eitaa logo
کانال تخصصی احکام بانوان
7.8هزار دنبال‌کننده
48 عکس
70 ویدیو
0 فایل
﷽ پاسخ به سوالات اختصاصی بانوان درباره: حیض نفاس استحاضه جنابت عده و.. تبلیغ و تبادل: eitaa.com/joinchat/271056896Cd610d948e9 سوپر گروه(ورود آقا ممنوع): eitaa.com/joinchat/2078474251Cc50c9e5a43 سایت: askbanoo.ir حمایت مالی از کانال:idpay.ir/askbanoo
مشاهده در ایتا
دانلود
👢حكم پوشیدن 👢 پرسش کاربر در ربات: آیا پوشیدن حرام است ؟ پاسخ: پوشاندن پا در مقابل نامحرم واجب است. بنابراین، طبق نظر همه مراجع استفاده از جوراب نازک در برابر نامحرم جایز نیست.(١) توضیحات بیشتر: حضرت علی (عليه السّلام) می فرماید:(عليكم بالصفيق من الثياب فان من رق ثوبه رق دينه.بر شما لازم است لباس ضخيم كه بدن‌ نما نباشد بپوشيد، زيرا هر كس كه لباسش نازك است دينش همچون لباسش نازك و ضعيف است).(۲) کمترین جز در پوشش بانوان، پوشش پا است، که اصولا مورد بی توجهی زنان قرار می گیرد و این بی توجهی کم کم بی حجابی را به دنبال می آورد. 📚منبع ۱. کتاب مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع. ۲. صدوق، خصال، قم، جامعة مدرسين، ۱۴۰۴ . 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
😱حکم نگاه کردن به فیلم های مبتذل😱 پرسش کاربر: نگاه به فیلم های پورن در صورتی که موجب تحریک نشود، چیست؟ پاسخ اجمالی: طبق نظر همه مراجع نگاه به این گونه فیلم ها حرام است.   پاسخ تفصیلی: همه مراجع غیر از سیستانی : با توجه به این که دیدن این گونه فیلم ها شهوت برانگیز و مقدمه ارتکاب گناه است، نگاه به آنها حرام است.[۱] آیه الله سیستانی:با قصد لذت و ترس افتادن به گناه حرام است و اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه هم باشد، بنابر احتیاط واجب جایز نیست.[۲] 📚منبع ۱. خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س 1187؛ صافی، جامع الاحکام، ج 2، ص 1717؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1729 و 1731؛ مکارم، استفتائات، ج 1، س 778 و 782؛ استفتا از دفتر: نوری، امام، بهجت، وحید. ۲. آیت الله سیستانى، Sistani.org، (فیلم)، س4. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
فرمایش پيامبر ص خطاب به برخی از همسرانشان که به حضرت خدیجه س حسادت می کردند و معترض بودند که چرا پس از گذشت سالها از وفات خدیجه، حضرت زیاد از ایشان یاد می کند: خَدِيجَةُ وَ أَينَ مِثْلُ خَدِيجَةَ صَدَّقَتْنِي حِينَ كَذَّبَنِي النَّاسُ» 👌خدیجه!!! کجا مثل خدیجه پیدا می شود؟؟ آن روزی که مردم مرا تکذیب می کردند خدیجه مرا تصدیق کرد. 📚مجلسي/ بحارالأنوار/ ج43/ ص:92 @askbanoo
🌺حکم حرکت بدن هنگام گفتن 🌺 پرسش کاربر در گروه: اگر هنگام تکبیرالاحرام شروع نماز ، زانو و بدن را به طور عمدی حرکت بدهیم نماز باطل است؟ پاسخ: آرام بودن بدن موقع گفتن تکبیره الاحرام واجب است، بنابراین اگر بدن را حرکت دهید، نماز باطل است. پاسخ تفصیلی: طبق نظر همه ی مراجع موقع گفتن تکبیره الاحرام حرکت عمدی بدن، نماز را باطل است و همچنین اگر سهوا بدن حرکت کند[ مانند اینکه بچه نمازگزار را هل دهد]، بنابر احتیاط واجب باید اول، عملی که نماز را باطل می کند [مثل روبرگرداندن از قبله] را انجام دهد و دوباره تکبیر بگوید. 📚منبع ۱. توضیح المسائل ده مرجع، م 951؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 918. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺چگونگی محاسبۀ 🌺 پرسش کاربر در گروه: ابتدای مسافت شرعی از خانه ای که انسان در آن زندگی می کند، شروع می شود یا از آخر شهر؟ پاسخ اجمالی: ابتدای مسافت شرعی از خانه های آخر شهر شروع می شود. پاسخ تفصیلی:👇 آیات عظام: امام خمینی، مکارم شیرازی، زنجانی، وحیدخراسانی، نوری همدانی، بهجت، صافی: اگر شهر دیوار دارد، باید ابتدای مسافت شرعی را از دیوار شهر حساب کند و اگر شهر دیوار ندارد، باید از خانه های آخر شهر حساب نماید. آیات عظام: فاضل لنکرانی، گلپایگانی: مبدا مسافت را آخرین منزل های شهر می دانند( فرقی در دیوار داشتن و دیوارنداشتن شهر قایل نیستند ). آیه‌الله سیستانی: ابتدای مسافت شرعی آخرین منزل های شهر است وبه طور کلی باید از جایی حساب کند که با عبور از آنجا شخص عرفاً مسافر محسوب شود. آیه الله خامنه ای: آخر شهر وابسته به نظر عرف است. اگر در نظر عرف کارخانه‌ها و شهرک هاى پراکندۀ اطراف شهر جزو شهر نباشد، مسافت را از آخر خانه‌هاى شهر باید حساب نمود.  