eitaa logo
کانال تخصصی احکام بانوان
7.8هزار دنبال‌کننده
48 عکس
70 ویدیو
0 فایل
﷽ پاسخ به سوالات اختصاصی بانوان درباره: حیض نفاس استحاضه جنابت عده و.. تبلیغ و تبادل: eitaa.com/joinchat/271056896Cd610d948e9 سوپر گروه(ورود آقا ممنوع): eitaa.com/joinchat/2078474251Cc50c9e5a43 سایت: askbanoo.ir حمایت مالی از کانال:idpay.ir/askbanoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺حکم خواندن دعای قنوت به زبان فارسی🌺 پرسش کاربر در ربات: در قنوت نماز می توان به زبان فارسی هم دعا کرد؟ پاسخ: همه مراجع غیر از آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی و امام خمينی ره خواندن دعای قنوت را به زبان غیر عربی جایز می دانند. مقلدین آیت الله مکارم شیرازی اصلا جایز نیست قنوت را به فارسی بخوانند اما مقلدین امام خمینی آیت الله سبحانی چون احتیاط واجب داده اند، مقلدینشان می توانند با رجوع به فتوای مرجع اعلم دیگری قنوت را به فارسی هم بخوانند. نظر مراجع در مورد غیر عربی👇 آیات عظام: خامنه ای، بهجت : خواندن دعای قنوت به غیر عربی جایز است. [1] آیات عظام: سیستانی، صافی، فاضل لنکرانی، گلپایگانی، نوری همدانی، وحیده خراسانی: خواندن دعای قنوت به زبان غیرعربی مانعی ندارد، ولی باید ذکر عربی را نیز برای انجام وظیفه قنوت، ادا نمایید. [2] آیت الله مکارم شیرازی: دعا به زبان غیر عربی جایز نیست . [3] آیات عظام: امام خمینی، سبحانی: بنابر احتیاط واجب به زبان عربی دعا کنید. ( این دو مرجع احتیاط واجب داده اند، لذا می توان در این مساله به اعلم دیگری رجوع کرد.)[4] 📚منبع [1]. بهجت، توضیح المسائل، م 922 و استفتائات، ج 2، س 2029. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 488. [2]. سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، م 668 . صافی، جامع الاحکام، ج1، س 224.عروة الوثقی، مع التعلیقات، ج1، ص 520 م 3. منتخب المسائل، 1420 ه ق، ص 124، م 322. منهاج الصالحین، ج2، ص 205، م 668. [3]. مکارم، استفتائات جدید، ج 2، س 265. [4]. عروة الوثقی، 1420ه ق، ج1، ص 544، م3. سبحانی، استفتائات، ج 1، س249. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم گفتن آخر 🌺 پرسش کاربر در گروه: در سلام نماز می توان فقط السلام علیکم و رحمت الله و برکاته را گفت؟ یا باید کامل گفته شود؟ پاسخ اجمالی: طبق نظر همه مراجع سلام آخر واجب و کافی است، لذا می توانید فقط سلام آخر را بگویید. پاسخ تفصیلی: همه مراجع بر مستحب بودن سلام اول نماز [السلام عليك ايها النبي و رحمه الله و بركاته] و کافی بودن سلام آخر نماز [السلام عليكم] اتفاق نظر دارند.[1] اما در مورد سلام دوم نماز [ السلام علیها و علی عبادالله الصالحین] نظر مراجع به شرح زیر است: همه مراجع غیر از سیستانی و مکارم شیرازی:یکی از دو سلام آخر نماز کافی است ، یعنی یا بگوید [السلام علیکم] یا [ السلام علینا و علی عبادالله الصالحین]. سیستانی:اگر [ السلام علینا و علی عبادالله الصالحین] را گفت، بنابر احتیاط واجب باید بعد از آن [السلام علیکم] را نیز بگوید.[2] مکارم شیرازی: سلام واجب همان سلام سوم است و مي تواند به آن قناعت كند، ولي اكتفا به سلام دوم به تنهايي مشكل است.[3] 📚منبع ۱.توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)، ج ‌1، ص 598، م 1105. ۲.توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)، ج ‌1، ص 598، م 1105؛ امام، تحریرالوسیله، ج 1، التشهد، م 1 و استفتائات، ج 1، التسلیم، قبل از م 1؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید و استفتا؛ بهجت، وسیله النجاه، م 757؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، قبل از م 616 . ۳.مکارم، توضیح المسائل، م 990. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌻 دختران🌻 پرسش . دخترى که براى اولین بار خون مى بیند، وظیفه اش چیست؟ همه مراجع: اگر دختر به حد بلوغ رسیده و به مقدار ده روز یا کمتر خون دیده، همه اش حیض است. اگر بیشتر از ده روز باشد و همه اش یک جور نباشد، خون هایى که به نشانه هاى حیض باشد و از سه روز کمتر و از ده روز بیشتر نباشد، حیض محسوب مى شود و باقى استحاضه است؛ ولى اگر همه یک جور باشد؛ یعنى، همه داراى نشانه هاى حیض باشد، مطابق عادت خویشان و بستگان خود (مانند خواهر، مادر، خاله و عمه) عمل کند؛ یعنى، روزهاى عادت آنها را معیار قرار داده و حیض بداند و باقى را استحاضه محسوب کند.[۱] [۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۹۶ و وحید، توضیح المسائل، م ۵۰۲ و دفتر: خامنه اى.  🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐askbanoo.ir/?p=747
🌺حکم چند مرتبه شستن صورت و دست ها در وضو🌺 پرسش کاربر : اگر برای وضو سه مرتبه مشت دست را پر کنیم و روی دست بریزیم، حرام است؟ پاسخ: منظور از اینکه می گویند سه مرتبه شستن دست ها و صورت حرام است، این می باشد که نباید دستها و صورتتان را سه مرتبه به قصد وضو به صورت کامل بشویید، اما اگر چندین مرتبه مشت را پر کنیم و روی عضو بریزییم، اما عضو به صورت کامل شسته نشود، حتی یک مرتبه هم محسوب نمی شود. بنابراین چند بار مشت را پر کردن و روی عضو ریختن حرام نمی باشد. نظر مراجع عظام در مقصود از یک بار شستن:👇  آیات عظام: امام خمینی، بهجت، سبحانی و مکارم: ملاک برای تعیین یک بار شستن، این است، که عضو به صورت کامل شسته و خیس شود، خواه با یک مشت آب باشد یا چند مشت. بنابراین تا زمانی که عضو به صورت کامل خیس نشود، یک بار شستن کامل نمی گردد. آیات عظام: خامنه ای، سیستانی و صافی: ملاک برای تعیین یک بار شستن، قصد انسان است. بنابراین اگر به قصد شستن مرتبه اول، چهار مرتبه آب بریزد، اشکال ندارد و همه آنها شستن مرتبه اول محسوب می شود. البته باید مراقب باشیدکه از اسراف بپرهیزیید .[1] 📚منابع: توضیح المسائل ده مرجع، م 248؛ امام، استفتائات، ج1، س 32 و 33؛ بهجت، استفتائات، ج1، س 423؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، با استفاده از س 102 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 245؛ سیستانی، توضیح المسائل،‌ م 247؛ صافی، توضیح المسائل، م 254؛ مکارم، استفتائات جدید، ج1، س 61. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌷پى در پى بودن حیض💐 پرسش ۱ . اگر زن چند روز با فاصله خون ببیند، آیا محسوب مى شود؟ همه مراجع (به جز صافى): در خون حیض شرط است که سه روز اول آن پشت سر هم باشد. بنابراین اگر زن دو روز خون ببیند و یک روز پاک شود و دوباره یک روز خون ببیند، حیض محسوب نمى شود.[۱] آیه اللّه  صافى: اگر سه روز اول حیض پشت سر هم نباشد به عنوان مثال دو روز خون ببیند و یک روز پاک شود و دوباره یک روز خون ببیند، بنابر احتیاط واجب در روزهایى که خون مى بیند، باید بین کارهاى مستحاضه و احکام حائض جمع کند و در روزهایى که خون نمى بیند، کارهایى که بر حائض حرام است، ترک کند و عبادت هاى خود را به جا آورد.[۲] تبصره . با توجه به اینکه آیه اللّه صافى در مسئله احتیاط دارند، مقلدان ایشان مى توانند در این مسئله، به فتواى سایر مراجع تقلید عمل کنند. پرسش ۲ . آیا پى در پى بودن سه روز خون براى خانمى که عادت ماهانه دارد، شرط است؟ همه مراجع: حداقل حیض سه روز است و باید پى در پى باشد و در این امر تفاوتى بین اقسام حیض نیست.[۳] [۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۱ و دفتر: خامنه اى. [۲]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۱٫ [۳]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۱ و ۴۴۰٫ 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo  🌐 askbanoo.ir/?p=744
🌳 شرایط حیض🌳 پرسش .  چیست؟ شرایط تحقق خون حیض عبارت است از: ۱٫ بلوغ، ۲٫ کمتر از سه روز نبودن، ۳٫ بیشتر از ده روز نبودن، ۴٫ پى در پى بودن سه روز اول،[۱] ۵٫ استمرار خون در تمام سه شبانه روز، ۶٫ مشاهده حیض پیش از سن یائسگى، ۷٫ بین دو حیض دست کم ده روز فاصله باشد.[۲] تبصره . صفات خون حیض با شرایط آن تفاوت دارد. اگر خونى تمامى شرایط حیض را دارا باشد، به طور حتم خون حیض است و اگر یکى از شرایط را نداشته باشد، آن خون، حیض محسوب نمى شود؛ در حالى که در صفات خون، مسئله این چنین نیست. اگر خونى تمامى صفات و نشانه هاى حیض را داشته باشد، به طور حتم ملازم با حیض بودن آن نیست؛ همان گونه که اگر خونى یکى از صفات و نشانه هاى حیض را نداشته باشد، ملازم با نبود حیض نیست. [۱]. آیه اللّه  صافى: پى در پى بودن سه روز اول حیض را لازم نمى دانند. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۱٫ [۲]. العروه الوثقى، ج ۱، فصل فى الحیض و م ۶ و توضیح المسائل مراجع، م ۴۳۶، ۴۴۰، ۴۴۱ و ۴۴۳ و وحید، توضیح المسائل، م ۴۴ ، ۴۴۰ و ۴۴۷٫ 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo  🌐 askbanoo.ir/?p=745
🌸حکم تکبیرة الاحرام گفتن قبل از امام جماعت🌸 پرسش کاربر در گروه: اگر در نماز جماعت تصور کنیم که امام جماعت تکبیر را گفته است و یکی دو ثانیه قبل از امام جماعت تکبیر بگوییم ، نمازصحیح است؟ پاسخ: اگر تکبیر را زودتر از امام جماعت بگویید، نمازتان فرادا می شود و دیگر نمی توانید این نماز را به جماعت بخوانید. اگر بخواهید به ثواب نماز جماعت برسید، می توانید نیت خود را به نماز مستحبی تغییر دهد و سریع نماز خود را تمام کنید و به نمازجماعت برسید و اگر مطمئنن نیستید، که اگر نماز مستحبى را تمام کنید، به رکعت اول برسید، مستحب است که نماز مستحبى را رها کنید و مشغول نماز جماعت شوید. نظر مراجع عظام در مورد زمان تکبیر الاحرام گفتن قبل از امام جماعت:👇 آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای، گلپایگانی، صافی، بهجت، مکارم شیرازی: مأموم نباید تکبیره الاحرام را پیش از امام بگوید، بلکه احتیاط واجب آن است که تا تکبیر امام تمام نشده است،تکبیر نگوید. آیه الله اراکی:مأموم نباید تکبیره الاحرام را پیش از امام بگوید و باید تا تکبیر امام تمام نشده تکبیر نگوید. آیه الله سیستانی: مأموم نباید تکبیره الاحرام را پیش از امام بگوید،احتیاط مستحب آن است، که تا تکبیر امام تمام نشده، تکبیر نگوید. 📚منابع: توضیح المسائل مراجع مسأله ۱۴۶۷ 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌹خون کمتر از سه روز🌹 پرسش ۱ . اگر خون اندکى از سه روز کمتر باشد، تکلیف چیست؟ همه مراجع: خون محسوب نمى شود، هر چند به اندازه یک ساعت باشد.[۱] تبصره . اگر مقدار آن بسیار کم باشد (۵ تا ۱۰ دقیقه) فتواى مراجع تقلید در این زمینه متفاوت است. پرسش ۲ . اگر یک یا دو روز خون ببینیم و پاک شویم و دوباره خون مشاهده کنیم، تکلیفمان چیست؟ همه مراجع (به جز صافى): خون اول حیض نیست؛ هر چند در ایام عادتش باشد؛ ولى خون دوم اگر سه روز یا بیشتر و با نشانه هاى حیض و یا در عادت باشد، حیض محسوب مى شود؛ مانند آنکه از سه روز بیشتر و از ده روز کمتر باشد.[۲] آیه اللّه  صافى: اگر بعد از پاک شدن سه روز خون ببیند، چنانچه مجموع خون اول و دوم و پاکى در بین، از ده روز بیشتر نباشد، خون دوم  حیض محسوب مى شود و در خون اول احتیاط آن است که بین کارهاى مستحاضه و ترک آنچه بر حائض حرام است، جمع کند و در پاکى وسط کارهایى را که بر حائض حرام است، ترک کند و عبادت هاى خود را به جا آورد.[۳] [۱]. العروه الوثقى، ج ۱، فصل فى الحیض م ۶ ؛ توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۰ و وحید، توضیح المسائل، م ۴۴۶٫ [۲]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۹؛ وحید، توضیح المسائل، م ۴۵۵٫ [۳]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۹ 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 askbanoo.ir/?p=743
👢 حکم پا در 👢 پرسش کاربر: پاها را در وضو باید تا کجا مسح کرد؟ پاسخ: در وضو بعد از مسح سر باید با خیسی آب وضو که در دست هایتان مانده روی پاها را از سر یکی از انگشت ها تا مفصل مسح کنید، البته برخی مراجع هم تا برآمدگی روی پا را واجب دانسته و مسح تا مفصل را مستحب می دانند. نظر مراجع عظام در مورد مسح پا👇 آیات عظام: امام خمینی، وحیدخراسانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی، بهجت، فاضل لنکرانی: مسح از سر یکی از انگشتان پا تا برآمدگی روی پا واجب است و مستحب است تا مَفصل را مسح کند.[1] آیه الله خامنه ای: واجب است از سر انگشت پا تا مَفصل را مسح کند.[2] آیات عظام: سیستانی، صافی: بنابر احتیاط واجب از سر انگشت پا تا مفصل را مسح کند.[3] 📚منبع ۱.توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 252.وحید، منهاج الصالحین، الوضو، فصل فی افعال الوضو، قبل از م 96.بهجت، وسیله النجاه، الوضو، م 98. ۲.خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 106. ۳. سیستانی، عروه الوثقی، الوضو، فصل فی افعال الوضو، الرابع، قبل از م 25؛ صافی، هدایه العباد، وضو، م 108. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🔵حکم اعمال شخص بدون 🔵 پرسش کاربر در گروه: آیا شخصی که تا بحال مرجع تقليد نداشته است،عباداتش باطل بوده است ؟ پاسخ اجمالی: طبق نظر همه مراجع عظام اعمال گذشته فرد در صورتی صحیح است، که بفهمد به وظیفه واقعی خودش عمل کرده است یا اینکه اعمالش با فتوای مجتهدی که الان می خواهد از او تقلید کند، هماهنگ باشد. البته اختلافات جزیی دارند که در پاسخ تفصیلی به آن اشاره می شود. پاسخ تفصیلی:👇 آیات عظام:خامنه اى، فاضل لنکرانی، نورى: عمل فرد بدون مرجع در يكى از سه صورت زیر صحيح است: ۱.فرد به وظيفه واقعى خود عمل كرده باشد. ۲. مطابقت عمل او با فتواى مرجعی كه وظيفه اش تقليد از او بوده است. ۳. مطابقت عمل او با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند.[1]  آيات عظام: صافى، مكارم و وحيد: عمل فرد بدون مرجع در یکی از دو صورت زیر صحيح است: ۱. متوجه شود به وظيفه واقعى خود رفتار كرده است. ۲. مطابقت با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند.[2] آيه الله سيستانى: عمل فرد بدون مرجع در يكى از سه صورت زیر صحيح است: ۱. بفهمد به وظيفه واقعى خود رفتار كرده است. ۲. مطابقت عمل او با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند. ۳. جاهل قاصر بوده و نقص های اعمالش به اركان و مانند آن باز نگردد.[3] 📚منبع ۱. توضيح المسائل مراجع، م 14؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1 س 28 و 33؛ نورى، توضيح المسائل، م 14؛ خامنه اى، اجوبةالاستفتاءات، س 32 و 7. ۲.توضيح المسائل مراجع، م 14؛ وحيد، توضيح المسائل، م 14؛ تبريزى، استفتائات، س 66.  ۳. توضيح المسائل سیستانی، م 12. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌥قرص و خون حیض🌥 پرسش . اگر زن در ایام عادت با خوردن قرص، تنها یک یا دو روز از ایام عادت خود را خون دید، آیا حیض محسوب مى شود؟ همه مراجع: حیض محسوب نمى شود؛ چون خون حیض حداقل سه روز است. 📚دفتر: همه مراجع. 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 http://askbanoo.ir/?p=742
❓❓شک بین حیض و استحاضه ‼️ پرسش ۱ . اگر بین خون و شک پیدا شود، وظیفه چیست؟ همه مراجع: اگر شرایط خون حیض را ندارد، خون استحاضه محسوب مى شود.[۱] پرسش ۲ . اگر خانمى چه قبل از ازدواج و چه بعد از آن، هیچ وقت خون حیض نبیند تکلیفش چیست؟ همه مراجع: اگر خون نمى بیند، حکم حیض را پیدا نمى کند و باید نماز و روزه هاى خود را به جا آورد.[۲] تبصره . اگر خون مى بیند و شرایط حیض را ندارد؛ ولى نشانه هاى استحاضه در او نمایان است، باید به دستور و احکام استحاضه عمل کند. 📃پی نوشت: [۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۳۳ و ۴۴۷ و العروه الوثقى، ج ۱، فصل فى الحیض، م ۵٫ [۲]. دفتر: همه مراجع. 🚺کانال احکام تخصصی بانوان 🚺 🆔 @askbanoo 🌐 http://askbanoo.ir/?p=741