eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
489 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
🌴 🌴 🌴 🌴 ♻️ اگر حقی از کسی که فوت شده 😑 باشد بر عهده ماست ،تکلیف چیست؟ 🔰 پاسخ: 🌀 هر حق الناسی برعهده داشته باشید باید به دست صاحبش برسانید و هر چند زمان غیر بالغ بودن برعهده انسان بوده و اگر حق مالی است به دوصورت: 1️⃣ یا مثلی است(یعنی الان مثل آن یافت می شود) مثل آن را تهیه و به آنها ولو به صورت غیر مستقیم و با واسطه ای که شناخته نشوید برگردانید. 2️⃣ یا قیمی است (یعنی الان مثل آن یافت نمی شود) قیمت آن را و اگر وجه نقد بوده با محاسبه ارزش به روز آن به آنها بر گردانید و لازم نیست به آنها اصل قضیه گفته شود بلکه اگر غیر مستقیم و با واسطه هم به دست صاحبان آن و در صورت فوت به دست ورثه آنها برسد و یا از آنها یا ورثه آنها هر چند با واسطه حلالیت و ابراء ذمه بگیرید نیز کافی است واگر دسترسی به صاحبش ندارد یا نمی شناسد بااجاره مرجع تقلید به فقیر بدهید. ✅ ➖➖➖➖➖ 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
📚 وضو و غسل با وجود لاک ناخن 💠 سؤال: استفاده از توسط خانم‌ها در های دست و پا هنگام و چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: تمام ناخن های ‌دو دست در هنگام وضو باید از لاک و هر مانع دیگری پاک باشند، ولی اگر از ناخن های پا، یک ناخن پاک باشد و روی آن مسح کشیده شود، وضو صحیح اسـت اما در هنگام غسل، تمام ناخن های دست و پا باید پاک باشند. رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
🌹 🕊 🕊 🕊 🕊 ♻️ با وجود عذر شرعی برای خانم ها یا سفر ضروری ✈️ ، کفاره روزه که باید 👈🏼 سی و یک روز آن 👉🏼 ،متوالی باشد، چگونه ممکن است؟ 🌀 پاسخ : 😕 کسی که می‌خواند شصت روز بعنوان کفاره روزه بگیرد، باید 31 روز اول آن متوالی باشد، باید طوری شروع کند که به عید قربان 🐑 برخورد نکند، چون روزه آن روز حرام است ⛔️، البته دو گروه می‌توانند بین این 31 روز فاصله بیاندازند. ✅ اول: خانم‌هائی که حیض می‌شوند مستثنا هستند، یعنی ایام عادت را روزه نمی‌گیرند ولی بعد از ایام عادت فورا روزه را ادامه می‌دهند. ✅ دوم: کسی که سفر ضروری در پیش دارد، این فرد بلافاصله بعد از سفر باید 31 روز را کامل کند. ➖➖➖➖➖ 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
❓سوال: ♻️ حکم لباسی 👕 که سگ 🐺به آن دهان زده، یا به دندان گرفته چیست؟ ❗️چگونه پاک میشود؟ آیا باید بیرون 🙁 انداخته شود؟ 🌀پاسخ: 🔶 نیاز به دور انداختن لباس نیست، مثل سایر نجاسات است و با شستن باآب کر 💦 پاک می شود. ⚠️ آنکه می گویند باید خاکمال شود در مورد خاص ظرفی است که سگ دهان زده نه سایر موارد. ➖➖➖➖➖ 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
وضو و غسل بعد از تتو👆👆 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
📚 انجام معاملات بورس با قرار داد مضاربه 💠 سؤال: آیا در قرارداد ، عامل می تواند را در ، برای خرید و فروش به کار بگیرد؟ ✅ جواب: قرارداد مضاربه برای خريد و فروش سهام، اشکال ندارد و بايد سهم هر یک از دو طرف از سودهای به دست آمده از خريد و فروش، به صورت درصد، تعيين شود و تعيين مقدار معين از به صورت ماهانه برای ، صحيح نيست، اما برای پرداخت مبلغ معين در هر ماه، می توان پس از تعيين درصد سهم عامل و سرمایه گذار از سود، ماهانه مبلغی به عنوان علی الحساب به سرمايه گذار پرداخت شود و در پايان قرارداد بر اساس درصد تعيين شده در متن قرارداد، سهم هر يک از عامل و سرمایه گذار، محاسبه يا مصالحه شود. ' 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
❓ سوال: ♻️ حکم نگاه کردن 👀 به صورت نامحرم چیست؟ اگر به طور «خیره» و نه از روی قصد و غرضی باشد، بازهم اشکالی دارد؟ 🔰 پاسخ: ✍🏻 همه مراجع (به جز آیت اللّه صافى): 🙄 نگاه به صورت نامحرم، اگر بدون قصد لذّت و ترس افتادن به حرام باشد، اشكال ندارد ولى اگر با یكى از این دو مشخصه همراه باشد، جایز نیست.📛 ❌آیت اللّه صافى: قصد لذت و ترس افتادن به حرام نیز بنابر احتیاط واجب جایز نیست. ➖➖➖➖➖ 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