📚منبع ۱. سید محمد حسن بنی هاشمی خمینی توضیح المسائل مراجع ، جلد1، م1280.توضیح المسائل صافی، م1289.شیخ حسین وحید خراسانی، منهاج الصالحین، جلد 2، م891. محمد تقی بهجت، وسیلة النجاة، م943. ۲. سید محمد رضا گلپایگانی، هدایه العباد، جلد1، م1109. ۳.سید علی حسینی سیستانی، منهاج الصالحین،جلد1، م891. ۴.سید علی حسینی خامنه‌ای، أجوبة الاستفتائات. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم شرعی برگزاری و ترویج ولنتاین🌺 ❓پرسش:آیا هدیه دادن و جشن و شادی در روز اشکال دارد؟ پاسخ: اگر چه اصل هدیه دادن در اسلام بسیار پسندیده است، اما ولنتاین چون باعث ترویج فرهنگ غرب است و از طرفی این روز بهانه ای شده برای ترویج ابراز علاقه های نامشروع بین دختران و پسران نامحرم، لذا بهتر است از ترویج این کار حتی بدون هیچ قصد و غرضی دوری شود. البته با وجود مناسبت های متعدد در فرهنگ خودمان مانند سالگرد ازدواج حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت علی (ع) و جشن بهار و ...نیازی به اجرای رسوم و فرهنگ غربی که با باور ما فاصله ی بسیار زیاد دارند، نیست . لذا اگر می خواهید عشق ورزی و ابراز محبت کنید، بهتر است به گونه ای برنامه ریزی کنید ، که از مناسبت های موجود در فرهنگ خودمان استفاده کنید، تا آسیب اجتماعی و فرهنگی نداشته باشد. نظر مراجع در مورد ولنتاین:👇 آیه الله خامنه ای: در صورتی که مستلزم مفسده و یا ترویج فرهنگ باطل غربی گردد،جایز نیست. آیت الله مکارم شیرازی :در صورتی که از این فرصت به عنوان ابراز عشق و علاقه به نامحرمی استفاده شود کار حرامی است و حتی در مورد افراد محارم نیز چون یک فرهنگ غربی است کار خوبی نمی باشد. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم خواندن دعای قنوت به زبان فارسی🌺 پرسش کاربر در ربات: در قنوت نماز می توان به زبان فارسی هم دعا کرد؟ پاسخ: همه مراجع غیر از مکارم شیرازی و امام خميني و سبحانی خواندن دعای قنوت را به زبان غیر عربی جایز می دانند. مقلدین مکارم شیرازی اصلا جایز نیست قنوت را به فارسی بخوانند اما مقلدین امام خمینی و سبحانی چون احتیاط واجب داده اند، مقلدینشان می توانند با رجوع به فتوای مرجع اعلم دیگری قنوت را به فارسی هم بخوانند. نظر مراجع در مورد غیر عربی👇 آیات عظام: خامنه ای، بهجت : خواندن دعای قنوت به غیر عربی جایز است. [1] آیات عظام: سیستانی، صافی، فاضل لنکرانی، گلپایگانی، نوری همدانی، وحیده خراسانی: خواندن دعای قنوت به زبان غیرعربی مانعی ندارد، ولی باید ذکر عربی را نیز برای انجام وظیفه قنوت، ادا نمایید. [2] آیت الله مکارم شیرازی: دعا به زبان غیر عربی جایز نیست . [3] آیات عظام: امام خمینی، سبحانی: بنابر احتیاط واجب به زبان عربی دعا کنید. ( این دو مرجع احتیاط واجب داده اند، لذا می توان در این مساله به اعلم دیگری رجوع کرد.)[4] 📚منبع [1]. بهجت، توضیح المسائل، م 922 و استفتائات، ج 2، س 2029. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 488. [2]. سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، م 668 . صافی، جامع الاحکام، ج1، س 224.عروة الوثقی، مع التعلیقات، ج1، ص 520 م 3. منتخب المسائل، 1420 ه ق، ص 124، م 322. منهاج الصالحین، ج2، ص 205، م 668. [3]. مکارم، استفتائات جدید، ج 2، س 265. [4]. عروة الوثقی، 1420ه ق، ج1، ص 544، م3. سبحانی، استفتائات، ج 1، س249. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🍂سن یائسگى🍂 پرسش . پنجاه و شصت سال قمرى معادل چند سال شمسى است؟ همه مراجع: پنجاه سال قمرى معادل ۴۸ سال و ۱۷۹ روز شمسى و شصت سال قمرى معادل ۵۸ سال و ۷۷ روز و ۱۲ ساعت شمسى مى باشد.[۱] [۱]. دفتر: همه مراجع. 👌توجه: برای بدست آوردن تاریخ دقیق سن یائسگی و همچنین سن تکلیف می توانید از نرم افزار اذان گوی باد صبا قسمت تبدیل تاریخ کمک بگیرید. 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐askbanoo.ir/?p=777
🌳تیمم بدل از غسل🌳 پرسش  . اگر زن از و عاجز شود، تکلیفش چیست؟ همه مراجع (به جز سیستانى، مکارم و نورى): باید دو تیمم به جا آورد: یکى بدل از و دیگرى بدل از وضو.[۱]  آیات عظام سیستانى، مکارم و نورى: تیمم بدل از غسل کفایت مى کند و لازم نیست تیمم بدل از وضو نیز به جا آورد؛ هر چند انجام آن احتیاط مستحب است.[۲] 📚منابع: [۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۷۲۳ و وحید، توضیح المسائل، م ۷۳۱٫ [۲]. توضیح المسائل مراجع، م ۷۲۳٫ 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 askbanoo.ir/?p=774
🌺 حکم حیض شدن قبل از اذان مغرب در ماه رمضان 🌺 پرسش کاربر در گروه: اگر اذان مغرب ساعت ۸ باشد، و زن ساعت ۷ حیض شود، آیا روزه ی آن روز صحیح است؟ پاسخ: روزه ی زن باطل است و باید قضایش را به جا آورد. توضیحات بیشتر👇 از نظر همه مراجع عظام اگر زن قبل از غروب آفتاب حیض شود، روزه اش باطل است.[1] اما نظر مراجع عظام در مورد روزه زن زمانی که بعد از غروب آفتاب و قبل از اذان مغرب حیض شود، به شرح زیر است: آیات عظام: مکارم شیرازی، بهجت: اگر بعد از غروب آفتاب حیض شود، روزه اش صحیح است. آیات عظام: امام خمینی، اراکى، گلپایگانى، خامنه‌ای، فاضل، صافى، شبیری، نوری، سبحانی، سیستانی، وحید خراسانی: اگر چند دقیقه قبل از اذان مغرب حیض شود، روزه اش باطل است و فرقی بین حیض شدن زن قبل از غروب آفتاب و بعد از غروب آفتاب نمی باشد. 📚منابع: ۱. امام: تحریر الوسیله، کتاب صوم، القول فی شرایط صحه الصوم،م۱. رهبری: اعجوبه الاستفتائات، س ٨٢٤. سيستانی، نوری ، مکارم، فاضل: عروه الوثقی،کتاب صوم،فصل فی شرایط صحه الصوم. زنجانی: توضیح المسائل، م ۱۶۴۹. ۲.امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمد حسین، ج‌۱، ص ۴۰۷. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺🌺 پرسش کاربر در گروه: سلام . آیا هنگام روزه می توان خلط درگلو یا دهان راقورت داد؟ پاسخ: سلام علیکم . اگر خلط وارد فضای دهان نشود، قورت دادن آن اشکالی ندارد ولی اگر وارد فضای دهان شد، قورت ندهید. نظر مراجع عظام در مورد فرو بردن اخلاط سر سینه برای روزه دار:👇 از نظر همه مراجع عظام اخلاط سر و سینه اگر به فضای دهان نرسد، فرو بردن آن اشکالی ندارد و برای روزه اشکالی ایجاد نمی کند. اما اگر اخلاط سر و سینه به فضای دهان برسد، نظر مراجع عظام به شرح زیر است: آیات عظام: سیستانی، زنجانی: فرو بردن آن اشکالی ندارد و روزه را باطل نمی کند. آیت الله اراکی: نباید آن را فرو ببریید و اگر فرو ببریید روزه باطل است. بقیه مراجع عظام: بنابر احتیاط واجب فرو نبرید. 📚منابع: توضیح المسائل ۱۶ مرجع، ج ۱، م ۱۵۸۰. رهبری: اجوبه استفتائات، س ۷۹۹. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌻 زن🌻 پرسش . در چه صورت عادت ماهانه زن به هم مى خورد؟ همه مراجع: اگر دو ماه پشت سر هم بر خلاف عادت ماهانه خود خونى ببیند که در عدد یا وقت یا هر دو یکى باشد، عادت قبلى به هم مى خورد و به عادت جدید تغییر پیدا مى کند.[۱] تبصره . اگر یک ماه بر خلاف عادت پیشین خود خون ببیند، عادت او تغییر نمى کند. [۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۵۰۱ و بهجت، استفتاءات، ج ۱، س ۹۳۲ و دفتر: خامنه اى. 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 askbanoo.ir/?p=755
🌹حیض و بلوغ 🌹 پرسش . اگر دختر پیش از ، خونى با نشانه هاى ببیند، آیا حیض محسوب مى شود؟ همه مراجع: خیر، خون حیض محسوب نمى شود؛ هر چند نشانه هاى حیض را نیز داشته باشد.[۱] تبصره ۱ . حکم این خون که آیا مى تواند استحاضه باشد، در بخش «استحاضه» بیان شده است. تبصره ۲ . اگر هیچ یک از نشانه هاى بلوغ در دختر پیدا نشود، خونى که پیش از بلوغ مى بیند، حیض نیست؛ ولى اگر یکى از نشانه هاى بلوغ در او پدیدار گردد، خون یاد شده چنانچه صفات حیض را داشته باشد، حیض محسوب مى شود. [۱]. العروه الوثقى، ج ۱، فصل فى الحیض. 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo  🌐 askbanoo.ir/?p=754
🌹🌹 پرسش کاربر در گروه: آیا زن جایز است در برابر مردانی که محرم او هستند مانند پدر یا برادر خود برقصد؟ پاسخ: نظر مراجع عظام در مورد اینکه زن می تواند در مقابل مردانی که به آن ها محرم است، برقصد متفاوت است. از نظر برخی رقص زن در مقابل مردان حرام است و فرقی بین مردان محرم و نامحرم نیست. اما برخی گفته اند رقص زن در برابر مردان محرم اگر موجب فساد یا تحریک شهوت نشود، اشکالی ندارد. نظر مراجع عظام در مورد رقص زنان برای محرمشان:👇 آیات عظام: خامنه اى، امام خمینى: اگر باعث تحریک شهوت یا ارتکاب گناه و یا ترتب مفسده شود، حرام است و در غیر این صورت اشکال ندارد.[۴] آیات عظام: فاضل، نورى، وحید، بهجت، سیستانى: بنابر احتیاط واجب زن نمى تواند براى محارم خود برقصد.[۲] آیات عظام: تبریزى، صافى، مکارم: رقص زن براى مردان حرام است، خواه محرم باشند یا نامحرم. [۳] 📚منابع: ۱. آیه الله خامنه اى، اجوبه استفتائات، س ۱۱۶۸. دفتر: امام خمینى. ۲. آیه الله فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۷۳۶ آیه الله نورى، استفتاءات، ج ۲ س ۵۷۴ دفتر: آیات عظام وحید، سیستان، بهجت. ۳ . آیه الله مکارم، استفتاءات، ج ۲، س ۵۳۴ آیه الله صافى، جامع الاحکام، ج ۲، س ۱۵۸۰ آیه الله تبریزى، استفتاءات، س. ۱۰۶۷. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
😴 حیض و جنابت 😴 پرسش: سلام علیکم خانمی قبلاً در روستا بوده و وقتی حایض شده مادرش به او نگفته که باید غسل کند و بدون غسل نماز ‌خوانده‌است. وقتی که ازدواج کرده نمی‌دانسته که جنب قبل از اذان صبح ماه رمضان باید غسل کند و بدون غسل وارد صبح ‌شده و روز غسل می‌کرده است. در ضمن می‌گوید شب در روستا، امکان استفاده از حمام برای بانوان نبوده است. حکم نماز و روزه‌های وی در مدتی که در روستا بوده چگونه است؟ پاسخ اجمالی: چنین فردی باید هر مقدار از نمازهایى را که یقین دارد بدون غسل خوانده اعاده نماید، اما نسبت به قضای روزه‌ها،‌ فقها اختلاف نظر دارند. برخی[۱] قضای آن را واجب و برخی[۲] در فرض سؤال، روزه‌‌های فرد را صحیح و کافی می‌دانند. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[۳] حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): هر مقدار از نمازهایى که یقین دارد بدون غسل خوانده باید اعاده نماید، و نسبت به روزه هم قضای روزه ها لازم است. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه جاهل به حکم بوده روزه‌هایش قضا ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): باید نمازها و روزه‌های خود را قضا کند. 📚منابع: [۱]. آیات عظام خامنه‌ای و صافی گلپایگانی. [۲].  آیات عظام نوری همدانی و هادوی تهرانی. [۳]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست. 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 askbanoo.ir/?p=753
👧نشانه های بلوغ دختران👱♀ پرسش  . نشانه بلوغ دختر را بیان کنید؟ همه مراجع (به جز سیستانى): نشانه بالغ شدن دختر یکى از سه چیز است: ۱٫ روییدن موى درشت و خشن زیر شکم (اطراف آلت تناسلى)، ۲٫ بیرون آمدن منى، ۳٫ تمام شدن نه سال قمرى. هر یک از این سه نشانه به تنهایى، علامت بلوغ و رسیدن به حد تکلیف شرعى محسوب مى شود.[۱] 📚منابع: آیه اللّه  سیستانى: نشانه بلوغ در دختر، تنها به تمام شدن نه سال قمرى است.[۲] [۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۲۲۲۵؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتاءات، س ۱۸۸۹ و ۱۸۹۰؛ نورى، توضیح المسائل، م ۲۲۴۶ و وحید، توضیح المسائل، م ۲۳۰۴٫ [۲]. سیستانى، توضیح المسائل مراجع، م ۲۲۵۲٫ 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo  🌐 askbanoo.ir/?p=751
👭 حکم 👭 پرسش ۱ . اگر دختر پیش از بلوغ خون ببیند، حکم آن چیست؟ همه مراجع: اگر مربوط به زخم، جراحت و مانند آن نباشد، خون محسوب مى شود و نیست.[۱] پرسش ۲ . آیا دیدن خون حیض در دخترى که نمى داند نه سال او تمام شده یا نه (مثلاً تاریخ ولادتش را فراموش کرده است)، مى تواند نشانه بلوغ باشد؟ همه مراجع (به جز صافى و فاضل): اگر نشانه هاى حیض را داشته باشد (و اطمینان به حیض بودن پیدا کند)، نشانه بلوغ او محسوب مى شود.[۲] آیات عظام صافى و فاضل: بنابر احتیاط واجب، نمى تواند نشانه بلوغ او محسوب شود.[۳] 📚منابع: [۱]. وحید، سیستانى و تبریزى، منهاج الصالحین، الاستحاضه، ۲۳۶ امام، تحریرالوسیله، ج ۱، غسل الحیض، مکارم، توضیح المسائل مراجع، م ۴۳۶ و صافى، هدایه العباد، ج ۱، م ۲۱۵ و بهجت، وسیله النجاه، ج ۱، م ۲۳۷ و دفتر: خامنه اى، فاضل و نورى. [۲]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۳۸؛ وحید، توضیح المسائل، م ۴۴۴؛ بهجت، استفتاءات، ج ۱، س ۱۰۰۱٫ [۳]. صافى، هدایه العباد، ج ۱، م ۲۱۷؛ فاضل، تعلیقات على العروه، ح ۱، م ۷۰۱٫ 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 askbanoo.ir/?p=749
🌺حکم خواندن دعای قنوت به زبان فارسی🌺 پرسش کاربر در ربات: در قنوت نماز می توان به زبان فارسی هم دعا کرد؟ پاسخ: همه مراجع غیر از آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی و امام خمينی ره خواندن دعای قنوت را به زبان غیر عربی جایز می دانند. مقلدین آیت الله مکارم شیرازی اصلا جایز نیست قنوت را به فارسی بخوانند اما مقلدین امام خمینی آیت الله سبحانی چون احتیاط واجب داده اند، مقلدینشان می توانند با رجوع به فتوای مرجع اعلم دیگری قنوت را به فارسی هم بخوانند. نظر مراجع در مورد غیر عربی👇 آیات عظام: خامنه ای، بهجت : خواندن دعای قنوت به غیر عربی جایز است. [1] آیات عظام: سیستانی، صافی، فاضل لنکرانی، گلپایگانی، نوری همدانی، وحیده خراسانی: خواندن دعای قنوت به زبان غیرعربی مانعی ندارد، ولی باید ذکر عربی را نیز برای انجام وظیفه قنوت، ادا نمایید. [2] آیت الله مکارم شیرازی: دعا به زبان غیر عربی جایز نیست . [3] آیات عظام: امام خمینی، سبحانی: بنابر احتیاط واجب به زبان عربی دعا کنید. ( این دو مرجع احتیاط واجب داده اند، لذا می توان در این مساله به اعلم دیگری رجوع کرد.)[4] 📚منبع [1]. بهجت، توضیح المسائل، م 922 و استفتائات، ج 2، س 2029. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 488. [2]. سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، م 668 . صافی، جامع الاحکام، ج1، س 224.عروة الوثقی، مع التعلیقات، ج1، ص 520 م 3. منتخب المسائل، 1420 ه ق، ص 124، م 322. منهاج الصالحین، ج2، ص 205، م 668. [3]. مکارم، استفتائات جدید، ج 2، س 265. [4]. عروة الوثقی، 1420ه ق، ج1، ص 544، م3. سبحانی، استفتائات، ج 1، س249. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم گفتن آخر 🌺 پرسش کاربر در گروه: در سلام نماز می توان فقط السلام علیکم و رحمت الله و برکاته را گفت؟ یا باید کامل گفته شود؟ پاسخ اجمالی: طبق نظر همه مراجع سلام آخر واجب و کافی است، لذا می توانید فقط سلام آخر را بگویید. پاسخ تفصیلی: همه مراجع بر مستحب بودن سلام اول نماز [السلام عليك ايها النبي و رحمه الله و بركاته] و کافی بودن سلام آخر نماز [السلام عليكم] اتفاق نظر دارند.[1] اما در مورد سلام دوم نماز [ السلام علیها و علی عبادالله الصالحین] نظر مراجع به شرح زیر است: همه مراجع غیر از سیستانی و مکارم شیرازی:یکی از دو سلام آخر نماز کافی است ، یعنی یا بگوید [السلام علیکم] یا [ السلام علینا و علی عبادالله الصالحین]. سیستانی:اگر [ السلام علینا و علی عبادالله الصالحین] را گفت، بنابر احتیاط واجب باید بعد از آن [السلام علیکم] را نیز بگوید.[2] مکارم شیرازی: سلام واجب همان سلام سوم است و مي تواند به آن قناعت كند، ولي اكتفا به سلام دوم به تنهايي مشكل است.[3] 📚منبع ۱.توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)، ج ‌1، ص 598، م 1105. ۲.توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)، ج ‌1، ص 598، م 1105؛ امام، تحریرالوسیله، ج 1، التشهد، م 1 و استفتائات، ج 1، التسلیم، قبل از م 1؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید و استفتا؛ بهجت، وسیله النجاه، م 757؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، قبل از م 616 . ۳.مکارم، توضیح المسائل، م 990. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌻 دختران🌻 پرسش . دخترى که براى اولین بار خون مى بیند، وظیفه اش چیست؟ همه مراجع: اگر دختر به حد بلوغ رسیده و به مقدار ده روز یا کمتر خون دیده، همه اش حیض است. اگر بیشتر از ده روز باشد و همه اش یک جور نباشد، خون هایى که به نشانه هاى حیض باشد و از سه روز کمتر و از ده روز بیشتر نباشد، حیض محسوب مى شود و باقى استحاضه است؛ ولى اگر همه یک جور باشد؛ یعنى، همه داراى نشانه هاى حیض باشد، مطابق عادت خویشان و بستگان خود (مانند خواهر، مادر، خاله و عمه) عمل کند؛ یعنى، روزهاى عادت آنها را معیار قرار داده و حیض بداند و باقى را استحاضه محسوب کند.[۱] [۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۹۶ و وحید، توضیح المسائل، م ۵۰۲ و دفتر: خامنه اى.  🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐askbanoo.ir/?p=747
🌺حکم چند مرتبه شستن صورت و دست ها در وضو🌺 پرسش کاربر : اگر برای وضو سه مرتبه مشت دست را پر کنیم و روی دست بریزیم، حرام است؟ پاسخ: منظور از اینکه می گویند سه مرتبه شستن دست ها و صورت حرام است، این می باشد که نباید دستها و صورتتان را سه مرتبه به قصد وضو به صورت کامل بشویید، اما اگر چندین مرتبه مشت را پر کنیم و روی عضو بریزییم، اما عضو به صورت کامل شسته نشود، حتی یک مرتبه هم محسوب نمی شود. بنابراین چند بار مشت را پر کردن و روی عضو ریختن حرام نمی باشد. نظر مراجع عظام در مقصود از یک بار شستن:👇  آیات عظام: امام خمینی، بهجت، سبحانی و مکارم: ملاک برای تعیین یک بار شستن، این است، که عضو به صورت کامل شسته و خیس شود، خواه با یک مشت آب باشد یا چند مشت. بنابراین تا زمانی که عضو به صورت کامل خیس نشود، یک بار شستن کامل نمی گردد. آیات عظام: خامنه ای، سیستانی و صافی: ملاک برای تعیین یک بار شستن، قصد انسان است. بنابراین اگر به قصد شستن مرتبه اول، چهار مرتبه آب بریزد، اشکال ندارد و همه آنها شستن مرتبه اول محسوب می شود. البته باید مراقب باشیدکه از اسراف بپرهیزیید .[1] 📚منابع: توضیح المسائل ده مرجع، م 248؛ امام، استفتائات، ج1، س 32 و 33؛ بهجت، استفتائات، ج1، س 423؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، با استفاده از س 102 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 245؛ سیستانی، توضیح المسائل،‌ م 247؛ صافی، توضیح المسائل، م 254؛ مکارم، استفتائات جدید، ج1، س 61. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌷پى در پى بودن حیض💐 پرسش ۱ . اگر زن چند روز با فاصله خون ببیند، آیا محسوب مى شود؟ همه مراجع (به جز صافى): در خون حیض شرط است که سه روز اول آن پشت سر هم باشد. بنابراین اگر زن دو روز خون ببیند و یک روز پاک شود و دوباره یک روز خون ببیند، حیض محسوب نمى شود.[۱] آیه اللّه  صافى: اگر سه روز اول حیض پشت سر هم نباشد به عنوان مثال دو روز خون ببیند و یک روز پاک شود و دوباره یک روز خون ببیند، بنابر احتیاط واجب در روزهایى که خون مى بیند، باید بین کارهاى مستحاضه و احکام حائض جمع کند و در روزهایى که خون نمى بیند، کارهایى که بر حائض حرام است، ترک کند و عبادت هاى خود را به جا آورد.[۲] تبصره . با توجه به اینکه آیه اللّه صافى در مسئله احتیاط دارند، مقلدان ایشان مى توانند در این مسئله، به فتواى سایر مراجع تقلید عمل کنند. پرسش ۲ . آیا پى در پى بودن سه روز خون براى خانمى که عادت ماهانه دارد، شرط است؟ همه مراجع: حداقل حیض سه روز است و باید پى در پى باشد و در این امر تفاوتى بین اقسام حیض نیست.[۳] [۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۱ و دفتر: خامنه اى. [۲]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۱٫ [۳]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۱ و ۴۴۰٫ 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo  🌐 askbanoo.ir/?p=744
🌳 شرایط حیض🌳 پرسش .  چیست؟ شرایط تحقق خون حیض عبارت است از: ۱٫ بلوغ، ۲٫ کمتر از سه روز نبودن، ۳٫ بیشتر از ده روز نبودن، ۴٫ پى در پى بودن سه روز اول،[۱] ۵٫ استمرار خون در تمام سه شبانه روز، ۶٫ مشاهده حیض پیش از سن یائسگى، ۷٫ بین دو حیض دست کم ده روز فاصله باشد.[۲] تبصره . صفات خون حیض با شرایط آن تفاوت دارد. اگر خونى تمامى شرایط حیض را دارا باشد، به طور حتم خون حیض است و اگر یکى از شرایط را نداشته باشد، آن خون، حیض محسوب نمى شود؛ در حالى که در صفات خون، مسئله این چنین نیست. اگر خونى تمامى صفات و نشانه هاى حیض را داشته باشد، به طور حتم ملازم با حیض بودن آن نیست؛ همان گونه که اگر خونى یکى از صفات و نشانه هاى حیض را نداشته باشد، ملازم با نبود حیض نیست. [۱]. آیه اللّه  صافى: پى در پى بودن سه روز اول حیض را لازم نمى دانند. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۱٫ [۲]. العروه الوثقى، ج ۱، فصل فى الحیض و م ۶ و توضیح المسائل مراجع، م ۴۳۶، ۴۴۰، ۴۴۱ و ۴۴۳ و وحید، توضیح المسائل، م ۴۴ ، ۴۴۰ و ۴۴۷٫ 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo  🌐 askbanoo.ir/?p=745
🌸حکم تکبیرة الاحرام گفتن قبل از امام جماعت🌸 پرسش کاربر در گروه: اگر در نماز جماعت تصور کنیم که امام جماعت تکبیر را گفته است و یکی دو ثانیه قبل از امام جماعت تکبیر بگوییم ، نمازصحیح است؟ پاسخ: اگر تکبیر را زودتر از امام جماعت بگویید، نمازتان فرادا می شود و دیگر نمی توانید این نماز را به جماعت بخوانید. اگر بخواهید به ثواب نماز جماعت برسید، می توانید نیت خود را به نماز مستحبی تغییر دهد و سریع نماز خود را تمام کنید و به نمازجماعت برسید و اگر مطمئنن نیستید، که اگر نماز مستحبى را تمام کنید، به رکعت اول برسید، مستحب است که نماز مستحبى را رها کنید و مشغول نماز جماعت شوید. نظر مراجع عظام در مورد زمان تکبیر الاحرام گفتن قبل از امام جماعت:👇 آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای، گلپایگانی، صافی، بهجت، مکارم شیرازی: مأموم نباید تکبیره الاحرام را پیش از امام بگوید، بلکه احتیاط واجب آن است که تا تکبیر امام تمام نشده است،تکبیر نگوید. آیه الله اراکی:مأموم نباید تکبیره الاحرام را پیش از امام بگوید و باید تا تکبیر امام تمام نشده تکبیر نگوید. آیه الله سیستانی: مأموم نباید تکبیره الاحرام را پیش از امام بگوید،احتیاط مستحب آن است، که تا تکبیر امام تمام نشده، تکبیر نگوید. 📚منابع: توضیح المسائل مراجع مسأله ۱۴۶۷ 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌹خون کمتر از سه روز🌹 پرسش ۱ . اگر خون اندکى از سه روز کمتر باشد، تکلیف چیست؟ همه مراجع: خون محسوب نمى شود، هر چند به اندازه یک ساعت باشد.[۱] تبصره . اگر مقدار آن بسیار کم باشد (۵ تا ۱۰ دقیقه) فتواى مراجع تقلید در این زمینه متفاوت است. پرسش ۲ . اگر یک یا دو روز خون ببینیم و پاک شویم و دوباره خون مشاهده کنیم، تکلیفمان چیست؟ همه مراجع (به جز صافى): خون اول حیض نیست؛ هر چند در ایام عادتش باشد؛ ولى خون دوم اگر سه روز یا بیشتر و با نشانه هاى حیض و یا در عادت باشد، حیض محسوب مى شود؛ مانند آنکه از سه روز بیشتر و از ده روز کمتر باشد.[۲] آیه اللّه  صافى: اگر بعد از پاک شدن سه روز خون ببیند، چنانچه مجموع خون اول و دوم و پاکى در بین، از ده روز بیشتر نباشد، خون دوم  حیض محسوب مى شود و در خون اول احتیاط آن است که بین کارهاى مستحاضه و ترک آنچه بر حائض حرام است، جمع کند و در پاکى وسط کارهایى را که بر حائض حرام است، ترک کند و عبادت هاى خود را به جا آورد.[۳] [۱]. العروه الوثقى، ج ۱، فصل فى الحیض م ۶ ؛ توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۰ و وحید، توضیح المسائل، م ۴۴۶٫ [۲]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۹؛ وحید، توضیح المسائل، م ۴۵۵٫ [۳]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۹ 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 askbanoo.ir/?p=743
👢 حکم پا در 👢 پرسش کاربر: پاها را در وضو باید تا کجا مسح کرد؟ پاسخ: در وضو بعد از مسح سر باید با خیسی آب وضو که در دست هایتان مانده روی پاها را از سر یکی از انگشت ها تا مفصل مسح کنید، البته برخی مراجع هم تا برآمدگی روی پا را واجب دانسته و مسح تا مفصل را مستحب می دانند. نظر مراجع عظام در مورد مسح پا👇 آیات عظام: امام خمینی، وحیدخراسانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی، بهجت، فاضل لنکرانی: مسح از سر یکی از انگشتان پا تا برآمدگی روی پا واجب است و مستحب است تا مَفصل را مسح کند.[1] آیه الله خامنه ای: واجب است از سر انگشت پا تا مَفصل را مسح کند.[2] آیات عظام: سیستانی، صافی: بنابر احتیاط واجب از سر انگشت پا تا مفصل را مسح کند.[3] 📚منبع ۱.توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 252.وحید، منهاج الصالحین، الوضو، فصل فی افعال الوضو، قبل از م 96.بهجت، وسیله النجاه، الوضو، م 98. ۲.خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 106. ۳. سیستانی، عروه الوثقی، الوضو، فصل فی افعال الوضو، الرابع، قبل از م 25؛ صافی، هدایه العباد، وضو، م 108. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🔵حکم اعمال شخص بدون 🔵 پرسش کاربر در گروه: آیا شخصی که تا بحال مرجع تقليد نداشته است،عباداتش باطل بوده است ؟ پاسخ اجمالی: طبق نظر همه مراجع عظام اعمال گذشته فرد در صورتی صحیح است، که بفهمد به وظیفه واقعی خودش عمل کرده است یا اینکه اعمالش با فتوای مجتهدی که الان می خواهد از او تقلید کند، هماهنگ باشد. البته اختلافات جزیی دارند که در پاسخ تفصیلی به آن اشاره می شود. پاسخ تفصیلی:👇 آیات عظام:خامنه اى، فاضل لنکرانی، نورى: عمل فرد بدون مرجع در يكى از سه صورت زیر صحيح است: ۱.فرد به وظيفه واقعى خود عمل كرده باشد. ۲. مطابقت عمل او با فتواى مرجعی كه وظيفه اش تقليد از او بوده است. ۳. مطابقت عمل او با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند.[1]  آيات عظام: صافى، مكارم و وحيد: عمل فرد بدون مرجع در یکی از دو صورت زیر صحيح است: ۱. متوجه شود به وظيفه واقعى خود رفتار كرده است. ۲. مطابقت با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند.[2] آيه الله سيستانى: عمل فرد بدون مرجع در يكى از سه صورت زیر صحيح است: ۱. بفهمد به وظيفه واقعى خود رفتار كرده است. ۲. مطابقت عمل او با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند. ۳. جاهل قاصر بوده و نقص های اعمالش به اركان و مانند آن باز نگردد.[3] 📚منبع ۱. توضيح المسائل مراجع، م 14؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1 س 28 و 33؛ نورى، توضيح المسائل، م 14؛ خامنه اى، اجوبةالاستفتاءات، س 32 و 7. ۲.توضيح المسائل مراجع، م 14؛ وحيد، توضيح المسائل، م 14؛ تبريزى، استفتائات، س 66.  ۳. توضيح المسائل سیستانی، م 12. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌥قرص و خون حیض🌥 پرسش . اگر زن در ایام عادت با خوردن قرص، تنها یک یا دو روز از ایام عادت خود را خون دید، آیا حیض محسوب مى شود؟ همه مراجع: حیض محسوب نمى شود؛ چون خون حیض حداقل سه روز است. 📚دفتر: همه مراجع. 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 http://askbanoo.ir/?p=742
❓❓شک بین حیض و استحاضه ‼️ پرسش ۱ . اگر بین خون و شک پیدا شود، وظیفه چیست؟ همه مراجع: اگر شرایط خون حیض را ندارد، خون استحاضه محسوب مى شود.[۱] پرسش ۲ . اگر خانمى چه قبل از ازدواج و چه بعد از آن، هیچ وقت خون حیض نبیند تکلیفش چیست؟ همه مراجع: اگر خون نمى بیند، حکم حیض را پیدا نمى کند و باید نماز و روزه هاى خود را به جا آورد.[۲] تبصره . اگر خون مى بیند و شرایط حیض را ندارد؛ ولى نشانه هاى استحاضه در او نمایان است، باید به دستور و احکام استحاضه عمل کند. 📃پی نوشت: [۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۳۳ و ۴۴۷ و العروه الوثقى، ج ۱، فصل فى الحیض، م ۵٫ [۲]. دفتر: همه مراجع. 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 http://askbanoo.ir/?p=741
پرسش . زنى به هیچ وجه عادت معینى ندارد، گاهى هفت روز و گاهى پنج روز و مانند آن خون مى بیند، تکلیفش چیست؟ همه مراجع: این زن، مضطربه محسوب مى شود و باید مطابق احکام و دستورات او عمل کند. 📚توضیح المسائل مراجع، م ۴۹۴٫ 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 http://askbanoo.ir/?p=740