🌺#حکم_گفتن_نجاست_فرش_به_میهمان🌺
پرسش کاربر در گروه:
سلام
مدتی است پسرم را از مای بی بی گرفته ام، گاهی ناخواسته ادرار می کند و از طرفی من مجالس روضه می گیرم، آیا لازم است به خانم ها بگویم، که فرش خانه نجس است.
مرجع سیستانی.
پاسخ:
سلام علیکم
طبق نظر همه مراجع به مجرد اینکه میهمان به خانه شما بیاید، لازم نیست محل نجس را به آن ها بگویید، اما اگر دیدید که بدن، لباس یا وسایل میهمان به فرش نجس برخورد کرده، در حالی که بدن یا لباسشان خیس است یا فرش خیس است که با تماس نجاست منتقل شود، در این صورت نظر مراجع متفاوت می شود.
آیه الله سیستانی می گوید: در این صورت با وجود دو شرط باید نجس بودن فرش را به مهمان بگویید:
شرط اول آن که فرد در معرض مخالفت تکلیف شرعی واقع شود؛ مثل این که آن را در خوردن🍎 یا آشامیدن☕️ استفاده کند. ولی اگر اینگونه نباشد، گفتن لازم نیست؛ مثلا نجس بودن لباسی را که طرف با آن نماز می خواند، لازم نیست به او بگوید؛ زیرا پاک بودن لباس شرط واقعی نماز نیست؛ بلکه شرط علمی است.
شرط دوم: اینکه احتمال بدهد، که میهمان به گفته او ترتیب اثر می دهد؛ اما اگر بداند که ترتیب اثر نمی دهد، گفتن لازم نیست.
پاسخ مراجع عظام در مورد برخورد وسایل #میهمان با #فرش_نجس در حالیکه یکی یا هر دو مرطوب باشند:👇
آیات عظام: امام، رهبری، صافی، نوری و فاضل: لازم نیست به آنان بگوید.
آیات عظام: مکارم، اراکی و گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب باید به آنان بگوید.
آیت الله وحید: لازم نیست به میهمان بگوید؛ مگر آن که او سبب این امر شده باشد و بداند آن را در خوردن 🍐و آشامیدن🍹️ استفاده می کند.
آیه الله بهجت: لازم نیست؛ مگر این که با او طوری معاشرت داشته باشد که اگر نگوید، لوازم مشترک بین آن دو نجس خواهد شد.
📚منبع
توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 144.
✅ کانال احکام تخصصی بانوان
🆔 @askbanoo
🌺حکم نشستن حشرات دستشویی روی بدن انسان🌺
پرسش کاربر در گروه:
آیا پشه و حشرات ریزی که در دستشویی هستند، روی بدن و لباس بشینند ، بدن و لباس را نجس می کنند؟
پاسخ:
چون مطمئن نیستیم که نجاست را به لباس یا بدن سرایت داده باشند، لذا بدن یا لباس نجس نمی شوند و باید بدانید که در این موارد تجسس هم لازم نیست.
نظر مراجع عظام در مورد نشستن حشرات از روی چیز خیس نجس به روی چیز خیس پاک:👇
آیات عظام: امام خمینی، فاضل لنکرانی،نوری، سیستانی: اگر فرد یقین دارد، نجاست همراه آن حشره است ، چیز پاک نجس مىشود، و اگر نداند پاک است.
آیه الله مکارم شیرازی: چون احتمالا پاى این حشرات رطوبتى به خود نمیگیرد چیز پاک نجس نمی شود، مگر اینکه بدانیم حشره نجاستى را با خود حمل کرده و به چیز پاک سرایت داده، که در اینصورت نجس مىشود.
آیه الله زنجانى:اگر یقین داشته باشید، که حشره هنگام نشستن روى چیز پاک نجاستش از بین نرفته، آن چیز پاک نجس مىشود، بلکه اگر چنین یقین هم نداشته باشید، باز هم آن چیز بنا بر احتیاط واجب نجس مىشود و هم چنین اگر مگس یا حیوانى مانند آن که به گونهاى تر است که ترى آن به اشیاء دیگر مىرسد، اگر هنگام نشستن بر روى چیز پاک ندانیم که ترى آن به همان حالت سابق باقی مانده یا ترى آن از بین رفته،یا دیگر به اندازهاى نیست که سرایت کند،در این صورت نیز آن چیز پاک بنا بر احتیاط واجب نجس مىشود.
📚منبع
توضیح المسائل مراجع،مسأله ۱۳۰.
💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
📛علت حرمت ارتباط زناشویی در ایام عادت📛
به چه دلیل اسلام ارتباط زناشویی را در ایام عادت زنان حرام کرده است ؟
پاسخ- این کار در اسلام حرام است و بعضی از فقیهان ما قائل به کفاره هم هستند . و کفاره ی سنگینی هم دارد . اگر ارتباط جنسی به معنای خاص دراین دوران برقرار بشود ، آفت های روحی و روانی دارد . برای خانم ها آفات جسمی بیشتری دارد . در این ایام سطح هورمون استروژن بشدت کاهش پیدا می کند و میل جنسی خانم صفر یا نزدیک به صفر می شود. به تعبیری علمی انرژی جنسی کم می شود. اگر مرد دراین حات بخواهد با همسرش ارتباط برقرار کند این کار برای خانم مطلوب نیست و نفرت پیدا می کند و خاطره ی ناخوشایندی در ذهن او شکل می گیرد و ممکن است که در آینده خانم را سرد مزاج کند . یکی از علل اختلال جنسی و انزجار جنسی همین مسئله است . خانم ها دراین دوران از نظر وضعیت جسمی وضعیت نامناسبی دارند از جمله ضعف جسمی و خستگی زودرس و درد . خانم ها بخاطر ای مشکلات بی حوصله هستند و خیلی زود رنج هستند . گاهی خانم در این ایام حوصله ی بچه ها را هم ندارد. این حالت در خانمها بقدری نا محسوس است که بیش از نیمی از جرایم خانمها در این ایام صورت می گیرد . درغرب اگر خانمی در این ایام دچار جرم بشود در مجازات او تخفیف می دهند . میزان تصادفات خانم ها در این یک هفته ( البته برای بعضی از خانمها بیشتر یا کمتر از یک هفته است ) پنج برابر بیشتر از مواقع دیگر است . بیشترین مراجعه خانم ها به دادگاهها برای تقاضای طلاق در همین ایام است. تمام محدودیت های اسلام برای مصونیت انسان است .
آیا این ارتباط جنسی و زناشویی در ایام عادت خانم ها آفت جسمی هم دارد ؟
پاسخ – بله .ما چند نمونه از آفت جسمی این ارتباط را اشاره می کنیم . وقتی آقا با خانم در این دوران ارتباط برقرار می کند یک آسیب های بافتی در زن ایجاد می شود . درحالت عادی اگر این ارتباط از طرف مرد برقرار بشود چون ترشحاتی در بدن خانم وجود دارد ، این ترشحات آسیب های بافتی را ترمیم می کند ولی در ایام عادت ماهیانه چون این ترشحات وجود ندارد و این آسیب های بافتی ترمیم نمی شود و مشکل ایجاد می کند. ازنظر علمی هم ، این ارتباط اختلالی بنام اندومتریوز ایجاد می کند که بافت رحمی به قسمت های دیگر بدن هم کشیده بشود و خانم احساس ناراحتی در بدنش بکند یا باعث یکسری عفونت هایی در بدن می شود . این بخاطر ضررهای این ارتباط است که اسلام آنرا حرام کرده است . این ارتباط جلوی یکسری فواید را هم می گیرد . عادت ماهیانه برای پاکی رحم ، بارداری و آمادگی شیردهی بسیار مهم است . وقتی این ارتباط در این دوران برقرار می شود جلوی این فواید گرفته می شود . حتی ممکن است در این اترابط نطفه ای بوجود بیاید گرچه از نظر پزشکی امکان بارداری خانم بسیار کم است ولی محال نیست یعنی ممکن است که این اتفاق بیفتد و ثابت شده است که اگر در این ایام نطفه ای منعقد بشود زمینه اختلال ژنتیکی در این جنین وجود دارد. مجموعه این شرایط روحی وروانی و جسمی باعث می شود که اسلام این ارتباط را حرام کرده است .
بعضی از مراجع تقلید فرموده اند که برقرار کردن ارتباط زناشویی غیر متعارف مکروه است و این عمل در ایام عادت ماهیانه خانمها کراهت شدیده دارد .اگر انسان دچار کراهت شدیده بشود یعنی انسان گناه کرده است ؟
پاسخ – خیر کراهت شدیده گناه محسوب نمی شود . اسلام یکسری از رفتارها را حرام کرده است . اگر عملی مکروه باشد گناه محسوب نمی شود. فرموده اند : هر مکروهی جایز است . منظور از مکروه این است که اگر انجام نشود بهتر است ولی جایز است . اینکه اسلام می فرماید : این عمل را در ایام عادت ماهیانه خانمها کراهت شدیده دارد بخاطر مشکلاتی است که پیش می آورد . این عمل غیر متعارف باعث درد در ستون فقرات ، کمر درد ، اختلالت معده ای تخلیه ای و بواسیر در خانم ها می شود و باعث عفونت موضعی در دستگاه دفع ادرار در آقایان (بخاطر میکروب ها وانگل ها) می شود . اینها جزو آفت هاست . الان ثابت شده است که اگر این کار ادامه پیدا بکند مرد کنترل خودش را از دست می دهد . و دچار اطفاء زودرس می شود که این هم خودش اختلال است .
🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐http://askbanoo.ir/?p=731
🌱﷽🌱
🅰 اعمال شب قدر
💠 اعمالی که در هر سه شب #شبهای_قدر مشترک است و مستحب است که انجام شود :
💠 #اول : غسل است ( مقارن غروب آفتاب ، که بهتر است نماز شام را با غسل خواند ) 🌸
💠 #دوم : دعای جوشن کبیر 🌸
💠 #سوم : دو رکعت نماز است که در هر رکعت بعد از حمد هفتمرتبه توحید بخواند وبعد از فراغ هفتاد مرتبه اَستَغفُرِاللهَ وَاَتوبُ اِلَیهِ و در روایتی است که از جای خود بر نخیزد تا حقتعالی او وپدر ومادرش را بیامرزد 🌸
💠 #چهارم : قرآن مجید را بگشاید وبگذارد در مقابل خود وبگوید :
اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُِکَ بِکِتابِکَ المُنزَلِوَمافیهِاسمُکَالاَکبَرُو،اَسماؤُکَ الحُسنی وَیُخافُ وَ یُرجی اَن تَجعَلَنی مِن عُتَقائِکَ مِنَ النّار.
پس هر حاجت که دارد بخواند 🌸
💠 #پنجم : مصحف شریف را بگیرد وبر سر بگذارد وبگوید :
اَللّهمَّ بِحَقِّ هذاالقُرآنِ وَ بِحَقِّ مَن اَرسَلتَه بِه وَبِحَقِ کُلِّ مومنٍ مَدَحتَه ُ فیهِ وَبِحَقِّکَ عَلَیهِم فلا اَحَدَ اَعرَفُبِ بِحَقِّکَ مِنکَ
ده مرتبه بگوید: بِکَ یا الله
ده مرتبه: بِمُحَمَّدٍ
ده مرتبه: بِعلیٍّ
ده مرتبه: بِفاطِمَةَ
ده مرتبه: بِالحَسَنِ
ده مرتبه: بِالحُسَین
ده مرتبه: بِعلیّ بنِ الحُسین
ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ
ده مرتبه: بِجَعفَر بنِ مُحَمَّدٍ
ده مرتبه: بِموُسی بنِ جَعفَر ٍ
ده مرتبه: بِعلیِّ بنِ مُوسی
ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ
ده مرتبه: بِعَلِیِّ بنِ مُحَمَّدٍ
ده مرتبه: بِالحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ
ده مرتبه: بِالحُجَّةِ.
پس هر حاجتی داری طلب کن 🌸
💠 #ششم : زیارت امام حسین (ع) است ( از دور و نزدیک )؛ که در خبر است که چون شب قدر میشود منادی از آسمان هفتم ندا میکند که حق تعالی آمرزید هر کسی را که به زیارت قبر امام حسین (ع) آمده 🌸
💠 #هفتم : احیا داشتن این شبها است که در روایت امده هر کس احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود هر چند به عدد ستارگان آسمان وسنگینی کوهها وکیل دریاها باشد 🌸
💠 #هشتم : صد رکعت نماز کند که فضیلت بسیار دارد ، وافضل آنست که در هر رکعت بعد از حمد ده مزتبه توحید بخواند .🌸
💠 #نهم : بخواند : اَللّهُمَّ اِنّی اَمسَیتُ لَکَ عَبدًا داخِرًا لا اَملِکُ لِنَفسی وَ اَعتَرِف ...🌸
💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حكم #تكرار_اذكار_نماز 🌺
پرسش کاربر در گروه:
در نماز قسمتی از سوره حمد را فکر کردم، اشتباه می خوانم و چند مرتبه تکرار کردم تا صحیح تلفظ کنم، آیا نمازم صحیح است یا باید دوباره بخوانم؟
پاسخ:
نمازتان صحیح است اما اگر به وسواس کشیده شوید و از روی وسواس تکرار را انجام دهید اشکال دارد.
نظر مراجع عظام در مورد تکرار اذکار نماز:👇
آیات عظام: امام خمینی، نوری، سیستانی: اشکال ندارد.
آیات عظام: فاضل، مکارم شیرازی، صافی، مظاهری: اشکال ندارد ولی اگر از روی وسواس باشد اشکال دارد.
آیه الله بهجت: اشکال ندارد مگر اینکه به نظم قرائت و اذکار واجب نماز لطمه بزند.
آیه الله وحید خراسانی: اشکال ندارد ولی اگر از روی وسواس باشد حرام است اما باطل شدن نماز محل اشکال است.[۱]
آیه الله خامنه ای: تکرار اذکار نماز اشکالی ندارد اما اگر تكرار اذكار نماز به حدّ وسواس برسد، نماز را باطل مىكند.[۲]
📚منابع
۱.توضیح المسائل مراجع، جلد1، صفحه621.
۲.استفتائات جدید آیت الله العظمی خامنه ای.
💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺 #حکم_رفتن_زن_حائض_به_قبرستان🌺
پرسش کاربر در گروه:
حکم رفتن سر خاک اموات رفتن در زمان حیض چیست؟
پاسخ:
از نظر همه مراجع عظام قبرستان رفتن زن حائض جایز است و هیچ اشکال شرعی ندارد.
توضیحات بیشتر:👇
اما قبرستان رفتن نیز آدابی دارد، که عبارتند از:
با وضو وارد قبرستان شدن.
با سلام و دعا از قبرستان عبور کردن.
حتی الامکان از روی قبرها راه نرفتن.
در قبرستان حرف دنیا نزدن و نخندیدن و ادرار نکردن.
از حال اموات عبرت گرفتن و متذکر سفر آخرت شدن.
نقش روی قبرها را نخواندن.
بر روی قبر یا پهلوی قبر یا موازی قبر نماز نخواندن.
به زیارت قبور علما و صالحین که در قبرستان هستند، رفتن.
موقع فاتحه خواندن رو به قبله نشستن و دست بر بالای سر قبر گذاشتن.
دور قبر طواف نکردن، مگر قبر پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) یا امام (علیه السلام).
خیرات کردن و صدقه دادن برای اموات.
تکیه ندادن بر قبر.
ننشستن روی قبر.
📚منبع
آداب معنوی(2000 عمل مستحب و مکروه )، روح الله ولی ابرقوئی.
💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌳عادت عددیه با بیشتر از ده روز🌳
پرسش ۱٫ زنى که #عادت_عددیه دارد، اگر بیش از ده روز خون ببیند، تکلیفش چیست؟
همه مراجع (به جز تبریزى، صافى، فاضل و وحید): اگر خون ها یک جور است، باید از روزى که خون دیده، به شماره روزهاى عادتش حیض و باقى را استحاضه قرار دهد و اگر یک جور نباشد، باید آنچه که نشانه حیض دارد ـ چنانچه با شماره عادتش یکى است ـ همان را حیض و باقى را استحاضه قرار دهد. اگر بیشتر شد، به اندازه عادتش حیض قرار دهد و اگر کمتر شد، باید آن روزها را با چند روز دیگر ـ که در مجموع به اندازه عادتش شود ـ حیض و باقى را استحاضه قرار دهد.[۱]
آیه اللّه تبریزى: اگر خون ها یک جور است و نشانه هاى حیض را دارد، باید از روزى که خون دیده، به شماره روزهاى عادتش حیض و باقى را استحاضه قرار دهد.[۲]
آیه اللّه صافى: اگر خون ها یک جور است، مى تواند به شماره روزهاى عادتش، از اول یا وسط حیض و باقى را استحاضه قرار دهد و اگر یک جور نباشد، باید آنچه که نشانه حیض دارد ـ چنانچه با شماره عادتش یکى است ـ همان را حیض و باقى را استحاضه قرار دهد. اگر بیشتر شد به اندازه عادتش حیض قرار دهد و اگر کمتر شد، باید آن روزها را با چند روز دیگر ـ که در مجموع به اندازه عادتش شود ـ حیض و باقى را استحاضه قرار دهد.[۳]
آیه اللّه وحید: اگر از ده روز نگذرد همه آنها حیض محسوب مى شود و اگر بیش از ده روز باشد، به مقدار عادتش حیض و باقى استحاضه است؛ مگر آنکه همه خون هایى که دیده یک جور نباشد؛ یعنى، برخى به نشانه حیض و بعضى به نشانه استحاضه باشد. در این صورت چنانچه شماره روزهایى که خون به نشانه حیض است، با شماره روزهاى عادتش یک اندازه است، همان حکم فوق را دارد؛ ولى اگر از روزهاى عادتش بیشتر باشد، تنها به اندازه روزهاى عادتش حیض است و در بیشتر از آن (که نشانه حیض را دارد) چنانچه از ده روز بیشتر نباشد، باید احتیاط کند؛ یعنى، محرمات حائض را ترک کند و کارهاى استحاضه را به جا آورد. اگر از روزهاى عادتش کمتر باشد (البته از سه روز کمتر نباشد)، آنها را حیض قرار دهد و در بیشتر از آن تا مقدار عادت خود احتیاط کند.[۴]
تبصره۱ . فتواى آیه اللّه فاضل موافق همه مراجع است جز آنکه ایشان احتیاط واجب دارند.
👌معنی عادت عددیه:
همه مراجع: زنى كه شماره روزهاى حيض او در دو ماه پشت سر هم به يك اندازه باشد، ولى وقت خون ديدن او يكى نباشد؛ چنين زنى داراى «عادت عدديه» است؛ مانند اينكه در ماه نخست از روز اول تا هفتم و ماه دوم از روز دهم تا هفدهم خون ببيند. عادت او در اين مثال هفت روز است.
[۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۹۳٫
[۲]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۹۳٫
[۳]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۹۳٫
[۴]. وحید، توضیح المسائل، م ۴۹۹
🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐 askbanoo.ir/?p=730
🎍 آیا تزریق خون در طی روز موجب بطلان روزه می شود؟🎍
پاسخ:
آیات عظام: امام، رهبری، وحید، مکارم و فاضل:
بنابر احتیاط واجب مبطل روزه است.
آیات عظام: سیستانی، صافی و نوری:روزه صحیح است.
آیات عظام: زنجانی و بهجت: روزه باطل است.
آیت الله فاضل: بله، به طور کلی هر چیزی که تزریق آن موجب تقویت شود و حکم غذا را داشته باشد، اشکال دارد و اگر ناچار از تزریق شد، روزه بگیرد و بعدا قضا نماید.
___________
📚 منابع:
رهبری: کتاب احکام روزه، م 191؛ سیستانی: استفتائات سایت، روزه، س 56؛ نوری، فاضل و تبریزی: جزوه استفتائات جامعه الزهرا، روزه، ص 45؛ فاضل: جامع المسائل، ج 2، س 439؛ مکارم: توضیح المسائل، م 1339 و استفتائات جدید، ج 2،س 424؛ صافی: استفتائات سایت، روزه، تزریق خون؛ زنجانی: کتاب احکام و استفتائات روزه، خوردن و آشامیدن، س 27؛ تبریزی: استفتائات جدید، ج 1، س 681؛ بهجت: استفتائات، ج 2، س 2871.
💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @askbanoo 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
🌹#حکم_پول_پیدا_شده🌺
پرسش کاربر در گروه:
سلام .همسرم چند روز پیش ده هزار تومان از خیابان پیداکرد وبه مستمندی داد آیا مشکلی دارد؟
پاسخ:
سلام علیکم
برداشتن مالی( پول) که در جایی افتاده است، مکروه است، اما اکنون که برداشته است، اشکالی ندارد آن را به مستمند داده است، فقط باید نیت می کرد، که آن را از طرف صاحب پول به مستمند می دهد.
نظر مراجع عظام در مورد #مال_پیدا_شده_بدون_نشانه👇
نظر مراجع در مورد مال پیدا شده ای، که نشانه اى ندارد، كه به واسطه آن بتوان صاحبش را پیدا کرد، به شرح زیر است:
آیات عظام: امامخمینی، خامنه ای، گلپایگانی، صافی: احتیاط واجب آن است كه از طرف صاحبش صدقه بدهد.
آیه الله مکارم شیرازی : بنابر احتیاط واجب از طرف صاحبش آن را صدقه دهد واگر نیازمند است می تواند خودش بردارد و اگر مال مهمی است احتیاط آن است كه از حاكم شرع اجازه بگیرد.
آیه الله بهجت: از طرف صاحبش صدقه دهد یا به حاكم شرع بدهد.
آیه الله سیستانی : اگر مال پیدا شده حیوان نباشد و نشانه ای هم نداشته باشد، می تواند آن را برای خود بردارد، ولی مستحبّ آن است كه آن را از طرف صاحبش به فقرا صدقه بدهد. و از این قبیل است پول كه علامتی ندارد.
آیه الله وحید خراسانی : اگر مال پیدا شده حیوان نباشد و نشانه ای هم نداشته باشد و قیمت آن از یك درهم ـ یعنى 6/12 نخود نقره سكه دار ـ كمتر باشد، می تواند آن را برای خود بردارد، ولى مستحبّ آن است كه از طرف صاحبش به فقرا صدقه بدهد.
📚منبع
توضیح المسائل مراجع، جلد2،ص 554.
✅ کانال احکام تخصصی بانوان
🆔 @askbanoo
💐 #عقد و #طلاق حائض 💐
پرسش . حکم خواندن عقد ازدواج و طلاق زن در ایام عادت ماهانه چیست؟
همه مراجع: خواندن عقد ازدواج در ایام عادت اشکال ندارد؛ ولى طلاق زن در این ایام صحیح نیست؛ مگر در در موارد ذیل:
1. شوهرش بعد از ازدواج با او نزدیکى نکرده باشد؛
2. زن آبستن باشد؛
3. مرد به واسطه غایب بودن و مانند آن، نتواند بفهمد که زن از خون حیض پاک است یانه.[۱]
تبصره . آیه اللّه سیستانى در بند سوم مى گوید: بنابر احتیاط واجب باید مرد حداقل یک ماه (از جدا شدن همسرش) صبر کند و بعد طلاق بدهد.
📚منبع:
[۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۲۵۰۰؛ وحید، توضیح المسائل، م ۲۵۶۴ و تبریزى، صراط النجاه، ج ۲، س ۱۱۰۱ و دفتر: همه مراجع.
🚺کانال تخصصی احکام بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐 askbanoo.ir/?p=729
🍀خون کمتر از عادت🍀
پرسش: زنى که عادت ماهانه او مثلاً هفت روز است، اگر در یک ماه کمتر از هفت روز (مثلاً ۴ روز) خون ببیند و سپس پاک شود و نداند پیش از تمام شدن روز دهم خون خواهد دید یا نه، آیا باید غسل کند، یا باید صبر نماید؟
✍همه مراجع: اگر مطمئن باشد که در باطن خون نیست، باید براى عبادت هاى خود غسل کند و اگر مطمئن نیست، باید خود را وارسى کرده و در صورت آلوده نبودن باطن، غسل کرده و عبادات خود را به جاى آورد.[۱]
تبصره . آیه اللّه تبریزى در قسمت دوم پاسخ احتیاط واجب کرده اند.
[۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۵۰۵ و ۵۰۶ ؛ وحید، توضیح المسائل، م ۵۱۱ و دفتر: خامنه اى.
🚺کانال تخصصی احکام بانوان 🚺
🆔 @askbanoo
🌐 http://askbanoo.ir/?p=725