🌻 #اولین_حیض دختران🌻
پرسش . دخترى که براى اولین بار خون مى بیند، وظیفه اش چیست؟
#احکام_دختران
همه مراجع: اگر دختر به حد بلوغ رسیده و به مقدار ده روز یا کمتر خون دیده، همه اش حیض است. اگر بیشتر از ده روز باشد و همه اش یک جور نباشد، خون هایى که به نشانه هاى حیض باشد و از سه روز کمتر و از ده روز بیشتر نباشد، حیض محسوب مى شود و باقى استحاضه است؛ ولى اگر همه یک جور باشد؛ یعنى، همه داراى نشانه هاى حیض باشد، مطابق عادت خویشان و بستگان خود (مانند خواهر، مادر، خاله و عمه) عمل کند؛ یعنى، روزهاى عادت آنها را معیار قرار داده و حیض بداند و باقى را استحاضه محسوب کند.[۱]
[۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۹۶ و وحید، توضیح المسائل، م ۵۰۲ و دفتر: خامنه اى.
🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐askbanoo.ir/?p=747
🌺حکم چند مرتبه شستن صورت و دست ها در وضو🌺
پرسش کاربر :
اگر برای وضو سه مرتبه مشت دست را پر کنیم و روی دست بریزیم، حرام است؟
پاسخ:
منظور از اینکه می گویند سه مرتبه شستن دست ها و صورت حرام است، این می باشد که نباید دستها و صورتتان را سه مرتبه به قصد وضو به صورت کامل بشویید، اما اگر چندین مرتبه مشت را پر کنیم و روی عضو بریزییم، اما عضو به صورت کامل شسته نشود، حتی یک مرتبه هم محسوب نمی شود.
بنابراین چند بار مشت را پر کردن و روی عضو ریختن حرام نمی باشد.
نظر مراجع عظام در مقصود از یک بار شستن:👇
آیات عظام: امام خمینی، بهجت، سبحانی و مکارم: ملاک برای تعیین یک بار شستن، این است، که عضو به صورت کامل شسته و خیس شود، خواه با یک مشت آب باشد یا چند مشت. بنابراین تا زمانی که عضو به صورت کامل خیس نشود، یک بار شستن کامل نمی گردد.
آیات عظام: خامنه ای، سیستانی و صافی: ملاک برای تعیین یک بار شستن، قصد انسان است. بنابراین اگر به قصد شستن مرتبه اول، چهار مرتبه آب بریزد، اشکال ندارد و همه آنها شستن مرتبه اول محسوب می شود. البته باید مراقب باشیدکه از اسراف بپرهیزیید .[1]
📚منابع:
توضیح المسائل ده مرجع، م 248؛ امام، استفتائات، ج1، س 32 و 33؛ بهجت، استفتائات، ج1، س 423؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، با استفاده از س 102 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 245؛ سیستانی، توضیح المسائل، م 247؛ صافی، توضیح المسائل، م 254؛ مکارم، استفتائات جدید، ج1، س 61.
💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌷پى در پى بودن حیض💐
پرسش ۱ . اگر زن چند روز با فاصله خون ببیند، آیا #حیض محسوب مى شود؟
همه مراجع (به جز صافى): در خون حیض شرط است که سه روز اول آن پشت سر هم باشد. بنابراین اگر زن دو روز خون ببیند و یک روز پاک شود و دوباره یک روز خون ببیند، حیض محسوب نمى شود.[۱]
آیه اللّه صافى: اگر سه روز اول حیض پشت سر هم نباشد به عنوان مثال دو روز خون ببیند و یک روز پاک شود و دوباره یک روز خون ببیند، بنابر احتیاط واجب در روزهایى که خون مى بیند، باید بین کارهاى مستحاضه و احکام حائض جمع کند و در روزهایى که خون نمى بیند، کارهایى که بر حائض حرام است، ترک کند و عبادت هاى خود را به جا آورد.[۲]
تبصره . با توجه به اینکه آیه اللّه صافى در مسئله احتیاط دارند، مقلدان ایشان مى توانند در این مسئله، به فتواى سایر مراجع تقلید عمل کنند.
پرسش ۲ . آیا پى در پى بودن سه روز خون براى خانمى که عادت ماهانه دارد، شرط است؟
همه مراجع: حداقل حیض سه روز است و باید پى در پى باشد و در این امر تفاوتى بین اقسام حیض نیست.[۳]
[۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۱ و دفتر: خامنه اى.
[۲]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۱٫
[۳]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۱ و ۴۴۰٫
🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐 askbanoo.ir/?p=744
🌳 شرایط حیض🌳
پرسش . #شرایط_خون_حیض چیست؟
شرایط تحقق خون حیض عبارت است از:
۱٫ بلوغ،
۲٫ کمتر از سه روز نبودن،
۳٫ بیشتر از ده روز نبودن،
۴٫ پى در پى بودن سه روز اول،[۱]
۵٫ استمرار خون در تمام سه شبانه روز،
۶٫ مشاهده حیض پیش از سن یائسگى،
۷٫ بین دو حیض دست کم ده روز فاصله باشد.[۲]
تبصره . صفات خون حیض با شرایط آن تفاوت دارد. اگر خونى تمامى شرایط حیض را دارا باشد، به طور حتم خون حیض است و اگر یکى از شرایط را نداشته باشد، آن خون، حیض محسوب نمى شود؛ در حالى که در صفات خون، مسئله این چنین نیست. اگر خونى تمامى صفات و نشانه هاى حیض را داشته باشد، به طور حتم ملازم با حیض بودن آن نیست؛ همان گونه که اگر خونى یکى از صفات و نشانه هاى حیض را نداشته باشد، ملازم با نبود حیض نیست.
[۱]. آیه اللّه صافى: پى در پى بودن سه روز اول حیض را لازم نمى دانند. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۱٫
[۲]. العروه الوثقى، ج ۱، فصل فى الحیض و م ۶ و توضیح المسائل مراجع، م ۴۳۶، ۴۴۰، ۴۴۱ و ۴۴۳ و وحید، توضیح المسائل، م ۴۴ ، ۴۴۰ و ۴۴۷٫
🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐 askbanoo.ir/?p=745
🌸حکم تکبیرة الاحرام گفتن قبل از امام جماعت🌸
پرسش کاربر در گروه:
اگر در نماز جماعت تصور کنیم که امام جماعت تکبیر را گفته است و یکی دو ثانیه قبل از امام جماعت تکبیر بگوییم ، نمازصحیح است؟
پاسخ:
اگر تکبیر را زودتر از امام جماعت بگویید، نمازتان فرادا می شود و دیگر نمی توانید این نماز را به جماعت بخوانید.
اگر بخواهید به ثواب نماز جماعت برسید، می توانید نیت خود را به نماز مستحبی تغییر دهد و سریع نماز خود را تمام کنید و به نمازجماعت برسید و اگر مطمئنن نیستید، که اگر نماز مستحبى را تمام کنید، به رکعت اول برسید، مستحب است که نماز مستحبى را رها کنید و مشغول نماز جماعت شوید.
نظر مراجع عظام در مورد زمان تکبیر الاحرام گفتن قبل از امام جماعت:👇
آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای، گلپایگانی، صافی، بهجت، مکارم شیرازی: مأموم نباید تکبیره الاحرام را پیش از امام بگوید، بلکه احتیاط واجب آن است که تا تکبیر امام تمام نشده است،تکبیر نگوید.
آیه الله اراکی:مأموم نباید تکبیره الاحرام را پیش از امام بگوید و باید تا تکبیر امام تمام نشده تکبیر نگوید.
آیه الله سیستانی: مأموم نباید تکبیره الاحرام را پیش از امام بگوید،احتیاط مستحب آن است، که تا تکبیر امام تمام نشده، تکبیر نگوید.
📚منابع:
توضیح المسائل مراجع مسأله ۱۴۶۷
💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌹خون کمتر از سه روز🌹
پرسش ۱ . اگر خون اندکى از سه روز کمتر باشد، تکلیف چیست؟
همه مراجع: خون #حیض محسوب نمى شود، هر چند به اندازه یک ساعت باشد.[۱]
تبصره . اگر مقدار آن بسیار کم باشد (۵ تا ۱۰ دقیقه) فتواى مراجع تقلید در این زمینه متفاوت است.
پرسش ۲ . اگر یک یا دو روز خون ببینیم و پاک شویم و دوباره خون مشاهده کنیم، تکلیفمان چیست؟
همه مراجع (به جز صافى): خون اول حیض نیست؛ هر چند در ایام عادتش باشد؛ ولى خون دوم اگر سه روز یا بیشتر و با نشانه هاى حیض و یا در عادت باشد، حیض محسوب مى شود؛ مانند آنکه از سه روز بیشتر و از ده روز کمتر باشد.[۲]
آیه اللّه صافى: اگر بعد از پاک شدن سه روز خون ببیند، چنانچه مجموع خون اول و دوم و پاکى در بین، از ده روز بیشتر نباشد، خون دوم حیض محسوب مى شود و در خون اول احتیاط آن است که بین کارهاى مستحاضه و ترک آنچه بر حائض حرام است، جمع کند و در پاکى وسط کارهایى را که بر حائض حرام است، ترک کند و عبادت هاى خود را به جا آورد.[۳]
[۱]. العروه الوثقى، ج ۱، فصل فى الحیض م ۶ ؛ توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۰ و وحید، توضیح المسائل، م ۴۴۶٫
[۲]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۹؛ وحید، توضیح المسائل، م ۴۵۵٫
[۳]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۹
🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐 askbanoo.ir/?p=743
👢 حکم #مسح پا در #وضو👢
پرسش کاربر:
پاها را در وضو باید تا کجا مسح کرد؟
پاسخ:
در وضو بعد از مسح سر باید با خیسی آب وضو که در دست هایتان مانده روی پاها را از سر یکی از انگشت ها تا مفصل مسح کنید، البته برخی مراجع هم تا برآمدگی روی پا را واجب دانسته و مسح تا مفصل را مستحب می دانند.
نظر مراجع عظام در مورد مسح پا👇
آیات عظام: امام خمینی، وحیدخراسانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی، بهجت، فاضل لنکرانی: مسح از سر یکی از انگشتان پا تا برآمدگی روی پا واجب است و مستحب است تا مَفصل را مسح کند.[1]
آیه الله خامنه ای: واجب است از سر انگشت پا تا مَفصل را مسح کند.[2]
آیات عظام: سیستانی، صافی: بنابر احتیاط واجب از سر انگشت پا تا مفصل را مسح کند.[3]
📚منبع
۱.توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 252.وحید، منهاج الصالحین، الوضو، فصل فی افعال الوضو، قبل از م 96.بهجت، وسیله النجاه، الوضو، م 98.
۲.خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 106.
۳. سیستانی، عروه الوثقی، الوضو، فصل فی افعال الوضو، الرابع، قبل از م 25؛ صافی، هدایه العباد، وضو، م 108.
💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🔵حکم اعمال شخص بدون #مرجع_تقلید🔵
پرسش کاربر در گروه:
آیا شخصی که تا بحال مرجع تقليد نداشته است،عباداتش باطل بوده است ؟
پاسخ اجمالی:
طبق نظر همه مراجع عظام اعمال گذشته فرد در صورتی صحیح است، که بفهمد به وظیفه واقعی خودش عمل کرده است یا اینکه اعمالش با فتوای مجتهدی که الان می خواهد از او تقلید کند، هماهنگ باشد.
البته اختلافات جزیی دارند که در پاسخ تفصیلی به آن اشاره می شود.
پاسخ تفصیلی:👇
آیات عظام:خامنه اى، فاضل لنکرانی، نورى: عمل فرد بدون مرجع در يكى از سه صورت زیر صحيح است:
۱.فرد به وظيفه واقعى خود عمل كرده باشد.
۲. مطابقت عمل او با فتواى مرجعی كه وظيفه اش تقليد از او بوده است.
۳. مطابقت عمل او با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند.[1]
آيات عظام: صافى، مكارم و وحيد: عمل فرد بدون مرجع در یکی از دو صورت زیر صحيح است:
۱. متوجه شود به وظيفه واقعى خود رفتار كرده است.
۲. مطابقت با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند.[2]
آيه الله سيستانى: عمل فرد بدون مرجع در يكى از سه صورت زیر صحيح است:
۱. بفهمد به وظيفه واقعى خود رفتار كرده است.
۲. مطابقت عمل او با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند.
۳. جاهل قاصر بوده و نقص های اعمالش به اركان و مانند آن باز نگردد.[3]
📚منبع
۱. توضيح المسائل مراجع، م 14؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1 س 28 و 33؛ نورى، توضيح المسائل، م 14؛ خامنه اى، اجوبةالاستفتاءات، س 32 و 7.
۲.توضيح المسائل مراجع، م 14؛ وحيد، توضيح المسائل، م 14؛ تبريزى، استفتائات، س 66.
۳. توضيح المسائل سیستانی، م 12.
💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌥قرص و خون حیض🌥
پرسش . اگر زن در ایام عادت با خوردن قرص، تنها یک یا دو روز از ایام عادت خود را خون دید، آیا حیض محسوب مى شود؟
همه مراجع: حیض محسوب نمى شود؛ چون خون حیض حداقل سه روز است.
📚دفتر: همه مراجع.
🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐 http://askbanoo.ir/?p=742
❓❓شک بین حیض و استحاضه ‼️
پرسش ۱ . اگر بین خون #حیض و #استحاضه شک پیدا شود، وظیفه چیست؟
همه مراجع: اگر شرایط خون حیض را ندارد، خون استحاضه محسوب مى شود.[۱]
پرسش ۲ . اگر خانمى چه قبل از ازدواج و چه بعد از آن، هیچ وقت خون حیض نبیند تکلیفش چیست؟
همه مراجع: اگر خون نمى بیند، حکم حیض را پیدا نمى کند و باید نماز و روزه هاى خود را به جا آورد.[۲]
تبصره . اگر خون مى بیند و شرایط حیض را ندارد؛ ولى نشانه هاى استحاضه در او نمایان است، باید به دستور و احکام استحاضه عمل کند.
📃پی نوشت:
[۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۳۳ و ۴۴۷ و العروه الوثقى، ج ۱، فصل فى الحیض، م ۵٫
[۲]. دفتر: همه مراجع.
🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐 http://askbanoo.ir/?p=741
#عادت_ماهانه_متغیر
پرسش . زنى به هیچ وجه عادت معینى ندارد، گاهى هفت روز و گاهى پنج روز و مانند آن خون مى بیند، تکلیفش چیست؟
همه مراجع: این زن، مضطربه محسوب مى شود و باید مطابق احکام و دستورات او عمل کند.
📚توضیح المسائل مراجع، م ۴۹۴٫
🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐 http://askbanoo.ir/?p=740
🌺 پایان وقت #نماز مغرب و عشاء🌺
پرسش کاربر در گروه:
نماز مغرب و عشاء از ساعت چند قضا می شود؟
مکارم شیرازی
پاسخ:
پايان وقت نماز مغرب و عشا ، #نصف_شب_شرعی است. نصف شب شرعی حدودا یازده ساعت و ربع ، بعد از اذان ظهر است.
آیه الله مکارم شیرازی می گویند: اگر فردی نماز مغرب و عشا را عمدا تا نصف شب نخواند، بعد از نصف شب شرعی باید هردو را قضا کند، اما اگر به خاطر عذری نخواند، باید تا قبل از اذان صبح به نیت ادا بجا آورد.
نظر مراجع عظام در مورد وظیفه شخصی که نماز مغرب و عشا را تا نصف شب شرعی نخواند:👇
آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای، بهجت، نوری همدانی، وحید خراسانی،: اگر عمدا یا به واسطه عذری نماز مغرب یا عشا را تا نصف شب نخواند، بنا بر احتیاط واجب باید تا قبل از اذان صبح ، بدون این که نیّت ادا و قضا کند به جا آورد.[1]
آیه الله فاضل لنکرانی: اگر بواسطه عذری نماز مغرب یا عشا را تا نصف شب نخواند، بنا بر احتیاط واجب باید تا قبل از اذان صبح ، بدون این که نیّت ادا و قضا کند به جا آورد اما اگر عمدی باشد بعد از نیمه شب نمازش قضا است.[2]
آیه الله سیستانی: اگر از روی اختیار نماز مغرب یا عشا را تا نصف شب نخواند، بنا بر احتیاط واجب باید تا قبل از اذان صبح ، بدون این که نیّت ادا و قضا کند به جا آورد و برای فرد مضطر که از روى فراموشى یا به سبب خواب یا حیض ومانند آن نماز را تا نیمه شب نخوانده تا طلوع فجر نماز ادا است.[3]
آیات عظام: مکارم شیرازی، زنجانی: هر گاه عمداً نماز مغرب و عشا را تا نصف شب نخواند وقت آن گذشته و باید قضا کند، امّا اگر بواسطه عذری نخوانده باشد باید تا قبل از نماز صبح به جا آورد و نماز او اداء است .[4]
📚منابع
۱.تحریرالوسیله ، 1408هـ ق ، ج1، ص 137 و 138، م 6. رساله عملیه، ص 21 اجوبة الاستفتائات، ص 73، س363. وسیلة النجاة، 1423هـ ق، الثانیه، ج1، ص 174، م 607.توضیح المسائل، 1381، ص 156، م 741. منهاج الصالحین، ج 2، ص 146 و 147.
۲.عروة الوثقی، 1422هـ ق، ج 1، ص 366 و 367.
۳.عروة الوثقی، 1425 هـ ق، ج2، ص 11.
۴.عروة الوثقی، 1413ه ق، ص 153 ، توضیح المسائل مکارم شیرازی ، 1383، ص 134، م 675 و 679 و 680. توضیح المسائل زنجانی، 1385، ج1، ص181، م 744، 747 ، 748.
✅ کانال احکام تخصصی بانوان
🆔 @askbanoo