🌺 #حکم_رفتن_زن_حائض_به_قبرستان🌺
پرسش کاربر در گروه:
حکم رفتن سر خاک اموات رفتن در زمان حیض چیست؟
پاسخ:
از نظر همه مراجع عظام قبرستان رفتن زن حائض جایز است و هیچ اشکال شرعی ندارد.
توضیحات بیشتر:👇
اما قبرستان رفتن نیز آدابی دارد، که عبارتند از:
با وضو وارد قبرستان شدن.
با سلام و دعا از قبرستان عبور کردن.
حتی الامکان از روی قبرها راه نرفتن.
در قبرستان حرف دنیا نزدن و نخندیدن و ادرار نکردن.
از حال اموات عبرت گرفتن و متذکر سفر آخرت شدن.
نقش روی قبرها را نخواندن.
بر روی قبر یا پهلوی قبر یا موازی قبر نماز نخواندن.
به زیارت قبور علما و صالحین که در قبرستان هستند، رفتن.
موقع فاتحه خواندن رو به قبله نشستن و دست بر بالای سر قبر گذاشتن.
دور قبر طواف نکردن، مگر قبر پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) یا امام (علیه السلام).
خیرات کردن و صدقه دادن برای اموات.
تکیه ندادن بر قبر.
ننشستن روی قبر.
📚منبع
آداب معنوی(2000 عمل مستحب و مکروه )، روح الله ولی ابرقوئی.
💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌳عادت عددیه با بیشتر از ده روز🌳
پرسش ۱٫ زنى که #عادت_عددیه دارد، اگر بیش از ده روز خون ببیند، تکلیفش چیست؟
همه مراجع (به جز تبریزى، صافى، فاضل و وحید): اگر خون ها یک جور است، باید از روزى که خون دیده، به شماره روزهاى عادتش حیض و باقى را استحاضه قرار دهد و اگر یک جور نباشد، باید آنچه که نشانه حیض دارد ـ چنانچه با شماره عادتش یکى است ـ همان را حیض و باقى را استحاضه قرار دهد. اگر بیشتر شد، به اندازه عادتش حیض قرار دهد و اگر کمتر شد، باید آن روزها را با چند روز دیگر ـ که در مجموع به اندازه عادتش شود ـ حیض و باقى را استحاضه قرار دهد.[۱]
آیه اللّه تبریزى: اگر خون ها یک جور است و نشانه هاى حیض را دارد، باید از روزى که خون دیده، به شماره روزهاى عادتش حیض و باقى را استحاضه قرار دهد.[۲]
آیه اللّه صافى: اگر خون ها یک جور است، مى تواند به شماره روزهاى عادتش، از اول یا وسط حیض و باقى را استحاضه قرار دهد و اگر یک جور نباشد، باید آنچه که نشانه حیض دارد ـ چنانچه با شماره عادتش یکى است ـ همان را حیض و باقى را استحاضه قرار دهد. اگر بیشتر شد به اندازه عادتش حیض قرار دهد و اگر کمتر شد، باید آن روزها را با چند روز دیگر ـ که در مجموع به اندازه عادتش شود ـ حیض و باقى را استحاضه قرار دهد.[۳]
آیه اللّه وحید: اگر از ده روز نگذرد همه آنها حیض محسوب مى شود و اگر بیش از ده روز باشد، به مقدار عادتش حیض و باقى استحاضه است؛ مگر آنکه همه خون هایى که دیده یک جور نباشد؛ یعنى، برخى به نشانه حیض و بعضى به نشانه استحاضه باشد. در این صورت چنانچه شماره روزهایى که خون به نشانه حیض است، با شماره روزهاى عادتش یک اندازه است، همان حکم فوق را دارد؛ ولى اگر از روزهاى عادتش بیشتر باشد، تنها به اندازه روزهاى عادتش حیض است و در بیشتر از آن (که نشانه حیض را دارد) چنانچه از ده روز بیشتر نباشد، باید احتیاط کند؛ یعنى، محرمات حائض را ترک کند و کارهاى استحاضه را به جا آورد. اگر از روزهاى عادتش کمتر باشد (البته از سه روز کمتر نباشد)، آنها را حیض قرار دهد و در بیشتر از آن تا مقدار عادت خود احتیاط کند.[۴]
تبصره۱ . فتواى آیه اللّه فاضل موافق همه مراجع است جز آنکه ایشان احتیاط واجب دارند.
👌معنی عادت عددیه:
همه مراجع: زنى كه شماره روزهاى حيض او در دو ماه پشت سر هم به يك اندازه باشد، ولى وقت خون ديدن او يكى نباشد؛ چنين زنى داراى «عادت عدديه» است؛ مانند اينكه در ماه نخست از روز اول تا هفتم و ماه دوم از روز دهم تا هفدهم خون ببيند. عادت او در اين مثال هفت روز است.
[۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۹۳٫
[۲]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۹۳٫
[۳]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۹۳٫
[۴]. وحید، توضیح المسائل، م ۴۹۹
🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐 askbanoo.ir/?p=730
🎍 آیا تزریق خون در طی روز موجب بطلان روزه می شود؟🎍
پاسخ:
آیات عظام: امام، رهبری، وحید، مکارم و فاضل:
بنابر احتیاط واجب مبطل روزه است.
آیات عظام: سیستانی، صافی و نوری:روزه صحیح است.
آیات عظام: زنجانی و بهجت: روزه باطل است.
آیت الله فاضل: بله، به طور کلی هر چیزی که تزریق آن موجب تقویت شود و حکم غذا را داشته باشد، اشکال دارد و اگر ناچار از تزریق شد، روزه بگیرد و بعدا قضا نماید.
___________
📚 منابع:
رهبری: کتاب احکام روزه، م 191؛ سیستانی: استفتائات سایت، روزه، س 56؛ نوری، فاضل و تبریزی: جزوه استفتائات جامعه الزهرا، روزه، ص 45؛ فاضل: جامع المسائل، ج 2، س 439؛ مکارم: توضیح المسائل، م 1339 و استفتائات جدید، ج 2،س 424؛ صافی: استفتائات سایت، روزه، تزریق خون؛ زنجانی: کتاب احکام و استفتائات روزه، خوردن و آشامیدن، س 27؛ تبریزی: استفتائات جدید، ج 1، س 681؛ بهجت: استفتائات، ج 2، س 2871.
💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌹#حکم_پول_پیدا_شده🌺
پرسش کاربر در گروه:
سلام .همسرم چند روز پیش ده هزار تومان از خیابان پیداکرد وبه مستمندی داد آیا مشکلی دارد؟
پاسخ:
سلام علیکم
برداشتن مالی( پول) که در جایی افتاده است، مکروه است، اما اکنون که برداشته است، اشکالی ندارد آن را به مستمند داده است، فقط باید نیت می کرد، که آن را از طرف صاحب پول به مستمند می دهد.
نظر مراجع عظام در مورد #مال_پیدا_شده_بدون_نشانه👇
نظر مراجع در مورد مال پیدا شده ای، که نشانه اى ندارد، كه به واسطه آن بتوان صاحبش را پیدا کرد، به شرح زیر است:
آیات عظام: امامخمینی، خامنه ای، گلپایگانی، صافی: احتیاط واجب آن است كه از طرف صاحبش صدقه بدهد.
آیه الله مکارم شیرازی : بنابر احتیاط واجب از طرف صاحبش آن را صدقه دهد واگر نیازمند است می تواند خودش بردارد و اگر مال مهمی است احتیاط آن است كه از حاكم شرع اجازه بگیرد.
آیه الله بهجت: از طرف صاحبش صدقه دهد یا به حاكم شرع بدهد.
آیه الله سیستانی : اگر مال پیدا شده حیوان نباشد و نشانه ای هم نداشته باشد، می تواند آن را برای خود بردارد، ولی مستحبّ آن است كه آن را از طرف صاحبش به فقرا صدقه بدهد. و از این قبیل است پول كه علامتی ندارد.
آیه الله وحید خراسانی : اگر مال پیدا شده حیوان نباشد و نشانه ای هم نداشته باشد و قیمت آن از یك درهم ـ یعنى 6/12 نخود نقره سكه دار ـ كمتر باشد، می تواند آن را برای خود بردارد، ولى مستحبّ آن است كه از طرف صاحبش به فقرا صدقه بدهد.
📚منبع
توضیح المسائل مراجع، جلد2،ص 554.
✅ کانال احکام تخصصی بانوان
🆔 @askbanoo
💐 #عقد و #طلاق حائض 💐
پرسش . حکم خواندن عقد ازدواج و طلاق زن در ایام عادت ماهانه چیست؟
همه مراجع: خواندن عقد ازدواج در ایام عادت اشکال ندارد؛ ولى طلاق زن در این ایام صحیح نیست؛ مگر در در موارد ذیل:
1. شوهرش بعد از ازدواج با او نزدیکى نکرده باشد؛
2. زن آبستن باشد؛
3. مرد به واسطه غایب بودن و مانند آن، نتواند بفهمد که زن از خون حیض پاک است یانه.[۱]
تبصره . آیه اللّه سیستانى در بند سوم مى گوید: بنابر احتیاط واجب باید مرد حداقل یک ماه (از جدا شدن همسرش) صبر کند و بعد طلاق بدهد.
📚منبع:
[۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۲۵۰۰؛ وحید، توضیح المسائل، م ۲۵۶۴ و تبریزى، صراط النجاه، ج ۲، س ۱۱۰۱ و دفتر: همه مراجع.
🚺کانال تخصصی احکام بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐 askbanoo.ir/?p=729
🍀خون کمتر از عادت🍀
پرسش: زنى که عادت ماهانه او مثلاً هفت روز است، اگر در یک ماه کمتر از هفت روز (مثلاً ۴ روز) خون ببیند و سپس پاک شود و نداند پیش از تمام شدن روز دهم خون خواهد دید یا نه، آیا باید غسل کند، یا باید صبر نماید؟
✍همه مراجع: اگر مطمئن باشد که در باطن خون نیست، باید براى عبادت هاى خود غسل کند و اگر مطمئن نیست، باید خود را وارسى کرده و در صورت آلوده نبودن باطن، غسل کرده و عبادات خود را به جاى آورد.[۱]
تبصره . آیه اللّه تبریزى در قسمت دوم پاسخ احتیاط واجب کرده اند.
[۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۵۰۵ و ۵۰۶ ؛ وحید، توضیح المسائل، م ۵۱۱ و دفتر: خامنه اى.
🚺کانال تخصصی احکام بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐 http://askbanoo.ir/?p=725
🌑وظیفه حائض و نفساء و جنب در شب های قدر 🌑
📥پرسش:
اشخاصی که عذر شرعی دارند در شب های قدر چه اعمالی را می توانند انجام بدهند و باید از چه کارهایی دوری نمایند؟
📤 پاسخ :
انجام اعمال شب قدر مانند غسل، خواندن دعا، زیارات و انجام سجده برای جنب و حائض اشکالی ندارد اما چند کار را نباید انجام دهند:
1⃣-نماز(چه مستحب و چه واجب).
2⃣-توقف درمساجد و مصلاهایی که حکم مسجد دارند (بجز حیاطی که جزء مسجد نباشد)؛ اما توقف در حسینیه ها اشکالی ندارد.
3⃣- دست زدن به خط قرآن یا اسامی مقدسه ای که در ادعیه وجود دارد.
4⃣- خواندن آیاتی که سجده واجب دارند. اما خواندن آیات دیگر از این سوره ها و سوره های دیگر اشکالی ندارد.
➖➖➖➖➖➖
📚سایت آیت الله مکارم شیرازی- makarem.ir
💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌳حکم خوردن سحری بعد از اذان صبح به خیال اینکه هنوز صبح نشده است🌳
📥 سوال:
اگر شخصی در سحر ماه رمضان چیزی بخورد و بعد مشخص شود که بعد از داخل شدن وقت خورده است، تکلیف روزه اش چیست؟
📤 جواب:
1⃣ اگر بدون تحقیق از وقت چیزی بخورد:
✍ آیات خامنه ای، صافی و مکارم: روزه اش باطل ولی کفاره ندارد.
✍ آیت الله زنجانی: (باید آن روز را امساک کند بعدا هم قضا کند) اگر آن روز را امساک نکرد، علاوه بر قضا کفاره نیز دارد.
✍ آیت الله بهجت: بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل است ولی کفاره ندارد.
✍بقیه مراجع: اگر حجت شرعی بر داخل شدن وقت اذان صبح هم نداشته، روزه اش باطل است و باید آن روز را امساک کند و بعدا قضا نماید، ولی اگر حجت شرعی بر داخل شدن وقت اذان صبح داشته علاوه بر قضا باید کفاره نیز بدهد. [1]
2⃣ اگر با تحقیق و یقین به این که صبح نشده چیزی بخورد:
🔹الف) با نگاه کردن به افق تحقیق کند و یقین کند که صبح نشده است بعد بفهمد که صبح بوده:
✍ آیات امام، خامنه ای، سیستانی، نوری، مکارم، بهجت و فاضل: روزه صحیح است.
🔹ب) با ابزار مانند نگاه کردن به ساعت و... تحقیق کند و یقین کند صبح نشده اما بعد بفهمد که صبح بوده:
✍ آیات خامنه ای، مکارم و فاضل: روزه صحیح می باشد.
