نرم افزار مصباح الهدی با استفاده از محتوای کانال های سامانه پاسخگو تولید شد.
نرم افزار مصباح الهدی، شامل 180 سوال پربسامد پیرامون ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین علیهالسلام می باشد که در گروه پاسخگویی فضای مجازی این مرکز به صورت خلاصه و کوتاه به آنها پاسخ داده شده است.
در زمانه ای که انسان ها فرصت کمتری برای مطالعه دارند، اختصار پاسخ ها در عین مستند بودن آنها، ظرفیت مناسبی برای مطالعه و اشتراک گذاری آنها در شبکه های اجتماعی به همراه داشته است.
📲 دانلود از کافه بازار:
https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹
#پرسش_و_پاسخ_های_تفسیری
⁉️پرسش: آیا خداوند از گناه کسی که به رحمت خداوند امیدوار است درمیگذرد؟ موید قرآنی هم برای این مطلب داریم؟
✍️ پاسخ: خداوند مهربان ميفرمايد:« بگو: «ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می آمرزد ، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است»(1)
💠 آيه یاد شده راه بازگشت را توأم با اميدواري به روي همه گناه كاران ميگشايد، و با لحني آكنده از نهايت لطف و محبت، آغوش رحمتش را به روي همگان باز كرده، و فرمان عفو آنها را صادر نموده است.(2)
🍁جوانی گریان خدمت آقا رسول الله( صلی الله علیه وآله ) رسید حضرت فرمود :« چرا گریانی؟، جوان عرض کرد چرا گریان نباشم در حالی که گناهی بزرگ مرتکب شده ام و خداوند آن را نمی آمرزد و من در آتش خواهم سوخت، حضرت فرمود: به خداوند مشرک شده ای؟! گناه تو هر چقدر بزرگ باشد خداوند متعال می آمرزد آن گاه جوان عرض کرد گناه من از کوه، زمین، آسمان و ستارگان هم بزرکتر است حضرت فرمود: گناه تو بزرگتر است یا خداوند؟ جوان عرض کرد خداوند متعال. حضرت فرمودند: گناه تو هر چقدر بزرگ باشد خداوند بزرگ و مهربان آن را می آمرزد.» (3)
🔹 خداوند نا امیدی از رحمت و بخشش خودش را از گناهان کبیره شمرده است و به صراحت در قرآن به آن اشاره کرده است« وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ روحِ اللَّهِ الا القومُ الکافِروُن؛ (4)و نومید مباشید از رحمت خدا؛ چه تنها کافران از رحمت خداوند، ناامیدند.حتی خداوند در سوره فرقان آیه 70 می فرماید: «کسی که توبه کند و ایمان آورد و کار نیکو کند، خداوند، بدی های آنان را به نیکی ها مبدّل می کند». در روایات نیز به ما دستور داده شده که به رحمت خداوند در هر حالی امیدوار باشیم.(5)
⚖️ البته آدمی بایستی بتواند در امیدواری به پروردگار خویش تعادل را حفظ نماید؛ نه آن گونه از عذاب خدا بترسد که امید به نجات و رستگاری را از دست بدهد و نه آن قدر در امیدواری زیاده روی کند که حتی از گناه و سرکشی نیز احساس ایمنی نماید. امام صادق (علیه السلام)می فرماید: «پدرم دائماً مي فرمود: هيچ «بنده ي مؤمني» نيست مگر آن که در قلبش دو نور نهفته است، نور خوف(از عدالت و غضب خدا) و نور اميد(به رحمت و فضل خدا)، که اگر هر يک را وزن کني وزنش از ديگري افزون نباشد.»(6)
💫 بنا براین، انسان نه آن قدر از خداوند و قهر او بترسد که از رحمتش ناامید شود و نه آن قدر به رحمت و مهربانی خدا مغرور شود که دست از اطاعت بکشد و به راحتی خطا کند. و این معرفت و منطقی است که خداوند از یک انسان موحد توقع دارد.
📚 پی نوشت ها:
1. زمر / 53 .
2.ر.ک: تفسير نمونه، ج 19، ص 498.
3.مستدرک الوسائل، ج 14، ص 364 .
4.یوسف/ 87 .
5.بحار الأنوار، ج 6، ص 24 .
6.کلینی، شیخ یعقوب، کافی، بیروت، دارالاعلام ، ج2ف ص 367 .
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60293&page=2
🏴#یکشنبه_های_مهدوی
🏴@skquranir
🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹
💔🐎💔🐎💔🐎💔🐎💔🐎💔🐎💔🐎💔🐎💔
#پرسش_و_پاسخ_های_عاشورایی
⁉️پرسش:
در پاسخ به این سوال که چرا اسب ها روز عاشورا بر بدن مبارک سیدالشهدا(علیه السلام) رفتند، اما در زمان متوکل عباسی هر چقدر گاوها را زدند که روی قبر بروند، نرفتند پاسخی که داده شده این است که «روز عاشورا حضرت سيد الشهداء (عليه السلام) خواسته بودند كه هر چه دارند را براى خدا بدهند، اما در جريان متوكل، اينها مى خواستند آثار حضرت را از بين ببرند». این پاسخ را چطور ارزیابی می کنید؟
✍️پاسخ:
بله این پاسخ، پاسخ درستی است، اما البته اینکه چرا خواست آن حضرت متفاوت بوده است نیاز به تفصیل بیشتری دارد.
ببینید ائمه(علیهم السلام) بر تمام عالَم ولایت تکوینی دارند و می توانند به اذن الهی در تمام هستی تصرف کنند، اما این تصرف منوط و مشروط به مصلحت است.
💫اصل این است که همه چیز طبیعی پیش برود، به همین خاطر تصرفات تکوینی ائمه(علیهم السلام) جز در موارد نادر مانند معجزات یا برخی مواضعی که اصل اسلام در خطر باشد واقع نمی شود.
⚔️در ماجرای شهادت امام حسین(علیه السلام) چنین ضرورتی در میان نبوده است، و اسب دواندن بر پیکر ایشان مانند اصل شهادتشان موجب بروز و نمود بیشتر مظلومیت ایشان میشود، بنابراین تصرف امام(علیه السلام) لازم نبوده است. اما در ماجرای متوکل، هدف نابودی اصل این حرکت بوده است که در صورت موفقیت تمام تلاش های امام حسین(علیه السلام) و رشادت ها و اصل حرکت و اهداف قیام ایشان نابود میشد بنابراین دخالت حضرت در این ماجرا لازم بوده است.
🕋نمونه بارز دیگر ماجرای حمله ابرهه به کعبه است که ما می بینیم خداوند کعبه را از حوادث طبیعی حفظ نمی کند چون موجب نابودی اصل مناسک حج و قداست مکه نخواهد شد، اما در ماجرای ابرهه که هدف نابودی و ریشه کن کردن اصل مناسک حج است خداوند با ابابیل معجزه میکند و مانع نابودی آن میشود.
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62653
🏴#یکشنبه_های_مهدوی
🏴@skquranir
💔🐎💔🐎💔🐎💔🐎💔🐎💔🐎💔🐎💔🐎💔
نرم افزار مصباح الهدی
پاسخ به 180 پرسش پر تکرار در خصوص حادثه عظیم عاشورا
از مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
📲 دانلود از کافه بازار:
https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀
#پرسش_و_پاسخ_های_تفسیری
⁉️پرسش: آیاتی که خدا توبه را نمی پذیرد به همراه علت آن بیان بفرمایید؟
✍️پاسخ: در سوره نساء می فرماید:
🍂پذیرش توبه از سوی خدا، تنها برای کسانی است که کار بدی را از روی جهالت انجام می دهند و سپس به زودی توبه می کنند، خداوند توبه چنین اشخاصی را می پذیرد و خدا دانا و حکیم است.
و برای کسانی که کارهای بد را انجام می دهند، و هنگامی که مرگ یکی از آنها فرا برسد می گوید الان توبه کردم، توبه نیست و نه برای کسانی که در حال کفر از دنیا می روند، اینها کسانی هستند که عذاب دردناکی برای آنها فراهم کرده ایم.(1)
💫در آیه اول می فرماید خداوند افرادی که با عناد و دشمنی با حق، به کفر و گناه خود ادامه می دهند و با همان حال بمیرند توبه شان قبول نمی شود.
🔹در آیه بعد اشاره به کسانی که توبه آنها پذیرفته نمی شود نموده، می فرماید: کسانی که در آستانه مرگ قرار می گیرند و می گویند اکنون از گناه خود توبه کردیم توبه آنان پذیرفته نخواهد شد. دلیل آن هم روشن است زیرا در حال احتضار و در آستانه مرگ، پرده ها از برابر چشم انسان کنار می رود، و دید دیگری برای او پیدا می شود، و قسمتی از حقایق مربوط به جهان دیگر و نتیجه اعمالی را که در این زندگی انجام داده با چشم خود می بیند و مسایل جنبه حسی پیدا می کند واضح است که در این صورت هر گناهکاری از اعمال بد خود پشیمان می گردد، و همانند کسی که شعله آتشی را نزدیک خود ببیند از آن فرار می کند.
💠دسته دوم: از کسانی که توبه آنها پذیرفته نمی شود آنها هستند که در حال کفر از جهان می روند، در آیه فوق درباره آنها چنین می فرماید: آنها که در حال کفر می میرند توبه برای آنان نیست. (و لا الذین یموتون و هم کفار).
☀️این حقیقت در آیات متعدد دیگری از قرآن مجید نیز بازگو شده است.
پاسخ کامل و مشروح را در سایت مطالعه کنید:👇
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=58535
🏴#دوشنبه_های_مهدوی
🏴@skquranir
🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀
💔🔴💔🔴💔🔴💔🔴💔🔴💔🔴💔🔴💔🔴💔🔴💔
#پرسش_و_پاسخ_های_عاشورایی
⁉️پرسش:
آیا روز شهادت امام حسین (علیه السلام) زیر هر سنگی خون تازه یافت میشد؟
✍️پاسخ:
‼️يکي از رويدادهاي بسيار شگفت و شايان توجه پس از شهادت امام حسين (عليه السلام) مشاهده خون در نقاط مختلف است .تنوع روايات حاکي از اين حادثه ،و اعتبار سندي برخي از اين روايات ،موجب حصول اطيمنان به وقوع اين رويداد مي شود. روايات ياد شده را مي توان به چند دسته تقسيم کرد :
😔بعضي از آنها از يافت شدن خون در زير سنگ ها و کلوخ ها در نقاط مختلف حکايت دارند. بعضي ديگر ،وقوع اين رويداد را در ناحيه "شام" و در "بيت المقدس" گزارش کرده اند. بعضي ديگر به خونين شدن خاک به امانت سپرده شده کربلا توسط پيامبر (صلي الله عليه و آله) به "ام سلمه" اشاره دارد.
متن گزارشها و نیز پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید:👇
http://www.askquran.ir/archive/index.php/t-60929.html
🏴#یکشنبه_های_مهدوی
🏴@skquranir
💔🔴💔🔴💔🔴💔🔴💔🔴💔🔴💔🔴💔🔴💔🔴💔
نرم افزار مصباح الهدی
پاسخ به 180 پرسش پر تکرار در خصوص حادثه عظیم عاشورا
از مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
📲 دانلود از کافه بازار:
https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
🍃🤲🍃🤲🍃🤲🍃🤲🍃🤲🍃🤲🍃
#پرسش_و_پاسخ_های_تفسیری
⁉️پرسش:
معنای قانت در قرآن و چگونگی رسیدن به آن چگونه است؟
✍️پاسخ:
🕊«قانت »از «قنت» به معناي اطاعت و پیروی است، و نیز به معناي دعا کردن در حالت ايستاده به ويژه دعاي بعد از نماز وتر آمده است. معناي اصلي آن، اطاعت است؛ اما به هرگونه درستي و راستي در دين «قنوت» گفته شده است، چنانکه به قيام طولاني در نماز و نيز به سکوت در نماز و توجه خاص قنوت گفته اند.(1) راغب اصفهانی می گوید قانت در لغت به معنای دوام اطاعت همراه با فروتنی است. بر اين اساس ميتوان گفت معناي قنوت همان دوام اطاعت خاضعانه است..(2)
🌳مؤلف الميزان در موارد مختلفي قنوت را به اطاعت خاضعانه تفسير کرده، مينويسد: قنوت استمرار بر اطاعت خاضعانه است و معناي «وَ قُومُوا لِلّهِ قَانِتِينَ» اين است که به انجام اطاعت خاضعانه الهي بپردازيد؛ درحاليکه فقط براي خدا باشد.(3)
واژه قنوت با تمام مشتقاتش در قرآن کریم 13 مرتبه در 12 آیه ذکر شده است که در این جا با ترجمه فارسی ذکر می شود.
مانند سوره ها و آیات : زمر، 9؛ آل عمران، 43؛بقره، 238؛احزاب، 31؛روم، 26؛بقره، 116؛نساء، 34 و....
💫صفت قانت در مورد حضرت ابراهیم هم به همین معنا بکار برده شده است که چون اطاعت خاضعانه فقط برای خداداشتند و این قنوت استمرار هم داشت .
📚پی نوشت ها:
1.ابن فارس، ابی الحسن احمد ،معجم مقاییس اللغة، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی،قم ، 1404.ق،ج 5، ص 31.
2. حسين راغب اصفهاني؛ مفردات الفاظ القرآن، نشر نوید اسلام، 1392 .ش ،ص 684.
3.سيدمحمدحسين طباطبايي؛ الميزان، دارالاعلام للمطبوعات، بیروت، ج 2، ص 246 و ج 19، ص 346
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60017
🏴#سه_شنبه_های_مهدوی
🏴@skquranir
🍃🤲🍃🤲🍃🤲🍃🤲🍃🤲🍃🤲🍃
💔⛓💔⛓💔⛓💔⛓💔⛓💔⛓💔⛓💔⛓💔⛓💔
#پرسش_و_پاسخ_های_عاشورایی
⁉️پرسش:
چرا امام حسين(عليه السلام) با اينكه مي دانست در راه مبارزه با يزيد كشته خواهد شد،خانواده اش را همراهش به كربلا برده بود؟
✍️پاسخ:
بین بردن اهل بیت امام حسین(عليه السلام) به سوی کربلا و علم غیب امام مبنی بر آینده جنگ منافات وجود ندارد؛ زیرا امامان ما در امور فردی، سیاسی و اجتماعی از علم غیب بهره نمیگرفتند، از این رو در جنگ، قیام، صلح و برخورد با مردم از علم غیب استفاده نمیکردند. اگر چنین بود، رفتار و زندگی آنان نمیتوانست، الگو باشد.
همراهى خانواده امام در حادثه عاشورا می تواند به جهت عوامل زیر باشد:
🍃۱- تأییدی بر هدف امر به معروف و نهی از منکر
🍃۲- پیام رسانی
🍃۳- بی اثر سازی تبلیغات دشمن
🍃۴- افشاى ماهیت ستمگران حاکم
پاسخ مشروح را در سایت مطالعه کنید:👇
http://www.askquran.ir/archive/index.php/t-4498.html
🏴#سه_شنبه_های_مهدوی
🏴@skquranir
💔⛓💔⛓💔⛓💔⛓💔⛓💔⛓💔⛓💔⛓💔⛓💔
نرم افزار «مصباح الهدی» توسط گروه پاسخگویی فضای مجازی تولید شد.
نرم افزار مصباح الهدی، شامل 180 سوال پربسامد پیرامون ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین علیهالسلام می باشد که در گروه پاسخگویی فضای مجازی این مرکز به صورت خلاصه و کوتاه به آنها پاسخ داده شده است.
در زمانه ای که انسان ها فرصت کمتری برای مطالعه دارند، اختصار پاسخ ها در عین مستند بودن آنها، ظرفیت مناسبی برای مطالعه و اشتراک گذاری آنها در شبکه های اجتماعی به همراه داشته است.
https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
🍃🌷🍃🌷🍃🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
#پرسش_و_پاسخ_های_تفسیری
⁉️پرسش:
مگر مصریان در زمان حضرت یوسف(ع) به ملائکه اعتقاد داشته اند که زنان مصر در مورد او می گویند: «ما هذا بشرا إن هذا الا ملك كریم»؟
✍️ پاسخ:
«قُلْنَ حاشَ لِلَّهِ ما هذا بَشَراً إِنْ هذا إِلاَّ مَلَكٌ كَريم»؛ و گفتند: «منزّه است خدا! اين بشر نيست؛ اين يك فرشته بزرگوار است!»(1)
در ابتدا باید گفت خود این آیه دلیل و مدرک می شود بر این که مردم مصر در آن زمان، به وجود فرشته و ملک، اعتقاد داشته اند و به همین خاطر، زیبایی وصف ناشدنی یوسف(علیه السلام) را به فرشته و ملک، تشبیه کرده اند.
💠 توجه داشته باشید مفهوم مَلک و فرشته را می توان گفت از زمان خلقت آدم(علیه السلام) بوده و پیامبران الهی نیز علی القاعده، خلقت حضرت آدم و سجده ملائکه و وجود ابلیس و... را برای پیروانشان می گفته اند.
🔹 لذا مفهوم ملک و فرشته، سابقه اش به حضرت آدم بر می گردد ولی این که از چه زمان مردم معتقد بودند و یا در زمان حضرت یوسف(علیه السلام) تا چه حد این اعتقاد مطرح بوده است، نمی دانم؛ مفسران نیز با توجه به این آیه، می گویند چنین اعتقادی وجود داشته است.
🌷 البته می تواند گفته زنان مصری، بطور خاص و از روی اعتقاد و باور به وجود ملک نباشد بلکه چون با مفهوم ملک آشنا بوده اند، در بیان زیبایی وصف نشدنی یوسف و از باب تشبیه، چنین گفته اند.
🥗برخی می گویند آن ها طبق يک تصور همگانى، تصور مى كردند كه فرشته از انسان زيباتر است، همان گونه كه در تصور همگانى جن و شيطان از انسان زشت تر است.(2)
💫 علامه طباطبایی(ره) می گویند:
«اين حرف [سخن زنان مصر] ناشى از اعتقادى بود كه معتقدين به خدا كه يک فرقه آنان بت پرستانند، بدان معتقد بودند؛ و آن اين بود كه خداوند فرشتگانى دارد كه موجوداتى شريف و مبدء هر خير و سعادت در عالمند و زندگى هر موجود زنده، علم، جمال، بهاء، سرور و ساير كمالات مورد آرزو، از ناحيه آنان ترشح مى شود، و در نتيجه خود ايشان داراى تمامى جمال ها و زيبايی هاى صورى و معنوی هستند، و اگر فرضا به صورت بشر مجسم شوند، در حسن و جمالى مى آيند كه به هيچ مقياسى قابل اندازه گيرى نيست و بت پرستان آن ها را به صورت انسان تصور مى كنند، البته انسانى در نهايت حسن و بهاء.
و شايد همين اعتقاد سبب بوده كه به جاى توصيف حسن و جمال و چشم و ابرويش، او را به فرشته اى بزرگوار تشبيه كرده اند، با اين كه آتشى كه در دل ايشان افروخته شده بود، به دست حسن صورت و زيبايى منظر يوسف افروخته شده بود؛ با این حال، مى بينيم از حسن او چيزى نگفتند، بلكه او را فرشته اى كريم ناميدند تا هم به حسن صورت او اشاره كرده باشند و هم به حسن سيرتش، و هم به جمال ظاهر و خلقتش و هم به جمال باطن و خُلقش.(3)
👈 نتیجه:
مفهوم ملک و فرشته، سابقه اش همسان با ارسال رسل است ولی این که مردم و پیروان پیامبران، از چه موقع علاوه بر آشنایی مفهومی، اعتقاد و باور نیز داشته اند را نمی دانم و اگر منظورتان تاریخچه اعتقاد به وجود ملک و فرشته است، بهتر است از طریق حوزه تاریخ و کلام پیگیری شود.
📚پی نوشت ها:
(1) یوسف/ 31.
(2) جعفری، تفسیر کوثر، ج 5، ص 373.
(3) طباطبایی، تفسير الميزان، ترجمه موسوی همدانی، ج 11، ص 203 و 204.
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=59738
🏴#چهار_شنبه_های_مهدوی
🏴@skquranir
🍃🌷🍃🌷🍃🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
پاسخ کامل را در نرم افزار مطالعه بفرمایید: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda