eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
780 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️ ☀️ ☀️ ☀️ ☀️ ☀️ ☀️ ☀️ ⁉️پرسش: فرق ميان "بينات" و "زبر" و " كتاب منير" در آیه 25 سوره فاطر چيست؟ ✍️پاسخ: «وَ إِن يُكَذِّبُوك فَقَدْ كَذَّب الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ جَاءَتهُمْ رُسلُهُم بِالْبَيِّنَتِ وَ بِالزُّبُرِ وَ بِالْكِتَبِ الْمُنِيرِ»(1) در اينكه فرق ميان (بينات) و (زبر) و (كتاب منير) چيست؟ مفسران نظرات مختلفى اظهار داشته اند كه از همه روشن تر دو تفسير زير است: 1- (بينات) به معنى دلائل روشن و معجزاتى است كه حقانيت پيامبر را به ثبوت مي رساند، اما (زبر) جمع (زبور) به معنى كتاب هائى است كه خط آنها با استحكام نوشته شده (همچون نوشته بر سنگ و مانند آن كه در اينجا كنايه از استحكام مطالب آن است.) و همچنین اشاره به كتاب هائى است كه قبل از موسى (عليه السلام ) نازل شده، در حالى كه كتاب منير اشاره به كتاب موسى و كتب آسمانى ديگرى است كه بعد از آن نازل گرديده (زيرا در قرآن مجيد در سوره مائده آيه 44 و 46 از تورات و انجيل به عنوان هدايت و نور ياد شده، و در آيه 15 همان سوره تعبير به نور در مورد قرآن مجيد نيز آمده است. 2- منظور از (زبر) آن قسمت از كتب انبيا است كه تنها محتوى پند و اندرز و نصيحت و مناجات بوده (مانند زبور داود) و اما (كتاب منير) آن دسته از كتاب هاى آسمانى است كه داراى احكام و قوانين و دستورات مختلف اجتماعى و فردى است مانند تورات و انجيل و قرآن و اين تفسير مناسب تر به نظر مى رسد.(2) (1) فاطر/ 25. (2) تفسير نمونه ج18ص240. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=33776 🆔@askquranir ☀️ ☀️ ☀️ ☀️ ☀️ ☀️ ☀️ ☀️
🍂🌼🍂 🍂🌼🍂 🍂🌼🍂 ⁉️پرسش: تفاوت فطر و خلق و بدع در قرآن را بیان فرمایید. ✍️پاسخ: ابداع، پديد آوردن چيزى و پرداختن كارى است، بدون نمونه و الگوى پيشين، و هر گاه در مورد خداى تعالى منظور شود، عبارت است از پديد آوردن چيزى، بدون ابزار و ماده و بى دخالت زمان و مكان. (1)مانند: بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ... ( بقره/117) كلمه فاطر همان معنايى را مى دهد كه كلمه بديع و مبدع دارند، با اين تفاوت كه در كلمه ابداع، عنايت بر نبودن الگوى قبلى است، و در كلمه فاطر عنايت بر طرد عدم و بر ايجاد چيزى است از اصل.(2)مانند: الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ...(فاطر/1) اما در خلق، مطلق آفرينش و ايجاد مد نظر است در واقع ایجاد چیزى است بر کیفیت مخصوص و روى حکمت و تقدیر معیّن.(3) در حقيقت نوع نگاه به مساله آفرينش و اعتباري كه در اين خصوص لحاظ شده است در خالق ، فاطر و يا بديع كه از اسماء حسناي الهي است متجلي است . يك وقت اين جهت لحاظ شده كه اين مخلوق ، از قبل نمونه و الگويي نداشته و بي الگوي قبلي و نو پديد ايجاد شده است لذا از فعل "بدع" يا نام " بديع " استفاده مي شود، زماني به اعتبار اينكه يك آفرينشي، بر اساس حكمت و تقدير ايجاد شده است از فعل "خلق" استفاده مي شود و گاه به اين اعتبار كه اصلا اين آفرينش وجود نداشته و گويا پرده عدم شكافته شده و چنين خلقي ايجاد شده است از نام فاطر و فعل "فطر "استفاده مي كنيد . (1)- مفردات، ص 111 (2)- الميزان ، ذيل تفسير آيه 1 سوره مباركه فاطر (3)- مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج ‏3، ص 115 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=48123 🆔@askquranir 🍂🌼🍂 🍂🌼🍂 🍂🌼🍂
حلول ماه حزن آل الله را تسلیت عرض میکنیم 🏴@askquranir
✨🖤✨🖤✨🖤✨🖤✨ ⁉️پرسش: با توجه به شهادت مسلم بن عقیل و هانی بن عروه در یک روز،لطفاً این دو شخصیت را معرفی بفرمایید؟ ✍️پاسخ: مسلم بن عقیل تاریخ ولادت مسلم بن عقیل بن ابی طالب روشن نیست.پدر وی، عقیل فرزند ابوطالب از نسب‌شناسان قریش و فصحای عرب بود.چهره مسلم بن عقیل شباهت زیادی به پیامبر داشت.(1) برخی از منابع او را شجاع‌ترین و نیرومندترین فرزندان عقیل معرفی کرده‌اند.(2) مسلم با رقیه دختر امام علی(علیه السلام) ازدواج کرد و از این رو، داماد امام علی(ع) بوده است.(3) در برخی منابع، زنی از طایفه بنی عامر بن صعصعه نیز همسر وی ذکر شده است.(4) درباره زندگی مسلم بن عقیل تا پیش از زمانی که از سوی امام حسین(علیه السلام) به کوفه رفت آگاهی بسیار اندک و گزارش‌های پراکنده‌ای وجود دارد. بیشترین اطلاعات تاریخی در مورد مسلم بن عقیل ،از زمان اعزام او به کوفه بعنوان سفیر و نماینده امام حسین(علیه السلام) برای بررسی میزان صداقت کوفیان در حمایت و همراهی با قیام امام حسین(علیه السلام) در منابع تاریخی ثبت شده است. هنگام خروج امام حسین(علیه السلام) از مدینه به سوی مکه، مسلم بن عقیل یکی از همراهان او بود. پس از اینکه نامه‌های مردم کوفه به امام رسید، وی مسلم را به کوفه فرستاد تا اوضاع و شرایط آن شهر را بررسی کند و درباره درستی ادعای کوفیان مبنی بر کثرت پیروان امام(علیه السلام)، اطمینان یابد و به امام گزارش کند. مسلم بن عقیل در ۱۵ رمضان سال ۶۰ از مکه خارج شد و در ۵ شوال به کوفه رسید و طبق برخی گزارشات در خانه مختار بن ابی عبیده،(5) ساکن شد. مسلم پس از اقامت در کوفه آغاز به گرفتن بیعت برای امام حسین(علیه السلام)کرد. دعوت به کتاب خدا، سنت رسول الله، جهاد با ظالمین، دفاع از مستضعفین، کمک به محرومین، تقسیم عادلانه بیت المال، یاری اهل بیت، صلح با کسانی که این افراد با او صلح کنند و جنگ با کسانی که اینها با او بجنگند، سخن و فعل اهل بیت را گوش دادن و بر خلاف آن عمل نکردن، از شرایط این بیعت بود.(6) بعد از بیعت هزاران نفر از مردم کوفه با مسلم بن عقیل،او برای امام حسین(علیه السلام) نامه نوشته و آمادگی کوفیان را تایید کرد ولی با آمدن عبیدالله بن زیاد به کوفه و تدابیر جدی و قاطع و خشن او اوضاع دگرگون شد و عبیدالله توانست با شایعه پراکنی و تهدید و تطمیع،بیعت کنندگان با مسلم را از اطراف او دور کند و در نهایت مسلم بن عقیل در نهایت غربت و مظلومیت به شهادت رسید. هانی بن عروه هانی بن عروه از شیعیان مخلص امام علی(علیه السلام) و از اصحاب آن حضرت، از طایفهٔ بنی مراد، از قبیلهٔ مَذحِج بود. او شیخ و زعیم بنی مراد بود و نزد مردم کوفه، بسیار وجیه و دارای اعتبار بود. دربارهٔ زندگی او تا ورود مسلم بن عقیل به کوفه، به عنوان سفیر امام حسین(علیه السلام) در جریان واقعهٔ کربلا، اطلاعات اندکی وجود دارد. وی در جنگ جمل(7) و صفّین(8) حضور داشت. مسلم بن عقیل، پس از آگاهی از آمدن عبیدالله بن زیاد به کوفه و تهدیدهای او، از خانهٔ مختار بن ابوعبید ثقفی به خانهٔ هانی بن عروه رفت.(9)هانی هم با تمام وجود از مسلم محافظت می کرد تا اینکه عبیدالله بن زیاد از طریق جاسوسان خود ،از حضور مسلم در خانه هانی مطلع شد و هانی را دستگیر کرد ولی هانی همچنان از تحویل دادن مسلم بن عقیل خودداری می کرد. سر انجام در نهم ذیحجهٔ سال۶۰ و پس از شهادت مسلم بن عقیل، هانی را دست بسته به بازار قصابان بردند و به دستور عبیدالله بن زیاد، غلام ترک عبیدالله، به نام رشید، سر از بدنش جدا کرد.(10) پی نوشتها: 1. ابن حبان، الثقات، مؤسسة الکتب الثقافیة،۱۳۹۳ق،ج۵ ص۳۹۱. 2. بلاذری، احمد بن یحیی بن جابر، انساب الاشراف، تحقیق: الشیخ محمد باقر محمودی، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، ۱۳۹۴ق/۱۹۷۴م، ج ۲، ص۷۷ 3. طبری، أبو جعفر محمد بن جریر(م ۳۱۰)، تاریخ الأمم و الملوک، تحقیق محمد أبو الفضل ابراهیم، بیروت،‌ دار التراث، ط الثانیة، ۱۳۸۷.ج۴، ص۳۵۹. 4. أنساب الأشراف، ج۲، ص۷۰-۷۱. 5. انساب الاشراف، ج۲، ۷۷؛ تاریخ طبری، ج۵، ص۳۵۵ 6. المقرم، عبدالرزاق، الشهید مسلم بن عقیل،مؤسسة البعثة،چاپ اول،١٤٠٧ هـ.ق. ص۱۰۴. 7. ابن اعثم کوفی، کتاب الفتوح، چاپ علی شیری، بیروت ۱۴۱۱/ ۱۹۹۱.، ج۵، ص۴۰. 8. نصر ابن مزاحم منقری، وقعة الصفین، چاپ عبدالسلام محمد هارون، ۱۴۰۴، ص۱۳۷ 9. احمدبن داود دینوری، الاخبار الطوال، چاپ عبدالمنعم عامر، قاهره ۱۹۶۰، ص۲۳۳؛ 10. ابن اعثم کوفی، ج۵، ص۶۱؛ http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60808 🏴@askquranir ✨🖤✨🖤✨🖤✨🖤✨
🔆🖤🔆🖤🔆🖤🔆 ⁉️پرسش: آیا امام حسین (علیه السلام) را خود شیعیان نکشتند و حالا بخاطر کردار بد شان عزا داری میکنند؟ ✍️پاسخ: این هم یکی از سخنان ناجوانمردانه ای است که نظیر آن در دوران ما زیاد به گوش می خورد و گویی عده ای می خواهند به هر شکل و روشی به حق و حقیقت حمله کنند، بدون آنکه اندک ارزیابی ای از محتوای سخن خود داشته باشند. ۱-شیعه به کسی می گویند که پیرو و مطیع ائمه باشد، پس چگونه می توان قاتلان ائمه(علیهم السلام) را شیعه خطاب کرد؟ ۲-وقتی در هیچ جا امثال شمر، خولی، سنان و ... شیعه خوانده نشده اند، چگونه می توان چنین سخنی گفت حال آنکه شیعه نظیر حبیب بن مظاهر، مسلم بن عوسجه، زهیر بن قین و ... بودند که نهایت فداکاری و دلاوری را در رکاب امام حسین (علیه السلام) به نمایش درآوردند. ۳-امام حسین (علیه السلام) در سخنان خود، لشگر یزیدیان را پیروان ابوسفیان و عده ای بی دین می خواند و می فرمایند: واي بر شما اي پيروان أبو سفيان! اگر دين نداريد و از روز معاد نمي هراسيد، لا اقل در دنيا آزاد مرد باشيد و آن گونه كه مي پنداريد به حسب و نسب خود كه عرب هستيد باز گرديد.(1) ۴-اگر منظور از شیعه خواندن قاتلان این است که به امام حسین (علیه السلام) نامه نوشته بودند، شبث بن ربعي و حجار بن أبجر و عمرو بن حجاج و ... از نویسندگان معروف نامه بوده اند که هیچ جا ادعای شیعه بودن آنها نشده است. ۵-لشگر مقابل امام حسین (علیه السلام) کسانی بودند که در دلیل کینه ها و دشمنی هایشان به امام (علیه السلام) موج می زد و خودشان می گویند: « إنما نقاتلك بغضاً لأبيك» يعني: ما از روي بغض و كينه اي كه با پدرت علي بن ابي طالب داريم با تو به جنگ و نبرد برخاسته ايم.(2) آیا می توان کسانی که خود را دشمن حضرت علی (ع) می دانند، شیعه خواند؟ ۶- اگر این ادعا بدان خاطر مطرح شده که کوفیان شیعه بوده اند، باید بگوییم در زمانی عده ای از کوفیان شیعه بودند، که قطعا در دوران امام حسین (علیه السلام) عده قابل توجه شیعه در کوفه وجود نداشت. ابن أبي الحديد معتزلي در اين باره مي گويد: (در زمان معاویه) سخنرانان در هر كوي و برزن و بر فراز هر منبري علي را لعن كرده و از او بيزاري مي جستند و به او و اهل بيت او دشنام مي دادند؛ و بيچاره ترين مردم در آن زمان، مردم كوفه بودند؛ زيرا شيعه علي عليه السلام در آن شهر زياد بود؛ معاويه، زياد بن سميه را حاكم كوفه و هم زمان شهر بصره را نيز تحت امر او ساخت. و او به دنبال شيعيان مي گشت ـ او شيعيان را مي شناخت، زيرا در زمان خلافت علي عليه السلام از طرفداران او بود ـ پس ايشان را حتي زير هر سنگ و كلوخي هم كه بودند مي يافت و به قتل مي رساند و يا تهديد به قتل مي كرد؛ و دست ها و پا ها را جدا كرده و چشم ها را كور مي كرد؛ و ايشان را بر تنه هاي درخت خرما به دار مي كشيد؛ و يا از عراق بيرون مي كرد؛ تا جايي كه كسي از شيعيان شناخته شده در عراق باقي نماند. (3) پی نوشتها: 1. الفتوح، ابن اعثم، دارالاضواء، بیروت، لبنان، تحقیق علی شیری، ج5 ص117. 2. قندوزی، سلیمان بن ابراهیم، ینابیع المودة لذوی القربی، قم، اسوه، ۱۴۲۲ق. ص۳۴۶. 3. ابن ابی الحدید، عبدالحمید، شرح نهج البلاغة، به کوشش محمدابوالفضل ابراهیم، قاهره، ۱۳۷۸-۱۳۸۴ق/۱۹۵۹-۱۹۶۴م.، ج۱۱، ص ۴۴. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=56814 🏴@askquranir 🔆🖤🔆🖤🔆🖤🔆
🖤✨🖤✨🖤✨🖤✨ ⁉️سؤال: بسیارى از تكایا در ایام عزاداریهاى مذهبى، اقدام به حمل «علاماتى» مى كنند كه به قیمت گزافى خریده شده و حمل آن نیز موجب اشكال است. این وسائل از نظر شرعى چه حكمى دارند؟ 👈امام خمینى(رحمة الله علیه): اشكال ندارد. (1) ⁉️سؤال: حكم علمهایى كه در مراسم عزادارى امام حسین(علیه السلام) از آنها استفاده مى شود و بعضى داراى نقش و نگارهایى نیز هستند چیست؟ 👈آیت الله فاضل لنكرانى(رحمة الله علیه): استفاده از آنها در عزادارى جایز است. (2) ⁉️سؤال: آیا جایز است پارچه و دستمالهایى را كه در ایام محرم بر روى علم مى بندند بفروش برسانند و در عزادارى و تعمیر حسینیه مصرف كنند؟ 👈آیت الله فاضل لنكرانى(رحمة الله علیه): اگر در مراسم عزادارى محل حاجت نباشد و زاید بر متعارف باشد، مى توانند بفروشند و به مصارف عزادارى و احتیاجات حسینیه ها برسانند. (3) 1) استفتائات امام خمینى رحمه الله، ج‏2، ص 28، س 72 . 2) جامع المسائل، ج‏1، ص 623، س 2173 . 3) همان، س 2179 . http://www.askquran.ir/archive/index.php/t-24660.html 🏴@askquranir 🖤✨🖤✨🖤✨🖤✨
⚫️⚜️⚫️⚜️⚫️⚜️⚫️ ⁉️پرسش: اگر امام حسین (علیه السلام) از شهادت خود خبر داشته باشد نمیتوان گفت هدفش از قیام تشکیل حکومت است در این صورت چرا امام مسیر خود را از کوفه به سمت کربلا تغییر داد؟مگر تفاوتی در مکان شهادت بود؟ ✍️پاسخ را در سایت مطالعه کنید: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62319 🏴@askquranir ⚫️⚜️⚫️⚜️⚫️⚜️⚫️