✍ آیات سیستانی، وحید، صافی، زنجانی، نوری، بهجت، تبریزی و خویی: روزه باطل است و باید آن روز را امساک کند بعد قضای روزه را بگیرد و کفاره ندارد. [2]
📚 منبع:
[1]. توضیح المسائل 16 مرجع، م 1688؛ رهبری: رساله آموزشی، ج 1، ص 361. [2]. امام: تحریر الوسیله، ج 1، کتاب الصوم، القول فیما یترتب علی الافطار، م 12؛ عروه الوثقی مع التعلیقات، ج 2، کتاب الصوم، فصل فی وجوب القضا دون الکفاره؛ منهاج الصالحین، م 1023؛ سیستانی: توضیح المسائل جامع، ج 1، م 2048؛ زنجانی: جزوه استفتائات روزه، س 8؛ صافی: هدایه العباد، کتاب الصوم، م 2336؛ بهجت: وسیله النجاه، م 1132؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1688
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌹حکم #قرار_گرفتن_چادر_بین_مهر_و_پیشانی_هنگام_سجده🌺
📩پرسش کاربر در گروه:
سلام
اگر زمان سجده گوشه ی چادرمون مانع شود، که پیشانیمان مستقیم روی مهر قرار بگیرد، چه باید کرد؟
📤پاسخ:
سلام علیکم
باید سر را روی مهر فشار دهید تا از روی مهر بلند نشود و با کمک دست چادر را از پیشانی عقب بکشید و مانع بودن چادر را که از بین بردید، بعد دست را روی زمین قرار دهید و ذکر سجده را بگویید.[1]
نظر مراجع عظام در مورد مانعیت چادر بین مهر و پیشانی و جدا نشدن👇
✍آیه الله خامنه ای: بعد از بلندکردن پیشانی و عقب کشیدن چادر، بنابراحتیاط نماز را تمام کند و همچنین نماز را اعاده کند.
✍آیه الله مکارم شیرازی: باید به طوری که پیشانی از روی مهر بلند نشود و سجده زیاد نگردد، آن را کنار بزند و در صورتی که پیشانی را عمدا از مهر بردارد و دوباره بگذارد، نماز باطل است.
✍آیه الله سیستانی: اگر بعد از ذکر واجب متوجه شد نماز را ادامه دهد ولی اگر قبل از ذکر واجب متوجه شد و نتوانست با کشیدن چادر مانعیت را بر طرف کند، نماز باطل است.[2]
📚منابع
۱. توضیح المسائل ده مرجع، م ۱۰۶۰ و ۱۰۸۸.
۲. استفتاء از سایت مراجع عظام.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
💙عده در ازدواج موقت💛
📥پرسش:
#عده برای خانم ها در #ازدواج_موقت چقدر است؟
📤پاسخ:
در ازدواج موقت اگر رابطه جنسی و دخول صورت نگرفته باشد، نیاز به نگه داشتن عدّه نیست. اما اگر در زمان ازدواج موقت دخول صورت گرفته باشد، زن موظف است پس از اتمام مدت ازدواج موقت، عدّه نگه دارد.
مدت زمان عدّه عقد موقت آن است که دو حیض کامل عده نگه دارد ودر این بین با کسی دیگر عقد نخواند؛ یعنی زن بعد از دیدن حیض اول و پاک شدن از آن، حیض دوم را نیز ببیند و با انتهای حیض دوم و رسیدن به طهر و پاکی از عده از دواج موقت خارج می شود.
با زنی که در عده کسی دیگر است نمی توان صیغه محرمیت خواند؛ هرچند رابطه جنسی هم نداشته باشند.
📚پی نوشت:
امام خمینى، تحریر الوسیله، ج ۲، النکاح المنقطع، م ۱۱؛
آیت الله خامنه اى، استفتاء، س ۱۶۳؛
آیت الله وحید، منهاج الصالحین، ج ۳، مسأله ۱۳۱۱؛
آیت الله تبریزى، منهاج الصالحین، ج ۲، م ۱۳۱۱ ؛
آیت الله سیستانى، منهاج الصالحین، ج ۳، م ۲۴۹؛
آیت الله صافى، هدایه العباد، ج ۲، النکاح المنقطع، م ۱۱؛
آیت الله نورى، استفتاءات، ج ۲، س ۶۹۴
آیت الله فاضل، جامع المسائل، ج ۲، س ۱۲۵۵ .
🚺کانال تخصصی احکام بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐 askbanoo.ir/?p=72
🌹حکم #پاک_کردن_باطن_بدن🌹
📥پرسش کاربر در گروه:
سلام
اگر داخل دهان هنگام مسواک یا خلال کردن دندان خون بیاید، چگونه باید آن را پاک کنیم؟
📤پاسخ:
سلام علیکم
جاهایی از بدن که جز باطن بدن محسوب می شوند مثل داخل دهان و بینی، اگر نجس شوند، همین که عین نجاست را برطرف کنید پاک می گردند، لذا اگر خون داخل دهان در آب دهان از بین برود یا آن را بیرون بریزید، آب کشیدن داخل دهان لازم نیست.
توضیحات بیشتر:👌
نظر مراجع در جایی که دندان مصنوعی در دهان باشد و دهان انسان خون بیاید:
✍همه مراجع غیر از سیستانی: بنابر احتیاط واجب باید دهان را آب بکشید.
✍آیه الله سیستانی:خون دندان و لثه موجب نجس شدن باطن بدن نمی شود، حتی اگر دندان مصنوعی داشته باشیم، بنابراین آب کشیدن دهان با وجود دندان مصنوعی نیز لازم نیست.
📚منبع
توضیح المسائل مراجع، مساله 216.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