احکام شک در غسل 🚿 آیت الله خامنه ای: ⬅️ اگر قبل از تمام شدن غسل، در شستن مقداري از طرف چپ شك كند، شستن همان مقدار كافي است. ولی اگر بعد از اینکه به شستن طرف چپ مشغول شد در شستن طرف راست شک کند یا بعد از اشتغال به شستن طرف راست در شستن سر و گردن شک نماید نباید🚫 به شک خود اعتنا کند. 🚱 آیت الله مکارم: ⬅️ اگر در اجزاء آن شک کند( یعنی در شستن هر قسمت شک کرد) باید دوباره آن قسمت را بشوید ولی اگر بعد از فراغت از آنها باشد شک اعتباری ندارد. آیت الله سیستانی ⬅️ : اگر پیش از تمام شدن غسل،🚿 در شستن مقداری از طرف چپ یا طرف راست شک کند، لازم است که آن مقدار را بشوید، و اگر در شستن مقداری از سر و گردن شک کند ـ بنا بر احتیاط واجب ـ باید بعد از شستن آن دوباره بدن را بشوید.🛀 آیت الله وحید خراسانی :⬅️ اگر بعد از شستن مقداری از طرف چپ در شستن مقداری از طرف راست شک کند بنابراحتیاط واجب آن مقدار را شسته و بعد از آن طرف چپ را هم بشوید و اگر در شستن مقداری از سر و گردن شک کند و داخل در شستن قسمت های دیگر بدن شده باشد. شکش 🚱 غیر معتبر و غسلش صحیح است. به نظر همه مراجع بعد از تمام شدن غسل به شک نباید ⛔️ اعتنا کرد و غسل صحیح است. ✅ منبع: رساله 16 مرجع مساله 366.استفتائات آیت الله مکارم شک در غسل. ➖➖➖➖➖ 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
📚 قطع دستگاه پزشکی از بيمار سؤال: بیماری که بر اساس دانش امروز، امیدی به شفا و یا بهبود او وجود ندارد و با استفاده از دستگاه ممکن است چند روز بیشتر زنده بماند، آیا به منظور کوتاه کردن مدت درد و رنج بیمار، استفاده نکردن از دستگاه یا قطع آن جایز است؟ آیا سرپرست یا نزدیکان بیمار می توانند به چنین اجازه‌ای بدهند؟ جواب : ـ حتی در فرض سؤال ـ واجب است و سرپرست بیمار در این مورد شرعا اختیاری ندارد. 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
🍃🌺سوال: 👈 اگر کسی در رکعت سوم یا چهارم به امام اقتدا کند؛ ولی قبل از اینکه حمد و سوره را بخواند، امام به رکوع برود تکلیف چیست؟ 🍁 پاسخ: ✍️ آیت الله خامنه ای: اگر در ركعت سوم یا چهارم امام اقتدا كند، باید حمد و سوره را بخواند و اگر برای سوره وقت ندارد، باید حمد را تمام كند و در ركوع یا سجده خود را به امام برساند ولی اگر در سجده به امام برسد، بهتر است كه احتیاطاً نماز را دوباره بخواند. ✍️ آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه در رکعت سوّم یا چهارم به امام اقتدا کند، باید حمد و سوره را بخواند و اگر براى سوره وقت ندارد فقط حمد را بخواند و خود را در رکوع به امام برساند . ---- 📝 توضیح المسایل مسأله ۱۴۴۲ ➖➖➖➖➖ 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
📚 مصرف کفاره 💠 سؤال: در صورتی که پول را بابت یا به مؤسسه خیریه‌ای بپردازیم، آیا مؤسسه موظف است صرفاً نان خریده و به دهد و یا به صورت کلی می‌تواند برای مصرف کند، مثلاً مقداری روغن و گوشت به فقیر بدهد؟ ✅ جواب: باید به تعداد فقیری که مد نظر پرداخت کننده است، برای هر فقیر 750 گرم، فقط (گندم، جو، آرد، نان، برنج و امثال آن) تهیه و پرداخت شود؛ بنا بر این تهیه روغن و امثال آن که طعام محسوب نمی شود صحیح نیست و اگر پولی که مؤسسه دریافت کرده است معادل پول 750 گرم گندم بابت هر کفاره است، نباید طعامی برای فقرا تهیه شود که قیمت آن بیشتر از قیمت گندم می باشد، زیرا در این صورت پرداخت تعداد کفاره ای که مد نظر پرداخت کننده بوده است، انجام نمی شود. ➖➖➖➖➖ 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
📚 خطاب به غیر خدا در نماز 💠 سؤال: آیا در می توان (الهی عظم بلا) را قرائت کرد؟ ✅ جواب: خواندن دعای مذکور تا جایی که خداست اشکال ندارد ولی مابقی که مخاطب غیر خدا می باشد جایز نیست و باعث بطلان می شود. 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam