eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
486 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمی دارد و آیا میتوان با این نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نماز خواند ؟
🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷 از قبل از ❓: آیا ناخن مصنوعی را باید قبل از غسل از میت جدا کرد یا انجام می شود؟ ⭕️ پاسخ: 👇👇 🌷 امام خامنه ای: ناخن مصنوعی مثل بقیه مانع ها باید برطرف شود و اگر قابل برداشتن نيست احتياط در اين است علاوه بر غسل، تيمم هم بدهند. [1] 🌷 آیت الله مکارم: چنانچه امکان جداسازي آن، به هنگام غسل و وضو نباشد، بصورت عادي، وضو يا غسل را انجام مي دهد. هرگاه روي آن بسته شده است و باز کردن آن ضرر و مشقت زيادي ندارد بايد جبیره را باز کرده و غسل دهند. در غير اين صورت، اطراف آن را بشويند و بنابراحتياط مستحب، روي جبيره را نيز مسح کند و اگر جبيره، نجس است يا نمي شود روي آن دست تر بکشند، پارچه پاکي را بر آن ببندند و دست تر روي آن بکشند. [2] 🌷 آیت الله سیستانی: هر چیزی که مانع رسیدن آب باشد باید برطرف سازند و غسل جبیره صحیح نمی باشد. [3] 🌷 آیت الله شبیری زنجانی: در صورت امکان باید مانع(ناخن مصنوعی) را از بدن میت جدا کنند ولی اگر امکان نداشت یا موجب آسیبی به بدن میت شود به صورت غسل جبیره غسل داده شود یعنی بقیه قسمت ها شسته شود و آن قسمت مسح شود. با امکان تیمم به صورت صحیح، غسل جبيره‌اى مشروع نيست. [4] 🌷 آیت الله وحید: ناخن مصنوعی و هر مانع دیگری را باید بردارند و بعد غسل دهند و الا غسل باطل است و غسل میّت، جبیره ای ندارد. [5] 🌷آ یت الله فاضل: در غسل میت، جبیره ذکر نشده و باید ناخن مصنوعی را از دست میّت بکنند و مانع غسل را بر طرف کنند سپس میّت را غسل بدهند. [6] —------------— ✅ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 576623. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9406020039. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 382494. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 20525. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 10067. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402443. ================ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
△ طلاق گرفتن زن با فریب دادگاه و بدون اطلاع شوهر △ △ ©©©©©©©©©© ؟؟ سؤال: دوست من با دادن آدرس غلط به دادگاه و فریب آن از شوهرش طلاق گرفته و اکنون بعد از 2 ماه شوهر به زور وی را به خانه برده و دوستم از ترس قضیه طلاق را نگفته است، تکلیف رابطه زن و شوهری آن ها چیست؟ ★ پاسخ: ↓↓ ※※ امام خامنه ای: طلاق غیابی که ادعاء می کند مبهم است آیا وکالت داشته یا نداشته آیا طلاق خلع بوده یا رجعی آیا دراین دو ماه سه طهر تمام شده یا نشده؛ هچکدام معلوم نیست. [1] ※※ آیت الله مکارم: در صورتی که طلاق رجعی باشد مرد می تواند تا قبل از اتمام عده رجوع کند و اگر اطلاع پیدا نکرد و عده تمام شد حق رجوع ندارد مگر اینکه مجددا با هم عقد بخوانند. [2] ※※ آیت الله سیستانی: طلاق باطل است و آنها زن و شوهرند. [3] ※※ آیت الله شبیری زنجانی: در طلاقی که بر اساس وکالت از شوهر صورت می گیرد مهم این است که موضوع وکالت، محقق باشد و الا طلاق صحیح نیست. [4] ※※ آیت الله وحید: طلاق باید به وسیله شوهر یا وکیل شوهر باشد و الا صحیح نیست. [5] ※※ آیت الله فاضل: طلاقی که دوست شما با فریب دادن دادگاه و بدون رضایت شوهر گرفته باطل است و با شوهرش محرم است و باهم زن و شوهر هستند و رابطه بین شان حلال است و باید آن طلاق را نادیده بگیرد و به زندگی خود با شوهرش ادامه دهد. [6] —------------— ◎◎ پی نوشت: ↓↓ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 576623. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9406020039. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 382494. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 20525. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 10067. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402442. ————————————— ■ رسانه تخصصی فقه واحکام ☆ https://eitaa.com/ask_ahkam
مجلس غیبت بزرگترها
🌿🌿🌺🌿🌿🌸🌿🌿🌺🌿🌿 ✅ (عقد مجدد و نزدیکی قبل از اتمام حیض دوم) 🔷 سؤال: اگر خانمی پس از اتمام ازدواج موقت، در حیض دوم بعد از ۷ روز پاک شده و روز ۸ عقد کرده و روز ۹ لک بینی داشته باشد، آیا عقد باطل است؟ در صورت نزدیکی در روز هشتم، آیا حرمت ابدی حاصل می شود؟ ✅ پاسخ: 🔻🔻 🔷 امام خامنه ای: اگر ها قبل از روز تمام شود، است و اگر هم انجام شده است، محقق شده است و اگر ها از روز دهم عبور کرده است و عادت ماهانه هفت روز بوده است، عقد صحیح است و یا نزدیکی انجام نشده باشد، بعد از اتمام عده صحیح است. [1] 🔷 آیت الله سیستانی: اگر دوم با کسی دیگر بوده به احتیاط واجب عقد باطل است و نزدیکی موجب حرمت ابدی است ولی بعضی از عده را یک حیض می دانند می توانید با رعایت الاعلم فالاعلم به غیر رجوع کنید. [2] 🔷 آیت الله شبیری زنجانی: یک است لذا بعد از بوده است ولی باید مرجع زن و مرد هر دو نفر عده را تمام شده ببینند و گرنه ازدواجشان صحیح نیست. [3] 🔷 آیت الله فاضل: اگر در روز هشتم بخوانند و بعد از عقد باهم نزدیکی کنند و صورت بگیرد، در صورتی که در روز نهم لکه خون ببیند و قطع شود حکم را دارد و عقد شان باطل است و چون نزدیکی و دخول بعد از عقد صورت گرفته برای همیشه با همدیگر حرام شده اند و باید فورا از هم جدا شوند. اما اگر لکه بینی بعد از روز نهم تا بعد از روز دهم نیز ادامه پیدا کند، یعنی روز یازدهم نیز لکه خون ببیند، در این صورت اگر عادت زن در ماه های قبل کمتر از روزه بوده، لکه خونی که در روز نهم دیده است و عقد شان صحیح است و با هم حرام نمی شوند. اما اگر عادت هرماه 9 یا ده روز بوده در این فرض نیز عقد باطل است و باهم شده اند. [4] —------------— ✅ پی نوشت: 🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 568839. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 372508. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 19276. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402070. """"""""""""""""""""""""""""" ◀️ رسانه تخصصى فقه واحكام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🌿🌸🌿💐🌿🌺🌿💐🌿🌸🌿 به 🔷 سؤال: اینکه گفته می شود انتقال میت به غیر از جهت کراهت دارد آیا دفن در های مشاهد مشرفه مانند مشهد و قم نیز با فضیلت است؟ 🌷""""""""""""""""""""""""""""""🌷 ✅ پاسخ:👇 🌷 امام خامنه ای: انتقال میت به مشاهد مشرفه (حرم اهل بیت علیهم السلام) و اماکن مقدسه مانند قم، اشکال ندارد. [1] 🌷 آیت الله مکارم: تأخير دفن میت در صورتيكه موجب و او باشد جايز نيست اما در غیر اینصورت مانعی ندارد، هر چند مستحب است میّت را در نزدیکترین قبرستان دفن نمایند، مگر آن که قبرستان دورتر، از جهتى بهتر باشد، مثل این که افراد خوب در آنجا دفن شده اند، یا مردم براى بیشتر به آنجا مى روند. [2] 🌷 آیت الله شبیری زنجانی: بلی. [3] 🌷 آیت الله وحید: انتقال به مشاهد مشرفه و مواضع محترمه مستحب است و قبرستانهای فم و مشهد از مشاهد مشرفه نیست ولی از مواضع است و روضه های ائمه و امامزادگان جلیل القدر مشاهد مشرفه است. [4] 🌷 آیت الله فاضل: مستحب است میت به قبرستان دفن شود و بدون دلیل و عذر، تاخیر در دفن کراهت دارد و انتقال میت به جای دیگر اگر کرده باشد کراهت ندارد و بدون وصیت در صورتی که امتیاز در محلی که میت را انتقال می دهد نباشد و موجب تاخیر در دفن شود کراهت دارد. اما اگر انتقال میت در جایی باشد که از جهت امور معنوی امتیاز داشته باشد در هر جایی که باشد کراهت ندارد. تنها مشاهد مشرفه ملاک نیست، بلکه شهر یا مکانی که الله در آن قبرستان باشد کراهت ندارد. [5] —------------— ✅ پی نوشت: 🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 590356. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9406080219. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 20936. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 10282. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402542. """"""""""""""""""""""""""""""""""" ◀️ رسانه تخصصى فقه واحكام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
ملاک برای یک بار شستن در وضو چیست؟
🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀 🍃🌸 و ادامه آن 🍀 سؤال: کسی که مسح از نیمه رها شده آیا می تواند ادامه مسح را انجام دهد یا باید پا را کرده و دوباره مسح نماید؟ 🍃🌺 پاسخ: 🔻 🌺امام خامنه ای: اگر ادامه همان مسح باشد و عرفاً یک مسح محسوب شود، می توا ند ادامه دهد. [1] 🌺 آیت الله مکارم: در فرض سوال می تواند مسح را از جایی که قطع شده ادامه دهد. [2] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: اشکال ندارد ولی نباید از خیسی قسمت مسح شده برای مقدار باقی مانده استقاده شود.. [3] 🌺 آیت الله وحید: می تواند از نیمه ادامه دهد. [4] 🌺 آیت الله فاضل: اتصال در مسح پا شرط نیست و لذا اگر کسی دستش از نیمه مسح پا رها شود می تواند از ادامه آن مسح را بکشد منتها لازم است که رطوبت قبلی مسح روی پا با رطوبت کف دست برای ادامه مسح مخلوط نشود و اگر کف دست رطوبت کافی برای کشیدن مسح دوباره باشد بهتر است جای مسح نیمه تمام را خشک کند و از اول مسح کامل تا برامدگی پشت پا بکشد. [5] —------------— 🍀 پی نوشت: 🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 590356. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9406080219. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 20936. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 10282. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402544. ================== 🍃🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام 🍀 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 https://eitaa.com/ask_ahkam =_=_=_=_=_=_=_=_=_= 💠 سؤال: کسی که در تهران بوده در خود را برای ساخت خانه در آینده خریداری کرده است آیا باید خمس پرداخت نماید؟ 🔴 پاسخ: 👇 ✳️ امام خامنه ای: در فرض سؤال اگر زمین جهت ساخت منزل مورد نیاز و در حد شأن عرفی تان باشد و از درآمد بین سال تهیه شده باشد، مشمول خمس نمی گردد. [1] ✳️ آیت الله مکارم: خمس ندارد. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: اگر زمین موات باشد یعنی قبلا برای زراعت و ساختمان نشده است خمس ندارد ولی پولی که به عنوان خرید پرداخته است خمس دارد و اگر ان را قسطی خریده است باید قسطها را از پول خمس داده بپردازد و اما اگر پولی را قرض کرده و با آن خریده است لازم نیست قسطها را با پول خمس داده بپردازد. [3] ✳️ آیت الله فاضل: اگر برای سکونت به خانه نیاز دارید و برای ساختن خانه مسکونی زمین خریداری کرده اید، خمس ندارد. [4] —------------— ⭕️ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 643872. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501250058. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 468607. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 9500205 . =_=_=_=_=_= =_=_=_= 💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
آب خارج شده از لباس در حال شستشو
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
⁉️ #سوال_مسابقه 41 👇 در حال نماز انسان نباید به دیگری سلام کند و اگر دیگری به او سلام کند: گزینه
#جواب_مسابقه چهل و یک 🔰 ✅ گزینه چهار برندگان این هفته کاربران محترم : 🎊 ابراهیم هادی 🎊مهدی 🌼 مشکلات با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏 eitaa.com/ask_ahkam
◾️◾️◾️◾️ ◾️ شده توسط دختر شاغل ■ ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ➖◾️ سؤال: اگر دختر مجرد شاغلی با مبلغ پس انداز شده از درآمد بین سال، آپارتمان خریداری نماید، آیا به این خانه خمس تعلق می گیرد؟ 🔷 پاسخ: 👇 🔷 امام خامنه ای: در صورتی که بر پس انداز مذکور یا خانه‌ای که با آن خریده اید سال بگذرد خمس دارد. [1] 🔷 آیت الله مکارم: در صورتی که مازاد بر نیاز بوده و در حال حاضر و آینده نزدیک مورد نیاز و استفاده نیست خمس دارد. [2] 🔷 آیت الله سیستانی: پس انداز شده اگر به (تاریخ اولین روز شروع به کار) برسد و زندگی نشده باشد خمس دارد. [3] 🔷 آیت الله شبیری زنجانی: خمس دارد مگر تهیه خانه مورد نیاز و در شأن خود، به این در این زمان متوقف باشد و از راه دیگری - مانند قرض کردن- نتوانید آن را در موعدش تهیه کنید. [4] 🔷 آیت الله وحید: بله خمس دارد. [5] 🔷 آیت الله فاضل: اگر فعلا مورد نیاز نباشد و جزء زندگی شما حساب نشود بعد از گذشت سال خمس دارد. اگر پول برای خرید خانه که فعلا مورد نیاز شما نیست پس انداز کنیدبعد از گذشت سال، خمس دارد. [6] —------------— ◾️ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 585296. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9406310160. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 393374. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 21868. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9303666 ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ◀️ رسانه تخصصى فقه واحكام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam