eitaa logo
کانال تخصصی احکام بانوان
7.8هزار دنبال‌کننده
48 عکس
70 ویدیو
0 فایل
﷽ پاسخ به سوالات اختصاصی بانوان درباره: حیض نفاس استحاضه جنابت عده و.. تبلیغ و تبادل: eitaa.com/joinchat/271056896Cd610d948e9 سوپر گروه(ورود آقا ممنوع): eitaa.com/joinchat/2078474251Cc50c9e5a43 سایت: askbanoo.ir حمایت مالی از کانال:idpay.ir/askbanoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🍳حکم خون موجود در تخم مرغ🍳 پرسش کاربر در گروه: آیا خون در تخم مرغ را می توان خورد؟ پاسخ: نظر مراجع در این مورد متفاوت است: ۱. برخی تخم_مرغ را نجس و خوردنش را حرام می دانند. ۲.برخی خون را پاک دانسته ولی خوردنش را حرام می دانند. ۳.برخی می گویند: اگر تخم مرغ را هم زده که در آن خون از بین رود،خوردنش جایز است. نظر مراجع عظام در مورد در تخم مرغ:👇 امام خمینی: خون پاک است و بنابر احتیاط واجب باید خورده نشود، اما اگر با وجود خون مذکور، تخم مرغ را به هم بزنیم، طوری که خونی دیده نشود، خوردن آن را جایز است. آیه الله خامنه‌ای: خون مذکور را پاک شمرده، ولى خوردن آن را بنا بر احتیاط واجب جایز نمی‌دانند.  آیات عظام سیستانی و فاضل لنکرانی:پاک است و مستحب است خورده نشود .  آیات عظام گلپایگانى، صافى، زنجانى، مکارم شیرازی، بهجت، نوری همدانی، وحید خراسانی: بنابر احتیاط واجب نجس است و باید از خوردن آن اجتناب شود. تبصره👌 مراجعی که خوردن تخم مرغ مذکور را اجازه نمی‌دهند، احتیاط واجب داده اند، بنابراین می‌توان در این مسئله به مراجعی رجوع کرد که فتوا داده اند و خوردن آن را مجاز دانسته‌اند. 📚 امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 1، ص 73، م 98، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق. توضیح المسائل وحید خراسانی، ص 208، م 99. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺 حکم گفتن یک مرتبه در 🌺 پرسش کاربر در گروه: آیا می توان به صورت عمدی تسبیحات اربعه را فقط یکبار گفت ؟ پاسخ: همه مراجع غیر از آیه الله فاضل لنکرانی یک مرتبه گفتن تسبیحات را کافی می دانند و سه مرتبه گفتن را مستحب می دانند و آیه الله فاضل لنکرانی بنابر احتیاط واجب می گوید: سه مرتبه باید گفته شود. پاسخ تفصیلی: آیات عظام امام خمینی، سیستانی، خامنه ای، مكارم شيرازی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی : یک مرتبه کفایت می کند و احتیاط مستحب در سه مرتبه گفتن است. (۱) آیة الله بهجت(ره):بنابر احتیاط واجب گفتن یک مرتبه تسبیحات اربعه کافی است، ولی سه مرتبه گفتن آن فضیلت بیشتر دارد و موافق احتیاط است.(۲) آیه الله فاضل لنکرانی: احتیاط واجب آن است که تسبیحات اربعه را سه مرتبه بگوید.(۳) 📚منبع ۱. توضیح المسائل امام خمینی، 1383، ص 136، م 1005،توضیح المسائل مکارم شیرازی، 1383، ص 173، م 918. منهاج الصالحین، 1426، ج1، ص 211، م 625. توضیح المسائل شبیری زنجانی، 1384، ص 240، م 1014توضیح المسائل صافی گلپایگانی، 1385، ص 202، م 1014. توضیح المسائل نوری همدانی، 1383، ص 207، م 1006. توضیح المسائل وحید خراسانی، 1379، ص 382 م 1014. اجوبة الاستفتائات،1384، ص 105، م 483. ۲. توضیح المسائل بهجت، 1384، ص 163 م 828. ۳. احکام الواضحه، ص 152، م 62. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺 اعراض از وطن به چه معناست؟🌺 پرسش کاربر : من بعد از ازدواج با همسرم به شهرستان ایشان رفته ام، و هشت سال است ازدواج کرده ام، اما هفته ای یا هر دو هفته یک بار به شهر خودمان در کرج سفر می کنم و دو روز و گاهی یک هفته می مانم، اما همسرم می گوید که هیچ گاه من را برای زندگی به کرج نمی برد ، اما من دوست دارم و اگر شرایطش ایجاد شود، دوست دارم برای زندگی به کرج بروم، حال با این اوصاف حکم نماز و روزه من در کرج چیست؟ مرجع من مکارم شیرازی است. پاسخ: از نظر آیه الله مکارم شیرازی، اگر فردی قصد بازگشت به وطن خود را جهت سکونت داشته باشد، اما در عمل مدّت طولانى مثلا پنج سال گذشته است و هنوز بازنگشته است،ترک وطن به صورت عملی حاصل می شود، مگر اینکه در یک سال سه الی چهار ماه، هر چند به صورت پراکنده در وطن خودسکونت داشته باشد، حال با این اوصافی که شما گفتید اگر سالی سه الی چهار ماه در کرج به صورت پراکنده باشید، نماز شما کامل و روزه شما صحیح است. اما اگر کمتر از سه ماه باشید، چون هشت سال است که وطن خود را ترک کرده اید، اعراض و ترک وطن به صورت عملی حاصل شده است و نماز شما شکسته است، مگر اینکه قصد ده روز بکنید. نظر مراجع عظام در مورد مراد از اعراض از وطن:👇 آیات عظام خامنه ای، نوری همدانی، فاضل لنکرانی: مراد از اعراض از وطن، خروج از وطن با تصمیم بر عدم بازگشت به آن براى سکونت است. و مجرد رفتن زن به خانه شوهر در شهر دیگر، مستلزم اعراض از وطن اصلى اش نیست.[1] آیه الله بهجت: مراد از اعراض از وطن، خروج از وطن با تصمیم بر عدم بازگشت به آن براى سکونت است ودر عمل هم قطع علاقه از آن جا بکند.[2] آیه الله سیستانی: مراد از اعراض از وطن، خروج از وطن با تصمیم بر عدم بازگشت به آن براى سکونت است اما اگر قصد زندگی ندارد، اما مجموع حضورش در وطنش سه ماه در یکسال باشد، باز هم وطن او محسوب می شود.[3] 📚منبع 1. استفتائات رهبر، سوال 694. استفتائات نوری همدانی، سوال 239.استفتائات فاضل لنکرانی، سوال 468. ۲.استفتائات بهجت، سؤال 1569. ۳.استفتائات سیستانی، احکام نماز مسافر. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم استفاده از قرص ضد بارداری در ماه رمضان🌺 پرسش کاربر در گروه: سلام. اگر خانمی با خوردن قرص ضد بارداری جلوی عادت ماهانه شدن خود را در ماه رمضان بگیرد، از نظر شرعی اشکال دارد؟ پاسخ: سلام علیکم از نظر همه مراجع عظام استفاده كردن زن از قرص براى جلوگيرى از عادت ماهانه، براى اينكه بتواند در ماه رمضان روزه بگيرد چنانچه ضرر مهمی برای بدنش نداشته باشد جايز است. توضیحات بیشتر:👇 گاهى اوقات قرص هاى جلوگیرى از عادت ماهیانه، قدرت جلوگیرى کامل از خون را ندارند و مصرف کننده، هر چند جلوى خونریزى کامل را به وسیله این قرص ها مى گیرد، امّا لکه هایى مى بیند، حال سوال این است، که با وجود این لکه ها حکم روزه زن چیست؟ پاسخ: یکى از شرایط خون حیض این است، که سه روز کامل استمرار داشته باشد، و خون قطع نشود و چون در این موارد اصولا این شرط وجود ندارد زیرا خون سه روز استمرار ندارد، حیض محسوب نمى شود و باید احکام استحاضه را بر آن جارى کنند و اگر در حد لک بینی و کم باشد، احکام استحاضه قلیله را دارد، که براى هر نماز یک وضو کافى است و روزه شخص نیز صحیح می باشد. 📚منبع توضیح المسائل مراجع، جلد ۲، ص ۹۱۲. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
👢حكم پوشیدن 👢 پرسش کاربر در ربات: آیا پوشیدن حرام است ؟ پاسخ: پوشاندن پا در مقابل نامحرم واجب است. بنابراین، طبق نظر همه مراجع استفاده از جوراب نازک در برابر نامحرم جایز نیست.(١) توضیحات بیشتر: حضرت علی (عليه السّلام) می فرماید:(عليكم بالصفيق من الثياب فان من رق ثوبه رق دينه.بر شما لازم است لباس ضخيم كه بدن‌ نما نباشد بپوشيد، زيرا هر كس كه لباسش نازك است دينش همچون لباسش نازك و ضعيف است).(۲) کمترین جز در پوشش بانوان، پوشش پا است، که اصولا مورد بی توجهی زنان قرار می گیرد و این بی توجهی کم کم بی حجابی را به دنبال می آورد. 📚منبع ۱. کتاب مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع. ۲. صدوق، خصال، قم، جامعة مدرسين، ۱۴۰۴ . 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
😱حکم نگاه کردن به فیلم های مبتذل😱 پرسش کاربر: نگاه به فیلم های پورن در صورتی که موجب تحریک نشود، چیست؟ پاسخ اجمالی: طبق نظر همه مراجع نگاه به این گونه فیلم ها حرام است.   پاسخ تفصیلی: همه مراجع غیر از سیستانی : با توجه به این که دیدن این گونه فیلم ها شهوت برانگیز و مقدمه ارتکاب گناه است، نگاه به آنها حرام است.[۱] آیه الله سیستانی:با قصد لذت و ترس افتادن به گناه حرام است و اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه هم باشد، بنابر احتیاط واجب جایز نیست.[۲] 📚منبع ۱. خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س 1187؛ صافی، جامع الاحکام، ج 2، ص 1717؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1729 و 1731؛ مکارم، استفتائات، ج 1، س 778 و 782؛ استفتا از دفتر: نوری، امام، بهجت، وحید. ۲. آیت الله سیستانى، Sistani.org، (فیلم)، س4. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
فرمایش پيامبر ص خطاب به برخی از همسرانشان که به حضرت خدیجه س حسادت می کردند و معترض بودند که چرا پس از گذشت سالها از وفات خدیجه، حضرت زیاد از ایشان یاد می کند: خَدِيجَةُ وَ أَينَ مِثْلُ خَدِيجَةَ صَدَّقَتْنِي حِينَ كَذَّبَنِي النَّاسُ» 👌خدیجه!!! کجا مثل خدیجه پیدا می شود؟؟ آن روزی که مردم مرا تکذیب می کردند خدیجه مرا تصدیق کرد. 📚مجلسي/ بحارالأنوار/ ج43/ ص:92 @askbanoo
🌺حکم حرکت بدن هنگام گفتن 🌺 پرسش کاربر در گروه: اگر هنگام تکبیرالاحرام شروع نماز ، زانو و بدن را به طور عمدی حرکت بدهیم نماز باطل است؟ پاسخ: آرام بودن بدن موقع گفتن تکبیره الاحرام واجب است، بنابراین اگر بدن را حرکت دهید، نماز باطل است. پاسخ تفصیلی: طبق نظر همه ی مراجع موقع گفتن تکبیره الاحرام حرکت عمدی بدن، نماز را باطل است و همچنین اگر سهوا بدن حرکت کند[ مانند اینکه بچه نمازگزار را هل دهد]، بنابر احتیاط واجب باید اول، عملی که نماز را باطل می کند [مثل روبرگرداندن از قبله] را انجام دهد و دوباره تکبیر بگوید. 📚منبع ۱. توضیح المسائل ده مرجع، م 951؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 918. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺چگونگی محاسبۀ 🌺 پرسش کاربر در گروه: ابتدای مسافت شرعی از خانه ای که انسان در آن زندگی می کند، شروع می شود یا از آخر شهر؟ پاسخ اجمالی: ابتدای مسافت شرعی از خانه های آخر شهر شروع می شود. پاسخ تفصیلی:👇 آیات عظام: امام خمینی، مکارم شیرازی، زنجانی، وحیدخراسانی، نوری همدانی، بهجت، صافی: اگر شهر دیوار دارد، باید ابتدای مسافت شرعی را از دیوار شهر حساب کند و اگر شهر دیوار ندارد، باید از خانه های آخر شهر حساب نماید. آیات عظام: فاضل لنکرانی، گلپایگانی: مبدا مسافت را آخرین منزل های شهر می دانند( فرقی در دیوار داشتن و دیوارنداشتن شهر قایل نیستند ). آیه‌الله سیستانی: ابتدای مسافت شرعی آخرین منزل های شهر است وبه طور کلی باید از جایی حساب کند که با عبور از آنجا شخص عرفاً مسافر محسوب شود. آیه الله خامنه ای: آخر شهر وابسته به نظر عرف است. اگر در نظر عرف کارخانه‌ها و شهرک هاى پراکندۀ اطراف شهر جزو شهر نباشد، مسافت را از آخر خانه‌هاى شهر باید حساب نمود.  📚منبع ۱. سید محمد حسن بنی هاشمی خمینی توضیح المسائل مراجع ، جلد1، م1280.توضیح المسائل صافی، م1289.شیخ حسین وحید خراسانی، منهاج الصالحین، جلد 2، م891. محمد تقی بهجت، وسیلة النجاة، م943. ۲. سید محمد رضا گلپایگانی، هدایه العباد، جلد1، م1109. ۳.سید علی حسینی سیستانی، منهاج الصالحین،جلد1، م891. ۴.سید علی حسینی خامنه‌ای، أجوبة الاستفتائات. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم شرعی برگزاری و ترویج ولنتاین🌺 ❓پرسش:آیا هدیه دادن و جشن و شادی در روز اشکال دارد؟ پاسخ: اگر چه اصل هدیه دادن در اسلام بسیار پسندیده است، اما ولنتاین چون باعث ترویج فرهنگ غرب است و از طرفی این روز بهانه ای شده برای ترویج ابراز علاقه های نامشروع بین دختران و پسران نامحرم، لذا بهتر است از ترویج این کار حتی بدون هیچ قصد و غرضی دوری شود. البته با وجود مناسبت های متعدد در فرهنگ خودمان مانند سالگرد ازدواج حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت علی (ع) و جشن بهار و ...نیازی به اجرای رسوم و فرهنگ غربی که با باور ما فاصله ی بسیار زیاد دارند، نیست . لذا اگر می خواهید عشق ورزی و ابراز محبت کنید، بهتر است به گونه ای برنامه ریزی کنید ، که از مناسبت های موجود در فرهنگ خودمان استفاده کنید، تا آسیب اجتماعی و فرهنگی نداشته باشد. نظر مراجع در مورد ولنتاین:👇 آیه الله خامنه ای: در صورتی که مستلزم مفسده و یا ترویج فرهنگ باطل غربی گردد،جایز نیست. آیت الله مکارم شیرازی :در صورتی که از این فرصت به عنوان ابراز عشق و علاقه به نامحرمی استفاده شود کار حرامی است و حتی در مورد افراد محارم نیز چون یک فرهنگ غربی است کار خوبی نمی باشد. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم خواندن دعای قنوت به زبان فارسی🌺 پرسش کاربر در ربات: در قنوت نماز می توان به زبان فارسی هم دعا کرد؟ پاسخ: همه مراجع غیر از مکارم شیرازی و امام خميني و سبحانی خواندن دعای قنوت را به زبان غیر عربی جایز می دانند. مقلدین مکارم شیرازی اصلا جایز نیست قنوت را به فارسی بخوانند اما مقلدین امام خمینی و سبحانی چون احتیاط واجب داده اند، مقلدینشان می توانند با رجوع به فتوای مرجع اعلم دیگری قنوت را به فارسی هم بخوانند. نظر مراجع در مورد غیر عربی👇 آیات عظام: خامنه ای، بهجت : خواندن دعای قنوت به غیر عربی جایز است. [1] آیات عظام: سیستانی، صافی، فاضل لنکرانی، گلپایگانی، نوری همدانی، وحیده خراسانی: خواندن دعای قنوت به زبان غیرعربی مانعی ندارد، ولی باید ذکر عربی را نیز برای انجام وظیفه قنوت، ادا نمایید. [2] آیت الله مکارم شیرازی: دعا به زبان غیر عربی جایز نیست . [3] آیات عظام: امام خمینی، سبحانی: بنابر احتیاط واجب به زبان عربی دعا کنید. ( این دو مرجع احتیاط واجب داده اند، لذا می توان در این مساله به اعلم دیگری رجوع کرد.)[4] 📚منبع [1]. بهجت، توضیح المسائل، م 922 و استفتائات، ج 2، س 2029. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 488. [2]. سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، م 668 . صافی، جامع الاحکام، ج1، س 224.عروة الوثقی، مع التعلیقات، ج1، ص 520 م 3. منتخب المسائل، 1420 ه ق، ص 124، م 322. منهاج الصالحین، ج2، ص 205، م 668. [3]. مکارم، استفتائات جدید، ج 2، س 265. [4]. عروة الوثقی، 1420ه ق، ج1، ص 544، م3. سبحانی، استفتائات، ج 1، س249. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🍂سن یائسگى🍂 پرسش . پنجاه و شصت سال قمرى معادل چند سال شمسى است؟ همه مراجع: پنجاه سال قمرى معادل ۴۸ سال و ۱۷۹ روز شمسى و شصت سال قمرى معادل ۵۸ سال و ۷۷ روز و ۱۲ ساعت شمسى مى باشد.[۱] [۱]. دفتر: همه مراجع. 👌توجه: برای بدست آوردن تاریخ دقیق سن یائسگی و همچنین سن تکلیف می توانید از نرم افزار اذان گوی باد صبا قسمت تبدیل تاریخ کمک بگیرید. 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐askbanoo.ir/?p=777