیا دریافت مبلغ اضافه به صورت اجاره بابت تاخیر جایز است؟ ✅ پاسخ: مقام معظم رهبری: در مورد سؤال دارای وجه شرعی نمی باشد، بنابر این گرفتن پولی از این بابت ربا بوده و جایز نمی باشد. [1] آیت الله مکارم: این کار جایز نیست، در فرض مذکور می توانید اجاره را فسخ کرده و مجددا با شرایط جدید اجاره دهید. [2] 💵 🌹 حدیث: مردى از امام صادق عليه السلام درباره آيه «خداوند ربا را نابود مى كند و صدقات را افزايش مى دهد» سئوال كرد و گفت: گاه كسى را مى بينم كه ربا مى خورد و با اين حال ثروتش زياد مى شود؟ حضرت فرمودند: كدام نابودى، نابود كننده تر از يك درهم ربا كه دين را نابود مى كند. كه اگر توبه هم كند ثروتش از دست مى رود و فقير مى شود. [3] ✅ نکته: ربا سبب مى ‏شود كه مردم از تجارتها و معامله‏ هاى مفيد و سودمند، اما پر زحمت و حلال، روى گردان شده، جذب اين معامله فاسد و پر درآمد و كم زحمت و حرام بشوند. تمام افرادى كه در جامعه فعاليّت اقتصادى دارند هم سود دارند و هم زيان، كارخانه ‏ها، مزارع، تجارت ها، صنعت ‏ها، دامداري ها، كارهاى خدماتى و... مشمول اين قانون هستند و تنها ربا خواران از اين قانون مستثنى هستند و فقط سود مى‏برند و زيان نمى ‏بينند. بنابراين در جامعه ‏اى كه همه سود و زيان دارند رباخواران سود خالص مى‏ برند بى آن كه كار مفيدى انجام دهند. ------------------------------------ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی مقام معظم رهبری، کد استفتاء: 9k5mn6p. [2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، شماره استفتاء: 9806010080. [3]. تهذيب الاحكام(تحقیق خرسان) ج 7، ص 19، ح 65 - من لا یحضره الفقیه ج3 ، ص 279 ، ح 4005 〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖ 🔻رسانه تخصصی فقه و احکام 💯 https://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ مصرف وام در غیر مورد قرار داد ❓ سوال: اگر از بانک وام تعمیر خانه یا وام خرید کالا دریافت کنیم و آن را صرف مورد دیگری کنیم، اشکال دارد؟ ✅ پاسخ: ⬇️ پول‌هایی که بانک‌ها می‌پردازند غالباً وام (قرض) نیست، بلکه تحت عنوان یکی از عقود اسلامی از قبیل جعاله، مشارکت، مضاربه و امثال آن می‌باشد. بنابراین، گیرنده پول فقط طبق همان قراردادی که منعقد کرده حق تصرّف دارد وگرنه تصرّف غاصبانه و موجب ضمان است. ------------------ ✅ سایت آیت الله خامنه ای 〰️🔻〰️🔻〰️🔻〰️ ✳️ رسانه تخصصى فقه واحكام ♦️ https://eitaa.com/ask_ahkam
📱 فروش امتیاز گذرنامه برای ثبت گوشی های وارداتی ⁉️ سوال: آیا فروش امتیاز گذرنامه برای ثبت گوشی های وارداتی به دیگران جایز است؟ ✅ پاسخ: ⬅️ مقام معظم رهبری: این گونه امور تابع قوانین و مقررات مربوطه است، چنانچه خلاف قانون و مقررات باشد، جایز نیست. [1] ⬅️ آیت الله مکارم: این کار جايز نيست و در آمد آن نيز اشکال دارد. [2] 📘 📱 🍃🌹 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): همانا خداوند ورود بدنی را که از حرام تغذیه کرده به بهشت ممنوع کرده است. [4] ✳️ نکته: بسیاری از مردم به سبب آنکه احکام دین در حوزه تجارت و خرید و فروش را نمی دانند به حرام خواری گرفتار می شوند و مال حلال خود را به حرام می آمیزند که نتیجه طبیعی آن خروج از سلامت در تن و روان و گرفتاری به خشم و غضب الهی است. ----------------------------------- پی نوشت: [1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی مقام معظم رهبری، کد استفتاء: w5wp6gr. [2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، شماره استفتاء: 9805090099. [3]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله سیستانی، 909648. [4]. وسائل الشیعه، ج 12، ص 283، حدیث 4 ➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿ 📲 پایگاه تخصصی فقه و احکام 🛑 https://eitaa.com/ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🌸 ولادت امام حسن عسکری(علیه السلام)مبارک باد. 🍃🌸 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 💠 @ask_ahkam
🧖🏻‍♀🧖🏻‍♂ فراموشی ذکر مدت در عقد موقت و تبدیل آن به عقد دائم ⁉️ سوال: اگر در عقد موقت مدت نامعلوم ولی مهریه مشخص شود آیا عقد تبدیل به دائم می شود؟ آیا مهریه همان مقدار که در عقد موقت تعیین شده می باشد یا باید مهر المثل داده شود؟ ❇️ پاسخ: ⬅️ مقام معظم رهبری: اگر عمدا مدت ذکر نشده یا فراموش شده است، تبدیل به عقد دائم می شود و اگر زمان را به طور مبهم ذکر کرده اند، بنابر احتیاط واجب تبدیل به عقد دائم می شود. مهریه همان مهریۀ ذکر شده است. [1] ⏪ 🌷 حدیث: امام صادق(علیه السلام): پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و اله) فرموده: خداوند هر گناهی را در روز قیامت می بخشد مگر مهریه زن را اگر نداده باشند و کسی را که مزد کارگر را خورده باشد و کسی را که انسان آزادی را فروخته باشد. [2] ✳️ نکته: درست است که مهر از نظر قوانین اسلام با بر قرار شدن پیوند ازدواج به ذمه مرد تعلق میگیرد و زن فورا حق مطالبه آن را دارد . ولی چون معمولا به صورت بدهی بر ذمه مرد می ماند، هم اندوخته ای برای آینده زن محسوب می شود، و هم پشتوانه ای برای حفظ حقوق او و از هم پاشیدن پیمان زنا شوئی و اگر بعضی برای مهر تفسیر غلطی کرده و آن را یک نوع «بهای زن » پنداشته اند ارتباط به قوانین اسلام ندارد. ------------------------------------------- پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی مقام معظم رهبری، کد استفتاء: nr9y5yg. [2]. وسائل، ج 14، ص 26 . ➿➿➰➿➿➰➿➿➰➿➿➰ 💻 پایگاه تخصصی فقه و احکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam